eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلسله نشست های علمی ⬇️ " همایش ملی گام دوم انقلاب و تمدن نوین ، نشستی با عنوان "ظرفیت قواعد فقه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در روابط بین الملل بر اساس اصل ( عزت ، حکمت و مصلحت ) جلسه اول " توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده فقه و حقوق برگزار می گردد. ▶️نشستی از بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین ، با عنوان " ظرفیت قواعد فقه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در روابط بین الملل بر اساس اصل ( عزت ، حکمت و مصلحت ) جلسه اول " توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده فقه و حقوق در تاریخ 1398/6/28 (پنج‌شنبه)،از ساعت ۱۰:30 الی ۱3 ، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به آدرس قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) برگزار می گردد. این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نجفی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قدیر (ارایه دهنده)، و دبیر علمی جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی برگزار می گردد. 🌐https://eitaa.com/isca24/5252
💠رد دیدگاه موافقین و مخالفین مطلق در خصوص فتوحات صدر اسلام 💠گروه معارف ــ یگ پژوهشگر دینی هر دو دیدگاه موافقین و مخالفین مطلق که درباره مشورت‌های امیرالمومنین با دستگاه خلافت در مورد فتوحات صدر اسلام، مطرح شده‌است را رد و دیدگاه موافق مشروط را بیان کرد. ❇️به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری خمی  عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۸ شهریورماه در پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «اهل بیت(ع) و فتوحات با رویکرد نقد دیدگاه‌ها» که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، گفت: سخن درباره فتوحات صدر اسلام از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی ایران مطرح و پاسخ‌هایی به آن دادند. ✅وی ادامه داد: اخیرا با هدف دیگری این مباحث مطرح و به انتقاد از امیرالمومنین(ع) پرداخته‌اند که با مشورت‌های خود به دستگاه خلافت در جنگ‌ها اعراب با ایرانیان مخالفت و از این فتوحات حمایت کرده در حالی که ستم زیادی به مردم سرزمین‌های فتح شده از جمله ایرانیان شده‌است. ✳️موافق مطلق وی افزود: محور اصلی بحث فتوحات و نقد دیدگاه‌ها دوران خلفا به ویژه خلیفه دوم است، افزود: درخصوص نظر اهل بیت(ع) درباره فتوحات سه دیدگاه وجود دارد، اولین دیدگاه، موافقین مطلق هستند که اعتقاد دارند که «فتوحات در جهت تقویت اسلام و حفظ وحدت مسلمین بوده و دلیل آن را حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این فتوحات دانسته‌اند». 💠ذاکری خمی با اشاره به دیدگاه جعفر مرتضی عاملی اظهار کرد: مخالفین مطلق هرگونه تاییدی را از سوی اهل بیت رد می‌کنند و دلایلی بر آن اقامه کردند؛ مهم‌ترین دلیل آن را عدم اذن امام معصوم دانسته‌اند، آنان شرکت امام حسنین(ع) را در فتوحات رد و شواهد و دلایل دیگری بر عدم امکان تایید ارائه می‌کنند. ✅موافق مشروط وی گفت: دیدگاه سوم موافقین مشروط هستند که در برابر دیدگاه موافق و مخالف مطرح شد، این دیدگاه با هریک از دو دیدگاه قبلی نقاط مشترک و نقاط افتراقی دارد و از موافقت ضمنی اهل بیت(ع) با فتوحات برای دفاع از اسلام سخن می‌گوید و مشورت‌های امیرالمومنین را در این جهت می‌داند. ✳️ذاکری خمی اظهار کرد: امیرالمومنین در جلسات مشورتی مربوط به فتوحات شرکت می‌کردند، افزون بر حمایت از اسلام، نکات اصلاحی مهمی در این جلسات مطرح می‌کردند که به آن توجه می‌شد، مانند دفاع از حقوق مردم سرزمین‌های فتح شده. ⏺وی گفت: اصل اولیه با توجه به عدم مشروعیت خلافت، رد هرگونه همکاری با خلفا بوده اما این اصل با همکاری امیرالمومنین(ع) با دستگاه خلافت در زمان خلیفه اول از بین رفت زیرا حضرت می‌فرماید:« فخشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان اری فیه ثلما او هدما تکون المصیبه به علی اعظم من فوت ولایتکم التی انما هی متاع ایام قلائل»؛ در دوران فتوحات این خطر از بین رفته بود. ✅دیدگاه فقهای شیعه این پژوهشگر دینی بیان کرد: فقهای شیعه این بحث را مطرح کردند، جمعی از فقها به روایتی از امام باقر(ع)  استناد کرده‌اند که امام علی(ع) می‌فرماید:« کان یشاورتی فی موارد الامور فیصدرها عن امری و یناظرنی فی غوامصها فیمصیها عن رایی» خلیفه دوم با من مشورت و طبق نظر من عمل می‌کرد.»؛ فقهای شیعه در بحث اراضی خراجیه این خبر را دلیل بر اذن و اجازه امام دانسته‌اند. 💠ذاکری خمی با بیان اینکه دلیل دیگری که بر اجازه امام می‌توان ارائه داد عمل عمر به نظر مشورتی حضرت درباره اراضی فتح شده‌است، افزود: حضرت علی(ع) در هنگام مشورت خلیفه درباره سرزمین‌های فتح شده، پیشنهاد وضع خراج داد که اگر این پیشنهاد توسط حضرت علی(ع) مطرح نمی‌شد ما با فاجعه انسانی وسیعی در مناطق فتح شده روبرو می‌شدیم. ❇️وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) دستگاه خلافت را به ضرورت کار فرهنگی و ضرورت آموزش مبارزان و فاتحان آگاه کرد، ادامه داد: انتقاد حضرت از علمکرد دستگاه خلافت نشان می‌دهد که ایشان تمام عملکرد آنان را درباره فتوحات تایید نمی‌کردند، در مواردی که امام علی(ع) به عملکرد دستگاه خلافت نسبت به فتوحات انتقاداتی داشت. 💠نویسنده کتاب امام علی(ع) و ایرانیان گفت: اجازه و تایید حضرت محدود به مواردی است که دستگاه خلافت طبق نظر ایشان عمل کرده‌است؛ دیدگاه حضرت درباره وضع خراج اول در عراق و بعد در دیگر در سرزمین‌ها اجر شد و سرزمین‌های فتح شده ملک تمام مسلمانان قرار گرفت؛ روایتی صحیح در این باره نقل شده‌است.
💠بررسی دیدگاه فقهای شیعه در مورد نحوه برخورد اهل بیت(ع) با فتوحات صدر اسلام ✳️گروه معارف ــ آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی در خصوص فتوحات صدر اسلام و انتقادات وارد شده به مشورت‌های امیرالمومنین(ع) در جنگ‌های اعراب، گفت: اکثر فقهای شیعه نیز  با اصل حرکت ائمه اطهار(ع) در خصوص فتوحات صدر اسلام مخالفت ندارند اما در جزئیات شاید با یک دیگر اختلاف داشته‌باشند. ❇️به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی کارشناس تاریخ و استاد حوزه علمیه امروز ۲۸ شهریورماه در پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «اهل بیت(ع) و فتوحات با رویکرد نقد دیدگاه‌ها» که سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، در خصوص فتوحات صدر اسلام و انتقادات وارد شده به مشورت‌های امیرالمومنین(ع) در جنگ‌های اعراب، گفت: برخی انتقاد کردند که امام علی(ع) در مشورت‌های خود با ایرانیان مخالفت و از این فتوحات حمایت کرده‌است از این رو نمی‌توان گفت اهل بیت به طور کلی مخالف فتوحات بودند. ✅وی با انتقاد از دیدگاه جعفر مرتضی عاملی که در خصوص فتوحات صدر اسلام هرگونه تاییدی را از سوی اهل بیت(ع) رد می‌کند، ادامه داد: در مقابل این دیدگاه، نظر موافقین است که دلیل فتوحات را حضور امام حسین(ع) و امام حسین(ع) دانسته‌اند. ▶️یوسفی غروی از دیدگاه موافق مشروط در این زمینه دفاع کرد و افزود: موافق مشروط بر این باور هستند که اهل بیت(ع)برای دفاع از اسلام موافقت ضمنی با فتوحات داشتند و لذا مشورت‌های ایشان در این راستا بوده‌است. 💠استاد حوزه علمیه در پایان تاکید کرد: اکثر فقهای شیعه نیز  با اصل حرکت ائمه اطهار(ع) در خصوص فتوحات صدر اسلام مخالفت ندارند اما در جزئیات شاید با یک دیگر اختلاف داشته‌باشند.
💠عقد قرارداد انتشار آثار مکتوب حوزه علمیه خراسان در کتابخوان پژوهان ✳️ظهر امروز پنج شنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۸ قراردادی با موضوع انتشار آثار مکتوب حوزه علمیه خراسان در کتابخوان پژوهان میان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حوزه علمیه خراسان در حاشیه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی منعقد شد. ❇️به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، قراردادی با موضوع انتشار آثار مکتوب حوزه علمیه خراسان در کتابخوان پژوهان میان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حوزه علمیه خراسان در حاشیه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان منعقد شد. ⏺مهدی دانش پژوه، مسئول نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که سال 97 تفاهم نامه ای با مرکز مدیریت حوزه خراسان امضا شد که بر این مبنا، یکی از محورهای همکاری، استفاده از سامانه جامع کتابخوان پژوهان برای طلاب حوزه علمیه خراسان و همچنین ارائه و فروش آثار و کتاب های این حوزه به صورت الکترونیک در کتابخوان پژوهان بود، عنوان کرد: طلاب حوزه خراسان می توانند بدون ثبت نام فقط با نام کاربری و رمز عبور وارد کتابخوان پژوهان شوند. ✅وی با بیان این که این طرح، امروز در بازه نمایشگاه اجرایی و بنا شده کتاب های حوزه علمیه خراسان به همراه تمامی ناشران زیرمجموعه این مرکز وارد پژوهان شوند، تصریح کرد: همچنین قرار است کارگاهی تشکیل شود تا طلابی که بنا دارند این نرم افزار را نصب کنند، چنانچه سوال و یا ابهامی دارند در این کارگاه آموزشی مطرح کنند. ♈️مسئول نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در نرم افزار پژوهان امکانی ایجاد شده است تا مخاطبان و طلاب مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ضمن ورود با تلفن همراه در این اپلیکیشن، بتوانند با نام کاربری و رمز عبور وارد کتابخوان پژوهان شده و از خدمات ارائه شده در این مجموعه استفاده ببرند.   ▶️دانش پژوه ادامه داد: همچنین طلاب، اساتید و مخاطبان حوزه علمیه خراسان می توانند در راستای تسریع امر پژوهش و همچنین مطالعه از این بستر در سه قالب اندروید، ویندوز و ios استفاده و بهره برداری کنند.
🌐در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» بیان شد؛ ▶️ابهام فقهی در روابط بین‌الملل نداریم / مهم‌ترین چالش دولت‌سازی در ایران ❇️ـ استاد حوزه علمیه در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» گفت: آنچه انقلاب اسلامی را به تعبیر رهبری ماندگار کرده است فطرت‌پذیری شعار‌های انقلاب اسلامی و انعطاف در عمل و ثبات در ارزش‌های دینی است؛این در حالی است که حتی کشور‌های پیشرفته مانند ژاپن و آلمان هم نمی‌توانند سیاست‌های مستقل خود را دنبال کنند، همان طور که در قضایای برجام هم اروپا به هیچ عنوان نتوانست آمریکا را محکوم کند؛ گرچه گفتند که کار آمریکا اشتباه بود. 🔵حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی امروز ۲۸ شهریور در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل با تاکید بر اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب» با طرح این سؤال که بیانیه گام دوم انقلاب در روابط بین‌الملل دنبال چه چیزی است؟ همچنین اینکه قواعد فقه چه کمکی به تحقق آن می‌کند گفت: نقطه مرکزی در روابط بین‌الملل با دو مفهوم توافق و تعارض خود را نشان می‌دهد یعنی ما در عرصه بین‌الملل دارای تعارض و توافق با دیگران هستیم که حول اهداف و منافع شکل می‌گیرد. ☸️وی با بیان اینکه یک بازیگر مانند ایران و آمریکا و ... در عرصه بین‌المللی دنبال اهداف و منافع خودش هست، تصریح کرد: نقطه شروع در این مسئله هم، نیاز است یعنی اگر ما نیاز نداشته باشیم دنبال ارتباط با دیگران نمی‌رویم و از نیاز هم ضعف متبلور می‌شود و ما را مجبور می‌کند که سراغ دیگران برای رفع این نیاز برویم و فرد مقابل هم در برابر برآورده کردن آن تقاضایی از ما دارد. لکزایی اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند تهدید را به فرصت تبدیل کنید یعنی از ضعف خارج شویم لذا در اینجا بحث نیازهای کاذب و صادق مطرح می‌شود. 🔰ابهام فقهی در روابط بین‌الملل نداریم رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ما مواد خوبی در فقه بین‌الملل داریم زیرا در دولت مدینه پیامبر مرتب با مشرکین و کفار مواجه بودند و هم در قرآن و هم در کتب مغازی و سیره دستمان پر است بیان کرد: امروز ما ابهام فقهی در روابط بین‌الملل نداریم حداقل در مفاهیم راهبردی مشکلی نداریم گرچه ممکن است در مصادیق اشکالاتی داشته باشیم. 🔵وی افزود: مثلا قاعده تقدیم اهم بر مهم، اضطرار و لاضرر یا قواعد خاص مانند تقیه، مصلحت، نفی سبیل، حرمت کمک به گناه و تجاوز، قاعده عدالت، حفظ نظام و ... پیش روی ما هست همچنین قواعدی که مرتبط با جنگ است مانند قاعده احترام مال و جان مسلمان، قاعده امان، مصونیت سفرا و ... که راهبردها را تعیین می‌کند. وی با بیان اینکه صلح ذاتا ارزشمندتر است افزود: سوره توبه و ممتحنه سوره فقه روابط بین‌الملل است؛ در آیه هشتم ممتحنه «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» (۱)قرآن کفار را به دو دسته تقسیم کرده است؛ کفاری که با شما در دینتان می‌جنگند و از شما می‌خواهند که دست از دینتان بردارید و حتی سرزمین شما را اشغال می‌کنند ولی گاهی می‌گویند دین شما برای شما و دین ما برای ما. ✳️وی با اشاره به دلالت‌های بیانیه گام دوم در عرصه روابط بین‌الملل تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که انقلاب از نقطه صفر شروع کرده یعنی از جایی شروع کرده‌ایم که همه چیز علیه ما بوده است زیرا دولت پهلوی به اتکای دشمنان خارجی ایران به قدرت رسید و حکومت کشور علیه منافع ملی و مردم کشور خود بوده است که در تاریخ ایران بی سابقه است. لکزایی با اشاره به سطح منطقه‌ای و جهان هم اظهار کرد: در سطح منطقه و جهان هم قدرت‌ها علیه ما بودند لذا انقلاب بدون حمایت هیچ قدرتی از قدرت‌های بشر مادی و منطقه‌ای و جهانی با اتکای به خدا و حمایت مردم به پیروزی رسید. ▶️این استاد حوزه تصریح کرد: این انقلاب اهدافی برای خود ترسیم کرده است که تعارض و توافق ما را در سطح بین‌المللی به شکلی خاص مطرح می کند؛ شعار ما نفی کاپیتالیزم و سوسیالیسم و نفی شرق و غرب است؛ انقلاب، حکومتی متکی به خود و ضد نظام سلطه است و جمهوری اسلامی نمی‌خواهد سر به تن نظام سلطه باشد و نظام سلطه هم می‌خواهد ایران را نابود کند بنابراین تعارض شدید ایجاد شده و ترور و تحریم و جنگ و ... هم در این راستا است. 💠ادامه گزارش این نسشت از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐http://yon.ir/l7zU3 🌐https://eitaa.com/isca24/5292
🔰عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ❇️وحشت از تأسیس قاعده فقهی برای روابط بین‌الملل نداشته باشیم ✳️گروه حوزه‌های علمیه ــ اگر عرف جهانی از یک حرکت ما تلقی بدی داشته باشد ما مجبوریم که آن را تعدیل کنیم لذا اگر برخی فقها قمه‌زنی را مصداق ضجه تلقی کنند ولی چون در عرف باعث وهن است باید آن را کنار بگذاریم و تعطیل کنیم. 🔵به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۸ شهریور در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل با تاکید بر اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب» گفت: برخی قواعد از سوی قرآن و ائمه پایه‌گذاری شده است که از آن جمله می‌توان به قاعده نفی سبیل، نفی ضرر و ... اشاره کرد ولی قواعد مستنبط، نقطه شروع در کارهای اجتهادی متناسب با امروز است. ❇️وی افزود: اگر در روابط بین‌الملل توانستیم قاعده جدیدی بیاوریم فبها و نعمه و اگر نتوانستیم می‌توانیم در حد احکام کلی در قالب یک اصل، اصولی را تاسیس کنیم که از حد قاعده کمتر است ولی حکم شرعی کلی است که مردم هم تطبیقات آن را می‌‌فهمند. وحشت از تاسیس قاعده نداشته باشیم ☸️اسلامی ادامه داد: ما نباید در تاسیس قاعده برای مسایل مستحدث وحشت داشته باشیم؛ در بحث روابط بین‌المللی هم مسلما تاسیس قاعده را لازم داریم که می‌توانیم به خصوص از قواعد بحث معاملات استفاده کنیم. این محقق افزود: استفاده از قواعد موجود و شناخته شده مانند نفی حرج که اثبات شده است از جمله ظرفیت‌های فقه در روابط بین الملل است که باید تطبیقات آن که کاری پیچیده و مشکل است با مسایل جدید مورد بررسی قرار بگیرد. 🔴این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه باید میان سیاست بین‌الملل و روابط بین‌الملل تفاوت قایل شویم اظهار کرد: در روابط بین‌الملل، برخی افراد مانند هنرپیشه‌ها و ... می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند در حالی که سیاست بین‌المللی توسط دولت تنظیم می‌شود و غیر از افراد و دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی هم درست شده و حتی برخی نظام بین‌الملل را هم مطرح می‌کنند که روابط بین‌المللی در درون این نظام تعریف می‌شود. ✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه باید از مسایل بین‌المللی مانند تجارت بین‌الملل به قاعده برسیم، اظهار کرد: تجارت و سیاست بر هم موثر هستند و گاهی یک سیاست می‌تواند زمینه تجارت ایران را تغییر دهد حتی تشریفاتی مانند دست دادن با بانوان و خوردن شراب و ... می‌تواند بر روابط بین‌الملل موثر باشد. اسلامی افزود: لذا در روابط خارجی هر کسی را با هر هیئت و ظاهری قبول نکنیم و خودمان هم تشریفات مبتنی بر اعتقاداتمان را جاری کنیم همان طور که در دوره پیامبر ۷۰ وفد(گروه) بر پیامبر وارد شدند ولی پیامبر برخوردشان با هیئت‌های اعزامی متفاوت بوده و حتی وفد نجران را ابتدائا به علت ظاهر نامناسبشان نپذیرفت. 💠وی با تاکید بر استفاده از ابزارهای سخت و نرم برای اعمال عزت و حکمت خودمان بیان کرد: دیپلماسی پنهان و جنگ نرم و تبلیغ نرم از مسایل مهم در روابط بین‌المللی است؛ همان طور که در داعش، برده‌داری جدیدی رخ داده است زیرا ارباب شلاق نمی زند بلکه طرف با عشق و ارادت دنبال چیزی می‌رود که از او می‌خواهد یعنی قدرت نرم طوری شست و شوی مغزی داده که فرد با عشق و ارادت و با احساس موفقیت دست به این اقدامات می‌زند و ما نباید از این میدان غافل باشیم. هشدار نفوذ ▶️اسلامی به مسئله نفوذ مثبت و منفی اشاره کرد و گفت: امام فرمودند که ما انقلاب اسلامی را صادر می‌کنیم که این نفوذ مثبت است ولی برخی نفوذها منفی است یعنی مسئولان کاری کنند که دشمن همان را می‌خواهد؛ لذا مسئله نفوذ از مسایل مهم در روابط بین‌الملل است. اسلامی افزود: مرزبندی با دشمن، استقلال کشور، امت واحده با وجود تقسیمات جغرافیایی و عدم سازگاری بحث ولایت با تقسیمات جغرافیایی و اینکه حاکم مشروع و ولی فقیه چقدر باید قوانین کشورهای اسلامی دیگر را محترم بشمارد از دیگر مباحث مهم در این زمینه است. ✅ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/MU4pY 🌐https://eitaa.com/isca24/5295
🔰در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» بیان شد: ✅جامعه امروز بیش از سخن گفتن به عمل صالح نیاز دارد 💠گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» تاکید کرد: امروز عمل درست ما می‌تواند نظام را مصونیت بدهد گرچه حرف و گفتار هم خوب است ولی سخن زیاد گفته شده و همه به خصوص روحانیت باید عمل درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم. 🔵به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۸ شهریور در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل با تاکید بر اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب» در سخنانی با بیان اینکه روابط خارجی کشورها امروز به بیش از گذشته توسعه پیدا کرده و از اهمیت فراوان برخوردار است گفت: مناسبات داخلی کشورها به شدت متاثر از روابط بین‌المللی هر کشوری است و در کشور ما به صورت لحظه‌ای شاخصه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی متاثر از فضای بین‌المللی است. ❇️وی افزود: بر این اساس کشورها سعی می‌کنند روابط خود را بر اساس جلب منفعت بیشتر تنظیم کنند البته کشورهایی که براساس مذهب و فرهنگ خاصی اداره می‌شوند اصول دیگری هم دارند که از جمله می‌توان به قاعده نفی سبیل یا اصل حمایت از ملل تحت ستم و جنبش‌های آزادی بخش اشاره کرد. فیروزی بیان کرد: بعد از انقلاب سیاست خارجی ایران بر این اصول استوار شده و مقام معظم رهبری هم سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را به عنوان اصول سیاست خارجی ما که متخذ از قرآن است بیان فرمودند و در بیانیه گام دوم هم مجددا بر این اصول تاکید و تصریح فرمودند؛ ایشان در چند جا به اصل استقلال، تمامیت ارضی و در بند ششم توصیه ها به موضوع عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن اشاره فرمودند. ❇️دبیر این نشست علمی اظهار کرد: آموزه‌های دینی و قواعد فقهی در کشور ما تاثیر زیادی بر روابط خارجی دارد از این رو شناسایی قواعد فقهی متعدد مانند اصل حفظ نظام، قاعده نبض و یا قواعد نانوشته برای داشتن روابط بین‌المللی مناسبتر ضروری است همچنین اینکه اصالت بر صلح است یا جنگ در روابط بین‌المللی از موضوعات مهم است. عمل صالح سرلوحه کار روحانیت باشد 🌐https://eitaa.com/isca24/5298
✅امروز پنج شنبه بیست و هشتم شهریور ماه 1398 نشست های علمی متعددی برگزار شد که فایل های صوتی آن به محض اماده شدن در کانال قرار خواهم داد✅
🔵به همت اداره بین الملل مرکز همکاری علمی و بین الملل ✳️همکاری مرکز اسلامی امام علی (ع) و بنیاد مهدی موعود در همایش انتظار 💠در راستای برگزاری همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای «مدظله العالی»، به همت اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جلسه هم اندیشی مسئولان پژوهشکده مهدویت وآینده پژوهی با مرکز اسلامی امام علی (ع) و بنیاد مهدی موعود در روز پنجشنبه 28 شهریور ماه در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی برگزار شد. ♈️به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، حجت الاسلام الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و آقای عبدی پور رئیس اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل در خصوص روند فعالیت های انجام شده پرداختند. 🌐در ادامه حجت الاسلام حسینی رئیس مرکز اسلامی امام علی (ع) سوئیس و حجت الاسلام خوشخو مشاور بین الملل بنیاد مهدی موعود (ع) ضمن استقبال از این همایش، اعلام کردند که آمادگی لازم برای همکاری در بعد بین المللی این همایش را دارند. 🔵ارسال فراخوان همایش، دعوت از میهمانان خارجی، برگزاری پیش نشست های علمی و همکاری در اجرا هر چه بهتر همایش از موارد همکاری این دو مرکز و بنیاد با پژوهشگاه مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود.
💠همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ ⏺نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» ✳️نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ❇️نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» عصر امروز در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ❇️بر اساس این گزارش، حجت الاسلام باقر طالبی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست به ارائه مطالب خود پرداختند و خانم رمضانی دبیری علمی این جلسه را برعهده داشت. ✅خانم رمضانی در ابتدای این جلسه، نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی» را در راستای تحقق بیانیه گام دوم قلمداد کرد و با اشاره به سیر بحث، به نکاتی که رهبر معظم انقلاب در زمینه معنویت در این بیانیه مورد تأکید قرار داده اند، اشاره کرد. ✅معنویت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است 💠حجت الاسلام طالبی دارابی در ادامه به ارائه مطالب خود پرداخت و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نسبت به معنویت و اخلاق توضیحاتی ارائه کرده اند، بیان کرد: معنویت دارای شاخصه های خدا، حیات انسان، حیات پس از مرگ، روح و پرورش آن است؛ گرچه این موار در معنویت اسلامی وجود دارد، اما در معنویت گرایی جدید نیز می توان از این موارد سراغ گرفت، بنابراین می توان گفت اشتراکاتی میان زبان معنویت گرایی و زبان دین وجود دارد؛ منتهی در نوع اسامی ممکن است با یکدیگر تفاوت وجود داشته باشد. ❇️عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه معنویت در حقیقت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است، افزود: با توجه به شاخص های زبانی که رهبری برای معنویت بیان فرموده اند، در می یابیم که معنویت در مسیر دین داری محقق می شود؛ زبان دین جدای از مفهوم و امر خداوند متعال نیست. ✅وی در معنویت اسلامی در ایران بین زبان دین و زبان معنویت انس بسیاری برقرار است، ابراز کرد: معنویت گرایی در درون بافت اسلام همان معنویت گرایی سنتی مبتنی بر آموزه های دینی است و اگر کسی بخواهد معنویت دینی داشته باشد، از هویت اسلامی برخوردار است. 💠معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است ✅در ادامه آقای حمیدیه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص 50 ساله باید به مراتب از معنویتی که در 15 سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت. ▶️عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد. 💠وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم. ⏺حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است. 🔽گفتنی است، ارائه دهندگان در پایان به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ دادند و با آنها به بحث و گفت وگو پرداختند 💠https://eitaa.com/isca24/5305
💠حمیدیه مطرح کرد؛ ✅"فرمالیسم" تهدیدکننده ادیان 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان تهدیدات پدیده «فرمالیسم» در عرصه دینداری گفت: تعمیق دینداری در زندگی روزمره ثمره معنویت اسلامی است. ❇️به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عصر امروز پنج شنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۸ در نشست علمی شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری شد، با اشاره به مفهوم معنویت اسلامی، به تبیین معنای معنویت پرداخت و گفت: باید شاخصه های معنویت تراز اسلامی را به خوبی بشناسیم و سایر معنویت ها را با آن تطبیق دهیم تا به حقانیت آن پی ببریم. 💠وی به تمایزات معنویت اسلامی و معنویت های نوپدید اشاره کرد و ادامه داد: معنویت در دینداری ممکن است به معنای تعمق در دینداری باشد؛ به عبارت دیگر شخصی که معنوی باشد، نسبت به عمق بندگی و دینداری در همه ادیان توجه دارد. ⏺حمیدیه با اشاره به اینکه امروز پدیده «فرمالیسم» خطری است که همه ادیان را تهدید می کند، بیان کرد: فرمالیسم نوعی بی هویت شدن ادیان است؛ امروز این خطر همه ادیان را مورد تهدید قرار داده است، اما معنویت با آن مقابله می کند؛ به عبارت دیگر همه ادیان ممکن است بی هویت شده و دیگر اثرگذار نباشند، اما معنویت با آن مبارزه و مقابله می کند. ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به پیامدها و آثار معنویت در پیشبرد اهداف جامعه اشاره کرد و گفت: نمی توان از معنویت های صوری و قشری انتظار داشت گفتمان مبارزه با فساد و ظلم و حرکت در راستای عدالت طلبی را تقویت کند. ♈️وی ادامه داد: باید برای روشن شدن ابعاد مختلف معنویت، واژگان مطرح شده در حول محور معنویت همانند «هوش معنوی» و «شعور معنوی» که رهبر معظم انقلاب نیز آن را در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح فرموده اند، دقت داشته باشیم؛ اگر شعور معنوی در جامعه تقویت شود، بددون شک دیدگاه افراد نسبت به مسائل پیرامون جامعه تفاوت خواهد داشت. ❇️حمیدیه در ادامه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص 50 ساله باید به مراتب از معنویتی که در 15 سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت. 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد. ✳️وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم. ✅حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است. 💠https://eitaa.com/isca24/5306
❇️حجت الاسلام طالبی دارابی تأکید کرد؛ ✅آشنایی با "زبان معنویت" نیاز امروز جامعه به ویژه جوانان ▶️عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه جوانان با زبان معنویت آشنا نیستند، گفت: معنویت در حقیقت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است. 💠حجت الاسلام باقر طالبی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عصر امروز در نشست علمی شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری شد، با اشاره به شاخصه های معنویت گرایی جدید گفت: معتقدم معنویت گرایی جدید را در قالب نظام گفتاری و رفتاری جدید ارائه داد. ❇️وی ادامه داد: مواجهه با معنویت مبتنی با روش های ساختاری و زبانی یک سری اقتضائات دارد؛ رشد جنبش های نوپدید دینی از درون دین پدید نمی آید، به عنوان مثال معنویت سکولار از درون دین پدید نیامده است، اما برای طرح خود از زبان دین استفاده می کند. 🔵حجت الاسلام طالبی دارابی خاطرنشان کرد: زبان به طور عام و زبان در قلمرو دین و در قلمرو معنویت گرایی از اهمیت برای تحلیل برخوردار می شود؛ بیرون کشیدن شاخص های زبانی می تواند به شناخت و کیفیت گسترش آن در جامعه کمک کند، زیرا به وسیله آن می توان به همخوانی آن با زبان دین حاکم بر آن جامعه پی برد. 🔴عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به قابلیت های مختلف زبان ادامه داد: زبان یک دستگاه نمادسازی است و ایده ها را در قالب نماد بیان می کند و از خاصیت جهان شمولی برخوردار است؛ مغز یکی از مهم ترین اندام ها در بدن بوده و منشأ و پشتوانه به کار افتادن زبان است، بنابراین نسبت میان مغز و زبان را مورد توجه قرار دارد؛ چون انسان از مغز برخوردار است، از قابلیت زبان نیز می تواند استفاده کند.\ 💠ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/FXbxz 💠https://eitaa.com/isca24/5309
کتاب پایی که جا ماندہ( یادداشتهای روزانه سیدناصر حسینی پور از زندانهای مخفی عراق) را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/4310
💠در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛ ✳️نسخه الکترونیکی کتاب «پایی که جا ماند» منتشر شد ⏺کتاب «پایی که جا ماند» یادداشت های روزانه سیدناصر حسینی پور از زندان های مخفی عراق است. محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «پایی که جا ماندہ» اظهار داشت: این کتاب که یادداشت‌های روزانه سید ناصر حسینی‌پور در اردوگاه‌ها و زندان‌های مخفی عراق است یکی از شاخص‌ترین آثاری است که شرح روز‌های سخت اسارت در دست صدامیان و بعثیان عراقی را با متدی نوآیین و اثرگذار در عهده دارد. ✅وی گفت: مؤلف این کتاب را از روی ۲۳ برگه‌ای یادداشت برداری کرده است که آن‌ها را در دوران اسارت مخفیانه روی کاغذ‌های سیگار نوشته بوده، در عصای خود پنهان کرده تا به‌دست زندانبان‌ها نیفتد و بالاخره توانسته آن‌ها را با خود به ایران بیاورد. ▶️مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نویسنده این اثر مورخی است که در عین حال هنرمند هم هست. او در این اثر نوعی گزارشی داستانی از تاریخ اسارت به دست می‌دهد که تنها به وصف ظاهر اشتغال ندارد بلکه موشکافی‌های روانی و بررسی انگیزه‌های درونی و دریافت ریشه‌های هر رویداد را مطمح نظر قرار داده و مخاطب را با کنه حوادث آشنا می‌کند. ☸وی افزود: خوانندگان با مطالعه این کتاب در سیری درونی به صمیم سرشت و وجدان راوی راه می‌یابند و از راه همدلی و الهام درونی درمی‌یابند که چه اندیشه و تصوری بر نویسنده در دوران اسارت چیره بوده است. 💠پهلوانی به معرفی کتاب «پایی که جا ماند» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته سید ناصر حسینی پور است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. ✅وی گفت: کتاب «پایی که جا ماندہ» با ۷۶۸ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۷ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است. 💠مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند.
🔰کتاب حاضر تلاشی است در معرفی اندیشه هایی که در جهان اسلام برای پاسخ به مسائلی نظیر نحوه مواجهه با تمدن غرب و فرایند ساخت تمدن اسلامی در دوره معاصر ارائه شده است. این کتاب بر چند متفکر معاصر از سرزمین آناتولی متمرکز شده است؛ سرزمینی که میراث دار تجربه ای خاص از اسلام گرایی زیر بیرق خلافت عثمانی است. در این اثر تلاش شده است ضمن بیان اندیشه ها، زمینه تولید و بازتولید اندیشه ها ترسیم شود تا مخاطب تصویری روشن تر از فرایند تحولات فکری در کنار تحولات عملی دریافت نماید. ☮️شباهت در شوق و انگیزه دو کشور ایران و ترکیه در احیای تمدن اسلامی، رونق مباحث علمی مرتبط با تمدن اندیشی را افزایش داده است و به نظر می رسد تولید آثاری برای معرفی آنچه که در عرصه دانشی و عملی دو کشور اسلامی می گذرد، تضارب و تفاهم فکری و عملی در پی خواهد داشت. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/242
✳️دکتر باغستانی در گفت و گو با قدس از مصادیق بذل جان و مال برای سیدالشهداء علیه السلام می گوید: ⬇️پیاده روی اربعین حسینی تجلی کامل وقف است. ⬅️تاریخ سیاسی اجتماعی شیعیان پیوند عمیقی با وقف خورده است. از چاه های آب و با غ های گسترده ای که حضرت علی ع در شهرهای مختلف وقف کرد و تا نسل ها بعد منبع درآمدی برای مدیریت شیعیان و محبان اهل بیت ع بود، تا نذوراتی که شیعیان امروز در بقاع مقدسه ائمه معصومین ع انجام می دهند و آنچه در مراسم پیاده روی اربعین حسینی روی می دهد، نمونه ای مشهود از آن است. ⬆️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، روزنامه قدس گفت و گویی با دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی انجام داده است که در ادامه می خوانید. 🖊آقای دکتر! در مسئله اربعین ما با یک ایثار همه جانبه و منحصر به فرد روبه رو هستیم؛ یعنی ایثاری از جنس زندگی؛ از مکان خواب تا غذا و تا حتی شستن پای زائران. این مدل فعالیت چه جایگاهی در مفهوم حقیقی وقف دارد؟ دقیقاً همین طور است؛ وقف مفاهیم مختلفی دارد. برخی جانشان، برخی مالشان و برخی وقتشان را وقف می کنند. عاشقان اباعبدالله ع در این مسیر همه این ابعاد را با هم، یعنی خودشان را وقف می کنند. یک آیه در سوره مبارکه آل عمران هست که می فرماید: «یاَ أیَهُّا الذَّینَ آمَنُوا اصْبرُِوا وَصَابِرُوا وَرَابطُِوا وَاتقَّوا الله لعََلکَّمْ تفُْلحُِونَ» یعنی ای کسانی که ایمان آوردید، هم خودتان صبر کنید، هم با دیگران صبر کنید (یکدیگر را به صبر دعوت کنید) و هم کارهایتان به یکدیگر پیوند بخورد و کار جمعی انجام دهید. اگرچه کار فردی هم خوب است اما خداوند کار جمعی را بیشتر از کار فردی دوست دارد. چیزی که در اربعین مشاهده می شود عناصر و اجزای یک سبک زندگی است. در واقع اربعین در حال تشکیل یک نظام جدید اجتماعی است. در این نظام، بده بستان اتفاق می افتد؛ معاملات اتفاق می افتد؛ اما نه از این جنسی که در زندگی روزمره دارد اتفاق می افتد؛ چون آن کسی که دارد بهایی می پردازد و یا خدمتی ارائه می کند، در قبال آن هیچ چیزی نمی خواهد؛ یا دقیق تر بگوییم، چیزی از جنس آنچه می پردازد نمی خواهد، او دارد با کس دیگری معامله می کند. « إنَِ الله اشْتَرَى منَِ المُْؤْمنِیِنَ أنَفُْسَهُمْ وَأمَْوَالهَُمْ بأِنََ لهَُمُ الجَْنَّهَ» این ها همه مصادیق آیات قرآنی است که در اربعین دارد اتفاق می افتد. 🖊در واقع این ها همه مصداق های مختلف وقف به شمار می روند؟ ❇️بله؛ هم وقف مال است و هم وقف جان. جان یعنی چه؟ یعنی شهادت؟ بله، شهادت نهایت آن است، اما چیزهای دیگری هم هستند که به جان ما برمی گردند؛ مانند وقت و عمر ما که جزئی از جان ما هستند. وقتی فردی که خودش شغل دارد، زندگی دارد، خانواده دارد، همه را رها می کند و خود را در این مسیر وقف می کند و می خواهد قطره ای باشد در دریای بیکران عاشقان اباعبدالله ع، این فرد در واقع یکی از بزر گترین وقف ها را انجام داده است. 🖊جالب است که همه آدم ها از هر قشری در این مسیر همدلی بی نظیری پیدا می کنند. ☮️بله؛ از همه این مشاغل یک صدای واحد بلند می شود: «عشق اباعبدالله الحسین ع». در این مسیر همه محترم و عزیز هستند؛ از آن بچه کوچکی که در وسط راه به زائران خرما می دهد تا آن پزشکی که در موکب مشغول مداوای بیماران است. عجیب است که وقتی آن پسر به کسی خرما می یدهد، دست او را هم می بوسد، یک چیزی به کسی بدهی دست او را هم ببوسی! این بالاتر از ایثار است، چون در عوض چیزی که می دهی نه تنها چیزی نمی خواهی که حتی دست او را هم می بوسی. این همان معارف اصلی و مکتب حسینی است. در مقاتل آمده است: وقتی تک تک اصحاب به زمین می افتادند آن رفیق کناری اش می آمد و می گفت اگر وصیتی یا خواسته ای داری بگو. همه این افراد در روز عاشورا بدون استثناء می گفتند:« علیک بهذا الرجل» آن قدر در این مسیر خودشان را وقف کرده بودند که جمله آخر وصیت آن ها هم درخواست وقف دوستان در مسیر دفاع از ولی خدا بود. هیچ صحبتی از توصیه برای خانواده و زن و فرزند نبود، در حضرت اباعبدلله ع محو شده بودند و خود را نمی دیدند. در واقع اربعین در حال تشکیل یک نظام جدید اجتماعی است؛ در این نظام، بده بستان اتفاق می افتد اما نه از جنسی که در زندگی روزمره وجود دارد؛ آن کسی که خدمتی ارائه می دهد، در حقیقت با کس دیگری معامله می کند. 🌐ادامه این مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐http://yon.ir/1uDUW 🌐https://eitaa.com/isca24/5317