eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
797 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
حسنعلی علی اکبریان: کارآمدی باید با اهداف سنجیده شود / مشکلات اقتصادی ارتباطی به کارآمدی فقه ندارد 📒 مشکلات اقتصادی کشور به علت ناکارآمدی فقه نیست، بلکه باید ببینیم احکام شرعی اقتصادی چقدر در کشور اجرا می‌شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، یکشنبه نهم آذرماه در نشست «فقه سیاسی و نظریه‌پردازی در حوزه کارآمدی» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اینکه گفته شود فقه اگر فقط در جایگاه مرجعیت و استنباط باشد، همانند دوره مشروطه خواهد بود و کارآمدی لازم را ندارد، گرچه می‌تواند مبنای نظریه خوبی باشد، اما بنده معتقدم اِعمال ولایتِ ولی فقیه طبق شرایط زمانه، ارتباط مستقیم با خود فقه ندارد. 💠یک دستگاه اگر بخواهد کارآمد باشد، باید بتواند اهداف تعریف شده خود را تأمین کند و از راه شرح وظایف هم به این اهداف برسد و نه از راهی غیر آن. ✍️مقام ولایت احکام ولایی موقتی صادر می‌کند که تابع اقتضائات زمانه است؛ این احکام حتی گاهی در ظاهر متفاوت با فقه می‌شود. 📒وقتی مردم در بخشی دچار مشکل شوند، به خصوص امروز در بحث اقتصادی که باید حقیقتاً برای آن چاره‌جویی شود، اولین مسئله در ذهن مردم ناکارآمدی فقه است ولی... 💠جزئیات خبردر لینک زیر 🌐http://dte.bz/isca166
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
یادداشت دکتر حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نقطۀ آشوب در جهان اسلام فرای
ملاحظه و نقد جناب دکتر مهدی شجریان به نوشته فوق 👇👇 سرور ارجمند آقای دکتر بابایی سلام‌علیکم در خصوص یادداشت اخیرتان سؤالاتی به ذهن می‌رسد: 1. چگونه است که به فرموده شما «شاید بتوان دو تمدن را به لحاظ فرهنگی در یک نقطه جمع نمود» اما درعین‌حال مواجهه با این تمدن تنها از طریق «قتال بزرگ» میسر است؟ این نقطه فرهنگی میان ما و اسرائیل چیست و اگر وجود دارد قتال با این تمدن و حذف آن چه معنایی دارد؟ 2. اساساً سخن از «قتال بزرگ» با پروژه کثرت تمدنی شما چگونه جمع می‌شود؟ آیا موضع رسمی نظام همین قتال بزرگ است یا چنانچه رهبری نیز فرموده‌اند انتخاب سرنوشت مردم فلسطین به دست خودشان است که طبعاً منحصر در «قتال بزرگ» نیست؟ اساساً اینکه از فتنه‌گر بودن تمدن اسرائیل به «قتال بزرگ» پل زده‌اید توجیهی دارد؟ آیا مواجهه با هر فتنه‌ای را تنها می‌توان با حذف از طریق قتال بزرگ محقق ساخت؟ 3. چگونه می‌توان جامعه حوزوی و دانشگاهی را به فرهنگ‌سازی برای قتال بزرگ آن‌هم در سطح بین‌الملل دعوت کرد درحالی‌که ضرورت این مسئله برای بسیاری از نخبگان دانشگاهی و حوزوی و نیز عامه مردم اثبات نشده است؟ 4. آیا ورود به صحنه این قتال ـ برفرض ثبوت ضرورت ـ نیازمند تقویت بنیه داخلی و تأمین عدالت اجتماعی در بسر جامعه مهاجم و ابتدا کننده به قتال نیست؟ برفرض که چنین توصیه‌ای ضرورت داشته باشد آیا وقتی به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... در جامعه ایرانی مبتلا به مشکلات عدیده‌ای هستیم چنین سناریویی را می‌توانیم عملیاتی کنیم؟! آیا قبل از کلید زدن قتال بزرگ برای از بین بردن فتنه خارجی نباید به فکر کلید زدن «اصلاح بزرگ» درونی باشیم؟ مشخصاً اگر ضرورت این قتال ثابت شود ـ که خود سؤالی مستقل است ـ آیا امری ضروری‌تر از آن برای جامعه امروزی ما وجود ندارد؟ آیا خطر فتنه فقر اقتصادی و فقر فرهنگی که امروز گریبان ما را گرفته است و در تزاحم با اقدام سخت قتال بزرگ است بیش از فتنه تمدن صهیونیستی نیست؟ آیا اگر فکری برای این معضلات داخلی نکنیم و قتال بزرگ را «اهم بلا مزاحم» تصور کنیم خطر فروپاشی تمدن اسلامی و ایرانی ما به گوش نمی‌رسد؟ اساساً چه دلیلی وجود دارد که قتال بزرگ اهم بلا مزاحم در میدان عملیاتی امروز ما باشد؟ پاینده باشید
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ملاحظه و نقد جناب دکتر مهدی شجریان به نوشته فوق 👇👇 سرور ارجمند آقای دکتر بابایی سلام‌علیکم در خصو
پاسخ سرکار خانم دکتر اسدی (دانشگاه معارف) به نقد دکتر شجریان بخش اول 👇👇👇 با عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار و اعضای محترم گروه. پاسخ به سوالات: ۱. نه تنها در یک تمدن بلکه چندین تمدن به لحاظ فرهنگی می توانند در کنار یکدیگر زیست کنند منتها به شرطی که به حیات تمدنی ،تمامیت ارضی و استقلال یکدیگر لطمه وارد نکنند. اساسا اسلام به دنبال ساخت تمدنی بیگانه از سایر ملت ها و فرهنگ نیست و بلکه به نص شریف قرآن، پیامبر رحمه للعالمین است و رسالت پیامبر ختمی مرتبت نیز برای کل بشریت است. اما روی سخن درباره اجتماعی(تمدنی) است که داعیه برتری و بقای خود را در سایه نابودی غیر دارد و برای بقای خویش، همچون توده سرطانی که سلول های سالم را نابود می کند، بشریت را به نابودی می کشاند؛چه آنهایی که با او همراه هستند(تمدن غرب) را از طریق همراهی با خویش، به ورطه هلاکت می کشاند و چه آنهایی که با او مقابله می کنند را از طریق فتنه و نفوذ فرهنگی، به خطر می اندازد. نقطه فرهنگی میان ما و اسرائیل وجود ندارد، بلکه نقطه فرهنگی میان ما و یهود به عنوان یکی از ادیان الهی است. چراکه تمدن اسلامی همچون عهد رسول الله، زیستی مسالمت آمیز با فرهنگ های توحیدی دارد. اما زمانی که یهودیان عهد رسول الله، نقشه فتنه کشیدند، پیامبر ذره ای کوتاه نیامدند و اشدا علی الکفار رفتار کردند. قتال ما با یهود و یهودیت نیست. قتال اسلام که باید در سطح تمدنی انجام شود، با اسرائیل است که همچون غده سرطانی، حتی بخش اعظمی از دنیای اسلام را بیمار کرده است. ۲.پروژه کثرت تمدنی یا همان بحث وحدت و کثرت تمدنی در اندیشه اسلامی، در سایه فرهنگی توحیدی است. آیات فراوانی مبنی بر مقابله جدی با فتنه گران وجود دارد :(الفتنه اشد من القتل)(اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا)(لایحب الله الجهر بالسو الا من ظلم) طبیعتا برای مقابله و نابودی فتنه، راه چاره ای جز مقابله ای در سطح و اندازه همان فتنه و بلکه سطحی عظیم تر از آن وجود ندارد و در غیر اینصورت، مقابله ای اساسی نخواهد بود و نابودی فتنه امکان پذیر نیست و راهکار قتال در مقابله با فتنه، از طریق قرآن و سنت، تایید می شود. ادامه دارد
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ملاحظه و نقد جناب دکتر مهدی شجریان به نوشته فوق 👇👇 سرور ارجمند آقای دکتر بابایی سلام‌علیکم در خصو
پاسخ سرکار خانم دکتر اسدی (دانشگاه معارف) به نقد دکتر شجریان بخش دوم ۳.وقتی که این نگاه ،در تمدن اسلامی همه گیر شود که جز با تمدن و جز با اجرای اسلام در وسعت تمدن، نمی توان همه ابعاد اسلام را پیاده کرد ، آنگاه نقش خطرناک اسراییل به عنوان نقطه تمدنی اسلام، بیشتر روشن می شود و جهان اسلام بیشتر و بیشتر خطر عظیم اسراییل را درک می کند. ۴.توجیه وجود مشکلات داخلی و نادیده گرفتن فتنه فتنه گران، پذیرفتنی نیست و نمونه های قرآنی فراوان نیز گویای همین مطلب است. اساسا در بستر جهاد تمدنی و دفاع تمدنی، شکوفایی درونی هم اتفاق می افتد و اتفاقا خمودی در سایه سستی در برابر فتنه رخ می دهد. داستان طالوت و جالوت در دو صفحه آخر جز دوم قرآن کریم، نمونه کاملی از مقابله با فتنه را به تصویر می کشد. در جامعه ای که مشکلات عدیده ای وجود دارد اما خداوند دستور مستقیم قتال را می دهد. اساسا از میان این قتال(جهاد) افرادی همچون داوود نبی رشد می کند و در سایه نبرد الهی ، به داوود حکت داده می شود. در همین دو صفحه، قرآن کریم، مردم قبل از جهاد را ضعیفان در برابر فتنه گران نشان می دهد که به درگاه خدا رو آورده و از پیامبر زمان کمک می خواهند و اما مردم بعد از جهاد و در حین جهاد، انسان هایی قلیل و اما قوی الایمانی هستند که ثبات قدم خود را از خدا می خواهند و فقر فرهنگی آنها به غنای عظیمی بدل شده است. دستور قرآنی(قل اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فردی ) برای چیست؟ قیامی که حتی به تنهایی هم باید اجرا شود. فلسطینیان مقاوم، در این برهه زمانی، مصداق این آیه هستند. آیا پیامبر اکرم ابتدا نیاز اقتصادی مردم مدینه را برطرف کرد و در تکاپوی حل نیازهای فرهنگی مردم بود تا حدی که در هیچ جنگی ورود نکرد؟! و یا اینکه پیامبر از همان ابتدا با مردمانی اندک و کرسنه و تازه مسلمان، به قتال فتنه و کفر برخاست؟ آیا تازه مسلمانان مدینه اشباع فرهنگی بودند یا شکم های سیر داشتند، اما به راستی که در جنگ ها ایمانشان رشد کرد. مضمون آیات ابتدایی سوره فتح بیانگر این مطلب مهم است که خداوند متعال می تواند مسلمانان را بلافاصله در نبردها پیروز مند اما میخواهد که مسلمانان در این امتحانات، ایمانشان افزوده شود. در قتال با فتنه بزرگ یهود، رشد و اعتلای تمدن اسلامی و مسلمانان نهفته است و البته در سکوت جوامع اسلامی نیز انحطاط جوامع مسلمان. به ادامه آیه (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا) باید دقت کرد:(وان الله علی نصرهم لقدیر) متاسفانه تهاجم فرهنگی بیگانه ما را با معضلی جدی مواجه کرده اینکه دست خدا و یاری خدا را نادیده می گیریم و همه چیز را با معدلات مادی می سنجیم، درحالی که در قرآن کریم آیات فراوانی در مقابل چنین تفکری دیده می شود
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ملاحظه و نقد جناب دکتر مهدی شجریان به نوشته فوق 👇👇 سرور ارجمند آقای دکتر بابایی سلام‌علیکم در خصو
پاسخ جناب دکتر مختار شیخ‌حسینی مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر میز مسائل سیاسی ایران و اسلام، به نقد دکتر شجریان 👇👇 جناب دکتر بابایی عزیز با تشکر از انتشار یاداشت فوق و سپاس از اظهار نظر دیگر اساتید بزرگوار،چند نکته درباره ملاحظات دکتر شجریان تقدیم می شود: 1. به نظر می رسد مروری بر تاریخ شکل گیری اسرائیل ما را از برخی کژتابی ها در تحلیل برحذر می دارد. اگر از ایده شکل گیری اسرائیل در پروتکل های یهودیان در قرن 18 و 19 بگذریم در دوره معاصر ایده ایجاد سرزمینی برای یهودیان در چند سرزمین از جمله امریکای لاتین، آفریقای جنوبی و... مطرح بوده است که در نهایت این قرعه بنام این بخش از جهان اسلام افتاد. شروع آن بیانیه بالفور 1917 بریتانیا است که در برابر جلب حمایت یهودیان در جنگ جهانی، متعهد به تاسیس کشوری برای یهودیان در جغرافیای فعلی فلسطین (بخشی از قلمر عثمانی)می شود. یکی از پیامدهای شکست عثمانی در جنگ جهانی اول و الغای خلافت در 1924 اجرایی شدن قرارداد سایکس – پیکو 1916 (که جغرافیای پسا خلافت را در جهان اسلام ترسیم کرد) است که مرزهای جهان اسلام را ذیل نفوذ قدرت های پیروز جنگ تقسیم کردند و بر اساس نظم پیشنهادی جامعه ملل، فلسطین تحت قیمومیت بریتانیا قرار گرفت و پروژه ای که بالفور قول داده بود عملاً اجرایی و با توسل به زور، آواره کردن یک ملت و هجرت یهودیان سراسر دنیا در سال 1948 به تاسیس دولتی بنام اسرائیل در این جغرافیا منجر شد. دولتی که نه سرزمین، نه ملت و نه حاکمیت داشت اما صرفاً با حمایت قدرت های نظام بین الملل و ضعف جهان اسلام تاسیس شد. ساخت این دولت در قلب فرهنگی و اعتقادی تمدن اسلامی چنان شوکی بود که نخبگان و توده جهان اسلام را به واکنش وا داشت و شاهد ان جنگ های 1948،1956، 1968، 1973اعراب و اسرائیل بود مساله انقدر کانونی بود که ارمان بسیاری از جنبش های اسلامی بازگرداندن فلسطین به نقطه ماقبل 1924 بود که این موضوع دراندیشه رهبران انقلاب اسلامی، اخوان المسلمین، حزب التحریر حتی جنبش های افراطی معاصر هم قابل ردیابی است بنابراین مسئله هویتی و بنیادینی در این چالش نهفته است که نباید آن را تقلیل به اختلاف سیاسی ایران و اسرائیل داد. 2. ظاهراً مراد مولف محترم ازامکان جمع شدن فرهنگی دو تمدن در یک نقطه، تلاقی افق های مشترک و فراهم شدن امکان گفتگو در موضوعاتی همسو بین دو تمدن می باشد. نه امکان تلاقی هم گرایانه دو تمدنی که حتی بر جغرافیا اختلاف دارند و اساساً یکی دیگری را به رسمیت نمی شناسد. 3. امروز که من با شما صحبت می کنم بر اساس مهم ترین نظرسنجی جهان عرب در سال 2020(الموشر العربی) 80 در صد مردم جهان عرب اعتقاد دارند فلسطین فقط مسئله فلسطین نیست بلکه مسئله همه مسلمانان است، فقط6 درصد مردم در جهان عرب رسمیت بخشی اسرائیل به مثابه یک کشور را تایید می کنند. بر اساس این پیمایش در نزد افکار عمومی، تهدید اول جهان اسلام، اسرائیل دانسته شده است لذا بیان اینکه ایا نخبگان ما این موضوع را مسئله می دانند یا خیر؟ بیشتر ناشی از بی اطلاعی از افکار عمومی جهان اسلام است و اینکه جامعه نخبگانی ما مسئله فلسطین را مسئله ای شعاری تلقی می کند بیشتر به ژورنالی مطرح شدن این مساله بر می گردد هر چند تعمیم ذهنیت خودمان بر همه نخبگان هم مشکلی است که از آن رنج می بریم. 4. سوال اصلی این است، آیا با کشوری که در قلب فرهنگی - تمدنی جهان اسلام و در جغرافیایی غصبی تاسیس شده و در همه ناامنی های روزمره جهان اسلام رد پایی دارد، به جز قتال بزرگ می توان مواجهه داشت. اما اینکه آیا الان زمان قتال است یا خیر؟ سوال مهمی نیست و اینکه آیا ایران شروع کننده است یا دیگران، هم چندان مهم نیست. صحبت از اولویت داشتن مشکلات داخلی نسبت به این مسئله نیز بیشتر مغالطه ای برای فرار از صورت مسئله است. 5. ذکر خاطره ای هم شاید بد نباشد. در یک سفر به دانشگاه المنار تونس به گفتگوی چند ساعته با دو دانشجوی دکتری علوم سیاسی می پرداختم، فکر می کنید تنها دلیل جذابیت ایران برای آنها چه بود؟ برای آنها ایران به دو دلیل جذابیت داشت که مهم ترین آنها مسئله فلسطین بود. اعتقاد داشتند وقتی دولت ها در ایران عوض می شود، اما استراتژی ایران در حمایت از فلسطین تغییر نکرده مشخص است مسئله برای ایران تاکتیکی نیست بلکه هویتی و تمدنی است و این را نخبگان و عموم مردم در جهان اسلام درک می کنند هر چند ممکن است به دلیل عادی سازی روابط برخی سران کشورهای عربی در پرتو بزرگنمایی رسانه ها، اندکی کژتابی در تحلیل این مسئله شکل داده باشد. با سپاس مختار شیخ حسینی
✍️رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبیین کرد:نقش فقه سیاسی پویا در بهبود وضعیت عدالت در حوزه های دیگر ⬅️حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست علمی «فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه عدالت» که به صورت مجازی و به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بحث عدالت، سطحی مورد اقبال دارد و هیچ محیط فکری و اجتماعی نیست که عدالت به عنوان یک ارزش مطرح نباشد؛ با این حال تلقی از محتوای عدالت، معرکه آراست و اختلافات زیادی وجود دارد. 💠وی با اشاره به فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه عدالت گفت: این عنوان پیش فرضی دارد و آن اینکه اگر مشکلاتی در حوزه عدالت و در رابطه با جریان و استقرار عدالت داریم، به این خاطرا ست که نظریه پردازی جامعی صورت نگرفته و می خواهیم ببینیم که فقه و فقها و فقه سیاسی، در رفع این نقیصه چه سهمی می توانند بر عهده گیرند. ✅اهم مباحث مطرح شده * عدالت نمی تواند تأمین کننده همه مطلوبیت های حیات جمعی باشد * چرا باید یک نظریه عدالت جامعی داشته باشیم؟ * عادلانه کردن مناسبات اجتماعی نیازمند نظریه است * در چهار دهه گذشته همه دولت ها فاقد نظریه منقح در زمینه عدالت بوده اند * یک نظریه عدالت، حتماً وجه حقوقی و فقهی هم دارد/ آبشخور حقوق اسلامی، فقه و منابع فقهی است * مسأله عدالت لزوماً فقهی نیست * مبحث عدالت در کلیت جامعه لحاظ می شود * سؤالاتی در باب فقه در بستر تاریخی خود * نقش فقه سیاسی پویا در بهبود وضعیت عدالت در حوزه های دیگر * عدالت سیاسی با کلان‌نظریه سیاسی مختار ما گره خورده است * اساس جمهوری اسلامی بر مردم سالاری دینی است عادلانه بودن فرایندها و ساختارهاست؟ * فتوای فقهی منبع قانون است، نه مساوی قانون * مخاطب اصلی نظریه های عدالت، دولت است * همنوایی جامعه؛ لازمه تحقق عدالت اجتماعی 💠چزئیات خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/isca169
عناوین هفته پژوهش و فناوری 👆 🔹 پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۹
پیام تسلیت ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استاد نجف لک زایی به مناسبت ارتحال آیت الله جعفر الهادی(خوشنویس) بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال عالم عامل مجاهد ابو الشهید آیت الله جعفر الهادی (خوشنویس) را به جامعه علمی و همه دوستان و علاقمندان و بویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم. تلاش ایشان برای معرفی اسلام به نسل های جدید مبتنی بر قران و عترت ستودنی است. در دوره ای که بنا به علائق و دلائل پژوهشی با ان مرحوم ارتباط داشتم، بیش از هر چیز مجذوب تواضع علمی ایشان شدم. خدایش غریق رحمت فرماید و به خانواده و بستگان محترم اجر و صبر عنایت فرماید. نجف لک زایی
🔴 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: پژوهشگاه حوزه و د انشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی تخصصی «کارآمدی و آینده همکاری علمی حوزه و دانشگاه» را برگزار می کند. 🔵دبیر علمی: دکتر مجید کافی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری ♦️سخنران: دکتر غلامرضا بهروزی لک استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) و عضو شورای علمی گروه آینده‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ♦️موضوع: سناریوی همکاری حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی علوم انسانی ♦️زمان: 25 آذر 1399 ♦️ساعت: 9 الی 9:30 ♦️مکان: سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه --------------------------------------- ♦️گروه اطلاع رسانی پژوهش: https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 ♦️پیام رسان پژوهشگاه در ایتا: @rihu_ac_ir ♦️کانال تلگرامی پژوهش(دکتر مجید کافی) T.me/majidkafiresearch
🔴پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: پژوهشگاه حوزه و د انشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی تخصصی کارآمدی و آینده همکاری علمی حوزه و دانشگاه را برگزار می کند. در این نشست علمی که به صورت مجازی در 25 آذرماه مصادف با هفته پژوهش می‌شود جمعی از استادان و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دانشگاه فردوسی مشهد دیدگاه‌های خود پیرامون «کارآمدی و آینده همکاری علمی حوزه و دانشگاه» بیان می کنند. ♦️دبیر علمی: دکتر مجید کافی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری ♦️زمان: 25 آذر 1399 ♦️ساعت: 9 الی 12 ♦️مکان: سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه --------------------------------------- ♦️گروه اطلاع رسانی پژوهش: https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 ♦️پیام رسان پژوهشگاه در ایتا: @rihu_ac_ir ♦️کانال تلگرامی پژوهش(دکتر مجید کافی) T.me/majidkafiresearch
🔴 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: پژوهشگاه حوزه و د انشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی تخصصی «کارآمدی و آینده همکاری علمی حوزه و دانشگاه» را برگزار می کند. 🔵 دبیر علمی: دکتر مجید کافی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری ♦️سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ♦️موضوع: کارآمدی گرایش‌های بینارشته‌ای در تعامل حوزه و دانشگاه با تأکید بر فقه سیاسی ♦️زمان: 25 آذر 1399 ♦️ساعت: 10 الی 10:30 ♦️مکان: سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه --------------------------------------- کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24
✅به همت پژوهشکده فقه و حقوق برگزار گردید:سمینار پروژه «بررسی فقهی حفظ نظام جمهوری اسلامی» 📒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به همت گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق سمینار پروژه «بررسی فقهی حفظ نظام جمهوری اسلامی» روز یکشنبه۱۳۹۹/۹/۹در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق و نماینده محترم حوزه ریاست و نماینده محترم معاونت پژوهش برگزار گردید. 🔹در این جلسه در ابتدا حجت الإسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی مجری پروژه به ارائه بحث پرداخت، در ادامه حضار نکات خود را درباره مطالب ارائه شده بیان کردند و سپس محقق به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. ⬅️ خلاصه ای از محتوای سمینار بدین شرح است: 🔹 از پروژه «بررسی فقهی حفظ نظام جمهوری اسلامی» تاکنون حدود ۷۰ درصد تحقیق به رشته تحریر درآمده است. سه فصل از این تحقیق با عناوین ذیل تالیف شده است: فصل اول: شناخت موضوع و تحلیل مفهومی حفظ نظام، فصل دوم: مبانی و ادله حکم حفظ، اختلال و تضعیف نظام، فصل سوم: مسائل وجوب حفظ نظام 💠 اهمیت موضوع حفظ نظام در فقه اسلامی و برداشت‌های نادرستی که درباره آن یا پرسش‌های پیرامونی آن وجود دارد و گاه مایه سوء استفاده از آن یا طرح شبهه‌ها درباره ماهیت حکومت دینی می‌شود و نیز شناخت فروع و لوازم وجوب حفظ نظام به عنوان یک حکم شرعی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و نقش مستقیمی که در زندگی فردی و اجتماعی و روزمره مردم دارد، از مهم‌ترین عوامل ضرورت پرداختن به این موضوع کاربردی از نگاه فقهی می‌باشد. 📒در این پژوهش از یک سو آنچه در فقه به عنوان حفظ یا اختلال «نظام اجتماعی» محل توجه است و نسبت آن با «نظام سیاسی» یعنی حکومت و دولت، اعم از اسلامی و غیر اسلامی به عنوان یک مصداق بررسی می‌شود و از سوی دیگر به الزامات فقهی هر یک از دو عنوان کلی حفظ نظام اجتماعی و نظام سیاسی و آثار و احکام و چالش‌های فقهی آن و تزاحم‌هایی که در این مرحله وجود دارد پرداخته می‌شود. چنانکه موضوع «تضعیف نظام» نیز که کم‌وبیش در ادبیات حقوقی و به صورت گسترده در ادبیات سیاسی جامعه ما رایج است، در پیوند با همین موضوع قابل بررسی است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/isca171
با حضور وبینیاری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم جلسه مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی در پژوهشگاه برگزار شد دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم روز چهارشنبه ۵ آذرماه در جلسه وبینیاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی با حضور روئسایی پژوهشگاه های قم و به میزبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شرکت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از مرکز همکاری های علمی و بین الملل، دکتر نجف لک زایی که دبیری این جلسه را بر عهده داشت با توجه به پیش رو بودن هفته پژوهش در اواخر آذرماه و تاکید دکتر رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم بر برگزاری هر چه بهتر این هفته، پیشنهاد کرد که هر یک از پژوهشگاه ها با برگزاری کرسی ها و نشست های علمی در این برنامه مشارکت نمایند. در ادامه این جلسه هر یک از روئسای پژوهشگاه ها به ارائه پیشنهادهای خود برای برگزاری این برنامه ها و پذیریش یکی از پنل ها با توجه به حوزه فعالیت های خود پرداختند. دکتر رحیمی نیز به ضرورت برگزاری جلساتی در خصوص موضوعات مختلف از جمله نظام سازی حوزه پژوهش علوم انسانی ، جلوگیری از موازی کاری، توجه به نقش مقالات علمی – پژوهشی در تحقیقات علوم انسانی، تبیین اولویت های پژوهشی کلان در جلسات آینده این مجمع پرداخت. همچنین در این جلسه با عضویت مرکز تحقیقات اسلامی نور در مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی موافقت شد. 🌐http://dte.bz/isca172
🔴 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: پژوهشگاه حوزه و د انشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی تخصصی «کارآمدی و آینده همکاری علمی حوزه و دانشگاه» را برگزار می کند. 🔵 دبیر علمی: دکتر مجید کافی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری ♦️سخنران: دکتر سید علیرضا واسعی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ♦️موضوع: تعدد نظام آموزشی حوزه و دانشگاه؛ فرصت یا تهدید ♦️زمان: 25 آذر 1399 ♦️ساعت: 10:30 الی 11 ♦️مکان: سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه --------------------------------------- ♦️گروه اطلاع رسانی پژوهش: https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 ♦️پیام رسان پژوهشگاه در ایتا: @rihu_ac_ir ♦️کانال تلگرامی پژوهش(دکتر مجید کافی) T.me/majidkafiresearch
هفتمین گفت‌وگوی دینی ایران و كلیسای كاتولیک فیلیپین برگزار می‌شود دور هفتم گفت‌وگوی دینی مركز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای كاتولیک فیلیپین با عنوان «نقش دین در سلامت انسان» ۱۷ آذرماه با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی به صورت مجازی برگزار می‌شود. ✅به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای كاتولیک فیلیپین با عنوان «نقش دین در سلامت انسان» ۱۷ آذرماه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ به صورت وبینار، برگزار می‌شود و اندیشمندان مسلمان و مسیحی از دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فیلیپین آراء خود را در زمینه موضوع سمینار تشریح می‌کنند. 🔲در وبینار دور هفتم گفت‌و‌گوها، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان،‌ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجج اسلام علی یونسی، مشاور رئیس جمهور، محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و محمدحسین نیکنام، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، حبیب‌الله بابایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و باقر طالبی‌دارابی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب حضور می‌یابند. شرکت‌کنندگان مسیحی این وبینار از کشور فیلیپین، اسقف اعظم پابیللو، سرپرست قلمرو کلیسای مانیل، برنارد پانتین، دبیرکل کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین، اسقف ادوین دلا پنا، رئیس کمیسیون گفتگوی ادیان این کنفرانس خواهند بود. ⬅️بنابر اعلام این خبر، لینک اصلی اجرای برنامه مذکور در بستر زوم Zoom به نشانی https://us02web.zoom.us/j/5874882045#successو Meeting ID: ۵۸۷ ۴۸۸ ۲۰۴۵ است. ⬅️گفت‌و‌گوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با کلیسای کاتولیک فیلیپین از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و تاکنون ۶ دور گفت‌وگو با شرکت اندیشمندان دینی دو طرف در تهران و مانیل برگزار شده است. ⏹علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه برگزاری این وبینار می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۱۵۳۶۹۰ و یا پست الکترونیکی cid@icro.ir تماس بگیرند. 🔲https://eitaa.com/isca24/8452
✅نشست علمی شکل گیری دانش نظری جدید و ایده اسلامی سازی تمدنی نوین درایران جدید(رویکرد انتقادی) ⬅️ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعاتت تمدنی و اجتماعی ⏰زمان: چهارشنبه ۱۳۹۹/۹/۱۹ ساعت ۱۰ ⬅️مشاهده آنلاین 🌐www.dte.bz/1001
روز دانشجو ، روز در هم آمیختن تقوا و ورع با علم و دانش اندوزی بر شما دانشجوی با ایمان مسلمان گرامی باد . .