#شورای_علمی_گروه
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
#نمایه_سازی
✅در شورای علمی گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک تصویب شد:ادامه نمایه سازی منابع سبک زندگی در دو بخش کتاب و پایان نامه
❎جلسه شورای علمی گروه ساماندهی اطلاعات و مدارک با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد.
💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) جلسه شورای علمی گروه ساماندهی اطلاعات و مدارک با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد.
در این جلسه موارد زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:
۱ - ادامه نمایهسازی سبک زندگی طبق روال سابق
۲ - تعیین منابع کتاب در حد بودجه سال جاری
۳ - تعیین منابع پایاننامهها
۴ - نحوه واگذاری و نظارت نمایهسازی کتابهای جدید و پایاننامهها و مقالات
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/889544
❎به همت میز تخصصی تمدن اسلامی؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انجام شد:یادداشتهایی درباب کرونا با رویکرد تمدنی
❇️این یادداشت ها توسط میز تخصصی تمدن اسلامی تهیه شده است.
عنوان: کرونا و تمدن (یادداشتهایی درباب کرونا با رویکرد تمدنی)
تهیه کننده: میز تخصصی تمدن اسلامی؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - -
گروه تاریخ تمدن اسلامی؛ مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن. -
تنظیم، ویرایش و طراحی: محمدعلی عبدلی رحیمی
سایر همکاران: سید جمال موسوی و مجید نقدی
سال نشر: بهار ۱۳۹۹
نوع نشر: دیجیتالی
فهرست مطالب
مقدمه
کرونا و چالش تمدن بشری
۱ . کرونا و برخورد تمدنها ................................................................................................... ۷
۲ . کرونا برخورد تمدنها را رقم زد ........................................................................................ ۱۱
۳ . کرونا، پیچ تاریخیٍ و تغییر حکمرانی جهانی ..................................................................... ۱۷
۴ . ویروس کرونا، آینه تمدن انسان معاصر ............................................................................. ۲۷
۵ . کرونا؛ ویروسی که میتواند تمدن بشری را تغییر دهد ....................................................... ۳۱
۲ . کرونا و دین
۱ . کرونا در مناقشات علم و دین ........................................................................................... ۳۷
۲ . دین و پساکرونا ................................................................................................................ ۵۱
۳ . الهیات سلامت، معنویت و تمدن در عصر کرونا ................................................................ ۵۷
۴ . کرونا سکولاریسم را تقویت نخواهد کرد ......................................................................... ۶۳
۳ . کرونا و تمدن نوین اسلامی
۱ . جمهوی اسلامی و تمدن نوین اسلامی در شرای کرونایی و پساکرونا ............................... ۶۹
۲ . کروناویروس در رویکردی تمدنی اسلامی .................................................................... - ۷۳
۳ . کرونا؛ بستر تمایزیابی هویتی ما با غرب ............................................................................. ۷۷
۴ . ضرورت فقه هوشمند در سرعت تحولات جهانی ............................................................... ۹۹
۴ . کرونا و تمدن غرب
۱ . کرونا و تزلزل تمدن غرب .................................................................................. ۱۰۹
۲ . کرونا؛ رونمایی نهیلیسم و بیمعنایی سبک زندگی غربی ..................................... ۱۱۵
۳ . امنیت به بهای گزاف آزادی؛کرونا به تمدن غرب پایان میدهد؟ ......................... ۱۲۳
۴ . کرونا و روزهای ظهور ماهیت تمدن غرب .......................................................... ۱۲۷
۵ . بحران کرونا حاصل سیاستهای نئولیبرالیسم است .............................................. ۱۳۱
۶ . کرونا ضعف درونی تمدن غرب را عیان کرد ...................................................... ۱۳۷
۵ . جهان پساکرونا
۱ . پساکرونا؛ تعبیری مبهم و اغواگر .......................................................................... ۱۴۵
۲ . مبانی تحلیل پسا کرونا ........................................................................................ ۱۶۷
۳ . اپیدمی کرونا و نشانه های دگرگونی جهان در دوران پسا کرونا ............................ ۱۷۱
۴ . پساکرونا عصر پیدایش تمدنهای متکثر .......................................................... ۱۷۵
۵ . شئون جهانی پساکرونا ........................................................................................ ۱۸۱
۶ . نظم جهانی جدید در پساکرونا ........................................................................... ۱۸۳
۷ . کرونا و آینده نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام .................................... ۱۹۱
#پژوهشکده_مهدویت_وآینده_پژوهی
#اداره_نشریات
#فصلنامه_جامعه_مهدوی
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: پروانه انتشار دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «جامعه مهدوی» صادر شد.
.
💠با درخواست پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی و پیگیریهای اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی جناب آقای محمد خدادی معاون محترم امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه انتشار رسانه غیربرخط «جامعه مهدوی» صادر و ابلاغ گردید.
در این مجوز آمده است:
⏹«به موجب ماده ۱۳ قانون مطبوعات مصوب ۱۳۶۴/۱۲/۲۸ مجلس شورای اسلامی پروانه انتشار رسانه غیربرخط جامعه مهدوی در زمینه تخصصی آیندهپژوهی به زبان فارسی و ترتیب انتشار دوفصلنامه به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵ به شماره ثبت ۸۶۴۰۶ صادر می گردد.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/697098
✅به همت حوزه ریاست و ورابط عمومی پژوهشگاه انجام شد:اولین جلسه هم اندیشی رابطان خبری
💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، اولین جلسه رابطان خبری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع بررسی گزارش عملکرد رابطان در سال ۱۳۹۸ و ارائه برنامه¬های سال ۱۳۹۹ با حضور حجتالاسلام والمسلمین موسی الرضا تیموری رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
💠در این جلسه حجتالاسلام والمسلمین تیموری ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد رابطان خبری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۹۸بیان داشتند: در سال ۱۳۹۸بالغ بر دو هزار خبر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید شد که اخبار تولید شده در سایت ها و کانال های پژوهشگاه در فضای مجازی، نشریه پیام روز دفتر تبیلغات اسلامی و خبرگزاری ها منعکس شد.
ایشان در ادامه افزودند: با توجه به وجود سایت ها و کانال های متعدد در پژوهشگاه که هر کدام رسالتی را انجام می دهند اما با تلاش رابطان خبری، همه آنها فعال و به-روزرسانی شده است و اخبار مربوط به پژوهشکده¬ها و مراکز به نحو مناسب درج شد اما لازم است نسبت به ارسال اخبار جهت انعکاس در نشریه پیام روز، خبرگزاری ها و سایت ها فعال-تر اقدام شود لذا هرچند در تولید و انعکاس اخبار پژوهشگاه پیشرفت خوبی داشتیم اما تا رسیدن به حد مطلوب هنوز فاصله داریم و لازم است همه رابطان خبری، تلاشی مضاعف داشته باشند زیرا ظرفیت فعالیت های پژوهشگاه، فرصت مناسبی برای انعکاس اخبار آن است و سوژه های تولید خبر در این مجموعه علمی، بسیار زیاد است.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/214801
✍️ به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: سایت نظام سازی قرآنی آغاز به کار کرد
✅سایت نظام سازی قرآنی به منظور اطلاع رسانی آخرین اخبار، پژوهشها و تحقیقات حوزه نظام سازی قرآنی به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی راه اندازی شد.
💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از پرتال جامع علوم و معارف قرآن، يکی از ابعاد مطالعاتی مورد نياز جامعه و نظام اسلامی، کشف و تبيين ادبیات دانشی شکلگيری نظامات جامعه مبتنی بر معارف قرآن کريم است. از اين پژوهشها به مطالعات نظامسازی قرآنی تعبير میشود که منجر به طراحی، بازطراحی، اصلاح و ارتقاء نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی و خرده نظامهای آن مبتنی بر مفاهيم و معارف قرآنی میشود.
سایت نظام سازی قرآنی با محوریت مسائل مربوط به نظام سازی قرآنی فعالیت خود را آغاز و تلاش دارد تا ضمن بررسی و معرفی ارائه آخرین فعالیتهای علمی صورت گرفته در این حوزه گامی موثر در راستای بهبود وضعیت کنونی بردارد.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/480377
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#معرفی_آثار
✅مدیرگروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد:انتشار کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» در سال جاری
✍️مدیرگروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تألیف کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن این پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی در گفت و گویی با اعلام این خبر گفت: کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» از پروژه «معاشرت با مؤمنان در سبک زندگی اسلامی» است که با تکیه و تأکید بر دیدگاههای مفسران متأخر شیعه میباشد؛ منظور مفسرانی که در یک قرن اخیر زیستند و اندیشههای تفسیری آنها در قالب کتاب در دنیای اسلام عرضه شده است.
💠وی با بیان این که پروژه «معاشرت با مؤمنان در سبک زندگی اسلامی» در سه جلد منتشر میشود، گفت: این پروژه در قطبهای فکری و فرهنگی تأیید گردید و به پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سپرده شد؛ که در ابتدای کار متوجه شدیم موضوع بسیار گسترده است و ظرفیت ارائه در ۳ جلد و هر جلد حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ صفحه را دارد که سرفصلها و موضوعات مهمی در این پروژه بحث میشود.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/877880
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قران
#محمد_هادی_یوسفی_مقدم
#معرفی_سایت_نظام_سازی_قرآنی
✅حجتالاسلام یوسفی مقدم خبر داد:نظامسازی قرآنی نیازمند شبکه تحقیقاتی و پژوهشهای گروهی است
✍️رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ضمن اعلام خبر راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی نظامسازی قرآنی، اظهار کرد: پژوهشهای قرآنی نیازمند نظام شبکهای تحقیقاتی است؛ به این معنا که باید پژوهش قرآنی به سمت مرجعیت و نظامسازی سوق داده شود تا تولید محتوا از فردگرایی به گروهگرایی سوق یابد و بتوانیم درون یک شبکه فعالیتها را ساماندهی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری ایکنا ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفتوگو با این خبرگزاری، با اشاره به مفهوم نظامسازی قرآنی، تصریح کرد: مطالعات نظامسازی قرآنی به مجموعهای از مطالعات اطلاق میشود که منجر به طراحی، بازطراحی، اصلاح و ارتقای نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و خردهنظامهای آنها مبتنی بر مفاهیم و معارف قرآن میشود.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/524197
✅با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: همایش بینالمللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» برگزار میشود
✍️همایش بینالمللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» ۶ آبانماه در تهران برگزار میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) همایش بینالمللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده»، به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع) و مجمع تشخیص مصلحت نظام و با مشارکت تعدادی از نهادها، سازمانها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی، ششم آبانماه در تهران برگزار و مکان دقیق آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
⏹علاقهمندان به شرکت در این همایش میتوانند چکیده مقالات خود را در محورهای اصلی تا تاریخ ١۵ مرداد به تارنمای دبیرخانه همایش به آدرس usdecline.info ارسال کنند.
◀️اسامی حامیان و مشارکتکنندگان در برگزاری این رویداد عبارتاند از: سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای راهبردی سیاست خارجی، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، موسسه مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شاهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه مازندران، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه آزاد اسلامی، جامعة المصطفی(ص) و دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/408995
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام جهت معرفی سیره و زمانه ابن الرضا علیهم السلام در سال 1395 اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «سیره و زمانه امام جواد علیه السلام» نمود. مجموعه مقالات این همایش در سه جلد منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت
✅امام جواد(ع) مولودی بابرکت/علیاکبر ذاکری*
✍️پس از شهادت امام کاظم(ع) عدهای منکر وفات حضرت شدند و در انتقال امامت به امام رضا(ع) تردید کردند. یکی از مهمترین ادعاهای آنان، فرزند نداشتن امام رضا(ع) بود. امام جواد(ع) در چنین جوی پا به عرصه وجود نهادند. امام رضا(ع) او را مولودی بابرکت برای شیعیان دانستند؛ چون این تولد، جلو تحیر و انحراف جمعی از شیعیان را گرفت و به اعتقادات تشیع و امامت استحکام بخشید. این موضوع در این مقاله واکاوی میشود و علت بابرکت بودن حضرت جواد(ع) در چهار محور بررسی میگردد: تثبیت امامت، جلوگیری از تحیر شیعیان، ممانعت از انحراف خویشاوندان حضرت رضا(ع) و برکات علمی آن حضرت برای مسلمانان.
💠واژگان کلیدی: امام جواد(ع) ، امام کاظم(ع) ، واقفه، امام رضا(ع) ، تحیر شیعیان و امامت.
🔹امام جواد(ع) مولودی بابرکت برای شیعیان و پدر بزرگوارش بودند. همه محبان اهلبیت(علیهم السلام) از تولد آن بزرگوار بسیار خوشحال شدند. تعبیر «مولودی بابرکت» که محور این مقاله است، درباره امام جواد(ع) از سوی پدر بزرگوار حضرت درباره ایشان به کار رفته است. کاربرد این تعبیر باید جهتی خاص داشته باشد.
🔶اکنون جای این پرسشهاست:
1️⃣. به چه جهت تولد این امام، بابرکت دانسته شده است.
2️⃣. سرّ این تعبیر از زبان معصوم چیست؟
3️⃣. چرا در جمع معصومان، امام جواد(ع) مولود بابرکت معرفی شدهاند، در حالی که دیگر امامان نیز نقش مهمی در حفظ اسلام و تشیع داشتهاند؟
برای پاسخ به این پرسشها، به روایاتی در این باره میپردازیم؛ آن گاه با نگاهی به اوضاع زمان تولد آن بزرگوار، علت و چرایی آن را تبیین میکنیم. ولی قبل از آن لازم است نگاهی اجمالی به زمان تولد و آغاز امامت امام جواد(ع) داشته باشیم تا آنچه مطرح میشود، برای خواننده محسوس و ملموس باشد.
◀️نهمین امام شیعیان محمد بن علی، ملقب به تقی و جواد، با کنیه ابوجعفر در دهم رجب سال 195 قمری در مدینه[1] متولد شدند.[2] تولد ایشان دوازده سال پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) ششم رجب سال 183قمری بود.[3] در این زمان هارون خلیفه بود. پدرشان امام رضا(ع) ، در صفر سال 203 قمری در توس به دست مأمون به شهادت رسیدند[4] و پس از آن امامت به امام جواد(ع) که فقط هفت سال داشتند منتقل شد. دوران امامت آن حضرت حدود نوزده سال طول کشید[5] و در 25 سالگی در آخر ذیقعده سال 220قمری، در زمان معتصم عباسی در بغداد به شهادت رسیدند.[6]
* عضو هیأتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
[1]. طوسی، تهذیب الأحکام، ج6، ص90؛ کلینی، کافی، ج1، ص492.
[2]. طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص805.
[3]. کافی، ج1، ص276.
[4]. تهذیب الأحکام، ج6، ص83.
[5]. کافی، ج1، ص497.
[6]. تهذیب الأحکام، ج6، ص90؛ کافی، ج1، ص492
⬅️بر گرفته از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد(ع) جلد ا
💠برای دریافت نسخه دیجیتال اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
🌐http://pajoohaan.ir/document/767
معرفی کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام حلد اول
ارائه دهنده: دکتر حمیدرضا مطهری: رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
https://www.instagram.com/tv/CC47IpAJjcJ/?igshid=58w3p8oxq9ex
مجموعه مقالات - جلد اول.pdf
6.02M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد اول
مجموعه مقالات - جلد دوم.pdf
4.52M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد دوم
مجموعه مقالات - جلد سوم.pdf
5.53M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد سوم
✅روش شناسی مناظرات امام جواد (علیه السلام) دکتر حمیدرضا مطهری
🔶امام جواد (علیهالسلام) در مناظرههای خود با گروهها و گرایشهای مختلف، با توجه به وضعیت و شرایط مخاطبان روشهای متفاوتی را در پیش میگرفتند که برخی از آنها را به عنوان اصول مناظره میتوان نام برد.
نویسنده: حمیدرضا مطهری (1)
✍️چکیده
امام جواد (علیهالسلام) در مناظرههای خود با گروهها و گرایشهای مختلف، با توجه به وضعیت و شرایط مخاطبان روشهای متفاوتی را در پیش میگرفتند که برخی از آنها را به عنوان اصول مناظره میتوان نام برد. شناخت شیوهها و روش پاسخگویی آن حضرت به مخالفان، از نکاتی است که به تبیین و توجه بیشتر نیاز دارد. ایشان در مناظره با افراد مختلف، به دو بعد رفتاری و استدلالی توجه داشتند و ضمن رعایت جایگاه طرف مقابل و احترام به باورهای آنها، از استدلالهای عقلی و دلایل نقلی و گاه روش ترکیبی برای اثبات دیدگاه خود استفاده میکردند. استناد به آیات قرآن و سیره و سخن پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم)، جایگاه ویژهای در گفتگوها و مباحثات آن حضرت داشت و گاه نیز در رد عقاید و ادعاهای مخالفان، به باورهای آنان استناد میکردند. این نوشتار، میکوشد تا روش مناظرههای آن حضرت را در محورهای یاد شده بررسی و تبیین نماید.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/392110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅معرفی کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام
💠ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#مهدی_فصیحی
#گروه_تربیت
✅معرفی پروژه ای دیگر از گروه تربیت:
🔹مقدمه: یکی از پروژه های گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، روانشناسی تحول اخلاقی؛ تحلیل و نقد سه نظریه معاصر در رشد اخلاقی است که مجری آن، حجتالاسلام مهدی فصیحی رامندی، دانش آموختۀ حوزه و محقق رشته اخلاق اسلامی با گرایش اخلاق کاربردی است. این پروژه بیش ااز هفتاد درصد پیشرفت داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) ایشان در گفتوگوی با خبرنگار ما در مورد این پروژه توضیحاتی دادند، چگونگی انجام و پیشرفت این پروژه را از زبان مجری آن با هم می خوانیم:
🔶*** این پروژه از چه زمانی آغاز شد و کلید خورد؟
این تحقیق نتیجه مباحثات گروهی در گروه تربیتِ اخلاقی پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است. اصل پروژه از سالهای ۹۱-۹۰ آغاز شده و شیوۀ کار به این صورت بوده که نظریات کلاسیک و معاصر در حوزۀ رشد اخلاقی پس از بررسیهای اولیه گسترده گزینش شد که به حدود هفت- هشت نظریه رسید. محققان و اعضای هیأت علمی گروه تربیت، هرکدام یک یا چند نظریه را برای بررسی تحلیلی و نقد جدی انتخاب کردند. دو نظریه که در واقع به عنوان نظریات پایه و کلاسیک بودند؛ یعنی نظریۀ پیاژه و کلبرگ، به همراه یک درآمد مستوفا در حوزۀ رشد اخلاقی توسط حجج اسلام: دیبا، بوسلیکی و مرادی، در قالب یک دفتر با عنوان رشد اخلاقی: نظریات کلاسیک به چاپ رسید، اما بنده سه نظریه را که اصطلاحاً شناختی اجتماعی هستند، کار کردم؛ یعنی نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا، نظریۀ اسناد و نظریۀ پردازش اطلاعات اجتماعی در زمینۀ رشد اخلاقی.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/214253
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#احمد_شاکر_نژاد
#گروه_اسلام_ومظالعات_معنویت
🔶در مصاحبه با دکتر احمد شاکرنژاد مطرح شد:ضرورت مطالعات معنویت در جامعه امروز
🔹گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از سه گروه مطالعاتی در پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که دکتر احمد شاکرنژاد مدیریت آن را به عهده دارد. این گروه بهطور رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و ضمن تکمیلکردن و ساماندادن به چند پروژۀ سابق در این پژوهشکده و مبادرت به چاپ آنها، پروژههای دیگری نیز در دستور کار خود قرار داد. مصاحبۀ زیر حاصل گفتوگو با دکتر احمد شاکرنژاد است.
گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از سه گروه مطالعاتی در پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که دکتر احمد شاکرنژاد مدیریت آن را به عهده دارد. این گروه بهطور رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و ضمن تکمیلکردن و ساماندادن به چند پروژۀ سابق در این پژوهشکده و مبادرت به چاپ آنها، مانند کتاب عرفان و بایستههای عرفانپژوهی و همچنین فرهنگ آثار عرفانی، پروژههای دیگری نیز در دستور کار خود قرار داد.
🔶به همین بهانه گفتوگویی با دکتر احمد شاکرنژاد دربارۀ اهمیت پرداختن به مطالعات معنویت و نیز پروژههای در دست اجرای این گروه صورت گرفته که در زیر میخوانید:
✍️*** به نظر شما چرا مطالعات معنویت و پرداختن به مباحث اینچنینی در جامعۀ امروز ضرورت دارد؟
💠بعد از دورهای مبارزه با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت، امروزه دوباره بر سرزبانها افتاده و در حیطههای مختلف سخن از معنویتهای جدید به میان میآید، اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار میشود که معنویتهای جدید و نوظهور– که عمدتاً خاستگاه غربی دارند- بعضاً در تقابل با دینداری نهادينه و یا به عنوان بدیل آن به حساب میآید؛ از این رو لازم است ضمن بالابردن سواد معنوی جامعه، طبق موازین و آموزههای اسلام، معنویت دینی از معنویت غیردینی تفکیک و شاخصهها و راهکارهای زیست معنوی در جهان مدرن ترسیم شود.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/943729