eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
747 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
https://www.instagram.com/p/ByWws1dpIW8/?igshid=noeax9vtfr5q معرفی کتاب اندیشه سیاسی صدرالمتالهین👆👆👆
✳️حبیب الله بابایی گفت: انسان متقی متمدن است نه یک انسان متعصب مذهبی بدون اینکه نقش مدنی خود را درست ایفا کند، نیست؛ بلکه انسان متقی انسانی است که تقوا را به صورت حرفه ای فرا می گیرد و از آن استفاده می کند. 💠 بیست و یکمین برنامه ضیافت سه شنبه شب 14 خردادماه 98 از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. موضوع این برنامه «فهم تمدن قرآنی» بود که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی ، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور مجدد حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی رییس مرکز مطالعات اجتماع و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.  ❇️لزوم توجه اجتماعی به قرآن حجت الاسلام والمسلمین بابایی از پژوهشگران پیشگام در زمینه فهم تمدنی قرآن درباره بحث نگرش تمدنی گفت: کاپلان در کتاب «یهودیت به مثابه تمدن»، حدود 80 سال پیش این کتاب را برای یهودیان نوشت که یکی از نکته های مهم کتاب آقای کاپلان، بحث تورات خوانی یهودیان است. وی معتقد است خواندن تورات به ما معرفت، ادبیات و سنت مشترک می دهد که جزء شکل گیری ضروریات تمدن یهود است و وقتی با آیین قرآن خوانی ما مقایسه کنیم، متوجه می شویم جامعه شناسی که قرآن را به مثابه یک فکت اجتماعی قرار می دهد و رصد می کند چه کارکردهای اجتماعی دارد و آن را تبدیل به یک پژوهش در مقابل عوامل اجتماعی می کند. 💠وی بیان کرد: یکی از اصول اخلاقی که در میان جامعه مسلمانان منجر به نظم اجتماعی شده، قانون نیست و ذهنیت پرهیزکارانه یا تقوا یا زندگی متقیانه است. اگر مساله تقوا را در قرآن تبدیل به آموزه ای تربیتی و پرورشی کنیم و در مدارس آموزش دهیم، به جهت عملی ترویج می شود. 🔻انسان متقی، انسانی متمدن است  حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: حتی اگر نگاه الهی هم نداشته باشیم، انسان متقی، انسانی متمدن است و اینها به عنوان شاخص های اخلاقی تمدن به حساب می آیند. وی یک انسان متعصب مذهبی بدون اینکه نقش مدنی خود را درست ایفا کند، نیست؛ بلکه انسانی است که تقوا را به صورت حرفه ای فرا می گیرد و از آن استفاده می کند. 💠وی در پاسخ به اینکه انسان معاصر چطور می تواند مهجوریت قرآن را از بین ببرد، اظهار کرد: ما قرآن را در خواندن مهجور نکردیم اما در فهمیدن مهجورش کرده ایم؛ اساساً وقتی برای فهم و تدبر قرآن نمی گذاریم و به مرحله عمل که می رسیم حوصله آن را نداریم و لذا این مهجوریت اتفاق می افتد. ✳️تاثیر روانی مدرنیزاسیون بر نخبگان جهان اسلام حجت الاسلام بابایی درباره متروک بودن قرآن در دنیای اسلام گفت: باید سوالی را در ابتدا مطرح کنیم؛ آیا متروک بودن قرآن امری معرفتی است یا روانی؟ یعنی اگر نخبگانی در دانشگاه و افرادی در جامعه و کسانی که نسبت به قرآن بی مهری دارند، در مطالعات شان محوریت لازم را نداشته باشد، علتش امری معرفتی است یا روانی؟ در این مورد معتقدم علت روانی این موضوع، برآمده از مدرنیزاسیون است. تلقیات ناصوابی که از دنیای غرب امروز در پشت کردن به متون دینی وجود دارد، برآمده از این رفتار است که اگر بخواهیم در دنیای امروز پیشرفت کنیم باید از قرآن عبور کنیم؛ این خطای معرفتی که به تلقیات نادرست از دنیای امروز بر می گردد، امری روانی و ناخودآگاه است که افراد فکر می کنند نباید به قرآن مراجعه کنند. 💠وی رهایی از این موضوع را به آگاهی بخشی مرتبط دانست و افزود: بزرگان جامعه در ترسیم آینده ملت و گذر از نقاط بحران آمیز و حل بحران های جهان اسلام، مدام و آگاهانه و هوشمندانه به قرآن تمسک داشتند و آنچه که امروز در میان اقشار جامعه به سمت نزدیک شدن به فهم تمدنی قرآن سوق پیدا می کند، مهجوریت زدایی از قرآن است هرچند فاصله ها از قرآن همچانان در دنیا پابرجاست. ✳️گام های بازگشت علمی به قرآن این استاد دانشگاه توضیح داد: از این مسیر می توانیم در مورد بازگشت به قرآن صحبت کنیم؛ گام اول، بازگشت به قرآن برای ما در قالب به رسمیت شناسی قرآن به لحاظ علمی است که باید در جامعه آکادمیک و حوزه های علمیه به رسمیت شناخته شود. گام بعدی به مرکزیت قرآن بر می گردد جایی که پرسیده می شود آیا قرآن متن است یا حاشیه و این در حالی است که متن بودن قرآن، اسلامی بودن آن را تامین می کند. ❇️وی تصریح کرد: در این ارتباط تا زمانی که ظرفیت امت مسلمان در مقیاس امت فعال نکنیم در فهم، خواندن و ارائه الگوی زیستی قرآنی ناموفق خواهیم بود و ما صرفاً نمی توانیم تمام بار قرآن را بلند و فهم تمدنی بر اساس قرآن را ارائه کنیم. این مساله باید در شمولیت قرآن در جهان مورد بررسی قرار گیرد. 🔻حجت الاسلام بابایی در پایان گفت: مهم این است که وقتی علمی وارداتی وارد جامعه می شود، علما آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند و افزوده هایی به آن اضافه کنند چراکه این مساله از اهمیت برخوردار است و این، عملیات عالمان دینی برای تبدیل آن علم به علم بومی می شود. 🔻تاریخ انتشار خبر :پنج شنبه پانزده خرداد 1398
💠حجت الاسلام و المسلمین لک زایی: ✅امروز ​بحث های معرفتی نیاز به ترجمه فرهنگی دارد ✳️به گزارش خبرگزاری ایسکا؛ بیستمین برنامه «ضیافت» دوشنبه شب 13 خردادماه 98 از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. موضوع این برنامه « قرآن و اندیشه سیاسی مسلمین» بود که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور مجدد حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✍️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در ابتدای برنامه به آماده سازی و انتشار دایره المعارف های قرآن کریم توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و برخی از فعالیت های این پژوهشگاه که مرتبط با مستندات قرآنی بود برشمرد. 🔵مالک شجاعی مجری برنامه به بحث برنامه گذشته که با حضور حجت الاسلام لک زایی روی آنتن رفت اشاره کرد و گفت: برنامه گذشته صحبت در باب مناسبات قرآن و اندیشه های سیاسی بود که به زمان انقلاب اسلامی رسیدیم. با توجه به اینکه شما تالیفاتی در مورد مستندات قرآنی حضرت امام خمینی (ره) دارید و اینکه انقلاب اسلامی علامت سوالی بزرگ در مقابل پارادایم فرهنگی جهان بوده است؛ چقدر توانستیم در بحث گفتمان سازی قرآنی برای نسل جوان موفق باشیم. گفتمان قرآنی که ابتدای انقلاب شاهد آن بودیم حالا مغفول مانده است، باید چه کنیم تا نسل جدید با قرآن مأنوس باشند؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین لک زایی نیز در پاسخ به بخشی از این سوال، درباره سهم قرآن در انقلاب اسلامی گفت: قرآن در پیروزی انقلاب و انقلاب اسلامی سهم قابل توجهی دارد البته نمی توان به شکل کمّی این موضوع را بیان کرد، اما مخصوصاً وقتی سیره حضرت امام (ره) و آثارشان را مطالعه می کنیم متوجه این موضوع می شویم. امام معتقد بودند باید دنبال مقاصد قرآن باشیم که از اهمیت بالایی برخوردار است. ✳️وی گفت: بخش عمده ای از تفاسیر موجود معطوف به مقاصد نیستند در صورتی که وقتی مبدأیی داریم باید مقصد نیز مشخص باشد. دین برای اینکه ما را وارد ملکوت و حتی به فوق جبروت ببرد، آمده است. در عین حال، امام (ره) فرمایشی دارند که اگر مطلبی از فقه بیان می شود باید بگوییم فقه اسلام چنین می گوید و نگوییم اسلام این مطلب را می گوید. بنابراین دالّ مرکزی امام خمینی، اسلام است و آنچه که نقطه عطف بوده اسلام است و معتقد بودند حوزه علمیه باید اسلام را به شکل کامل معرفی کند. بحث توجه به همه قرآن و عمل به آن از دیگر اعتقادات امام بود. ♈️به گفته وی، قرآن سهم مهمی در انقلاب اسلامی داشته چرا که امام به عنوان رهبر مملکت توجه جدی به قرآن داشتند. سپس حجت الاسلام لک زایی انقلاب اسلامی را به عنوان نصرت الهی عنوان کرد و افزود: وقتی قرآن پشتوانه انقلاب اسلامی می شود عنصر غیب به کمک ما می آید؛ چون اساساً کسی که قرآن را رهبر خود قرار می دهد و براساس قرآن و توحید افعالی حرکت می کند، وقتی به تکلیف رسید به آن عمل می کند و هیچگاه نمی گوید دشمن قدرتش بیشتر است، چراکه وقتی قرآن را دارید علاوه بر قدرت مادی، قدرت معنوی را نیز در اختیار دارید که مصداق آن، آیه «یدالله فوق ایدیهم» است. 🌐وی در پاسخ به اینکه آیا ما با همان سبک و سیاق قرآنی که وارد انقلاب شدیم، راه را ادامه داده ایم، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به حوزه فرهنگ عمومی می شود که کارهای خوبی در این بخش انجام شده است. با وجود اینکه نسبت به عملکرد صداوسیما انتقادات بسیاری وجود دارد اما کارهای صداوسیما در حوزه قرآنی و ارتقای فرهنگ عمومی بسیار خوب بوده است. بخش دیگری از این موضوع به وجوه نخبگی و معرفتی که مباحث دانشی، آموزش عالی و تعلیم و تربیت را در بردارد، بر می گردد که به نظر من این بخش خود به دو قسمت تقسیم می شود. ✳️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دو قسمت تقسیم بندی توضیح داد: به قسمت اول نخبگی، گله های بسیاری وارد است چراکه ما قرآن را آن گونه که شایسته است به معنای تخصصی وارد علوم انسانی نکردیم. اما امیدواریم بتوانیم از زیرساخت هایی که فراهم و ظرفیت هایی که پیش بینی شدند، استفاده کنیم. قسمت دوم در بحث نخبگی، منابع انسانی خوبی است که در این عرصه تربیت شده اند؛ امروز نسبت به 40 سال قبل مخصوصاً در حوزه علمیه قم منابع انسانی خوبی تربیت شده اند و برخی از دانشگاه ها نیز ورود خوبی به بحث های قرآنی داشته اند. 💠ادامه این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/RBOMc تاریخ انتشار خبر :پنج شنبه پانزدهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🔵شریف لک‌زایی در گفتگو با مهر: 🔼اثر جامعی در تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) نگاشته نشده است ⬇️شریف لک‌زایی گفت: غالب تحقیقات در زمینه امام خمینی(ره) مجال بحث نمی یابند و به جز چند اثر انگشت شمار، کم‌تر اثری جامع، درخور و قوی در تحلیل و تبیین اندیشه سیاسی امام نگاشته شده است. ♈️خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: آزادی از مهمترین مفاهیم علوم سیاسی است که با توجه به ارتباط نزدیک و عملی با سطح جامعه، برای عموم مردم دارای جایگاه ویژه ای است. این موضوع با توجه به ادعای کشورهای غربی و پیشرفته به آزادی و همچنین نگاه بدبینانه به کشورهای اسلامی به فقدان آن، بسیار مناقشه برانگیز است. از طرف دیگر بحث آزادی در اندیشه امام خمینی (ره) با توجه به اینکه هم بنیانگذار انقلاب اسلامی است هم به عنوان اسلام شناس و هم به عنوان رهبر جامعه اسلامی که بایستی تفکرات خود را در جامعه پیاده و اجرا کند بسیار جالب و درخور توجه است. اخیراً هم شریف لک زایی مدیرگروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتابی با عنوان امام خمینی (ره) و مسئله آزادی به این بحث مهم پرداخته است. در گفتگویی با وی به ابعادی از این مسئله پرداختیم که اکنون متن آن پیش روی شماست. ✳️*آقای دکتر! پرداختن به اندیشه سیاسی امام خمینی از بابت اینکه هم اسلام شناس بوده و هم عارف و فیلسوف اسلامی و هم در رأس انقلاب و حکومت اسلامی قرار داشته بسیار جالب توجه خواهد بود، به خاطر اینکه بالاخره اندیشه خود را باید در عرصه عمل هم اجرایی می‌کرد و نمی‌توانست تنها در انتزاعیات به مفهومی مانند آزادی بیاندیشند. نظر شما در این ارتباط چیست و اصولاً چرا به این بحث پرداختید؟ ☮️پرداختن به اندیشه سیاسی امام خمینی از آن رو اهمیت دارد که ایشان بنیان جامعه و نظام سیاسی جدیدی در ایران را پی ریخت که در آن ادعا این بود دین و معنویت در صدر نشانده خواهد شد و از دل آن نظامی برآمد که داعیه اصلی آن دین‌داری و دین‌ورزی و به سعادت رساندن انسان معاصر در آشوب جهان کنونی است. ناآرامی جهان کنونی البته دلایل گوناگونی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها تضعیف و کنار نهادن دین و معنویت از سفره و حیات زیست انسان و جامعه است. نگاه ژرف امام خمینی در ربع آخر قرن بیستم توانست بار دیگر چشمانمان را بر روی دین و معنویت بگشاید و انسان‌ها را به دین و معنویت و تأمل و توجه به تأثیر دیانت و معنویت بر سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری فرا بخواند. از این رو خوانش آرای اندیشه سیاسی امام خمینی می‌تواند برای بسیاری و به ویژه نسل نو، که به درک حیات امام خمینی نائل نشده است، آموزنده و البته به همان مقدار واجد اهمیت باشد. 🔼 ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/Qj0a0 تاریخ انتشار خبر : شنبه هیجدهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
✳️حجت الاسلام اسلامی مطرح کرد؛ 💠ضرورت پرداختن پژوهشگران حوزه به اولویت های مطرح شده در بیانیه گام دوم ❇️حجت الاسلام اسلامی شناسایی اولویت های پژوهشی را برای جلوگیری از موازی کاری ضروری دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم آنها را بیان کرده اند. ♈️حجت الاسلام رضا اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بایسته های پژوهشی در حوزه علمیه گفت: چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده اند وظیفه حوزه علمیه پاسخگویی به نیازهای جامعه است بنابراین پژوهش های حوزوی باید ناظر به نیازهای جامعه باشد. 🔽عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که پژوهش به معنای کشف یک نقطه خالی است، اظهار کرد: به عبارت دیگر پژوهش در صورتی به مواردی که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته اند، بپردازد و نیازهای لازم را پاسخ دهد فایده خواهد داشت. 🔻وی خاطرنشان کرد: در پژوهش های حوزوی باید از موازی کاری یا کارهای تکراری پرهیز کرد که موجب می شود هزینه ها بی جهت مصرف نشوند و نیروی انسانی نیز به کارهای تکراری نبپردازند و برای چنین کاری باید اولویت های پژوهشی شناسایی شوند. ✅حجت الاسلام اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: می توان گفت رهبر معظم انقلاب در این بیانیه با رصدی که از تحرکات علمی، نیروها و استعدادهای کشور دارند اولویت های پژوهشی را شناسایی کرده اند که مراکز علمی اعم از حوزه و دانشگاه باید در این راستا حرکت کنند و حوزه علمیه نیز براساس وظیفه خود که پاسخگویی به نیازهای دینی است باید از طریق منابع دینی به آن موارد بپردازد. ⏺عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تصریح بر این که پژوهش های حوزوی باید به مسائلی که پاسخ آنها بر روی زمین باقی مانده است، بپردازند، بیان کرد: پژوهش های حوزوی زمینه های فراوانی برای گسترش دارند زیرا در برخی عرصه ها حتی سؤال انگاری نیز صورت نگرفته است که پژوهش های حوزوی می توانند حتی ابهاماتش را نیز خود معرفی و پاسخ لازم را بیان کند. ✳️وی تاکید کرد: امیدواریم طلاب جوان به این گونه عرصه ها وارد شوند و اولویت های بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب را مورد بررسی قرار دهند تاریخ انتشار خبر : شنبه هیجدهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
✳️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "جایگاه وحی در فلسفه سیاسی" برگزار می گردد. 🔵کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "جایگاه وحی در فلسفه سیاسی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 23/3/98 (پنجشنبه) ساعت 11، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، اتاق جلسات حوزه ریاست برگزار می گرددد. ♈️این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم(ارائه دهنده) و دکتر محمدکاظم شاکر(ناقد) برگزار می گردد. ⬇️حضور در این جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ 22/3/98 ساعت 20 ثبت نام کرده باشند. 🔼تاریخ ارسال خبر: یکشنبه 1398/03/19 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان تلگرام https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu
✳️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "جایگاه وحی در فلسفه سیاسی" برگزار می گردد. 🔵کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "جایگاه وحی در فلسفه سیاسی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 23/3/98 (پنجشنبه) ساعت 11، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، اتاق جلسات حوزه ریاست برگزار می گرددد. ♈️این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم(ارائه دهنده) و دکتر محمدکاظم شاکر(ناقد) برگزار می گردد. ⬇️حضور در این جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ 22/3/98 ساعت 20 ثبت نام کرده باشند
✳️برگزاری مسابقه الکترونیک از مجموعه کتب سبک زندگی همراه با جوایز 💠به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مهندس محمد پهلوانی تصریح کرد: مسابقه بزرگ کتابخوانی الکترونیک «سبک زندگی قرآنی» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بصورت الکترونیک در اپلیکیشن کتابخوان پژوهان انجام می‌شود. ❇️وی افزود: این مسابقه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، ارتقای سبک زندگی اسلامی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، دسترس‌پذیر نمودن کتب قرآنی برای مردم در قالب ارائه کتاب الکترونیک و ارائه محتوای آموزشی و دینی برگزار می شود. 🔻رییس اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: این مسابقه از مجموعه کتب سبک زندگی براساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) در موضوعات آراستگی، بهداشت، پوشش، تغذیه، خواب و بیداری، دانش اندوزی، سفر و مهمانی از انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود و کتب بصورت رایگان در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. ⏺وی خاطرنشان کرد: جوایزی همچون کمک هزینه سفر به عتبات، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، قلم قرآنی و کارت هدیه خرید کتاب برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است و علاقه مندان جهت کسب اطلاعات و شرکت در مسابقه می توانند به نشانی www.pajoohaan.ir  مراجعه کنند. تاریخ ارسال خبر: یکشنبه 1398/03/19 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان تلگرام https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu
همایش امام علی(علیه السلام) الگوی عدالت و معنویت- افتتاحیه- http://www.aparat.com/v/Hly1i
هم‌اندیشی «ظرفیت فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی» برگزار می شود هم‌اندیشی «ظرفیت فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی» توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده فقه و حقوق در روز پنجشنبه 1398/03/23 به آدرس: قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تالار امام مهدی(عج) برگزار می گردد. این هم اندیشی با حضور و سخنرانی حضرات آیات: آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی-یزدی، آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار جهرمی، آیت الله محمد قائینی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد صالحی مازندرانی و دکتر نجات‌ا... ابراهیمیان، دکتر سیدحسین میرحسینی و مدیر جلسه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی برگزار می¬ گردد.
شانزدهمین جشنواره نقد کتاب
💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 🔯بهره‌گیری از نقاط ضعف تبلیغی وهابیت در کشور‌های مختلف/ اساس وهابیت بر تکفیر است ✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در حوزه علمیه بخش‌های تخصصی در وهابیت‌پژوهی ایجاد شده، گفت: مسئله بسیار مهم که حوزه باید روی آن متمرکز شود جذب مخاطب در کشور‌های مختلف است؛ در برخی کشور‌ها محیط زیست و در برخی حقوق زن و کودک و ... مهم است و وهابیت در تضاد با تمامی این مسائل است و می‌تواند برد تبلیغی برای ما داشته باشد. 🔵آثار ضدوهابیت حوزه به زبان‌های مختلف ترجمه شود/ سوء استفاده وهابیت از سنت و عدالت صحابه سیدعلی سادات، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: وهابیت یکی از فرقه‌های انحرافی در مجموعه مکاتب اسلامی است که خود را به اسلام منتسب کرده و آنچه در وهابیت بسیار برجسته شده مسئله توحید و شرک است، زیرا این فرقه هر تفکری غیر از خود را تکفیر می‌کند و به لحاظ فقهی معتقدند که باید آنان را بکشند. ♦️ این پژوهشگر با بیان اینکه وهابیت ریشه در سلفیت دارد، تصریح کرد: ابن‌تیمیه بنیانگذار تفکر سلفی است و هویت گروه‌های وهابی در ذیل سلفیت با تکفیر شکل می‌گیرد؛ خیلی گروه‌ها و فرقه‌ها هستند که اگر تفکری در مقابل او نباشد باز هم یک هویت ولو هویت غلط را دارند، ولی اساس وهابیت بر تکفیر است. سادات با بیان اینکه گروه‌هایی مانند داعش، القاعده، جبهة النصره و ... اولویتشان نابودی عدو قریب است، تصریح کرد: این تفکر تا جایی است که حتی کسانی که به زعم آنان مشرک هستند باید کشته شوند و توبه آنان هم فایده‌ای ندارد. ✳️«الدعوة بالسیف» وی افزود: نکته دیگر در مورد وهابیت آن است که در دعوت به اسلام بزعم آنان، جهاد بر هر کار دیگری اولویت دارد، لذا شعار آنان «الدعوة بالسیف» است و از نماد‌هایی مانند شمشیر و ... بهره می‌برند و تصور می‌کنند اسلام را می‌توان با شمشیر توسعه داد. سادات با بیان اینکه بخشی از این تفکر واقعی و ریشه در مبانی فکری آنان دارد، بیان کرد: بخشی نیز از روی اغراض سیاسی و تأمین نظر کسانی است که این گروه‌ها را به وجود آورده و تقویت کرده‌اند، زیرا چنین گروه‌هایی درست شدند تا نسخه بدلی در برابر نسخه معرفی شده توسط انقلاب اسلامی و امام(ره) باشند. 🔵وهابیت سفلی‌های افراطی سادات در پاسخ به این سؤال که تشکیل و توسعه چنین گروه‌هایی عمدتاً ریشه مذهبی دارد یا سیاسی دارد؟ تصریح کرد: هرگز نمی‌توان بحث سیاسی را منتفی دانست، ولی بحث اصلی این است که وهابیت زاییده سلفیت است و باید روی این مسئله کار کنیم؛ زیرا این گروه‌ها همه جنایات خود را هم طبق تعریفی که اهل سنت از صحابه دارند به رفتار صحابه منتسب می‌کنند. 🌐عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از مشکلات بزرگ فکری در اهل سنت که جواب دقیقی هم برای آن ندارند بحث سنت صحابه و حجیت آن است؛ آنان در تعریف صحابی نظرات مختلفی دارند؛ از جمله کسی که پیامبر(ص) دیده ولو اینکه در یک نظر باشد صحابی است یا کسی که با ایشان در سفر و حضر حضور داشته است. سادات با بیان اینکه اهل سنت رفتار و سخنان صحابه در همه این طیف‌ها را محترم و معتبر می‌دانند، بیان کرد: یکی از استنادات برخی جنایات داعش، رفتار برخی صحابه در صدر اسلام مانند ماجرای مالک بن نویره است؛ مالک بن نویره از صحابه رسول خدا(ص) و از بزرگان جاهلیت و اسلام و نماینده پیامبر(ص) در گرفتن صدقات قبیله‌اش بود. پس از درگذشت پیامبر(ص) با خودداری از بیعت با ابوبکر، خالد بن ولید به سوی قبیله‌اش رفت و با اینکه مالک آهنگ جنگ نداشت، خالد دستور داد گردنش را زدند. سپس همسرش را اسیر کرد و با او همبستر شد. این کار خالد اگرچه از طرف برخی همچون ابوقتاده و عمر محکوم و عمر خواهان سنگسار خالد شد، ابوبکر با خالد برخوردی نکرد و گفت که خطا کرده و دیه مالک را از بیت‌المال پرداخت؛ آیا چنین فردی را می‌توان در قلمرو صحابه بدانیم که مسلماً از منظر شیعه مورد پذیرش نیست. ♦️سادات با بیان اینکه شیعه معتقد است که قول و فعل و رفتار معصومین(ع) حجت است، اظهار کرد: این در حالی است که وهابیت با تفسیر اشتباه از دین در سرزمینی که اشغال می‌کنند با اهل کتاب آن کاری ندارند، ولی در مورد شیعیان که در توحید، نبوت، قرآن و اصل اسلام مشترک هستند معتقد به کشتارند. تاریخ ارسال خبر: سه شنبه 1398/03/21 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان تلگرام https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu
افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم http://www.aparat.com/v/muULw
اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم http://www.aparat.com/v/REZ7q
♈️جلسه¬ای با حضور رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و برخی دست اندرکاران با عنوان "همایش اربعین حسینی" برگزار شد 🔼به همت مرکز همکاری های علمی و بین الملل جلسه ای با عنوان همایش اربعین حسینی در روز سه¬شنبه 1398/03/21ساعت 13:30 تا 16:00 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) برگزار گردید و سپس دکتر لک زایی ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضران اربعین را عرصه جدیدی برای بهره مندی از فیوضات الهی دانستند و تأکید کردند انتظار از مرکز آموزشی و پژوهشی آن است که بخش معرفتی این حرکت عظیم را تقویت نماید. 🔼رئیس پژوهشگاه هدف این جلسه را هم افزایی و همکاری در خصوص چگونگی انجام این رسالت عظیم بیان کردند و با معرفی اعضای حاضر اظهار امیدواری نمودند که نتایج مطلوبی بدست آید. ✳️ دکتر اصفهانیان(عضو ستاد معرفتی و علمی اربعین) ضمن تشکر از برگزاری جلسه با اشاره به آیاتی از سوره آل عمران جریان عظیم اربعین را مصداق امت واحد و تألیف قلوب ملت ها دانستند و تأکید نمودند اگر این گام های حسی را که احساسات عمومی مؤمنین در آن نقش اساسی دارد به گام های معرفتی تبدیل شود به یقین سریع تر نتیجه¬ بخش خواهد بود. ✳️ایشان با اشاره به کارهای انجام شده در سال های 1390 و 1391 و پس از آن، برگزاری همایش لقاء الحسین با همکاری عتبه حسینی و چند دانشگاه معتبر در ایران و عراق را مجموعه فعالیت هایی در راستای تقویت جنبه های علمی و معرفتی اربعین دانستند و ضمن گزارشی از این همایش¬ها اظهار امیدواری نمودند که با ورود مراکز پژوهشی از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) این همکاری تقویت شود. 🔵دکتر اصفهانیان محور همایش سال جاری اربعین را موضوع امت¬سازی بیان کردند و از محققان و اعضای هیأت علمی خواستند که در این زمینه همکاری نمایند، همچنین کارهای دیگر در دست انجام، بیانیه دوره پنجم همایش اربعین لقاء¬الحسین است که ذیل بیانیه گام دوم در دست بازنگری است و از اساتید و اعضای هیأت علمی در این زمینه جهت ارائه پیشنهادات درخواست همکاری شده¬است. ⬇️آقای ایمانی نیز(معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت) ضمن تشکر از برگزاری این جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ میزبانی کشور عراق تأکید نمودند که در انجام کارهای علمی و مباحث معرفتی نیز این مسأله مورد توجه قرارگیرد و در ادامه گزارشی از فعالیت¬ مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مراسم اربعین سال¬های گذشته بیان کردند. ♈️سلیمانی(نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در ستاد اربعین) با اشاره به حضور دفتر تبلیغات در بخش¬های تبلیغی، هنری و کودک، به ظرفیت¬های پژوهشی دفتر اشاره کردند و با تأکید بر وجود فرقه¬های انحرافی از جمله احمدالحسن و فرقه¬های دیگر، بر لزوم حضور جدی در عرصه¬های معرفتی و علمی و پاسخ¬گویی به شبهات تأکید کردند. ⬇️در پایان جلسه دکتر لک¬زایی پیشنهاد تأسیس اندیشکده اربعین را مطرح نمودند و از حاضرین در جلسه خواستند در خصوص آن تأمل نمایند. ایشان با تأکید بر این¬که اربعین یک کار فراسازمانی است لازم است همه ما در این امر سهیم باشیم و توان علمی، مدیریتی و اجرایی خود را در خدمت اربعین قرار دهیم. تاریخ ارسال خبر:چهار شنبه 1398/03/22 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان تلگرام https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu