#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#معرفی_آثار_علمی
#عباسعلی_نصر_آبادی
✅توسط رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛وضعیت جدیدترین انتشارات پژوهشکده اسلام تمدنی مورد بررسی گرفت.
🔹16 عنوان اثر جدید توسط پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی تالیف و در نوبت انتشار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و یک عنوان کتاب در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسید.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش وضعیت جدیدترین انتشارات پژوهشکده اسلام تمدنی را مورد بررسی قرار داد.
نصرآبادی گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون پژوهشکده اسلام تمدنی، یک اثر منتشر شده و ۱۶ اثر در مراحل مختلف چاپ، تکمیل مدارک، ویراستاری و ... دارد که یا در حال انتشار ویا در آینده نزدیک در نوبت انتشار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار خواهند گرفت. این آثار به شرح ذیل می باشد.
🔶گروه هنر و تمدن اسلامی
۱. فرهنگ چندمعنایی؛ روایت دیگری از اسلام- غلامرضا خدیوی(منتشر شد)
۲. بافتارهای کوشش های شیعی در استمرار تمدن اسلامی در دوره مغول- دکتر محمد باغستانی
۳. فلسفه تمدن اسلامی؛ مبانی و مراحل- دکتر سیدعلیرضا واسعی
۴. اندیشه، زندگی و کارنامه ملاحسین واعظ کاشفی- علی اصغر گوهری فخرآباد مکتب های عرفانی حوزه های شیعه؛ بخش دوم(هند و پاکستان)- غلامرضا جلالی
۵. نظریه های زبان شناسی دانشمندان مسلمان- دکتر سیدحسین سیدی
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/090234
✅برگی از کتاب خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم با رویکرد شبهه پژوهی ص 139-135
🔶نویسنده: علی مدبر
🔶تهیه کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم
✅شبهه خشونت در رفتار (دعوت و تبلیغ) پیامبر
برخی از مسیحیان با تبلیغ در سطح جهانی، اسلام را « دین شمشیر » معرفی کردهاند؛ چنانکه مؤلفان کتاب فرقان الحق (3) در سوره دروغین « سلام » اسلام را دینی معرفی میکند که با زور شمشیر پیش رفت: « وَ الَّذِینَ اشْتَرَوا الضَّلالَةَ بِالهُدَی وَ أکْرَهُوا عِبَاَدنَا بِالسَّیْفِ لِیَکْفُرُوا بِالحَقِّ وَ یُؤمِنُوا بِالبَاطِلِ أولَئِکَ هُمْ أعْدَاءُ الدِّینِ القَیِّمِ وَ أعْدَاءُ عِبَادِنَا المُؤمِنِینَ :(4) و کسانی که گمراهی را برای خود خریدند و بندگان ما را با شمشیر مجبور کردند که به حق کفر ورزند و به باطل ایمان آورند، اینان دشمنان دین استوار و دشمنان بندگان مؤمن ما هستند ». نویسنده کتاب حُسن الایجاز که خود را « نصیرالدین حسن الظافر » معرفی کرده، نیز میگوید: « مسلمانان دیگران را مجبور کردهاند که بر آیین اسلام گردن نهند. آنان صفحه گیتی را از خون رنگین کرده و بلاهای زیادی به وجود آوردهاند ».(1)
💠این شبهه را در دو سطح اجمالی و تفصیلی و در هر دو سطح از منظر عقلی و نقلی و تاریخی پاسخ میدهیم.
✅پاسخ اجمالی
الف ) بر پایه تحلیل عقلی اصولاً دعوت و تبلیغ نمی تواند با اکراه و اجبار توأم باشد و ایمان که امری قلبی است، اکراهبردار نیست. بر این اساس، دعوت اسلام نیز بر زور و اجبار استوار نبوده و نیست. ب ) از نظر ادله نقلی و آنچه در متن دینی اسلام ( قرآن کریم ) آمده نیز، شیوههای دعوت اسلامی عبارتاند از « حکمت »، « موعظه » و « جدال احسن » و در هیچ آیهای از قرآن کریم سخن از تحمیل عقیده با زور شمشیر نیامده است. ج ) از منظر تاریخی نیز دعوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله پیراسته از خشونت بود؛ البته اسلام حکم « جهاد فی سبیل الله » دارد و در موارد لزوم از جمله در رفع موانع از تبلیغ و دعوت دینی از شمشیر نیز بهره میگیرد و این کمالی برای اسلام است، نه نقص آن.
✅پاسخ تفصیلی
الف ) منظر عقلی: عقیده که از « اعمال جوانحی » یعنی کارهایی است که با دل و قلب انسان انجام میگیرد، تحمیل پذیر نیست و هیچگاه با فشار و زور نمی توان باور خاصی را برای کسی پدید آورد یا آن را از او گرفت؛ بلکه اگر مقدمات تحقق عقیدهای برای شخص حاصل شده باشد، آن باور برای او حاصل میشود، وگرنه حاصل نمیشود؛ پس با زور، عقیده پدید نمیآید. آنچه تحمیلپذیر است و میتوان آدمیان را به آن واداشت، « اعمال جوارحی » است یعنی کارهایی که با اندامها و جوارح انجام میگیرند؛ مانند گفتن شهادتین ( أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أنّ محمداً رسولالله ) که با آن تنها « اسلام » تحقق مییابد، نه « ایمان »؛ چنانکه در قرآن کریم میان این دو تفاوت روشنی نهاده شده است: « قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لایَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ :(1) دسته ای از این اعراب بادیه نشین گفتند ایمان آوردیم. ای پیامبر، به آنان بگو شما ایمان نیاورده اید؛ بلکه بگویید اسلام آوردیم. هنوز ایمان در دل های شما راه نیافته است ».
این آیه ضمن پذیرش و اثبات « اسلام » برخی عربهای بیاباننشین، « ایمان » را از آنان نفی میکند و از این نفی و اثبات، فرق میان ایمان و اسلام روشن میشود و آن اینکه ایمان حقیقتی است که در دل قرار دارد و نوعی باور است، ولی اسلام کاری زبانی است و همین که آدمی به توحید و نبوت شهادت زبانی داد، چه شهادتش همراه اعتقاد باشد یا نباشد، « مسلمان » شمرده میشود .(2)
برای مطالعه متن کامل اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.
http://pajoohaan.ir/document/4743
✅به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) حجه الاسلام و المسلمین دکتر منصور میر احمدی رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به مناسبت انتخاب استاد نجف لک زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان نظریه پرداز برجسته در یازدهمین دوره جشنواره فارابی پیامی صادر کرد در متن پیام آمده است:
🔶 استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
انتخاب شایسته جنابعالی به عنوان نظریه پرداز برجسته در یازدهمین دوره جشنواره فارابی را تبریک عرض می کنم.
پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی ابتکار خلاقانه جنابعالی را در ارائه نظریه سیاست متعالیه ارج نهاده، مصمم است با استفاده از تجربه گرانسنگ جنابعالی در راستای تقویت و توسعه نظریه پردازی در عرصه مطالعات سیاسی اسلامی، در مسیر کسب مرجعیت علمی در حوزه اندیشه سیاسی اسلام گام های استواری بردارد.
توفیق روز افزونجنابعالی و دیگر همکاران و همراهانپژوهشکده را از درگاه خداوند متعال خواهانم .
منصور میراحمدی
🌐https://eitaa.com/isca24/7743
✅پیام تبریک دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام به استاد نجف لک زایی
💠سلام علیکم کسب افتخار "نظریه پرداز برجسته " توسط ریاست محترم پژوهشگاه را به جامعه علمی ، دفتر تبلیغات به ویژه پژوهشگاه تبریک عرض نموده و برای معظم له آرزوی مزید توفیقات را داریم
اندیشمند گرانمایه جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر نجف لکزایی ( دامت تاییداته)
بدین وسیله حسن انتخاب جنابعالی از سوی هیئت داوران یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی به عنوان«نظریه پرداز برجسته» را به شما و خانواده ی بزرگ اساتید و پژوهشگران علوم انسانی اسلامی تبریک عرض می کنیم. خدای بزرگ را سپاس می گوئیم و دوام توفیقات شما را آرزومندیم.
ایام عزت عالی مستدام باد
دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
عطاء الله رفیعی آتانی
#هادی_وکیلی
#کرونا_ویروس
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#معنویت
✅هادی وکیلی تشریح کرد:نحوه مواجهه برخی جنبشهای نوپدید با کرونا
🔹مدیر گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: جنبشهای نوپدید مواجهههای متفاوتی با کرونا داشتند، اما قاعده مشترک همه تجمعات این گروهها آن بوده که هر وقت تعلیق زودهنگام تجمعات مذهبی اتفاق افتاده، ابتلاء به کووید، کمتر گزارش شده است.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا ،هادی وکیلی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات تطبیقی عرفان و مدیر گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امروز، ۲۷ مردادماه در نشست علمی «جنبشهای معنوی و کووید۱۹» که به صورت مجازی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: ما دینداران انتظار نگفتهای از ادیان قدیم و جدید داریم؛ انتظاراتی که برآمده از احکام معنوی دین شامل بعد نظری و عملی و انتظارات برآمده از آموزههای مدنی دین است.
📒وی افزود: در مورد انتظارات نظری، ادیان قدیم و جدید باید تصویر فیزیکی یا متافیزیکی از حوادثی مانند کرونا ارائه دهند؛ عوام غیرمتخصص و خواص الهیدان باید به لحاظ فیزیکی و متافیزیکی تحلیل خود را ارائه داده و مثلاً بگویند شاید کرونا تقدیر الهی است و خدا خواسته این مسئله رخ دهد و ادیان جدید هم باید این تفسیر را از خدایان خوشان بطلبند.
هادی وکیلی تصریح کرد: همچنین ممکن است این ادیان اعلام کنند که کرونا بر اثر گناه، ظلم و زشتی اعمال و اندیشهها و تعدی به احکام اخلاقی رخ داده است یا اعلام کنند خدا نسبت به آن بیتفاوت است، به خاطر اینکه خواسته بشر را وادار به تسلیم در برابر این موقعیت کند، یا ما را تهذیب یا وادار به خضوع و خشوع کند. حال باید صبوری بورزیم یا خدا و اصل عدالت و مهربانی خدا را زیر سؤال ببریم؟ یا این موقعیت را سازنده و رشددهنده بدانیم؟
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/062000
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها
🔶جریان شناسی تحلیلی معنویت پژوهی در ایران
✍️ارائه دهنده: دکتر وحید سهرابی فر
⏰زمان: چهارشنبه 1399/5/29 ساعت 11 الی 13
🌐لینک شرکت در جلسه
https://engage2.shatel.com/b/nct-reh-wfh
✅از سوی معاونت پژوهشی پژوهشگاه صادر شد:پیام تبریک به مناسبت انتخاب استاد لک زایی به عنوان نظریه پرداز برجسته
🔶حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت انتخاب شایسته استاد لک زایی رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان نظریه پرداز برجسته علوم انسانی اسلامی ایران پیامی صادر کرد.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت انتخاب شایسته استاد لک¬زایی رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان نظریه پرداز برجسته علوم انسانی اسلامی ایران پیامی صادر کرد در متن پیام آمده است:
دانشمند محترم حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر لک زایی زید عزه
بدین وسیله با کمال افتخار انتخاب حضرتعالی به عنوان «نظریه پرداز برجسته علوم انسانی اسلامی ایران» در جشنواره بین المللی فارابی را به شما تبریک عرض می نمایم. از خداوند متعال مسئلت می نمایم این افتخار برای جامعه پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تکرار و موجب اعتلای بنیان های تمدن اسلامی شود.
🌐https://eitaa.com/isca24/7755
#پیام_تبریک
در سایه سار امن جمهوری اسلامی اندیشهها به بالندگی میرسند و نظریه امنیت متعالیه یکی از آثار مبارک آن است. بدون تردید موهبت الهی در این مسیر رفیق راه بوده است و تلاش پیگیر رسیدن به نهایت مسیر را هموار کرده است.
بدین وسیله، اداره کتابخانهها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرصت را مغتنم شمرده و کسب مقام ارزشمند "نظریه پرداز برجسته" در یازدهمین جشنواره بینالمللی فارابی را خدمت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر نجف لکزایی، معاون محترم پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبریک عرض نموده و توفیقات روزافزون ایشان را از درگاه خداوند متعال مسئلت مینماییم.
گفتمان سیاسی فرهیختگان.pdf
2.07M
✅گفتمان سیاسی فرهیختگان
⏹تحلیل امام خامنه ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات
💠کاری از رسانه حوزوی مناهج
🌐https://eitaa.com/isca24/7760
#معرفی_پروژه
#مظاهری_سیف
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
✅مروری بر یک پروژه:شیوه های مواجهه تبلیغی با افراد در معرض معنویت های نوظهور
📒مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوههایی برای افراد در معرض معنویتهای نوظهور است تا به این جریانها گرایش پیدا نکنند و آسیبهای ناشی از این جریانها دامنگیر آنان نگردد
🔶مقدمه: گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت است که رسالتش، استنباط، تدوین و گسترش معنویت اسلامی به عنوان یک دانش کاربردی و تمدن ساز است. همچنین نقد معنویت های غیراسلامی، استخراج و تبيين چارچوب هاي نظري معنویت اسلامي از منابع اصيل ديني برای ترسیم مرزهای آن با معنویت های غیراسلامی و فرهنگ معنویت گرایی بدون مذهب، از دیگر وظایف این گروه به حساب می آید.
🔹این گروه – که مدیریت آن بر عهدۀ دکتر احمد شاکرنژاد است- در حال حاضر ۱۹ پروژه در دست اجرا دارد که برخی از این پروژه ها رو به اتمام است؛ نتایج حاصل از این پروژه ها نیز در قالب کتاب منتشر می شود. یکی از این پروژه های تحقیقی، «شیوههای مواجهۀ تبلیغی با افراد در معرض معنویتهای نوظهور» است که حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد.
💠آنچه در زیر می خوانید، حاصل گفتوگوی پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است:
✅*** مسئلۀ اصلی این تحقیق چیست؟
مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوههایی برای افراد در معرض معنویتهای نوظهور است تا به این جریانها گرایش پیدا نکنند و آسیبهای ناشی از این جریانها دامنگیر آنان نگردد. بطور دقیقتر میتوانیم بگوییم که ما در این پژوهش، به دنبال شیوههایی هستیم تا از گرایش افراد به معنویتهای نوظهور جلوگیری کنیم.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/226992
#تازه_های_نشر
#مهدی_مولائی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✅مسائل فرهنگی؛ اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حکمرانی(گفتگوهای تحلیلی)( تازه های نشر)
🔶آنچه در این مجموعه به همت گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و به کوشش مجدّانۀ جناب آقای دکتر مهدی مولایی آرانی رخ داده، مسئلههای بسیاری را در ذهنیت و عینیت ایران بازگشوده است که طرح و تأمل در آن میتواند ما را بهتدریج به بحثهای مربوط به سلامت در جهان اسلام نیز رهنمون کند. امید است در مراحل بعدی بتوان بهتدریج به سمت موضوع کلان « نظام سلامت » در میان امت اسلام رفته، تحلیلهای فرهنگی و تمدنی و مسئله های کلانِ آن را توضیح داد.
✍️مسائل فرهنگی؛ اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حکمرانی(گفتگوهای تحلیلی)
نویسنده: مهدی مولائی آرانی
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تهیه کننده: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
🔹سخنی با خواننده
🔹کرونا نهتنها دشواریها و مشکلات متعددی را در حوزه سلامت در کشورهای مختلف جهان به وجود آورد، بلکه مسائل متعدد فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسیِ مختلفی را نیز موجب گردید. همچنین مسئلههای فرهنگی و اجتماعی کرونا نه تنها در مقیاس ملی و در درون کشورهای مختلف خود را نشان داد، مسئلههایی را نیز در مقیاس تمدنی و در رقابت تمدنی بین چین ( به مثابه نماد تمدن شرقی ) و آمریکا ( به مثابه نماد تمدن غربی ) و احیاناً ایران ( به مثابه یکی از نقطههای مرکزی در جهان اسلام و تمدن نوین اسلامی ) ایجاد کرد که فهرست و تحلیل مسئلهبودگی هر یک افقهای جدید و پرسشهای تازهای را در مطالعات اجتماعی و فرهنگی و مطالعات تمدنی در ایران و جهان اسلام مطرح میکند. آنچه در این مجموعه گرد آمده، بیشتر ناظر به مسائل فرهنگی و اجتماعی کرونا در ایران است. پیش از آنکه آوردههای محتوایی این مجموعه مهم باشد که البته مهم و ارزشمند است، روش و واکنش بهنگام و سریع محققان و فضلا در حوزههای علوم انسانی و علوم اسلامی مغتنم و مبارک است که کرونا را در اوج مسئلهبودگیاش رصد کرده، در درون تحولات اجتماعی حضوری اندیشمندانه یافتند و آن را از جهات علمی و نظری بررسی و تحلیل کردند و آنگاه در تصمیمسازی دولتمردان در کنترل فرهنگی، اخلاقی و دینی کرونا کم و بیش مشارکت نمودند.
🔶سرعت در اندیشه و تحلیل و شتاب در واکنش به مسئلههای اجتماعی از جمله ضروریات دنیای امروز در مواجهه با پدیدههای سرکشی همچون کرونا در دنیای امروز است. در این بین مطالعات جمعی و گروهی، نگاههای چندرشتهای و گفتگوهای همدلانه در مسئلههای بحرانی در فهم و حل مسئلههای کلان و بحرانهای مختلف اجتماعی بسیار تعیینکننده و حیاتی است و آنچه در این مجموعه رخ داده، مصداق و نمونهای از این همدلی و همت جمعی و نگرش جامع و چندبعدی است.
نکته مهم دیگری که کرونا برای جامعه نخبگانی و جامعه اسلامی ما به وجود آورد، انعقاد مسئله « نظام سلامت » در ایران و بلکه مهمتر از آن درک و تحلیل این نظام ( در کنار نظام سیاسی، نظام اجتماعی، و نظام حقوقی ) در کشورهای مختلف اسلامی و در درون تحولات اجتماعی جهان امروز اسلام است. هرچند این مسئله در این کتاب محل گفتگو قرار نگرفته، مسئلهبودگی آن مخصوصاً به لحاظ تمدنی بسیار حائز اهمیت است و متأسفانه نظام علمی - دانشگاهی ما در مسئلۀ نظام سلامت با رویکردی کلانتر ورود نکرده و به جامعهشناسی نظام سلامت در جهان اسلام نپرداخته است. اینکه نخبگان مسلمان در مورد نظام سلامت در فرایند تمدنیشان کمتر فکر کردهاند، شاید از آن رو بوده باشد که مسلمانان نگاههای تمدنی را در مورد گذشته بیشتر تمرین میکنند تا در وضعیت کنونی و مسئلههای معاصر تمدنی دنیای اسلام؛ همانطورکه گروههای علمی - انسانی در دانشگاهها در مورد وضعیت امروز جهان اسلام و مسائل آن همچون آینده پول در جهان اسلام یا
نظام سلامت و کاستیهای آن در نظام اخلاقی و فرهنگی دنیای اسلام کم میاندیشند.
💠آنچه در این مجموعه به همت گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و به کوشش مجدّانۀ جناب آقای دکتر مهدی مولایی آرانی رخ داده، مسئلههای بسیاری را در ذهنیت و عینیت ایران بازگشوده است که طرح و تأمل در آن میتواند ما را بهتدریج به بحثهای مربوط به سلامت در جهان اسلام نیز رهنمون کند. امید است در مراحل بعدی بتوان بهتدریج به سمت موضوع کلان « نظام سلامت » در میان امت اسلام رفته، تحلیلهای فرهنگی و تمدنی و مسئله های کلانِ آن را توضیح داد.
حبیباله بابائی
رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
🌐https://eitaa.com/isca24/7764
مسائل فرهنگی ـ اجتماعی کرونا.ن.pdf
2.22M
دریافت فایل پی دی اف اثر