🔹معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی:
🔹شهید سردار قاسم سلیمانی یک الگوی اخلاقی است
🔳معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شهید سردار سلیمانی یک نظامی صرف نبود و او از لحاظ اخلاقی نیز الگو به شمار می رفت.
🔷به گزارش تبلیغ نیوز به نقل از ابنا، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ در هم اندیشی با موضوع «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو المهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» در تالار امام مهدی(عج) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ویژگی های این دو فرمانده شهید اظهار کرد: سردار شهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس به جریان مقاومت تعلق داشتند.
🔶حجت الاسلام و المسلمین دکتر "نجف لک زایی" ادامه داد: باید مشخص شود که کدام نگاه به مقاومت می تواند تداوم بخش انقلاب اسلامی باشد، مقاومت با نگاه کلان توحیدی و تمدنی می تواند ما را به مقصودمان در زمینه تداوم انقلاب اسلامی برساند، شهید قاسم سلیمانی هم به دنبال چنین نگاهی بود.
وی افزود: شهید سلیمانی با شهادت خود به قهرمان امت تبدیل شد و رویکرد این شهید به مقاومت، فرا راهبردی بود که راهبردهای گوناگون در عرصه های مختلف از آن تولید می شود.
▪️لک زایی تمدن نوین اسلامی را نیازمند نظامات مختلف دانست و تصریح کرد: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی باید مقاومت در عرصه های مختلف از جمله علمی، معرفتی و دانشی داشته باشیم، باید در زمینه های گوناگون همچون علوم انسانی، علوم نظامی و هنر و معماری روی پای خودمان بایستیم.
وی ادامه داد: الهیات مقاومت در کنار دانش مقاومت باید عرضه شود، همچنین مقاومت اخلاقی و تربیتی و معنوی دارای اهمیت زیاد است، مقاومت و استقامت با هر اخلاقی سازگار نیست.
🔶رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که ارائه فرهنگ مقاومت ضروری است، افزود: باید تمام راهبردها براساس عنصر مقاومت و تمدن سازی سازماندهی شوند.
لک زایی اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست و تصریح کرد: به مدیریت مقاومتی احتیاج داریم، مقاومت در سبک زندگی هم مهم است، تا زمانی که الگوی خودمان را برای سبک زندگی ارائه نکنیم، مشکل خواهیم داشت.
وی ادامه داد: امروز ادبیات رایج در عرصه الگوی حکمرانی عمدتا ادبیات غیربومی است، مقاومت درزمینه دولت سازی منجر به دولت مقاوم می شود.
🔹رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: شهید سردار سلیمانی یک نظامی صرف نبود و او از لحاظ اخلاقی نیز الگو به شمار می رفت، این شهید جاذبه فراوانی داشت و به دنبال انسجام در سطح امت بود، شهید سلیمانی ارتباطات گسترده ای با گروه های مختلف داشت.
🔷لک زایی در پایان داشتن نگاه فرا راهبردی و کلان به مقاومت را ضروری دانست و تصریح کرد: باید متعلقات مربوط به مقاومت را در عرصه های گوناگون دنبال کنیم
#نجف_لک_زایی
#شهید_قاسم_سلیمانی
#نشست_علمی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
https://eitaa.com/isca24/6419
✅همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
💠سخنران: حضرت آیت الله امامی کاشانی
🔷زمان: پنجشنبه 3 بهمن ماه 1398 صبح : 8:30 الی 14 عصر: 15 الی 17
🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://eitaa.com/isca24/6403
امشب روی آنتن شبکه چهار؛
گفتگو با شریف لک زایی در چراغ مطالعه/ آیا سیاست در ایران مرده است
گفتگو با شریف لک زایی در چراغ مطالعه/ آیا سیاست در ایران مرده است
«چراغ مطالعه» شنبه ۲۸ دی میزبان شریف لک زایی، نویسنده کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجله فرهنگی چراغ مطالعه قصد دارد در برنامه پیش رو به پرسشهایی همچون: فلسفه سیاسی حاکم بر جامعه ما چیست؟ فلسفه سیاسی حکومت در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی چه تغییراتی کرده است؟ پاسخ دهد چرا که نظریه زوال فلسفه سیاسی در ایران معتقد است: قرنهاست اندیشه سیاسی در ایران مرده است.
ما نه فیلسوف سیاسی داشتهایم و نه اتفاق مهمی در عرصه سیاست ما افتاده است، اما لکزایی در کتاب خود تلاش میکند از دل اندیشههای ملاصدرا یک نوع فلسفه سیاسی بیرون بکشد. وی معتقد است هر متفکر بزرگ حتی اگر مستقیماً در مورد مسائل سیاسی و فلسفه سیاسی حرف نزده باشد، باز میشود با تکیه بر آرا و اندیشههایش یک نوع فلسفه سیاسی را استخراج کرد. از نظر لکزایی، فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی همان فلسفه سیاسی است که از اندیشههای ملاصدرا استخراج میشود.
شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است. وی علاوه بر درجه دکتری در علوم سیاسی، تحصیلات حوزوی را هم تا دوره خارج فقه و اصول دنبال کرده است، لکزایی متخصص اندیشههای ملاصدرا است و کتابها و مقالههای زیادی درباره اندیشههای سیاسی این فیلسوف مسلمان منتشر کرده است.
«چراغ مطالعه» برنامهای تخصصی در حوزه کتاب است و با نویسندگان حوزه علوم انسانی در مورد کتابهایشان به گفتگو مینشیند. این برنامه شنبهها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش میشود و تکرار آن یکشنبهها ساعت ۱۰ و دوشنبهها ساعت ۱۳ روی آنتن میرود.
▪️به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی؛
🔷همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» برگزار می شود
✅همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با سخنرانی آیت الله امامی کاشانی برگزار خواهد شد.
💠به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد "رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" در گفت و گویی در خصوص برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» با بیان این که یکی از مسائل و موضوعاتی که در حوزه مهدویت کمتر مورد پژوهش و نقد و بررسی علمی قرار گرفته، انتظار است، اظهار داشت: این مقوله مهم دینی به رغم اینکه مورد توجه جدی و اکید روایات معصومین(ع) و سخنان علما و اندیشمندان قرار گرفته و با زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان – بخصوص شیعیان – عجین شده، کمتر مورد بحث و کاوش علمی قرار گرفته و درباره آن نظریه پردازی شده است.
✳️جزئیات خبر در لینک زیر
💠https://b2n.ir/nazareye_entezar
✅نشست علمی ذیل همایش معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها
💠ریشه ها و ظرفیت های معنویت های نوظهور در ادیان شرقی
🔷سخنران:آقای دکتر سید محمد روحانی
🔶ناقد: آقای دکتر امیر خواص
🔳زمان: چهارشنبه 1398/11/2 ساعت 18:30
▪️مکان: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (رح)، طبقه پنجم سالن اندیشه
▪️برگزار کننده: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و موسسه اموزشی پژوهشی امام خمینی
🌐https://eitaa.com/isca24/6428
✅جدول برنامه همایش بین المللی نظریه انتظاردر اندیشه حضرت آية الله العظمی خامنه ای
🌐https://eitaa.com/isca24/6429
✅جدول برنامه همایش بین المللی نظریه انتظاردر اندیشه حضرت آية الله العظمی خامنه ای
◾️آیین افتتاحیه|صبح
🔷قرائت قرآن، پخش سرود ملی و آغاز همایش توسط مجری ساعت 8:30تا 9
🔳خوش آمدگویی به مهمانان توسط حجة الاسلام والمسلمین دکترنجف لکزایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ساعت 9 تا 9:10
🔶گزارش دبیر علمی همایش توسط حجة الاسلام والمسلمین دکترحسین الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ساعت 9:10 تا 9:20
🔷سخنران افتتاحیه: حضرت آية الله امامی کاشانی ساعت 9:20 تا 10
◾️پذیرایی ، نماز و حضور در کمیسیون های تخصصی 10 تا 14
✅اختتامیه | عصر
🔷ارائه گزارش رؤسای کمیسیون های تخصصی(هرکمیسیون 15 دقیقه) ساعت 15 تا 16
◾️سخنرانی دکتر محمد اسحاقی نماینده مؤسسه پژوهشی فرهنگ انقلاب اسلامی )دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیه الله العظمی خامنه ای) ساعت 16تا 16:15
✅ سخنران اختتامیه:حجة الاسلام والمسلمین دکترنجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامےساعت 16:15 تا 16:45,
💠رونمایی از آثار همایش و پژوهشكده مهدویت و آینده پژوهی از ساعت 16:45 تا 17
⬅️مجری: پژوهشكده مهدویت و آینده پژوهی و مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/6429
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷کرسی ترویجی ،عرضه و نقد ایده علمی : درآمدی بر نظریه مفاهیم بنیادین قرآن در راستای کرسی تخصصی: تحلیلی از مفاهیم قرآن پژوهی)
🔷ارائه دهنده حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی
🔶 ناقد فاضل ارجمند دکتر فرج الله میرعرب
🔷دبیرعلمی: فاضل ارجمند سید علی سادات فخر
▪️ زمان: یکشنبه |1398/10/29 ساعت: ۱۰ الى ۱۲
🔹مکان: قم : خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، طبقه منفی ۲، سالن ۱۸ نفره
🔶برای حضور در جلسه ثبت نام الزامی است.
لینک ثبت نام
🔳به مقدار ظرفیت سالن از میان كسانی كه زودتر ثبت نام کرده باشند، دعوت صورت خواهد گرفت. فرصت ثبت نام تا ساعت ۱۲ روز شنبه
🔹یرگزار کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/6324
🔹شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت اول)
✅ملاصدرا در خلأ نظریهپردازی نکرده است
🔶برنامه «چراغ مطالعه» میزبان حجتالاسلام شریف لکزایی، و درمورد کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» با وی به گفتوگو پرداخت.
🔷به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کورش علیانی شب گذشته در دوازدهمین قسمت «چراغ مطالعه» میزبان حجتالاسلام دکتر شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بود و درمورد کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» با ایشان به گفتوگو پرداخت. گزارشی از این گفتوگو را از نظر میگذرانید.
✅خیلی از ما مردم نقشه نخبگانی از موضوعات در ذهنمان نداریم. زندگی خود را میکنیم سر از سیاست یا فلسفه درنمیآوریم یا صدرالمتالهین را نمیشناسیم. آیا این کتاب شما برای من غیرمتخصص چیزی ندارد و فقط در فضای تخصصی میشود درکش کرد؟
اگر نظامهای آموزشی دنیا را نگاه کنیم، برخی از متون اصلی کلاسیک خودشان را در دوره دبیرستان مطالعه میکنند. ممکن است آن سختی خواندن وجود داشته باشد. من با این گام گفتم فلسفه سیاسی صدرالمتالهین به قرائت بنده این است. دیگران هم میتوانند بیایند قرائت خودشان را از فلسفه سیاسی صدرالمتالهین ارائه کنند. این قرائتها میتواند [بحث را قدری] آسانیاب و آسانخوان کند.
✅قرائت که همان اختلاف بین علما است. اگر کسی مثل من بپرسد همین پژوهش یا همین قرائتی که کردید با من چه میکند چه امکانی به من میدهد؟ گاهی وقتها میشود این امکان را بهوضوح برای فرد بیان کرد گاهیاوقات نمیشود و فقط باید به آن برسیم. میشود این را برایش گفت؟!
🔶شما فصل اول این کتاب را ملاحظه فرمودید. من آنجا یک طبقهبندی جدیدی برای خوانش ملاصدرا ارائه کردهام؛ یعنی گفتم باید ملاصدرای اول یا جوان، ملاصدرای میانسال و کهنسال را درنظر بگیریم آثارش را تدوین و طبقهبندی کنیم و براساس آن بیاییم در دورههای مختلف، این خوانش را ایجاد و ارائه کنیم. ببینیم در هرکدام از اینها چه آوردهای برای ما خواهد داشت یا حداقل با آن کلنجار برویم. وقتی میگویم فلسفه سیاسی منظورم عمدتا دوره دوم ایشان است که یک تدوین فلسفه سیاسی نوینی در اندیشه و آثار ایشان صورت میگیرد. ایده اصلی این بود که بگویم ملاصدرا هم فلسفه سیاسی دارد و هم این توجه و پرداختن به آن شأنیت دارد و ما بهعنوان متفکر بزرگ جهان اسلام و ایران باید به آن بپردازیم و هم اینکه این فلسفه سیاسی را میتوانیم در قیاس فلسفه ایشان، فلسفه سیاسی متعالیه نامگذاری کنیم.
✅همیشه یک الزام بیرونی، یک فضای زیستی [هست] که ایجاب میکند به چگونگی حکومت فکر کنیم، ولی در دوره ملاصدرا بهنظر نمیآید که او دغدغه این را داشته باشد [که] چهکسی، چطور حکومت کند.
🔶تا حد مختصری در کتاب اشاره کردهام. اینکه ملاصدرا در خلأ اندیشیده و آثارش را تقریر کرده را اصلا قبول ندارم [گرچه] افرادی گفتهاند که ملاصدرا در گوشهای از جامعه و کشور، آمده در کهک نشسته و اسفار و دیگر آثارش را نوشته است.
✅فکر کنم بیشتر ناشی از این است که گزارشی نداشتهاند [و] سادهترین فرض، این بوده است.
درصورتیکه وقتی همان مقدمه اسفار را نگاه میکنید، نوشته است که کار حکمت چیست؟ اینکه نظام معاش و نجات معاد را رقم بزند. تصورش و توقعش از حکمت این است. غیر از این برخی از آثار ایشان کاملا نقد اجتماع خودش است. برای مثال «کسر اصنام الجاهلیه» کاملا نقد اجتماعی آن دوره است.
✅گروههای اجتماعی را تکتک نام میبرد و وارد نقدشان میشود.
هم تبیین، هم آسیبشناسی هم ارائه راهحل، همه اینها را در این اثر میشود ملاحظه کرد. در «رساله سه اصل» که تنها رساله فارسی ایشان است هم میبینیم که این فضای اجتماعی را تقریر میکند. «إیقاظ النائمین» یکی از رسالات ایشان است که در جامعه ما توجه نشده است و اصلا عنوانش بیدار کردن خفتگان است، چه کسی را میخواهد بیدار کند؟ حاکمان را میخواهد بیدار کند؟ جهل مردم و انسانها را از بین ببرد و آنها را بیدار کند. این رسالهها مورد توجه قرار نگرفته است.
✅بهنظر میآید شما بیشتر مصالح یک فلسفه سیاسی را از کارهای ملاصدرا استخراج کردهاید تا اینکه فلسفه سیاسی ملاصدرا را چه استخراج و چه بازآفرینی کرده باشید.
بله، شاید باید آن انسجامبخشی را انجام میدادم که انجام نشده است. من میگویم در اندیشه ملاصدرا، هم محبت را باید درنظر بگیرید، [هم] شریعت و در کنارش سیاست را؛ یعنی یک مثلث است. این سهتا میتواند همه ابحاث فلسفه سیاسی ملاصدرا را منسجم کند. اینها بحثهایی است که من بعد از این اثر دارم [راجع] به آنها صحبت و بحث میکنم.
https://eitaa.com/isca24/6451
🔹شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت دوم)
✅پس من حق دارم الان به این کتاب به چشم جلد اول از یک مجموعه نگاه کنم.
🔳خودم [هم] میگویم این جلد اول است. چون کار جدیدی که انجام دادم عنوانش را «حکمت سیاسی متعالیه» گذاشتهام که کمی عامتر است و شاید برخی از این بحثها و پرسشهای جنابعالی را پاسخ میدهد و آنجا این طرح میشود که این انسجام و دستگاه را باید با همان کلیتش ببینیم و آن ویژگیها و اختصاصات خودش را درنظر بگیریم.
✅این فلسفه سیاسی آقای ملاصدرا محقق شد چه گلی به سر ما میزند، غایتش چیست میخواهد برای ما چه کند؟
🔷هنوز که محقق نشده است، اما اگر شد آنچه ملاصدرا از فلسفه سیاسی و حکمت عملی توقع دارد این است که بتواند نظام معاش شما را تدوین، تنظیم، تبیین و طرح و برنامهای ارائه کند. از آنطرف نجات معاد را هم رقم بزند. شما در این دوگانه معاش و معاد بتوانید زیست خودتان را بهراحتی انجام دهید. یعنی الان بگوییم طرح و نقشه ملاصدرا برای جامعه ما چیست؟
✅سوالم این است [که] اندوختههای تمدن و فرهنگی بشری تا زمان ملاصدرا، اصلا تکافوی تدوین یک فلسفه سیاسی با چنین طول و عرضی را میکند؟
نمیکند. این را به صراحت میشود گفت. البته نهاینکه من بگویم. شخصی مثل آیتالله جوادیآملی فرمودند که ملاصدرا به بخشی از مباحث -بهلحاظ حیات- نرسید چون عمرش کفاف نداد؛ در 78 سالگی از دنیا رفت. یک بخشی را هم علمی نرسیده است، یعنی بعدیها باید برسند و میرسند. من که مدعی فلسفه سیاسی صدرالمتألهین هستم، طبیعتا اینجا وفادار به آثار خود ملاصدرا بودم ولی این طرح اگر در کلان خودش یعنی حکمت متعالیه مطرح شود، از همه متفکران برای این کار باید کمک بگیریم و این طرح را کامل کنیم؛ یعنی وقتی ملاصدرا در اسفار میگوید: «نظام المعاش و نجاه المعاد» این را عینا نشان دهیم؛ و این کار میتواند یک گام اول به این سمتوسو باشد. درباره مفاهیم اصلی فلسفه سیاسی، نظریه دولت و حکومت، نظریه آزادی و عدالت از این منظر بیشتر فکر کنید.
✅این همانجاست که میشود نقد بعدی را به کتاب شما وارد کرد. این انسان سال هزار و سیصد و اندی ایرانی، از یکطرف با یکسری مساله مواجه است (مساله آزادی و عدالت و...) و از طرف دیگر با یک نظام مواجه است به نام جمهوری اسلامی. بعد احساس میکند که اینها را باید بهنحوی به این نظام پیوند داد که نظام ارتقایی پیدا کند و بهتر از این بشود. من نمیتوانم به این نظام بگویم هگل فلان میگوید. هگل اصلا کیست. من آمدم عالم نویی بیافرینم. بهنظر میآید شاهد آوردن از ملاصدرا شاید پاسخی به چنین سوالی باشد. نه یک پژوهش صرفا آکادمیک، بلکه اقتضای برآوردن برخی نیازهای اجرایی باشد.
💠نمیخواستم صرفا یک کار آکادمیک صورت بگیرد. طبیعتا قصهای که پشتش نهفته است، قصه کارآمدی است. شاید در مقدمه به این قصه خیلی کمرنگ اشاره شده است.
✅کارآمدی اجرایی یا اقناعی؟
🔶هر دو. وقتی میخواهید در اجرا، اجرا کنید این براساس چه پشتوانهای است؟ میخواستم این پشتوانه تامین شود. این پشتوانه را بیابید تا مورد نقد و نقادی و بحث و گفتوگو قرار بگیرد.
✅فکر میکنید اگر ملاصدرا نبود، اگر این ضرورتهای اقناعی نبود و میخواستید شخصا بنشینید فلسفه سیاسیتان را تدوین کنید، چقدر دستتان خالیتر از الان بود؟
🔹طبیعتا اگر ملاصدرا نبود سعی میکردم با پشتوانه یک متفکر دیگری حرفم را تبیین کنم.
✅یعنی نمیپذیرفتید خودتان موسس شوید؟
ما یک سه مرحلهای را باید در فضای گفتمانی علمی خودمان پیش ببریم؛ یکی اینکه ببینیم چه داریم. الان حرفم در این کتاب این است که ببینیم ملاصدرا چه دارد.
✅مثل این است که من و شما به سفر میرویم و لاستیک ماشین پنچر میشود. شما میگویید: «بروم از آن جعبهای که پدربزرگم قلم و قطعزن در آن گذاشته، ببینم چه میتوانم پیدا کنم.» آن ابزار، ابزار قدیم است و مساله، مساله جدید است.
مسائل فلسفه سیاسی و مفاهیم آن مثل عدالت، دولت، مشروعیت و آزادی همیشه مطرح بوده، پاسخهای ما میتواند بهروز باشد. پاسخهای ما میتواند به مقتضای شرایط اجتماعی ما متفاوت شود.
💠https://eitaa.com/isca24/6452