eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
747 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
https://www.youtube.com/watch?v=4Xq-_iGKCvc 💠برنامه ضیافت قسمت بیستم با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔯با موضوع: قرآن و اندیشه سیاسی مسلمانان قسمت دوم ✳️دوشنبه سیزدهم خرداد 1398 ♦️در یوتویب مشاهده کنید.
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 1 https://eitaa.com/isca_seda/68 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 2 https://eitaa.com/isca_seda/69 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 3 https://eitaa.com/isca_seda/70 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 4 https://eitaa.com/isca_seda/71 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 5 https://eitaa.com/isca_seda/72 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 6 https://eitaa.com/isca_seda/73 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 7 https://eitaa.com/isca_seda/74 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 8 https://eitaa.com/isca_seda/76 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 9 https://eitaa.com/isca_seda/77 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 10 https://eitaa.com/isca_seda/78 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 11 https://eitaa.com/isca_seda/79 سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 12 https://eitaa.com/isca_seda/80
▶️اثر حاضر کوشیده است بنیادی‏ ترین مفاهیم و مباحث سیاسی را در نگاهی تطبیقی در قرآن کریم و امام خمینی در پنج فصل بکاود: مفاهیم و چارچوب نظری، هستی‏ شناسی سیاسی، انسان‏ شناسی سیاسی، نظام سیاسی اسلام و اهداف و کار ویژه‏ های نظام سیاسی اسلام عناوین این پنج فصل را تشکیل می‏ دهد. ✳️نظام سیاسی اسلام با دیگر نظامها در اهداف هم اشتراکاتی دارد و هم تفاوتهایی. تأمین امنیت، رفاه، نظم، بهداشت و گسترش آموزشی از نقاط مشترک است. اما تفاوت این نظامها در این است که نظام اسلامی براساس آموزه‏ های قرآنی و اندیشه امام خمینی موظف است زمینه‏ های عبادت خداوند را فراهم سازد. 💠بخش های اصلی این کتاب عبارتند از:  ▶️درآمد 💠فصل اول:مفاهیم و چارچوب نظری ♈️فصل دوم:هستی شناسی سیاسی از منظر قرآن کریم و امام خمینی ✳️فصل سوم:انشان شناسی سیاسی از منظر قرآن کریم و امام خمینی 💠فصل چهارم:نظام سیاسی اسلام از منظر امام و قرآن ✳️فصل پنجم:اهداف و کار ویژه های نظام سیاسی اسلام از دیدگاه قرآن و امام کتابنامه آیات خرید از لینک زیر https://pajoohaan.ir/document/471-درآمدی-بر-مستندات-قرآنی-فلسفه-سیاسی-امام-خمینی-رحمه-الله
کتاب رهیافت 17: احکام فطریه و نماز عیدین را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/260
✳️رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع): 💠پژوهشگران بیشتر به نقاط عطف زندگی ائمه اطهار پرداخته اند 🔻حجت الاسلام مطهری معتقد است،امروز پژوهشگران درباره امام حسن(ع ، امام حسین(ع) و امام رضا(ع) به ترتیب به سراغ مسأله صلح، قیام عاشورا و ولایتعهدی بروند. به گزارش خبرگزاری رسا، کتابی با عنوان «میراث علمی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در رویارویی با حکومت اموی» مشتمل بر 280 صفحه از سوی انتشارات پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. این کتاب با حضور« محمد باغستانی» نویسنده اثر و «حجت الاسلام حمیدرضا مطهری»، رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) به عنوان منتقد اثر رونمایی شد. به بهانه انتشار کتاب «میراث علمی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در رویارویی با حکومت اموی»گفتگویی با حجت الاسلام مطهری ترتیب دادیم که بدین شرح است: ✳️مهم ترین ویژگی های کتاب «میراث علمی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در رویارویی با حکومت اموی» چیست؟ آقای باغستانی عنوان زیبا و خوبی برای کتاب خود انتخاب کردند. در کتاب میراث علمی امام حسن و امام حسین (ع) مطالبی که بدون سند و مدرک باشد، زیاد است. دلیل این امر می تواند اشراف نویسنده به منابع تاریخی است. در حقیقت آقای باغستانی فکر کردند خوانندگان نیز در سطح ایشان هستند و نیازی به منابع تاریخی ندارند. یکی از اقدامات خوب نویسنده در این کتاب تهیه جدول عناوین احادیث امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.از دیگر نکات مثبت این کتاب اشاره به منابع پژوهش است که البته کاش نقدی بر آن صورت می گرفت. ✳️چرا اکثر کتابهایی که در مورد امام حسن(ع) و امام حسین (ع) نوشته شده است در مورد صلح و عاشورا است؟ متاسفانه در حوزه پژوهش عمده پژوهشگران به سراغ نقاط مشهور می روند و به ابعاد دیگر و یا نقاط نا پیدا کمتر توجه می کنند. به عنوان مثال ما در مورد امام حسین(ع) سراغ عاشورا رفتیم و زندگی امام حسین(ع) را تا قبل از واقعه عاشورا نادیده گرفتیم. روز عاشورا را نیز فقط تحت واقعه عاشورا  تبیین کردیم اما اینکه تشریح شود که قبل از عاشورا در مدینه و مکه چه اتفاقاتی رخ داد، کمتر مورد بررسی و پردازش قرار گرفته است. ✳️آیا دلیل پرداختن نویسندگان و پژوهشگران به جنبه صلح زندگی امام حسن(ع) کمبود منابع است؟ برای پرداختن به زندگی امام حسن(ع) کمبود منابع نداریم.در برخی قسمت ها ممکن است، کمبود اطلاعات باشد اما در کل نمی توانیم بگوییم ما کمبود منابع داریم. نویسندگانی که می خواهند در مورد امام حسن(ع) بنویسند به سراغ قضیه صلح می روند، در صورتی که این قضیه بخشی از زندگی امام حسن(ع) بوده است نه تمام زندگی ایشان. پژوهشگرانی که می خواهند به زندگی امام رضا بپردازند، به ولایتعهدی امام رضا (ع) توجه می کنند در حالیکه ولایتعهدی قسمتی از زندگی امام رضا(ع) بوده است. شاید یکی از مهم ترین علت ها این باشد که نقاط برجسته را متناسب با وضعیت زمانه تطبیق می کنند . تطبیق با وضعیت زمانه  باعث می شود که پژوهشگران و نویسندگان در مورد امام حسین(ع) به سراغ قیام عاشورا بروند و در زمینه زندگی امام حسن(ع) به قضیه صلح بپردازند و در مورد امام رضا (ع) مساله ولایتعهدی را مورد تحقیق، بحث و بررسی قرار دهند   ✳️با توجه به شبیخون فرهنگی دشمن، تشریح و تببیین شرایط فرهنگی دوران ائمه اطهار (ع) در کتابها چقدر ضروری است؟  یکی از مهم ترین نکاتی که پژوهشگران و نویسندگان به آن توجه نکردند، وضعیت فرهنگی عصر و زمانه است. امامان معصوم (ع) هر کدام بر اساس شرایط فرهنگی عصر خود اقداماتی را انجام دادند. امام حسن (ع) و امام حسین(ع) نیز از این قاعده مستثنی نبودند. شرایط عصر و زمانه در جریانات تاریخی و اقدامات ائمه اطهار (ع) بسیار دخیل و اثرگذار بود . ما متاسفانه نه کتابی در این زمینه نوشتیم و نه با این مسایل توجهی کردیم . در حقیقت می توان گفت که به شرایط سیاسی و فرهنگی و وضعیت زمانه در دوران ائمه اطهار(ع) کمتر توجه کردیم.  ✳️پس در حقیقت اقدامات ائمه اطهار (ع) بنا بر شرایط فرهنگی زمان خود بوده است و  اگر شرایط فرهنگی دوره امام حسین (ع) همچون دوره امام حسن(ع) بود ایشان نیز قیام نمی کردند؟ بله . همین طور است. اگر امام حسن(ع) در موقعیت امام حسین(ع) بودند، حتما قیام می کردند و اگر هم امام حسین(ع) در شرایط امام حسن(ع) قرار داشتند، مطمئنا همان اقداماتی را انجام می داند که امام حسن(ع) انجام دادند. نشانه این امر، آن است که وقتی امام حسن(ع) صلح را پذیرفتند، افرادی سراغ امام حسین (ع) رفتند و خواهان قیام امام بودند اما امام حسین(ع) به تبعیت از امام زمان خود یعنی امام حسن(ع)، قیام نکردند . امام حسن(ع) هم اگر به جای امام حسین(ع) بودند، همان اقدامات را انجام می دادند و  قیام می کردند. زمانی هم که به امام رضا (ع) گفتند: چرا ولایتعهدی را پذیرفتی ، فرمودند" به همان دلیل که جدم علی وارد شورا شد".
برنامه ضیافت شماره 21 با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی http://www.aparat.com/v/o7pXR
https://www.youtube.com/watch?v=uJv5TpRJimI&feature=youtu.be برنامه ضیافت شماره 21 با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی در یوتیوب مشاهده کنید👆👆👆👆
https://www.instagram.com/p/ByWws1dpIW8/?igshid=noeax9vtfr5q معرفی کتاب اندیشه سیاسی صدرالمتالهین👆👆👆
✳️حبیب الله بابایی گفت: انسان متقی متمدن است نه یک انسان متعصب مذهبی بدون اینکه نقش مدنی خود را درست ایفا کند، نیست؛ بلکه انسان متقی انسانی است که تقوا را به صورت حرفه ای فرا می گیرد و از آن استفاده می کند. 💠 بیست و یکمین برنامه ضیافت سه شنبه شب 14 خردادماه 98 از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. موضوع این برنامه «فهم تمدن قرآنی» بود که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی ، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور مجدد حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی رییس مرکز مطالعات اجتماع و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.  ❇️لزوم توجه اجتماعی به قرآن حجت الاسلام والمسلمین بابایی از پژوهشگران پیشگام در زمینه فهم تمدنی قرآن درباره بحث نگرش تمدنی گفت: کاپلان در کتاب «یهودیت به مثابه تمدن»، حدود 80 سال پیش این کتاب را برای یهودیان نوشت که یکی از نکته های مهم کتاب آقای کاپلان، بحث تورات خوانی یهودیان است. وی معتقد است خواندن تورات به ما معرفت، ادبیات و سنت مشترک می دهد که جزء شکل گیری ضروریات تمدن یهود است و وقتی با آیین قرآن خوانی ما مقایسه کنیم، متوجه می شویم جامعه شناسی که قرآن را به مثابه یک فکت اجتماعی قرار می دهد و رصد می کند چه کارکردهای اجتماعی دارد و آن را تبدیل به یک پژوهش در مقابل عوامل اجتماعی می کند. 💠وی بیان کرد: یکی از اصول اخلاقی که در میان جامعه مسلمانان منجر به نظم اجتماعی شده، قانون نیست و ذهنیت پرهیزکارانه یا تقوا یا زندگی متقیانه است. اگر مساله تقوا را در قرآن تبدیل به آموزه ای تربیتی و پرورشی کنیم و در مدارس آموزش دهیم، به جهت عملی ترویج می شود. 🔻انسان متقی، انسانی متمدن است  حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: حتی اگر نگاه الهی هم نداشته باشیم، انسان متقی، انسانی متمدن است و اینها به عنوان شاخص های اخلاقی تمدن به حساب می آیند. وی یک انسان متعصب مذهبی بدون اینکه نقش مدنی خود را درست ایفا کند، نیست؛ بلکه انسانی است که تقوا را به صورت حرفه ای فرا می گیرد و از آن استفاده می کند. 💠وی در پاسخ به اینکه انسان معاصر چطور می تواند مهجوریت قرآن را از بین ببرد، اظهار کرد: ما قرآن را در خواندن مهجور نکردیم اما در فهمیدن مهجورش کرده ایم؛ اساساً وقتی برای فهم و تدبر قرآن نمی گذاریم و به مرحله عمل که می رسیم حوصله آن را نداریم و لذا این مهجوریت اتفاق می افتد. ✳️تاثیر روانی مدرنیزاسیون بر نخبگان جهان اسلام حجت الاسلام بابایی درباره متروک بودن قرآن در دنیای اسلام گفت: باید سوالی را در ابتدا مطرح کنیم؛ آیا متروک بودن قرآن امری معرفتی است یا روانی؟ یعنی اگر نخبگانی در دانشگاه و افرادی در جامعه و کسانی که نسبت به قرآن بی مهری دارند، در مطالعات شان محوریت لازم را نداشته باشد، علتش امری معرفتی است یا روانی؟ در این مورد معتقدم علت روانی این موضوع، برآمده از مدرنیزاسیون است. تلقیات ناصوابی که از دنیای غرب امروز در پشت کردن به متون دینی وجود دارد، برآمده از این رفتار است که اگر بخواهیم در دنیای امروز پیشرفت کنیم باید از قرآن عبور کنیم؛ این خطای معرفتی که به تلقیات نادرست از دنیای امروز بر می گردد، امری روانی و ناخودآگاه است که افراد فکر می کنند نباید به قرآن مراجعه کنند. 💠وی رهایی از این موضوع را به آگاهی بخشی مرتبط دانست و افزود: بزرگان جامعه در ترسیم آینده ملت و گذر از نقاط بحران آمیز و حل بحران های جهان اسلام، مدام و آگاهانه و هوشمندانه به قرآن تمسک داشتند و آنچه که امروز در میان اقشار جامعه به سمت نزدیک شدن به فهم تمدنی قرآن سوق پیدا می کند، مهجوریت زدایی از قرآن است هرچند فاصله ها از قرآن همچانان در دنیا پابرجاست. ✳️گام های بازگشت علمی به قرآن این استاد دانشگاه توضیح داد: از این مسیر می توانیم در مورد بازگشت به قرآن صحبت کنیم؛ گام اول، بازگشت به قرآن برای ما در قالب به رسمیت شناسی قرآن به لحاظ علمی است که باید در جامعه آکادمیک و حوزه های علمیه به رسمیت شناخته شود. گام بعدی به مرکزیت قرآن بر می گردد جایی که پرسیده می شود آیا قرآن متن است یا حاشیه و این در حالی است که متن بودن قرآن، اسلامی بودن آن را تامین می کند. ❇️وی تصریح کرد: در این ارتباط تا زمانی که ظرفیت امت مسلمان در مقیاس امت فعال نکنیم در فهم، خواندن و ارائه الگوی زیستی قرآنی ناموفق خواهیم بود و ما صرفاً نمی توانیم تمام بار قرآن را بلند و فهم تمدنی بر اساس قرآن را ارائه کنیم. این مساله باید در شمولیت قرآن در جهان مورد بررسی قرار گیرد. 🔻حجت الاسلام بابایی در پایان گفت: مهم این است که وقتی علمی وارداتی وارد جامعه می شود، علما آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند و افزوده هایی به آن اضافه کنند چراکه این مساله از اهمیت برخوردار است و این، عملیات عالمان دینی برای تبدیل آن علم به علم بومی می شود. 🔻تاریخ انتشار خبر :پنج شنبه پانزده خرداد 1398
💠حجت الاسلام و المسلمین لک زایی: ✅امروز ​بحث های معرفتی نیاز به ترجمه فرهنگی دارد ✳️به گزارش خبرگزاری ایسکا؛ بیستمین برنامه «ضیافت» دوشنبه شب 13 خردادماه 98 از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. موضوع این برنامه « قرآن و اندیشه سیاسی مسلمین» بود که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور مجدد حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✍️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در ابتدای برنامه به آماده سازی و انتشار دایره المعارف های قرآن کریم توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و برخی از فعالیت های این پژوهشگاه که مرتبط با مستندات قرآنی بود برشمرد. 🔵مالک شجاعی مجری برنامه به بحث برنامه گذشته که با حضور حجت الاسلام لک زایی روی آنتن رفت اشاره کرد و گفت: برنامه گذشته صحبت در باب مناسبات قرآن و اندیشه های سیاسی بود که به زمان انقلاب اسلامی رسیدیم. با توجه به اینکه شما تالیفاتی در مورد مستندات قرآنی حضرت امام خمینی (ره) دارید و اینکه انقلاب اسلامی علامت سوالی بزرگ در مقابل پارادایم فرهنگی جهان بوده است؛ چقدر توانستیم در بحث گفتمان سازی قرآنی برای نسل جوان موفق باشیم. گفتمان قرآنی که ابتدای انقلاب شاهد آن بودیم حالا مغفول مانده است، باید چه کنیم تا نسل جدید با قرآن مأنوس باشند؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین لک زایی نیز در پاسخ به بخشی از این سوال، درباره سهم قرآن در انقلاب اسلامی گفت: قرآن در پیروزی انقلاب و انقلاب اسلامی سهم قابل توجهی دارد البته نمی توان به شکل کمّی این موضوع را بیان کرد، اما مخصوصاً وقتی سیره حضرت امام (ره) و آثارشان را مطالعه می کنیم متوجه این موضوع می شویم. امام معتقد بودند باید دنبال مقاصد قرآن باشیم که از اهمیت بالایی برخوردار است. ✳️وی گفت: بخش عمده ای از تفاسیر موجود معطوف به مقاصد نیستند در صورتی که وقتی مبدأیی داریم باید مقصد نیز مشخص باشد. دین برای اینکه ما را وارد ملکوت و حتی به فوق جبروت ببرد، آمده است. در عین حال، امام (ره) فرمایشی دارند که اگر مطلبی از فقه بیان می شود باید بگوییم فقه اسلام چنین می گوید و نگوییم اسلام این مطلب را می گوید. بنابراین دالّ مرکزی امام خمینی، اسلام است و آنچه که نقطه عطف بوده اسلام است و معتقد بودند حوزه علمیه باید اسلام را به شکل کامل معرفی کند. بحث توجه به همه قرآن و عمل به آن از دیگر اعتقادات امام بود. ♈️به گفته وی، قرآن سهم مهمی در انقلاب اسلامی داشته چرا که امام به عنوان رهبر مملکت توجه جدی به قرآن داشتند. سپس حجت الاسلام لک زایی انقلاب اسلامی را به عنوان نصرت الهی عنوان کرد و افزود: وقتی قرآن پشتوانه انقلاب اسلامی می شود عنصر غیب به کمک ما می آید؛ چون اساساً کسی که قرآن را رهبر خود قرار می دهد و براساس قرآن و توحید افعالی حرکت می کند، وقتی به تکلیف رسید به آن عمل می کند و هیچگاه نمی گوید دشمن قدرتش بیشتر است، چراکه وقتی قرآن را دارید علاوه بر قدرت مادی، قدرت معنوی را نیز در اختیار دارید که مصداق آن، آیه «یدالله فوق ایدیهم» است. 🌐وی در پاسخ به اینکه آیا ما با همان سبک و سیاق قرآنی که وارد انقلاب شدیم، راه را ادامه داده ایم، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به حوزه فرهنگ عمومی می شود که کارهای خوبی در این بخش انجام شده است. با وجود اینکه نسبت به عملکرد صداوسیما انتقادات بسیاری وجود دارد اما کارهای صداوسیما در حوزه قرآنی و ارتقای فرهنگ عمومی بسیار خوب بوده است. بخش دیگری از این موضوع به وجوه نخبگی و معرفتی که مباحث دانشی، آموزش عالی و تعلیم و تربیت را در بردارد، بر می گردد که به نظر من این بخش خود به دو قسمت تقسیم می شود. ✳️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دو قسمت تقسیم بندی توضیح داد: به قسمت اول نخبگی، گله های بسیاری وارد است چراکه ما قرآن را آن گونه که شایسته است به معنای تخصصی وارد علوم انسانی نکردیم. اما امیدواریم بتوانیم از زیرساخت هایی که فراهم و ظرفیت هایی که پیش بینی شدند، استفاده کنیم. قسمت دوم در بحث نخبگی، منابع انسانی خوبی است که در این عرصه تربیت شده اند؛ امروز نسبت به 40 سال قبل مخصوصاً در حوزه علمیه قم منابع انسانی خوبی تربیت شده اند و برخی از دانشگاه ها نیز ورود خوبی به بحث های قرآنی داشته اند. 💠ادامه این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/RBOMc تاریخ انتشار خبر :پنج شنبه پانزدهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398