#احمد_شاکر_نژاد
#معنویت_گرایی_جدید
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#نشست_مجازی
✅دکتر احمد شاکرنژاد:معنویتگرایان جدید به از خود گذشتگی برای خدمت به خلق باور ندارد
🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح فعالیتها و افکار معنویتگرایان در موضوع کرونا اشاره و تأکید کرد: معنویتگرایان جدید اعتقادی به نثار جان برای خدمت به دیگران ندارند.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا به نقل از خبرگزاری ایکنا از قم، سی و یکمین نشست از سلسله نشستهای کرونا و زندگی مؤمنانه شامگاه پنجشنبه، ۲۲ خردادماه بههمت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد قم، برگزار شد که با ارائه بحث از سوی احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع کرونا و معنویتگرایی جدید همراه بود.
❎شاکرنژاد در ابتدای این نشست گفت: چالشهای مدعیان معنویت در دوران کرونا بسیار آموزنده است که میتوان از مدعیات آنها زمینههای شناخت بهتری از آنها پیدا کرد.
🔲وی افزود: در یک نگاه عام میتوانیم انواع معنویتگرایی را به چهار دسته کلی تقسیم کنیم که شامل معنویت زاهدانه، معنویت عارفانه، معنویت اجتماعی و معنویت قهرمانانه است.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/144103
#احمد_رضا_یزدانی_مقدم
#پیش_اجلاسیه_نظریه
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#نجف_لک_زایی
#رجبعلی_اسفندیار
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛پیش اجلاسیه دوم نظریه «آئینگی وحی، حکومت و قانون در سنت فلسفه اسلامی» برگزار شد
⬅️پیش اجلاسیه دوم نظریه «آئینگی وحی، حکومت و قانون در سنت فلسفه اسلامی» در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برگزار گردید.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جلسه با تلاوت آیاتی از کلام¬الله مجید آغاز گردید و دبیر جلسه ضمن خوش¬آمدگویی به حاضران مصوبه پیش¬اجلاسیه اول را قرائت نمودند و از ارائه¬کننده نظریه جناب حجت¬الاسلام و المسلمین آقای یزدانی مقدم خواستند به مدت ۲۰ دقیقه مباحث خود را مطرح نمایند.
حجت الاسلام و المسلمین آقای یزدانی مقدم در توضیح نطریه خود گفتند: «آئینگی وحی الهی به مثابه یک نظریه تکاملی فلسفه سیاسی درباره تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون» است.
🔷پرسش اصلی مقاله/نظریه آن است که «استفاده و استنباط از وحی برای شرایط و مقتضیات تاریخی تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟».
مدعای مقاله/نظریه این است که: پیامبر همچون آئینهای، حقایق عقلی را با وحی الهی دریافت و به مردم ارائه میکند. با توجه به آئینه بودن نفس شریف پیامبر در دریافت وحی الهی، و نقش آئینه در بازنمایی حقیقت دریافتی، پیامبر حقایق دریافتی را به تناسب شرایط فرهنگی و تمدنی و اجتماعی و ...؛ به مردم رسانده است. ازین رو پیامبر در شرایطی متفاوت، پیام الهی را به تناسب شرایط جدید در اختیار مردم قرار میدهد.
به همین ترتیب در صورت انتقال وحی آن پیامبر به شرایط جدید؛ استنباط احکام الهی در شرایط جدید نیازمند تفقه و تعقل و اجتهاد است. این نظریه در چارچوب فلسفه سیاسی فارابی و ابن سینا ارائه میشود. نظریه، حاصل تأمل در نظریههای وحی در فلسفه سیاسی و متون مربوطه و تحلیل آنهاست.
💠نتایج نظریه آن است که: حقیقت جان آدمی که ناطقه اوست وحی را دریافت میکند. آنچه توسط ناطقه دریافت میشود، حقایق کلی عقلی است که در طی فرآیند درونی پیامبر به حقایق جزئی هم تبدیل میشود. بنابراین از نتایج نظریه؛ عقلانی بودن دین و امکان عقل ورزی در دین است. تأثیر نظریه در طرح و نتیجه موضوعاتی مانند مناسبات دین و فلسفه سیاسی، دین و سیاست، تحلیل و بررسی دین و شریعت، فلسفه تشریع و قانونگذاری، ویژگی¬ها و وظایف حاکم و حکومت، مقاصد نهایی قانون و چگونگی تفسیر متن وحیانی؛ خود را نشان می¬دهد.
🔷جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/134355
✅غلامرضا جلالی :گسست میان مباحث الهی و طبیعیات
#غلامرضا_جلالی
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#کرونا_ویروس
⬅️استاد غلامرضا جلالی گفت: براساس اراده خداوند، به عنوان انسان از جایگاه ویژهای برخورداریم و بر روی کره خاکی آمدهایم تا تعادل را بر محیط زیست حاکم کنیم؛ اما شاهدیم که میان مباحث الهی، دینی و طبیعیات گسست به وجود آمده است
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، غلامرضا جلالی، اظهار کرد:
🔷برخی از آیات قرآن نشان میدهد که انسان با توجه به جایگاهش بهعنوان «خلیفهالله» بر روی زمین است، خداوند در آیه ۱۶۵ سوره انعام میفرماید: «وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ» بدین منظور که هر کسی که قابلیت لازم را پیدا کند، باید احکام الهی را بر روی زمین دنبال کند و به نوعی باید شریعتی را اجرا کند که معادل با عالم تکوین است، زیرا اگر ما قانون و شریعت را دنبال کنیم که با تکوین ارتباطی نداشته باشد، در نتیجه با تخریب تکوین مواجه خواهیم شد. از این رو، بحث کرونا در حقیقت به نوعی از تفرقات انسان حکایت میکند که آنرا به وجود آورده که متأسفانه این آفرینش او باعث آفت و خرابی شده است. البته همچنین با توجه به اینکه ما برخی از برنامههای طبی و اقدامات اکتشافی را در خصوص مسئله زیست محیطی و زیستی دنبال میکنیم، نتیجه میگیریم که این نوع پدیدهها به هر طریقی میتوانند ایجاد شوند.
🔲جلالی گفت: اگر نگاهی به تاریخ بشریت داشته باشیم، متوجه میشویم که به هیچ عنوان نمیتوان پدیدهای مانند کرونا را پیدا کرد که بهصورت جهانی فراگیر باشد و از این رو میتوان گفت که این پدیده، پدیده جدیدی است و نشان میدهد خداوند امانتی را در حفظ حیات برای او قائل شده و او را بهعنوان خلیفه خود در نگهداری از محیط زیست قرار داده است. متأسفانه انسان نتوانسته با معادلات خود در اکوسیستم حیات خود عمل کند و اکوسیستم طبیعی را تخریب کرده که این تخریبها سبب شده که ما با پدیدههای غیرطبیعی از جمله کرونا روبهرو شویم که جسم، روح، جامعه و تمدنهای ما آمادگی برای پذیرش اینگونه بلایا را ندارد.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/725153
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#فعالیت_پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#عباسعلی_نصر_آیادی
رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش شعبه خراسان رضوی تشریح کرد:
فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در سال ۹۸
فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در برگزاری کرسی های ترویجی، نشست های علمی و تخصصی، همایش ها و کارگاه های آموزشی، پژوهشی در سال ۹۸
فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در برگزاری کرسی های ترویجی، نشست های علمی و تخصصی، همایش ها و کارگاه های آموزشی، پژوهشی در سال ۹۸
عباسعلی نصرآبادی به تشریح فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در برگزاری کرسی های ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، نشست های علمی و تخصصی، همایش علمی و کارگاه های آموزشی-پژوهشی در سال ۹۸ پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی، عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش شعبه خراسان رضوی گفت: پژوهشکده اسلام تمدنی در سال ۱۳۹۸ ،نسبت به برگزاری ۱ همایش، ۴ کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، ۱۵ نشست علمی و تخصصی، ۶ کارگاه آموزشی-پژوهشی، و همینطور نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اقدام نمود که عبارتند از:
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/067224
#معرفی_آثار_علمی
#کلان_پروژه
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#حمید_عطایی_نظری
✅عطایی نظری در مصاحبه ای تبیین کرد:شروع کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه»
💠استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی میگوید: کتاب «خداشناسی در کلام امامیّه» شاید نخستین اثری باشد که بهتفصیل، به تقریر و تبیین و تشریح استدلالهای خداشناسی در آثار کلامی امامیّه و معتزله و اشاعره میپردازد و تاریخ و سیر تطوّر این براهین را در قرون میانی آشکار میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه» عنوان طرحی درازدامن است که انجام آن چندین سال به طول خواهد کشید و طبق طرح اولیه قرار است در حدود ده جلد منتشر شود. مجلد نخست آن که در باب براهین اثبات وجود خدا است در قالب دو جلد کلان تا چند ماه دیگر به طبع میرسد. حمید عطائی نظری (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) که تدوین این پروژه را بر عهده دارد در گفتوگویی به تفصیل درباره این مجموعه شرح داده است.
✍️تدوین سیر اندیشه کلامی امامیّه بطور کلّی از چه جهاتی حائز اهمّیت است؟
تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه و بررسی تطوّرات و تحوّلات آن در درازنای تاریخ اکنون از مهمترین اولویّتهای پژوهشی در حوزه علم کلام بهشمار میآید و این کار به دلایلی چند از اهمّیّت و ضرورت بسیار برخوردار است. در اینجا به سه دلیل اصلی اشاره میکنم:
نخست اینکه تعیین تاریخ پیدایی آموزههای اعتقادی و نحوه شکلگیری نظریّات کلامی، یا به تعبیر دیگر، شناخت اَصالت یا خاستگاههای اندیشههای کلامی شیعه تا حدّ زیادی متوقّف بر تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه، خاصّه در قرون متقدّم است. افزون بر این، بدون در اختیار داشتن سیری جامع، منظّم و تاریخی از فکر کلامی امامیّه در قرون مختلف، پیشینه و ریشه طرح مسائل، براهین و نظریّات کلامی مختلف در نظام کلامی امامیّه قابل تعیین نیست. برای نمونه، تعیین اینکه «برهان نظم» یا برهان «امکان صفات» بر اساس منابع موجود، نخستین بار در چه مقطعی و در کدامیک از آثار کلامی به مباحث خداشناسی در کلام امامیّه وارد شده است، یا اینکه نظریّه «صَرفه» در باب وجه اعجاز قرآن، نخست، از سوی کدام متکلّم و در کدام کتاب مطرح شده است، و مسائلی از این دست، همگی مستلزم تدوین سیری تا حدّ ممکن کامل و نظاممند و تاریخی از اندیشههای کلامی امامیّه است.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/340286