🔻رئیس میز قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی: کتب قرآنی پرفروش ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند
رئیس میز قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به ابراز نیازمندی شدید مراکز قرآنی کشور به تولیدات قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قران گفت: کتب قرآنی پرفروش ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام عیسی زاده رئیس میز قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی کریم طی سخنانی در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به همکاری های میز قرآن با سایر مراکز قرآنی کشور تصریح کرد: تمام مراکز در این دیدارها ابراز نیازمندی شدید به تولیدات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم داشتند.
وی افزود: باید زمینه معرفی دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی به سایر مراکز و مجموعه های علمی فراهم شود و مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی وزارت علوم می تواند در این زمینه نقشی مهمی را داشته باشد.
رئیس میز قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه قرآن دارای مفاهیم کاربردی است گفت: این مفاهیم باید در اختیار عموم و بویژه نخبگان قرار گیرد و می تواند بسیار راهگشا باشد.
وی با اشاره به استقبال گسترده از بزرگترین فرهنگ نامه سبک زندگی قرآنی تولید شده توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: این فرهنگنامه در عرصه های مختلف و تاکنون در بیش از 40 جلد منتشر شده و 20 جلد هم در دست انتشار است که امروز پرفرورش ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سلسله یادداشت های «جستجوی عدالت در قرآن»
قسمت پنجم: قیام دائمی و پرقوت برای عدالت اجتماعی
نویسنده:دکتر احمد اولیائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
بیان شد که عاملیت در بسط عدالت بسیار مهم است و مردم به مثابه رکن یک جامعه سهم بسزایی از این عاملیت دارند. عدالت اجتماعی البته که «برای» مردم است اما قطعا این مهم «با» مردم اتفاق می افتد نه بدون آن ها. آیه ۲۵ سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» گویی اساسا اقامه عدالت را بر عهده مردم گذاشته بود هرچند نقش پیامبران در زمینه سازی اقامه عدل و فراهم آوردن مقدماتش نیز در این آیه بیان شده است. یکی دیگر از آیات مرتبط، آیه ۱۳۵ سوره نساء « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ» است. قوَّام مبالغه است و به معنای اولا قیام دائمی برای عدالت و ثانیا قیام کامل و تام برای عدالت است. این معنا، یک رویکرد دائمی است نه یک تصمیم و کنش لحظه ای. «کونوا» اشاره به بودن در کسوت عامل و قائم به عدالت است نه فقط مطالبه گری عدالت. بدین معنا که عاملیت عدالت مقصود است و الا مطالبه کردن عدالت می تواند مقصود دیگری باشد که ضمن قیام به عدالت حاصل شود یا از دستورات دیگر دینی استفاده شود.
ادامه این آیه عدم ملاحظه در اجرای عدالت را گوشزد می کند حتی نسبت به والدین و اقوام. همچنین اهمیت معیار عدالت را تبیین می کند با این فراز که « إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا»؛ یعنی لزوما همواره طرف فقیر را گرفتن و به نفع غنی حکم کردن خلاف عدالت نیست، بلکه باید بسط عدالت بر اساس معیار عادلانه باشد. اگر این معیار رعایت شد، مهم نیست که سهم به غنی رسیده یا فقیر، به والدین رسیده است یا اقوام یا غریبه ها.
اگر مسیر بسط عدالت اجتماعی به سه بخش چیستی عدالت، چرایی عدالت و چگونگی عدالت تقسیم شود، این «چگونگی» است که جوامع را با خود درگیر کرده و بشر را دچار اختلاف نظر ها و چالش های فراوان نموده است. چگونگی بسط عدالت دقیقا به همان معیارهای عدالت اجتماعی اشاره دارد که کشف و انتخاب آن ها کار بسیار دشواری است.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیب| سالروز شهادت امام علی علیه السلام تسلیت عرض می نماییم.التماس دعا
نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی
قسمت ششم: مراقیت از پرسش های غیر ضروری
نویسنده: دکتر سید مصطفی احمد زاده
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ ... (مائده:۱۰۱).
✍️خداوند در این بخش از آیه به مومنان دستور می دهد هرگز از چیزهایی مپرسید که اگر فاش گردد شما را زشت و بد میآید و غمناک میکند. در زندگی روزمره حس کنجکاوی انسان به ویژه در جلسات دید و بازدید برانگیخته می شود و از هر مطلبی در هر زمان و مکانی سوال می کند و در اغلب موارد طرف مقابل، علاقه ای ندارد که بدان پاسخ دهد و در رودربایستی قرار می گیرد.
💠برخی از مخاطبان نیز به راحتی دست رد بر سینه پرسش گر می زنند و به اصطلاح در جمع، او را خراب می کنند.
⭕️بر اساس سبک زندگی قرآنی، بهتر است هر سوال و پرسشی به ذهن آمد، بلافاصله از دیگری سوال نشود. بلکه قدری تأمل شود که لازم است بنده، نسبت به پاسخ این پرسش آگاهی پیدا کنم؟ آیا پاسخ آن برای من ضروری و مهم است؟ اگر پاسخ مطابق طبع و میل من نبود، آیا شرمنده نمی شوم؟ چرا خودم را به دست خودم با یک سوال نابجا خراب کنم؟ آیا احتمال ندارد اگر صبر کنم، خودش پاسخش را بگوید. به دیگر سخن، در گفت و گو سعی شود عاقلانه و مدبرانه همراه با هوشمندی و تیزحسی اقدام شود.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
رویکردی الهیاتی-اجتماعی به موضوع «لیله القدر»
"قدر" و "نظم معنوی - اجتماعی" (قسمت چهارم)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
نظم معنوی نه نظم قانونی و نه نظم اخلاقی (در اصطلاح دورکیمی) بین انسان و انسان است، بلکه نظمی است برآمده از معنویت بین انسان و خدا که در روابط انسانی بازتاب پیدا میکند و روابط اجتماعی را سامان میدهد.
علاوه بر تأثیر رابطه انسان با خدا در روابط انسان با انسان، یکی از ریشههای نظمبخشی در وضعیت معنوی، وجود نوعی از زهد در دنیاست. تجربه معنوی و حس معنوی موجب رهایی انسان از محدودیتهای دنیا (وتوسعۀ قدرها و اندازههای انسانی) میشود و همین نیز از تنشهای اجتماعی میکاهد. نمونه این زهد برخاسته از معنویت را میتوان در نظم اجتماعی (و لو موقت) در ماه مبارک رمضان و کاهش جرائم اجتماعی در وضعیت معنوی و زاهدانه این ایام مشاهده کرد.
علاوه بر زهد در وضعیت معنوی، باید به وجود نظم هنری در نظم معنوی اشاره کرد. وضعیت معنوی موجب نوعی از لطافت وجودی نفوس انسانی شده و همین تلطیفهای وجودی موجب دیگرگرایی و تحقق نظم معنویِ عمیقتری میشود. در وضعیت انسانیای که بر ظرافت و لطافت استوار میشود (وضعیت هنری)، بینظمی رخ نمیدهد.
و نکته سوم در تأثیر معنویت در ایجاد نظم اجتماعی، تحفظ بر حق الله در وضعیت معنوی است. در اندیشه اسلامی حق الله پایۀ نظم اجتماعی است. از همینرو برخی از محققان، حق الله را حق الاجتماع میدانند و اساسا تأکید بر حقوق الله و سختگیری درمورد کسی مانند مرتد را، نه صرفا ام. اعتقادی بلکه امر اجتماعی دانسته و آن را ناظر به پیوستگی امت اسلام میدانند.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | گزارش بخش خبری شبکه قم از آئین رونمایی از جدیدترین آثار مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم
این آئین با حضور شخصیت هایی همچون حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دکتر هراتی قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی، حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه، حجتالاسلام والمسلمین محمد صادق یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی و... برگزار شد.
پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
🌐https://www.aparat.com/v/MCNVY
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Ru4t9
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/13072
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | گزارش #شبکه_خبر از رونمایی ۸۰ اثر مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حضور سردار نقدی، معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده اسبق سازمان بسیج در غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
به اهتمام «کارگروه قرآن و تمدن» در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
هماندیشی «عبودیت و تمدن»
روزهای ۲۱ و ۲۳ فروردین
ساعت ۲۱ الی ۲۳.۳۰
لینک حضور
dte.bz/scscenter
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
🌐https://www.aparat.com/v/YSPkM
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/G9bOl
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/13077
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی
قسمت هفتم:ضرورت بررسی از محیط فعالیت های فرزندان
نویسنده: دکتر سید مصطفی احمد زاده
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (یوسف:۱۲).
📒برادران یوسف علیه السلام از پدرشان یعقوب علیه السلام درخواست کردند که اجازه دهد یوسف علیه السلام با آنان به صحرا برود و همراه گوسفندان در صحرا جست و خیز کند و بازی کند و قول دادند که ما مواظب یوسف هستیم. و افتاد آن که افتاد.
🌀یکی از درس هایی که از این آیه می گیریم این است که نسبت به محیط هایی که فرزندانمان را برای هر نوع فعالیتی اعم از ورزش، درس خواندن، تربیت، تفریح، فوق برنامه، کار، آموختن هنر و ... می فرستیم، بررسی های لازم را از ابعاد گوناگون داشته باشیم.
▪️فرزندانمان را به واسطه گفته این و آن به مراکز آموزشی و تفریحی بدون بررسی نفرستیم. بسیار مهم است که فرزندان ما در چه محیطی رشد می کنند؟ با چه افرادی دوست می شوند؟ چه افرادی با چه گرایش ها و باورهایی به فرزندان ما درس می دهند؟ فرزندان ما از چه کسانی الگو می گیرند؟ این مساله به مدرسه و دوران کودکی و نوجوانی و جوانی نیز محدود نمی شود. حتی اگر فرزندی بخواهد در خارج کشور تحصیل کند نیز باید محیط آن جا و قوانین و ضوابط آن و افرادی که در آن محیط رفت و آمد می کنند، مورد بررسی عمیق و دقیق قرار گیرد. بعد از اطمینان خاطر، اجازه داده شود که این فرزند به آن محیط سفر کند. چه بسا فرزندان بسیار خوب که در محیط های ناسالم قرار گرفته اند و مسیر دیگری را طی کرده اند و موجبات شرمساری والدین و خانواده و جامعه شده اند.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا زن و مرد میتوانند در یک کلاس حضور داشته باشند؟
🎙کارشناس: حجت الاسلام محمدی
◽️کاری از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isca24/13079
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"وقتی یک «مجتهد تبلیغ» خطابه می کند..."
_ رحمت خدا را معرفی می کند
_ پروژه دشمن در حجاب را تبیین می کند
_ مهر را نثار بدحجاب و بی حجاب می کند
_ وجوب حجاب را اشاره می کند
_ از زنان الگو در اسلام بهره می برد
_ عشق نهادینه شده در دل مخاطب نسبت به اهل بیت علیهم السلام را برای حجاب، تحریک می کند
_ بصیرت سیاسی (اشاره به دشمن)، اعتقادی (اشاره به رحمت خدا)، ملی(اشاره به دختران ایران)، بصیرت مناسکی (اشاره به حضرت زهرا و حضرت رقیه علیهما السلام) اش را یکجا به رخ می کشد
✍️ او در سخنوری دینی در اوج قدرت، اخلاص و توانایی همه کار می کند. او مجتهد تبلیغ و جذب دینی در عین وفاداری به مبانی اسلام، تشیع و نظام است. نابجا نیست اگر همین چهار دقیقه کارعملی کلاسهای تبلیغ در حوزه ها و میان مبلغان باشد.
منبع: کانال ایتای حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
#هم_اندیشی_عبودیت_و_تمدن|#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_و_اجتماعی|#مطالعات_تمدنی|#تفسیر_تمدنی_سوره_فاتحه|#پرونده_شنیداری
✍️هماندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه
📅زمان: 21 و 23 فروردین ماه 1402
مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث قرآنی و تمدنی
بارگزاری شده در رادیو پژوهش ،کانال صوت ایتا و کانال صوت تلگرام
💠ارائه دهندگان و موضوعات ارائه شده در روز اول ( 21 فروردین ماه 1402)
1.هماندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه | فایل کامل)
1️⃣تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت
🎙حجت الاسلام سعید بهمنی
2️⃣تعبد به مثابه جوهره ی تمدن
🎙دکترمحسن الویری
3️⃣”عبودیت“ معیار قرآنی
🔹تمدنی شدن مناسبات انسانی
🎙دکتر محمدرضا بهمنی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/WIMcZ
2.تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت
🎙حجت الاسلام سعید بهمنی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/NRly2
3.📁تعبد به مثابه جوهره ی تمدن
🎙حجت الاسلام دکتر محسن الویری
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/HrMkj
4.”عبودیت“ معیار قرآنی تمدنی شدن مناسبات انسانی
🎙 دکتر محمدرضا بهمنی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/OA1eJ
5.دیدگاه های حضار و برخی از اساتید حاضر در جلسه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Co0Nh
ارائه دهندگان و موضوعات ارائه شده در روز دوم ( 23 فروردین ماه 1402)
6.تعبد سنن گرا در امر تمدنی
🎙حجت الاسلام محمد علی میرزایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/ABI4t
7.جریان عبودیت درزمان مندی وجودی تمدنی
🎙حجت الاسلام احمد آکوچکیان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/x64k8
8. رحمت و معنای تمدنی آن
🎙حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/mNwyG
9. هماندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه جلسه دوم ( فایل کامل)
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/0jbjO
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 184)
📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه نهم)
👤ارائه دهنده: دکتر کریم ابراهیمی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: پنج شنبه 24 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14
💠لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 همایش ملی «سالک الی الله»
تبیین سیره و اندیشه مرحوم آیت الله ناصری
💢 مهلت ارسال مقالات:
✅ چکیده: ۳۱ خرداد
✅ مقاله: ۳۱ مرداد
💢 زمان همایش: مهرماه ۱۴٠۲
💢 مکان قم و اصفهان
🔰 دبیرخانه همایش «سالک الی الله»
⬅️ كانال همایش در پیام رسانهای اجتماعی:
@hamayeshnaseri
🌐 سایت همایش:
www.hamayesh-naseri.ir
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
86.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویژه_نامه_ماه_رمضان|#پژوهشکده_مهدویت_وآینده_پژوهی |#صالحان_و_چالش_های_اعتقادی|#محمد_شهبازیان
#مطالعات_مهدویت
🌀ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
📒صالحان و چالش های اعتقادی ( جلسه اول)
🎙حجت الاسلام محمد شهبازیان
▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏹مجری: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
https://eitaa.com/isca24/13085
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 سلسله نشست های علمی
⬅️تاریخ در قرآن ( سنت های تاریخی )
🎙ارائه دهنده :حجت الاسلام دکتر محسن الویری
📅زمان: روزهای ۲۷ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۱ تا ۱۲
🔗لینک ورود به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
💠مجری:پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع و مرکز همکاریهای علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
akhlaq & manawiyat- final_.pdf
4.52M
📚 پژوهشکده اخلاق و معنویت 📚
(لینک باکس و راه های ارتباطی)
📑 دانلود بروشور معرفی پژوهشکده
✉️ ایمیل:
ethics@isca.ac.ir
🌐 سایت:
http://ethics.isca.ac.ir
🌐آپارات:
http://aparat.com/Isca.ethics
📳 کانال ایتا پژوهشکده:
http://eitaa.com/isca_ethics
📳 کانال ایتا مشق اخلاق:
http://eitaa.com/mashqeakhlaq
📳 کانال ایتا گروه اسلام و مطالعات معنویت:
http://eitaa.com/spiritualitystudies
📳 کانال همایش معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی:
https://eitaa.com/Spiresearch
کانال همایش اخلاق امدادگری:
https://eitaa.com/Emdadgari_isca
🚏 آدرس: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده اخلاق و معنویت
☎️ شماره تماس: 31156708- 025
📨 صندوق پستی: 3688/37185
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 184)
📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه نهم)
👤ارائه دهنده: دکتر کریم ابراهیمی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: پنج شنبه 24 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14
💠لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت نوزدهم: نظمِ اجتماعیِ رحمتپایه) (شماره ۱)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
«رحمت» در قرآن، گاه در مورد خود خدا به کار رفته است (آیاتی همچون التواب الرحیم، رئوف رحیم، غفور رحیم)، گاه در نزول و سرایت رحمت الهی به انسان و جامعه انسانی (در نسبت خدا ـ انسان) استفاده شده است (يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ)، و گاه نیز در بارۀ جامعه انسانی و مناسبات درونی بین انسانها (در نسبت انسان و انسان) استعمال شده است (رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ). اکنون پرسش آن است که امر الهیاتیِ «رحمت» درهرسه لایه، چگونه و چسان در امر اجتماعی انسان و در عرصههای زمینی و این جهانی و در صیرورت و صورتبندی تمدن میتواند امتداد پیدا بکند؟
احتمالا در سه نقطه بتوان در باره این نقطههای تماس بین الهیات و جامعه و روابط بین رحمت الهی و رحمت انسانی تأمل کرد: ۱) اینکه نفسِ «ایمان به جهانی انباشته از رحمت فراگیر الهی» و «ایمان به در دسترس بودن همیشگی رحمت خاصه» و ذکر پیوسته این رحمت موجب مصونیت انسان در برابر شرور و بدیها میشود (وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ هر که از یاد خدا (و حکم قرآن) رخ بتابد شیطانی را بر او برانگیزیم تا یار و همنشین دایم وی باشد). ۲) آگاهی و علم به اینکه حیات و بقای جامعه بشری منوط به رحمت الهی است. نفس آگاهی و علم از نسبت بین رحمت الهی و جامعه بشری در صورتبندی عقلانیت رحمتپایه اثر خواهد گذاشت. و ۳) امتداد و بسطِ رحمت الهی (الرحمن الرحیم) در انسان و ایجاد رحمت انسانی (رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ) است و احیانا هر میزان نزول رحمت الهی در جامعه انسانی فزونی میگیرد رحمت ما بین انسانها بیشتر میشود.
ادامه دارد. . .
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/