eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
742 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت‌الاسلام یزدانی‌مقدم بیان کرد: مباحث سیاسی در المیزان؛ بیانگر فلسفه سیاسی علامه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مباحث سیاسی در تفسیر المیزان، بیانگر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی است، تأکید کرد: امروز، راهی جز دولت اسلامی مد نظر علامه طباطبایی، برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستی‌ها را به حساب اندیشه‌های بزرگانی چون علامه گذاشت. به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت ارتحال حجت‌الاسلام فیرحی با بیان اینکه ایشان فردی بسیار علاقه‌مند به علامه طباطبایی و افکار ایشان بود، گفت: ایشان همواره می‌گفت همه تلاش‌هایی که ما می‌کنیم برای خدمت به حوزه است؛ وی به اندیشه اسلامی و جلسات ذکر و اعتقادات دینی علاقه واقعی، و قلبی رئوف و پرمحبت نسبت به اهل بیت(ع) داشت. وی با طرح این پرسش که علامه طباطبایی اندیشه و فلسفه سیاسی دارد یا ندارد؟ افزود: اگر تعریف اشتروس را که متأثر از تعریف فارابی از فسلفه سیاسی است، بپذیریم، قطعا علامه هم فلسفه سیاسی دارد؛ از دید اشتروس سیاست دانشی است که موضوع آن سیاست، و روش آن فلسفی است؛ با این تعریف علامه، فلسفه سیاسی دارند. ایشان رساله مستقل در فلسفه سیاسی دارد و در المیزان و ... هم مباحث زیادی در این زمینه دارند. یزدانی‌مقدم با بیان اینکه علامه به صورت آگاهانه به جای فلسفه سیاسی از فلسفه اجتماعی استفاده کرده که می‌تواند ریشه در بحث مدنیت و فلسفه مدنی داشته باشد، اظهار کرد: بنابراین علامه، واقعاً فلسفه سیاسی و صدها صفحه به عربی و فارسی در این زمینه مطلب دارد. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی از ما پرسیده می‌شود، که ایشان به عنوان مفسر مباحث سیاسی را مطرح کرده و نمی‌توان علامه مفسر را فیلسوف تلقی کرد، افزود: کسانی که این پرسش را دارند، ظاهرا با المیزان و روش تفسیری وی آشنا نیستند؛ روش تفسیری علامه این است که علاوه بر فهم زمانی از واژه معانی کلی را هم مد نظر دارد. علامه در المیزان بر پایه یک سری مبانی فلسفی وارد شده؛ تفسیر وی هم عقلی و مباحث تفسیری را از غیر تفسیری جدا کرده است، بنابر این مباحث سیاسی در تفسیر بیانگر فلسفه سیاسی علامه است. دولت اجتماعی دینی؛ تئوری علامه درباره حکومت عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: علامه در مورد مفهومی به نام ملک و حکومت صحبت کرده و این دو را مترادف هم و سلطه و اقتدار تعریف کرده است؛ (حکومة اجتماعیة دینیه) البته مراد ایشان حکومت به معنای امروز نیست، بلکه وی کار به سامان و فرایند سیاسی دارد که تعریف دولت است. در واقع دولة اجتماعیة دینیه را مطرح فرموده است. ایشان معتقد است که خدا به انسان علم و قوه نظری داده تا حقایق عالم را بفهمد؛ این انسان، قرار است به کمال برسد و این در گرو وجود دولت و جامعه اسلامی است. یزدانی‌مقدم تصریح کرد: علامه به ماجرایی که در تورات یعنی درخواست بنی اسرائیل برای داشتن پادشاه را بیان و بحث استخدام یکطرفه را در نظام شاهی زیر سؤال می‌برد؛ او معتقد است در حکومت دیکتاتوری، رابطه استثماری میان حاکم و مردم وجود دارد و در نهایت هم به شرک و شاه‌پرستی، فرعون، پادشاه‌پرستی و ... ختم خواهد شد؛ علامه، معتقد است انبیاء آمدند تا توحید برقرار و شرک نفی شود؛ بنابر تصریحات علامه، ایشان طرفدار استخدام طرفینی است؛ ایشان می‌فرماید درست است پیامبر حاکم ما از طرف خداست، ولی اقتدار به دست آمده ناشی از جمع شدن رهبر و مردم از آن همه تکوینا و تشریعا است و این حکومت، اجتماعی است. یزدانی‌مقدم تصریح کرد: طبق نظر علامه اگر حکومت حاصل زندگی اجتماعی است پس ملک و حکومت هم اجتماعی می‌شود، بنابراین درآمدهای کشور هم باید در اختیار همه اقشار قرار گیرد؛ براساس نظر علامه، دین برای برقراری عدالت اجتماعی و برابری متناسب خلق شده و چنین دینی نمی‌تواند انسان را در مشتهیات(آرزوها) نفسانی آزاد بگذارد. حکومت اسلامی از منظر علامه، دولت اجتماعی دینی است و دین حقیقت اجتماعی است و مردم را از این منظر مورد مخاطبه قرار داده است. استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هابز و لاک، نظریه دولت ندارند، بلکه در مورد جامعه مشترک‌المنافع سخن می‌گویند که در تفاهم امروزی ما معادل دولت نیست و اگر چنین چیزی را بپذیریم، ملک و اجتماع مد نظر علامه هم همان دولت است، اضافه کرد: هابز معتقد است قرارداد اجتماعی بین حکومت و مردم به نفع حاکم  شکل می‌گیرد ولی علامه معتقد است این قرارداد در فضای اجتماعی ایجاد می‌‎شود. ‌ ⬅️ ادامه در فرسته بعدی⬇️⬇️⬇️
راه علاج مشکلات کشور وی افزود: علامه در مورد مشکلات جامعه معتقد است که هر جا دموکراسی و سوسیالیسم آمد، کار بدتر شد و علت آن این است که قرآن به ما گفته وقتی می ‌خواهید مسائل را حل کنید به مشورت با مردم رو بیاورید و با تفکر اجتماعی آن را حل کنید، زیرا اگر یکنفر فکر کند و مردم و فکر آنها سرکوب شوند، کرامتی برای آنان ایجاد نخواهد شد و اعتقادات آنان هم خراب خواهد شد؛ احکام اسلام برای رشد عقلانی مردم و جلوگیری از ثروت‌طلبی و قدرت‌طلبی یک عده و ایجاد عدالت اجتماعی است تا در پرتو آن عقل تقویت شود. وی در مورد اینکه اگر با این اندیشه مشکلات حل می‌شود، چرا کشورهای اسلامی از غربی عقب‌تر هستند، اظهار کرد: اینکه ما در عمل گرفتار آسیب‌هایی در کشور هستیم، ایراد کار در نظریات اسلامی نیست، بلکه در عمل است و شکاف در نظر و عمل ربطی به دین ندارد؛ ممکن است کسانی جامعه را اداره کنند که حتی آگاهی با اندیشه علامه نداشته باشند. وی تاکید کرد: امروز ما راهی جز دولت اسلامی مدنظر علامه برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستی‌های را به حساب اندیشه‌های بزرگانی چون علامه بگذاریم.
✅استاد نجف لک زایی:علامه طباطبایی سعادت دنیوی و اخروی را در گرو دولت اسلامی می‌دانست 🔹رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه علامه طباطبایی سعادت دنیا و آخرت را در گرو تحقق دولت اسلامی می‌دانست، گفت: در غرب منافع فردی را در بین خود رعایت می‌کنند، ولی در برخورد با جوامع دیگر با بهانه‌های مختلف به نام دفاع از حقوق طبقات محروم و آزادی و صلح و ... سعی می‌کنند آن جوامع را مورد ظلم قرار دهند. 📒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا به نقل از خبرگزاری قرآنی ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پنج شنبه ، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد با اشاره به آیه ۲۰۰ آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، گفت: علامه فرموده است که این آیه خلاصه سوره آل عمران است؛ بعد فرموده در اینجا چند صیغه امر به کار رفته که همه آنها مطلق است؛ اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا؛ اصْبِرُوا، ناظر به صبر افرد است، وَصَابِرُوا، ناظر به بعد اجتماعی است؛ وَرَابِطُوا هم دستور ایجاد جامعه اسلامی است. یعنی خدا برای رسیدن بشر به سعادت دنیا و آخرت انسان را به این چند دستور توجه داده است. 🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca144
حجت‌الاسلام یزدانی‌مقدم بیان کرد:مباحث سیاسی در المیزان؛ بیانگر فلسفه سیاسی علامه 📒عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مباحث سیاسی در تفسیر المیزان، بیانگر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی است، تأکید کرد: امروز، راهی جز دولت اسلامی مد نظر علامه طباطبایی، برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستی‌ها را به حساب اندیشه‌های بزرگانی چون علامه گذاشت. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزرای ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت ارتحال حجت‌الاسلام فیرحی با بیان اینکه ایشان فردی بسیار علاقه‌مند به علامه طباطبایی و افکار ایشان بود، گفت: ایشان همواره می‌گفت همه تلاش‌هایی که ما می‌کنیم برای خدمت به حوزه است؛ وی به اندیشه اسلامی و جلسات ذکر و اعتقادات دینی علاقه واقعی، و قلبی رئوف و پرمحبت نسبت به اهل بیت(ع) داشت. 🔶وی با طرح این پرسش که علامه طباطبایی اندیشه و فلسفه سیاسی دارد یا ندارد؟ افزود: اگر تعریف اشتروس را که متأثر از تعریف فارابی از فسلفه سیاسی است، بپذیریم، قطعا علامه هم فلسفه سیاسی دارد؛ از دید اشتروس سیاست دانشی است که موضوع آن سیاست، و روش آن فلسفی است؛ با این تعریف علامه، فلسفه سیاسی دارند. ایشان رساله مستقل در فلسفه سیاسی دارد و در المیزان و ... هم مباحث زیادی در این زمینه دارند. 🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/ISCA145
💠 (6) 🔸 های آسمانی، همان دستورات شرع است که بالاتر از های سازمان بهداشت جهانی و ستاد مبارزه با است. 🔹ضامن اجرای آن هم وجدان و ایمان است. 🔸به دستور خدا پرخطری مانند: ربا، رشوه،احتکار، اختلاس، سرقت، گرانفروشی و کمفروشی باید شود تا اقشار آسیب پذیر له نشوند و اعمال در درآمدهای شبهه ناک هم باید جدی گرفته شود. 👈 به قلم استاد جواد محدثی 🌐https://eitaa.com/isca24/8343
شریف لک زایی:گسترش آزادی‌های سیاسی روند تولید دانش را تسریع می‌کند 📒عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت آزاداندیشی بیان کرد: یک مسئله مهم، دفاع از آزادی اندیشه و تأکید بر لزوم آزاداندیشی است که بتوانیم در این فضا دست به تولید دانش بزنیم و دیدگاهم این است که هرچقدر تولید آزادی‌های سیاسی بسط پیدا کند، می‌تواند به این امر کمک کند که روند تولید دانش تسریع شود. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری ایکنا، کرسی علمی ـ ترویجی مناسبات آزادی و دانش، روز چهارشنبه ،۲۱ آبان‌ماه، با سخنرانی شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به صورت مجازی برگزار شد که در ادامه متن‌های لکزایی را می‌خوانید؛ این بحث زمانی که مطرح شد، یک بحث مغفول بود و همچنان نیز مغفول است و اگرچه وضعیت ویژه‌ای در جامعه علمی دارد و هفته‌های اخیر نیز شاهد منازعاتی بوده‌ایم، اما چون به لحاظ نظری تکلیف را روشن نکرده‌ایم که باید چه کنیم، ما همیشه نیازمند این هستیم که در این زمینه بحث داشته باشیم. البته بحث حاضر، با منازعات اخیر ارتباطی ندارد، اما از دل همین منازعاتی است که وجود دارد و برای همین، ضرورت این جلسات که بتواند ابعاد این دیدگاه را مطرح کند احساس می‌شود. 🔶همان زمان که این بحث از طرف بنده مطرح شد، همین ضرورت‌ها باعث شد که این اتفاق بیفتد. ایده اولیه بحث، دفاع از اهمیت آزادی و وجود فضای آزاد برای بحث علمی است، به ویژه در مراکز علمی که نگاه‌های متفاوتی وجود دارد و به یک معنا، کارهای تحقیقاتی ایدئولوژیک تلقی می‌شود و ممکن است سفارشی هم تلقی شود، اما در این فضا باید از یک فضای بحث ‌و گفت‌وگوی علمی عمیقی بهره‌مند شویم و بتوانیم بحث‌ها را از این منظر ارائه کنیم که بسیار نکته قابل اهمیتی است و این بحث‌ها سهمی در این قسمت دارد. 🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca146
کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود. امام صادق علیه السلام به مفضّل بن عمر فرمودند: «دانش خود را بنویس و آن را در میان برادرانت منتشر ساز». 24 آبان مصادف با روز کتابخوانی مبارک باد
✅با حضور معاون وزیر بهداشت؛ نرم افزار «قرآن و سلامت» و کتاب «دستنامه دین و سلامت» رونمایی شد 🔹سه نرم افزار «قرآن و سلامت» و «کتاب دستنامه دین و سلامت» با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور رونمایی شدند. 📒به همت کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، از سه نرم افزار «قرآن و سلامت» و «کتاب دستنامه دین و سلامت» با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور رونمایی شد. 🔹در ادامه این مراسم از سه نرم افزار «قرآن و سلامت» و «کتاب دستنامه دین و سلامت» رونمایی شد. 💠تولید این سه نرم افزار با عناوین «فرهنگنامه قرآن و سلامت»، «دانشنامه تخصصی قرآن و سلامت» و «فرهنگ موضوعی سلامت در تفاسیر» توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طی انعقاد تفاهم نامه همکاری میان این پژوهشگاه و دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، از آذرماه سال ۱۳۹۷ توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم آغاز شد. ⬅️این نرم افزارها پس از تبادل نظر و هماهنگی‌های کارشناسی میان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیرخانه توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت در آبان‌ماه جاری به بهره برداری رسیده و در قالب دو فرمت Android و Windows در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. 🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca147
🔴 شماره جدید فصلنامه حوزه منتشر شد ♦️ فصلنامه تحلیلی-انتقادی حوزه « مجله حوزه، شماره7 و پیاپی182» ویژه حوزه های دینی، با عنوان« نماد روشن فكري حوزوي» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجۀالاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محتواي: مقالات، پرونده، گفت وگو و ... منتشر شد. ♦️ در این شماره كه با سخن سردبير: « كرونا و حوزويان» آغاز ميشود. همچنين با نوشتاري از: دكترتقي آزادارمكي«چالش¬هاي كرونايي و هويت ديني در ايران» حجۀالاسلام والمسلمین حميد پارسانيا« وضعيت اپيدمي و جهش ابعاد باطني دين¬داري» سيدجواد ميري « پيامدهاي كرونايي تعليق مناسك جمعي» محسن جبارنژاد« صورت بندي مواجهه حوزه با پاندمي كرونا» حجۀ¬الاسلام والمسلمین محسن الويري« نهاد دين و دوگانه مناسك ـ مصالح» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلّغي« حوزه و فقه زمانه بحران» حسين پركان «طلاب جهادي سويه¬هاي متعارض نظم نهادي ـ نظم جهادي» و عليرضا زهيري« طلاب جهادي و تكاپوي فرانقش» فرادیدتان میباشد. 🔷 علاقه مندان می توانند با دفتر این فصلنامه واقع در: قم، ميدان شهدا، ابتداي خیابان معلم، ستاد دفتر تبليغات اسلامي، صندوق پستی: 599- 37185و یا با شماره:31152620-025 و واحد توزيع 7-66661137-025 ارتباط برقرار کنند.
✅به همت پژوهشکده تاریخ وسیره انجام شد:پنل سوم و ششم از همایش آسیب شناسی مطالعات سیره در دوره معاصر 📒کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت علیهم السلام در دوره معاصر با مشارکت پژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در روز پنج شنبه ۱۳۹۹/۸/۸ به صورت مجازی در شش پنل برگزار گردید. 🔹گزارش پنل سوم از همایش آسیب شناسی مطالعات سیره در دوره معاصر رئیس کمیسیون: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری ✅در این کمیسیون شش مقاله ارائه شد. مهم‌ترین ویژگی مقالات این کمیسیون ارتباط دقیق آن با عنوان همایش بود. 🔶گزارش پنل ششم(عصر)کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) در دوره معاصر رئیس پنل: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت پناه 🔹اولین سخنران جنانب حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین مرادی نسب عضو هیات علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود که مقاله ایشان با عنوان «آسیب شناسی خانواده حدیثی در مطالعات تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با تاکید بر مجموع روایات مطلاق امام حسن(ع)». 📒سخنران بعدی جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت پناه دانشیار و هیات علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود که مقاله ایشان با عنوان «تبیین تاریخ، فرصت یا آسیب در پژوهش تاریخ معصومان(ع)» بود. 💠سخنران محترم برای اینکه تفاوت تبیین تاریخی علمی و غیر علمی را به عنوان فرصت و آسیب پژوهش در تاریخ معصومان(ع) نشان دهد به چند موضوع تاریخی مربوط به سیره علوی و تاریخ امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اشاره کردند. ✅سخنران سوم جناب دکتر مهدی مجتهدی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که عنوان مقاله و سخنرانی ایشان «سیره علوی ، سنجه روایات سیره نبوی» بود. سخنران چهارم سرکار خانم دکتر ز هرا روح اللهی امیری عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم با عنوان «آسیب شناسی مبانی و رویکردهای مطالعات تاریخی اهل بیت(ع) در دوره معاصر، مطالعه موردی : نفس المهموم» بود. 🔹پنجمین سخنران جناب آقای دکتر محمود سامانی مدرس دانشگاه و عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت بود. عنوان مقاله ایشان «آسیب شناسی مطالعات معاصر در باره فدک(مطالعات موردی مجموعه مقالات فدک) بود. 📒ششمین سخنران جناب آقای دکتر محمد حسین دانش کیا دانشیار گروه آموزشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ، دانشگاه معارف اسلامی بود که مقاله خود را با عنوان «راه کارهای آسیب زدایی از محدویت دامنه مطالعات تاریخی پیرامون اهل بیت(ع) (رویکرد، زمان و مکان، موضوع، روش)» ارائه دادند. ⬅️آخرین و هفتمین سخنران سرکار خانم دکتر راضیه تبریزی زاده پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بودند که مقاله خود را تحت عنوان «آسیب شناسی عدم توجه به اسلوب های بیانی ائمه در بیان احکام و نقش آن در اختلاف و تعارض روایات» ارائه دادند. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca148
به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کتاب چکیده مقالات همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن منتشر شد 📒 کتاب چکیده مقالات همایش مقاومت اسلامی از نگاه قرآن به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. ⬅️ این کتاب دربرگیرنده چکیده مقالات ارسال شده به نخستین همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن است که به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم و حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی در قالب ۹ فصل در ۳۲۴ صفحه ارائه شده است. 📒 چکیده مقاله در این کتاب منتشر شده است. 💠از نقاط قوت این چکیده مقالات می‌توان به تنوع عناوین در موضوعات و ابعاد مختلف مقاومت اسلامی اشاره کرد. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca149
✅تأملی بر دیدگاه‌‌های آیت‌الله محقق داماد درباره امامت و خلافت 📒حجت‌الاسلام رضا اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به نقد دیدگاه آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد درباره تفاوت خلافت و امامت و نسبت میان این دو پرداخت. ⬅️تأملی بر دیدگاه‌‌های آیت‌الله محقق داماد درباره امامت و خلافتبه گزارش ایکنا، مصطفی محقق داماد در اظهار نظری پیرامون نسبت خلافت (حکومت) و امامت، ابراز کرده است که خلافت از امامت جداست؛ خلاف امری دنیوی و غیر مقدس و امامت امری دینی-اخروی و مقدس است و صلح امام حسن(ع) را به عنوانی شاهدی بر این مدعا، قرار داده است. 📒دکتر مصطفی محقق داماد در اظهار نظری پیرامون نسبت خلافت (حکومت) و امامت، ابراز کرده است که خلافت از امامت جداست؛ خلاف امری دنیوی و غیر مقدس و امامت امری دینی-اخروی و مقدس است و صلح امام حسن(ع) را به عنوانی شاهدی بر این مدعا، قرار داده است. البته این سخنان مسبوق به مطالب دیگری است که وی در مناسبات و موضوعاتی مختلف اظهار نظر کرده و دیدگاه‌های خاص خود را درباره علم و دین و انکار اقتصاد اسلامی یا درباره ایمان و کفر و آثارش در حقوق شهروندی، یا درباره امر به معروف و نهی از منکر شرح داده و ادله‌ای اجمالی بر آنها اقامه کرده است. اهمیت بحث علمی در این محورها به حدی زیاد است که ناچاریم پاسخی به پاسخ ها بیافزاییم و انحراف بزرگی را که در مسیر بحث علمی پدیدآمده است، متذکر شویم. ما در اینجا تنها در محور («امامت و خلافت» به بررسی مطالب می‌پردازیم و محورهای دیگر را به مجالی دیگر وا می‌گذاریم. 💠💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca150
✅در شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی؛منشور مرجعیت علمی قرآن کریم به تصویب رسید 📒حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم بیان کرد: منشور مرجعیت علمی قرآن با پشتوانه طولانی مدت کار علمی توسط نخبگان حوزه علوم معارف قرآن کریم و همچنین میز علوم انسانی و میز علوم اسلامی و میز توسعه و تعمیق فرهنگ قران و کارگروه مرجعیت علمی قرآن کریم به تصویب رسید. 🔹اهداف منشور مرجعیت علمی قرآن ⬅️تعریف مرجعیت علمی قرآن 🔶قلمرو و عرصه های مرجعیت علمی قرآن 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca151
✅رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد؛لزوم سرآمدی کشور در حوزه سلامت دینی، روحی و معنوی 📒 حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع) در پیامی به مناسبت رونمایی از سه نرم افزار «قرآن و سلامت» و «کتاب دستنامه دین و سلامت»، گفت: این انتظار از ما می‌رود که همانگونه که در عرصه سلامت بدنی، ظاهری و جسمی به حول قوه الهی در میان کشور‌های مطرح دنیا قرار داریم، در حوزه سلامت دینی، روحی و معنوی نیز به عنوان سر آمد کشور‌ها شناخته شویم. ⬅️نمونه فعالیت‌هایی که با همکاری بخش‌های قرآنی وزارت بهداشت و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده است، نشان می‌دهد این توانایی و پتانسیل در کشور وجود دارد و اگر هم افزایی لازم ایجاد شود، این کار شدنی است. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca152
آمار کرسی های ترویجی به تفکیک مراکز علمی تاکنون حدود 3000 کرسی ترویجی به همت مراکز علمی سراسر کش.ر برگزار شده است که از عمده دلایل موفقیت در برگزاری این کرسی هت ،تشکیل کمیته دشتگاهی مستقل و مراکز نظریه پردازی در مراکز علمی است. کمیته سازمانی کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
✅نشست علمی . فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه عدالت ✍️ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکترهادی جلالی اصل ⏰زمان: پنجشنبه 1399/8/29 ساعت 10 ای 12 🔶مکان: قم-ردیسان /انتهای بلوار دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی -تالار سردار شهید سلیمانی 💠لینک ورود به جلسه 🌐http://dte.bz/cptconf مجری : پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🔰سلسله نشست های وبیناری *مرجعیت علمی قرآن* ✅با حضور اساتید علوم قرآنی جلسه اول: حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم 📆چهارشنبه 99/9/5 ساعت 12:30 🌐لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/quranconf
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛شماره اول دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «فقه و سیاست» منتشر شد 💠اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی فقه و سیاست به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. ⬅️«نقد و بررسی ریاست‌جمهوری زنان» نوشته سیدسجاد ایزدهی؛ ⬅️«جایگاه ترور و خشونت در فقه» اثر منصور میراحمدی؛ 🔹ساختار حکومت اسلامی - ولایی و شبکه درونی آن (با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه‎ای مدظله‌العالی)» به قلم غلامحسن مقیمی ازجمله مقالات این شماره است. ⬅️همچنین «تعامل کلام و فقه سیاسی در ولایت فقیه» نوشته قاسم ترخان؛ 💠«حاکم مشروع در فقه شیعه از منظر آیت‌اللّه شیخ محمد یعقوبی» به قلم عبدالوهاب فراتی؛ 📒«ظرفیت‌های مبانی ‌امام خمینی(ره) درباره بنای عقلا برای فقه سیاسی» اثر هادی جلالی اصل از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca154
هفته بسیج بر همه راهروان حضرت امام خمینی مبارک باد