eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
872 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅امام رضا (ع) می‌فرماید: الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ ⏹گناهان کوچک راه هایى به سوى گناهان بزرگند وکسى که ازخداوند دراندک ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از اونمى ترسد!. عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص ۱۸۰ http://lib.eshia.ir/86808/2/180
تلاشهای مفید اما ناکافی/یادداشتی از: علی اکبری معلم اگرچه تاکنون تلاشها و فعالیت های خوبی در حوزه علمیه انجام شده است ولی ناکافی است. حوزه علمیه به دلیل اهمیت پشتوانه نظری نظام و ضرورت استمرار حاکمیت ولایت فقیه با محوریت اندیشه سیاسی امام (ره) جا دارد بیش از این به صورت نظام یافته و منظم در این خصوص برنامه ریزی و تلاش نماید. ✍️تلاشهای مفید اما ناکافی توجه به اندیشه امام خمینی (ره) در نظام جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه های علمیه از چند جهت حائز اهمیت است: اول اینکه امام خمینی (ره) یک مرجع تقلید و از فقهای جامع الشرایط برای ولایت و رهبری جامعه از حوزه علمیه بوده است و اندیشه سیاسی امام به عنوان طرح جایگزین نظام شاهنشاهی با حمایت فقها و طلاب انقلابی حوزه علمیه و مردم مجاهد ایران به پیروزی رسید و مبنای تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران شد. برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی و تشکیل حکومت اسلامی چه جان فشانی ها که صورت نگرفت و چه شهدای والامقامی از حوزه علمیه و سایر قشرهای مردم تقدیم اسلام شد. 💠چزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/180726
سمعت أبا الحسن الرضا عليه‌السلام يقول : رحم الله عبدا أحيا أمرنا. فقلت له : فكيف يحيي أمركم قال : يتعلم علومنا ويعلمها الناس فإن الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتبعونا.
مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی :چرا به امام رضا (ع) عالم آل محمد می‌گویند؟ ✅مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه حضرت امام رضا(ع) سبب شده است تا لقب عالم آل محمد به این امام بزرگوار برسد. ♈️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی، مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت:  ⬅️وجود مبارک امام رضا(ع) به‌عنوان عالم آل محمد(ص) معروف شده است. حضرت امام رضا(ع) دانش خود را از جدش رسول اکرم(ص) به ارث برده و سرچشمه جوشانی از معرفت و فضیلت بود که تشنگان دانش و کمال از محضرش فیض مى‏‌بردند و با حل مشکلات و معضلات فکری خویش، عطش معرفتی خود را فرو مى‌‏نشاندند. از حضرت امام کاظم(ع) روایت کرده‏‌اند که به فرزندان خویش  می‌‏فرمود: این برادرتان علی بن موسی، عالم آل محمد(ص) است. مسائل دینی را از او بپرسید و آن‌چه به شما مى‌‏گوید نگه‌دارید، زیرا بارها از پدرم جعفر بن محمد شنیدم که مى‏‌فرمود: دانشمند آل محمد در صلب توست ای کاش من او را مى‌‏دیدم. او با حضرت علی(ع) هم نام است. ⏹از امورى که مورخان درباره‌‏اش اتفاق نظر دارند و با مراجعه به منابع معتبر و مستند روشن می‌شود مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه هشتمین امام مى‌‏باشد که حتی مأمون خلیفه عباسی بارها و در فرصت‏‌هاى گوناگون به این واقعیت اعتراف کرده و گفته است: حضرت امام رضا(ع) دانشمندترین و عابدترین مردم روی زمین است. وی به رجاء بن ضحاک گفته بود: او (على بن موسى الرضا(ع)) بهترین و عالم‌‏ترین انسان‏‌هاست. ⬅️در عصرى که خورشید هشتم، جامعه را از فروغ فروزان خویش برخوردار مى‏‌ساخت، کوشش‌‏هاى علمى و فکرى گسترش یافته بود، نقد و بررسى اندیشه‏‌ها، تألیف و تدوین و نگارش علوم و معارف گوناگون رونق فزاینده‌‏اى گرفت. مکاتب و امواج فکری و فلسفی متعددى به‌وجود آمد. کلاس‌‏هاى درس سرشار از استادان و دانش پژوهانى بود که به تدریس و فراگیرى علوم و معارف گوناگون اشتغال داشتند. به موازات این توسعه علمی و فرهنگی امواج تصوف گسترش پیدا کرد، غلو و تفکرات انحرافی نیز چون علف‏‌های هرز و قارچ‌‏هاى سمی در بوستان اندیشه و معرفت روییدند. ❎حجت‌الاسلام شفیعی: امام رضا(ع) در مناظرات  تلاش نمی‌کرد به توجیه دینی بپردازد بلکه به تفسیر و تحلیل دینی می‌پرداخت. در این موقعیت مهم، حضرت امام رضا(ع) دادرس دانشوران و پناه متفکران و اندیشمندان بود. امام با علمای تفسیر و صاحب نظرات حکمت و کلام بحث و مناظره مى‏‌نمود، بر افراط‌گرایان و غالیان و منحرفان خُرده مى‏‌گرفت و افراد متشرع و فقها را مورد تأیید و حمایت قرار مى‌‏داد. قوانین، موازین و مقررات شریعت و مبانى اعتقادى را تبیین و تثبیت مى‌‏کرد. آن حضرت از نظر توجیه و تحلیل و هماهنگى آرا و نظرات نقش محورى و اساسى ایفا مى‏‌فرمود. کانون نشر معارف به آن وجود با برکت اختصاص داشت و آن حضرت محک سنجش اصالت و سلامتى نقطه نظرهاى گوناگون به‌شمار مى‌‏آمد. مجالس و محافلى که در آنها امام رضا(ع) نقش محورى داشت محل رفت و آمد دانش‌پژوهان و مأمن دانشوران بود. بیانات عمیق آن امام همام به جدال‏‌هاى فکرى و نزاع‏‌هاى علمى خاتمه مى‏‌داد. ❎زمانه بسیار حساسى بود و تهاجم فکرى و یورش فرهنگى بسیار خطرناک‌تر از حمله نظامیان و مهاجمان مسلّح جلوه مى‏‌نمود. در همین موقعیت سرنوشت‌ساز حضرت على بن موسى الرضا(ع) به‌ حق رهبر واقعی مردم در تمامى امور و مشکلات بود و از مدینه تا مرو حقایق را آن گونه که بود عرضه فرمود و غوغاى برخورد افکار انحرافى با اندیشه‏‌هاى دینی را خاموش ساخت تا مبادا تیرگى و ضلالت بر درخشندگى دیانت غلبه یابد. مأمون بارها در کاخ خود مجلس مناظره برپا ساخت و دانشمندان برجسته مذاهب مختلف را گردآورد و به بحث واداشت. حضرت در تمامی این جلسه‏‌ها به روشنی و با قاطعیت بر همه حاضران غلبه مى‌‏یافت و با هر کدام با براهین خودشان بحث می‌نمود و استدلال می‌کرد و حقانیت و واقعیت عقاید و معارف اسلامی را بازگو مى‏‌فرمود در این مجالس حاضران، به رغم توانایی علمی و قدرت و تسلط بر بحث‏‌ها، به ناچار تسلیم افکار منطقی و ادله‌‏هاى خردمندانه آن وجود با برکت می‌شدند و چاره‌‏اى جز اعتراف به مقام علمی و کمالات معنوی حضرت رضا(ع) نداشتند. بدون شک این گفتگوها در سرزمین پهناور اسلامی انعکاس وسیعی داشت و در جهت تبلیغ و نشر معارف اسلامی بسیار مؤثر بود. آن حضرت با شـاخص‌ها و مؤلفه‌های برجسـته مناظره‌های خود مانند انصاف‌مـداری، شـاخص‌های منطقی، و آزاداندیشی نمونه‌ای از مناظره و مباحثه علمی مدنظر قرآن ارائه دادند تا برای همیشه در تاریخ ثبت و ضبط شود.
جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان درجه علمی: علمی-پژوهشی نویسندگان: حمیدرضا مطهری سعید نجفی نژاد منبع: فرهنگ رضوی سال هفتم تابستان 1398 شماره 26 ✅چکیده مقاله ظهور صفویان و به دنبال آن رسمی سازی مذهب تشیّع در ایران، تحولات فرهنگی زیادی پدید آورد که آثار آن تا به امروز نیز باقی است. پادشاهان صفوی در این راه از ابزارهای متعددی استفاده کردند که توسعه اماکن مذهبی شیعی، یکی از آنها بود. بی گمان مهم ترین مکان مذهبی در ایران، حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) بود. بارگاه علی بن موسی الرضا (علیهماالسلام) با توجه به اینکه در درون مرزهای قلمروِ صفوی بوده و صفویان نیز خود را از طریق امام موسی کاظم (علیه السلام) منسوب به آن حضرت می دانستند، نسبت به قبور سایر ائمه (علیهم السلام) از موقعیت خاصی برخوردار بوده است. از این رو، پادشاهان صفوی توجه ویژه ای به این آستانه مقدس داشته و از ظرفیت های آن مکان برای ترویج تشیع بهره برداری کردند. این پژوهش سعی دارد ضمن تبیین جایگاه حرم مطهر رضوی در درون سیاست مذهبی صفویان برای ترویج تشیّع، به صورت موردی نگاهی به کارکردهای این مکان در امر توسعه تشیّع داشته باشد. در این نوشتار برای رسیدن به درک مناسبی از این موضوع، جایگاه این مکان در تاریخ نگاری عصر صفوی بررسی خواهد شد.. گزارش های تاریخی حکایت از توجه زیاد پادشاهان صفوی به این بارگاه مطهر دارد و زیارت، توسل، عبادت و اعتکاف و دفن در حرم و... از مواردی هستند که مورد توجه مورخان قرار گرفته اند.
FARZV_Volume 7_Issue 26_Pages 9-35.pdf
2.68M
جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان درجه علمی: علمی-پژوهشی نویسندگان: حمیدرضا مطهری سعید نجفی نژاد
پرسش‌های وبینار "سلامت اجتماعی و آینده آن در جهان اسلام" (۲۷ مهر ۱۳۹۹) ۱. مُشاعات عمومی در کشورهای اسلامی چه سهمی در امر سلامت و نظام سلامت در جهان اسلام دارد؟ در این باره تفاوت‌های فرهنگی و یا مذهبی کشورهای مدّعی تمدن (مانند ترکیه، مالزی، و ایران) چیست و نظام سلامت در این مدل‌های تمدنی در جهان اسلام چه آینده‌ و فرجامی خواهد داشت؟ ۲. خاستگاه تضادها و پارادوکس‌ها بین اندیشه و دکترین سلامت در تفکر اسلامی با فرهنگ موجود سلامت در جهان اسلام چیست؟ آیا چنین تضادی برآمده از ضعف درونی مسلمانان (در امر حکمرانی، یا در وضعیت توسعه‌یافتگی) است، یا چنین تضادی برآمده از نوعی تضعیف و تحریم سیستماتیک و جهانی آمده از ناحیۀ کشورهای توسعه‌یافته است؟ ۳. جهانی شدن نظام سلامت از یک سو و جهانی شدن مخاطره‌ها (مانند ریزگردها، سیل‌ها، مهاجرت‌ها، پاندمی‌ها) چه ظرفیت‌ها و یا چالش‌هایی را در امر سلامت برای دنیای اسلام بوجود آورده چیست؟  ۴. تعامل نظام سلامت کشورهای اسلامی با نظام سلامت جهانی، و عضویت کشورهای اسلامی در رژیم های مختلف جهانی چگونه و به چه میزان هست؟ سیاستگذاری های سازمانها و نهادهای بین المللی سلامت مثل یونسکو چه نسبتی با زیست بوم فرهنگی جهان اسلام برقرار کرده است؟ در این باره آیا نهادی در حوزه سیاستگذاری در حوزه سلامت در درون جهان اسلام داریم؟ زمان جلسه: فردا یکشنبه ۲۷‌ام مهرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ لینک ورود به جلسه: dte.bz/scscenter
🔹عمل صالح و محبت آل محمد امام رضا علیه السلام فرمود: « لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ». مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمی شود. 🔸بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص: 347
🌺 در ربیع الاول، این ماه خجسته، نسیم سحری جان مایه عشق را به گستره خاكیان می فرستد. 🌸جوانه های تبسم لب ها را شاداب از طراوت تغزلی دیگر كرده و همگی قدوم نوزادی را كه سبب آفرینش است تبریك می گویند كه یا محمّد! به جمع خاكیان دوستدارت خوش آمدی! 🌺حلول ماه ، ماه جشن و سرور اهل بیت(ع) مبارک باد.🌺 ✅کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا 🌐https://eitaa.com/isca24
📌پژوهشگران حوزهٔ‌ تاریخ و تمدن بر این باورند تعالیم اجتماعی پیامبر اسلام در مدت کوتاهی از میان قبائل متخاصم عرب، مدنیتی استوار پدیدار آورد. نهال این مدنیت، در مدت نسبتاً کوتاهی به درختی تنومند بدل شد. بعدها اما به دلایل مختلف، پویایی این تمدن رو به ضعف نهاد و جوامع اسلامی پیشتازی خود را در عرصهٔ توسعه و تمدن واگذار کردند. برخی محققان معتقدند که غایت فعالیت‌های پیامبر اسلام، توسعه‌ای تمام‌عیار در عرصهٔ اندیشه، اقتصاد و سیاست بوده است. بر مبنای این دیدگاه رویکرد پیامبر اسلام در گذار از جاهلیت، مبتنی بر اصالت فرهنگ بوده و این فرهنگ‌سازی ناظر به آبادانی، عُمران، و توسعهٔ جامعهٔ انسانی بوده است. 📍مسعود دیانی در یازدهمین شب «سوره، فصل محمد رسول‌الله (ص)» میزبان نجف لک‌زایی، پژوهشگر علوم دینی و سیاسی، است. « پیامبر امی، پیامبر استراتژیست: بازخوانی شیوهٔ رهبری و مدیریت پیامبر اسلام» موضوع گفت‌وگوی آنها خواهد بود. ⏰«سوره، فصل محمد رسول‌الله (ص)»|امشب ساعت ۲۳ | شبکهٔ چهار سیما @sooreh_tv
سوره، فصل محمد رسول‌الله (ص)»اشبکه چهار سیما 990726.mp3
17.8M
برنامه «سوره، فصل محمد رسول الله (ص) ساعت ۲۳ | شبکهٔ چهار سیما 📒ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی ⏰زمان: شنبه 1399/7/26 🔶مکان: شبکه چهار سیما برنامه سوره 📒از رادیو پژوهش بشنوید 🌐https://b2n.ir/129657 💠فیلم برنامه را از آپارات پژوهشگاه مشاهده نمایید. 🌐https://www.aparat.com/v/8tw7n