eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅دکتر مهدی مولائی آرائی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ‌اسلامی: ♈️«مسافرت‌های کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی» 💠این روزها، شب و روزمان شده است کرونا. از رعایت نظافت در محیط حقیقی تا محتواهای راست و دروغ در فضای مجازی. کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی و حتی تصور این‌گونه زمانی را داشته باشد که مساجد تعطیل شود، صله ارحام و خریدهای نوروزی تبدیل به قرنطیه خانگی شود و جلسات اداری و رسمی حتی در سطح مجلس شورای اسلامی لغو شود. زندانیان هم به مرخصی‌ زودهنگام و بلندمدت روند. 💠در این متن، به دنبال توصیف وضعیت کنونی نیستم که تقریبا همگان نسبت به آن آشنا هستند؛ مسئله اصلی من درباره «فرهنگ عمومی در ایام کرونایی» است و به چند مطلب به صورت خلاصه اشاره می‌کنم: 1⃣ ظهر روز پنج‌شنبه خبر تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تا پایان سال به صورت رسمی اعلام می‌شود و صبح جمعه خبری منتشر شد که مرزهای ورودی شمال کشور بسته شده است. به‌راستی چرا باورمان نمی‌شود که نباید به مسافرت برویم؟ چرا به محض اعلام خبر تعطیلی، بار سفر می‌بندیم و راهی شمال می‌شویم؟ 2⃣علل انجام این کار بسیار زیاد است اما یکی از علل اصلی آن، نداشتن مهارت گفتگو و گذراندن اوقات فراغت در محیط خانه و کنار اعضای خانواده است. وقتی تعطیلی اعلام می‌شود اولین سوالی که به ذهن اعضای خانواده می‌رسد این است: «چکار کنیم؟» از یک‌سو محیط فیزیکی خانه‌ها در شهرهای به اصطلاح متمدن و پیشرفته به قدری کوچک شده که خانه تبدیل به یک خوابگاه شده است و از سوی دیگر در محیط فرهنگی اجتماعی خانواده هیچ مهارتی برای همنشینی و گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر وجود ندارد و زوجین تلاش می‌کنند به واسطه‌ی یک متغیر دیگری به نام تغییر محیط، اوقات و زمان خود را بگذرانند حتی اگر صرفا در جاده و ماشین باشند! این در حالی است که در سنت ایرانی ما، بهترین اوقات فراغت، دورهمی اعضای خانواده و قصه‌گویی پدر و مادر و بزرگان خانواده بود. دنیای مدرن گرچه ادعا می‌کند دنیای گفتگو و پیشرفت است اما پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین گفتگوها را در بنیادی‌ترین نهاد جامعه برکنده است و امروز در این دنیای به اصطلاح متجدد، مردم برای گفتگو با یکدیگر و درباره یکدیگر نیازمند آن هستند که عنصری دیگر وارد شود تا بتوانند درباره آن با یکدیگر صحبت کنند. جالب‌تر انکه برخی نظریات حوزه علوم اجتماعی تحت عنوان مثلث‌سازی در نظریه سامانه‌های عاطفی خانواده این رفتار را تئوریزه می‌کند. 3⃣ دوگانه‌های دنیای مدرن عینک و شابلون نگریستن ما را تغییر داده است. در مواجهه با یک مسئله داخلی و کاملا عینی و ملموس در عالم پزشکی و تجربی، باز هم دوگانه «مردمی- دولتی» بازتولید می‌شود. باز هم دو گانه «حکومتی- مردمی» رپرتاژ می‌شود. مشکل اصلی ما ان است که از عالَم و دنیای فرهنگی خود فاصله گرفته‌ایم و ادابازی دنیای غرب را برای خود بزک کرده و گمان می‌کنیم، تحلیل‌های پیشرفته‌ای ارائه می‌کنیم. در فرهنگ اسلامی و دینی، اصل بر «اصالت الصحه» است. اصل بر «برائت و صداقت» است. چرا به محض اعلام خبرهای رسمی مبنی بر «مسافرت نروید»، ضد آن را عمل می‌کنیم و به خیال خود «حال مسئولین را ‌می‌گیریم»، غافل از آنکه همان فردی که به خاطر مسافرت ما به زحمت می‌افتد اعم از نیروی راهور، رهداری، پزشک و پرستار و... همگی جزء مردم هستند و اصالتا اصالت دادن به دوگانه «مردمی- دولتی» باطل و نادرست است. باور کنیم همه ما سوار بر یک کشتی شده‌ایم و هر کس اعم از مسئول و غیرمسئول اگر خیانتی کند به همه آسیب می‌رسد و البته خیانت مسئول سنگین‌تر و تقاص آن سخت‌تر خواهد بود. 4⃣این متن در پی آن نیست که تاثیر و نقش برخی رفتارهای نادرست حال و گذشته مسئولان در ایجاد عدم اعتماد برخی مردم به تصمیمات و سخنان مدیران بپردازد. اما الان زمانه‌ی کنار هم ایستادن و اعتمادکردن به یکدیگر است بدان امید که با «تعاون و یاری یکدیگر» (تعاونوا علی البر و التقوی) از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم و آنرا شکست دهیم. @isca24
مسافرت های کرونایی.pdf
663.2K
✅دکتر مهدی مولائی آرائی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ‌اسلامی: ♈️«مسافرت‌های کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»
میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت، اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب، مبارک باد . . .  
✅به مناسبت ولادت اامم امیرالمومنین امام علی علیه السلام مقالات، شماره 85 - بهار 98 - مجله علوم سیاسی باز نشر می شود. 1️⃣ ظرفیت‌های معنویت‌گرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی/احمد واعظی http://psq.bou.ac.ir/article_67394_73ca326d081bf5e58240acdfe316fa60.pdf 2️⃣ پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تاکید بر سیره‌ی علوی/ سید کاظم سیدباقری؛ محمود مختاربند http://psq.bou.ac.ir/article_67400_d66b4a1c5593992e6f3c340204dc1c29.pdf 3️⃣ عدالت فرهنگی؛ عنصر مقوم حکومت علوی/عماد افروغ؛ احمد اولیایی 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67401_673257a3216465777e707001b4ebca3d.pdf 4️⃣ رفتارشناسی حاکم در نامه‌ی امام علی(ع) به مالک اشتر (تحلیل متنی گزاره‌های رفتاری با روش تحلیل محتوا) 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67420_a81c5f146a02b2d6c666651f6ea611b1.pdf 5️⃣ جوان‌گرایی در حکومت امام علی(ع)/حمیدرضا مطهری؛ محمد جواد پردل 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67421_e40b28afb70f72d3790b7fae912a40d1.pdf 6️⃣ سبک‌شناسی مواجهه‌ی امام علی(ع) با گسست‌های فعال اجتماعی/امیر محسن عرفان 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67422_c026ba0a4a29887611ae0e8d0bb57635.pdf 7️⃣ علل مهار گریختگی قدرت سیاسی و سازوکارهای کنترل آن از دیدگاه امام علی(ع)/سید حسین فلاح زاده 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67423_b387c6b0e3de88f0b0a5456290dddcd6.pdf 8️⃣ مفهوم‌شناسی عدالت و الزامات اجرایی‌شدن آن براساس سیره‌ی علوی/سید علی اصغر میرخلیلی 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67424_b6c760d6b14f3be62525197723e94804.pdf 🔷کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/7014
https://eitaa.com/isca24/7015
https://eitaa.com/isca24/7015
https://eitaa.com/isca24/7015
https://eitaa.com/isca24/7015
https://eitaa.com/isca24/7015
https://eitaa.com/isca24/7015
✅هفدهمین چراغ مطالعه ♈️گفتگویی صریح با نویسندگان ایرانی با اجرای:کوروش علیانی 💠با حضور حجه الاسلام و المسلمین دکتر سجاد ایزدهی 🔷متخصص فقه سیاسی و رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ❎پیرامون کتاب:مصلحت در فقه سیاسی شیعه 🕘شنبه ۱۷ اسفند ماه ساعت ۲۱ شبکه چهار سیما
✅ارتحال مادر گرامی دکتر محمد سوری مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ♈️جزئیات در متن اطلاعیه
به گزارش تبلیغ نیوز ( پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی )، با توجه به بررسی های پایگاه سیویلیکا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه سوم انتشار مجلات علمی در بین پژوهشگاه های دولتی ایران را از آن خود کرد. بررسی روند رشد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از جمله مهمترین دغدغه های سیاستگزاران علمی و پژوهشی است. تعریف سنجه های مناسب و تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده های شفاف از جمله الزامات انکارناپذیر در بررسی تغییرات و البته رتبه بندی مراکز دانشگاهی و علمی است. مجموعه سیویلیکا پس از راه اندازی بخش ویژه علم سنجی و شروع به کار مرجع دانشگاه های ایران (Uniref.ir)، به عنوان اولین پایگاه مستقل و خصوصی، اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نموده است. زیرساخت فنی و حجم عظیم دیتای موجود در پایگاه سیویلیکا این امکان را فراهم آورده است که ضمن تحلیل محتوایی مقالات و استخراج روندهای پژوهشی در طی سال های گذشته، امکان تحلیل کمی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز علمی بر اساس سنجه های مختلف نیز فراهم گردد. به ویژه آنکه پس از راه اندازی سایت ecosystem.ir شاخص جدید کارآفرینی دانشگاه ها نیز برای اولین بار توسط این مرجع محاسبه و اعلام شده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه سوم انتشار مجلات علمی در بین پژوهشگاه های دولتی ایران را از آن خود کرده است.
کرونا و معیار مرگ در تمدن ها دکتر حبیب الله بابایی.pdf
627.8K
✅یادداشتی از دکتر حبیب الله بابایی ♈️رییس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠کرونا و معیار مرگ در تمدن ها
به مناسبت روزهای پایانی سال 98 می توانید کلیه آثار پژوهان را با 30 درصد تخفیف دریافت کنید. 🎁کدتخفیف: all30 🌐 pajoohaan.ir 🆔 @pajoohaan_ir
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام ص۱۸۲ ♈️نظارت بر عملکرد کارگزاران مالی 💠نظارت حاکم بر رفتار کارگزاران، عامل انکار ناپذیری در صیانت از بیت‌المال و ساماندهی جامعه است؛ از این‌رو امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر همه امور به‌ویژه عملکرد مالی کارگزاران، نظارتی گسترده، دقیق و جدّی داشت و در این زمینه، شیوه‌های مختلفی را به کار می‌بست که بدانها اشاره می‌کنیم. 🔷یک ـ نظارت آشکار علی علیه‌السلام بازرسانی را به سراسر کشور اسلامی می‌فرستاد وآنان گزارش‌های خود را شفاهی یا کتبی به اطّلاع آن حضرت می‌رساندند. چنان‌که کعب بن مالک را برای بررسی عملکرد متصدّیان خراج به عراق فرستاد و برای او نوشت: 💠برحوزه خدمت خود کسی را جانشین بگذار و با گروهی از یاران خود به سرزمین سواد عزیمت کن و [ از عملکرد ] کارمندان من پرس و جو کن و در روش آنان بنگر ... سپس از آنچه انجام دادی مرا آگاه ساز (۱) ❎امام علیه‌السلام پس از دریافت گزارشِ قصور یا تقصیر کارگزاری، بی درنگ و بدون استثنا و اغماض به پیگیری آن می‌پرداخت، چنان‌که وقتی خیانت مصقلة بن هبیره به آن حضرت گزارش شد، در نامه‌ای به او ضمن اشاره به سخت بودن این خبر برای خود نوشت: 🖌سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، دقیقا این را بررسی خواهم کرد؛ اگر درست باشد خود را نزد من زبون خواهی یافت(۲) ⏺همچنین امام پس از دریافت گزارشی درباره نعمان بن عجلان، در نامه‌ای با اشاره به اینکه خیانت در امانت ضرر دین و دنیا را در پی دارد او را به خدا ترسی سفارش کرد و به او نوشت: 🖊به شایستگی [ از کرده خود ] بازگرد و عقیده مرا در باره خود دگرگون نساز و خراج را به‌طور کامل وصول کن. سپس برایم بنویس تا دستور و فرمانم ـ اگر خدا بخواهد ـ ابلاغ شود (۳) ♦️امیرمؤمنان پس از دریافت گزارش خیانت زیاد بن ابیه، به او نیز نوشت: ⬛️همانا فرستاده‌ام خبری شگفت به من داد. گفت که تو میان خود و او گفته‌ای کردها تو را بر انگیخته‌اند تا بسیاری از خراج را بر خود شکسته‌ای، و به او گفته‌ای که امیرالمؤمنین را بدان خبر نده. ای زیاد، همانا تو دروغگویی. اگر خراج را نفرستی، چنان بر تو سخت گیرم تا تو را تهیدست و سنگین‌بار سازد، تا آنچه از خراج برداشت کرده‌ای، بر عهده بگیری (۴) 💠از آنچه گفته شد در می‌یابیم که امام علی علیه‌السلام همواره بازرسانی را برای نظارت برعملکرد کارگزاران خود به مناطق مختلف فرستاده و پس از دریافت گزارش آنان براساس آن عمل کرده و کارگزاران را به رعایت امانت سفارش و خاطیان را توبیخ می‌کردند. __________________________ ۱.نهج البلاغه نامه۳۳ ۲. یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۹۷ و نهج‌البلاغه، نامه ۴۳،با اختلاف عبارت. ۳. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱. ۴. همان، ص۲۰۴.
کتاب سیاست های مالی امام علی ع را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/729