🔹شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت سوم)
✅غیر از پاسخ، روششناسی فلسفه سیاسی مدرن است. افلاطون و ارسطو در فضای کلاسیک کار میکنند و به همین دلیل، به تسامح، به آنها فلسفه سیاسی میگوییم. فرضمان این است اگر افلاطون فلسفه سیاسی میداشت، چنین میبود. کما اینکه شما نهایتا حرفتان این است اگر صدرا فلسفه سیاسی داشت، چنین میبود.
بله، ما کلاسیک میگوییم. درست است. ولی فلسفه سیاسی ملاصدرا را باید کلاسیک بدانیم؟ حکمت متعالیه که همین الان در جامعه ما جریان دارد و آثارش در حوزهها و دانشگاهها تدریس میشود صرفا کلاسیک است؟ بعد از آن چیست؟ در دوره مدرن فلسفه ما چیست که بگوییم فلسفه سیاسی ما چیست؟ ما برای اینکه بتوانیم ایدههای جدیدی در فضای مدرن طرح کنیم، باید ببینیم چه داشتهایم.
✅منِ امروزی مساله اصلیام در فضای فلسفه سیاسی آن چیزی است که به آن ملت دولت، Nation-State گویند. این نه در زمان افلاطون و نه زمان ملاصدرا [در کار] نبوده، نهایت همانطور که اشاره کردید، ما میتوانیم بگوییم به اقتضای آن فکر چه راهحلی میشود درآورد.
ما برای چه منظوری [باید] بتوانیم این بازیابی و بازشناسی را انجام دهیم؟
✅حل مسائل امروزمان.
بله، یعنی در پی آن بتوانیم باز نقادی و بازسازی کنیم و براساس آن با نگاه بازنگرانه بتوانیم ارائه کنیم بگوییم فلسفه سیاسی ما الان این میتواند باشد یعنی بازشناسی، در بازشناسی که متوقف نمیشویم.
✅نیاز به تدوین فلسفه سیاسی هست. شما دارید سعی خود را میکنید و از میراث آنچه را میتوانید، بهکار میگیرید؟
یا باید بهصورت بالفعل و در خلأ این کار را انجام دهیم یا اینکه ببینیم این پشتوانهای که داریم و امروزه در مجامع علمی ما از آن یاد میشود و بهعنوان یک فلسفه زندهای مطرح است و این فلسفه در حوزه و دانشگاه ما حضور دارد و یک انقلاب اسلامی هم به رهبری کسی که خودش حکیم است، حکمت متعالیه است، انجام شده است؛ این کجا میتواند قرار بگیرد. این نیاز دارد ما این را بازشناسی و بازنگری کنیم. بازنگری با همین نگاه نقادانهای که داریم؛ و بعد بیاییم و طرح خودمان را ارائه کنیم.
✅این به غایت و نتیجه برسد چه میشود؟ شما گفتید این نظام معاش و نجات معاد! نظام معاش و نجات معاد خیلی عبارت کلی فیلسوفانهای است.
بله، آن حرف ملاصدراست.
✅حالا شما یک مقدار دوربینی حرف بزنید. برایم تعریف کنید فردا که محقق شود، در حاکمیت و خیابانها چه خبر خواهد بود. تعریف نه به معنای فیلسوفانه آن، به این معنی که چه خبر خواهد بود.
وقتی دارم ملاصدرا را ترسیم میکنم میگوید غایت آن نظام معاش و نجات معاد باید سعادت باشد. تفسیر و تعبیر امروزی ما از سعادت، توسعه میشود. در چه بخشهایی؟ جسم انسان سالم باشد، انسان در سختی و معیشت زندگی نباشد، انسان گرسنه نباشد. حتی آن بخش زیباییشناختی، حسن و جمال و... وجود داشته باشد.
✅یعنی عدالت اجتماعی، شغل برای همه، بهداشت و ورزش عمومی.
بله، آنچه مربوط به جسم است باید در یک توزیع عادلانه [باشد]. بهلحاظ حسن و جمال یعنی نکات زیباییشناسی هم در بحث ملاصدرا بهلحاظ خارجی و بیرونی وجود دارد؛ یعنی غیر جسمی. [بحث این است که] این فرد از یک زندگی معمولی برخوردار باشد؛ یعنی لوازم زندگی و تامین مسائل مادی فراهم شده باشد. ما به این میگوییم ایشان آدم توسعهمندی -بهنظر امروزی- است. یا به تعبیر ملاصدرا بهلحاظ دنیوی سعادتمند است. بهلحاظ علمی هم البته ایشان تقسیم میکند که اگر بهلحاظ علمی هم بگوییم یک جامعه یا یک انسانی توسعهیافته، برخی از این مباحث به خودش برمیگردد که دارای معرفت و دانش باشد و از یک آگاهی و فضیلتی برخوردار باشد و از طرفی اگر اینها را انجام دهد از یک آراستگی اخلاقی هم برخوردار شود. آن آراستگی اخلاقی را البته ایشان یا همین بخش نظری را در اسفار ایشان توضیح میدهد میگوید حکمت نظری برمیگردد به این فرمایشی که «اَلَلَّهمَّ اَرِنِی الْاَشْیَاءَ کَمَا هیَ» ما به آن حقیقت از شیء برسیم، حقیقت اشیاء را دریافت کنیم ولی جنبه عملی آن چیست؟ «تَخَلَّقُوا بِاَخْلاقِ اللّه» این آراستگی به اخلاق الهی هم حاکم شود. عکسش هم میگوید شقاوت برعکسش است؛ یعنی شما آدم ترسویی باشید.
💠https://eitaa.com/isca24/6453
🔹شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت چهارم و پایانی)
✅آقای دکتر این طرح ناآشنایی نیست. آنچه دارید تصویر میکنید ربطی به فلسفه سیاسی ندارد. آن مساله دولت ملت اینجا مغفول است. چیزی راجعبه ارتباط با کشورهای دیگر، درباره محور وحدت ملی، حفظ عزت ملی، امنیت ملی و مراودات سیاسی در اینها نمیبینم.
این سعادت و توسعه کارگزارش کیست؟ دولت و حکومت است. دولت باید این را انجام دهد. یکی از وظایف اصلی دولت همین تامین معاش است. این تامین معاش بهتصریح خود ملاصدرا برعهده حکومت است و باید حاکمان بیایند و این را رقم بزنند. این برنامهای که نیاز هست و نظام معاش و نجات معاد را تامین میکند، اینجا رقم میخورد.
✅ما با یک مساله 40 ساله مواجه هستیم، آنهم بیانیههای جامعنگر بدون جزئیات است. بیانیهای مثلاینکه دولت کار خودش را بکند مردم هم کار خودشان را بکنند. قوه قضائیه به وظایف خود رسیدگی و به انجام وظایف خود اقدام کند. چه زمانی منتظر باشم، کجای این کتاب یا بعد از این کتاب، که از این بیانات کلی به آن جزئیات قابلاجرا، قابل نقد و قابلسنجش برسم؟
یک بخشش برعهده بنده است که آن را ترسیم کنم و نقاط خلأ کتاب را در جلد دوم و سوم و مقالاتی توضیح دهم ولی بخش دیگر آن برعهده خود فضای سیاسی کشور است که اساسا اعتقاد و باوری به این سنخ اندیشه دارد یا خیر. ابتدای یکی از دولتها در گفتوگویی عرض کردم که من متوجه نمیشوم این دولت مباحث فرهنگی را براساس چه نظریهای پیش میبرد.
✅چه جواب دادند؟
کجا جواب دادند؟! اصلا چه کسی جواب میدهد؟! نظریه اقتصادی که الان در جامعه ما امور اقتصادی ما را ترسیم میکند، چیست؟ آیا براساس فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی است که دارد کارها را پیش میبرد؟ من که این را نمیبینم. در امور سیاسی ما هم همین است. دارد اتفاقات دیگری میافتد. این اتفاقات کاملا عکس و خلاف چیزی است که در این کتاب گفتم یا خلاف فرمایشاتی است که از حضرت امام(ره) [و رهبری] در ذهن ماست یا خلاف اهداف انقلاب اسلامی است. بههرحال بهلحاظ نظری باید ترسیم و تبیین کنم، مثلا نظریه دولت متعالیه یا دولت از منظر حکمت متعالیه و ملاصدرا را ارائه کنم، من در این کتاب ادعایی نداشتم که بخواهم این را بگویم. نهایت این کتاب این است بگویم ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد و میتوانیم از آن بهعنوان یک پشتوانه برای حل و رجوع به مسائل خودمان استفاده کنیم. در مقدمه این کتاب هم گفتم این را بهمثابه یک درآمد تفصیلی میگیرم برای ورود به فلسفه سیاسی ملاصدرا و برخی از اینها در حد اشاره است.
✅انشاءالله خدا به شما عمر طولانی و پربرکت بدهد و فرصت چندساله و چند دهساله داشته باشید. منتظر خواهم بود اگر برنامه [همچنان برقرار] بود با برنامه [دیگری در خدمت سایر کتابهای شما باشیم] که کمی این پوسته محافظهکاری بشکافد و یکمقدار مسائل بهتصریح درآید و قابلسنجش شود [تا] آن برکتی که انتظار دارید، حاصل شود.
این خیلی خوب است، من الزامات آکادمیک را محدودیتهایی میدانم که بر این آثار ممکن است خودش را تحمیل کند و الا باید بیاییم و بهصراحت بگوییم این دولت چطور میشود. البته منظور و بحث ما در اینجا، این دولت نبود. انشاءالله در آینده درمورد نظریه دولت در حکمت متعالیه صحبت کنیم.
✅خیلی از شما سپاسگزارم. ببخشید اگر خلاف روش شما در حرف شما میپریدم، امیدوارم که آزرده نشده باشید.
خیر، اصلا. فرمایش شما خیلی قابلاستفاده بود انشاءالله بینندگان -نمیگویم بهرهمند شده باشند- پرسشهایی در ذهنشان شکل گرفته باشد.
🌐https://eitaa.com/isca24/6454
✅ویژه خبرگزاری ها
دکتر شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت اول)
https://eitaa.com/isca24/6451
دکتر شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت دوم)
https://eitaa.com/isca24/6452
دکتر شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت سوم)
https://eitaa.com/isca24/6453
دکتر شریف لکزایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت چهارم و پایانی)
https://eitaa.com/isca24/6454
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠گفتگوی کوروش علیانی با دکتر شریف لک زایی در برنامه چراغ مطالعه
🔷زمان» شنبه 28 دی ماه 1398
🔳مکان: شبکه چهار سیما
🌐https://eitaa.com/isca_seda/507
گفتگوی کوروش علیانی با دکتر شریف لک زایی در برنامه چراغ مطالعه
http://m.aparat.com/v/pA1um
✅سلسله نشست های های عدالت در تاریخ |نقش اماکن مذهبی در عدالت آموزشی
◾️ارائه دهنده حجت الاسلام والمسلمین دکتر حامد قرائتی
🔷دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم رزاقی موسوی
💠زمان: سه شنبه1398/11/1 ساعت 10 الی 12
🔷 مکان: قم : خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، تالار امام مهدی(عج)
◾️برای حضور در جلسه ثبت نام الزامی است.
https://evnd.co/1i5l3
⏹به مقدار ظرفیت سالن از میان کسانی که زودترثبت نام کرده باشند، دعوت صورت خواهد گرفت. فرصت ثبت نام تاساعت ۱۲ روز دوشنبه
◾️برگزار کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع , و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
✅لینک ثبت نام
🌐https://eitaa.com/isca24/6408
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️هماندیشی با موضوع «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانکها در خلق پول» از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
🔷در این نشست علمی آیتالله احمد مبلغی، استاد فقه حوزه و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین حجتالاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخنرانی کردند
🔷همچنین حجتالاسلام و المسلمین محمدرضا یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، ابراهیم عبدی پور و مهدی اشعری از دیگر صاحبنظران این نشست علمی هستند و حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدرضی آصفآگاه، دبیر علمی این نشست به عهده داشتند.
🔶نشست مذکور روز پنجشنبه، ۲۶دیماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ در خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) برگزار شد.
🌐https://eitaa.com/isca_seda/509
🔶دومین پیش اجلاسیه كرسے نظریه پردازی طرحی نو در تحلیل روشمند وجوه ونظایردرقرآن
◾️ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری
💠کمیته ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین دکترسیدعیسی مسترحمی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمودطیب حسینی و جناب آقای دکتر امیر خداوردی
⏹شورای داوران: حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مهدوی راد ، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، حجت الاسلام والمسلمین محمدفاکر میبدی و جناب آقای دکترمجید معارف
🔷مدیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده
🔷ناظرجلسه: جناب آقای دکتر محسن موسیوند
⏰زمان: چهارشنبه1398/11/2ساعت 18 الی 20
⏹مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
🔳 برای حضور در جلسه ثبت نام الزامی است.
✅به مقدار ظرفیت سالن از میان كسانی كه زودترثبت نام کرده باشند، دعوت صورت خواهد گرفت.
💠فرصت ثبت نام تا ساعت ۱۲ روز سه شنبه اول بهمن ماه 98
🔶مجری : پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری های علمی بین الملل
لینک ثبت نام1
لینک ثبت نام2
💠https://evnd.co/xxNCN
🌐https://eitaa.com/isca24/6464
✅سلسله نشست های های عدالت در تاریخ |نقش اماکن مذهبی در عدالت آموزشی
◾️ارائه دهنده حجت الاسلام والمسلمین دکتر حامد قرائتی
🔷دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم رزاقی موسوی
💠زمان: سه شنبه1398/11/1 ساعت 10 الی 12
🔷 مکان: قم : خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، تالار امام مهدی(عج)
◾️برای حضور در جلسه ثبت نام الزامی است.
https://evnd.co/1i5l3
⏹به مقدار ظرفیت سالن از میان کسانی که زودترثبت نام کرده باشند، دعوت صورت خواهد گرفت. فرصت ثبت نام تاساعت ۱۲ روز دوشنبه
◾️برگزار کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع , و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
✅لینک ثبت نام
🌐https://eitaa.com/isca24/6408
🔹حجت الاسلام بهمنی:
🔶ایمان مفهوم محوری در ساخت تمدن است/ لزوم اصلاح برخی اصطلاحسازیهای متشرعه
✅عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: ایمان، مفهوم محوری برای ساخت تمدن است که اگر به هندسه آن پی ببریم، در تعامل با رقبای خود در سطح جهان میتوانیم تولید ایمان کنیم، اما متأسفانه ما از هندسه این مفهوم گرامی غفلت کردهایم.
🔳به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن ،یکشنبه ۲۹ دیماه در کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «درآمدی بر نظریه مفاهیم بنیادین قرآن» در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ایده «مفاهیم بنیادین قرآن» در ذهن من قریب به ۲۰ سال است که وجود دارد؛ در دهه هشتاد طرحی به نام شاخصهای مطلوب قرآنی را تحقیق کرده و در اختیار شورای توسعه فعالیتهای قرآنی قرار دادم و از همینجا ذهنم به تولید این نظریه منتقل شد.
▪️وی با بیان اینکه ما گاهی در برابر اصطلاحات قرآن، اصطلاحاتی را برساختهایم که آن دامنه معنایی واژگانی را ندارد که خود قرآن انتخاب کرده است، تصریح کرد: من در همین طرحی که به شورای توسعه قرآنی دادم، میان مفهوم «انس» که در برنامههای قرآنی بسیار رایج و مصطلح است، با «تمسک» مقایسه کرده و بیان کردم که ما انس را در اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی کشور هدفگذاری میکنیم، در حالی که قرآن و اخبار اهل بیت این هدفگذاری را ندارند.
🔶جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/364207
💠کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷https://eitaa.com/isca24
✅همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
💠سخنران: حضرت آیت الله امامی کاشانی
🔷زمان: پنجشنبه 3 بهمن ماه 1398 صبح : 8:30 الی 14 عصر: 15 الی 17
🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://eitaa.com/isca24/6403
🔸همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» برگزار می شود
همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با سخنرانی آیت الله امامی کاشانی برگزار خواهد شد.
👈 مشاهده مشروح این خبر:
dte.bz/lfC49
⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
سلسله نشستهای علمی همایش ملی گام دوم انقلاب نشست «شاخصه های معنویت اسلامی»
http://m.aparat.com/v/3KVZi
✖️پنجاهمین سالگرد آغاز درس های ولایت فقیه امام خمینی در نجف
➕« امروز #حوزه_قم، حوزه مشهد، و حوزه هاى ديگر موظفند كه اسلام را ارائه بدهند و اين مكتب را عرضه كنند.
✖️مردم، اسلام را نمىشناسند. شما بايد خودتان را، اسلامتان را، نمونههاى رهبرى و #حكومت_اسلامى را به مردم دنيا معرفى كنيد مخصوصا به گروه دانشگاهى و طبقه تحصيل كرده. دانشجويان چشمشان باز است."(درسهای حکومت اسلامی و ولایت فقیه امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف)
➕یکم بهمن 1398؛ پنجاهمین سالگرد آغاز درسهای حکومت اسلامی و ولایت فقیه امام خمینی (ره) در نجف را گرامی می داریم.
⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
✅عنوان اثر: عنوان اثر: چکیده مقالات همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)
تهیه: پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
نوبت چاپ: اول، 1398
صفحات: 344
قطع: رقعی، شومیز
قیمت: 550000 ریال
کد: 560
◾️مهدویت از جمله آموزههای مهم اسلامی و همردیف با آموزههای خطیری چون توحید، نبوت، معاد و امامت است. مهدویت دارای آموزههای مهم و اثرگذاری است که انتظار پراهمیتترین و پرکاربردترین آنها محسوب میشود.
عالمان اسلامی و متخصصان مهدویت با نگرش کاربردی و کارکردی به مقوله انتظار پرداختهاند و با طرح مبانی و ابعاد و بیان چیستی آن زمینه تقویت و تأثیرگذاری آن را فراهم نمودهاند. طرح این موضوع در مکتوبات، بیانات و سخنرانیهای حضرت آیتاللّه العظمی خامنهای(دامت برکاته)، رهبر و نایب امام زمان(ع)، میطلبد نظرگاه ایشان بیشتر مورد اهتمام و بررسی قرار گیرد که بهحتم در کاربردی و کارکردی جلوهدادن آن پراهمیت و تأثیرگذار است.
💠https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/332
❇️درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل صوتی در ایتا)
🌐https://eitaa.com/isca_seda/510
🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل ویدئویی در آپارات )
💠https://www.aparat.com/v/nceZX
🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل ویدئویی در تلگرام )
🌐https://t.me/isca24/6865
🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول(فایل صوتی در تلگرام )
🌐https://t.me/isca24/6864
◼️ زمان: دوشنبه 1398/10/30 ساعت ۱۷:۰5
✅ارائه دهنده:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
🔷مکان: شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت162
نشست علمی معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر
http://m.aparat.com/v/pYwgG
🔷کانال اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به منظور سهولت اطلاع رسانی و تسریع در انعکاس اخبار، آییننامهها و آخرین اطلاعات مربوط به حوزه نشریات تأسیس شد.
🔶 در همین راستا کاربران میتوانند از طریق journals_isca@ به عضویت کانال اداره نشریات در آمده و از اخبار و مطالب مرتبط در حوزه نشریات بهرهمند شوند.
🌐https://eitaa.com/journals_isca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین مرکز قرآن پژوهی جهان اسلام در قم
✅خبرگزاری صدا و سیما
✅همایش نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای آغاز شد.
✳️همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» با حضور آیت الله امامی کاشانی از دقایقی پیش در قم آغاز شده و تا عصر امروز ادامه داد.
💠 همایش یک روزه «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» ا در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد.
🔷در این همایش که امروز(پنجشبه 3بهمن) در حال برگزاری است تا حجت الاسلام والمسلمین لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای عرض خیرمقدم پشت تریبون قرار گرفت
🔷در ادامه این همایش که جمع زیادی از اساتید، علما، اعضای هیأت علمی، مدرسان حوزه و دانشگاه، طلاب و پژوهشگران حضور دارند، حجت الاسلام حسین الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به ایراد سخنرانی پرداخت.
در پایان بخش سخنرانی های صبحگاهی، آیت الله محمد امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران ویژه حضور پیدا کرد و هم اکنون در حال سخنرانی است.
✅از ساعت 10 امروز تا 14 نیز پنل های چهارگانه تخصصی همایش یاد شده، آغاز می شود که کمیسیون تخصصی اول «مفاهیم و مبانی نظریه انتظار»، کمیسیون تخصصی دوم «جامعه منتظر؛ وظایف، شاخصه ها و کارکردها»، کمیسیون تخصصی سوم «جامعه منتظر: راهبردها و آسیب ها و کمیسیون تخصصی چهارم «نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی» خواهد بود.
🔷همچنین طبق اعلام روز گذشته حجت الاسلام الهی نژاد به خبرنگار شبستان، قرار است در این همایش از جدیدترین آثار مهدوی نیز رونمایی شود.
🔷بخش پایانی همایش نیز عصر امروز آغاز می شود که از ساعت 15 رؤسای کمیسیون های یاد شده به ارائه گزارشی از کمیسیون خود می پردازند و در پایان دکتر محمد اسحاقی نمایندة مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای) سخنرانی می کند.
♈️سخنران اختتامیه نیز حجتالاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواهد بود.۰