eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅رئیس جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد: ✳️تأکید بر هم‌گرایی و ارزش‌های انسانی؛ پیش‌شرط تمدن اسلامی 💠گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه پیش‌شرط تمدن، تأکید بر ارزش‌های مشترک انسانی است. لذا کسی که هم‌کیش خود را نمی‌تواند تحمل کند تمدن‌سوز است نه تمدن‌ساز، اظهار کرد: اکنون بیشترین اشتراکات فرهنگی میان ایران و عراق وجود دارد، ولی دشمنان با فعال کردن گسل‌های قومیتی تلاش می‌کنند تا اتحاد را از بین ببرند. از همین رو گفت‌وگوهای تمدنی ضرورتی انکارناپذیر است. 💠به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، امروز، دوم دی‌‎ماه، در همایش بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب» گفت: امروز نیاز ما به گفت‌وگوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است؛ در دوره‌ای هستیم که بر تفرقه، جدایی و اختلافات تأکید می‌شود و دست‌هایی هم مصرانه به این نزاع‌ها و اختلافات دامن می‌زنند. 🔻وی افزود: ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی، دیپلماسی عمومی، علمی و فرهنگی از ضرورت‌های دوره معاصر است؛ با برادران عرب و سایر قومیت‌ها و ملیت‌های دنیای اسلام، سرنوشت مشترک داشته و داریم و بیش از هزار سال است که در حوزه تمدنی واحدی زیست کرده و می‌کنیم. 🔷رئیس المصطفی(ص) با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه قبل از اسلام هم کانون تمدنی بوده و امروز هم ظرفیت ایجاد این تمدن در آن وجود دارد، تأکید کرد: مجموعه انسانی بزرگی که در این سرزمین در ذیل یک فرهنگ و تمدن زیست کرده‌اند، امروز هم با وجود تکثر فرهنگی و قومیتی نیاز به تقریب و وحدت دارند. ◻️وی اظهار کرد: فارابی، ابن‌سینا، بیرونی، رازی و کندی، ابن‌هیثم و هزاران فرهیخته و دانشمند بزرگ در ایجاد تمدن اسلامی سهیم بوده‌اند و با آرمان و زبان واحدی در کنار هم زیست کرده‌اند و پیوند عمیقی میان مجموعه مسلمین از شبه قاره تا شمال آفریقا فراهم کرده بود. ا✅نسان‌محوری و اصالت سود؛ مهم‌ترین شاخصه تمدن غرب عباسی افزود: تمدن جدید بشر غربی تفاوت جدی با تفکر تمدنی رایج در این منطقه دارد؛ انسان‌محوری در برابر خدامحوری، فردگرایی و سودگرایی و جدایی دین از عرصه اجتماعی لایه‌های عمیق تمدن جدید است که در تضاد با تمدن اسلامی بوده و هست. 🔷وی با ذکر اینکه تمدن جدید محصول تلخی به نام استعمار را برای دنیا به ارمغان آورد، بیان کرد: نمی‌توان تاریخ استعمار را از تاریخ تمدن جدید جدا کرد؛ هنوز هم آثار تلخ آن در منطقه ما و در جای‌جای دنیا از جمله در الجزایر، سنگال، نیجریه و اندونزی وجود دارد؛ چون استعمار آنان را تحت سلطه درآورده است. 🔶رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه استعمارگران با ایجاد شناسنامه‌های قومی و ایجاد تعارض میان ملل اسلامی، اجزای تمدن اسلامی را به نحوی از هم گسیخته‌اند، تصریح کرد: امروز منطقه شاهد این اقدام اسف‌بار استعماری و فرهنگی است؛ لذا موضوع گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران و دنیای عرب در چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی اقدامی بسیار مهم و لازم است. ✅انقلاب؛ نقطه عطف تمدن اسلامی وی با بیان اینکه دو قرن است که آگاهی و بیداری در میان مسلمین برای بازگشت به هویت تمدن نوین اسلامی دیده می‌شود، ابراز کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطف در رجوع تمدنی به اسلام محسوب می‌شود؛ در طی این ۴ دهه مهم‌ترین آرمان انقلاب، احیای تمدن نوین اسلامی بوده و تعامل علمی یکی از زیرساخت‌های این تمدن است. 💠عباسی افزود: آرمان تمدنی زمینه را برای رشد علمی در ایران فراهم کرده است. لذا جایگاه تولید علم در ایران در مقایسه با چهار دهه قبل راقی و متعالی‌تر است. امروز ایران جایگاه پانزدهم را در تولید علم دارد و اگر ظرفیت دنیای اسلام در کنار هم باشد، مسلمین سهم قابل توجهی در تولید علم خواهند داشت. ✅هنوز سایه شوم تکفیر بر سر مسلمین است وی اظهار کرد: بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی برای تعمیق تفرقه میان مسلمین صورت گرفته و در همین چند سال اخیر شاهد فتنه‌های بزرگی برای واگرایی و تفرقه بودیم؛ توطئه تکفیری کوچک نبود و گمان می‌رفت ده‌ها سال دنیای اسلام را درگیر خود کند و به اختلافات مذهبی دامن بزند، گرچه هنوز هم به صورت کامل از آن خلاصی نیافته‌ایم و نمی‌توانیم آن را تمام شده بدانیم. ▶️رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه اندیشه تکفیر به طرد دیگر اجزای تمدن اسلامی می‌پردازد، تصریح کرد: اندیشه‌ای که برادر و خواهر مسلمان خود را برنمی‌تابد، نمی‌تواند تمدن‌سازی بین‌المللی داشته باشد؛ زیرا پیش‌شرط تمدن تأکید بر ارزش‌های مشترک انسانی است. لذا کسی که هم‌کیش خود را نمی‌تواند تحمل کند تمدن‌سوز است نه تمدن‌ساز.
💠حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خبر داد؛ ✳️ارسال صد مقاله به دبیرخانه همایش گفت و گوی فرهنگی در چشم انداز تمدنی ♈️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از ارسال صد مقاله به دبیرخانه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمنی ایران و جهان عرب خبر داد. 🔷به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در حاشیه برگزاری آیین افتتاحیه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. 🔷رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پیشینه برگزاری این همایش گفت: همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز ایران و جهان عرب از سلسله همایش هایی است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی، حوزوی و دانشگاهی در ذیل دبیرخانه گفت و گوهای اندیشمندان ایران و عرب برگزار کرده است. 🔽وی ادامه داد: این همایش چهارمین همایشی است که در زمینه تمدن از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود؛ پیش از این همایش هایی در کشورهای عراق، تونس، قطر و لبنان در مقیاس بزرگ تری برگزار شده است. 🔶حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطرنشان کرد: در شرایط امروزی که گروه های تکفیری به جان اسلام افتاده اند تلاش شده است با برگزاری این همایش ها با ایجاد گفت و گوهایی که میان اندیشمندان ایرانی و جهان عرب صورت می گیرد، به روند مبارزه با تکفیر در جهان اسلام و ارتقا وضعیت امنیتی در این کشورها کمکی صورت گیرد. 💠وی در زمینه تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز ایران و جهان عرب بیان کرد: از میان صد چکیده مقاله رسیده به دبیرخانه همایش شصت چکیده مقاله، و از میان آنها 56 مقاله تأیید شد که در این همایش در چهار پنل مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. 🔷معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: در همایش بین المللی گفت و گوهای در چشم انداز ایران و جهان عرب به غیر از مهمانان ایرانی، صاحب نظرانی از کشورهای عربی به ویژه الجزایر، عراق، سوریه، لبنان و عمان حضور دارند. ♦️وی در ادامه با بیان این که ایران هراسی ها موجب شده است در جذب اندیشمندان عرب و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مشکلاتی داشته باشیم، تصریح کرد: بسیاری از اندیشمندان با وجود فضای تبلیغاتی که ایجاد شده است یا از حضور در ایران هراس دارند یا این که آنها را تهدید می کنند بنابراین انصرافی ها در برگزاری همایش بسیار است. ◼️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطرنشان کرد: هنگام ظهور اسلام فقط تمدن ایران و رم وجود داشته است بنابراین گفته می شود کشورهایی که در این منطقه زندگی می کنند هم پس از اسلام به نظر فرهنگ اسلامی، فرهنگ های مشابهی دارند و هم پیش از اسلام از نظر تاریخی، پیوندهای تاریخی گسترده ای میان آنها وجود دارد
💠طالبی :ظرفیت های جهان اسلام باید برای تمدن سازی بسیج شود ♈️نایب رییس جمعیت العلما مسلمین الجزایر بر حرکت جهان اسلام به سوی تمدن سازی اسلامی تأکید کرد و گفت: اگر مسلمانان به سمت تمدن حرکت نکنند از حالت ضعف خارج نمی شوند. ❎به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عمار طالبی در آیین افتتاحیه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب که صبح امروز در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی این پژوهشگاه برگزار شد، با بیان این که موضوع این همایش گفت و گو است، تصریح کرد: شرط گفت و گو صداقت و صراحت است. 🔸نایب ریس جمعیت العلما مسلمین الجزایر در ادامه به وضعیت افتراق و اختلاف در جهان امروز اشاره کرد و گفت: جایگاه عنصر حکمت و پیامدهای آن در رواج گفت و گو و در ایجاد توحید و وحدت در میان امت اسلام بسیار مهم و ضروری است. 🔷وی حرکت جهان اسلام به سوی تمدن سازی را مهم دانست و اظهار کرد: جهان اسلام باید به سمت ایجاد تمدن جدید اسلامی برود و دنیای غرب هم باید به سمت انسانیت حرکت کند. 🔶نایب ریس جمعیت العلما مسلمین الجزایر ادامه داد: اگر ما به سمت علم و تمدن حرکت نکنیم از وضعیت ضعف در نمی آییم و اگر دنیای غرب که آمیخته به علم و قدرت است به سمت اخلاق و انسانیت حرکت نکند کار دنیا سامان نمی گیرد./
♈️همایش بین المللی بین المللی گفت وگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب صبح به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ❎به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه همایش بین المللی گفت وگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب صبح امروز در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی این پژهشگاه برگزار شد. 🔶در این مراسم افتتاحیه حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه و عمار طالبی رییس جمعیت العلما المسلمین از کشور الجزایر حضور داشتند. 💠حجت الاسلام بابایی دبیر علمی همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب با ارائه گزارشی در زمینه این همایش گفت: دو سال است میان دانشگاه های مختلف پیش نشست هایی در راستای برگزاری این همایش برگزار شده است. 🔶وی در زمینه ضرورت برگزاری همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب بیان کرد: گفت و گوهای ما با جهان عرب و اندیشمندان جهان اسلام سختی های خاص خود را دارد که این دشواری ها ایجاد گفت وگوهای علمی را دشوار کرده است؛ بنابراین برگزاری چنین همایش هایی برای ایجاد گفت و گو در میان اندیشمندان مسلمان بسیار مهم است. 🔷حجت الاسلام بابایی با تصریح بر این که در پنل های همایش تلاش می شود ایده طرح شود نه مقاله و فرصتی برای طرح مقالات مفصل نخواهد بود، اظهار کرد: اولویت ما در همایش امروز گفت و گو است بنابراین رؤسای کمیسیون ها باید تمامی فرصت را برای گفت وگو قرار دهند و در حاشیه این پنل ها به دو سؤال ضعف تمدنی ما مسلمانان کجا اسست و درمان را از کجا باید شروع کرد؟ همچنین فرصت تمدنی جهان اسلام کجا است و حرکت را از کجا باید شروع کرد؟ پاسخ داده خواهد شد. رییس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به کمیسیون های همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب اظهار کرد: این همایش در چهار پنل ادبیات، هنر و معماری، توسعه و تمدن، چالش ها، ارتباطات و رسانه و پنل علم در جهان اسلام برگزار می شود.
نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر: ▶️دنیای اسلام نیازمند تمدن و غرب نیازمند اخلاق است 💠گروه حوزه‌های علمیه ــ نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر با بیان اینکه جهان اسلام باید به سمت تمدن برود و دنیای غرب هم باید به سمت انسانیت حرکت کند، اظهار کرد: اگر دنیای غرب که آمیخته به علم و قدرت است، به سمت اخلاق و انسانیت حرکت نکند کار دنیا سامان نمی‌گیرد. ❎به  گزارش ایکنا، عمار طالبی، نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر و از نزدیکان مالک بن‌نبی، از متفکران بزرگ الجزایر، در افتتاحیه همایش بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب» که امروز، دوم دی‌ماه، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: امت اسلامی در دوره کنونی، متشتت و متفرق هستند و بخشی با برخی دیگر مقاتله و درگیری دارند . 🔵نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر در این سخنان کوتاه خود به عربی تأکید کرد: موضوع این همایش گفت‌وگو است و شرط گفت‌وگو صداقت و صراحت است. 🔶وی با اشاره به وضعیت افتراق و اختلاف در جهان امروز اسلام، جایگاه عنصر حکمت و پیامدهای آن در رواج گفت‌وگو و در ایجاد توحید و وحدت در میان امت اسلام را ضروری خواند. طالبی اظهار کرد: جهان اسلام باید به سمت تمدن برود و دنیای غرب هم باید به سمت انسانیت حرکت کند. اگر ما به سمت علم و تمدن حرکت نکنیم از وضعیت ضعف در نمی‌آییم و اگر دنیای غرب که آمیخته به علم و قدرت است به سمت اخلاق و انسانیت حرکت نکند، کار دنیا سامان نمی‌گیرد. 💠گفت‌وگو میان اندیشمندان اسلامی دشوار شده است همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی این همایش گفت: طی دو سال گذشته پیش‌نشست‌ها و جلسات زیادی برای برپایی این نشست‎ها صورت گرفته است تا امروز شاهد برپایی این همایش باشیم. ✅وی افزود: گفت‌وگوهای ما با اندیشمندان جهان عرب در فضا و جو کنونی، دشواری‌های زیادی دارد؛ همچنین ارتباطات علمی را دشوار کرده است، زیرا این اندیشمندان با موانع زیادی در کشورهای خود روبرو هستند. 🔶بابایی با طرح این سؤال که فرصت‌های تمدنی مسلمین در جهان کنونی کجاست و حرکت باید از کجا شروع شود، تصریح کرد: یکی از سؤالات مهمی که در این همایش به دنبال آن هستیم این است که مشکل اصلی در راه حرکت‌های تمدنی مسلمین چیست؟ و امیدواریم با پاسخ به این سؤالات گامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی برداریم.
💠گفتگوی اندیشمندان ایران و الجزایر با موضوع ✳️عرفان امام خمینی و علامه طباطبایی ✅این جلسه که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی- پژوهشی شکل گرفت بخشی از تعاملات کلان علمی میان ایران و جهان عرب می باشد 🔵در این جلسه عرفان ابن عربی و عرفان امام و علامه طباطبایی تشابهات و تفاوت ها و..... به بحث و گفتگوی علمی گذاشته شد
💠گفتگوی اندیشمتدان ایران و الجزایر با موضوع ✳️عرفان امام خمینی و علامه طباطبایی ✅این جلسه که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی- پژوهشی شکل گرفت بخشی از تعاملات کلان علمی میان ایران و جهان عرب می باشد 🔵در این جلسه عرفان ابن عربی و عرفان امام و علامه طباطبایی تشابهات و تفاوت ها و..... به بحث و گفتگوی علمی گذاشته شد
✳️ نگاه تمدن‌ساز امام صدر بر کار و تولید تاکید دارد دکتر شریف لک‌زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: «یکی از ویژگی‌های امام صدر در کنش تمدنی این است که این موضوع را به یک خواسته عمومی تبدیل می‌کند و به دنبال تئوری‌پردازی صرف نیست. در مراکز عمومی میان مردم در مدارس و در بین دانشجوها از تمدن صحبت می‌کند. نگاه تمدنی حتما به کار تشکیلاتی نیاز دارد. تمدن با جمع امکان‌پذیر است نه فرد. طرح تمدن ساز امام صدر سه اصل دارد: انسان صالح، جامعه صالح و نهاد(دولت) صالح. او بر اهمیت نقش عالمان دینی تاکید می‌کند و توقع دارد برعکس وضع فعلی آنها پیش بیایند و رهبری کنند جریان را. در نگاه تمدن ساز امام صدر تاکید ویژه بر کار، تولید، عمل و ارتباط با جامعه و هستی تاکید شده است.
💠گزارش مختصر همایش گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب ✅همایش گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب (در چشم انداز تمدنی) روز دوشنبه دوم دی ماه با تلاوت قرآن و سپس با ارائه گزارش علمی از سوی دبیر علمی همایش دکتر حبیب اله بابائی افتتاح شد و با سخنرانی دکتر عمار طالبی (نائب رئیس جمعیت علمای مسلمان در الجزائر) و سخنرانی ریاست جامعه المصطفی العالمیه دکتر عباسی ادامه یافت. 🔷بعد از برنامه افتتاحیه، پنل های تخصصی در چهار محور «توسعه و تمدن، چالش‌ها» به ریاست دکتر حبیب حاتمی، «علم در جهان اسلام» به ریاست دکتر محمدعلی میرزایی، «ادبیات، هنر، و معماری» به ریاست دکتر سید محمود میرزایی الحسینی، و «ارتباطات و رسانه» به ریاست دکتر عیسی عیسی‌زاده آغاز گردید. ♈️ در نوبت بعد از ظهر، اختتامییۀ این همایش هم با ارائه گزارش مقالات و گفتگوها از سوی روسای پنل‌ها و سپس با سخنرانی دکتر نورالدین ابولحیه (استاد دانشگاه باتنه الجزائر) و سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک‌زایی (ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به انجام رسید.  ⏸شایان ذکر است که این همایش به موجب تأخیر در ورود برخی از میهمانان عرب به ایران، یک پنل الحاقی خواهد داشت با موضوع «دانشگاه و سهم آن در ایجاد روابط تمدنی بین ایران و جهان عرب". این پنل روز پنج شنبه پنجم دی ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار خواهد شد و در آن شخصیت‌هایی از دانشگاه‌های عراق، عمان، و لبنان به گفتگو خواهند پرداخت.
♈️گزارش کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» قسمت اول ✅کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» برگزار شد 💠 کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی»با ارائه استاد فخر روحانی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد. 🔷کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد. 🔶در این جلسه خانم زهرا فخر روحانی به ارائه این کرسی پرداخت و حجت‌الاسلام محمد علی محمدی به عنوان ناقد در جلسه حضور داشت. ◻️در ابتدای جلسه، سرکار خانم ناهید موحدی دبیر علمی جلسه گزارشی از همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» در جامعه الزهرا علیهاالسلام ارائه کرد و در ادامه، سرکار خانم فخر روحانی به ارائه مقاله «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» پرداخت. 🔻استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ضمن اشاره به تعریف مقاومت و مؤلفه‌های قدرت نرم در برابر تهاجم نرم و کاربست‌های این واژه در قرآن کریم اظهار داشت: مقاومت نقطه مقابل پافشاری‌های غیرمعقولانه و لجبازی‌های غیرمنطقی است. 🔷فخر روحانی با بیان اینکه مقاومت پافشاری منطقی بر اساس ارزش‌ها و ‏اصول است، افزود: خداوند این نوع پافشاری را چنان به رسمیت شناخته که در آیه ۱۰ سوره مبارکه فتح، همراهی با پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را به منزله بیعت با خود برشمرده است. 🔳وی یادآور شد: در قرآن کریم، واژه‌هایی همچون صبر، استقامت و جهاد با واژه مقاومت، تقارب معنایی دارند. افزون بر این، کاربست‌های این واژه در قرآن بیانگر آن است که مقصود قرآن کریم از مقاومت محدود به عرصه نظامی نبوده بلکه هرگونه ایستادگی اعتقادی،‌ اخلاقی، تربیتی و فرهنگی را در برمی‌گیرد. 🔷این پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: صبر به معنای مقاومت آدمی، در راه تکامل در برابر انگیزه‌های شرآفرین، فسادآفرین و انحطاط آفرین است، همچنین راهبرد، معادل فارسی واژه استراتژی (strategy) است و عناصر کلیدی راهبرد عبارتند از: شناسایی توانایی‌ها و ضعف‌های خود و رقیب (دشمن) و همچنین کسب مزیت رقابتی پایدار (وجه تمایز و برتری). 🔵فخر روحانی بیان داشت: «راهبرد»، «استراتژی» یا «تاکتیک» به معنای «برنامه‌ریزی جهت رسیدن به اهداف؛ راه‌های رسیدن به اهداف برنامه» است و منظور از «اهداف» نیز عبارت از «استراتژی‌هایی» است که برای نیل به مقصود، برنامه‌ریزی می‌شوند. ◾️وی با بیان اینکه مقاومت در قرآن کریم دارای اقسامی است، گفت: یکی از قسم های مقاومت در قرآن کریم، «مقاومت فرهنگی» است که در آیات صد سوره مبارکه نساء و ۴۰ سوره مبارکه حج به آن اشاره شده است. ◼️استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: طبق بیان مقام معظم رهبری مدظله العالی، وقتی گفته می‌شود مقاومت، فوراً ذهن به سمت مفهوم مقاومت نظامی و امنیتی منتقل می‌شود، حال آنکه مقاومت فرهنگی از آن بالاتر است، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۸ مهر ۸۵ فرمودند: «حصار فرهنگی، خاکریز فرهنگی اگر در کشور سست باشد، همه چیز از دست خواهد رفت». 🔸وی دومین قسم مقاومت از دیدگاه قرآن کریم را «مقاومت اقتصادی» برشمرد که سوره نساء/ ۵؛ سوره توبه/ ۷۵؛ سوره صف/۱۰- ۱۲ به این نوع مقاومت اشاره شده است. 🔲وی همچنین «مقاومت امنیتی: سوره نساء/۱۰۲»، «مقاومت سیاسی: سوره انفال/۵۸» و «مقاومت نظامی: سوره انفال/۶۰» را از دیگر انواع مقاومت در قرآن کریم دانست و در ادامه به الزامات پایداری و مقاومت از جمله معرفت و بصیرت، ایمان و اعتقاد، تداوم و استمرار و غیره اشاره کرد و به تحلیل و بررسی آن پرداخت. 🌐https://eitaa.com/isca24
❇️ گزارش کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» قسمت دوم 💠در ادامه حجت‌الاسلام محمدی، دبیر همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به نقد این ارائه پرداخت و با توجه به ساختار علمی یک چکیده، که در ۸ محور (عنوان، موضوع، مسأله، ضرورت، هدف، روش، نتیجه، نوآوری) می توان مطرح شود، نقدهایی را به این مقاله وارد کرد. 🔷ناقد این کرسی افزود: عنوان مقاله باید تبیین شود و با متن، به صورت کامل مطابقت داشته باشد. از این رو باید راهبردهایی که از قرآن استخراج شده است، تبیین شود. وی ادامه داد: لزوم بیان کامل از موضوع مقاله، که مربوط به کدام حیطه است. مثلاً اگر از چیستی یا چگونگی و یا موارد دیگر صحبت می شود، به طور واضح تبیین شود. مناسب بود که واژه «راهبرد» تعریف می شد. ☸حجت‌الاسلام  محمدی تصریح کرد: نباید مسأله با پرسش خلط نشود. در مسأله باید مشخص شود که چه مشکلی وجود دارد که می خواهیم حلّ کنیم 🔳وی همچنین یادآور شد: در بیان «اهمیت»به دنبال این هستیم که یک تحقیق چه نتایج و ابعادی دارد ولی در «ضرورت» به دنبال این هستیم که آیا در زمان و مکان فعلی، این مبحث لازم است مطرح شود یا خیر؟ از این رو، در مباحث علمی، باید هم اهمیت و هم ضرورت بحث ارائه شود. ⬜️دبیر همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با بیان اینکه اهداف تحقیق باید جزئی، کاربردی و دست یافتنی باشد، گفت: این که راهبردهای قرآنی، از قرآن استخراج شده؛ از کدام روش بهره برده شده است؟ تفسیر استخراجی است یا استنطاقی، استطرادی و یا استشهادی؟ سؤالاتی است که باید پاسخ داده شود. 🔷حجت‌الاسلام محمدی در پایان عنوان کرد: مناسب بود که فقط به مبحث راهبردها پرداخته می‌شد و دسته‌بندی‌هایی در این زمینه انجام می‌شد. مثلا در سه بخش راهبردهای بینشی، گرایشی و رفتاری تبیین می‌شد. ⬛️در ادامه جلسه خانم فخر روحانی به ارائه نظرات کوتاهی درباره نقدها و به نوعی پذیرش این نقدهای منصفانه پرداخت. 🔸در پایان جلسه به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد. 🌐https://eitaa.com/isca24
چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی
🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت اول) 🔶زمان: چهارشنبه 4 دی ماه 98 ◼️مکان: مشهد/دانشگاه فردوسی/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی ✅بسم الله الرحمن الرحیم 💠کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمتآمیز ◼️دکتر نجف لکزایی ◼️استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم)علیهالسلام( و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حضار محترم و اساتید گرامی به همه شما سلام عرض می کنم و خوشحالم که توفیق پیدا کردم در جمع شما درباره کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمتآمیز گفتوگو کنم. همه می دانیم که امنیت نیاز اولیه تمامی انسانها و اولین کارویژه هر دولتی نسبت به شهروندانش محسوب می شود. با توجه به وقوع ناامنیها و جنگ های گسترده در اوایل قرن بیستم، از نیمه های این قرن تاکنون، پیوسته مطالعات امنیت، صلح و همزیستی در سطح جهان ،در حال گسترش بوده است. نظریه پردازی در این زمینه ها با توجه به اینکه این ها پدیده های هنجاری هستند، به ویژه که بخش عمده ای از جهان اسلام همچنان از انحطاط امنیتی در رنج است، از سوی مرکز علمی کشورهای اسلامی و با مراجعه به پیشینه مطالعات صلح و امنیت در تمدن اسلامی امری لازم و بلکه ضروری است. اما متأسفانه امروز مطالعات صلح و امنیت ،بهویژه با توجه به فرهنگ اسلامی و مشکلات داخلی در سطح دانشگاه های کشورهای اسلامی وضعیت شایسته ای ندارد و هم چنان بیشترین مطالعات امنیتی در کشورهای دیگر انجام می شود. به نظر میرسد دانش و دانشگاه و حوزه های علمیه هم می توانند در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت آ میز عمل کنند و هم نسبت به آن بیت فاوت باشند و یا علیه آن وارد عمل شوند. ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت آمیز ملازم با امنیت متعالیه در سطح نظری و عملی است. چنان که میان فقدان امنیت و با تضعیف و انحطاط امنیت نیز با امنیت های متدانیه در سطوح نظری و عملی تلازم برقرار است. بر این اساس معتقدم که اندیشه و انگیزه سازنده رفتارها، و از جمله رفتارهای امنیتی انسان است. از این رو بنیاد دعوت انبیای الهی بر تأثیرگذاری بر رفتارهای انسان، از طریق اصلاح اندیشه و انگیزه انسانها بوده است. مهمترین کارویژه نظام تعلیم و تربیت نیز انتقال فرهنگ به نسلهای جدید، به منظور آماده کردن آنها برای یک زندگی عزت مندانه است. با توجه به اینکه سمت و سوی اندیشه و انگیزه انسان چه باشد، رفتارهای او، و از جمله رفتارهای امنیتی او نیز متفاوت خواهد بود. به نظر می رسد مهم ترین چالش کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام، تربیت نخبگان دانشگاهی به ویژه نخبگان علوم انسانی، در حاشیه نظام معرفتی سکولاریستی است. این مسأله، در صورتی که چاره جویی نشود، به لحاظ امنیتی آینده پرمخاطره ای را برای جهان اسلام رقم می زند. زیرا در نظام دانشگاهی جهان اسلام مهندسی اندیشه ها و انگیزه ها با تئوری های عمدتاً غیربومی ،تقلیدی و غیراجتهادی صورت می گیرد. بهترین مثال برای این بحث ادبیات تولید شده در زمینه مطالعات امنیتی در جهان اسلام است، که علی رغم ناامنی گسترده در جهان اسلام هم چنان توجه کمی به مطالعات امنیتی صورت می گیرد. 🔶🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت دوم)
🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت دوم) 💠پیشنهاد می شود توجه به علوم اقتدارآفرین و امنیت ساز مورد توجه جدی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی جهان اسلام قرار گیرد. در این صورت است که ما شاهد ارتقای صلح و امنیت و همزیستی مسالمت آمیز خواهم بود. لازمه این اقدام رفع موانع پیشرو است. ✅ مهمترین مانع پیشرو ممانعت نظام سلطه از پرداختن مراکز علمی جهان اسلام و از جمله ایران برای ورود به عرصه علوم قدرت آفرین و استقلال علمی است. فناوری هسته ای یک نمونه آن است. در این جهت تا آنجا پیش رفتند که حتی دانشمندان این رشته ها را نیز در ایران و آن چنان که در رسانه ها آمده بود در برخی از کشورهای اسلامی به شهادت رساندند. آیا جهان اسلام نمی تواند در علوم انسانی به چنین جایگاه اقتدارآفرینی برسد که بتواند چالش های فرهنگی، سیاسی و امنیتی خود را حل نماید؟ ما معتقدیم در مبانی اسلامی ظرفیت هایی وجود دارد که میت واند ما را در علوم انسانی نیز به چنین جایگاهی برساند. ◼️امروز حرکت به سمت دست یابی به مرجعیت علمی مؤثر یک ضرورت است. مرجعیت علمی زمانی مؤثر است که هم مسئولانه باشد و هم دردمندانه و ناظر به حل مشکلات جهان اسلام. در این صورت است که می توانیم با بهره گیری از دانش تولید شده توسط خودمان و نه تقلید از دیگران و با همافزایی از طریق ارتقای امنیت و مبارزه با عوامل ناامنی از جمله اشغالگری و استعمار و سلطه و افراطگرایی به سوی همگرایی، هماهنگی، همکاری ،همبستگی و پیوستگی و در یک کلام تمدن نوین اسلامی گام های مؤثری برداریم. 🔶من و همکارانم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تلاش کرده ایم با چنین رویکردی به تولید و تحقیق در عرصه های متنوع علوم انسانی و اسلامی در قالب ده پژوهشکده و دو مرکز و سی و سه گروه علمی بپردازیم و آمادگی داریم با دانشگاه های جهان عرب کارگاه ها و تألیفات مشترک داشته باشیم. فرصت را مغتنم شمرده از همه شما دعوت میکنم جهت آشنایی با پژوهشگاه و محصولات آن، که همزمان با نشر کاغذی در فضای مجازی نیز منتشر می شود از کتابخوان همراه پژوهان به آدرس https://pajoohaan.ir استفاده کنید. در پایان از همه دستاندرکاران برگزاری این همایش بهویژه دانشگاه فردوسی و ریاست محترم آن جناب آقای دکتر کافی و شما که به سخنانم گوش دادید تشکر میکنم. والحمدلله ربّ العالمین 🔶🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت اول)
کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت_آمیز.pdf
209.3K
سخنرانی استاد دکتر نجف لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی
🔶مقایسه الگوی تمدنی ایران، ترکیه و مالزی در بیان نورالدین بولحیه (استاد باتنه الجزائر) 💠به قلم دکتر حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی ✅در همایش فوق نورالدین بولحیه استاد دانشگاه باتنه الجزایر چه آنجا که در پنل علم به طرح بحث پرداختند و چه وقتی که در اختتامیه سخنرانی کوتاهی کردند رویکرد متفاوتی در تحلیل موقعیت تمدنی ایران امروز داشتند. در پلن تخصصی علم، بولحیه امتیاز نظریه امام خمینی را در مقایسه با بسیاری از نظریات اندیشمندان، در تحقق‌یافتگی آن و امتداد عینی آن دانستند. در نظر ایشان، ایران در تجربه چهل سالگی خود در قامتی بزرگتر از مذهب ظاهر شده و مرزهای مذهبی را به سمت مرزهای انسانیت در نوردیده است. 🔷سخنرانی ایشان در اختتامیه هم در همین راستا بود که گفتند جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی اولین کسی بود که دست یاری به سمت مسلمانان دراز کرد و با همان دست به سینه آمریکا کوبید (اذله علی المومنین و اعزه علی الکافرین). از همین منظر تحلیل بولحیه در مقایسه ایران با ترکیه و مالزی اندکی متفاوت از استاد عمار الطالبی بود. دکتر طالبی مالزی را در فرآیند تمدنی اش مهم تلقی کرده و عنصر علم را عنصر مرکزی حرکت مالزی تلقی کرد، ولی نورالدین بولحیه پروژه تمدنی مالایایی‌ها و ترک‌ها را اقتصاد دانست و پروژه ایرانی‌ها در حرکت تمدنی‌‌شان را رسالت‌محور و بر مدار انسانیت و ارزش‌ها تعریف کردند و تصریح کردند که نقطه امتیاز و قدرت اصلی ایرانیان در همین رسالت‌محور بودن‌‌شان است. اگر نبود هویت رسالتی ایرانیان، ایران امروز بیش و پیش از ترکیه و مالزی رشد مالی و اقتصادی به دست آورده بود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶سخنرانی نورالدین بولحیه (استاد باتنه الجزائر) در مراسم اختتامیه همایش بین المللی گگفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب 🔷زمان: دوشنبه 1398/10/2 🔶مکان: قم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷https://eitaa.com/isca24/6195
🔷گزیده ای از سخنرانی استاد دکتر نجف لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی◾️ 🌐https://eitaa.com/isca24/6196
✅گزارش تصویری های روز پنج شنبه 5 دی ماه 1398 🔷گزارش تصویری پنل‎های همایش گفتگوهای فرهنگی در چشم‎انداز تمدنی ایران و جهان عرب پنل سهم دانشگاه در ایجاد روابط فرهنگی تمدنی بین ایران و جهان عرب https://b2n.ir/798881 ◾️گزارش تصویری پیش نشست کمیته علمی دومین همایش حکمت سیاسی متعالیه/پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی https://b2n.ir/488724 💠گزارش تصویری آیین اختتامیه همایش گفتگوهای ایران و جهان عرب https://b2n.ir/258941 🔶گزارش تصویری باز دید و جلسه هم اندیشی مسولین و دانش پژوهان مدرسه علمیه حضرت زینب کبری شهر یزد از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://b2n.ir/765116
✅استاد دکتر حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در کانال تلگرامیش نوشت: ♈️هم‌اندیشی «دانشگاه و سهم آن در صورتبندی تمدن نوین اسلامی» با حضور شخصیت‌های دانشگاهی از عراق، عمان، و لبنان و همین‌طور اساتید و محققان تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. مسئله‌هایی که گفتگوهای ماراتونیِ امروز در این هم‌اندیشی برآن متمرکز شد عبارت بود از چالش‌ها و ظرفیت‌های روش‌شناختی دانشگاه‌ها در نسبت با حوزه‌ها در امر تمدن‌سازی در وضعیت جهان امروز اسلام، تجربه جمهوری اسلامی ایران در صورتبندی دانشگاه‌های مستقل و یا نیمه مستقل در تفاوت‌های کارکردی و تمدنی آن با برخی از دانشگاه‌ها در کشورهای عربی، سیطرۀ ایدئولوژی‌های سکولار و ایدئولوژی‌های دینی در صورت‌بندی تفکر علمی در دانشگاه‌ها، و همینطورعلل شکست دانشگاه‌های مسلمان در ورود به حل مسائل اجتماعی و عقیم بودگی آنها در تربیت متفکر و نظریه‌پرداز. تفصیل گزارش بعدا منتشر می شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نودوپنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقدونظر»مربوط به پاییز 1398منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jpt.isca.ac.ir نمایه گردید. «عوامل انگیزشی وحدت‌بخش برای رسیدن به یکپارچگی ایدئال در تمدن از دیدگاه علامه جعفری» نوشته علی اسدیان شمس و عبدالله نصری؛ «"امّت"، فراتر از تمدن در آینه قرآن» اثر کوثر قاسمی، فتحیه فتاحی‌زاده و حبیب‌الله بابایی؛ «بازشناسی ساختارمند دانش و ارائه الگویی برای تولید و ترسیم آن در علوم اسلامی» به قلم محمدهادی یعقوب‌نژاد ازجمله مقالات این شماره است. همچنین «تأملی بر جایگاه حقوق طبیعی در منظومه فکری استاد مطهری» نوشته بیژن منصوری؛ «نقش فرهنگ در دین‌داری و شبکه معرفت دینی» به قلم قدرت‌الله قربانی؛ «بررسی دیدگاه ویلیام آلستون دربارۀ ادراک عرفانی و نقد آن بر اساس آرای هوسرل و مرلوپونتی» اثر عیسی نجفی و کمال ملکیان و «بررسی انتقادی ضوابط تکفیر معیّن از منظر ابن‌تیمیه» نوشته ابوالفضل فندرسکی، علی اله‌بداشتی و احمد عابدی از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. در این فصلنامه در 7 مقاله و در 184 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است: 🔶جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/680525