eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب بر آستانه نیایش (شرح دعای سحر و مناجات شعبانیه) موسوعه آیت الله مظاهری را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/1641
★·.·´¯
·.·★ برگی از کتاب  بر آستانه نیایش ص۲۱۹
موسوعه حضرت آیت الله مظاهری ★·.·´¯
·.·★ 🔷مناجات شعبانیه از نظر سند و متن از استحکام بالایی برخوردار است، این دعا از امام علی علیه السلام نقل شده است و به داشتن مضامین عرفانی و بلند مشهور می باشد و سیدبن طاووس در کتاب اقبال، مولی محمدباقر مجلسی در کتاب بحار الانوار، سماهیجی در الصحیفه العلویه و شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح الجنان به طور ارسال مناجات شعبانیه را نقل کرده اند. ✅همه راویان این مناجات، آن را به طور ارسال و با حذف سلسله سند آورده اند؛ راوی اصلی این مناجات شخصی به نام قاضی علی بن محمد بن یوسف بن مهجور فارسی و مکنی به « ابن خالویه » است. ♈️گرچه متاسفانه کسانی که این مناجات را نقل کردند « حسین بن احمد بن خالویه » نویسنده کتاب های « لیس » و « آل » ادیب مشهور را به عنوان راوی آن معرفی کرده اند ولی این گفته، به دلایلی صحیح نیست. این اشتباه نخستین بار از ناحیه « ابن النجار » صورت گرفته و مرحوم سید بن طاووس ( م. ۶۶۴ ) در کتاب شریف اقبال از وی نقل کرده و سایرین نیز از سید بن طاووس نقل کرده اند. 🔶 البته این تعجب وجود دارد که چگونه سید بن طاووس به اشتباه توجه نکرده و آن را اصلاح نکرده است. به هر حال ممکن است منشأ اشتباه « ابن النجار » صرفًا تشابه کنیه ای این دو نفر « خالویه » باشد. انشاءاللَّه در فرصتی به تحقیق عمیق پیرامون سند مناجات شعبانیه خواهیم پرداخت.
✅راهبردهای ائمه در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی 🔷واسعی، سیدعلیرضا؛ راهبردهای ائمه در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، زمستان 1394، 348ص رقعی. *** 🔶امامان معصوم شیعه که با نص پیامبر خاتم تعیین و نصب شده‌اند، به جهت برخورداری از علم لدنّی و داشتن ویژگی عصمت که به‌معنای مصونیت آنان از هرگونه خطا و اشتباه و گناه است، وظیفه هدایت‌گری انسان‌ها را بر عهده گرفته و در جایگاهی قرار گرفته‌اند که می‌توانیم آنان را در همه زمینه‌ها الگوی خود قرار دهیم. بدین‌منظور باید از ابعاد مختلف، سخنان و سیره و زندگی آن بزرگواران مورد پژوهش و کاوش و بررسی قرار گیرد. گرچه در این زمینه تلاش‌های علمی فراوانی شده، هنوز برخی از زوایای زندگی آنان مغفول مانده است که یکی از این موارد مغفول، چگونگی مواجهه آنان با ناهنجاری‌های اجتماعی است. این امر همان مطلبی است که پرسش اصلی تحقیق حاضر را شکل می‌دهد و آن اینکه امامان با ناهنجاری‌های اجتماعی زمانی خود چگونه مواجه می‌شدند و مهم‌ترین راهبردهای آنان چه بود؟ 🔷نویسنده در این کتاب چهار هدف را پی می‌گیرد: 1. شناسایی ناهنجاری‌های اجتماعی عهد امامان؛ 2. ارائه راهبردهای امامان در برخورد با ناهنجاری‌ها برای رسیدن به جامعه مطلوب انسانی و با رضایت خدا؛ 3. نشان‌دادن بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار مواجهه با انحرافات اجتماعی؛ 4. معرفی راه‌های تربیت صحیح جامعه انسانی با شناخت موانع تأثیرگذاری راهبردهای امامان. 🔳نویسنده با مطالعه کتابخانه‌ای به گردآوری داده‌های پژوهش حاضر پرداخته و با روش تاریخ ترکیبی یعنی آمیزه‌ای از توصیف نقلی، تحلیل عقلی و روش توسعی و تفهمی این پژوهش را سامان بخشیده است. قالب نظری پژوهش، تئوری کنش متقابل نمادین است که به نظر نویسنده این قالب بهتر از کارکردگرایی ساختی و کشمکش می‌تواند راهبردها و راهکارهای امامان را تبیین کند. 🔶فرضیه نویسنده بر این امر استوار است که امامان برای رساندن جامعه به کمال مطلوب به کاربست الگویی اختیارمند و ارادی برای مواجهه با ناهنجاری‌ها می‌کوشیدند؛ به‌بیان دیگر، شکل‌دهی به جامعه معطوف به رضایت خدا در ذیل اراده‌گری بشر است که رفتارهای آنان را شکل می‌دهد. چنان‌که اشاره رفت، هدف اولیه نویسنده شناسایی راهبردهای ائمه در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی و نشان‌دادن چگونگی روش‌های آنان برای حل معضلات اجتماعی است، اما وی پس از بررسی منابع معتقد است که چنان‌که انتظار می‌رفت، در منابع کهن مطالبی درباره موضوع پژوهش نیافته است، به‌ویژه آنکه اساساً ائمه در رأس امور سیاسی و اجتماعی قرار نداشته‌اند تا گزارش سیره آنان در منابع پیشین درج شود. با این‌همه مباحث عرضه‌شده در کتاب در خور توجه است و می‌تواند برای پژوهش‌های دیگر گره‌گشا باشد. نکتة در تأمل در سیره پیشوایان معصوم شیعه، تفاوت رفتاری وکنش‌های متفاوت آنان است که این تفاوت در زندگی امام حسن و امام حسین نمود بیشتری دارد. نویسنده در فصل اول کتاب رمز و راز این تفاوت را در اقتضائات عصری و ضرورت‌های اجتماعی حاکم بر هر دوره می‌داند؛ اقتضای عصر امام رضا او را به پذیرش ولایت‌عهدی واداشت؛ همچنان‌که اگر امام رضا در زمان امام حسین قرار می‌گرفت، همان مسیر امام حسین را می‌پیمود؛ زیرا اقتضای زمانه امام حسین چنین است. 🔹پرسش‌های اصلی در فصل دوم کتاب این است که امام چه کسی است و چه وظایفی دارد؟ شیعه و سنی پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش‌ها داده‌اند. بر اساس تفکر شیعی امام چه مورد پذیرش مردم واقع شود یا نشود، پیشواست و پیروی از او لازم است؛ زیرا شیعه امام را منصوب از جانب خدا می‌داند، اما تفکر سنی درباره امام چنین نیست. ✅در فصل سوم نویسنده به آسیب‌شناسی ادوار ائمه پرداخته است. برخی از این آسیب‌ها مشترک در همه ادوار آن معصومان است و برخی مختص به دوره امام خاصی است. در این فصل از عوامل بازاندیشی و بسط ویژگی‌ها و نقش امام، شرایط و وظیفه امام سخن به میان آمده است. ▪️نویسنده بر آن است که مهم‌ترین راهبرد آنان، حفظ دین و صیانت از جامعه اسلامی بوده است. در فصل چهارم نویسنده نشان داده است که همه کنش‌های رهبران معصوم شیعه، معطوف به ساخت جامعه اسلامی است. 🔹در فصل پایانی به موانع فعالیت امامان پرداخته شده است. از بررسی‌های این پژوهش برمی‌آید که آنچه باعث کم‌رنگ‌شدن نقش‌آفرینی امامان معصوم شده، موانع فراوانی بوده که پیش روی فعالیت آنان قرار داشته و برای حضور فعال امام معصوم در جامعه، وجود مقتضی به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه باید موانع فعالیت آنان نیز برطرف شود. 💠دریافت کتاب از کتابخوان پژوهان 🌐https://eitaa.com/isca24/7148
♈️سیره‌نگاری اهل‌بیت(ع) سابقه‌ای دیرپای در میان اندیشمندان جامعه شیعی دارد؛ در سیره‌نگاری امام حسن و امام حسین(ع) که با رویکرد‌های گوناگون توجه نویسندگان را برانگیخته، دو موضوع صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) حجم پرشماری از این نگاشته را به خود اختصاص داده است. ✅با بررسی رفتار پیامبر(ص) با مخالفان، پیروان آن حضرت می‌توانند از افراط و تفریط در برابر آنان دور بمانند و با اقتدا به آن جناب بهترین شیوه را در تعامل با مخالفان برگزینند و با هدایت یا سرکوب دشمن راه سعادت خود را هموار کنند. 💠سه ویژگی، موضوع این کتاب را از دیگر نگاشته‌ها ممتاز می‌کند: نخست تبیین شرایط شکل‌گیری سیره تاریخی دو امام (علیهم‌السلام)؛ دوم مقایسه میراث علمی دو امام در قالب جدول‌های آماری و فراهم آمدن زمینه‌های تحلیلی بسیار از آنها و سوم گشـودن دریچـه‌ای نو برفضـای فکری ـ فرهنگی و اجتماعی دهه‌های 40 ـ 60 قمری از طریق روایت‌های منقول از دو امام (علیهم السلام)که راه بررسی‌های محققانه‌تری را هموار کرده است. ♈️کتاب «میراث علمی امام حسن و امام حسین(ع)» با 280 صفحه به زبان فارسی منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید و ویندوز به قیمت منتشر کرده است. 🔷این کتاب در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و در انتشارات این پژوهشگاه منتشر شد. 🔶علاقه‌مندان جهت دریافت نرم‌افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. همچنین جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده یا با تلفن 37832834-025 تماس بگیرند.
به هر طرف نگری جلوه ی جمال خداست ادب کنید که میلاد سید الشهداست گرفته ختم رسل روی دست آینه ای که در صحیفه ی او صورت خدا پیداست به مصحف رخ او با وضو نگاه کنید که نقطه نقطه آن جای بوسه ی زهراست
قال الامام الحسین علیه السلام اِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لایَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إلَّا اللهَ جَلَّ وَ عَزَّ امام حسین علیه السلام فرمود: از ستم کردن بر کسی که جز خداوند بزرگ، مددکاری ندارد پرهیزکن. http://lib.eshia.ir/15033/1/249 امالی صدوق ص ۲۴۹
✅به قلم نجف لک زایی؛کتاب «اندیشه سیاسی صدرالمتألهین» به چاپ سوم رسید ✍️در اثر حاضر استدلال شده است که با طرح حکمت سیاسی متعالیه دور جدیدی در اندیشه سیاسی شیعه آغاز شد که نشان دهنده چالش و نزاع بیش از پیش میان سیاست دینی و نظم سلطانی بود. به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سومین نوبت چاپ کتاب «اندیشه سیاسی صدرالمتألهین» نوشته نجف لک زایی را منتشر کرده است. 🔷صدرالمتألهین توانست با درک درست و قرائنی صحیح از اسلام و سنت ها اسلامی، آن را در مواجهه با افکار الحادی و عقاید انحرافی مطرح نماید و به خوبی از هویت دینی پاسداری کند. گروهی از پژوهشگران معتقدند صدرالمتألهین هیچ نکته جدیدی بر مباحث سیاسی فارابی و ابن سینا نیفزوده، شمار دیگری بر این باورند که او صرفاً به بسط مباحث مجمل و مبهم فارابی اکتفا کرده است. ❎نویسنده در مقدمه این اثر می نویسد: پژوهش حاضر بررسی «اندیشه سیاسی ملاصدرا» را بر عهده دارد، نه «فلسفه سیاسی ملاصدرا» زیرا بررسی فلسفه سیاسی ملاصدرا به تمهیداتی نیاز دارد که هنوز فراهم نیست. بدیهی است که اندیشه سیاسی آن چنان معنای فراخ و گسترده ای دارد که می تواند بخش هایی از فلسفه سیاسی را نیز شامل شود. اندیشه سیاسی در آنجا که بر اصول ثابتی تکیه می کند، از فلسفه سیاسی بهره می برد. تمایز اساسی فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی این است که اندیشه متغیر در زندگی سیاسی می پردازد، در حالی که فلسفه سیاسی، از آن حیث که بخشی از فلسفه است، تنها به کلیات می پردازد. ▪️فصول مختلف پژوهش در جهت تحقق اهداف فوق طراحی شده است. در فصل زمینه های تکوین شخصیت سیاسی صدرالمتألهین مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل سعی شده است تا عصر صفوی از نگاه ملاصدرا مورد بازبینی قرار گیرد. از جایگاه دانش سیاسی در حکمت متعالیه و منابع اندیشه سیاسی نویسنده فصل دوم گفت و گو شده است. فصل سوم عهده دار تبیین مبادی و مبانی ضرورت زندگی اجتماعی و سیاسی است. 💠کارویژه های حکومت دینی، در مقایسه با سایر حکومت ها در فصل چهارم و ساختار حکومت دینی، به ویژه بحث ولایت سیاسی انبیا، ائمه و مجتهدان در فصل پنجم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نتیجه گیری پایان بخش مباحث پژوهش است. 🔹جزئیات در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/587715 🔶خرید کتاب از کتابخوان پژوهان 💠معرفی کتاب در پایگاه اینترنتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/7157
🌺ولادت با سعادت قمر بنی هاشم،ابوالفضل العباس (علیه السلام) و روز جانباز مبارک و گرامی‌باد🌺
🔰کتاب مجموعه مقالات فارسی همایش بین‌المللی امام سجاد علیه‌السلام شامل 60 مقاله به زبان فارسی از پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی درباره سیره، اخلاق، فضائل، آثار و ... امام سجاد علیه‌السلام است. 🌐عمده مقالات این مجموعه در پنج محور شامل سبک زندگی امام سجاد علیه‌السلام (سیره فردی و خانوادگی)، سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، میراث علمی(شاگردان و اصحاب)، صحیفه سجادیه و رساله حقوق می‌باشند. ✅در ابتدای این مجموعه مقاله امام سجاد علیه‌السلام برگرفته از کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری قرار گرفته است. ❇️چاپ اول این کتاب در 3 جلد توسط مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی امام سجاد علیه‌السلام منتشر گردیده است.🖕🖕🖕🖕🖕
4_6037225323697800790.pdf
4.18M
🔰متن کامل مقالات همایش بین المللی حضرت امام سجاد علیه السلام به زبان فارسی جلد دوم✅ 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/221
جلد اول مجموعه مقالات همایش امام سجاد فارسی .pdf
4.67M
🔰متن کامل مقالات همایش بین المللی حضرت امام سجاد علیه السلام به زبان فارسی جلد اول✅ 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/220
جلد_سوم_مجموعه_مقالات_همایش_امام.pdf
3.52M
🔰متن کامل مقالات همایش بین المللی حضرت امام سجاد علیه السلام به زبان فارسی جلد سوم✅ 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/222
✅تأثیر گناه برمعرفت با تکیه بر آرای آگوستین قدیس ✍️پورسینا، زهرا؛ تأثیر گناه بر معرفت با تکیه بر آرای آگوستین قدیس؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، زمستان 1385، 408 ص رقعی. *** 🔷در آموزه‌های اسلامی و سایر ادیان به این نکته اشاره شده است که گناهان و اخلاق ناپسند تأثیراتی در انسان دارند. تأکید بر پاک‌سازی درون، پیش از کسب معرفت بر همین امر دلالت دارد. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا انسان برای دستیابی به معرفت، با موانعی از سنخ موانع اخلاقی روبه‌رو می‌شود؟ به‌عبارت دیگر، آیا گناه به منزله عاملی غیرمعرفتی می‌تواند بر معرفت تأثیر گذارد؟ آیا رفتارهای نادرست اخلاقی از جمله گناه می‌توانند انسان را از رسیدن به معرفت بازدارند؟ 💠کتاب حاضر درصدد پاسخ به این‌گونه پرسش‌ها از منظر دانشمند مسیحی به‌نام آگوستین است. این کتاب در پی تبیین و اثبات آن است که نه‌تنها آلودگی‌های اخلاقی می‌تواند معرفت بشر را به انحراف کشاند، بلکه به‌طور خاص گناه را باید از مقولات اصلی معرفت‌شناختی قلمداد کرد. این موضوع در تاریخ فلسفه مواد خام فراوانی دارد، اما ازآنجاکه موضوع نو و بدون پیش‌زمینه‌ای نظام‌مند است، طرح اصلی پژوهش مبتنی بر یک موضوع، و مواد و محتوای آن بر اساس دیدگاه‌های آگوستین، یکی از دانشمندان متقدم مسیحی، است که برای پاسخ به پرسش درباره تأثیر گناه بر معرفت، سیری منطقی را طی می‌کند تا گام‌به‌گام به پرسش‌های مربوط پاسخ دهد و ما را به پاسخ نهایی نزدیک سازد. ❎مطالب کتاب فوق در بخش سه عرضه شده است. در بخش اول به معرفی ساخت‌های وجودی انسان (ساخت‌های عقیدتی، عاطفی و ارادی)، در بخش دوم به چگونگی امکان تأثیرات مثبت و منفی ساخت‌های غیرعقیدتی بر ساخت عقیدتی، و در بخش سوم به چگونگی تأثیر گناه در مقام رویکرد به موضوع معرفت و تحصیل لوازم آن برمعرفت پرداخته شده است. 🔳بابررسی نویسنده که به تحلیل و توصیف اندیشه آگوستین پرداخته است، گناه تأثیر همه‌جانبه بر معرفت دارد، به‌ویژه تأثیر گناه بر معرفت در حوزه‌هایی که مربوط به شناخت ما از کانون هستی ـ یعنی منافع ما ـ است، بارزتر است. پذیرفتن و اثبات تأثیر گناه برمعرفت به‌معنای کم‌اهمیت نشان‌دادن ابزارهای شناخت دیگر، و نیز به‌معنای برکناربودن دین‌داران از آثار معرفتی گناه نیست. از منظر نویسنده، توجه به عمق و گستردگی دامنه تأثیر گناه بر معرفت، مانع از غرور انسان می‌گردد. 🌐https://eitaa.com/isca24/7164
✅ دانش سیاسی در ایران (مجموعه گفتگوها) 🔹دانش سیاسی در ایران (مجموعه گفتگوها)؛ به اهتمام عبدالوهاب فراتی؛ 🔳 تهیه‌کننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پاییز 1394، 372ص وزیری.
الحرب قد بانت لها الحقائق و ظهرت من بعدها مصادق و الله ربّ العرش لا نفارق جموعکم او تغمدوا البوارق «جنگ است که جوهر مردان را آشکار می سازد و درستی ادّعاها پس از جنگ ظاهر می شود. به خدای عرش سوگند که از شما جدا نگردم مگر آنکه تیغهای شما غلاف شود»
گزیده گفت‌وگو با دکتر میراحمدی: 📌ما چون انتظار خود را دقیقاً مشخص و تعریف نکرده‌ایم و چون تلقی ما نادرست بوده، بنابراین گاهی اوقات به اشتباه انتظارمان هم از فقه و فقه سیاسی این بوده است که این مسائل را برطرف و حل کند و الان که نکرده می‌گوییم پس فقه ناکارآمد است. در حالی‌که ناکارآمدی در جای دیگری است. 📌من خیلی اعتقاد ندارم در حوزه علوم انسانی کاری انجام نمی‌شود و نظریه پردازی صورت نمی گیرد و ایده های جدید خلق نمی‌شود. به نظر من وجود دارد؛ به‌عنوان مثال ما نهادهایی پیرامون حوزه و نه در خود حوزه داریم - من کاری به بدنه اصلی و سنتی حوزه ندارم - که در عرصه علوم جدید ورودهای خوب و تخصصی انجام داده اند. کارهای خیلی خوب علمی، کتاب ها و مطالعات خوبی هم ارائه شده که از درون آن‌ها می توان نظریه های جدید را استخراج و ارائه کرد. در دانشگاه ها هم به همین ترتیب اغلب ایده ها و نظریه ها و مدل‌های خوبی توسط دانشمندان علوم انسانی ارائه شده است. 📌مشکل اصلی به عقیده بنده عدم ارتباط علوم انسانی با جامعه است. به این معنا که ما در حوزه علوم فنی و مهندسی تا حدی موفق شده ایم ارتباط بین این علوم را با صنعت برقرار کنیم. هرجا هم که برقرار کردیم موفق بوده ایم. اما در حوزه علوم انسانی چه با رویکرد اسلامی و چه غیر اسلامی، ما شاهد فاصله ای بین محصولات علوم انسانی با جامعه هستیم به این معنا که اصلاً وارد جامعه نمی‌شوند. 📌فقه سیاسی همانند دیگر دانش های سیاسی می تواند به نظریه پردازی در حوزه‌های موضوع خود با رویکرد و مبانی خاص خود بپردازد. در نتیجه من فقه سیاسی را دانشی می دانم که می تواند پس از کشف احکام شرعی ناظر به امر سیاسی به نظریه پردازی که بر اساس یک فعالیت علمی و اجتماعی صورت می گیرد، مبادرت ورزد و از فقیه می توان انتظار داشت در عرصه سیاست نظریه پردازی کند. حالا این نظریه پردازی باید فقط و فقط در چارچوب امر سیاسی و با هدف مؤمنانه ساختن زندگی سیاسی اتفاق بیافتد. فراتر از این نمی توان از فقه سیاسی انتظار داشت. نمی توان توقع داشت فقه قواعد و فرمول هایی برای مدیریت امور اقتصادی، اجتماعی یا مدیریت امور فرهنگی به ما ارائه دهد. اما تدبیر زندگی سیاسی - اجتماعی با نگاه فقیهانه برای مؤمنانه ساختن امر سیاسی را می توان از فقه سیاسی انتظار داشت. 📌اگر فقه سیاسی بتواند نظریه پردازی کند، آن گاه یکی از مهم ترین مصادیق امر سیاسی، نظام سیاسی و حکومت است. پس می‌تواند در حوزه حکومت و نظام هم وارد شود و نظریه‌پردازی کند