eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅در هم‌اندیشی بررسی نقش علما و مراکز دینی در زمینه حقوق بشر بیان شد 💠حوزه باید مسئولیت تاریخی خود را الان ایفا کند؛ ✳️گروه اجتماعی ــ هم‌اندیشی علمی «بررسی نقش علما و مراکز دینی در قبال رعایت و پیشبرد حقوق انسانی در جوامع اسلامی» در قم برگزار و چند تن از استادان حوزه و دانشگاه، دیدگاه‌های خود را در این زمینه اعلام کردند که از جمله برپایی جایزه دوسالانه کتاب حقوق بشری در ایران است. 🌐به گزارش ایسکا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۱۴ مردادماه در هم‌اندیشی علمی «بررسی نقش علما و مراکز دینی در قبال رعایت و پیشبرد حقوق انسانی در جوامع اسلامی» در قم با اشاره به برپایی همایش و نشست‌هایی از سوی این پژوهشگاه، گفت: 💠جایگاه کرامت انسانی در استنباط، مجازات‌های بدنی، حق بر توسعه، حقوق نسل‌های آینده و ... از کارهایی است که در پژوهشگاه انجام شده ولی محدود است و خوب است تعامل بیشتری با کمیسیون ایجاد و از ظرفیت علمی این پژوهشگاه استفاده شود. وی افزود: از قدیم عالمان دینی پناهگاه مردم بوده و از آن‌ها با عنوان بحث حق الناس حمایت می‌کردند و این کار جزء رسالت علما بوده است و باید این ظرفیت بزرگ در حوزه علمیه احیاء شود. ☸️فیروزی تصریح کرد: حوزه باید مسئولیت تاریخی خود را الان ایفا کند؛ مسئولیت تاریخی مرتبط با نظام اسلامی که حقوق بشر یکی از این معضلات است که باید در عرصه ملی و بین‌المللی تحقق یابد. مراکز دینی ما باید رسالت تحقق حقوق بشر را بر عهده بگیرند نه اینکه دولت‌ها که ناقضان اصلی حقوق بشر هستند مطالبه‌گر شوند. فیروزی بیان کرد: درست است که وظیفه حوزه حمایت از نظام است ولی این به معنای آن نیست که نباید از نظام مطالبه‌گری حقوق مردم را داشته باشد و در برابر مشکلاتی که برخی مسئولین ایجاد می‌کنند سکوت کند لذا باید میان این دو تفکیک کنیم. پرداختن به مسائل حقوق بشری وظیفه حوزه است ▶️وی افزود: حوزه و عالمان دینی باید وارد این موضوعات حقوق بشری شوند و کمیسیون حقوق بشر هم می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند؛ از جمله ارتباط میان حوزه و اداره حقوق بشر وزارت خارجه و بخش حقوقی قوه قضائیه باید منسجم تر و بیشتر شود. این محقق حوزه اظهارکرد: آشنایی طلاب و روحانیت با مباحث حقوق بشری ضروری است زیرا گاهی اظهارنظرهایی در مسائل می‌شود که نشان می‌دهد فلان بزرگوار با ادبیات آن موضوع حقوقی آشنا نیست. ضمن اینکه باید مجمعی متشکل از صاحبنظران حوزوی مستقلا یا زیر نظر بخشی از حوزه تشکیل و مسائل مرتبط را رصد کنند. ❇️فیروزی اظهارکرد: درست است که مباحث حقوق بشری گاهی به سیاست‌زدگی مبتلا شده است ولی برای نظام اسلامی پسندیده نیست که وضعیت حقوق بشر در کشور ما در کنار سودان و سومالی و ... مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چه کسی باید تعارضات ظاهری حقوق بشر را با فقه مرتفع کند آیا جایی غیر از حوزه می‌تواند متولی این کار باشد لذا عالمان دینی باید این رسالت تاریخی را انجام دهند. 🌐ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐http://yon.ir/5Ww0m @مهدی_فیروزی 🌐https://eitaa.com/isca24/4969 👈 با ما همراه باشید
🔼در نشریه علمی مطالعات تفسیری؛ 🔰مقاله علمی پژوهشی تفسیر ساختاری سوره بینه نوشته دکتر محمد خامه گر منتشر گردید. ⬅️مقاله علمی پژوهشی تفسیر ساختاری سوره بینه با تبیین قواعد روش تفسیر ساختاری سوره های قرآن نوشته دکتر محمد خامه گر منتشر گردید. 🌐به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، مقاله علمی پژوهشی تفسیر ساختاری سوره بینه با تبیین قواعد روش تفسیر ساختاری سوره های قرآن نوشته دکتر محمد خامه گر عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی در نشریه علمی مطالعات تفسیری سال دهم بهار ۱۳۹۸ شماره ۳۷ منتشر گردید. ▶️چکیده: یکی از روش‌های نوین در تفسیر قرآن کریم، روش تفسیر ساختاری است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است. روش تفسیر ساختاری بر مبنای نظریه هدفمندی سوره‌های قرآن اجرا می‌شود. برای ارائه تفسیر ساختاری یک سوره از قرآن کریم باید دو مرحله طی شود؛ در مرحله نخست باید با توجه به قواعد علمی، ساختار و غرض سوره را به روش استدلالی کشف کرد و محتوای سوره را فصل‌بندی نمود؛ در مرحله دوم با توجه به کیفیت ارتباط آیات در ساختار سوره و معنای تفسیری آیات، متن تفسیر ساختاری سوره را به روش پیوسته ارائه کرد. در این مقاله ابتدا ویژگی‌های تفسیر ساختاری و سپس قواعد کشف ساختار و غرض سوره‌های قرآن بیان شده است و در پایان سوره بینه مطابق دو مرحله فوق به روش ساختاری تفسیر شده است تا امتیازها و کارکردهای روش تفسیر ساختاری تبیین گردد و جهت‌گیری محتوایی سوره بینه آشکار شود. 💠https://eitaa.com/isca24/4970 👈 با ما همراه باشید
*️⃣دیدار با اصحاب قلم این هفته، باحضور دکتر جواد دانش برگزار شد. این دیدار روز پنجشنبه 10 مرداد در نشر پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی برگزار شد وآقای دکتر دانش توضیحات لازم را بیان کردند. 🔷بیانی مختصر از کتاب مسئولیت اخلاقی نوشته دکتر جواد دانش: مسئولیت اخلاقی ونسبت آن با تعین وموجبیت علی از جذاب ترین وپرچالش ترین مباحث اخلاق هنجاری در سده های اخیر بوده که در تمام این مدت، فراز وفرود خود را درتلائم با موضوع « اراده آزاد» طی نموده است. 🔷نویسنده گرامی، علاوه بر اینکه از قلمرو موسع مسئولیت اخلاقی انسان دربینش سترگ اسلامی ودر پرتو اصل اصیل عبودیت بحث می کند، نسبت اختیار ومسئولیت عامل اخلاقی را با ضرورت علی میان کنش های شخص وپدیده های مقدم برآن می کاود وبه چالش فوق پاسخ می دهد. علاوه بر این به تبیین رابطه میان مسئولیت اخلاقی با علم پیشین وخطا ناپذیر الهی پرداخته، به راه حل مثبنی بر رهیافت اسلامی توجه می کند. https://eitaa.com/isca24/4972 👈 با ما همراه باشید
💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت اول) ❇️عبدالمجید مبلغی ✈️پرواز ما از تهران مستقیما به شهر هامبورگ، در شمال غربی آلمان، وارد شد. محل استقرار ما طی اقامت در این شهر سوئیت های متعلق به مرکز اسلامی هامبورگ بود. 🔻در قلب مرکز اسلامی هامبورگ، مسجد آبی (یا مسجد مرکز اسلامی هامبورگ) قرار داد. این مرکز و مسجد، که از قدیمی‌ترین مراکز و مساجد ایرانی و شیعی در اروپا به حساب می آیند، توسط آیت الله بروجردی و به دست آیت الله بهشتی به عنوان نماینده ایشان تاسیس گردیده است. ✅ در این مرکز بسیار معروف و پراهمیت آیت الله بهشتی توانست سنگ بنای گفتگوی اسلام و مسیحیت را در شهر هامبورگ و اروپا، مطابق با ماموریتی که آیت الله بروجردی به ایشان وانهاده بود، بنیاد نهد. 📖خلاقیت و خوش فکری همراه با ایده پردازی عالمانه را در جای جای این میراث ارزشمند شیعی در قلب یکی از مهم ترین شهرهای اروپایی هم چنان می توان مشاهده کرد و بازیافت. مشخصا مسجد فضای بسیار جذاب و جالب توجهی دارد و از ابتدا بر اساس توجه به اصل گفت و گوی میان ادیان و ایجاد ارتباط معنوی با مسیحیان و غیرمسلمانان بنا شده است. ⏸این رویکرد از جمله در معماری مسجد، که بنایی ممتاز در هامبورگ به حساب می آید و در شهر تا حد قابل توجهی شناخته شده است، نیز انعکاس یافته است. 🔰یکی از تدابیر قابل توجه در این معماری آن که، با توجه به قرارگیری مسجد در شهری غیراسلامی، صیغه شرعی مسجد تنها برای محیط مدور مرکزی شبستان جاری شده است و، از این روی، ورود غیرمسلمانان به فضاهای حواشی این محیط مدور، که هم برای نشستن و گوش فرادادن به خطبه های نماز جمعه مناسب است و هم برای قدم زدن و بازدید از مسجد، مجاز است. ✍️نکته قابل توجه آن که هر روز از مدارس آلمان گروه هایی برای آشنایی با اسلام، در هماهنگی میان مسئولان مدارس و مرکز اسلامی هامبورگ، به مسجد می آمدند و از نزدیک با آداب و سنن اسلامی و شیعی آشنا می شدند. 📔در مدت اقامت در سوئیت های مرکز اسلامی متوجه شدیم که علاوه بر مدارس توریست هایی نیز برای بازدید از مسجد به این مکان مراجعه می کنند. جالب آن که، در پی جست و جوی بیش تر، دریافتیم که مسجد از جمله مکان هایی است که در برخی از نقشه های توریستی شهر مورد اشاره واقع شده است و هم از این روی برخی از بازدیدکنندگان شهر برای دیدن زیبایی های معماری این مسجد و البته آگاهی یافتن از فضای معنوی حاکم بر آن به این مکان مقدس می آیند. 💠 بازدید از اتاق کار آیت الله بهشتی در طبقه فوقانی مسجد نیز از بخش های جالب توجه طی اقامت در هامبورگ و مرکز اسلامی آن بود. هم چنین طی این مدت دیداری با حجت الاسلام دکتر مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، صورت گرفت. طی این دیدار ایشان به توضیح برخی ویژگی های فعالیت اسلامی در هامبورگ و زمینه ها و محدودیت های پیش روی پرداختند که اطلاع حاصل کردن از آن در نوع خود قابل توجه و ارزشمند بود. ا ❇️ز جمله مباحثی که مورد اشاره ایشان قرار گرفت حوزه علمیه مستقر در هامبورگ بود؛ حوزه علمیه ای که پذیرای مجموعه ای از طلبه ها از سراسر اروپا است. جالب آن که، مطابق قوانین حوزه، طلبه ها باید حتما به زبان فارسی با یکدیگر مکالمه کنند. گفت و گو با برخی از این طلبه ها نشان داد که این تدبیر بسی موفق بوده است و ایشان در سطحی عالی قادر به تکلم به فارسی بودند. پس از هامبورگ، و بازدید از مرکز اسلامی ارزشمند آن، برای شرکت در همایش با قطار و از طریق شهر هانوفر راهی پادربورن، شهری کوچک اما به لحاظ دینی پرآوازه و شناخته شده، در غرب آلمان شدیم. 🔻پیش از توضیح نحوه برگزاری همایش مناسب است که به مکان استقرار خود در این شهر نیز اشاره کنیم. این مکان، که یک دیر مسیحی بود، فضای جالب توجه و متفاوتی داشت. اتاق های محل استقرار بسیار کوچک و فاقد امکانات معمول در هتل ها بود. در واقع مکان استقرار مهمان خانه ای متعلق به این دیر قدیمی و تاریخی بود که عمدتا برای عبادت طراحی گردیده بود. به رغم این اتاق ها کوچک، بسیار ساده و عاری از هر گونه تشریفات، فضای بیرونی باغی بسیار زیبا بود که در گوشه های مختلف آن می شد شواهدی از گذشته مسیحی این شهر یافت و مشاهده کرد. 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت دوم) https://eitaa.com/isca24/4974 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت سوم) https://eitaa.com/isca24/4975 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت چهارم) https://eitaa.com/isca24/4977 💠ادامه دارد 💠https://eitaa.com/isca24/4973 👈 با ما همراه باشید
💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت دوم) 🔵عبدالمجید مبلغی 🌐همایش، که در آن چهار گروه از پژوهشگران شیعی، سنی، کاتولیک و پروتستان حضور به هم رسانده بودند، توسط دانشگاه پادربورن و با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم شکل گرفته بود. ▶️شرکت کنندگان شیعی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شامل جناب آقای دکتر سبحانی و بنده می شد. هم چنان که از طرف دانشگاه ادیان به عنوان طرف ایرانی برگزارکنندگان همایش آقایان دکتر شریعتمداری و دکتر جازاری شرکت نموده بودند. هم چنین آقایان دکتر رئیسیان، از دانشگاه فردوسی مشهد، و دکتر علیزاده دیگر شرکت کنندگان شیعی و ایرانی این همایش بودند. ♈️ برخی اساتید دانشگاه پادربورن و دانشگاه های آلمانی و غیرآلمانی تشکیل دهنده طرف مسیحی، اعم از کاتولیت و پروتستان، بودند؛ هم چنان که مسلمانانی از دانشگاه های الازهر و الزیتونیه و نیز کشور آلمان اعضای سنی مذهب این همایش را تشکیل می دادند. ❎فضای همایش گفت و گو محور بود و در آن خبری از آن مراسم تشریفاتی، نظیر افتتاحیه و اختتامیه، نبود. ▶️شرکت کنندگان در همایش در واقع همان ارایه دهندگان مقالات بودند و، از این روی، همگان طی روزهای همایش یا در حال کامنت گذاری و نقد ارایه دیگران بودند و یا در حال ارایه مقاله خود. ضمنا همه شرکت کنندگان مقالات خود را به صورت متن نهایی و کامل (full text) پیش تر ارایه داده بودند و خوشبختانه طی همایش خبری از ارایه های مبتنی بر خلاصه مقالات، و وعده ارایه متن نهایی پس از همایش، در میان نبود. ♈️همایش سه روز کاری به طول انجامید و در دو روز اول طی سه نوبت از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب مقالات شرکت کنندگان ارایه گردید. ▶️ برنامه روز پایانی تا ظهر ادامه داشت و طی آن آخرین مقالات و نیز جمع بندی جلسات علمی عرضه شد. طی این روزها هر چهار طرف شرکت کننده فرصت آن را پیدا کردند که با ایده ها، تجارب فکری و تاریخی، نظریه ها و اندیشه های مرتبط با همگرایی مذهبی از چشم انداز یک دیگر آشنا شوند. 💠نکته قابل توجه آن که در ابتدای همایش تفاوت ادبیات و عرصه های دلمشغولی میان مسلمانان و مسیحیان قابل توجه بود. با این حال، هر چه به پایان همایش نزدیک می شدیم، امکان فهم ادبیات یکدیگر و ارتقاء مراتب همفکری بیش تر فراهم می آمد و شرکت کنندگان آشنایی فکری گسترده تر و موثرتری با ادبیات یکدیگر حاصل می نمودند. 🔵از جمله مباحث قابل توجه در این ارتباط علمی امکان بهره گیری از تجربه مسیحیان کاتولیک و پروتستان در گفت و گوی میان مذهبی بود. 💠ادامه دارد 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت اول) ❇️عبدالمجید مبلغی https://eitaa.com/isca24/4973 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت سوم) https://eitaa.com/isca24/4975 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت چهارم) https://eitaa.com/isca24/4977 💠https://eitaa.com/isca24/4974 👈 با ما همراه باشید
✳️گزارش سفر علمی به شهر پادربورن ✳️عبدالمجید مبلغی(قسمت سوم) ▶️نکته دیگر آن که هرچند تفاوت نظر میان شرکت کنندگان شیعی و سنی، به ویژه با توجه به تاکید برخی از پژوهشگران حاضر در همایش مبنی بر ضرورت توضیح اختلاف نظرها به مثابه بستری برای فهم همدیگر، ابتدا تا حدی به چشم می آمد؛ ولی به تدریج، و در پی طرح مباحثی در باب زمینه های تاریخی امکان هم فکری میان دو مذهب، فضای گفت و گوی میان مذهبی غالب شد و عرصه مناسبی برای هم اندیشی فراهم آمد. 🌐در نگاهی کلی به مباحث علمی ارایه شده در همایش باید مقالاتی را که طرف شیعی ارایه داد در عداد بهترین مقالات عرضه گردیده معرفی نمود. ❎ برخی از این مقالات به مباحث تاریخی ناظر بر ارتباطات شیعه و سنی اختصاص داشت و برخی دیگر امکانات و ظرفیت‌های اندیشه شیعی را برای فهم دیگری به بحث می گذاشت. 💠 در برخی نیز تلاش گردیده بود تا امهات اصول فکر و نظر شیعه مشخصاً مورد مطالعه واقع شود و این مهم به گونه ای عرضه گردد که، در پی آگاهی از اندیشه خود، راهی برای مکالمه با دیگری و فهم نقاط افتراق و اشتراک میان دو مذهب فراهم آید. ♈️مقاله اینجانب بر مرور تجربه ای تاریخی در بسط مکالمه علمی میان شیعیان و اهل سنت متمرکز گردیده بود. در این مقاله کوشیده ام تا نشان دهم که چگونه قرن چهارم هجری گویای الگویی ارزشمند از تبادل علمی موثر میان شیعیان و سنیان در حوزه اصول فقه و دانش کلام اعتزالی است. 💠 طی این مقاله نشان داده ام که گسترش روش شناسی در فقه شیعه، با مراجعه به تجربه اصولی اهل سنت، در حالی ممکن شد که شیعیان توانستند پیش تر از منظر معرفت شناسی مرزهای هویتی اعتقادی حاکم بر فقه خود را ارتقاء بخشند. ▶️ هم چنان که توضیح داده ام بزرگان شیعی در انجام این مهم از اندیشه های اعتزالی، که بخش قابل توجهی از آن حاصل تاملات شیعیان متکلم در قرن چهارم و شهر بغداد بود، بهره گرفته اند. 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت اول) https://eitaa.com/isca24/4973 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت دوم) https://eitaa.com/isca24/4974 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت چهارم) https://eitaa.com/isca24/4977 💠https://eitaa.com/isca24/4975 👈 با ما همراه باشید
✳️گزارش سفر علمی به شهر پادربورن ✳️عبدالمجید مبلغی(قسمت چهارم) ▶️درباره ی دانشگاه پادربورن آلمان 🔵دانشگاه پادربورن آلمان در شهر پادربورن در سال 1972تأسیس شده است. پایه قوی این دانشگاه در علم کامپیوتر و کاربردهای آن، و هم چنین اهمیت IT منجر به رشد و ترقی گردیده است. ❎وجود بیش از هفتاد نوع گروه ورزش، گروه کنسرت و گروه نمایش از فعالیت های مهم دانشگاه به شمار می روند. ♈️دوره های تربیت معلمی که در خود دانشگاه برگزار می شوند، نیز همواره یکی از مهم ترین علل رشد دانشگاه پادربورن بوده است. 💠یکی از متمایزترین ویژگی های دانشگاه پادربورن، کتابخانه ای می باشد که در طول سال 350 روز باز می باشد. ✍️دانشگاه پادربورن حدود 63 رشته تحصیلی از هنر و مطالعات فرهنگ و زبان تا علوم طبیعی و مهندسی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پوشش می دهد. این دانشگاه، هم اکنون حدود 20300 دانشجو و 247 استاد دارد. 💠اگر قصد اخذ پذیرش از این دانشگاه یا قصد اخذ و پذیرش از دانشگاه های آلمان را دارید می توانید با مشاورین موسسه ویزا موندیال تماس بگیرید تا در این خصوص شما را یاری کنند. همچنین در خصوص اقدام برای بورسیه تحصیلی کشور آلمان مشاورین ویزا موندیال در کنار شما خواهند بود. سایت ویزا موندیال در اطلاعات مربوط به تحصیل در آلمان، نحوه اخذ پذیرش تحصیلی آلمان، اخذ ویزای تحصیلی آلمان، بورسیه تحصیلی آلمان و تحصیل در دانشگاه های آلمان جامع ترین اطلاعات را در اختیار متقاضیان قرار میدهد. ♈️رنکینگ دانشگاه پادربورن آلمان •رتبه 600-501 سال 2017 در جهان بر اساس رتبه بندی آموزش عالی تایمز THE •رتبه 676 در جهان و 52 در آلمان بر اساس Webimetrics •رتبه 686 در جهان و 48 در آلمان بر اساس Uni-Rank دانشکده های دانشگاه پادربورن آلمان •دانشکده هنر و علوم انسانی •دانشکده اقتصاد و مدیریت تجاری •دانشکده علوم •دانشکده مهندسی مکانیک •دانشکده علوم کامپیوتر، مهندسی برق و ریاضیات 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت اول) https://eitaa.com/isca24/4973 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت دوم) https://eitaa.com/isca24/4974 💠گزارش سفر علمی به شهر پادربورن(قسمت سوم) https://eitaa.com/isca24/4975 💠https://eitaa.com/isca24/4977 👈 با ما همراه باشید
شراب طهور و سقاهم ربهم شرابا طهورا خوشبختانه به همت عزیزانم، کتاب شراب طهور که مجموعه گفت و گو با پدرم درباره زندگی و خاطرات ایشان است، به چاپ رسید. این کتاب به خواست خدا قرار است پنجشنبه هفدهم مرداد در مراسم چهلمین روز درگذشت پدر که در حسینیه شهیدین مصلی المهدی شهرستان زابل برگزار می‌شود، رونمایی شود. کار تدوین کتاب شراب طهور در سال های اخیر توسط برادرم رضا و چاپ آن توسط نشر بوستان کتاب انجام شده است. کتاب در پنج فصل و شمارگان پانصد نسخه و در صدوهشتادوچهار صفحه به چاپ رسیده است. @shariflakzaei
ای آشنا با تشنگی، ای هم صدای العطش دل بردی از اهل ولا، ای یادگار کربلا 🔰شهادت جانگداز بنیان‌گذار نهضت علمی علوی و شکافنده علوم الهی، حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام تسلیت باد🔰 https://eitaa.com/isca24/4981
حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نماز جمعه شهرستان زابل و و ایراد سخنرانی بمناسبت شهادت جانسوز امام محمد باقر علیه السلام جمعه هجدهم مردادماه نود و هشت / مصلی المهدی زابل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و هیات همراه بر مزار جانباز سرافراز عروج یافته حاج غلامعلی خدری پدر شهیدان عیسی و ابراهیم خدری و مزار زنده یاد مرحوم حیدر خدری پدر بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین خدری امام جمعه محترم شهرستان زهک و دیدار با خانواده ایشان و قرائت فاتحه و تسلیت به خانواده شهید پرور خدری در شهرستان زهک / هجدهم مردادماه نود و هشت
⬇️عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی: 🔰امام جواد به رغم عمر کوتاه، توانست به مثابه معیاری در عرصه امامت نقش آفرینی کند. 💠زندگی نه چندان بلند امام جواد (علیه‌السلام) ابعاد گوناگونی داشته، اما وجه معیار و معیارسازی آن که در رویکرد کلان و تمدن محورانه اهمیت زیادی دارد، مایه تمایز ایشان با دیگر پیشوایان است. امامان شیعی که طی ۲۵۰ سال زیسته‌اند، به منزله پیکر واحد و انسان یگانه‌ای بوده‌اند که به حکم اقتضائات زمانه، نیازهای جامعه، مناسبات اجتماعی و ضرورت‌های نوپدید، رفتارهای متفاوتی داشته‌اند. البته این به معنای پیروی آنان از زمانه نیست، بلکه حاکی از به روز بودن و نیاز محور بودن آنان است. از این منظر، اگر هر یک از امامان به جای دیگری بود، همان مسیری را می‌پیمود که آن امام پشت سر نهاده بود. امام جواد (علیه‌السلام) نیز از این قاعده مستثنا نبودند. ایشان به جهت حضور در دوره خاصی از تاریخ، مأموریت ویژه‌ای داشتند که دیگر امامان بدان مأمور نشده بودند؛ مأموریت معیار بودن و معیارسازی برای یافتن الگوی صحیح زندگی؛ الگویی که تا عصر غیبت تداوم یافت و شیعیان دیگر در اصل امامت دچار سردرگمی و تردید نشدند. ⏹به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، درباره چالش های فراروی امام جواد گفت: سه مشکل اساسی در مسیر تحقق اهداف فراروی امام قرار داشت، گسترش عقل‌گرایی اعتزالی، به اضافه انتشار اندیشه‌های بیگانه؛ تعارض‌های علوی عباسی و سوم ابهام در تداوم امامت شیعی. هر یک از این سه چالش، کافی بود تا جامعه اسلامی در مسیر تشتت و بی راهه روی قرار گیرد. آن چه امام رضا (علیه‌السلام) و سپس امام جواد (علیه‌السلام) انجام دادند، در بازداری مسلمانان از انحراف و انحطاط بسیار مهم بود. 🌐واسعی امام جواد (علیه‌السلام) را به عنوان معیار معرفی نمود و گفت: امام از دو جهت معیار بودند. تعیین مسیر حرکت شیعه و تبیین حقیقت اسلام. امام جواد (علیه‌السلام)، حقیقت شیعی را با همه پیچ و خم‌هایی که داشت، به اثبات رساندند و به همگان نشان دادند که به رغم کودکی، چگونه توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه را دارند. ایشان با این‌که عمری دراز نکردند، اما با شناخت نیازهای زمانه و اقتضائات حاکم، توانستند نقش برجسته‌ای در تاریخ تشیع و اسلام ایفا کنند. ✳️عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، حضور علمی امام در جهت تبیین معیار این گونه بیان نمود: نقش‌آفرینی امام به مثابه معیار برای شیعه از یک منظر و جهان اسلام از منظر دیگر، در قالب‌های مختلفی بوده است که مهم‌ترین آن را در مناظره‌های علمی، تربیت شاگردان و بیان روایات می‌توان ذکر کرد. اما مناظره‌های امام که در منابع شیعی ذکر شده، حاکی از دانایی امام در علوم دینی و توانایی ایشان در مواجهه با مسائل روزآمد است. یکی از آن مناظره‌ها، گفت‌گوی عالمانه میان ایشان و یحیی بن اکثم بود. برابر روایتی مفصل از ریان بن شبیب، دسته‌ای از عباسیان از اقدام مأمون برای تزویج دخترش به امام اظهار ناخرسندی کرده، آن را موجب خطر برای عباسیان دانستند؛ در میان احادیث منقول از امام، آگاه‌سازی مردم نسبت به اندیشه‌های انحرافی مجسمه، هم چنین معرفی واقفه و از همه مهم‌تر انحراف غالیان به چشم می‌خورد. 💠ادامه از سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/7r0ti https://eitaa.com/isca24/4987 👈 با ما همراه باشید
💠 با همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز مطالعات فرهنگی- اجتماعی برگزار شد؛ 🔰کارگاه اخلاق کاربردی در پژوهش های مددکاری اجتماعی با تأکید بر مصاحبه 🌐پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): پژوهشکده اخلاق و معنویت با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کارگاه «کارگاه اخلاق کاربردی در پژوهش های مددکاری اجتماعی با تأکید بر مصاحبه» را با ارائه دکتر محمدتقی اسلامی برگزار کرد. ▶️به گزارش خبرنگار ایسکا: گروه اخلاقِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کارگاه یک روزه ای برای دانش پژوهانِ طلبۀ اخلاق مددکاری اجتماعی با عنوان «مبانی تصمیم‌گیری اخلاقی» در وسف برگزار کرد. در این کارگاه که روز 16 مرداد در دهکده فرهنگی وسف تشکیل شد، دکتر اسلامی بحث کارگاهی خود را در موضوع اخلاق کاربردی در پژوهش های مددکاری اجتماعی با تأکید بر مصاحبه، حول چند محور مهم و اساسی ارائه کرد. مهم‌ترین موضوعات و محورهای بحث این کارگاه عبارت بودند از: - تعریف مفاهیم و اصطلاحات اخلاق کاربردی، اخلاق حرفه ای و حرفه مددکاری اجتماعی؛ - تدوین اصول اخلاقی در حرفه مددکاری اجتماعی؛ - بیان کدهای رفتاری مربوط به روش پژوهشی مصاحبه در مددکاری اجتماعی؛ - و ... . این کارگاه تخصصی با حضور جمعی از طلبه های دانش پژوهِ رشته مددکاری اجتماعی و به دعوت مرکز مطالعات فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد و در ادامه، دکتر محمدتقی اسلامی به سوالات حاضران پاسخ داد. https://eitaa.com/isca24/4989 👈 با ما همراه باشید
✳️گزارش سفر به ترکیه از غلامرضا جلالی 🔰جهت تکمیل پروژه علمی نقش مطالعات تمدنی در تمدن نوین اسلامی ⬅️ برای تکمیل پروژه علمی نقش مطالعات تمدنی در تمدن نوین اسلامی، که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عهده دارم، و براساس پروپوزال این مطالعات که در ایران دنبال می شود، لازم است به صورت تطبیقی در ترکیه و مالازی، نیز دنبال شود، در تاریخ سوم مرداد وارد فرودگاه استانبول شدم. پس از استقرار درمرکزانتشاراتی کوثر، با مسئولین کوثر آشنا شدم. ⬅️روشن شد کوثر اولین مرکز انتشار کتاب های شیعی در ترکیه شمرده می شود، که در سال ۱۹۹۲ میلادی، مدتی پس از انقلاب اسلامی ایران، تاسیس شده و تا کنون توانسته است بیش از سیصد عنوان کتاب شیعی را با چاپ های مکرر و تیراژهای بالا، منتشر کند. کتابهای نشر یافته یا ترجمه آثار کلاسیک شیعی در عرصه مباحث اعتقادی، روایت، ادعیه، تفسیر، احکام، اخلاق و عرفان است، یا ترجمه آثاری از چهره های برجسته معاصرایران و جهان تشیع. مرکزکوثربجز تلاش در زمینه نشر و پخش، دارای شبکه تلویزیونی است و حدود سیصد میلیون نفرتحت شبکه آن قرار دارند. این مرکز توانسته است ارتباط بسیار نزدیکی با علویان ترکیه و نیز با اهل سنت آگاه و تحصیل کرده این کشور داشته باشد. این نکته نیز لازم به یاد آوری است که برخی از کتابهای ترجمه شده از آثار چهره های شیعی، از سوی اهل سنت ترکیه منتشر و در نمایشگاه دائمی کوثر به نمایش در آمده است. ⬅️علویان که قرنها با خلفای عثمانی در آسیای صغیر، مبارزه می کرده اند، و بکتاشی ها که از طریقت حاج بکتاش ولی پیروی می کنند، با توجه به پیروی مشترک از ائمه اثنی عشری، امروزه در هم تنیده شده و با شیعه که تعداد آنها در ترکیه بالغ بر سه میلیون نفر است، قرابت بسیار نزدیک یافته اند. دده ها بمثابه روحانیون علوی، خود را در اصل از سادات خراسان و از وابستگان به اهل بیت و انمه اطهار علیهم السلام می دانند که همزمان با مهاجرت "حاج بکتاش ولی" به این کشور منتقل شده اند، اکنون برای زیارت، به مشهد رفت و آمد دارند. 🔰متن کامل گزارش علمی سفر به ترکیه را در فایل پیوست مطالعه کنید.👇👇👇 🌐https://eitaa.com/isca24/4991 http://yon.ir/D83FZ
🔵معرفی کتابی از پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت: ✳️معنویت¬ گرایی جدید 💠پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): کتاب معنویت ‌گرايي جدید (مؤلفه ‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌ های گفتمانی)، تالیف دکتر احمد شاکرنژاد، چاپ و روانۀ بازار نشر شد. به گزارش خبرنگار ایسکا: کتاب معنویت ‌گرايي جدید (مؤلفه ‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌ های گفتمانی) تالیف دکتر احمد شاکرنژاد در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. این اثر بیست¬ و یکمین عنوان از آثار مکتوب پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و چهارمین کتاب از آثار گروه معنویتِ این پژوهشکده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است. ▶️تحقیق حاضر بر محور پاسخ به این سوال است که «مفهوم معنویت در عصر حاضر چیست و لوازم اعتقادی و نشانه‌های گفتمانی آن کدام است». این کتاب که نتیجه چهار سال تحقیق و پژوهش بوده و با نظارت دکتر بهزاد حمیدیه و به قلم دکتر احمد شاکرنژاد در 389 صفحه به نگارش درآمده است، شامل چهار فصل است که عبارتند از: - فصل نخست: مفهوم معنویت؛ - فصل دوم: مبانی نظری و لوازم اعتقادی معنویت¬گرایی جدید؛ - فصل سوم: نشانه¬های معنویت¬گرایی جدید؛ - فصل چهارم: نتیجه¬گیری. در بخش ¬هایی از مقدمۀ این کتاب آمده است: «بعد از دوره ‌ای مبارزه‌ با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت دوباره بر سر زبان ‌ها افتاده است و در حیطه ¬های مختلف از حرفه ‌هایی چون مدیریت، پزشکی، روان‌ درمانی تا حوزه ‌های چون ورزش، اوقات فراغت و تعلیم و تربیت سخن از معنویت به میان می‌آید. اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار می ‌شود که معنویت در محاورات جدید، چیزی در درون دین نهادینه نیست... معنویت در کاربرد جدید آن، فارغ از دین نهادینه است و بعضاً در تقابل با دین‌ داری نهادينه و یا به عنوان بدیل آن به حساب می‌آید... . هرچند واژۀ معنویت و «فراروی از ظاهر» بر سر زبان ‌ها افتاده، اما به راحتی نمی ‌توان این اتفاق را بازگشت دوبارۀ انسان به دین ‌داری نهادينه تفسیر کرد. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/164
🔰کتاب فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه تألیف محمد پزشگی به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. 🔵به گزارش خبرنگار مهر، کتاب فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه تألیف محمد پزشگی به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. ✳️هدف کتاب حاضر بررسی انتقادی ایده یارادیمیک بودن فلسفه صدرایی برای علم سیاست است. مدعای نوشته حاضر خام بودن این ایده برای علم سیاست است. مستدل ساختن این ایده در شکل کنونی نیازمند اطلاعاتی مقدماتی است؛ اطلاعاتی که از فلسفه اسلامی درباره سعه و طبق دامنه نظریه های سیاسی، کشف الگوهای فلسفی و اکتشافی در موضوعات سیاسی، فقدان ارزشهای مشترک علمی مورد توافق دانشمندان علم سیاست و راه حل های پیشنهادی برای حل برخی از مشکله های سیاسی، فقدان تحقیقات سیاسی کاربردی مبتنی برعوامل مزبور نیز این ایده را به ایده ای خام تبدیل کرده است. بررسی مدعای مزبور به روش اسنادی است. نتایج پژوهشی حاصل از این کتاب برای پژوهشهای آتی در زمینه فلسفه علوم اجتماعی و مطالعات سیاسی بومی مثمر ثمر و مطلوب خواهد بود. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/166
🔰اولین دوره پژوهشگری امداد فرهنگی از سوی میز مسایل اجتماعی باهمکاری مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات و سایر نهادهای علمی و پژوهشی، در دهکده وسف برگزار شد. ❇️این دوره که اولین مرحله از دوره پژوهشگری می باشد طی سه روز به صورت فشرده برگزار شد و 30 نفر از طلبه های خواهر و برادر در محورهای ذیل آموزش دیدند: 🌐روش تحقیق و مهارتهای مصاحبه، ☸️اخلاق حرفه ای مصاحبه، 🌐 روش تجربه خوانی مصاحبه، ✳️چارچوب مفهومی امداد فرهنگی ، ☸️رویکردهای مددکاری، 🔵 و منابع اجتماعی امداد. این دوره پژوهشگری در صدد کشف، خوانش، و مدل سازی از روحانیان نخبه در امر امداد فرهنگی و مددکاری اسلامی است که دوره آزمایشی این پژوهش تا آخر سال 98 خواهد بود. https://eitaa.com/isca24/4995
#دوره_پژوهشگری_امداد_فرهنگی #مرکز_آموزش_های_کاربردی_دفتر_تبلیغات_اسلامی https://eitaa.com/isca24/4995