eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
728 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد: ⏹همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» برگزار می گردد. 🔶به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، همایش«علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی زمانی و دکتر فنایی اشکوری و دکتر عباس جوارشکیان برگزار می گردد. 🔷زمان: پنج شنبه ۳۰ آبان 1398 ساعت ۹ تا ۱۱ 🔶مکان: چهارراه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، جنب خیابان آیت الله طبسی، سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
💠گزارش نشست «چشم‌انداز جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری»؛ ✅اهداف بنیادین جامعه منتظر، چشم‌انداز جامعه اسلامی است 🔶عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مقاله‌ای به اهداف و آرمان‌های بنیادین جامعه منتظر از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اهداف بنیادین جامعه منتظر، چشم‌انداز جامعه اسلامی است؛ لذا اهداف باید از آرمان‌ها، تفکیک شوند. ⚫️کارگر: اهداف و آرمان‌های بینادین جامعه منتظر هویت اصلی چشم انداز آن جامعه است/ حیدری نیک: اهداف و ارزش‌های بنیادین جامعه منتظر تفکیک شوند ✳️به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلیمن رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۹ آبان‌ماه در پیش‌نشست همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله)» با موضوع «چشم‌انداز جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، گفت: چشم‌انداز در آینده‌پژوهی به معنای روش و گام‌هایی است که یک سازمان یا دولت برای اینکه یک سند چشم‌اندازی را داشته باشند طی می‌کنند و در معنای دیگر نیز هر نوع تصویر پردازی و نگاه روشن به آینده را شامل می‌شود و لزوماً یک روش نیست بلکه یک نوع نگاه و رویکرد است که به بیانیه یا سند تبدیل می‌شود. 🔷وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز تصویری شفاف و عمیق از مسیر یا هدف فرد یا گروه یا کشوری است که قصد رسیدن به آن را دارند، افزود: دیدگاه مقام مقام معظم رهبری از جامعه منتظر عبارت است از «نظام سیاسی و اجتماعی در حال حرکت به سمت عدالت و توانمدی است که با نظام، امید و آمادگی بسیار بالا جهت زمینه سازی ظهور و نصرت امام زمان(عج) و ایفای نقش مهم در تحولات جهانی است». 🔷کارگر بیان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدگاه تأکید دارند جامعه منتظر اصلاح کننده جامعه اسلامی، زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) و تحقق بخش اهداف امام زمان(عج) است، همچنین کسانی که در جامعه منتظر زندگی می‌کنند امید به وعده‌های الهی و آینده دارند و از پوچی و یأس پرهیز می‌کنند و رابطه خوبی با امام زمان(عج) دارند. 🔶عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت افزود: از نظر دانشمندان از جمله کالینز و پوراس، چشم‌انداز دارای دو بخش اصلی ایدئولوژی اصلی و آینده رویایی است، در بخش ایدئولوژی اصلی اگر بخواهیم از دیدگاه این دو شخص متوجه شویم هویت اصلی یک چشم‌انداز چگونه است ارزش‌های بنیادی و اهداف بنیادی را باید بررسی کنیم. ◼️کارگر گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری ارزش‌های اساسی جامعه منتظر اصلاح فرد و جامعه، انتظار تغییر بزرگ ، پویایی و امیدواری، مبارزه در جهت رسیدن به حقیقت اصلی، ظلم ستیزی و اجرای عدالت، بن‌بست شکنی، توانمندی مستمر و پایدار، قرارگرفتن در جهت آرمان‌های مهدوی، پویایی و حرکت به سمت اهداف امام زمان(عج)، شناسایی وضعیت دنیا، اعتماد به آینده، جوان محوری، پرهیز از گوشه‌گیری و احساسات منفی، ارتباط با امام زمان(عج)، آشنایی با ارکان انتظار، آماده‌باش دائم، نصرت و معنویت، پرهیز از راحت‌طلبی، عمل‌گرایی، خرافه‌ستیزی، عمل به احکام اسلامی و پرهیز از الگوگیری از غرب و.. است. 🔷وی با بیان اینکه منظور از آرمان‌های جامعه مهدوی به این معنا نیست که به طور کامل می‌توان آن‌ها را انجام داد بلکه جامعه در جهت این آرمان قرار بگیرد، گفت: هدف اصلی جامعه منتظر صالح بودن است و تلاش بر این است که وضعیت جامعه بهبود یابد، همچنین عظمت اسلام را به دست آورد، جامعه منتظر باید همیشه پیروز باشد و باید به جامعه آگاه و هوشمند تبدیل شود؛ گسترش و فراگیر بودن اسلام در جهان، تحقق حکومت عدل مهدوی و تحقق و تقرب به جامعه آرمانی از جمله اهداف جامعه آرمانی است. ❇️پیشینه فرهنگ انتظار پیش از انقلاب اسلامی در این نشست نیز حجت‌الاسلام والمسلیمن مجید حیدری‌نیک، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه و به عنوان ناقد جلسه گفت: پیش از انقلاب، فرهنگ مارکسیستی رواج داشت و در این جامعه برخی از متفکرین از جمله علی میرفتوس به فرهنگ انتظار حمله می‌کردند و عقیده داشتند جامعه منتظر مایوس و ناامید است. وی افزود: شهید مطهری(ره) و دکتر شریعتی مقالاتی در مقابله با این نوع تفکر در جامعه مارکسیستی مقالات و کتاب با محوریت انتظار منتشر کردند و تصویری را برای جامعه نشان دادند که جامعه منتظر جامعه‌ای در حال حرکت است که یاس و ناامید در آن جایی ندارد. 💠ادامه گزارش را از سایت ایسکا مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶کرسی علمی ترویجی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» (مدظله العالی) برگزارشد.(صوت) ✅به گزارش خبر نگار ایسکا کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری که توسط دبیر خانه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مدظله الغالی ) در تاریخ 26 آبان 1398برگزار شد ، 🔷حجت الاسلام دکتر محمود ملکی راد به ارائه بحت پرداخت و گفت : در خصوص موضوع مورد بحث مبانی متعددی را می توان از سخنان مقام معظم رهبری استخراج و استنباط نمود از جمله: هستی¬شناسی، معرفت¬شناسی، انسان¬شناسی، دین¬شناسی و جامعه شناسی . ما در این کرسی به نظریه هستی¬شناسی انتظار در اندیشه معظم له می پردازیم.نوآوری این بحث درشیوه نوین و بکر بودن آن است. ❎ایشان در ادامه اظهار داشت : در این مقوله سه محور مورد بحث است که عبارتند از: ملکی راد عنوان کرد:انتظار و تدبیر الهی به این معنا که جهان در تحت تدبیرالهی است و از سوی دیگر بی نظمی و قصر دائم با تدبیر نمی¬سازد. و یکی از مظاهر بی¬نظمی ظلم و ستم است که دوام آن با تدبیر الهی نمی سازد لذا روزی باید فرا برسد که این گونه نباشد یعنی روز ظهور. در کلام رهبری نیز انتظار با ظهور گره خورده است و عدم وجود منجی با تدبیر نمی¬سازد. ⏹وی در توضیح محور دوم "انتظار و حکمت الهی " عنوان نمود : انتظار و حکمت الهی به این معنا است که نظام هستی مبتنی بر حکمت الهی است و آنچه خلاف حکمت الهی است دائمی نخواهد بود. ظلم و ستم خلاف حکمت است لذا دائمی نیست و این مساله با ظهور محقق می شود یعنی با ظهور ظلم ریشه کن می شود. از این رو حکمت الهی متقتضی ظهور است و باور به ظهور انتظار را در پی دارد. ✳️محمود ملکی راد در تعریف محور سوم "انتظار و قاعده لطف" گفت : لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی ، رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایت¬گر است و لطف است و انتظار ، این ظرفیت را دارد. لذا لطف مقتضی انتظار است. 🔵در این کرسی چند تن از محققان حوزه مهدویت پژوهی به نقد دیدگاه های ایشان پرداختند و در ادامه تعداری از حاضرین نیز سؤالاتی در ارتباط باموضوع کرسی مطرح کردند و استاد در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد. 🌐گزارش تصویری کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (م ظله العالی)
🔶کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی ✳️همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 🔷مولفه های انسانی جامعه موعود در قرآن با تاکید بر اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته ♦️ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر معصومه بهرامی ⬅️ناقدان:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد صادق یوسفی مقدم وحجت الاسلام و المسلمین دکتر خدامراد سلیمیان 🔵دبیر علمی:سرکار خانم: مرضیه فلاحی 🔶زمان: پنج شنبه 1398/8/30 ساعت 12-10 🔷مکان: قم- سالاریه-خیابان بوعلی- جامعه الزهرا(س)-پژوهشگاه حضرت معصومه(س) طبقه3 ❎به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی،جامعه الزهرا و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
✅چهارمین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کار آمد 🔶کارآمدی دولت در نسبت با نظریه دولت اسلامی 🔷ارائه دهنده: دکتر محمد علی فتح الهی 🔶دبیر علمی: حناب آقای محسن جبارنژاد 🔷زمان: شنبه 1398/9/2 ساعت 9 🔶مکان: تهران- خیابان انقلاب بین فلسطین و وصال- پلاک 951- دفتر تبلیغات اسلامی