eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
871 ویدیو
229 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت انجمن صنفی اعضا هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انا لله و انا الیه راجعون دوست عزیزمان دکتر ابراهیم علیپور مردی پاک، متواضع، کاردان و دلسوز بود که برای اعتلای پژوهشگاه و کمک به همکارانش از هیچ کوششی دریغ نداشت. چنان خیرخواه بود که بدون توجه به جایگاه و پست و مقام هرچه در توان داشت برای دیگران می گذاشت و بدون چشم داشتی چون باران وجودش برکتی برای همکارانش بود. بعد از سوم آن عزیز هنوز باورمان نمی شود که در میانمان نیست. هنوز فکر می کنیم این خواب تمام می شود و دوباره چهره خندان و روی گشاده دوست عزیزمان را می بینیم. اما چه می شود کرد که حق تعالی چنین خواست و عزیز دلمان را در روز اربعین حسینی به پیش خود خواند. از درگاه خداوند منان برای آن عزیز علو درجات و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل خواهانیم. امید که روحش در پیشگاه الهی شاد و منش آن بزرگوار در بین دوستان پاینده باد. انجمن صنفی اعضا هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کتاب ظرفیت‌های تمدنی علم کلام از طرف پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه دفتر تبلیغات بزودی منتشر می‌شود. ✅کتاب حاضر حاصل گفتگوهایی با محمدتقی سبحانی است که با هدف بازخوانی «ظرفیت‌های تمدنیِ» «دانش کلام» صورت گرفته و حاصل آن ارائۀ یک دستگاه منسجم فکری است که نه تنها ناظر به نسبت کلام و تمدن است بلکه نسبت میان این دو و سایر دانش‌ها را در قالب یک «طبقه‌بندی نوین» دانشی نشان می‌دهد؛ طبقه‌بندی‌ای که در آن «مطالعات تمدنی» در نظام دانش‌ها، «جایگاهی اختصاصی» یافته و با کلام پیوندی درونی و عمیق پیدا کرده است. 💠 در این گفتگوها «دانش کلام» دانشی منفعل و پاسخگو نیست بلکه کلام به مثابه دانشی فعال و برخوردار از سهم بنیادین در تأسیس تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود. از این منظر رویکرد تمدنی به دین و تبیین دستگاه‌مند آموزه‌های دینی از جمله «ظرفیت‌های عام»ِ علم کلام در مطالعات تمدنی و تمدن‌سازی است و معرفت‌شناسی، دین‌شناسی، نظامِ فاعلیت، تکلیف، فلسفه بعثت انبیاء، امامت و ولایت، و انسان‌شناسی نیز از جمله «ظرفیت‌های خاص»ِ علم کلام تعریف و ترسیم شده است. ♈️این کتاب به اهتمام و تلاش حجه‌الاسلام عباس حیدری‌پور آماده و نهایی شده است.
ملاصدرا و مسئله معاد: تبیین های صدرایی از عناصر آموزه دینی معاد 💠نویسنده: علیرضا اسعدی ⏹تهیه کننده: پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید: https://www.pajoohaan.ir/document/4938 💠برای تهیه نسجه چاپی اثر به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه کنید 🌐https://b2n.ir/969474 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/645024
به همت اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد:فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» شماره ۱۰۲ ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (به همت اداره نشریات و پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شماره ۱۰۲ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد و مقالات این شماره از مجله فقه بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jf.isca.ac.ir نمایه شد. 💠جزئیات در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی( 🌐https://b2n.ir/088972
✅دکتر رجبعلی اسفندیار در هفتمین کنگره بین المللی «اربعین من العهد مع الحسین (ع) حتی القاء» : رویارویی قدرت اسلام با قدرت های شیطانی ✍️در نظام توحیدی انقلاب اسلامی، رهبر، دولت و ملت شبکه قدرتی را تشکیل می دهند که میان آنها ترابط و انسجام خاصی برقرار می باشد. اسفندیار امدادهای غیبی را نیز، نیروی ماورای طبیعی قدرت اجتماعی دانست که از سوی خداوند و به طور غیر منتظره بر قدرت های مادی تأثیر می گذارد و در آنها آمیخته می شود و به کمک ابعاد محسوس و مادی قدرت توحیدی می شتابد. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/619835
دکتر علیرضا زهیری تبیین کرد:بازخیزش مذهبی در گفتمان انقلاب اسلامی ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسللامی )علیرضا زهیری در کنگره بین المللی اربعین گفت: انقلاب یک بازخیزش مذهبی متفاوت با جنبش های قبلی بود. بیشتر جنبش های مسلمان اسلام ابزار بودند. بعد از پیروزی طرح مشخصی برای بازسازی سیاسی نداشتند و بیشتر تحت تاثیر شبکه های رایج بودند. این به این معنا نیست که الگویی نداشتند به عنوان مثال اخوانی ها بیشتر نظری بودند و نتوانستند آنطور که باید ظهور پیدا کنند. وی تصریح کرد: دلیل تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها این بود که الگو داشت. مذهب در آن نقش مرکزی برای تغییر در کل نظامات اجتماعی و سیاسی داشت. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/924587
دکتر سید کاظم سید باقری: نقش عقلانیت در راهبرد مقاومت در برابر قدرت های بزرگ ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) دکتر سید کاظم سید باقری استادیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه در هفتمین کنگره بین المللی اربعین من العهد مع الحسین (ع) حتی القاء به ارائه بحث با موضوع «نقش عقلانیت در راهبرد مقاومت در برابر قدرت های بزرگ» پرداخت. 💠چزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/890788
علی عبودی مسئول دفتر روابط سیاسی کتائب حزب الله در ایران: گروه های مقاومت و عراق و مقابله امریکا با اشغالگران ⏹علی عبودی مسئول دفتر سیاسی کتائب حزب الله در ایران روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه در هفتمین کنگره بین المللی اربعین من العهد مع الحسین (ع) حتی القاء ؛ با موضوع گروه های مقاومت و عراق و مقابل امریکا با اشغالگران به ارائه بحث پرداخت. ✍️وی محور مقاومت در عراق را به سه محور تقسیم بندی کرد و گفت: محور اول از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ از خود صدام و حمله عراق به کویت و شکل گیری ائتلاف بر ضد عراق شکل گرفت. نتیجه این ائتلاف از بین رفتن بسیاری از زیرساخت ها و روح مقاومت بود. اما به محض ورود امریکا، آنها با گروه های چون کتائب الله مواجه شدند. در این مرحله گروه مقاومت با توفیق صددرصدی توانست امریکایی ها را از عراق اخراج کند. 💠چزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/962899
دکتر مختار شیخ حسینی در هفتمین کنگره بین المللی اربعین:محور مقاومت و هویت یابی اسلام گرایانه 💠دکتر مختار شیخ حسینی مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در هفتمین کنگره بین المللی اربعین من العهد مع الحسین (ع) حتی القاء با موضوع محور مقاومت و هویت یابی اسلام گرایانه به ارائه بحث پرداخت. شیخ حسینی گفت: اسلام گرایی مفهومی آشنا در صد سال اخیر است. آرمان اسلام گرایان از زمان شکل گیری رسیدن به قدرت بوده است. نمونه سنتی این انقلاب از سال ۴۲ در ایران و اخوان در مصر بود. این دو تجربه نتیجه عملی اش به قدرت رسیدن یکی و تبدیل شدن دیگری به نهاد بوده است. اما جنبش دومی یعنی اخوان به نتیجه نمی رسد. 💠چزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/142783