eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
748 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️گزارش تصویری ✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی گونه شناسی کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام ✍️ارائه دهنده دکتر سید محمد کاظمی قهفرخی 📒ناقدان: دکتر سید حسین شرف الدين و دکتر محمد صادق نصراللهی 🔶 دبیرعلمی: دکتر مهدی مولائی آرانی ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/23 ساعت 10:30 تا 13 🔹 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🔹مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل https://www.instagram.com/p/CD5U554JEOS/?igshid=wm80nb815vgc
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام 🔹نویسنده: محمد حسین علی اکبری 💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔶تهیه کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیه‌السلام ✅راهکارهای امام علی علیه‌السلام برای پاسداری از بیت‌المال 1 . راهکارهای سیاسی راهکارهای سیاسی امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای نگهداری بیت‌المال را در موارد زیر می‌توان بررسی کرد: 1️⃣ عزل و نصب کارگزاران مالی 📒در دوره خلیفه سوم، گزینش کارگزاران امور بر اساس روابط خویشاوندی و مانند آن انجام می‌گرفت و عملکرد ناشایستی چون تاراج بیت‌المال و تبعیض در تقسیم آن را در پی داشت؛ از این رو انقلاب و دگرگونیِ گسترده‌ای را در نظام علوی ضروری می‌نمود. بر اساس روایت ابوعبید، امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نخستین خطبه عصر خلافت خود در مدینه (1) از وقوع قطعی و ناگزیر چنین تحوّل و دگرگونی‌ای در بخش مدیریتی حکومت بی‌پرده سخن گفت و فرمود: بدانید که دگر باره روزگارْ شما را در بوته آزمایش ریخت؛ مانند روزی که خدا پیامبر شما را بر انگیخت. به خدایی که او را به راستی مبعوث فرمود، به هم خواهید در آمیخت و چون دانه که در غربال ریزند یا دیگ‌افراز که در دیگ ریزند، روی هم خواهید ریخت تا کسی که در زیر است زبر شود و کسی که بر زبر است به زیر آید و آنان که واپس مانده‌اند ( سبقتی در اسلام داشتند و کنار رفته بودند ) پیش برانند [ و بار دیگر بر سر کار آیند ] و آنان که [ با حیله و تزویر ] پیش افتاده‌اند، واپس بمانند [ و عقب زده شوند (1) 🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام پس از بیعت مردم، بر عزل همه کارگزاران عثمان ـ غیر از ابوموسی اشعری (2) ـ فرمان داد (3) احتمال به چالش افتادن نظام و همچنین پیشنهادهای مصلحت‌اندیشانی چون ابن‌عبّاس و مغیرة بن شعبه مبنی بر ابقای برخی از کارگزاران عثمان به‌ویژه معاویه، در عزم راسخ امام خللی ایجاد نکرد. ایشان با قاطعیت در پاسخ مغیره فرمود: « به خدا سوگند که حتی اگر بیش از ساعتی هم از روز باقی نمانده باشد بر اجرای نظرم اصرار می‌کنم و از پای نخواهم نشست و هرگز آنان را که تو پیشنهاد کردی ( معاویه و عبداللّه بن عامر ) [ و امثال آنها ] را نخواهم پذیرفت و برای مسئولیتی بر نخواهم گزید ». مغیره گفت: « آنان را تثبیت کن و پس از بیعت مردم و سپاهیان، بر عزل آنها بیندیش و اقدام کن ». امام علیه‌السلامفرمود: « حیله و نیرنگ در آیینم نیست و پستی در کارم راه نیابد ». مغیره با اندکی عقب‌نشینی از پیشنهادهای پیشین، گفت: « پس تنها معاویه را برای در امان بودن از گستاخی او، باقی بگذار و دست از عزل وی بردار. او در میان شامیان دارای جایگاه و برخوردار از نفوذ کلام است، بلکه افزون بر آنچه گفتم، معاویه منصوب و برگزیده عمر بن خطّاب است. همین امتیاز می‌تواند دلیلی برای تثبیت او باشد ». حضرت فرمود: « نه، به خدا سوگند چنین نخواهم کرد. معاویه را حتّی برای دو روز هم بر کاری نخواهم گمارد ». 🔶آن‌حضرت در پاسخ ابن عبّاس نیز که بر ابقای معاویه نظر داشت فرمود:وای بر تو ای ابن عبّاس ! آن کس ( خدا ) که بر رعایت حقّ وادارم می‌کند و با کارگزاران عثمان آشنایم می‌سازد، هرگز از من نخواسته یکی از اینان را شایسته‌تر از دیگران بدانم. اگر پذیرای عزل گردیدند چه بهتر، و گرنه با شمشیر به سراغ آنان می‌روم امیرالمؤمنین علیه‌السلام به دور از هر دغدغه‌ای تسلیم مصلحت‌اندیشان نگردید و پس از عزل کارگزاران خلافت پیشین، خلأ ایجاد شده را با انتصاب جایگزین آنان پر کرد و چنان‌که در فصل سوم گفته شد، بر اساس معیارها و ملاک‌های بایسته کوشید تا نیروهای شایسته و کار آمدی را برگزیند. گزینش و به کارگیری کارگزاران با تقوا، دانا، توانا، امانتدار، مطمئن و دلسوز، شروط اساسی اصلاحات اداری در نظام اسلامی بود که در دوره‌های گذشته خلافت به‌ویژه در دوره عثمان، رعایت نگردید. 💠امیرالمؤمنین علیه‌السلام افزون بر عزل کارگزاران عثمان، از به‌کارگیری یاوران آنان نیز نهی کرد و در نامه‌اش به مالک اشتر، او را از به‌کارگیری چنین افرادی برحذر داشت و فرمود: بدترینِ وزیران تو، کسی است که پیش از تو، وزیر بدکاران بوده و آن که در گناهان آنان شرکت کرده است. پس مبادا چنین کسانی محرم تو باشند که آنان یاوران گنهکاران‌اند و ستمکاران را کمک‌کار بوده‌اند (2) متن کامل کتاب را از کتابخوان پژوهان مطالعه کنید http://pajoohaan.ir/document/729
✅نویسنده: علی‌اکبر امامی حجتی 🔹تهیه: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 📒نوبت چاپ: اول، 1399 💠صفحات: 492 🔹قطع: رقعی، شومیز 📒قیمت: 900000 ریال ✍️تاریخ پر فراز و فرود مذهب تشیع، شاهد حضور بزرگ‌مردانی در عرصه علم و فقاهت بوده است که در مناطق مختلفی از سرزمین¬های اسلامی ظهور کرده‌اند. از درون کتب رجالی و تراجم، اطلاعاتی چند درباره این شخصیت‌ها می¬توان استخراج نمود که با طبقه‌بندی و تحلیل داده¬ها به تفکیک مناطق شیعه‌نشین می¬توان آماری کاربردی و سودمند در جهت آشنایی با چگونگی گسترش، پراکندگی و نوزایی‌های تاریخی این مذهب ارائه داد. این نوشتار با مبنای تاریخی و بهره‌جستن از علوم جغرافیا و رجال، ضمن نشان‌دادن وضعیت شیعیان در محدوده آثار رجالی، کمک به اطلاع‌رسانی درست به آمار تمدنی و مذهبی است.
✅تاریخ تشیع ایران بر مبنای سکه شناسی 📒نویسنده: سیدمسعود شاهمرادی 🔶تهیه: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بيت(ع) 💠نوبت چاپ: اول، 1399 ⬅️صفحات: 376 📒قطع: رقعی، شوميز 🔹قیمت: 700000 ریال ✍️مطالعات تاریخ تشیع در ایران نیازمند استفاده از دانش‌های مکمل مطالعات تاریخی برای دستیابی بیشتر و دقیق‌تر به حقایق تاریخی است. از جمله دانش‌هایی که می‌تواند محققان را در این مسیر یاری نماید، مطالعات سکه‌شناسی است. کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانه‌های حک‌شده بر سکه‌های این دوران بررسی و تحلیل کرده است.
✅کالبد شکافی یک شبهه اساسی ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) حجه الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به یک شبهه اساسی که این روزها در فضای مجازی مطرح است پاسخ داده است این یادداشت را به علاقه مندان به مباحث سیاسی و کسانی که دغدغه استقلال ایران اسلامی را دارند می کنیم. 💠کسانی برای بهبود وضع اداره کشور و حل مشکلات داخلی پیشنهاد داده‌اند که جمهوری اسلامی از تمرکز بر حل معضلات بین‌المللی و معارضه آشکار و پرهزینه با حکومت‌های ظالم دست بردارد و با به‌کار بستن تقیه و مماشات با نظام ظالمانه‌ی بین‌الملل بر حل مشکلات داخلی متمرکز گردد. این کسان علاوه بر استناد به روایات تقیه به این موضوع استدلال کرده‌اند که فشارهای بین‌المللی موجب وضع بد اقتصادی و نارضایتی شدید مردم گردیده و ممکن است به اعتراض‌های خشونت‌بار و به مخاطره افتادن اصل حکومت و کیان تشیع بیانجامد. 📒گاهی این اشکال این گونه تقریر می‌شود که ما از سویی موظف به تمشیت امور داخلی خود هستیم و از سویی موظف به مبارزه با دشمنان خارجی و این دو باهم تزاحم دارد. بنابراین باید به وظیفه اهم عمل کنیم و وظیفه اهم، همانا رسیدگی به امور داخلی است. زیرا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. برخی دیگر نیز توصیه می‌کنند برای حفظ اخلاق و انسانیت در جامعه ایرانی، باید دست از استکبارستیزی برداریم. زیرا ادامه این وضع باعث شده که مردم از دین و اخلاق و انسانیت رویگردان شوند. ✅جنس این استدلال روشن است که این اشکال و استدلال اختصاصی به شرایط فعلی ندارد و بازگشت آن به تشکیک در اصل انقلاب است؛ یعنی اساسا اشتباه کردیم انقلاب کردیم. چنین ادعایی از مقوله ادعای انجمن حجتیه و بازگشت از مکتب امام و پشیمانی از نهضت اسلامی است. این سخن به اینجا می‌انجامد که علت اصلی مشکلات موجود در کشور، دشمنی با آمریکاست. یا نباید انقلاب می‌کردیم یا دست کم از حالا انقلاب را تمام شده در نظر بگیریم و با روند اجتناب‌ناپذیر جهانی شدن، همسو شویم و جان خود را از مخمصه نجات دهیم (حفظ شیعه). 🔶این سوال به گونه‌ای مطرح شده که گویا این مملکت در چهل سال بعد از انقلاب جز بدبختی و عقب‌رفت نداشته است و الان به خاک سیاه نشسته و در حضیض ذلت است. مسئولان نظام هم عمدتا دزد و فاسد و قالتاق و شیاد بوده‌اند و به جای خدمت به مردم، جیب خود را پر کرده‌اند. اکنون وقت آن رسیده که دو دستی بر سر خود بزنیم و از آن گذشته سراسر نکبت و بدبختی توبه کنیم و آرزوی زمان شاه و رضا شاه را داشته باشیم و از اشتباه بزرگی که در پدید آوردن این نهضت و انقلاب کردیم و این همه جوان را به کام شهادت فرستادیم پشیمان و حسرت زده باشیم و حقوق این همه مردم را که ضایع کردیم دغدغه‌مند حق الناس باشیم و از این به بعد هم به هیچ کشوری انقلاب خود را صادر نکنیم و برای سایر کشورهای بپاخاسته‌ای که می‌خواهند از انقلاب ما الگو بگیرند بگوییم ما غلط کردیم؛ لطفا شما این غلط را تکرار نکنید. 💠متن کامل یادداشت از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐https://b2n.ir/385729
فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه
بسمه تعالی فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می شود. با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه های دولت، نقد و ارزیابی نظریه های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می شود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توان مندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریه های رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار می شود، گامی رو به جلو باشد. محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره: 1. نقد و بررسی نظریه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی) 2. کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن) 3. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت) 4. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال) 5. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه) زمان های مهم زمان برگزاری: بهار 1400 مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1399 مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه 1399 راه های ارتباطی ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir تلفن تماس همایش: 02531156851 سامانه دریافت چکیده و مقاله: jikmat.isca.ac.ir کانال اطلاع رسانی در شبکه¬های اجتماعی: @islamicpp شماره ثبت ISC: 0020098280 نشانی دبیرخانه کنگره قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅به همت گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی؛ کرسی علمی ترویجی «گونه‌شناسی کنشگری روحانیت در شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی؛ اینستاگرام)» در تاریخ 23 مردادماه 1399 برگزار شد ✍️ در ابتدای این جلسه آقای دکتر سیدمحمد کاظمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نتایج پروژه تحقیقاتی خود که نزدیک دو سال بر آن متمرکز بودند را ارائه کردند. ایشان ضمن اشاره کوتاهی به روند شکل‌گیری این پروژه و انجام آن، معرفی ده گونه را به شرح زیر بیان کردند: 1) نهادی (بنیادگرا)؛ مسئله اصلی این قشر از روحانیون بازگرداندن اعتبار اجتماعی دین و اجتهاد اصیل حوزوی به مرکز خوانش دین است. 2) بازاندیش دینی (تجددطلب)؛ به‌روزنبودن تفسیر دین و کاراکتر روحانیت مبنای کنشگری این گونه از روحانیون می‌باشد. 3) مبلغ فانتزی؛ مکان‌مند و زمان‌مند بودن تبلیغ سنتی و استفاده از ظرفیت فرامکانی و زمانی تبلیغ مجازی با توجه به زیبایی‌شناسی جدید مخاطب از روحانیت و لزوم تمرکز بر جذابیت ظاهری برای تبلیغ از جمله مسائل این گروه از طلاب به حساب می‌آید. 4) امدادگری اجتماعی؛ شکاف روحانیت با جامعه و میانجی شدن برای جمع‌آوری منابع اجتماعی در راستای مسائل و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله موارد مورد اشاره این طیف از روحانیون برای استفاده از فضای مجازی است. 5) امدادگری فرهنگی؛ این گروه از روحانیون فقر فرهنگی را اساس کنشگری خود در فضای مجازی قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند با جذب منابع اجتماعی؛ بستر لازم برای خودآگاهی جامعه هدف را برای تحول و تحرک فکری فراهم آورند. 6) سبک زندگی و رمانتیک؛ مسئله اصلی ششمین گونه کنشگری روحانیت در اینستاگرام آن الگوسازی افراطی در سبک‌زندگی غربی و عاشقانه مذهبی، برچسب تغایر دین با زندگی عاطفی زناشویی و حضور اجتماعی بانوان و کلیشه عدم تقید روحانیون به زندگی است که لزوم الگوسازی برای جامعه را بر اساس سبک‌زندگی عاطفی و متعادل را مبنای بازنمایی خود عنوان می‌کنند. 7) هفتمین گونه، عقلایی و توازن‌بخش است که سفاهت اجتماعی را عامل گسترش خشونت می‌داند و به دنبال افزایش کاربست عقلانیت در ارتباطات اجتماعی با نشان دادن نمونه های عینی است. 8) هشتمین گونه، عرفی است که مسئله‌ خود را فاصله بین روحانیت با فرهنگ پایین(Low culture)، گروه‌های متناظر با آن و تصور فرازمینی بودن روحانیون می‌داند. 9) تمایزگرا و گفتمانی نهمین گونه؛ بر اساس دوگانه مشروعیت و مقبولیت در جریان‌های سیاسی به دنبال گسترش گفتمان‌سازی و غیریت‌سازی با گروه‌های رقیب است و وظیفه خود را تبیین‌گری برای آحاد اجتماع می‌داند. 10) روحانیت روشنگر و مطالبه‌گر؛ مسئله دهمین گونه روحانیت بازتولید اشرافیت و سرمایه‌داری در دهه‌های اخیر است و وظیفه خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با ارتباط با مخاطب و جمع‌آوری‌های میدانی، روشنگری و گذر دادن عموم مردم از آگاهی کاذب در مقابل کانون‌های قدرت و ثروت می‌داند. دکترکاظمی در ادامه، به توصیف کنشگری هر کدام از این گونه‌ها را با اساس نظریه گافمن پرداختند و ضمن ارائه «خود»های هر گونه، روایت پشت صحنه و روی صحنه هر گونه را بیان کردند. پس از ارائه ایشان، آقایان دکتر سیدحسین شرف‌الدین (دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره») و دکتر محمدصادق نصرالهی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)) به عنوان ناقدان کرسی، نظرات خود را بیان کردند که اهم آن‌ها به شرح ذیل می‌باشند: ✍️دکتر شرف‌الدین بدیع‌بودن، عمیق‌بودن، ارائه تحلیل‌های چندلایه‌ای، استفاده صحیح از ادبیات حوزه علوم اجتماعی، ابتنا به مصاحبه‌های عمیق و میدانی و انجام تحقیق در حوزه‌ای که مطالعات آن بسیار نحیف و ضعیف است را از محسنات اثر مذکور برشمردند و ضعف نگاه انتقادی به ادعاهای کنشگران، عدم تبیین شیوه نمونه‌گیری و غلظت بالای قلم در متن را از جمله نقدهای وارد بر این پروژه دانستند. ✍️دکتر نصرالهی نیز مسئله‌بودگی و مبتلا بودن کنشگران به مسائل مطرح شده در پروژه، استناد به داده‌های میدانی و موفقیت این پروژه در ارتباط بین داده‌های انضمامی با مبانی نظری را از ویژگی‌های برجسته و متمایز این اثر دانستند و ضعف تبیین نوع نمونه‌گیری و تمرکز بر داده‌های مصاحبه‌های انجام شده و عدم استفاده از پست‎‌های اینستاگرامی طلاب به عنوان استناد ادعاهای مطرح‌شده را از جمله ضعف‌های این کار دانستند و مؤکدا خواستار این شدند که در انتشار اثر از پست‌ها به دلیل جذابیت برای خوانندگان استفاده شود.
✅در گفت و گویی تبیین شد؛از آسیب شناسی تا پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی 🔹یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان نقاط قوت و ضعف رسانه‌های حوزوی، پیشنهادهایی را جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی ارائه کرد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، علی اکبری معلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها اظهار داشت: رسانه‌های حوزوی همانند سایر رسانه‌ها از عوامل ثانویه جامعه پذیری هستند که نقش مهمی در شکل‌دهی پندارها و باورهای جامعه دارند. وی با بیان این که رسانه‌های حوزوی می‌توانند نقش آموزشی، پژوهشی، خبری و هدایت گری افکار عمومی جامعه را به خوبی ایفا کنند، گفت: آسیب شناسی رسانه‌های حوزوی از این جهت مهم هست که سبب رفع نواقص، تقویت نقاط قوت و توسعه هوشمندانه آنها خواهد شد. 🔶عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقاط قوت رسانه‌های حوزوی پرداخت و تصریح کرد: انتشار ده‌ها نشریه علمی پژوهشی، ترویجی و تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی، فعالیت در فضای مجازی و اطلاع رسانی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی حوزه‌های علمیه، معرفی پژوهشگران و مبلغان نخبه حوزوی و کمک به طلاب حوزه‌های علمیه در فراگیری درس‌های حوزوی، برخی نقاط قوت رسانه‌های حوزوی است. وی افزود: برخی از نقاط ضعف رسانه‌های حوزوی عبارتند از کمبود افراد متخصص برای فعالیت در زمینه رسانه‌های حوزوی، ضعف در برنامه‌ریزی و انسجام در فعالیت‌های رسانه‌های حوزوی و پوشش ناکافی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه با برنامه‌های متنوع و جذاب. 🔹معلم با اشاره به علت و پیامد تخریب چهره نهادهای حوزوی و زیر سوال بردن فعالیت‌های آنها گفت: سه عامل معرفی ناکافی فعالیت‌های موفق نهادهای حوزوی توسط رسانه‌ها و مسئولان ذی ربط، عناد مخالفان نهادهای حوزوی با اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان، و کم توجهی و ضعف نهادهای حوزوی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات به موقع و متناسب با نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف در تخریب چهره نهادهای حوزوی مؤثر است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/175066
✅در گفت و گویی تبیین شد؛از آسیب شناسی تا پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی 🔹یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان نقاط قوت و ضعف رسانه‌های حوزوی، پیشنهادهایی را جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی ارائه کرد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، علی اکبری معلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها اظهار داشت: رسانه‌های حوزوی همانند سایر رسانه‌ها از عوامل ثانویه جامعه پذیری هستند که نقش مهمی در شکل‌دهی پندارها و باورهای جامعه دارند. وی با بیان این که رسانه‌های حوزوی می‌توانند نقش آموزشی، پژوهشی، خبری و هدایت گری افکار عمومی جامعه را به خوبی ایفا کنند، گفت: آسیب شناسی رسانه‌های حوزوی از این جهت مهم هست که سبب رفع نواقص، تقویت نقاط قوت و توسعه هوشمندانه آنها خواهد شد. 🔶عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقاط قوت رسانه‌های حوزوی پرداخت و تصریح کرد: انتشار ده‌ها نشریه علمی پژوهشی، ترویجی و تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی، فعالیت در فضای مجازی و اطلاع رسانی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی حوزه‌های علمیه، معرفی پژوهشگران و مبلغان نخبه حوزوی و کمک به طلاب حوزه‌های علمیه در فراگیری درس‌های حوزوی، برخی نقاط قوت رسانه‌های حوزوی است. وی افزود: برخی از نقاط ضعف رسانه‌های حوزوی عبارتند از کمبود افراد متخصص برای فعالیت در زمینه رسانه‌های حوزوی، ضعف در برنامه‌ریزی و انسجام در فعالیت‌های رسانه‌های حوزوی و پوشش ناکافی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه با برنامه‌های متنوع و جذاب. 🔹معلم با اشاره به علت و پیامد تخریب چهره نهادهای حوزوی و زیر سوال بردن فعالیت‌های آنها گفت: سه عامل معرفی ناکافی فعالیت‌های موفق نهادهای حوزوی توسط رسانه‌ها و مسئولان ذی ربط، عناد مخالفان نهادهای حوزوی با اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان، و کم توجهی و ضعف نهادهای حوزوی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات به موقع و متناسب با نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف در تخریب چهره نهادهای حوزوی مؤثر است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/175066
✅دکتر فرج الله میرعرب تشریح کرد؛اصول مدیریت خانواده اسلامی؛ توجه به آفرینش براساس نفس واحد و حفظ حرمت‌‌ها 🔶عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد بایسته‌های مدیریت خانواده برای صعود، حتی در دوره‌ای که مهاجمان فرهنگی در پی زدودن مفهوم و کارکردهای خانواده هستند و لزوم توجه به آفرینش براساس نفس واحد و حفظ حرمت‌‌ها سخن گفت. 📒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری ایکنا، خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و هدایت آن به جایگاه واقعی‌‌اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن، موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه نابودی بوده است. 🔶گذشت زمان و بروز تحولات اجتماعی، خانواده‌ را به‌ عنوان یک نهاد اجتماعی دستخوش تغییر و تحول در ابعاد مختلف کرده و خانواده در جامعه در حال‌ گذار را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. برای تعهد به سنت‌های اصیل دینی و توجه به نیاز روز خانواده باید از اصول و دانشی برخوردار بود که توان مدیریت در خانواده را ایجاد کند. بدین جهت به سراغ فرج‌الله میرعرب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رفتیم تا در مورد بایسته‌های مدیریت خانواده برای صعود، حتی در دوره‌ای که مهاجمان فرهنگی در پی زدودن مفهوم و کارکردهای خانواده هستند، گفت‌وگو کنیم. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/650893
شاخصه های تمدنی در اربعین ( دکتر حبیب الله بابایی) http://m.aparat.com/v/DYkxK
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 🔶جنبش های معنوی و کووید 19 ✍️ارائه دهنده: دکتر هادی وکیلی ⏰زمان : دوشنبه 1399/5/27 ساعت ۱۱ الی ۱۳ 💠چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپديد ومعنویت اسلامی ✍️ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⏰زمان: سه شنبه 1399/5/28 ساعت 15 الی 17 🔶جریان شناسی تحلیلی معنویت پژوهی در ایران ✍️ارائه دهنده: دکتر وحید سهرابی فر ⏰زمان: چهارشنبه 1399/5/29 ساعت 11 الی 13 🔶مطالعات معنویت های نوظهور: سه موج مطالعاتی ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکر نژاد ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/30 ساعت 11 الی 13 🌐لینک شرکت در جلسه https://engage2.shatel.com/b/nct-reh-wfh
✅رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع): ضرورت اهتمام به عزاداری امام حسین (ع) با رعایت مسایل بهداشتی 🔶رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: عقلانیت شیعه حکم می کند که اقامه عزای امام حسین(ع) با رعایت کامل مسایل بهداشتی همراه باشد. 🔹به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) حجت الاسلام و المسلمین «حمیدرضا مطهری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که امسال به جهت شیوع کرونا، مراسم های عزاداری دهه اول محرم به سبک و سیاق سال های گذشته برگزار نمی شود، اظهار داشت: در عین حال که باید نسبت به اقامه عزای سیدالشهدا(ع) اهتمام داشت، از آن سو نباید طوری رفتار کرد که خدای ناکرده سلامتی افراد به خطر اُفتد و لذا همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند همه ما باید تابع ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم. 💠رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: البته در گذشته نیز گاهی مواقع پیش آمده که به جهت بیماری هایی چون وبا که خطر جانی به همراه داشته، اجتماعات مربوط به عزاداری ها یا تعطیل شده و یا محدود شده اما به هر صورت مراسم عزاداری ولو در خانه ها و به شکل روضه خانوادگی برگزار می شده است. عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: آن چه مسلم است این که بحث عزاداری امام حسین(ع) دارای چنان اهمیت و برکاتی است که همواره اهل بیت(ع) ما را توصیه مؤکد به آن فرموده اند و این مساله خودش جزو اصلی ترین مصادیق تعظیم شعائر دینی است و لذا باید اهتمام ویژه ای بر این موضوع داشت، اما از آن سو عقلانیت شیعه حکم می کند که اقامه عزای سیدالشهدا(ع) همراه با رعایت کامل مسایل بهداشتی باشد. 🔹وی با اشاره به سابقه دیرینه اقامه عزای حسینی ابراز داشت: عزاداری حضرت امام حسین(ع) به شکل علنی در دوره های اولیه به شکل رسمی و علنی وجود نداشته که دلیل آن هم خفقان و فشار دستگاه حاکمیت اُموی بوده اما به تدریج از قرن سوم و چهارم هجری شکل جدی تر و علنی تری به خود گرفته به طوری که بر اساس منابع تاریخی در دوره حکومت آل بویه ، عزاداری امام حسین(ع) رسمیت یافته و حاکمیت نیز خود را مقید به برگزاری آن می دانسته است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: البته باید توجه داشت که نخستین برپاکنندگان محفل عزای سید و سالار شهیدان، خواهر ایشان حضرت زینب(س) و فرزندشان امام سجاد(ع) بوده اند و بعد از ایشان نیز دیگر ائمه (ع) به شکلی به این مساله اهتمام داشتند تا آن جا که امام باقر (ع) وصیت می کنند که پس از شهادت ایشان تا ده سال در منا مراسم روضه خوانی برای جدشان سیدالشهدا(ع) برگزار شود. 🔶وی با بیان این که زیارت امام حسین(ع) در مناسبت های مختلف مثل نیمه شعبان ، شب های قدر، روز عرفه و غیره نشان می دهد که چقدر این مهم از سوی اهل بیت مورد تأکید بوده است، افزود: البته زیارت امام حسین(ع) همیشه همراه با عزاداری بوده اما این حزن و ماتم ، انسان ساز و حیات بخش به جوامع بشری است و عامل ازدیاد بصیرت انسان هایی است که دل در گرو راه و مرام حضرت اباعبدالله (ع) داده اند. 📒مطهری در خاتمه گفت: حقیقتاً اقامه عزای حسینی برای جامعه شیعه و هر جامعه ای، رمز حیات و هویت بخش است و از این رو نباید نسبت به این امر مهم البته با درنظر گرفتن شرایط و مصالح جامعه، کوتاهی و سستی ورزید. 🌐https://eitaa.com/isca24/7721
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:عزاداری محرم امسال را با رعایت کامل مسایل بهداشتی، خاطره انگیز کنیم 🔶عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مراسم های عزاداری محرم امسال را باید با رعایت کامل مسایل بهداشتی، به یکی از خاطره انگیزترین مراسم های عمومی در کشور تبدیل کنیم.
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که عزاداری های دهه اول محرم امسال به جهت شرایط خاص کرونایی باید با رعایت کامل مسایل بهداشتی برگزار شود، اظهار داشت: یکی از بهترین گزینه ها در این شرایط، توجه به روضه ها و محافل خانگی است که البته از قدیم الایام نیز در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه ای داشته است. وی افزود: البته در کنار روضه های خانگی باید به برگزاری مجالس عزاداری و سخنرانی در فضاهای آزاد به خصوص صحن امامزاده ها و اماکن مقدس، همچنین بوستان ها و پارک ها اهتمام ویژه ای داشت، چرا که در این گونه اماکن بهتر می توان به رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا پرداخت. 💠این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: انشاالله همه به سهم خود بکوشیم که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و البته عنایت ویژه به برگزاری مجالس عزای حسینی، محرم امسال را به یکی از خاطره انگیزترین مراسم ها در کشور تبدیل کنیم. 🌐https://eitaa.com/isca24/7722
✅برگی از کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا (ص149-147) 🔹نویسنده: سید علیرضا واسعی 📒ناشر: بوستان کتاب 💠تهیه کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیه‌السلام ✍️علّت حضور زنان در حادثه عاشورا در پاسخ به این پرسش چند نظریه مطرح شده است: 1️⃣. امام حسین علیه‌السلام طبق عادت باستانی عرب، اهل بیت علیه‌السلام را همراه برد. از دیرباز همراه بردن زن و فرزند در مسافرت‌های طولانی و جنگ‌ها مرسوم بود. مسلمانان و حتی شخص پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آلهدر بسیاری از جنگ‌ها زنان خود را می‌برد، چنان‌که در جنگ‌های مشرکان با مسلمانان، زنان آنها در تحریک مردان بر قتال بسیار مؤثر بودند. بنابراین حضور زنان در جنگ‌ها و سفرها یک شیوه باستانی بوده و هدف از آن نشان دادن میزان عزم و همّت خود در انجام دادن کار بوده است. امام حسین علیه‌السلام نیز مردم را به فداکاری دعوت می‌کرد و از آنان می‌خواست که ازمصائب مالی و جانی و عرضی ـ که بدآنهاروی می‌آوردـ پروا نکنند، زیرا هدفشان گران‌بهاتر و با ارزش‌تر از جان و مال و فرزند است و لازمه جوان مردی پیشرو بودن خود در این مسئله بود. از سوی دیگر کسانی که حسین علیه‌السلام را به خاطر نام و نژادش یاری می‌کردند، اگر او را در میان زن و فرزندانش یاری می‌رساندند بسیار شایسته و پسندیده بود؛ هم‌چنان‌که تنها گذاشتن او در میان آنها زشت و ناستوده، به شمار می‌رفت . 2️⃣. امام حسین علیه‌السلام اهل بیت خویش را به خاطر ترس از دست‌گیری و شکنجه و آزارشان همراه برد؛ چنان‌که امام خود به این نکته تصریح دارد که اگر آنها را در مدینه بگذارم، امویان را بر آنان مسلّط کرده تا آنها را زندانی و شکنجه کنند. در این صورت امام بر سر دو راهی قرار می‌گرفت که انتخاب هر یک نهضت اورا فلج می‌نمود: یکی این‌که، برای نجات اهل بیت خود تسلیم دشمنان شده و با یزید بیعت کند. دوم این‌که، بی‌اعتنا به اهل بیت، به راه خویش ادامه دهد که نفس غیور امام حسین علیه‌السلامطاقت چنین کاری را نداشت، زیرا روشن بود بنی امیه برای رسیدن به اهداف خود از ارتکاب به قبیح‌ترین منکرات دینی و عقلی واهمه‌ای نداشتند؛ چنانکه همسر عمرو بن حمق خزاعی، عبید الله بن حرّ جعفی و کمیت اسدی را زندانی کردند . 3️⃣. امام حسین علیه‌السلام با علم به شهادتش و برای ادامه قیام و تحقق اهداف خود و رسوا کردن بنی امیه و جلوگیری از انحراف امّت و ممانعت از تحریف وقایع، زنان و کودکانش را همراه برد. به نظر می‌رسد که مناسب‌ترین پاسخ برای این پرسش نظریه اخیر باشد، زیرا اقدامات بانوان حرم حسینی علیه‌السلام در واقع تکمیل کننده قیام امام حسین علیه‌السلام بود؛ هم‌چنان‌که شهادت امام علیه‌السلامبرای احیای دین ضروری بود: « اِنَّ الله شاء أنْ یراک قتیلاً؛ خدا می‌خواهد تو را کشته ببیند .» اسارت اهل بیت علیهم‌السلام نیز لازمه آن بود: « اِنَّ الله شاء أنْ یراهُنَّ سبایا؛ خداوند می‌خواهد آنها را اسیر ببیند .» ✅با توجه به این‌که هدف امام حسین علیه‌السلام اصلاح امّت و بازگرداندن آن به سنّت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و برملا کردن فساد حکومت بنی امیه خصوصا یزید بود، آن حضرت می‌بایست با نقشه‌ای دقیق و حساب شده به مردم دنیا ثابت کند که آنها نمی‌خواهند کسی از خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله زنده بماند و با اهل بیت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آلهبدتر از اسیران و مشرکان و کفّار رفتار می‌کنند و این هدف، با توجه به شدّت انحرافی که در جامعه پدید آمده بود جز با قیامی خونین و سرمایه گذاری کلان امکان‌پذیر نبود. از این رو امام می‌بایست علاوه بر کشته شدن، به نحوی پیام الهی خود را به گوش تمام مسلمانان و حتی تمام دنیا برساند و نیل به این هدف، با ادامه نهضت بعد از شهادت ممکن بود و امام علیه‌السلام با آگاهی از این نکته اهل بیت خود را به کربلا برد. اگر امام علیه‌السلام بدون اهل بیت خویش به کربلا می‌رفت و در آن‌جا به شهادت می‌رسید، تاریخ، این حادثه را، فقط از منظر دشمنان ثبت می‌کرد و بی‌تردید اصل واقعه کاملاً وارونه جلوه می‌یافت. اما بانوان اهل بیت علیهم‌السلامبه رهبری زینب کبری علیهاالسلام نگذاشتند جنایت‌های بنی امیه پنهان بماند و حاملان رسالتِ عاشورا شده و نهضت کربلا را زنده نگه داشتند. بنابراین در یک جمله می‌توان گفت امام حسین علیه‌السلام اهل بیت خود را برای انجام دادن رسالتی عظیم و ایفای نقشی بسیار مهم در ساختن تاریخی بزرگ همراه برد؛ از این رو بایسته است به اختصار، گذری بر زندگی این بانوان و نقش آنان در کربلا بیفکنیم. 💠برای دریافت کامل اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید. 🌐http://pajoohaan.ir/document/1663