eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
856 ویدیو
228 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری مراسم پاسداشت مقام جانباز توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://www.instagram.com/p/BwGerAbJV8A/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1qe0ojv82d7j0 و هم چنین می توانید گزارش تصویری را در سایت ایسکا مشاهده کنید. http://yon.ir/lcImB
✳️همزمان با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) ♈️مراسم تکریم از مقام جانباز در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد 🔼به مناسبت میلاد حضرت ابوالفضل (ع) مراسم تجلیل از مقام جانباز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✳️مراسم پاسداشت مقام جانباز هم ‌زمان با اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز، با حضور حجت الاسلام والمسلمین لطف الله خراسانی، جانباز ۵۰ درصد و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی مدیران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در سالن شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد. 🔼در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن تبریک ایام شعبانیه و خیرمقدم، آرامش امروزی کشور را مرهون خون پاک شهیدان و ایثارگران و جانبازان دانستند و نسبت به برگزاری این مراسم ابراز خرسندی کردند. ⬇️در ادامه علی اکبری معلم، معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه، هدف از برگزاری این مراسم را تقویت فرهنگ جهاد و شهادت دانسته و گفت: در مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۵۰ درصد از کارکنان و ۶۰ درصد از اعضای هیأت علمی ایثارگر هستند که از این میان ۱۰ درصد کارکنان و ۱۲درصد اعضای هیأت علمی جانباز هستند. وی افزود: حجت الاسلام لطف الله خراسانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ۵۰ درصد جانبازی، بالاترین درصد جانبازی در میان جانبازان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را داراست و همکاری با ایشان از افتخارات پژوهشگاه می باشد. ⭕️سپس حجت الاسلام والمسلمین لطف الله خراسانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بنده نیز به نوبه خود اعیاد شعبانیه را تبریک و بابت برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم و آرزویی جز توفیق عاقبت به خیری ندارم. ✳️در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وجود جانبازان عزیز در دفتر تبلیغات و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افتخاری برای مجموعه دانسته و افزود: حجت الاسلام خراسانی شخصی مهذّب و ستونی است و راه و مسیر ایشان راه حضرت ابوالفضل است. سپس حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم افزود: حجت الاسلام لطف الله خراسانی از سال ۱۳۷۶ با پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و گروه دائره المعارف‌های قرآنی این پژوهشکده همکاری دارد و همیشه پیشرو و سرآمد بوده و وجود ایشان انگیزه ای برای تلاش بیشتر سایر همکاران می باشد. ⭕️حجت الاسلام والمسلمین نوروز نژاد، مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی نیز ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز گفت: طبق آیین نامه‌ای که در سالیان گذشته در اداره بیمه و رفاه دفتر تبلیغات تدوین شده، برنامه تقدیر از ایثارگران دفتر وجود دارد. برگزاری این مراسم را به فال نیک می گیریم و امیدواریم همچون سالیان گذشته این مراسم ادامه داشته باشد. ✳️حجت الاسلام والمسلمین تیموری، رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بنده نیز به نمایندگی از حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این روز را خدمت همکاران جانباز مجموعه دفتر تبلیغات تبریک گفته و همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند، جانبازان شهیدان زنده هستند. ⭕️در پایان این مراسم از حجت الاسلام و المسلمین لطف الله خراسانی، تقدیر و لوح یابودی از سوی معاونت منابع انسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به وی اهدا شد. برگزاری مراسم پاسداشت مقام جانباز توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://www.instagram.com/p/BwGerAbJV8A/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1qe0ojv82d7j0 و هم چنین می توانید گزارش تصویری را در سایت ایسکا مشاهده کنید. http://yon.ir/lcImB
پنجمین پیش نشست همایش علم اسلامی.mp3
27.36M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت اول)
قسمت دوم پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی.mp3
4.47M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت دوم)
💠رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: ☮علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست حجت الاسلام والمسلمین واعظی با انتقاد از فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی، گفت: برخی به غلط در دعوت به علم دینی آن را به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی متداول ترجمه می کنند. 💠پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. ✍حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت: علم دینی با یک سوء تفاهم هایی در جامعه رو به رو شده و بسیاری از مخالفت هایی که با آن می‌ شود برخی به عدم تقریر درست از مسأله علم دینی برمی گردد، چراکه گاهی دفاع غلط از علم دینی باعث سوء تفاهم و واکنش بد می‌ شود. وی با بیان این که دفاع معقول و منطقی و قابل دفاع از مقوله علم دینی باید مطرح شود، گفت: بخواهیم یا نخواهیم به عنوان یک وضعیت در نزد مشتغلان به علوم طبیعی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی فراروی از اقتضائات تجربه نیاز داریم. 💠حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که علوم طبیعی کار می‌ کنند تا یک مرزهایی متکی به روش تجربی حرکت می‌ کنند ولی راجع به جمع بندی در مورد هستی شناسی و کیهان شناسی یا پیدایش عالم و امور این چنینی قهرا مبانی متافیزیکی الحادی یا الهی را دخالت می‌ دهند که تجربه و علم نیست و خوشه چینی از داده های تجربی به ضمیمه آورده های متافیزکی است. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ما با فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی مواجه هستیم، گفت: برخی وقتی می‌ خواهند به علم دینی دعوت کننند، کارشان نوعی فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم دینی است. ✳️وی ادامه داد: آن گونه شما در فقه با روش اجتهادی به مبانی نقلی دین مراجعه می‌ کنید و استنباط می‌ کنید، می‌ گویند روش تجربه و علم را کنار بگذاریم و سراغ کتاب و سنت برویم و به استخراج کیهان شناسی و جهان شناسی که در علوم طبیعی به دنبال آن هستند به مدد کتاب و سنت برویم. 🔯حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر این که این کار نوعی سوء تفاهم و رواج گونه ای اخباری گری در حوزه دانشی است، گفت: ما علم دینی را مساوی با کنار گذاشتن علوم تجربی رایج نمی دانیم بلکه وقتی می‌ گوییم علم دینی، می‌ خواهیم در یک موضع استعلایی از یک افق بالاتر به تکاپوی علمی و فراروی هایی از تجربه نگاه کنیم. 🔯وی در پایان یادآور شد: در حقیقت ما می خواهیم استمدادهای ناروا از برخی مبانی متافیزیکی را باز کنیم و نشان دهیم می‌ شود که بر اساس نگاه علمی به جهان نگاه کنیم و جلوی زیاده روی های علم را بگیریم بدون این که علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی و علوم طبیعی دیگر موجود را نفی کنیم یا بخواهیم همه آنها را از کتاب و سنت بگیریم. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠💠پژوهشگر فلسفه علم: 🔯الحاد اصلی در نظام آموزشی کشور ریشه در علوم طبیعی و تجربی دارد 💠گلشنی گفت: علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید. ✍پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. 💠مهدی گلشنی فیزیک دان و پژوهشگر برجسته فلسفه علم در این نشست با اشاره به چرایی مطرح شدن علم دینی خاطرنشان کرد: ما یک دوره تمدن اسلامی در حدود 600 سال داشته ایم و در این دوره صحبت از علم دینی نبود زیرا علمشان عین دینشان بود و یک چتر دینی بر علمشان سایه افکنده بودو نوشته های ابن سینا و ابن هیثم و دیگر دانشمندان گواه بر همین مطلب است. وی افزود: در گذشته این که این علم است و این دین مطرح نبود، تا وقتی که به قرون وسطی رسید و در این دوره هم همین فکر حاکم بود؛ در عصر جدید هم همین تفکر حاکم است و نیوتن و کبلر کارشان را عبادت می دانند و نیوتون و قتی کتاب مکانیک را می نویسد صریحا می گوید امیدوارم کتاب زمینه قرب الهی شود. 🔯گلشنی در ادامه با اشاره به عواملی که سبب مطرح شدن علم دینی شد، گفت: یکی پیدا شدن فلسفه های تجربه گرا بود که با نظریات لاک همزمان با نیوتن شروع شد و بر این عقیده بودند که فقط محسوسات اعتبار دارند و نیوتن هم علیرغم این که مسیحی معتقد و موحد بود ولی در کتاب مکانیک خود می گوید: من هر چه می گویم ناشی از تجربه است. 💠,وی ادامه داد: هیوم و کانت و آگوست کنت جامعه شناس نیز اعتباری برای متافیزیک قایل نبودند و همزمان با کنت، داروین آمد و همه چیز را به تجربه گرایی مربوط کرد و گفت هر چیزی که محسوس نباشد اعتبار ندارد و به همین جهت خدا هم اعتبار ندارد. 💠استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در ادامه مکاتب تجربه گرا یکی پس از دیگری به وجود آمدند که حتی به اتم هم اعتقاد نداشتند در حالی که اتم چیزی بود که در جامعه آن روز اثبات شده بود؛ مسأله دیگر این بود که علوم تجربی خیلی موفق بودند، الکتریسیته کشف شد و تخصص گرایی راه افتاد و فلسفه را تحت الشعاع قرار داد و فلسفه از محیط های علم رخت بر بست و اگر اسم کلمات فلسفی برده می‌ شد یک نوع بی احترامی بود. ✳️وی عنوان کرد: بعدها فهمیدند که بر علوم، مفروضات متافیزیکی حاکم است و تئوری که فکر می‌ کردند قطعا درست است اشتباه است، بنابراین در علوم معلوم شد که این طور است بنابراین تجزیه و تحلیل کردند علت الحادی که در محیط های علمی رواج پیدا کرده چیست و ما نیز غافل بودیم که فکر می‌ کنیم که الحاد فعلی از فلسفه یا علوم انسانی آمده است و دائما در مورد اسلامی سازی علوم انسانی حرف می‌ زنیم. گلشنی با بیان این که علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید، گفت: در حوزه و دبیرستان و دانشگاه الحاد به راحتی وارد می‌ شود و در همین کلاس ها با مبانی تجربی و طبیعی صریحا خدا را رد می‌ کند ولی ما تنها به فکر اسلامی سازی علوم انسانی هستیم که اهمیت آن در عرض مسائل دیگر است نه این که صرفا به آن بپردازیم. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠5اردیبهشت ماه در قم؛ 🔯همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش برگزار می شود 💠💠رییس پژوهشکده فلسفه و کلام از برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در قم با برگزاری نشست های تخصصی ویژه آثار ارسال به دبیرخانه خبر داد. ✍پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. 🔯ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام در این نشست با بیان این که مبحث علم دینی از مباحث مهم در چند دهه گذشته بوده است، اظهار داشت: این بحث برای تعیین ظرفیت دین در عرصه دانش و رفع محدودیت های آن مطرح شده و دفتر تبلیغات اسلامی نیز حدود دو سال است که روی این بحث متمرکز شده است. وی تصریح کرد: بر اساس سیاست های دفتر تبلیغات اسلامی و قطب بنیادهای نظری که یکی از میزهای آن مختص آموزش و پرورش است، بنا شد با همکاری این وزارت مبحث عظیمی در حوزه علم اسلامی و کاربست آن در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت انجام شود که پیش نشست هایی نیز برای این همایش در نظر گرفته شده است. 💠عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با بیان این که سه شنبه آینده ششمین و آخرین پیش نشست این همایش با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و دکتر شجاعی زند در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، ابراز داشت: تمام پیش نشست هایی که برای این همایش برگزار شده همگی با حضور پژوهشگران برجسته عرصه فلسفه و کلام بوده و نشست ها نیز به صورت یک طرفه نیست بلکه همه حاضران می توانند در مباحث مشارکت داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: آثار متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شده و در روز 5 اردیبهشت ماه نیز اصل همایش با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در عرصه فلسفه در قم برگزار خواهد شد و 12 اثر نیز در این روز رونمایی می شود. علیپور با اشاره به فعالیت های پژوهشکده فلسفه و کلام در عرصه مبانی علم خاطرنشان کرد: از دوسال پیش مطالعاتی در پژوهشکده فلسفه و کلام در مورد الحاد مدرن انجام شده و بیش از 800 ساعت جلسات متعدد در مشهد و تهران قم برگزار شده است. ✳️وی اضافه کرد: از سال گذشته که استارت کار زده شد، نزدیک به 100 کتاب که موجب القای مباحث الحادی در دین می شود شناسایی شد و در ادامه از بین این تعداد، 30 مورد در اولویت قرار گرفتند و تا الان نیز شش کتاب ترجمه شده است. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠پیش‌همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام ( قسمت اول ) 💠حجت‌الاسلام بابایی مطرح کرد: 🔯تمدن میان انسان‌ها رخ می‌دهد، نه بین انسان‌ با طبیعت ☮رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: تمدن بین انسان و طبیعت رخ نمی‌دهد که از تصرف انسان در طبیعت عکس بگیرید و در مورد تمدن داوری کنید. تمدن بین انسان‌هاست. اگر بخواهید در مورد تمدن قضاوتی کنید که یک منطقه‌ای در فرایند تمدنی هست یا نیست، باید در نحوه روابط انسان‌ها با یکدیگر تمرکز کنید. ✍پیش‌همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام به همت گروه حکمت و کلام دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، در این نشست بیان کرد: باید مشخص کنیم که با چه هدفی به دنبال تمدن رفته‌ایم و باید نقطه عزیمت روشن شود که دغدغه کسانی که در مورد فلسفه و تمدن بحث می‌کنند چیست و چه مشکلی را حل می‌کنند. در مورد ماهیت تمدن، کلان‌ترین نظام مناسبات انسانی مراد است و مراد بنده از تمدن این است که اولاً یک نظام و نظام‌واره بوده و فراخ و معطوف به نظام مناسبات انسانی است. البته ذیلش مباحثی دارد و می‌شود گفت که مفهوم تمدن، مفهوماً و مصداقاً مشکک است. به همین دلیل تمدن به جهت مفهومی و مصداقی با مسئله زمان و مکان عجین است. وی در ادامه افزود: نکته دیگر مربوط به غایت یک تمدن است که در ضمن این بحث به برخی از مسائل فلسفی اشاره می‌کنیم. غایت تمدن را می‌شود دو غایت سلبی و ایجابی در نظر گرفت. در غایت سلبی می‌شود دفع شرور متراکم و در غایت ایجابی جلب خیرات انباشته را مطرح کرد. در تعاریفی که برای تمدن ذکر می‌شود، می‌توانید به بحث خیر و شر در تمدن توجه کنید. در تقریری جامعه‌شناختی که از تمدن ارائه می‌کنید، این گونه است که تمدن‌ها پاسخ‌های متراکم به نیازهای انباشته است و همین معنا را اگر تقریر فلسفی کنید، در واقع تمدن‌ها خیرات انباشته در برابر شرور متراکم هستند. البته می‌توان تقریر الهیاتی را نیز مطرح کرد. 💠بابایی تصریح کرد: نکته دیگر در مورد نسبت فلسفه و تمدن این است که می‌توانیم تاریخ فلسفه را در تمدن اسلامی مرور کنیم و ببینیم سهم فلسفه در شکل‌‌بندی تمدن اسلامی چیست و این شاید در تاریخ علوم و تاریخ تمدن اسلامی مرور شده است و از این نقطه بحث نمی‌کنم، ولی یک بار دیگر جا دارد که تحلیل فلسفی از تمدن و تحلیل تمدنی از فلسفه مورد توجه قرار گیرد که با یک مثال باید توضیح دهم. گاهی اوقات تمدن را موضوع قلمداد می‌کنید و گاهی نیز آن را یک رویکرد می‌دانید؛ مثلاً عینکی که به چشم دارید گاهی آن را برمی‌دارید و در مورد جنس، وزن و نمره‌اش صحبت می‌کنید. این دیدن عینک به مثابه یک موضوع است که عینیک‌شناسی می‌کنید و یک بار عینک را به چشم می‌زنید و دنیا را با این عینک می‌بنید و با این عینیک متن و قرآن می‌خوانید و دنیا را خوانش می‌کنید و همه چیز را از منظر این عینک می‌بینید. تمدن این حالت را در نسبت با فلسفه دارد که شما یک بار عینک تمدن را به چشم می‌زنید و با رویکرد تمدنی فلسفه را می‌خوانید و یک بار نیز شما با همان ژست فیلسوفانه موضوع تمدن را تحلیل فلسفی و در مورد ماهیت تمدن بحث می‌کنید. 🔯این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: آنجا که موضوع تمدن را از منظر فلسفه مورد تحلیل قرار می‌دهید یا از منظر اسلامی یا غربی، مثلاً فرض کنید مقوله علم و یا طبقه‌بندی علوم را در فلسفه به عنوان یک مقوله تمدنی مورد توجه قرار می‌دهید و تحلیل می‌کنید و آنگاه طبقه‌بندی علوم و این موضوع تمدنی را با دغدغه‌هایی که در تمدن دارید، یک بار دیگر خوانش می‌کنید که اگر صرفاً براساس مُدرک‌ها اتفاق افتاده، شما می‌آیید برای اینکه بحث طبقه‌بندی علوم را بحث تمدنی کنید. علاوه بر مدرکات، طبقه‌بندی نیازهای اجتماعی را نیز لحاظ می‌کنید که افزوده جدیدی است. اگر از توحید خوانش تمدنی ارائه کنید و این را نه صرفاً آموزه کلامی یا اعتقادی، بلکه توحید را به مثابه یک آموزه اخلاقی نیز تفسیر کنید، این رویکرد تمدنی شما در خواندن مسائل فلسفی است.
💠پیش‌همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام ( قسمت دوم ) ✅وی تصریح کرد: مسئله غیب و ارتباط آن با تمدن نیز یک مسئله دیگر است که اساساً چطور می‌توانید از مغیبات در ایجاد نظام تمدنی و یا در تفسیر یک تمدن استفاده کنید که اهمیت دارد. همچنین این سؤال مطرح می‌شود که آیا اساساً استفاده از مغیبات به جهت فلسفی راهش باز است که در عرصه تمدنی از آن استفاده کنید یا خیر؟ در این مسائل با رویکرد تمدنی وارد فلسفه نمی‌شویم، بلکه با رویکرد فلسفی وارد مسائل‌ تمدنی می‌شویم. اولین مسئله‌ای که اشاره می‌کنم مسائل فلسفی تمدن یا مسائل به حمل اولی و مفهومی و یا مسائل به امر شایع و مصداقی است. مثلاً وقتی یک فیلسوف در مورد خشونت تحلیل فلسفی ارائه می‌کند، یا کسی که در مورد زبان، چندفرهنگی و یا در مورد عدالت بحث می‌کند، اینها مسائل انضمامی و عینی تمدن هستند که در منطق می‌گوییم اینها به حمل شایع هستند و نه اولی که در آزمایشگاه فلسفه شما عینیت‌هایی را که در نظم تمدنی امروز نقش ایفا می‌کند و بی‌نظمی را به وجود می‌آورد مطرح می‌کنید و شما کار فلسفی می‌کنید. کار شما فلسفی است و یک بار نیز شما به حمل اولی، با نگاه نظری و انتزاعی وارد حوزه مسائل فلسفی می‌شوید. در این نگاه ما مسائل قدیمی و دعواهایی داریم که بین داوری و سروش مطرح بود که تمدن کل است یا کلی یا اینکه اساس تمدن مانند جامعه اصالت فلسفی دارد یا ندارد. اینها قدیمی هستند و می‌توانیم یکسری مباحث دیگری را نیز در ساحت فلسفه در مورد تمدن مطرح کنیم که می‌تواند مسیر مطالعات تمدنی ما را از یکسو و سیر برنامه‌ریزی‌های اجتماعی ما را از دیگر سو متفاوت کند. ✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: مسئله‌ای که در نگرش نظری به تمدن در حوزه فلسفه آشکار و پیداست و به نظر می‌آید این بحث همچنان به لحاظ نظری به اشباع نرسیده و این فقر نظری و فلسفی در این حوزه می‌تواند آسمان ما را در مطالعات تمدنی عقیم کند. مسئله رابطه انسان و جوهر اخلاقی یک تمدن است. گفته می‌شود که اگر تمدن را بخواهید اسکن کنید، تمدن بین انسان و طبیعت رخ نمی‌دهد که از تصرف انسان در طبیعت عکس بگیرید و در مورد تمدن داوری کنید. تمدن بین انسان‌هاست. اگر بخواهید در مورد تمدن قضاوتی کنید که منطقه‌ای در فرایند تمدنی هست یا نیست، باید در نحوه روابط انسان‌ها با یکدیگر تمرکز کنید. ✳️این پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: کتابی از آقای «اشمیتز» وجود دارد که ایشان در این کتاب آورده که هرچند تمدن به مثابه پیشرفت روحی و مادی و معنوی توأمان است، پیشرفت حقیقی از نظر او آنجاست که به جهت روحی تکاملی حاصل شده باشد و از این نظر سیادت عقل بر طبیعت، پیشرفت خالص نیست، بلکه آمیزه‌ای است از محاسن و معایب که آثار خوب و بدی دارد. لذا عقل باید بر غرایز انسانی حاکم باشد و مانع از استثمار انسان و انسانیت شود. از منظر ایشان ادعای تمدن زمانی صحیح است که بین آنچه جوهری است و آنچه جوهری نیست تمایز ایجاد شود. هر دو پیشرفت فوق، یعنی فیزیکی و روحی، کار روح است، اما در یکی تصرف روح در ماده است و در دیگری تصرف روح در روح. مقصود از سیادت عقل، کاربست اراده نیک در جهت مادی و معنوی است. در این معنا پیشرفت اخلاقی، جوهر تمدن است و اساس تمدن غیر از این معنای دیگری ندارد. ✳️بابایی در ادامه تصریح کرد: او از این منظر به نقد وضعیت گذشته و امروز تمدن‌ها می‌پردازد و آنها را تهی از ارزش‌های اخلاقی می‌داند و می‌گوید که هر قومی با تعصب خود در پی کسب منافع خود بوده است. امروز شعوبِ متمدن با تأکید بر قومیت خود، تابع غرایض شده و از نظر اشمیتز، باید در پی روح جدیدی در دنیا بود و باید خُلق باطن را عوض کرد و باید تعارض میان امت‌ها را کم کنیم تا تمدن حقیقی شکل گیرد. اساساً در این مسئله آنچه برای فیلسوفِ تمدن نوعی ارتباط وجودی بین انسان‌ها در رشد انسانی و اخلاقی مهم است و این مسئله فلسفی است که یک فیلسوف می‌تواند در پاسخ به مسائل تمدن ورود کند و پاسخی دهد که اگر این مبنا که تمدن اساساً بر رابطه با انسان تمرکز می‌کند مورد توجه باشد، آن موقع شاخص‌های تمدن سخت و سخت‌افزاری نیستند، بلکه اینها شاخص‌های نرم انسانی هستند. اگر در مورد هر دوره قضاوت کنید تا زمانی که نتوانید به مسئله عدالت پاسخ دهید، نمی‌توانید در مورد بود و یا نبود تمدن اسلامی در دوره‌ای از دوران گذشته مسلمانان نظری دهید. ✳️رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اگر تمدن را بر پایه ساخت شهرها و ایجاد نظم و قانونی در نظر بگیرید، اساس داوری شما در مورد تمدن‌ها متفاوت خواهد بود و به نوعی از علم‌النفس تمدنی نیاز داریم.