eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
799 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
مختار شیخ حسینی: خلافت دیجیتال؛ راهبرد جدید سلفی‌های داعش برای ایجاد هویت‌ 🔹مختار شیخ‌حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین بحران جهان اسلام معاصر بحران هویت است، گفت: یکی از در دسترس‌ترین الگوها، الگوی ساخت خلافت است و در دو تجربه شکست خورده، اما امروز زمین بازی را تغییر داده است و اینکه در جایی که روی زمین شکست خورد، استراتژی خلافت مجازی مطرح شد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ نشست «امت مجازی اسلام»، از سلسله نشست‌های حکمرانی فرهنگ و فضای مجازی، امروز شنبه آبان‌ماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه متن صحبت‌های مختار شیخ‌حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را می‌خوانید که با موضوع «خلافت مجازی و هویت‌یابی مسلمان معاصر» ایراد شد؛ 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐http://dte.bz/isca132
✅ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد- شریف لک زایی 📒نقدی بر گفت‌وگوی منتشر شده با استاد عبدالحسین خسروپناه 🔹نقدی بر گفت‌وگوی منتشر شده با استاد عبدالحسین خسروپناه 🔶ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد ✅نویسنده : شریف لک‌زایی،عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📒جای بسی خرسندی است که جناب استاد خسروپناه در گفت‌وگوی مختصر خود که در صفحه اندیشه روزنامه «فرهیختگان» به زیور طبع آراسته شده به نقد کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین پرداخته است. 🔹در طی سه چهار سال اخیر که از چاپ و انتشار کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین می‌گذرد تاکنون نقدهای مختلفی بر این کتاب صورت گرفته که همه آنان مغتنم است. ازجمله تاکنون در سه نشست علمی در تهران، قم و اصفهان و با حضور اساتید بزرگواری مانند محمدعلی فتح‌اللهی، ابراهیم برزگر، عماد افروغ و سیدمهدی امامی‌جمعه کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین مورد نقادی قرار گرفته است. نگارنده از این نقدها بسیار آموخته و تجربه اندوخته است. اینک استاد خسروپناه نیز به جمع اساتید ناقد این اثر پیوسته و دیدگاه خود را درباره این اثر ارائه کرده است. 💠جزئیات در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐http://dte.bz/isca133
محمدرضا بهمنی تببین کرد:سواد رسانه ای به مثابه توانش اعتلای همزیستی انسانی 📒سواد رسانه ای به مثابه توانش اعتلای همزیستی انسانی ۱. نگاهی به سیر تطور مواجهه کشور با تحولات فضای مجازی، چند رویکرد قابل شناسایی هست. • رویکرد فناورانه و زیرساختی • رویکرد امنیتی و صیانتی • رویکرد اقتصادی و کسب و کاری • رویکرد فرهنگی و اجتماعی در دوره های مختلف از دهه ۷۰ به این سو، ساختارسازی و برنامه های مدیریت فضای مجازی، غالباً ترکیبی از این رویکردها را می¬توان شاهد بود. منتها در هر دوره، یک یا دو رویکرد غلبه داشته است. مثلا در دوره ای که شورای انفورماتیک در کشور شکل می گیرد، طبعاً سیاستگذاری ها و پروژه ها و حتی دست-اندرکاران ارشد آن را مبتنی بر رویکرد فناورانه می توان طبقه بندی کرد. ۲. از سوی دیگر، دوگانه فرصت-تهدید در مواجهه با تحولات فضای مجازی هم دوگانه¬ای بوده است که همواره رفت و برگشت بین دو سوی این دوگانه را شاهد بوده و هستیم. حتی ما شاهد بودیم که در اوایل ایام کرونا، عده ای کرونا را یک زمینه سازی برای تشدید نفوذ از طریق فضای مجازی توصیف کردند. 💠جزئیات در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐http://dte.bz/isca134
کرسی علمی مناسبات آزادی و دانش چهارشنبه ۲۱آبان با ارائه دکتر شریف لک زایی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود. سخنران: جناب آقای دکتر شریف لک زایی ناقدان آقایان: دکتر محمد شجاعیان و دکتر سید هادی موسوی دبیر علمی: جناب حمید دهقانیان این نشست ساعت۱۳ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، واقع در پردیسان شهر قم برگزار می شود. لینک فضای مجازی در پایین پوستر آمده است.
💠 (3) 🔸 ابلیس به کسی رحم نمی کند، عالِم و عامی، پیر و جوان نمی شناسد. 🔹شاهدِ آن، موجِ در همه اقشار و اصناف هست. 🔸همه ما در مقابل های نفسانی آسیب پذیریم. اگر دفاعی روحمان را تقویت نکنیم، گرفتار می شویم. 🔹بعضی ها خود را در امان می دانند، اما وقتی در دام افتادند و چشم و زبان و دست و پایشان در تور شیطان گیر کرد، می فهمند که هیچکس در نیست. 🔸سختی ها و رسوایی های دوران باید ما را به فکرِ بیندازد. 🔻مبادا دیر شود و کار از کار بگذرد! ... 👈 به قلم استاد جواد محدثی 💡 🌐@isca24 🆔 @tablighnews
وبینار نشست علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت ؛سایبری شدن آموزش دانش آموزان و آسیب های جنسی.mp3
36.35M
وبینار نشست علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت ؛سایبری شدن آموزش دانش آموزان و آسیب های جنسی 🎧از ردایو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca137 ✅اساتید شرکت کننده در این نشست علمی عبارتند از: ⬅️ دکتر علی اصغر احمدی؛ روانشناس. ◀️- محمد جرجندی؛ کارشناس جرائم سایبری. ⬅️ دکتر سجاد مهدی زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع). ⬅️ دکتر محمدحسین سیاح طاهری؛ جامعه شناس و کارشناس فضای مجازی. 📒برگزار کننده: کارگزوه عفاف دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشکده اخلاق و معنویت ⏰زمان : روز پنج شنبه 1399/8/15 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1066
مهدی بهمنی:سهم جهان اسلام در مسئله پناهجویان قابل توجه است 🔹یک پژوهشگر در پیش‌نشست «مهاجرت و ابعاد تمدنی آن در جهان معاصر اسلام» گفت: سهم جهان اسلام (به ویژه کشورهای سوریه، افغانستان، سودان، سومالی و میانمار) در مسئله پناهجویان قابل توجه است. 💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) ، پیش‌نشست «مهاجرت و ابعاد تمدنی آن در جهان معاصر اسلام» با حضور مهدی بهمنی از پژوهشگران پژوهشکده مطالعات فناوری در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✍️پیش‌نشست «مهاجرت و ابعاد تمدنی آن در جهان معاصر اسلام» روز پنج‌شنبه با حضور دکتر مهدی بهمنی (از پژوهشگران پژوهشکده مطالعات فناوری) در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار شد. در این نشست دکتر مهدی بهمنی پس از بیان کلیاتی در مورد بحث مهاجرت (و گونه‌های علمی، اقتصادی، و امنیتیِ مهاجرت) و ابعاد تمدنی آن خاصا در عصر جهانی شدن، به وضعیت جهان اسلام و مقایسه کشورهای اسلامی در امر مهاجرت پرداختند. ایشان با تفکیک مهاجرت (رها از هویت) از دایاسپورا (مقید به هویت) به ابعاد و پیامدهای هر یک از این دو نوع مهاجرت از جهان اسلام اشاره کردند. در این میان ایشان با اشاره به اینکه در نسبت با غرب ما بیشتر مهاجرفرست هستیم تا مهاجرپذیر، به سهم قابل توجه جهان اسلام (بویژه کشورهای سوریه، افغانستان، سودان، سومالی و میانمار) در شمار پناهجویان (دوسوم) در دنیا اشاره کردند. 💠جزئیات در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐http://dte.bz/isca140
💠 (۴) 🔸 به محض به وسوسه ، خود را با ، کنیم تا دیگران هم آلوده نشوند. 🔹 در طول ، مرتب شربت و بخوریم تا ایمنی روح را بالا ببریم. 🔸 اگر در مراکز درمانی خالی برای شدن نیست، از سرپایی هم نگذریم. 🔹 پشیمانی و ندامت، ریشه را می خشکاند. پس از هر گناه، با و فضای ذهن و دل را کنیم. 🔸 نگذاریم وجودمان به عادت کند و حساسیت مان نسبت به نافرمانی، کاهش یابد. 👈 به قلم استاد جواد محدثی 🌐https://eitaa.com/isca24/8316
حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی صبح به امروز به دیار باقی شتافت
حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی صبح به امروز به دیار باقی شتافت حجت الاسلام و المسلمین دکتر فیرحی که از اندیشمندان و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه کشورمان بود، صبح امروز ( چهارشنبه ۲۱ آبان ماه) آسمانی شد. ایشان از چند روز پیش در بیمارستان بستری شده بود. دکتر فیرحی علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای دکتری تخصصی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از این دانشکده در سال ۱۳۷۸ فارغ التحصیل شده بود. از این نویسنده و پژوهشگر سرشناس حوزه و دانشگاه، تالیفات و کتب و مقالات علمی فراوانی برجای مانده است که بخش مهمی از آن به حوزه ی «فقه و سیاست» و «دین و دولت» اختصاص دارد. مدیریت کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فقدان این عالم برجسته به همه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تسلیت عرض می نماید.
پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت رحلت حجت الاسلام و المسلمین دکتر داوود فیرحی بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ضایعه درگذشت دانشمند معظم و عالم گرانمایه و صاحب نظر بزرگ عرصه علوم و اندیشه سیاسی اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی را به حوزه و دانشگاه و جامعه علمی کشور و همه اساتید، همکاران و علاقمندان و دانشجویان و بویژه همسر و فرزندان محترم و بستگان تسلیت عرض میکنم. تلاش ها و گام های بلند و تاثیرات آن استاد فقید در عرصه فقه و فلسفه سیاسی و بطور خاص بررسی تحولات و تطورات قانون و قانون گرایی در ایران معاصر و نیز تربیت دانشجو قابل انکار نیست. دکتر فیرحی ، که پس از ارتحال استادش آیت الله عمید زنجانی، بیش از گذشته، عهده دار مطالعات سیاسی اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود، توانست علاوه بر تثبیت هویت مستقل فقه سیاسی از طریق نقد رویکردهای مغایر، باعث رونق دیگر مباحث سیاست با رویکرد اسلامی از قبیل مطالعات سیره سیاسی معصومین بویژه در صدر اسلام و بطور ویژه مطالعه و بررسی دولت نبوی و علوی و تحلیل قیام حسینی، فلسفه و اخلاق سیاسی اسلامی، تاریخ تحول دولت در جهان اسلام، روش شناسی مطالعت سیاسی اسلامی، تفسیر سیاسی برخی از آیات قرآن کریم و جریان شناسی اندیشه های سیاسی در جهان اسلام با رویکرد چاره جویی برای علاج افراط گرایی و تفریط گرایی و در جهت ارتقای امنیت و پیشرفت و جمع بین اسلام و تجدد و .... شود. زنده نگه داشتن یاد و نام این استاد متواضع و متخلق در گرو توجه روزافزون به مطالعات سیاسی اسلامی در همه ابعاد آموزشی و پژوهشی و با رویکرد کاربردی و مقایسه ای و انتقادی است. استاد فیرحی به ما آموخت که علاقه به استاد مانع نقد دیدگاهها و نظرات اساتید نیست و نباید باشد. نقش دکتر فیرحی در تاسیس و گسترش علوم سیاسی و بویژه مطالعات سیاسی اسلامی در قم فراموش نشدنی است. خدایش غریق رحمت فرماید و به همه دوستان و علاقمندان و دانشجویان و همکاران و بویژه خانواده و فرزندان و بستگان محترم اجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید. نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشست علمی اسلام گرایی(بازگشت به اسلام و التزام به اصول و ارزش ها) ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی و حجت الاسلام و المسلمین مرحوم دکتر داود فیرحی https://m.aparat.com/v/0RgYE
بازدید جناب آقای دکتر زاکانی نماینده مردم شریف استان قم و رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چهارشنبه 99/8/21 https://www.instagram.com/p/CHdLaRjhJdy/?igshid=1bs5vb5oxcsoq
حجت‌‎الاسلام سبحانی بیان کرد: وضع نامناسب تولید ادبیات دینی/ تفاسیر معرفتی مادی؛ چالشی در برابر ایمان استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تفاسیر معرفتی مادی و حذف عناصر الهی و تفاسیر اجتماعی، اقتصادی و انسانی چالش مهم فراروی زیست مؤمنانه و شریعت ایجاد کرد، گفت: اگر می‌خواهیم ورود عالمانه و محققانه به عرصه ایمان داشته باشیم و ایمان‌ورزی جامعه را به صورت کاربردی دنبال کنیم، بی‌نیاز از این گونه‌بندی‌ها نیستیم و باید به اقسام آنها توجه کرد و تحلیل درست داشته باشیم. به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه سه‌شنبه، ۲۰ آبان‌ماه، در نشست علمی «ایمان و چالش‌های عصر جدید» که به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در تمام انسان‌ها دغدغه ایمان و گرایش به ایمان همواره وجود دارد و بازتاب آن قابل مشاهده است؛ در هیچ نقطه‌ای از تاریخ بشر، آثار ایمان‌ورزی را روایت می‌کند؛ عصر جدید یعنی از قرن ۱۴ میلادی، فصل تازه‌ای را بر روی مسئله ایمان گشوده است. وی با بیان اینکه عصر جدید را عصر ایمان و عقلانیت برشمرده‌اند، افزود: در دوره پسامدرن هم هنوز چالش‌های عصر مدرن وجود دارد و درگیر پرسش‌های آن دوره هستیم؛ برای جامعه شیعه ما با نگاه به تحولات عصر جدید، جا دارد به جامعه خودمان نگاه مجددی بیندازیم و از تاریخ و تمدن غرب برای امروز و فردای جامعه عبرت بگیریم؛ ممکن است برخی چالش‌های غرب برای ما کمتر نمود کرده باشد، ولی می‌تواند فعال شده و تفکر شیعی ما را هم به چالش بکشد. سبحانی با اشاره به مفهوم چالش با بیان اینکه مفهوم آن فراتر از پرسش است، تصریح کرد: ایمان دینی در دوره معاصر با پرسش‌ها و چالش‌های سهمگین مواجه شده است، ایمان مقوله‌ای انسانی است که آسیب‌های مختلف ممکن است آن را تهدید کند، هم انسان در ذات خود زمینه تردید در ایمان را دارد و دائماً وسوسه شکاکیت در وجود او هست و اگر چنین تردیدی نباشد، ایمان پرورده و بالغ شکل نمی‌گیرد، از آدم تا پایان تاریخ این تردیدها و وسوسه‌ها وجود داشته و دارد و حتی در مورد انبیاء هم این مسئله بیان شده است. البته نمی‌خواهم آن را تأیید کنم، ولی در مورد آنان نقل شده است. وضع نامناسب تولید ادبیات دینی رئیس بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: به دلیل خلط و بی‌توجهی به چالش‌های ایمان، مواجهه مؤمنان با عصر جدید مواجهه عالمانه، اندیشمندانه و روشمند نبوده و ما جسته و گریخته و ناروشمند با این چالش‌ها مواجه شده‌ایم؛ در حوزه فکر اسلامی اعم از شیعه و اهل تسنن در تولید ادبیات ایمانی وضع مناسبی نداریم. در حوزه مسیحیت جبهه خوبی در برابر ناباوران ایجاد شد و کلیسا خود را بازیابی، نظریات و ادبیاتی را در برابر منکران ایمان تولید کرد، گرچه دست مسیحیت به لحاظ محتوا پر نبود، ولی ما ادبیات کم‌شمار و رنجوری ارائه کردیم در حالی که تفاسیر و تراث اهل بیت(ع) یک دنیا مطلب دارد؛ در کافی شریف یک کتاب در مورد ایمان و کفر داریم، قرآن دائماً از ایمان سخن گفته و کتب اهل تسنن هم در مورد ایمان مطالب زیادی بیان کرده است. رئیس انجمن کلام حوزه علمیه اظهار کرد: گونه اول چالش‌های عصر جدید در برابر ایمان در غرب، چالش اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بود؛ ساختار قدرت اقتصادی و سیاسی در غرب از قرن ۷ تا ۱۳، اقطاری و براساس مالکیت زمین و کشاورزی بود و کلیسا در این دوره تبدیل به یک سازمان معتبر شد. از قرن ۱۳ یک قدرت جدید نظام فئودالی را به چالش کشید، این قدرت جدید چون کلیسا و فئودالیسم را در یک راستا دید علیه کلیسا هم موضع گرفت. از حدود قرن ۱۵ تا ۱۸ در دنیای غرب جریان انتقادی علیه ایمان آغاز شد که مستمسک قوی ندارد، ولی به دلیل اینکه طبقه جدید ابزارهای تازه ارتباطی و قدرت نفوذ خود را تثبیت کرده با ادبیات جدید جامعه را نسبت به دین از نظر روانی دچار تزلزل کرد. وی افزود: اینها ادبیات علمی و مبنای علمی ندارند، ولی از ابزار ژورنالیستی و قصه‌پردازی و طنز و فضاسازی رسانه‌ای بهره بردند؛ نقد مناسبات داخلی و اخلاقی کلیسا، وجود برخی خرافات در اندیشه‌های مسیحی و حتی اعتقادات کلیسا مانند تثلیث، عشای ربانی، فدیه و ... مورد تمسخر قرار گرفت، امام اینها بُعد معرفتی نداشت، ولی به لحاظ روان‌شناختی ایمان اقشار سنتی را هدف گرفته و دچار تزلزل کردند که ریشه بسیاری از آنها نزاع اقتصادی و سیاسی بوده است. ⬅️ادامه در فرسته بعدی
چالش‌های معرفتی در برابر ایمان سبحانی اضافه کرد: گونه دیگر چالش‌های معرفتی است؛ در اینجا در دنیای غرب با یک سیر صعودی از قرن ۱۷ تا پایان قرن ۱۹ جریان مستمر معرفتی ایجاد شد که حاصل آن نوعی چالش جدی در برابر ایمان مسیحی بود و جریان گالیله، گوپرنیک و... به عنوان مصادیق بیان شده است؛ عده‌ای گفتند که علم جدید و نظریاتی مانند نیوتن که تفسیری مکانیکی از عالم ارائه کرد و... باعث ایجاد این جریان شد؛ این جریان جهان‌بینی تازه ارائه کرد؛ انسان را حیوان ناطق تعریف کردند و کسانی مانند فروید مشکلات انسان را با عقده‌های جنسی گره زد؛ در این دوره فلسفه جای دین نشست.  استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این جریان معتقد است که براساس نگرش علمی و فلسفی بدون نیاز به غیب و خدا می‌توانم همه عالم را تفسیر کنم، رویکرد دیگر آنها انسان‌گرایی است؛ ویژگی مورد ادعای آنها یعنی جامعیت ایمان دینی را در دوره جدید به چالش کشید؛ انسان مؤمن معتقد است که عالم بر وجود خدا شکل می‌گیرد، ولی وقتی تفسیر زمینی و ماتریالیستی از عالم ایجاد شود، جایی برای ایمان دینی باقی نخواهد ماند. استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از قرن ۱۹ که علوم انسانی مانند روان‌شناسی، اقتصاد مدرن و علوم کاربردی شکل گرفت، قرن جدید علمی برای زیست انسانی، الگو و برنامه جدید ارائه کرد؛ بخش زیادی از زیست مؤمنانه نیاز به خدا و پذیرش فضیلت و ارزش‌های مقدس است، برای او اخلاق و فضیلت ارزشمند و متافیزیکی است، ولی تفسیر سکولار و ماتریالیستی در قرن ۱۹ برنامه زیست تازه با حذف معنویت دینی و ایمان پیشنهاد کرد، مناسبات اجتماعی را براساس مواد قانونی و حقوقی و میان فردی تفسیر و ترسیم کرد؛ سعادت را به جای سعادت برین سعادتی در همین دنیا تعریف کرد؛ نظریات مدینه فاضله در این قرون کاملاً سعادت را منحصر به دنیا می‌بیند؛ اصل پیشرفت کاملاً براساس مدل‌های مکانیکی تعریف شد. تفاسیر معرفتی مادی؛ چالشی در برابر ایمان سبحانی با بیان اینکه تفاسیر معرفتی مادی و حذف عناصر الهی و تفاسیر اجتماعی، اقتصادی و انسانی چالش مهم فراروی زیست مؤمنانه و شریعت ایجاد کرد، گفت: چالش دیگر، چالش روش‌شناختی بود؛ اساساً روش فهم معرفت متفاوت و زیاد است، ولی نظریاتی تولید شد که کاملاً روش پوزیتویستی و مادی‌گرایانه حاکم کرد و گفتند که روح و مدعیات دینی تجربه‌پذیر که نیست، اساساً معنادار هم نیستند؛ اصلا خدا یعنی چه و روح وجود ندارد و ما هیچ درکی از آنها نداریم که در نهایت منجر به نیهیلیسم شد؛ البته این مدل بعد از جنگ جهانی دوم شکست خورد؛ ولی روح نگاه این نوع روش‌شناختی تا امروز هم حاکم است. استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: گونه دیگر چالش‌های ایمان، چالش‌هایی بود که در مورد خود ایمان رخ داد و در اواخر قرن جدید اوج گرفت؛ چالش‌ها تا قبل از این بیرون از حوزه دین بود، مانند چالش‌های اقتصادی، روان‌شناختی و معرفت‌شناسی و روش‌شناسی و ... ولی در این دوره، این موضوع مطرح شد که ایمان چیست؟ چگونه به وجود می‌آ‌ید، از چه نیازی بر می‌خیزد و به چه چیزی پاسخ می‌دهد؟ آیا مقوله معرفت‌بخش یا صرفا اعتقاد است؛ نسبت ایمان و معنویت و اصالت آن چیست؟ لذا در این دوره بدیل‌های ایمان ساخته می‌شود از اندیشه‌های اگزیستانسیالیستی الحادی و سکولار تا عرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور که یا اصل ایمان را منکر می‌شود و یا بدیل‌هایی را جایگزین ایمان حقیقی می‌کند. رئیس انجمن کلام حوزه اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم ورود عالمانه و محققانه به عرصه ایمان داشته باشیم و ایمان‌ورزی جامعه را به صورت کاربردی دنبال کنیم بی‌نیاز از این گونه‌بندی‌ها نیستیم و باید به اقسام آنها توجه کرده و تحلیل درست داشته باشیم؛ زیرا برای هر نوع چالش از جمله متدولوژی نمی‌توان مثلا پاسخ فلسفی ارائه کرد بنابراین باید گونه‌ها به درستی شناسایی و پاسخ درخور عرضه شود. ریشه‌شناسی چالش‌ها کمک می‌کند تا درست و متناسب عمل کنیم و مصاف علمی دقیق داشته باشیم.
پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین دکتر منصور میر احمدی رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به مناسبت رحلت حجت الاسلام و المسلمین دکتر داوود فیرحی
يا كوكباً ما كان أقصرَ عُمرُه وكذا تكون كواكبُ الأسحار با قلبی آکنده از غم و اندوه به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم دکتر ابراهیم علی‌پور، طاب ثراه، رئیس فقید پژوهشکده‌ی فلسفه و کلام اسلامی، به سوگ می‌نشینیم. زمان: جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ مکان: بهشت معصومه، قطعه‌ی علما (۳۳).
💠 (5) 🔸 محیط آلوده است 🔹 تقوا جلوی ابتلاء به معصیت را می گیرد. 🔸 روزانه چند سی سی خوف و خشیت در عروق قلبی راه نفوذ شیطان را می بندد. 🔹 در هوای ذکر و یاد خدا، های بندگی را حال می آورد. 🔸 دمنوشِ توبه جلوی لخته شدن گناه در شریان حیات و گرفتگی رگ های ایمان را می گیرد. 🔹 دستانمان را مرتب با آب قناعت بشوییم تا با تعدّی به حقوق دیگران نشود. 👈 به قلم استاد جواد محدثی 🆔 https://eitaa.com/isca24/8329
«برنامه زاویه با حضور اندیشوران اسلامی قسمت پنجم فصل پانزدهم دکتر نجف لک زایی و دکتر قدیر نصری» را در YouTube تماشا کنید https://youtu.be/cgxIgvyGi80
برنامه زاویه قسمت پنجم فصل پانزدهم با حضور دکتر نجف لک زایی و دکتر قدیر نصری http://m.aparat.com/v/QJuWN