eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول http://m.aparat.com/v/DzebB
✅گفت‌وگوی قدس با دکتر نجف لکزایی درباره ضرورت پیوند عرصه عملی و نظری سیاست در ایران 🔹مجلس دستگاه اجرایی را ملزم به «پیوست نظری» کند 🔶 بخش قابل توجهی از کرسی‌های مجلس با انتخابات دوم اسفندماه تعیین تکلیف شدند. انتخاباتی که بر تجربه سیاست‌ورزی در ایران و سازوکارها و فرایندهای آن افزود و در عین حال فرصت نگاه انتقادی و باب پژوهش در مورد آن را روی علوم انسانی و اندیشمندان این حوزه گشود. 🔷 بخش قابل توجهی از کرسی‌های مجلس با انتخابات دوم اسفندماه تعیین تکلیف شدند. انتخاباتی که بر تجربه سیاست‌ورزی در ایران و سازوکارها و فرایندهای آن افزود و در عین حال فرصت نگاه انتقادی و باب پژوهش در مورد آن را روی علوم انسانی و اندیشمندان این حوزه گشود. علاوه بر این موضوع، حال فرصتی دوباره مهیا شده تا پیش از آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، سؤالات جدی‌تری از عرصه عملی سیاست در خصوص پیوند آن با عرصه نظری و دانشی علم سیاست بپرسیم. موضوعی که با حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در میان گذاشتیم و آنچه در ادامه می‌خوانید را به عنوان پاسخ دریافت کردیم. 💠امروزه نظریه جز ساحت جریان‌سازی میان اهل علم، خروجی دیگری در ساحت کنشگری ندارد. مثلاً امروزه اساتید و پژوهشگران دانشگاهی میان خود مناظره برگزار می‌کنند و نظریات یکدیگر را نقد می‌کنند، ولی مشکل اینجاست که مباحثه صرفاً میان اساتید این حوزه برقرار است و ما شاهد مباحثه میان کارشناسان عرصه علم سیاست با کارشناسان عرصه اجرای سیاست نیستیم، بنابراین هر کس در مسیر خودش حرکت می‌کند. بدیهی است تا زمانی که شکاف میان نظر و عمل وجود داشته باشد نمی‌توان از یک وضعیت مطلوب سخن به میان آورد. 🔹جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/710784
امام هادی علیه السلام: اٍنَّ اللهَ جَعَلَ اَلدُّنیا دارَ بَلوی وَالآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَةِ سَبَباً، وَ ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً خداوند دنیا را منزل حوادث ناگوار و آفات، و آخرت را خانه ابدی قرار داده است و بلای دنیا را وسیله به دست آوردن ثواب آخرت قرار داده است و پاداش اُخروی نتیجه بلا‌ها و حوادث ناگوار دنیاست. (اعلام الدین، ص. ۵۱۲)
SHIA_Volume 3_Issue 11_Pages 71-90.pdf
520.1K
💠مقاله راهبردهای مذهبی امام هادی (ع )برای ایجاد همگرایی اسلامی ♈️* به قلم حجه الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون برادرارجمند جناب آقای دکتر سوری ارتحال والد مکرم را تسلیت عرض میکنم. خدایش غریق رحمت فرماید و به جنابعالی و خانواده و بستگان اجر و صبر عنایت فرماید. نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پیام یکی از کاربران کانال خطاب به دکتر بابائی سلام واحترام محضر استاد بابایی احتراما در پی پیامی که فرموده بودید چرا در این شرایط بحرانی اجتماعات و برنامه های جمعی کنسل شده است . محضر استاد بزرگوار جسارتی ندارم ولی فکر نمی کنید یکی از ارکان اصلی سرمایه اجتماعی،سلامت اجتماعی هست ونباید در این شرایط که سرعت انتقال بیماری بسیار بالا هست ومتاسفانه اکثرا بهداشت فردی رعایت نمی کنند پیام شما جزء تشویش اذهان و بدبینی نتیجه ای ندارد .البته این را هم مدنظر داریم دشمن برای قم برنامه ریزی زیادی کرده است از شما بزرگوار بابت دلسوزیتان کمال تشکر را داریم وآرزوی سلامتی و موفقیت را از خداوند برایتان آرزومندیم .باتشکر
پاسخ شفاهی استاد بابائی به پیام یکی از کاربران👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شفاهی استاد بابائی به پیام یکی از کاربران
هم اندیشی ظرفیت قواعد فقه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در روابط بین الملل جلسه اول https://www.aparat.com/v/GMlqB
هم اندیشی ظرفیت قواعد فقه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در روابط بین الملل جلسه دوم https://www.aparat.com/v/QSbKo
✅بخشی از مصاحبه پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین با دکتر نجف لک زایی رباست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://b2n.ir/710784
هم‌اندیشی «ظرفیت فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی» http://m.aparat.com/v/fY7oC
کرسی ترویجی «توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی، ارزیابی، بایسته ها و نقشه راه http://m.aparat.com/v/3pcYJ
✅کرسی ترویجی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» 🌐https://www.aparat.com/v/m70cC
کرسی ترویجی، «جایگاه علوم عقلی در توسعه و اسلامی سازی دانش» http://m.aparat.com/v/BSD1b
کرسی ترویجے بیانیه گام دوم انقلاب و نقش آموزه های اعتقادی و کلامی اهل بیت (ع) http://m.aparat.com/v/3gM2f
🔶 پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی را تسلیت گفت. 👈 مشروح خبر در: dte.bz/hYr83 ⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir
کرسی ترویجی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» http://m.aparat.com/v/R9gFB
✅حجت الاسلام رزاقی موسوی مطرح کرد؛ ♈️مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان در عصر امام هادی استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در عصر امام هادی(ع)، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت، گفت: در این دوران به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت. 💠حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مناسبات اجتماعی شیعیان امامیه در عصر امام هادی(ع) اظهار داشت: 🔷 با وجود همه دشواری ها و فضای بسته سیاسی- اجتماعی زمان امام هادی(ع) که اهل بیت(ع) نه تنها قدرت سیاسی نداشتند بلکه حاکمیت ها عليه آنان بود، هویت بخشی به شیعیان و حفظ کیان مذهب در بعد معرفتی و مدیریت اجتماعی و فرهنگی فراموش نشد. 🔶وی افزود: مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان به خوبی انجام شد تا همواره پیروان اهل بیت(ع) به عنوان جریان و جنبشی آزاد و عدالت خواه، در طول تاریخ باقی بمانند و شیعیان با توجه به ضرورت هویت بخشی به جامعه شیعی، با رعایت مناسبات و ارتباطات اجتماعی هم در بعد درون شیعی و هم برون شیعی و جامعه اسلامی براین مهم صحه گذاشتند. ✍این پژوهشگر تاریخ تشیع با تأکید بر این که مناسبات اجتماعی شیعیان در دو عرصه فوق اهمیت داشت، خاطرنشان کرد: تعامل اجتماعی شیعیان با امام در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت گرفت که با هدایت امام به صورت مناسبی تحقق یافت؛ همان گونه که تعامل با دیگر فرق شیعی این عصر مانند فطحية، واقفيه و فرقه انحرافی منتسب به شيعه غلات نیز با هدایت امام از انحرافات فکری و اخلاقی پیروان این فرقه ها، آسیب های کم تری دیدند. ❎وی اضافه کرد: در تعامل برون مذهبی نیز به دلیل اوضاع نامناسب و سیاست دستگاه حاکمه، ارتباطات اجتماعی و تعامل کمتری ممکن بود، اما گزاش های اندک در منابع، نشان از تعاملات فرامذهبی شیعیان و توجه به اصلاح مناسبات اجتماعی در جامعه داشت. 💠حجت الاسلام رزاقی موسوی با بیان این که این عصر برای شیعیان دشوار بود، تصریح کرد: حاکمان عباسی مانند هرحکومت دیگری، درصدد کنترل فعالیت های اجتماعی - سیاسی افراد جامعه به ویژه مخالفان بودند، از این رو با توجه به توصیه های امام، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت و به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت. 🔶وی عنوان کرد: در این دوره، برخی اصحاب و شاگردان امام هادی(ع) مانند ابن سکیت وعبدالعظیم حسنی از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار و تأثیرگذار بودند و به همراه وکلای امام، با تثبيت و تقویت سازمان وکالت، عقاید شیعیان اماميه را گسترش دادند. 🔷عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) یادآور شد: از مشکلات مهم این دوره، برخی تفاوت های اعتقادی فرقه های شیعی، اندیشه ها و عقاید فرقه انحرافی «غالیان» و فتنه خلق قرآن بود که می‌ توانست در گسترش اختلافات درونی و انحراف شیعیان امامی تأثیر گذار باشد که با هدایت امام و توجه شیعیان به هشدارهای آن حضرت و برخورد جدی با غالیان و دیگر منحرفان بی تأثیر ماند
💠در گفت‌وگو با رسا تبیین شد؛ ✅مواجهه امام هادی با معتزله در موضوع امامت 🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در تبیین شیوه مواجهه امام هادی(ع) با معتزله در موضوع امامت گفت: ایشان در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند. 🔷حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) به شیوه مواجهه آن حضرت با معتزله در مسائل کلامی پرداخت و اظهار داشت: در عصر امام هادی(ع) جریان های انحرافی و دگرگونی های سیاسی، اجتماعی و فکری گسترده ای در جهان اسلام اتفاق افتاد. ✳️وی افزود: امامت آن حضرت با سلطه و خفقان سیاسی  عباسیان به ویژه متوکل مقارن بود که زمینه و امکان هرگونه تحرک سیاسی و حتی فکری را از رقبای آنان سلب کرده بود، اما این وضعیت و رعایت اصل تقیه از جانب امام در مقابل حکومت، مانع از گرفتن مواضع اصولی و بیان معارف ناب اسلامی نشد. ✍حجت الاسلام والمسلمین مطهری ادامه داد: امام هادی(ع) در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند که چگونگی مواجهه ایشان با معتزله به ویژه در مسأله امامت و خلق قرآن از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با بیان این که امام هادی(ع) بحث مخلوق و حادث بودن کلام خدا را از اساس بدعت شمرده و شیعیان را از ورود به این مباحث برحذر می‌ داشتند، خاطرنشان ساخت: دیدگاه انحرافی معتزله در مسأله امامت نیز که در برداشت و تفسیر اشتباه از امام در جامعه اسلامی بود، از جدی ترین چالش های شیعه و معتزله در مبانی اعتقادی به شمار می‌ آمد. 🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره و اهل بیت(ع) با اشاره به مسأله امامت به عنوان یکی از مسائل حساس در آن دوران گفت: امام باید این مسأله را نیز باست به روشنی و درستی بیان می‌ کردند، به گونه ای که مشکل و خطری ایجاد نشود و دست کم طوری طرح شود که کم ترین زیان ها و خطرها را برای امام و شیعیان پدید بیاورد و این جز به شناساندن امامت از طریق غیر مستقیم نبود. 💠این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که امام هادی(ع) برای تبیین صحیح امامت و جایگاه آن از روش های مختلفی استفاده می‌ کردند، گفت: ایشان از شیوه هایی از جمله مناظره، پاسخگویی به سؤال ها، رد شبهات و تبیین اندیشه صحیح در رشد و آگاهی بخشی به مردم تلاش کردند. 🔷وی اضافه کرد: ایشان همچنین با استفاده از قالب زیارت و دعا، در منشوری کامل از ویژگی های امام، پاسخی مستدل به افکار انحرافی معتزله دادند و با اثبات امامت به عنوان یکی از اصول شریعت اسلام، خط بطلان بر نظریه معتزله مبنی بر فرعی بودن این اصل و عدم ضرورت نصب امام از جانب خدا کشیدند. 🔶حجت الاسلام والمسلمین مطهری تأکید کرد: ایشان از این راهبرد به حفظ و تقویت نظام فکری، اعتقادی و عملی شیعه اهتمام ورزیدند و رفتار امام بیانگر این امر است که آن حضرت با زمان شناسی و آگاهی کامل از جریان های اطرف خود برای شناسایی اسلام راستین تلاش کردند