eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
748 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد امینی نژاد عرفان اسلامی، تمدن‌ساز است و نه تمدن‌سوز گزارش سخنرانی جناب استاد امینی نژاد در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" با عنوان "تاثیر جهاد اصغر بر جهاد اکبر در بیان ابن عربی" 👇👇
✅گزارش سخنرانی جناب استاد امینی نژاد در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" با عنوان "تاثیر جهاد اصغر بر جهاد اکبر در بیان ابن عربی قسمت اول 🔷برخی درباره عرفان اسلامی قائل هستند که عرفان اسلامی تمدن سوز است نه تمدن ساز. برخی مدعی شواهد تاریخی و متنی هستند. می گویند ما نمی توانیم بر پایه عرفان اسلامی تمدن بسازیم. در برخی مباحث این نکات مورد بررسی مفصل تر واقع شده است. 💠اما واقعیت به لحاظ شواهد متراکم و هم اقدامی که حضرت امام ره داشت این است که باید گفت این عرفان اسلامی تمدن ساز است. علت اینکه عرفان اسلامی تمدن ساز است خود وضع دین و آیات و روایات است و نسبتی که عرفان با این منظومه دارد. ما در آیات و روایات داریم رهبانیت و تبتل و انقطاع الی الله. البته بیش از این ها هم هست. ما وقتی آیات و روایات را مشاهده می کنیم مغزش مسئله توحید و گرایش به خداوند متعال است. 🔷 در همان رهبانیت که در روایتی لکل نبی رهبانیه ولی به حسب شرائط خاص بروز و نمود معنویت به شکل خاصی است. در زمان حضرت مسیح ع ای بسا انقطاع الی الله به گونه ای خاص است. ما می بینیم حضرت مریم و حضرت یحیی و حضرت عیسی علیهم السلام ازدواج نکرده اند و بعد از حضرت عیسی ع ما مسئله سیاحت و سر به بیابان گذاشتن زیاد است. در رهبانیت مسیحی بخشی دینی است و برخی پردازش های دیگر است که ضرورتا منفی نیست. اما وقتی به زمان ختمی می رسیم، نبی ختمی ص با توجه به شرائط، ایشان رهبانیت را به سمت ویژه ای جهت می دهند. مثلا سیاحت امت را ایشان جهاد معرفی می فرمایند. یا رهبانیت امت را نماز و روزه و حج و جهاد را معرفی می کنند. ماهیت و هویت انقطاع الی الله در یک ساختار جدیدی قرار می گیرد. این معنا بعدا در میان عارفان مسلمان رواج پیدا کرده است. 🔷بعدا در فضای اسلام گرایش های رهبانیتی که در فضای مسیحیت می بینیم اینجا مشاهده نمی شود. تعدیل شده است. مثلا درباره تبتل روایتی هست که خانمی می آید خدمت امام صادق ع و می گوید مادرتان فاطمه زهرا س بتول بود و من هم می خواهم چنین شوم. امام صادق ع پرسید می خواهی چه کار کنی؟ گفت می خواهم ترک ازدواج کنم. حضرت فرمود مادر من بتول بوده و متبتله بود ولی ازدواج کرد و فرزندداشت و همسرداری کرد. اینجا تبتل و رهبانیت و انقطاعی که در اسلام هست که در قالب دخالت ها و حضورهای اجتماعی حاد می تواند شکل بگیرد. مثلا در نگاه محی الدین ابن عربی می گوید روح عرفان عملی مجاهده است. مجاهده تحمل مشقت های جسمی است برای رسیدن به خداوند متعال است. 💠خوب این البته در نماز و صوم و مانند آن هم هست. این تحمل را و مجاهده را اینجور معنی وقتی کردید می بینید اوج آن در جهاد اصغر بروز پیدا می کند. هیچ مشقت بر بدنی اشد از جهاد اصغر نیست. به تعبیر محی الدین ابن عربی انسان می خواهد خون خود را در راه خدا بریزد. مهم ترین مشقتی که می تواند بر بدن وارد شود همین ریخته شدن خون است. 🔶در فتوحات ج 2 ص 146 بیان ایشان این است. فلما كان إتلاف المهج أعظم المشاق على النفوس لهذا سمي جهادا؛ با اینکه در نماز و روزه مجاهده هست ولی به آن ها نگفته اند جهاد ولی به جهاد اصغر گفته شده است. به همین خاطر گویی مجاهد مثل دائم الصیام و دائم الصلاه است. در ج 4 ص 463 می گوید.... حتى يرجع إلى أهله بما اكتسبه من أجر أو غنيمة إنه كالصائم القائم القانت بآيات اللَّه لا يفتر من صلاة و لا من صيام حتى يرجع المجاهد و قد عرفت بالحدیث الصحیح که ان الصوم لا مثل له و قد قام الجهاد مقامه و مقام الصلاة و ثبت هذا عن رسول اللَّه ص .‏ 🔵 باز در فتوحات ذیل آیه التائبون....و بشر المؤمنین که قسمت به قسمت عنوان هایی را که در آیه شریفه آمده است درباره سالکان الی الله مطرح می کند تا می رسد به سائحون که در اصل لغت به معنای سیاحت است که اشاره دارد به سابقه تاریخی این امر در ادیان که سیاحت معنوی بوده است، ولی در فضای سیاحت اسلامی این را جهت داد به سمت حج و جهاد است. و حتی در اسلام بروزات معنویات گرایانه در ادیان سابق به سمت اعتکاف در مسجد در قبال گوشه گیری های در غارها مطرح شد.
✅گزارش سخنرانی جناب استاد امینی نژاد در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" با عنوان "تاثیر جهاد اصغر بر جهاد اکبر در بیان ابن عربی قسمت دوم 🔷اگر روح معنویت الهی کمال انقطاع الی الله است و رهبانیت است و رهبانیت معنای حقیقی اش این است دیگر نمی توان از تمدن سوزی معنویت اسلامی سخن گفت. با تعبیر تعرف الرهبانیه فی وجوههم، چندین روایت وجود دارد رهبانیت و مسئله انقطاع را توضیح می دهد. 🔷در اصل مسیحیت التزام به عدم انجام ازدواج نبود بلکه حسن آن بود. در زمان رسول خدا ص همین رهبانیت ها شکل داشت می گرفت ولی رسول خدا ص این را به سمت خاص جهت داد. ♈️بنابراین باید بگوییم جهاد در راه خدا تبتل و رهبانیت است و این در مجاهد فی الله است. جهاد باید ابزاری برای سلوک و خودسازی تلقی بشود. 🔷اگر حقیقت عرفان اسلامی گذشتن از خود باشد، حالا باید ببینیم برنامه های متعدد سلوکی چه میزان می تواند این را تأمین کند. بسیاری از برنامه های سلوکی گاه ظاهرش ازخود گذشتن ولی باطنش خودپرستی شده است. مانند رسیدن به قدرت ها و بهره مندی هاست. 🔶اما در عباداتی که سخت می شود این فرصت خیلی بهتر مطرح می شود مانند نماز شب و روزه در روزهای تابستان که یا مخفی است یا مشقت واضحی دارد. 🔷امر به معروف و نهی از منکر گاه در مسیر سلوک معنادارد و گاه بعد از رسیدن به حق تعالی، معنی دارد. جهاد هم همین طور است. به بیان دیگر اگر محتویات توسط عرفا مطرح شد و ما در حضرت امام ره می بینیم که ایشان سلوک و بلکه دیدار الهی را به نحو جدی و عملیاتی در صحنه عملیات تربیت جمعی قرار داده است. ♈️ حضرت امام ره در مورد آن حدیث شهادت روی نقطه آخر دست گذاشته است و این یک مکتب تربیتی ویژه است. گاهی فرد خودسازی می کند و بعد جامعه سازی می کند(اشهد ان محمدا عبده و بعد رسوله) دخالت در اجتماع یک منطق دیگر هم دارد و آن هم برای خودسازی است. دخالت سیاسی گاهی حذف دیگران است برای مطرح شدن خود است. این یک منطق غلط است. ❎ همین تجربه را در خانواده می توان داشت؛ در خانواده می تواند همه برای من باشد یا من برای همه باشم. در صحنه اجتماعی مردم را بروز و ظهور الهی و عیال الله می بیند. در این مسیر می تواند توکل، فناء و مانند آن را برداشت کند. 🔶ابن عربی نام دو نفر را می برد که به شکل جهاد به مقامات رسیده اند. یک نوجوان اندلسی به نام احمد بن همام که در نوجوانی و پیش از بلوغ به مقامات رسیده است. کان من کبار رجال مع صغر سنه...انقطع الی الله تعالی علی هذا الطریق. ج 4 ص 478 می گوید اگر خودش نمی تواند در جهاد باشد باید در فکر تجهیز مجاهدان باشد و در غیر این صورت شعبه ای از نفاق در چنین کسانی است.
🔘چگونه قربانی شدن حماسه می‌سازد؟ 🔻دکتر حبیب‌الله بابایی، رییس گروه مطالعات فرهنگ و تمدنی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در نشست «جهان مقاومت پس از سردار سلیمانی» در دانشگاه باقرالعلوم (ع): 🔹بنده در کتاب رنج عرفانی و شور اجتماعی در یکی از فصل ها و مقالات به بحثی پرداختم تحت عنوان «شجاعت و شهادت یا دوگانه قربانی و قهرمانی در اندیشه اسلامی؟» این نگاه تلاش می‌کند به پاراداوکسی پاسخ بدهد که این پاسخ از ماهیتی الهیاتی برخوردار است تا یک پاسخ جامعه‌شناختی. و آن پارادوکس اساسا این هست این است که قربانی شدن یا مظلومیت چگونه می‌تواند قهرمانی یا حماسه بسازد؟ این پارادوکس را به شکل دیگری هم می‌توان مطرح کرد به این بیان: شهادت که امری عدمی است انسان چگونه می‌تواند عزتی بسازد که امری وجودی و ماندگار به حساب آید؟ 🔸نقطه عطفی که بنده در حل این پارادوکس و این تناقض دارم اشاره به دو نفس یا دو من هست که شهید مطهری در کتاب جاودانگی و اخلاق و همچنین در کتاب تعلیم و تربیت اسلام اشاره می‌کند. یکی من علوی است و یکی من سفلی است. که متن کوتاهی را از ایشان نقل می‌کنم: «یک خود یا یک من که خوب دیدن او عجب است. بزرگ دیدن او کبر است و خواستن او خودخواهی و مذموم است. با او باید جهاد کرد و به چشم دشمن به او نگاه کرد و با هواهای او باید مبارزه کرد. و یک خود دیگر که باید آن را عزیز و محترم شمرد و باید آزادی اش را حفظ کرد و باید قوت و قدرتش را حفظ کرد و آلوده به ضعفش نکرد.» 🔹عرض کنم در نسبت میان این دو من و ارتباطی که آن دو با یکدیگر می‌یابند نکته‌ای را بنده باز آورده ام که اساسا این من علوی و معنوی انسان که بعد حقیقی و معنوی انسان را تشکیل می‌دهد و مشترک میان من (self) و دیگری (other) است. می‌تواند موجِّهی باشد برای آدمی که خود مجازی‌اش را قربانی خود حقیقی یا علوی کند. در حقیقت پارادوکس اینجا حل می‌شود که یکی را فدای دیگری خواهیم کرد. 🔸نکته مهمی که به نظرم اهمیت دارد و ارتباط موضوع این جلسه و شهید بزرگی مثل شهید سلیمانی را با دوگانه مذکور می‌توان برقرار کرد، این است که اساسا خودقربانی یا شهادت، به معنای از دست دادن خود نیست. بلکه به دست آوردن خود و بهبودی و پیشرفت در آن است. اینجا منظور از خود، خود حقیقی است. در واقع چنان مرگی حیات بخش است و چنان حیاتی تنها از طریق چنین مرگی حاصل می‌شود. هرچند این نکته شاید در نگاه بدوی تناقض‌آلود به نظر برسد که آدمی چگونه خود را از طریق قربانی کردن بهبود و توسعه بخشد و از رهگذر مرگ به حیات و زندگی برسد، ولی با توجه به دو نوع خودی که بیان شد، این تناقض قابل حل است. 🔹اینجا نکته‌ دیگری وجود دارد که بنده در مقاله خون خدا به آن اشاره کردم و به نظرم نکته مهمی است: اساسا یک چنین قربانی کردن زمانی به سطح تمدنی خودش می‌رسد که طبق حدیث قرب فرائض و نوافل، این قهرمانی و این قربانی فی سبیل‌الله باشد. فی سبیل‌الله بودن باعث می‌شود که قربانی و قهرمانی در مقیاس خود خدا فعال می‌شود و می‌تواند آثار اجتماعی بگذارد و کاری که عملا در راه خدا انجام نمی‌شود هیچ گاه نمی‌تواند این ماندگاری و اثرگذاری را در این مقیاس وسیع در پی داشته باشد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌ https://eitaa.com/BouNEWS
✅ آغاز به کار سلسله نشست های تخصصی گفتمان انقلاب در مدرسه فیضیه ♈️یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ سخنرانی استاد نجف لک زایی مدرسه فیضیه مدرس زیر کتابخانه قدیمی
🔷گزارش تصویری نشست خبری بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی 💠https://b2n.ir/719787
💠گزارش تصویری سلسله هم اندیشی خلق پول| نشبت سنجی خلق پول با عدالت https://b2n.ir/755683
🔳عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ✅تخصصی‌شدن تنها راه پاسخگویی فقه در دوره معاصر است 🔹عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تخصصی‌شدن، تنها راه پاسخگویی فقه در دوره معاصر است گفت: آیت‌الله رفسنجانی بحث تخصصی شدن اجتهاد را مطرح کرد و دیگرانی هم ادامه دادند، ولی جای اصلی این موضوعات در حوزه است و نه مردان سیاست و حوزه باید به این موضوعات بپردازد. ✅ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی‌کوشا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۱۹ بهمن‌ماه، در نشست مشق اجتهاد در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه گفت: فقه مضاف تنها راه برای توسعه عرصه‌های مختلف فقه است و این مسئله هم بدون توجه به فقه مطلق ممکن نیست. 🔹وی افزود: برخی فقه‌ها که به صورت مضاف کاربرد دارند اساساً نه فقه هستند و نه فلسفه فقه بلکه به عنوان دانش مستقلی مانند فقه‌الحدیث هستند. 💠چزئیات خبر در لینک زیر 💠https://b2n.ir/582237 💠با ما همراه باشید. 🌐https://eitaa.com/isca24
🔹با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ✅همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار می شود 🔳همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باسخنرانی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۴ بهمن ماه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار می شود. 🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر ثنائی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع «همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب وتمدن نوین اسلامی» در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد گفت: دفتر تبلیغات با توجه به رویکرد مسئله محوری در مواجه با موضوع بیانیه گام دوم، اقداماتی تعیین کرده که از جمله آن برگزاری همایش با اهداف چون تبیین محورهای و ابعاد مختلف بیانیه و گفتمان سازی برای مهمترین ماموریت های نسل جوان به ویژه در نهادهای علمی کشور به منظور تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/241976 💠با ما در فضای مجازی همراه باشید 🌐https://eitaa.com/isca24
🔷نشست تخصصی گروه علمی فلسفه سیاسی جلسه ۹۵ 🔶ویژه اعضای مجمع حکمت اسلامی 🔷استاد:آقای دکتر محمد پزشکی 🔷زمان:چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ 🔶مکان:اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💠قم خیابان ۱۹ دی کوچه ۱۰ فرعی اول سمت چپ
✅بخشی از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین ثنایی در نشست خبری همایش بیانیه گام دوم انقلاب♈️
دکتر سیدمجید ظهیری مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید؛ ✅پایگاه دانشی کلام در حوزه علمیه خراسان آغاز به کار نمود 💠قرارگاه علوم عقلی حوزه علمیه خراسان از این پس فعالیت های خود را در قالب سه پایگاه دانشی ادامه می دهد. ⬅️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سید مجید ظهیری مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی حوزه علمیه خراسان با بیان این که قرارگاه های دانش محور حوزه علمیه خراسان تا کنون موفقیت های بزرگی کسب کرده اند و در راستای توسعه دانشی این حوزه گام های بلندی برداشته اند، گفت: بخشی از این موفقیت ها و دستاوردها به صورت محصولات و خروجی ها در قالب نمایشگاه های دوره ای حوزه علمیه خراسان که به مناسبت های مختلف برگزار شده، در معرض دید طلاب و عموم مردم قرار گرفته است. مدیر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: 🔳اینک در گامی جدید و در تداوم تحول دانشی حوزه علمیه خراسان، قرارگاه حکمت و کلام که به توسعه و تعمیق علوم عقلی در این حوزه می پرداخت، در سه پایگاه دانشی ۱) فلسفه و دانش های وابسته، ۲) کلام و دانش های وابسته و ۳) منطق و دانش های وابسته، کار خود را ادامه می دهد. اولین پایگاه دانشی که اعضای آن توسط مدیر محترم این حوزه تعیین شدند اختصاص به کلام و دانش های وابسته دارد. وی هدف از این اقدام را توسعه دانش کلام، تجمیع ظرفیت های کلامی حوزه علمیه خراسان و هم افزایی اندیشمندان و متفکران این عرصه دانشی دانست و افزود: پایگاه «کلام و دانش های وابسته» با حضور اساتید معظم، حضرات آیات و حجج اسلام حاج مهدی مروارید، حاج محمد مروارید، حاج محمدهادی عبدخدایی، استاد محمدتقی سبحانی، حاج سید عبدالهادی مرتضوی، حاج سید مسعود مرتضوی، اینجانب و معاونین محترم آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان شکل گرفته است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/202142 🔷با ما در فضای مجازی همراه باشید 🌐https://eitaa.com/isca24
◾️عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد: ✅اولین نکته در گلستان سعدی، گزارش ناامنی سیاسی و اقتصادی است 🔷حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی: سعدی برای تقویت حکومت رعایت برخی مسائل اقتصادی از جمله توجه به رعیت و سربازان، عدم افزایش خراج را موثر دانسته است. 🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی «گزاره های تمدنی در گلستان سعدی» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به همت گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد. ⬅️دکتر اورعی در آغاز مباحث خود بیان کرد: اولین نکته در گلستان سعدی، گزارش ناامنی سیاسی و اقتصادی است. تمامی موقعیت های جامعه از پادشاه گرفته تا رعیت دچار چنین ناامنی هستند؛ آنقدر وضعیت اشخاص و اموال و آبرویشان در معرض ناامنی قرار گرفته که سخن سعدی، آمیخته به چنین مطالبی است. از آنجایی که گلستان سعدی هدیه به پادشاه وقت بوده و پادشاهان نیز معمولا اول کتاب را می خواندند، بخش اول کتاب به سیرت پادشاهان اختصاص داده است. 🔳عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی، درباره اداره جامعه ابتدا به نظرات تعدادی از حکماء و فلاسفه پرداخت و گفت: افلاطون و ارسطو معتقدند که فرد حکیم باید بر مردم حکومت کند. در آثار فارابی هم چنین چیزی مشاهده می شود. اما خواجه نظام الملک بر این نظر است که این خصوصیات بایستی در چند نفر باشد تا با یکدیگر همکاری کنند. اما سعدی نشان می دهد که همکاری حکیمان با حاکمان ناشدنی است. 🔷جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/202142 🔷با ما در فضای مجازی همراه باشید. کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان تلگرام https://t.me/isca24 کانال معرفی آثار علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isaca24 آرشیو صوت نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isaca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آپارات https://www.instagram.com/isca.ac.ir صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اینستا گرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir
✅حجت الاسلام والمسلمین مسعودی مطرح نمود؛ ◾️مهارت حل مسأله کمک می کند تا افراد، ذهن خلاق داشته باشند. 🔶هفته دهم از دوره تخصصی روش شناسی نظریه پردازی به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی با همکاری معاونت پژوهش و مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با موضوع « روش شناسی حل مسأله دینی » برگزارشد. 🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی مسعودی در هفته دهم از دوره تخصصی روش شناسی نظریه پردازی، با بیان اینکه حل مسأله یک مهارت و توانایی است، گفت: مساله یابی، فرآیندی شناختی و رفتاری است که فرد به کمک آن خواهد توانست برای مسائل ذهنی و عینی خویش، راه حل های مؤثر و مفیدی بیابد و آن هنگام که این مسائل به حوزه باورهای بشر ارتباط یابد، مسیر حیات بایسته او را تحت تاثیر قرار خواهد داد و نحوه سلوک و منش فردی، اجتماعی و… را سامان خواهد داد. 🔶وی با اشاره به اینکه ما در طول حیات خویش با مسائل بسیاری مواجه هستیم که نیازمند به کشف، تجزیه، تحلیل و حل دارد، افزود: هدف نهایی حل مسئله، غلبه بر موانع و پیدا کردن بهترین راه حل برای معضلات و موضوعات است. 🔷 رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مهمترین معیار و گزینه برای حل مسأله را، بینش دانست و ادامه داد: این مهارت می تواند به فرد کمک کند تا به تفکر پرداخته و منطقی‌ترین راه حل را برای مقابله با چالش ها برگزیند. هم چنین بتواند از چالش پیش آمده به عنوان یک "فرصت" استفاده کرده و توانایی‌های خویش را شکوفا کند و نیز به دنبال آموختن مهارت جدیدی باشد تا از عهده ی مشکل پیش آمده برآید. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/202142 🔷با ما در فضای مجازی همراه باشید. کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان تلگرام https://t.me/isca24 کانال معرفی آثار علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isaca24 آرشیو صوت نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isaca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آپارات https://www.instagram.com/isca.ac.ir صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اینستا گرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir
🔸بیانیه گام دوم انقلاب و توصیه‌های راهبردی در جهت بالندگی و پیشرفت نظام و جامعهٔ اسلامی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب فرصت‌ مناسبی پیش‌روی ارباب اندیشه و فکر جهت بازاندیشی و تأمل در تجارب و دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌گشاید و دربردارندهٔ توصیه‌های راهبردی در جهت بالندگی و پیشرفت نظام و جامعهٔ اسلامی است. ⬅️مشروح توصیه های استاد واعظی در فایل پی دی اف زیر ملاحظه نمایید. 👇👇👇
یادداشتی از استاد واعظی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
538.7K
⬅️یادداشتی از استاد واعظی در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی