eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت روزهای پایانی سال 98 می توانید کلیه آثار پژوهان را با 30 درصد تخفیف دریافت کنید. 🎁کدتخفیف: all30 🌐 pajoohaan.ir 🆔 @pajoohaan_ir
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام ص۱۸۲ ♈️نظارت بر عملکرد کارگزاران مالی 💠نظارت حاکم بر رفتار کارگزاران، عامل انکار ناپذیری در صیانت از بیت‌المال و ساماندهی جامعه است؛ از این‌رو امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر همه امور به‌ویژه عملکرد مالی کارگزاران، نظارتی گسترده، دقیق و جدّی داشت و در این زمینه، شیوه‌های مختلفی را به کار می‌بست که بدانها اشاره می‌کنیم. 🔷یک ـ نظارت آشکار علی علیه‌السلام بازرسانی را به سراسر کشور اسلامی می‌فرستاد وآنان گزارش‌های خود را شفاهی یا کتبی به اطّلاع آن حضرت می‌رساندند. چنان‌که کعب بن مالک را برای بررسی عملکرد متصدّیان خراج به عراق فرستاد و برای او نوشت: 💠برحوزه خدمت خود کسی را جانشین بگذار و با گروهی از یاران خود به سرزمین سواد عزیمت کن و [ از عملکرد ] کارمندان من پرس و جو کن و در روش آنان بنگر ... سپس از آنچه انجام دادی مرا آگاه ساز (۱) ❎امام علیه‌السلام پس از دریافت گزارشِ قصور یا تقصیر کارگزاری، بی درنگ و بدون استثنا و اغماض به پیگیری آن می‌پرداخت، چنان‌که وقتی خیانت مصقلة بن هبیره به آن حضرت گزارش شد، در نامه‌ای به او ضمن اشاره به سخت بودن این خبر برای خود نوشت: 🖌سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، دقیقا این را بررسی خواهم کرد؛ اگر درست باشد خود را نزد من زبون خواهی یافت(۲) ⏺همچنین امام پس از دریافت گزارشی درباره نعمان بن عجلان، در نامه‌ای با اشاره به اینکه خیانت در امانت ضرر دین و دنیا را در پی دارد او را به خدا ترسی سفارش کرد و به او نوشت: 🖊به شایستگی [ از کرده خود ] بازگرد و عقیده مرا در باره خود دگرگون نساز و خراج را به‌طور کامل وصول کن. سپس برایم بنویس تا دستور و فرمانم ـ اگر خدا بخواهد ـ ابلاغ شود (۳) ♦️امیرمؤمنان پس از دریافت گزارش خیانت زیاد بن ابیه، به او نیز نوشت: ⬛️همانا فرستاده‌ام خبری شگفت به من داد. گفت که تو میان خود و او گفته‌ای کردها تو را بر انگیخته‌اند تا بسیاری از خراج را بر خود شکسته‌ای، و به او گفته‌ای که امیرالمؤمنین را بدان خبر نده. ای زیاد، همانا تو دروغگویی. اگر خراج را نفرستی، چنان بر تو سخت گیرم تا تو را تهیدست و سنگین‌بار سازد، تا آنچه از خراج برداشت کرده‌ای، بر عهده بگیری (۴) 💠از آنچه گفته شد در می‌یابیم که امام علی علیه‌السلام همواره بازرسانی را برای نظارت برعملکرد کارگزاران خود به مناطق مختلف فرستاده و پس از دریافت گزارش آنان براساس آن عمل کرده و کارگزاران را به رعایت امانت سفارش و خاطیان را توبیخ می‌کردند. __________________________ ۱.نهج البلاغه نامه۳۳ ۲. یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۹۷ و نهج‌البلاغه، نامه ۴۳،با اختلاف عبارت. ۳. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱. ۴. همان، ص۲۰۴.
کتاب سیاست های مالی امام علی ع را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/729
✅توازن در شخصیت امیر المومنین علیه السلام ♈️بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۷۵
✅ الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی 💠وحدتی شبیری، سیدحسن؛ الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده فقه و حقوق؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1389، 136ص رقمی. *** 🔶گذشته از جنبه مسکریت الکل، این ماده امروزه کاربردهای فراوانی در صنایع تبدیلی، آرایشی، پزشکی و آزمایشگاهی یافته است. شناخت حکم فقهی مربوط به الکل از یک‌سو، نیاز به درک ماهیت الکل، انواع و کاربردهای آن دارد و از سوی دیگر، حکم یادشده، ریشه در نجاست یا طهارت خمر و سایر مشروبات الکلی دارد. 🔹الکل از موضوعاتی است که درک ماهیت آن می‌تواند نقش به‌سزایی در حرمت یا حلیت و نجاست یا طهارت آن ایفا کند. این نکته، به اضافه پرسش‌هایی که مردم درباره الکل می‌پرسند، اهمیت آن را هم در زندگی مردم و هم در نزد فقیهان نشان می‌دهد. به‌دلیل آنکه مسئله حرمت نوشیدن مسکر که از امور مسلّم اسلام و ادیان تکامل یافته الهی است، در مباحث کتاب به حرام‌بودن مشروبات الکلی و بحث‌های فرعی آن اشاره‌ای نشده، مگر در برخی موارد که گذرا نکته‌ای بیان شده است. ✅بر این اساس، نوشتار حاضر در پی اثبات نجاست یا طهارت الکل و مشروبات است و نویسنده به دنبال اثبات این فرضیه است که الکل به‌خودی خود پاک است؛ هرچند خمر و دیگر مشروبات الکلی نجس باشد. نویسنده برای شناخت موضوع، فقط به منابعی استناد کرده که نزد متخصصان معتبر بوده است و برای بررسی حکمی و فقهی این مسئله، علاوه بر استناد به روایات معتبر اسلامی، به گفتار فقیهان نیز ارجاع داده است تا بحث‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار گردند. همچنین آرای فقیهان عامه در بیشتر موضوعات از نظر دور نمانده و برای تکمیل بحث، مطالعه‌ای تطبیقی نیز صورت پذیرفته است. 🔷پس از بررسی دیدگاه‌های گوناگون و دلایل مختلف، نویسنده به این نتیجه رسیده است که همه انواع شراب الکلی قطعاً حرام و مستوجب عقوبت است و بنابر نظر مشهور میان فقیهان، از نظر شرعی نیز نجس به شمار می‌رود، ولی الکل تا زمانی که عنوان الکل را دارد، پاک است و چیز پاک به صرف ملاقات با آن نجس نمی‌شود و در این زمینه میان انواع الکل‌های صنعتی، تخمیری و طبی فرقی نیست. ✅عده‌ای از فقیهان نیز معتقدند الکل به‌دست‌آمده از تقطیر خمر، نجس است. مقلدان این فقها، چنانچه بدانند الکل مصرفی در امور پزشکی و در صنایع از طریق تخمیر به‌دست‌آمده، باید از آن اجتناب کنند و در غیر این صورت، اصل طهارت اقتضا می‌کند که الکلِ موردِ تردید پاک شمرده شود. در نوشابه‌ها و داروها نیز چنانچه روشن باشد که در فرایند تولید آنها الکل به کار رفته و بر مایع به‌دست‌آمده (نوشابه یا دارو) بالفعل عنوان مست‌کننده صادق است، هرچند با نوشیدن مقدار زیاد آن حالت مستی عارض شود، آن نوشابه یا دارو نجس است و خرید و فروش و نوشیدن یا خوردن آن حرام است. 💠خرید نسحه دیجیتال اثر از کتابخوان پژوهان 💠خرید نسخه چاپی کتاب از فروشگاه نشر پژوهشگاه 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/380
ترس از کرونا یا دلهره @isca24(1).pdf
356.4K
✅ترس از کرونا یا دلهره از کرونا ♈️یادداشتی از دکتر احمد شاکرنژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅دکتر حبیب الله بابایی در کانال های مجازی خود نوشت: در معنای "اسیری" اسیر آن نیست که دستانش را در بند کرده باشند، اسیر آن است که منطق و زبان‌اش در بند مانده باشد، اسیر آن نیست که تن‌اش را در زنجیر بسته باشند، اسیر آن است که روح‌ و جان‌اش را به اسیری برده باشند، اسیر آن نیست که به اسارت دیگران رفته باشد، اسیر آن است که در اسارت «خود» گرفتار مانده باشد،   و اسیر آن نیست که در زمان و یا مکانی محدود شده باشد، اسیر آن است که از زمان و زمانه‌اش فراتر نرفته باشد و تاریخ هم او را به فراموشی سپرده باشد. گرامی باد یاد و نام آزادۀ کربلا عقیلۀ بنی‌هاشم که آن‌قدر بزرگ بود که فرودستان تاریخ هرگز نتوانستند آن قامت بلند تاریخ را بپوشانند، او را به اسارت ببرند، و منطق و مرام‌اش یا روح و جان‌اش را در بند کنند.  @Habibollah_Babai
کرونا ویروس و رویکرد تمدنی اسلامی@isca24.pdf
396.2K
✅کرونا ویروس در رویکرد تمدنی اسلامی ♈️دکتر علیرضا واسعی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
آیین افتتاحیه همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی http://m.aparat.com/v/ZvCbz
برگی از کتاب الکل و فرآورده های آن درفقه اسلامی@isca24.pdf
676.7K
https://eitaa.com/isca24/7053 برگی از کتاب الکل و فرآورده های آن در فقه اسلامی نویسنده:سید حسن وحدتی شبیری دسته بندی:فقه و حقوق ناشر:پژوهسگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه کننده:پژوهشکده فقه و حقوق
آیین اختتامیه همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی http://m.aparat.com/v/yxa9w
«استماته»ی پزشکان در خفقان کرونا شهید شیخ حسین معن شعاری داشته‌ است که «المُستَمیت لا یموت» (نمی‌میرد آنکه در پی مرگ می‌رود). شیخ محمد مهدی شمس الدین در سخن از مرگ فی‌سبیل‌الله، به ارادۀمرگ در راه خدا تأکید می‌کند و چنین اراده‌ای را برای هر یک از اعضای امت اسلام لازم می‌شمارد. شیخ محمد مهدی آصفی نیز در بحث از شهادت، از تمنای شهادت سخن می‌گوید و چنین تمنای قلبی را در شکل‌گیری عزت و قوت اسلام مهم و سازنده می‌داند. اکنون سیاهی کرونا در جامعۀ ایرانی و بلکه جهان امروز نه فقط با پزشکان و پرستاران شهید، سویه‌های نور و افق‌هایی نو پیدا کرده، بلکه با بسیاری از آنهایی که زنده‌اند ولی در هر لحظه‌شان مستمیت‌اند، ارادۀ مرگ شرافتمندانه دارند، و در تمنای شهادت بسر می‌برند، سویه‌های قدسی و معنوی پیدا کرده است. فرهنگ استماته (به استقبال مرگ رفتن) در وضعیت انباشتگی مرگ، فرهنگ ارادۀ بر مرگ در وضعیت هراس از مرگ، و فرهنگ تمنای شرافت و شهادت در وضعیت خودخواهی‌‌ها و فرار از مرگ شرافتمندانه، جزو عناصر سازنده‌ای است که ما را در وضعیتِ بی‌معنای کرونا به سمت معنا و معنویت راه می‌برد.   @Habibollah_Babai
✅همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی ◾️کمیسیون تخصصی نهادهای علمی و بیانیه گام دوم با تاکید بر جوانان 🔶رئیس کمسیون: حجه الاسلام و المسلمین دکتر شمس الله مریجی ⏰زمان: پنجشنبه 24 بهمن ماه 1398 🔷مکان: قم چهار راه شهداء - دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - سالن رضوان- ساعت 10:20 تا 16 🌐https://www.aparat.com/v/gmnWP
دومین وبینار اجتماعی و فرهنگی کرونا به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛ دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا با موضوع "نهاد دين و بحران جهاني، فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا" برگزار می‌شود. با ارائه هايي از: دكتر عليرضا شجاعي زند(دانشگاه تربيت مدرس) دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه) دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم) دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه(دانشگاه امام صادق) دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس) دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي) دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين) يكشنبه 25 اسفندماه 1398ساعت15 تا 18 ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق: https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf (حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد) @Habibollah_Babai