eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
753 ویدیو
220 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅گزارش خبری پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رویه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه » ⛎پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رویه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه » به تاریخ 27 بهمن 1397 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 📗ارائه دهنده نظریه حجت الاسلام و المسلمین دکتر خالد غفوری الحسنی بودند که نقد خود بر نظریه شهید صدر را به زبان عربی ارائه نمودند و نظریه شهید صدر مبنی بر توسعه در حیازت و برگرداندن همه مالکیت ها به حیازت را به نقد گذاشتند. جهاتی که در نظریه شهید صدر برای توسعه حیازت در نظر گرفته شده و برخی از آن ها در این جلسه به نقد گذاشته شد عبارت اند از: 1- از جهت توسعه دادن در حیازت کننده 2- توسعه ای که به مرور زمان متوجه مال حیازت شده و نماهای ناشی از آن است 3- از جهت تحمیل غرامت بر حیازت کننده و 4- از جهت داخل شدن افراد دیگر در مالکیت و تزاحم آن با مالکیت حیازت کننده اول. 📗پس از نقد نظریه، ناقدان محترم حجج اسلام و المسلمین آقایان: دکتر سید امید موذنی، حسنعلی علی اکبریان، دکتر مجید رضایی و دکتر سعید فراهانی فرد از ابعاد مختلف نقد ایشان بر نظریه شهید صدر را بررسی و اشکالاتی را بر آن وارد دانستند. ♉️در ادامه جلسه، آقای خالد غفوری با تاکید بر جدید بودن نقد، علمی و فنی و مستند بودن و در نهایت روشمند بودن بحث به نقدهای ناقدان پاسخ داده و اشکال نظریه شهید صدر را تاکید بر فرضیه حیازت و منحصر دانستن آن به شمار آوردند و با نقد آن و طرح فرضیه های رقیب به این نتیجه دست یافتند که علاوه بر حیازت راه های دیگری را هم برای مالکیت و انتقال مالکیت باید در نظر گرفت و نظریه شهید قابل نقد است. ☯در ادامه جلسه مطالبی را حاضران مطرح کردند و داوران جلسه نکاتی را برای رفع ابهام از مطالب ناقدان و ارائه دهنده نظریه مطرح کردند که در نهایت پاسخ هایی از طرف ارائه دهنده نظریه به مطالب یادشده داده شد و در نهایت با داوری حجج اسلام و المسلمین آقایان دکتر حسن آقا نظری شاهرودی، سیف الله صرامی و رضا اسفندیاری نقد نظریه پذیرفته شد. 📗مدیر جلسه یادشده دکتر اسماعیل آقابابائی و ناظر جلسه دکتر محسن موسی وند بودند. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✅سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه (قسمت اول) بسم الله الرحمن الرحیم "قال الله الکریم فی کتابه الکریم لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ". تشکر می کنم از همه حاضران عزیز، سخنرانان محترم و کسانی که این برنامه خوب را زمینه سازی کرده اند. بحث من پاسخ به این سوال است که مهم ترین اقدام و روش امام برای این که بتواند انقلاب اسلامی را انجام بدهد چه بود؟ امام (ره) خودش پاسخ این سوال را در شرح چهل حدیث(حدیث اول) داده است؛ آن جا که فرموده است: همه ما باید به انبیا اقتدا کنیم،مخصوصا به پیامبر اسلام (ص)که در قرآن کریم به عنوان اسوه مسلمانان معرفی شده است. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم: راه حل مشکلات جهان اسلام و بلکه جهان از نظر امام خمینی اقتدا به انبیای الهی است. یکی از نتایج اقتدا به انبیا این است که نگاه ما به مسائل سیاسی،اقتصادی و فرهنگی عوض می شود؛نگرش ما به مساله رهبری جهان اسلام تغییر می کند،فهم ما از اسلام جامع و به روز می شود و امت رویکرد هم افزایی و مشارکت و همکاری پیدا می کند. اگر این سه عنصر تحقق پیدا کرد آن گاه دولت اسلامی شکل می گیرد. چون سیره پیامبر همین بوده است؛ یعنی اول رهبری اسلامی شکل گرفت، در آن سیزده سالی که در مکه بودند و بعد از بحث رهبری، دین به شکل جامع مطرح می شود،مردمی که دین را می پذیرند به مرور امت را تشکیل می دهند و بعد از سیزده سال،پیامبر به کمک مردم مکه و یثرب، دولت را در مدینه تشکیل داد. ازاین رو امام معتقد است در ایران نتیجه اقتدا به انبیا به انقلاب ختم شد، لذا می توانیم بگوییم: امام خمینی(ره) با رهبری انقلاب اسلامی و قیام و اقدام علیه استبداد و نظام سلطه و استکبار مسیر جدیدی را به روی سیاست در دنیای جدید باز کرده و این مسیر جدید ورود معنویت به سیاست یا به عبارت دیگر، معنوی کردن سیاست در جهانی که تمام تلاش مستکبران و سلطه طلبان این است که با ظلم،زورگویی،جنگ،تخریب محیط زیست،دروغ و تجاوز،سیاست را از معنویت،آزادی،عدالت و صلح دور کنند. وقتی امام حرکت خود را در ایران شروع کرد مردم ایران آمادگی لازم برای انقلاب نداشتند.به همین دلیل زمانی که ایشان به دستور آمریکایی ها توسط رژیم پهلوی تبعید شد،اقدام جدی در ایران که خیلی اثر گذار باشد انجام نگرفت و امام احساس کرد که باید برای تعالی سیاست و اجرای عدالت،فلسفه بعثت انبیای الهی را مورد توجه قرار دهد. در قرآن کریم ما آیاتی داریم که این فلسفه را مورد توجه قرار داده است: "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" در واقع این آیه می گوید: انبیا آمده اند تا با اصلاح مردم،مردم خودشان بر پا دارنده عدالت بشوند. اگر مردم این کار را نکنند عدالت بر جهان حاکم نخواهد شد؛ در حالی که می خوانیم: "هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ". برای این که مردم به این سطح برسند، امام معتقد بود که ما باید مثل انبیا دو کار انجام بدهیم:یک، اصلاح انگیزه های انسان ها. دو، اصلاح اندیشه انسان ها. ما در بخش اصلاح انگیزه ها می بینیم خداوند متعال یک موعظه به بشریت کرده است: " قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ". خداوند می فرماید: من فقط یک موعظه برای شما دارم و آن این است که شما انگیزه هایتان الهی شود و برای خدا حرکت کنید نه برای نفستان. پس رسالت اول که از آن تعبیر به تزکیه شده است یعنی تزکیه ، به اصلاح انگیزه انسان ها کمک می کند، اما اقدام دوم با بازگشت به قرآن و حکمت و خرد و علم تامین می شود؛ آن جا که فرموده است: "وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ ". یا می فرماید: "فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا ". از کفار اطاعت نکن و با کمک به قران با آن ها جهاد کبیر انجام بده ؛ یعنی جهاد فرهنگی. اگر ما به قران برگشتیم می فرماید: لازمه اش آن است که با مقاصد قران آشنا بشویم؛ ♍️سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه (قسمت دوم) https://eitaa.com/isca24/2498 پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✅سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه (قسمت دوم) یعنی بدانیم که قران برای چه آمده است؟ قرآن امده که ما را در دنیا به حیات طیبه و در آخرت به لقای الهی و قرب الهی و رضایت الهی برساند. لذا می خوانیم: "رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ". قرآن و دین آمده که برای ما حسنات دنیا و آخرت را تامین کند؛ منتها مشروط به این که جهنمی نشویم و به بهشت برویم(وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ). به نظر امام خمینی و همین طور مقام معظم رهبری که در همین پیام اخیرشان به عنوان گام دوم مطرح کردند، امروز بیش از هر زمان دیگر به اقتدای انبیا نیاز داریم. اقتدا به انبیا یادآور پیام حضرت ابراهیم علیه السلام علیه نمرود است، یادآور پیام حضرت موسی علیه فرعون است و حضرت امام بارها به ماجرای حضرت موسی اشاره کرده اند؛ می دانید که امام با مخالفت بسیاری زیادی از سوی خود مسلمان ها مواجه می شد و به امام می گفتند نمی توانی کاری کنی چون هیچ قدرتی با ما نیست و همه قدرت ها با پهلوی هستند و جواب امام این بود که استبداد پهلوی از استبداد فرعون که بیشتر نیست، پس همان طور که فرعون را خداوند متعال نصرت کرد و ساقط شد، ما هم می توانیم فرعون های این زمان را ساقط کنیم. اقتدا به انبیا مارا یه یاد حضرت عیسی می اندازد که در مقابل انحرافاتی که یهودیان در دین حضرت موسی ایجاد کردند ایستاد. اقتدا به انبیا ما را یاد پیامبر اسلام(ص) می اندازد که علیه جاهلیت قیام کرد؛ همان طور که حضرت علی (ع) فرمود: جاهلیت شر دین و شر دار است؛ یعنی مجموعه نابسامانی های مادی و معنوی است. البته امام به امام حسین علیه السلام هم اقتدا کرد. ما با اقتدا به انبیای الهی، برای همه جهان و به ویژه جهان اسلام، صلح و عدالت و امنیت و پیشرفت آرزو می کنیم و از خدا می خواهیم که مدد کار همه ما در این راه باشد و به طور خاص، سرافرازی ملت ایران و ترکیه را از خدامسئلت داریم و از خداوند متعال می خواهیم همه تهدیداتی که متوجه امت اسلامی است از همه ما دور کند. خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار. ♒️سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه درجشن انقلاب اسلامی در ترکیه (قسمت اول) https://eitaa.com/isca24/2499 پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💢اولین نشست از سلسله نشست های هنر و تمدن ✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👈سروش و ایتا: 🆔 @tablighnews 👈گپ و بله: 🆔 @tablighnews_dte 🌐 www.DTE.ir 📱۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
مطالعات تمدنی بعد از انقلاب اسلامی- رویکرد تطبیقی با ترکیه و جهان عرب- http://www.aparat.com/v/1KNHT
🔯 در ادامه سفر ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کشور ترکیه و سخنرانی در جشن انقلاب اسلامی در استانبول ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در مسجد نورمحمد شهر بورسا، محل تبعید امام خمینی در ترکیه ، با موضوع رویکرد اخلاقی امام خمینی به انقلاب اسلامی سخنرانی کرد . 💹این مراسم بمناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ، از سوی انجمن اهل بیت شهر بورسا و با حضور با شکوه پیروان اهل بیت در این شهر و با حضور امام جمعه شیعیان حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ بلند آیلدیز و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید طالبی نیا مدیر کل اروپا و آمریکای مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار شد. 💹گزارش تفصیلی متعاقبا منتشر خواهد شد.
نشست علمی انقلاب اسلامی و توسعه مطالعات معنویت http://www.aparat.com/v/BhmTx
✳️گزیده ای از سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در مسجد نور محمد شهر بورسا،محل تبعید امام خمینی در ترکیه با موضوع رویکرد اخلاقی امام خمینی به انقلاب اسلامی ♈️خداوند را سپاس می گویم وارد شهری شده ام که حضرت امام در این شهر نفس کشیده و زندگی کرده است. در این جلسه که در خدمتتان هستم می خواهم در مورد رویکرد اخلاقی امام خمینی به انقلاب اسلامی صحبت کنم. بنده ضمن مطالعاتی که در مورد حضرت امام داشتم به این نکته برخوردم که وقتی ایشان در شهر مقدس قم درس اخلاقی تدریس می کردند، حکومت وقت مانع از ادامه این درس می شود و برایم سوال بود حکومت با درس اخلاق که معمولا با حکومت و سیاست ارتباطی ندارد چه مشکلی داشته است. با مطالعه عمیق به این نتیجه رسیدم که درس اخلاق امام با دیگر دروس اخلاق متفاوت بوده است، زیرا ایشان موضوع اخلاق را تربیت انسان کامل می داند و امام در پاسخ به این پرسش که چه کنیم انسان کامل شویم، می فرماید: باید با موانع کمال مبارزه کنیم؛ موانع کمال دو نوع هستند: بخشی از موانع کمال در وجود خود ماست، مانند شهوت،غضب و شیطنت که باید این ها را کنترل کنیم.بخش دیگر هم در بیرون وجود ما یعنی جامعه است که دو مورد آن (استبداد و استعمار) خیلی مهم است. از دیدگاه امام خمینی انسان ها دارای سه لایه وجودی هستند: جسم، نفس و روح و عقل. و به همین دلیل دین دارای سه بخش فقه،اخلاق و اصول دین است که فقه برای تنظیم رفتارهای ما ،اخلاق برای نظم نفس ما و اصول دین برای عقل و روح ماست. ابلیس که بنای نافرمانی خداوند را داشت مشکل فقهی و اعتقادی نداشت، بلکه مشکل اخلاقی داشت و آن روحیه استکباری بود. در طول تاریخ تمامی پادشاهان و حاکمان ستمکار به دلیل همین روحیه استکباری، اقسام جنایات و خیانت ها را انجام داده و می دهند. ما نیز باید تلاش کنیم این روحیه استکباری را نداشته باشیم و با کسانی که دارای این روحیه استکباری هستند مبارزه کنیم. امام می فرمود: مراقب باشید ویروس ترس وارد جامعه شما نشود، زیرا اگر این ویروس در جامعه ای وارد شد از نظام استکباری می ترسد و راه علاج آن است که فضایل اخلاقی را در خود پیاده کنیم. اگر نفس و جسم ما ریاست روح را قبول کنند متحول می شوند و در نتیجه شهوت به عفت ،غضب به شجاعت و شیطنت به حکمت تبدیل می شود و جامع این سه مورد به عدالت تعبیر می شود. انسان عادل ،حکومت اسلامی را برای تحقق عدالت تشکیل می دهد و امام بر این اساس حکومت اسلامی را تشکیل دادند.به روح حضرت امام درود می فرستم و از خداوند می خواهم که همه ما در مسیر انسان کامل شدن قرار دهد و شر استکبار را از همه انسان ها کم کند. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
گزارش تفصیلی از سخنرانی دکتر نجف لک زایی ♈️مراسم شب شعر "بر منبر خون" به مناسبت "پاسداشت شهدای روحانی مدافع حرم" با حضور شاعران آیینی، خانواده‌های معزز شهدای مدافع حرم فاطمیون و حیدریون در تالار همایش الغدیر برگزار شد که در ذیل گزارش تفصیلی سخنرانی دکتر نجف لک زایی، تقدیم مخاطبان محترم می شود. ✅در این همایش ادبی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رییس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان سخنران شب شعر و حجج اسلام جواد محمدزمانی، سیدمحمدمهدی شفیعی، سیدمحمدبابامیری و آقایان محمدعلی مجاهدی، سیدمحمدجواد شرافت، احمد علوی، محسن کاویانی، سیداحمد حسینی شهریار، مجید تال و بانوان شاعر فاطمه زاهدمقدم و طیبه عباسی به عنوان شعرای نامدار عرصه فرهنگ و ادب پارسی حضور داشتند. این برنامه شعرخوانی که با هدف گفتمان سازی جبهه مقاومت و توسیع ارتباط میان اقشار مختلف این جبهه اجرا شد، با استقبال گسترده علاقه‌مندان شعر و ادبیات همراه بود. ◀️تناقض آشکار ادعای پیروی از قرآن با تعرض به ساحت معصومین(ع) ◀️معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با طرح این پرسش که مگر می‌شود کسی مدعی قرآن و عمل به آن و پیروی از پیامبر(ص) باشد و بعد به حرم حضرت زینب(ع) و حرم امام حسن عسکری(ع) در سامرا تعرض کند، بیان کرد: مگر می‌شود کسی پیرو قرآن باشد و با حضرت زهرا(س) و فرزندان ایشان مانند صدر اسلام برخورد کند؟ ✅وی با بیان این که اتفاقات و حوادث امروز جهان، در صدر اسلام هم اتفاق افتاده است، گفت: مطلب مهم و قابل توجه این است که چه کسانی مودت اهل‌بیت(ع) را به جا آورده و چه کسانی به جا نیاورده و حتی دشمنی و خباثت پیشه کردند و جنایات متعددی در پیش گرفته و با کمال پررویی و وقاحت ادعای توحید و با کمال بی‌شرمی ادعای اسلام دارند. ♈️حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: مگر جز این است که غیر از پیروان و شیعیان علی‌بن ابی‌طالب کسی به این آیه شریفه عمل نکرده است، ما خوشحالیم که امروز در این امتحان قبول شده‌ایم، این توفیق بزرگی از جانب حق تعالی است. ◀️برادر شهید حبیب لکزایی خطاب به خانواده‌های شهدا بیان کرد: قدم مثبتی که فرزندان شما و شهدای مدافع حرم برداشتند، نصرت الهی و مودت حقیقی اهل‌بیت‌ طاهرین(ع) و البته لطف الهی بود که شامل حال این شهیدان عزیز شد. وی با اشاره به آیه 40 سوره توبه اظهار داشت: خداوند متعال در سوره توبه خطاب به کسانی که پیامبر اسلام(ص) را آزار و اذیت می‌کردند، می‌فرماید اگر پیامبر را یاری نکنید، فکر می‌کنید که خداوند او را یاری نمی‌کند!؟ ◀️حجت الاسلام والمسلمین لکزایی در پایان ابراز داشت: خداوند همواره و به صورت قطعی نصرت می‌کند‌، اما این نصرت در این نوبت به دست فرزندان شما حاصل شد که برخی از این عزیزان به فیض شهادت رسیدند و آیه مودت را متجلی کرده و از نقاط مختلف جهان مانند ایران، افغانستان، پاکستان به یاری خاندان اهل‌بیت(ع) شتافتند.
✅نجف لک زایی: نهضت بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت راه اندازی شود. ♈️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی  در جلسه «نقد و بررسی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت » با بیان اینکه توجه به امر پیشرفت از گذشته در سیره علماء بوده و نگارش بسیاری از کتب تحقیقی در راستای تحقق پیشرفت است، اظهار کرد: امروزه شاهد سمت و سو و زوایای نگاه به امر پیشرفت متفاوت و یا تکمیل تر شدن است. ◀️وی با بیان این که پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی بزرگی برای دینداران عالم حتی غیرمسلمانان جهان بود و این پیام را می رساند که دین می تواند حکومت کند و سخن از آزادی و استقلال بزند، گفت: وقتی انقلاب شد و مردم سالاری دینی بر اساس نظرات امام و رأی مردم شکل گرفت، معلوم شد که با مکتب اهل بیت علیهم السلام می شود کشور را اداره کرد. ♈️معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: بعد از جنگ تحمیلی وارد برنامه های پنج ساله توسعه شدیم و توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در این برنامه ها مد نظر قرار گرفت و سپس یک چشم انداز ۲۰ ساله برای سال ۱۴۰۴ تعیین و تنظیم شد که الهام بخشی در سطح جهان اسلامی و کسب رتبه اول قدرت در منطقه و بحث هویت اسلامی و انقلابی بخشی از مفاد آن بود. ◀️ وی گفت: سند چشم انداز اشکالاتی داشت که از آن جمله می توان به عدم برقراری ارتباط نخبگان با سند چشم انداز اشاره کرد؛ در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی پنج گام تعیین شد که شامل انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، نظام اسلامی، جامعه اسلامی و در پایان تمدن اسلامی می شود. ◀️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم، تصریح کرد: بر این اساس، رهبر معظم انقلاب یک جمعی را خارج از سه قوه به اسم الگوی اسامی - ایرانی پیشرفت ایجاد کردند و اندیشکده هایی ذیل آن شکل گرفت که ماحصل آن فعلاً سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت شده است. وی اضافه کرد: ابلاغیه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت دارای پنج بخش مبانی، آرمان، رسالت ها، افق و تدابیر برای برنامه ریزی و عمل است؛ افق سند الگوی اسلامی  ایرانی پیشرفت نیز ۱۴۵۰ است که از سال ۱۴۰۰ نیز کار خود را شروع خواهد کرد. ✅معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: این سند به دو قسمت اسلامی و ایرانی و بخش اسلامی دو قسمت مبانی و آرمانی است؛ مبانی شامل اصول دین ما می باشد و آرمان ها به مسائلی همچون حیات طیبه و... مربوط شده که اموری فرا زمانی است، همچنین در این حیطه افق،تدابیر و رسالت ها تعریف می شود. وی بیان کرد: در بخش رسالت ها، سه رسالت ایجاد دولت اسلامی، جامعه اسامی و تمدن نوین اسلامی را داریم. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: جایگاه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بعد از قانون اساسی و قبل از اسناد دیگر کشور است؛ این الگو اصلاً نمی خواهد وظایف قوا و نهادها را انجام دهد و به جای سه قوه و تشخیص مصلحت کشور انجام وظیفه کند. وی تصریح کرد: اگر هدف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تمد ن سازی اسلامی است، تکلیف حوزه علمیه نسبت به این سند روشن است، یعنی مراکز پژوهشی حوزوی باید بر اساس تخصص خود، تمدن سازی و دولت سازی اسلامی را مدنظر خود قرار دهند، زیرا تمدن سازی اسلامی هدف کلان است که به بخشهای الگوی اسلامی اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و موارد دیگر تقسیم می شود، بنابراین بخشهای مختلف باید آن را مورد بررسی قرار دهند. معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نهضتی که در زمینه بررسی سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به وجود آمده، در زمینه هیچ سند دیگری وجود نداشته است پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💢نشست علمی «تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه» همراه با رونمایی از کتاب ✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👈سروش و ایتا: 🆔 @tablighnews 👈گپ و بله: 🆔 @tablighnews_dte 🌐 www.DTE.ir 📱۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
💢کنگره بین المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم ✨با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی ‌🌟پنج شنبه، دوم اسفندماه، قم، سالن همایش بیداری اسلامی ✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👈سروش و ایتا: 🆔 @tablighnews 👈گپ و بله: 🆔 @tablighnews_dte 🌐 www.DTE.ir 📱 ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله نشست های علمی: باز خوانی ضعف تمدنی مسلمانان و راه های برون رفت از آن هم اکنون در تالار امام مهدی عجل الله در حال برگزاری است
نشست علمی انقلاب اسلامی و آزادی http://www.aparat.com/v/SrqeX
آیت الله محمد مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان ساعتی قبل پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان درگذشت. آیت الله محمد مؤمن به‌دلیل مشکلات مغزی و تنفسی از جمعه ۳۰ آذرماه در بخش آی‌سی‌یوی در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد و از ۸ دی ماه برای پیگیری روند درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافت. او از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی (ره) به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان فعالیت می‌کرد. آیت‌الله مؤمن نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با عنوان نایب رئیس در این مجلس حضور داشت. عضویت در شورای عالی قضائی از دیگر مسوولیت‌های آیت الله مؤمن بود.
نشست علمی انقلاب اسلامی و استکبار http://www.aparat.com/v/BWLod
همایش«نظریه انتظار در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای» برگزار می شود همایش بین المللی«نظریه انتظار در اندیشه آیت‌الله‌ خامنه ای» توسط پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود. همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه آیت الله خامنه ای  با توجه به تأکید روایات معصومین(علیهم السلام) و سخنان علما و اندیشمندان و درهم تنیدگی و تأثیر مقولة انتظار بر زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان و ضرورت بحث و کاوش علمی درباره آن، نظریه پردازی در زمینه انتظار ظهور امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و کارکردهای آن در جامعه و ارتباط آن با غیبت و ظهور منجی موعود و تعامل آن با سایر معارف و مسائل دینی، نیازمند توجه جدی و پژوهش های علمی و کاربردی است.  در این راستا با مطالعه آثار و دیدگاه های علما و اندیشمندان در زمینه انتظار و مهدویت، می تواند ما را در رسیدن به نظریه منسجم انتظار از دیدگاه شیعه یاری رساند. به همین جهت برگزاری همایش نظریه انتظار برای ترویج گفتمان انتظار  و مهدویت در جامعه ضروری به نظر می رسد. با عنایت به توجه ویژه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) به مساله انتظار و مهدویت و بیانات و سخنرانی های مختلف ایشان در این خصوص لازم است همایش بین المللی نظریه انتظار در راستای تبیین آراء و اندیشه معظم له برگزار شود تا کمکی به نقش انتظار و مهدویت در حکومت و جامعه اسلامی ایران و تبیین جایگاه آن در اندیشه و آرای علمای شیعه گردد. از این رو پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با همراهی مراکز همکار داخلی و خارجی اقدام به برگزاری این همایش علمی در محورهای یازده گانه کرده است: ۱. مفهوم و چیستی نظریه پردازی در حوزه انتظار ۲. مهدویت از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای ۳. مبانی  و ابعاد نظریة انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای ۴. نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای ۵. ابعاد نظریه انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای ۶. مقایسه نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای با نظریات معطوف به آینده ۷. ویژگی ها و شاخصه های جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای ۸. وظایف و کارکردهای جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای ۹. راهکارهای تحقق جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای ۱۰. آسیب شناسی انتظار و جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای ۱۱. جامعه موعود و منتظَر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به ثبت رسیده  و مجوز ISC را دریافت نموده است، مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی و نیز در مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسید. دبیر علمی همایش و رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی حجت الاسلام حسین الهی نژاد است
⬛پیام تسلیت دفتر تبلیغات اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله مومن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پی درگذشت آیت الله مومن، پیام تسلیتی صادر کرد. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیام تسلیت صادر شده بدین شرح است: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ» ضایعه ارتحال عالم ربانی و مجتهد جلیل القدر حضرت آیت الله مومن موجب تاسف و تاثر گردید. آن عالم برجسته، از جمله السابقون فضلای حوزه در لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود و سال‌ها رنج تبعید در دوران طاغوت را به جان خرید. آن فقید فرزانه همواره به تبلیغ و ترویج معارف دینی پرداخته و عمر پربرکت خود را درجهت تعلیم و تعلم در حوزه های علمیه سپری نمود و در پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج دستاوردهای آن نقش موثری داشت. مرحوم آیت الله مومن در طي‌ سال هاي‌ متمادي‌ به‌ تربيت‌ طلاب‌ جوان‌ همت‌ گماشت و در اين‌ ميان‌، شاگردان‌ ممتازي‌ را به‌ جامعة‌ علمي‌ و سياسي‌ كشور تقديم‌ کرد. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه مولمه را به حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، طلاب و مبلغان، بیت شریف، شاگردان ایشان و عموم ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نماید و برای آن عالم بزرگوار و خدمتگزار انقلاب اسلامی، علو درجات الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت دارد. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✳️چکیده بحث ارائه شده در نشست پنجشنبه با عنوان علل ضعف تمدن و عقب ماندگی جوامع اسلامی در نگاه امام موسی صدر 💠به قلم دکتر شریف لک زایی این پرسش که چه عللی موجب شد تمدن و جوامع اسلامی رو به ضعف برود، همواره مورد بحث متفکران بوده است امام موسی صدر به عنوان متفکری که به طور جدی دغدغه تمدنی دارد و در تلاش برای احیا و بازسازی تمدن اسلامی است به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه اظهار نظر کرده است برای پی جویی این مسأله، شاید بتوان به طور کلی از دو عامل درونی و بیرونی نام برد اما به نظر میرسد صدر عمده نقش و دلایل را به عوامل درونی در تغییر و تبدیل جامعه اسلامی و انحراف جامعه اسلامی ارجاع می‌دهد و بر این نظر است که هر گاه جامعه اسلامی بروز و ظهور یابد میتوان امیدوار بود که تمدن اسلامی هم احیا شود تحول درونی افراد و تحقق جامعه اسلامی شرط احیا و تحقق تمدن اسلامی است از این رو عناصر درونی متنوعی شامل سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی در این زمینه دخیل بوده است که باید مورد بازنگری قرار گیرد صدر از میان دلایل مختلف از تنبلی و سستی، تعطیلی کار زنان که نیمی از جمعیت فعال جامعه هستند، فقدان صداقت و انفکاک میان سخن و وعده و عمل، تبدیل خلافت به سلطنت، نظام فرقهای و به طور کلی انحراف جامعۀ اسلامی گفتگو میکند افزون بر اینها، صدر، به منظور تحقق جامعه اسلامی به عنوان نقطه قابل اتکا برای تعظیم تمدن اسلامی، نقش آگاهی بخشی و فهم و اطلاع صحیح از آموزههای دینی را مؤثرترین راه در این زمینه میداند و به ارائه معیار انسانیت برای بررسی و مقایسه تمدن اسلامی و تمدن غربی اشارات مفیدی دارد بحث حاضر ناظر به شرايط امروز جهان اسلام و به منظور زمینه سازی جهت تحقق تمدن نوين اسلامي به تبیین مسأله ضعف و عقب ماندگی تمدن اسلامی و جوامع مسلمان در آرای امام موسی صدر می پردازد.