⏹تلاشهای مفید اما ناکافی/یادداشتی از: علی اکبری معلم
اگرچه تاکنون تلاشها و فعالیت های خوبی در حوزه علمیه انجام شده است ولی ناکافی است. حوزه علمیه به دلیل اهمیت پشتوانه نظری نظام و ضرورت استمرار حاکمیت ولایت فقیه با محوریت اندیشه سیاسی امام (ره) جا دارد بیش از این به صورت نظام یافته و منظم در این خصوص برنامه ریزی و تلاش نماید.
✍️تلاشهای مفید اما ناکافی
توجه به اندیشه امام خمینی (ره) در نظام جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه های علمیه از چند جهت حائز اهمیت است: اول اینکه امام خمینی (ره) یک مرجع تقلید و از فقهای جامع الشرایط برای ولایت و رهبری جامعه از حوزه علمیه بوده است و اندیشه سیاسی امام به عنوان طرح جایگزین نظام شاهنشاهی با حمایت فقها و طلاب انقلابی حوزه علمیه و مردم مجاهد ایران به پیروزی رسید و مبنای تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران شد. برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی و تشکیل حکومت اسلامی چه جان فشانی ها که صورت نگرفت و چه شهدای والامقامی از حوزه علمیه و سایر قشرهای مردم تقدیم اسلام شد.
💠چزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/180726
#باز_نشر
مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی :چرا به امام رضا (ع) عالم آل محمد میگویند؟
✅مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه حضرت امام رضا(ع) سبب شده است تا لقب عالم آل محمد به این امام بزرگوار برسد.
♈️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی، مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت:
⬅️وجود مبارک امام رضا(ع) بهعنوان عالم آل محمد(ص) معروف شده است. حضرت امام رضا(ع) دانش خود را از جدش رسول اکرم(ص) به ارث برده و سرچشمه جوشانی از معرفت و فضیلت بود که تشنگان دانش و کمال از محضرش فیض مىبردند و با حل مشکلات و معضلات فکری خویش، عطش معرفتی خود را فرو مىنشاندند. از حضرت امام کاظم(ع) روایت کردهاند که به فرزندان خویش میفرمود: این برادرتان علی بن موسی، عالم آل محمد(ص) است. مسائل دینی را از او بپرسید و آنچه به شما مىگوید نگهدارید، زیرا بارها از پدرم جعفر بن محمد شنیدم که مىفرمود: دانشمند آل محمد در صلب توست ای کاش من او را مىدیدم. او با حضرت علی(ع) هم نام است.
⏹از امورى که مورخان دربارهاش اتفاق نظر دارند و با مراجعه به منابع معتبر و مستند روشن میشود مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه هشتمین امام مىباشد که حتی مأمون خلیفه عباسی بارها و در فرصتهاى گوناگون به این واقعیت اعتراف کرده و گفته است: حضرت امام رضا(ع) دانشمندترین و عابدترین مردم روی زمین است. وی به رجاء بن ضحاک گفته بود: او (على بن موسى الرضا(ع)) بهترین و عالمترین انسانهاست.
⬅️در عصرى که خورشید هشتم، جامعه را از فروغ فروزان خویش برخوردار مىساخت، کوششهاى علمى و فکرى گسترش یافته بود، نقد و بررسى اندیشهها، تألیف و تدوین و نگارش علوم و معارف گوناگون رونق فزایندهاى گرفت. مکاتب و امواج فکری و فلسفی متعددى بهوجود آمد. کلاسهاى درس سرشار از استادان و دانش پژوهانى بود که به تدریس و فراگیرى علوم و معارف گوناگون اشتغال داشتند. به موازات این توسعه علمی و فرهنگی امواج تصوف گسترش پیدا کرد، غلو و تفکرات انحرافی نیز چون علفهای هرز و قارچهاى سمی در بوستان اندیشه و معرفت روییدند.
❎حجتالاسلام شفیعی: امام رضا(ع) در مناظرات تلاش نمیکرد به توجیه دینی بپردازد بلکه به تفسیر و تحلیل دینی میپرداخت.
در این موقعیت مهم، حضرت امام رضا(ع) دادرس دانشوران و پناه متفکران و اندیشمندان بود. امام با علمای تفسیر و صاحب نظرات حکمت و کلام بحث و مناظره مىنمود، بر افراطگرایان و غالیان و منحرفان خُرده مىگرفت و افراد متشرع و فقها را مورد تأیید و حمایت قرار مىداد. قوانین، موازین و مقررات شریعت و مبانى اعتقادى را تبیین و تثبیت مىکرد. آن حضرت از نظر توجیه و تحلیل و هماهنگى آرا و نظرات نقش محورى و اساسى ایفا مىفرمود. کانون نشر معارف به آن وجود با برکت اختصاص داشت و آن حضرت محک سنجش اصالت و سلامتى نقطه نظرهاى گوناگون بهشمار مىآمد. مجالس و محافلى که در آنها امام رضا(ع) نقش محورى داشت محل رفت و آمد دانشپژوهان و مأمن دانشوران بود. بیانات عمیق آن امام همام به جدالهاى فکرى و نزاعهاى علمى خاتمه مىداد.
❎زمانه بسیار حساسى بود و تهاجم فکرى و یورش فرهنگى بسیار خطرناکتر از حمله نظامیان و مهاجمان مسلّح جلوه مىنمود. در همین موقعیت سرنوشتساز حضرت على بن موسى الرضا(ع) به حق رهبر واقعی مردم در تمامى امور و مشکلات بود و از مدینه تا مرو حقایق را آن گونه که بود عرضه فرمود و غوغاى برخورد افکار انحرافى با اندیشههاى دینی را خاموش ساخت تا مبادا تیرگى و ضلالت بر درخشندگى دیانت غلبه یابد.
مأمون بارها در کاخ خود مجلس مناظره برپا ساخت و دانشمندان برجسته مذاهب مختلف را گردآورد و به بحث واداشت. حضرت در تمامی این جلسهها به روشنی و با قاطعیت بر همه حاضران غلبه مىیافت و با هر کدام با براهین خودشان بحث مینمود و استدلال میکرد و حقانیت و واقعیت عقاید و معارف اسلامی را بازگو مىفرمود در این مجالس حاضران، به رغم توانایی علمی و قدرت و تسلط بر بحثها، به ناچار تسلیم افکار منطقی و ادلههاى خردمندانه آن وجود با برکت میشدند و چارهاى جز اعتراف به مقام علمی و کمالات معنوی حضرت رضا(ع) نداشتند. بدون شک این گفتگوها در سرزمین پهناور اسلامی انعکاس وسیعی داشت و در جهت تبلیغ و نشر معارف اسلامی بسیار مؤثر بود.
آن حضرت با شـاخصها و مؤلفههای برجسـته مناظرههای خود مانند انصافمـداری، شـاخصهای منطقی، و آزاداندیشی نمونهای از مناظره و مباحثه علمی مدنظر قرآن ارائه دادند تا برای همیشه در تاریخ ثبت و ضبط شود.
✍جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان
درجه علمی: علمی-پژوهشی
نویسندگان: حمیدرضا مطهری سعید نجفی نژاد
منبع: فرهنگ رضوی سال هفتم تابستان 1398 شماره 26
✅چکیده مقاله
ظهور صفویان و به دنبال آن رسمی سازی مذهب تشیّع در ایران، تحولات فرهنگی زیادی پدید آورد که آثار آن تا به امروز نیز باقی است. پادشاهان صفوی در این راه از ابزارهای متعددی استفاده کردند که توسعه اماکن مذهبی شیعی، یکی از آنها بود. بی گمان مهم ترین مکان مذهبی در ایران، حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) بود. بارگاه علی بن موسی الرضا (علیهماالسلام) با توجه به اینکه در درون مرزهای قلمروِ صفوی بوده و صفویان نیز خود را از طریق امام موسی کاظم (علیه السلام) منسوب به آن حضرت می دانستند، نسبت به قبور سایر ائمه (علیهم السلام) از موقعیت خاصی برخوردار بوده است. از این رو، پادشاهان صفوی توجه ویژه ای به این آستانه مقدس داشته و از ظرفیت های آن مکان برای ترویج تشیع بهره برداری کردند.
این پژوهش سعی دارد ضمن تبیین جایگاه حرم مطهر رضوی در درون سیاست مذهبی صفویان برای ترویج تشیّع، به صورت موردی نگاهی به کارکردهای این مکان در امر توسعه تشیّع داشته باشد. در این نوشتار برای رسیدن به درک مناسبی از این موضوع، جایگاه این مکان در تاریخ نگاری عصر صفوی بررسی خواهد شد.. گزارش های تاریخی حکایت از توجه زیاد پادشاهان صفوی به این بارگاه مطهر دارد و زیارت، توسل، عبادت و اعتکاف و دفن در حرم و... از مواردی هستند که مورد توجه مورخان قرار گرفته اند.
FARZV_Volume 7_Issue 26_Pages 9-35.pdf
2.68M
جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان
درجه علمی: علمی-پژوهشی
نویسندگان: حمیدرضا مطهری سعید نجفی نژاد
پرسشهای وبینار "سلامت اجتماعی و آینده آن در جهان اسلام" (۲۷ مهر ۱۳۹۹)
۱. مُشاعات عمومی در کشورهای اسلامی چه سهمی در امر سلامت و نظام سلامت در جهان اسلام دارد؟ در این باره تفاوتهای فرهنگی و یا مذهبی کشورهای مدّعی تمدن (مانند ترکیه، مالزی، و ایران) چیست و نظام سلامت در این مدلهای تمدنی در جهان اسلام چه آینده و فرجامی خواهد داشت؟
۲. خاستگاه تضادها و پارادوکسها بین اندیشه و دکترین سلامت در تفکر اسلامی با فرهنگ موجود سلامت در جهان اسلام چیست؟ آیا چنین تضادی برآمده از ضعف درونی مسلمانان (در امر حکمرانی، یا در وضعیت توسعهیافتگی) است، یا چنین تضادی برآمده از نوعی تضعیف و تحریم سیستماتیک و جهانی آمده از ناحیۀ کشورهای توسعهیافته است؟
۳. جهانی شدن نظام سلامت از یک سو و جهانی شدن مخاطرهها (مانند ریزگردها، سیلها، مهاجرتها، پاندمیها) چه ظرفیتها و یا چالشهایی را در امر سلامت برای دنیای اسلام بوجود آورده چیست؟
۴. تعامل نظام سلامت کشورهای اسلامی با نظام سلامت جهانی، و عضویت کشورهای اسلامی در رژیم های مختلف جهانی چگونه و به چه میزان هست؟ سیاستگذاری های سازمانها و نهادهای بین المللی سلامت مثل یونسکو چه نسبتی با زیست بوم فرهنگی جهان اسلام برقرار کرده است؟ در این باره آیا نهادی در حوزه سیاستگذاری در حوزه سلامت در درون جهان اسلام داریم؟
زمان جلسه:
فردا یکشنبه ۲۷ام مهرماه
ساعت ۱۰ تا ۱۲
لینک ورود به جلسه:
dte.bz/scscenter
🔹عمل صالح و محبت آل محمد
امام رضا علیه السلام فرمود:
« لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ».
مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمی شود.
🔸بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص: 347
🌺 در ربیع الاول، این ماه خجسته، نسیم سحری جان مایه عشق را به گستره خاكیان می فرستد.
🌸جوانه های تبسم لب ها را شاداب از طراوت تغزلی دیگر كرده و همگی قدوم نوزادی را كه سبب آفرینش است تبریك می گویند كه یا محمّد! به جمع خاكیان دوستدارت خوش آمدی!
🌺حلول ماه #ربیع_الاول، ماه جشن و سرور اهل بیت(ع) مبارک باد.🌺
✅کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
🌐https://eitaa.com/isca24
📌پژوهشگران حوزهٔ تاریخ و تمدن بر این باورند تعالیم اجتماعی پیامبر اسلام در مدت کوتاهی از میان قبائل متخاصم عرب، مدنیتی استوار پدیدار آورد.
نهال این مدنیت، در مدت نسبتاً کوتاهی به درختی تنومند بدل شد.
بعدها اما به دلایل مختلف، پویایی این تمدن رو به ضعف نهاد و جوامع اسلامی پیشتازی خود را در عرصهٔ توسعه و تمدن واگذار کردند. برخی محققان معتقدند که غایت فعالیتهای پیامبر اسلام، توسعهای تمامعیار در عرصهٔ اندیشه، اقتصاد و سیاست بوده است.
بر مبنای این دیدگاه رویکرد پیامبر اسلام در گذار از جاهلیت، مبتنی بر اصالت فرهنگ بوده و این فرهنگسازی ناظر به آبادانی، عُمران، و توسعهٔ جامعهٔ انسانی بوده است.
📍مسعود دیانی در یازدهمین شب «سوره، فصل محمد رسولالله (ص)» میزبان نجف لکزایی، پژوهشگر علوم دینی و سیاسی، است.
« پیامبر امی، پیامبر استراتژیست: بازخوانی شیوهٔ رهبری و مدیریت پیامبر اسلام» موضوع گفتوگوی آنها خواهد بود.
⏰«سوره، فصل محمد رسولالله (ص)»|امشب ساعت ۲۳ | شبکهٔ چهار سیما
@sooreh_tv
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سوره، فصل محمد رسولالله (ص)»اشبکه چهار سیما 990726.mp3
17.8M
✅برنامه «سوره، فصل محمد رسول الله (ص) ساعت ۲۳ | شبکهٔ چهار سیما
📒ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
⏰زمان: شنبه 1399/7/26
🔶مکان: شبکه چهار سیما برنامه سوره
📒از رادیو پژوهش بشنوید
🌐https://b2n.ir/129657
💠فیلم برنامه را از آپارات پژوهشگاه مشاهده نمایید.
🌐https://www.aparat.com/v/8tw7n
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور
⬅️خیر مقدم گویی توسط مرحوم دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه وکلام اسلامی
⏰زمان:سه شنبه 1399/6/18
💠مکان:قم- پردیسان- خیایبان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی و سالن اجتماعات
🌐https://eitaa.com/isca24/8153
36.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور
⬅️گزارش توسط مرحوم دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه وکلام اسلامی
⏰زمان:پنج شنبه 1399/6/20
💠مکان:قم- پردیسان- خیایبان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی و سالن اجتماعات
🌐https://eitaa.com/isca24/8154
✅از سوی رئیس قطب تعمیق ایمان دینی صورت گرفت؛انتصاب حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده به عنوان رئیس میز تخصصی «توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی»
📒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس قطب تعمیق ایمان دینی، طی حکمی حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده عضو هیات علمی و مدیر گروه فرهنگنامه های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را به عنوان رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی منصوب کرد.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/320634
✅به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع برگزار شد:کرسی ترویجی «فقر نظریه در سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام»
🔹کرسی ترویجی «فقر نظریه در سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام» روز یکشنبه سیزدهم مهرماه، ساعت ده و سی دقیقه صبح، بصورت مجازی برگزار شد.
💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) این کرسی ترویجی یکی از پیش نشستهای ذیل کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت علیهم السلام در دوره معاصر میباشد. این کنفرانس در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار خواهد شد. حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی دبیر علمی و دکتر خزائیلی دبیر اجرایی این کنفرانس هستند.
✍️در این کرسی ترویجی، دکتر سعید نجفینژاد دبیر کرسی و دکتر سید علیرضا واسعی، دانشیار پژوهشکده اسلام تمدنی و مؤسس و سردبیر فصلنامه سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی، به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث و دکتر نعمت الله صفری فروشانی، مدیر دانشنامه اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در جایگاه ناقد به بحث و بررسی در مورد فقر نظریه در سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام پرداختند.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/579952
✅به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع برگزار شد:سمینار طرح پژوهشی کتاب «بررسی سبک زندگی اهل بیت (ع) با رویکرد اخلاق»
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،سمینار طرح پژوهشی کتاب «بررسی سبک زندگی اهل بیت (ع) با رویکرد اخلاق جنسی» در روز یکشنبه ۱۳۹۹/۷/۱۳ رأس ساعت ۸ الی ۱۰ با حضور رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، اعضای هیأت علمی گروه سیره اهل بیت(ع)، مجری و ناظر طرح، نمایندگان: رئیس پژوهشگاه، معاون پژوهشی پژوهشگاه و قطب اخلاق و سبک زندگی، در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/932679
✅رئیس حوزه ریاست :برنامه دیدار با اصحاب قلم، فرصتی مناسب جهت معرفی آثار پژوهشی پژوهشگران
🔶برنامه دیدار با اصحاب قلم، فرصتی مناسب جهت معرفی آثار پژوهشی پژوهشگران و محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مخاطبان و مشتاقان علم و دانش است؛
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )به همت حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، برنامه دیدار با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هر دوهفته یک بار با حضور مؤلفان و محققان و اعضای محترم هیات علمی پژوهشگاه برگزار می شود؛
حجت الاسلام و المسلمین تیموری رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه، هدف از برگزاری این برنامه را آشنایی مخاطبان و محققان با مؤلفان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و آثار علمی پژوهشگاه و دیدار چهره به چهره مخاطبان با مولفان و پژوهشگران دانست وبیان کرد: تا کنون بیش از ۹۰ برنامه دیدار با اصحاب قلم پژوهشگاه برگزار شده است که مورد استقبال صاحبان قلم و علاقه مندان به علم و پژوهش قرار گرفته است.
📒ایشان افزود: در سال های گذشته این برنامه به صورت حضوری و با مشارکت طلاب، روحانیون و دانشجویان و علاقه مندان به علوم اسلامی در فروشگاه نشر پژوهشگاه برگزار می شد تا مشتاقان علم و دانش علاوه بر دیدار چهره به چهره با نویسندگان و پژوهشگران، با آثار مکتوب پژوهشگاه نیز که از جایگاه ممتازی در حوزه علوم اسلامی و انسانی برخوردار است آشنا شوند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت مقررات بهداشتی، برنامه مذکور به صورت مجازی برگزار می شود و برنامه ضبط شده در سایت-ها و کانال های پژوهشگاه در فضای مجازی پخش و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
🌐https://eitaa.com/isca24/8160
✅پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام برگزار می کند
🔲 نظم ولائی و نظم معنوی در تجربه تمدنی جمهوری اسلامی
💠ارائه دهنده دکتر حبیب ا... بابایی ،عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: دوشنبه ۲۸ مهرماه ساعت 13 الی 14:45
🔲مکان : قم بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق عليه السلام سالن جلسات شهید طهرانی مقدم
🌐https://eitaa.com/isca24/8161
✅دکتر محمد باغستانی: حضرت رضا(ع) به خراسان هویت بخشید.
🔹عضو هیات علمی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: شرایطی که پس از ورود حضرت رضا(ع) پیش آمد، آثار هویتبخشی حضرت بر خراسان و ایران بود و ایشان به خراسان هویت بخشید.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، محمد باغستانی در مراسم شب آئینهای رضوی که شامگاه ، ۲۳ مهر ماه، در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد،وی در رابطه با تاثیرات حضور امام رضا(ع) در خراسان بیان کرد: پس از حضور ایشان، توس به مکانی مقدس تبدیل شد و ایشان در مسیر آمدن به خراسان و اقامت، مکانهای مقدس دیگری را که موسوم به قدمگاه است را به وجود آورد و توس از یک آبادی به یک شهر تبدیل و زائرپذیر شد؛ رونق این منطقه به دلیل روا کردن حاجات مردم که از همان آغاز رخ داد و توسلاتی که مردم به ایشان داشتند، صورت گرفت.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/615495
✅به همت پژوهشکده اسلام تمدنی؛درس گفتار- درآمدی بر فقه مقارن حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی برگزار گردید.
🔶یازدهمین برنامه از برنامه های سخنرانی های علمی با موضوع درس گفتار- درآمدی بر فقه مقارن حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، یازدهمین برنامه از برنامه های سخنرانی های علمی با موضوع درس گفتار- درآمدی بر فقه مقارن (جلسه ۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰)، با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی به همت واحد فناوری اطلاعات پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/400179
✅به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع برگزار شد:کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره
🔶کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره (بررسی سیره نگاری حسین مونس)» برگزار شد.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره (بررسی سیره نگاری حسین مونس)» به عنوان پیش نشست «کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) در دوره معاصر» روز چهار شنبه ۲۳/۰۷/۹۹ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد دکتر سعید نجفی نژاد ضمن تبیین موضوع نشست به معرفی اساتید ارائه کننده و ناقد پرداختند و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی به عنوان ارائه دهنده، به معرفی سوابق علمی و روش کار حسین مونس پرداخت و گفت: حسین مونس در نگارش آثار خود ادعای آزاد اندیشی دارد؛ اما در کتابها و آثار او بیطرفی مشاهده نمیشود. او در کتاب «دراسات فی السیره النبویه » درباره علت گرایش به این موضوع مینویسد: «مشاهده نمودم نویسندگان در زمینه سیره نگاری با دید احساسی و عاطفی به تألیف کتابهایشان پرداختهاند.».
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/891612
✅استاد نجف لکزایی تشریح کرد؛فرق میان سیاست متعالیه و سیاست متدانی چیست؟/ رابطه سیاست و معنویت
✍️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رویکرد سیاست متعالیه، توحیدی و الهی است ولی رویکرد سیاست متدانی دنیوی و مادی است و به جهان دیگر و عقبی کاری ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرنگار مهر، دین با هدف «تکامل معنوی انسان» که یک حرکت جوهری آگاهانه است به دنبال آن است که انسان را تا عالیترین کمالات وجودی رشد دهد و این مهم جز در بستر جامعه و امور سیاسی ممکن نیست. از این منظر هر چند سیاست در حوزه اعتباریات قرار دارد اما با توجه به اینکه کارکرد اصلی اعتباریات این است که واسطه رساندن انسان از نقص به کمال شوند و سیاست نیز متکفّل دستیابی به مصالح عمومی جامعه است، دین به عنوان مجموعه برنامهها و راهنماییهای الهی سیاست را در رساندن انسانها به کمالات معنوی شأن هدایت میکند. سیاست به معنای علم و فنّ کسب، حفظ و استمرار قدرت برای اجرای هدف حق یا باطل است و معنویت با دو رکن اخلاق و عرفان به معنای رویگردانی از وابستگی به دنیا، تهذیب نفس، توجه به آخرت و معرفت شهودی خداوند جلّ و علی است. دنیای مسیحی غرب با تمایزگذاری بین دو حوزه عرفی و قدسی پس از رنسانس به سکولاریزم رسیده است، اما اسلام آن را بر نمیتابد.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/246190
به اطلاع می رسانم این کرسی که بنا بود فردا برگزار شود در زمان دیگر برگزار می شود متعاقبا در همین کانال اطلاع رسانی انجام خواهد گرفت.