هدایت شده از کتابخوان همراه پژوهان
💐به مناسبت دهه پربرکت کرامت مجموعه کتاب های حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) با تخفیف های ویژه در لینک زیر قابل دانلود می باشد:
🌐 dte.bz/kramat
@pajoohaan_ir
💠به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
❇️انتشار نسخه الکترونیکی کتاب «تبلیغ دینی؛ شاخصه ها و بایسته ها»
▶️این کتاب نوشته حسین شرفی است و انتشارات بوستان کتاب آن را منتشر کرده است.
⚫️محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «تبلیغ دینی؛ شاخصهها و بایسته ها» اظهار داشت: تبلیغ آموزههای دینی، بزرگترین رسالتی است که انبیای الهی بر عهده داشتند. آنان بدون هیچ خوف و هراس و با بهره بردن از روشهای مختلف کلامی و عملی، این مهم را به انجام رساندند.
وی گفت: قرنهاست که عالمان دینی این رسالت بزرگ را بر دوش دارند. خطابه و وعظ را وظیفة مهم خود میدانند، اما با تأسف، رشتة خطابه، در حوزههای علمیه به صورت رسمی و آکادمیک، رونق بایسته را ندارد و متنهای درسی قابل قبولی برای آن در دسترس نمیباشد.
🔵مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از همین رو به نظر رسید بایستههایی در اثر حاضر طرح شود تا طرح دیدگاهها، راهکارها، شرایط و اهداف پیشرو، دستمایهای برای ارتقا و به روز رسانی تبلیغ دینی باشد.
وی به معرفی کتاب «تبلیغ دینی شاخصهها و بایسته ها» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته حسین شرفی است و انتشارات بوستان کتاب آن را منتشر کرده است.
☸️پهلوانی افزود: کتاب «تبلیغ دینی شاخصهها و بایسته ها» با ۲۷۶ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۳ منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.
وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقهمندان برای دریافت نرم افزار این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهرهمند شوند.
برای دریافت نسخه الکترونیکی این کتاب میتوانید اینجا کلیک کنید. 👇👇👇
کتاب تبلیغ دینی شاخصه ها و بایسته ها را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/3934
💠معرفی کتاب ابن قبه رازی
عباس میرزایی؛ چ۱، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان ۱۳۹۴، ۲۶۴ صفحه رقعی.
❇️ابن قبه رازی از معتزلیان شیعه شده در عصر غیبت صغراست که در میانه دو مدرسه کلامی امامیه کوفه و بغداد فعالیت می کرده است. افزون بر شیخ صدوق که بیشترین استفاده را از آثار ابن قبه برده و در حقیقت میراث دار اندیشه های وی به شمار می رود، متکلمان امامیه بغداد نیز توجه ویژه ای به رهیافت های کلامی او در بحث امامت داشته اند.
⏺در واقع باید گفت انگاره های کلامی ابن قبه در حوزۀ امامت عامه و خاصه جایگاه متمایزی در کلام امامیه دارد و همین امر او را به یکی از تأثیرگذارترین حلقه های جریان فکری معتزلیان شیعه شده در سیر تطوّر فکر امامیان تبدیل کرده است. این پژوهش به بازخوانی جایگاه و میراث علمی این شخصیت در تاریخ کلام شیعه پرداخته است. از حیث روش شناختی ابن قبه متکلمی است که بر نقش عقل در کسب معرفت تأکید دارد و آن را ابزار شناخت و معرفت می داند. او در اثبات خداوند همچون دیگرمتکلمان به استدلال حدوث عالم متوسل می شود. او مخالف آموزۀ بداست و ضرورت وجود نبی را بر اساس عقل می داند. عمده شهرت ابن قبه در بحث امامت است و آن را از فروع می داند و ظاهراً منکر آن را متهم به کفر و الحاد می کند.
☸️👇👇👇برای خرید و مطالعه آنلاین به لینک زیر مراجعه کنید.
pajoohaan.ir/document/776
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#عباس_میرزایی
#اندیشه_نامه_متکلمان_امامیه
#کتب_کلامی
💠جلسه شورای تصمیمگیری همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت با اداره همکاریها برگزار شد.
✳️در ابتدای این جلسه آقای دکتر اسفندیار ضمن تشکر از شرکتکنندگان در جلسه و همکاریهای صورتگرفته تاکنون، تأکید کردند که برای برگزاری هرچه موفقتر همایش در تاریخ مقرر از هماکنون باید برنامهریزیهای دقیقی داشته باشیم و حتی پیش از موعد مقرر برخی فعالیتها مانند چاپ مجموعهمقالات و ... را به سرانجام برسانیم.
▶️در ادامه دکتر محمد سوری مدیر گروه فلسفه با بیان گزارشی کوتاه از فعالیتهای صورتگرفته تاکنون، گزارشی اجمالی از مقالات و چکیدههای دریافتی در بخش داخلی و بینالملل دادند و در ادامه آقای عیسی بابامیر دبیر اجرایی همایش، بیان داشتند که تاکنون 170 چکیده و تعداد 37 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که 3 مقاله از این تعداد مقالات سفارشی است که نهاییشده و بهزودی در شماره اختصاصی فصلنامه علمیپژوهشی نقدونظر منتشر خواهد شد.
🔽در ادامه آقای فصیحی دبیر بخش بینالملل همایش گزارشی از روند کار همایش در بخش خارجی ارائه دادند. ایشان بیان داشتند که کارهایی پیش از همایش از جمله تبلیغات گسترده در سایتهای مرتبط برای جذب مقالات انجام شده است و تاکنون 60 چکیده خارجی به دست ما رسیده است. با افراد خارجی به صورت فردی و گروهی ارتباط برقرار شده تا در همایش شرکت کنند که بعضی از این افراد، سخنرانان اصلی همایش خواهند بود.
✅ ایشان در ادامه به دو پیشنشست با حضور مهمانان خارجی اشاره کردند که مراحل کار در حال پیگیری است. ایشان درخواست کردند بهمنظور سهولت در روند کار در بخش بینالملل، جهت گرفتن ویزا بهویژه برای مهمانان از انگلستان و امریکا و ایاب و ذهاب سخنرانان اصلی و تشریفات، اقدامات لازم صورت بگیرد.
🔺ایشان یکی از موضوعات مهم در این زمینه را انعقاد تفاهمنامههایی با برخی مراکز برای همکاریهای بیشتر دانستند. در ادامه آقای دکتر علیپور، پیشنهاد کردند دریافت چکیدههای بیشتر در بخش خارجی متوقف نشود تا مجموعهمقالات و چکیدهمقالات پرباری داشته باشیم.
♈️همچنین با توجه به اشاره دکتر اسفندیار به برگزاری همایش بیانیه گام دوم در بهمنماه سال جاری از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بر لزوم پرهیز از همزمانی این دو همایش تأکید کردند و با توجه به عدم امکان جابجایی زمان همایش جاودانگی نفس، مقرر شد دکتر علیپور درباره زمان برگزاری همایش در موعد مقرر، و عدم تداخل با همایش بیانیه گام دوم در جلسه کمیته علمی این همایش، هماهنگیهای لازم را انجام دهند. در ادامه دکتر علیپور درباره هزینههای لازم برای همایش پیشنهاد دادند رایزنیهای لازم با وزارتهای علوم و ارشاد اسلامی و نیز مرکز گفتگوی ادیان و نیز شهرداری قم و مراکز مرتبط صورت بگیرد. مقرر شد دکتر سوری در جلسهای با آقای دکتر محسن جوادی رایزنیها و هماهنگیهای لازم با وزارت علوم و نهادهای علمی و فرهنگی دیگر را انجام بدهند.
#همایش_جاودانگی_نفس
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▶️مراسم روز هفت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد لکزایی اعتمادی، پدر سردار شهید حاج حبیب لک زایی چهارشنبه در قم برگزار میشود.
⚫️مراسم روز هفت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد لکزایی اعتمادی بعد از ظهر روز چهارشنبه ساعت 18.30 تا 20 بعد از ظهر در مسجد رفعت قم برگزار میشود.
⬛️حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد لک زایی، شامگاه یازدهم تیرماه دعوت حق را لبیک گفته و به فرزند شهید و نوه شهیدش پیوست.
🔵این عالم جلیل القدر در طول سال ها به تحصیل علوم اسلامی در حوزه های علمیه زابل، مشهد و قم اشتغال داشت. ایشان به عنوان عالمی وارسته، پرهیزکار، زاهد، انقلابی، مردمی، رزمنده، ایثارگر، عاشق اسلام، قرآن، پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در تمامی سال های قبل و بعد از انقلاب اسلامی عمر با برکت خود را به گسترش ارزش های اسلامی و انقلابی در منطقه سیستان گذراند.
⚫️پدر حبیب دلها از مریدان و پیروان صدیق امام خمینی(ره) در مسیر ارزش های اصیل انقلاب اسلامی و پیرو مقام معظم رهبری در همه این سالها بود و به انجام وظایف الهی خویش به عنوان یک عالم دینی مردمی مشغول بود.
✳️ایشان در دوران دفاع مقدس، در جبهه همراه رزمندگان اسلام و در پشت جبهه سنگ صبور خانواده های شهدا و ایثارگران در همه سال های پس از دفاع مقدس بود.
⬛️در همه ایام مقید بود نمازهای یومیه را به جماعت اقامه کند، جلسات قرآن را پر رونق نگه دارد، نام اهل بیت علیهم السلام را زنده نگهدارد و عطر شهادت را در جامعه بپراکند.
❇️درود بر او روزی که زاده شد و روزی که از دنیا رفت و روزی که محشور خواهد شد.
💠پیام تسلیت دکتر فوزی العلوی رئیس مرکز مسارات تونس خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
▶️ الله أكبر وإنا لله وإنا إليه راجعون ، سبحان الحي الذي لا يموت
بلغنا بكل أسى نبأ رحيل والدكم العلامة الحاج الشيخ محمد لكزايى رحمة الله عليه ، وبهذه المناسبة الأليمة نتوجه إليكم بإسمي الشخصي ونيابة عن الهيئتين الإدارية والعلمية لمركز مسارات للدراسات الفلسفية والإنسانيات بأحر التعازي ، راجين من المولى القدير أن يتغمد المرحوم برحمته الواسعة وأن يرزقه فسيح جنانه ، وأن يهبكم الصبر والسلوان .
أخوكم فوزي العلوی
مركز مسارات للدراسات الفلسفية والإنسانيات،تونس
مراسم هفتم ابوالشهداء "حاج شیخ محمد لک زایی" با سخنرانی حضرت آیت الله سلیمانی نماینده محترم مردم شریف استان سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار میشود.
این مراسم از ساعت 18.30 تا 20 بعد از ظهر امروز چهارشنبه 19 تیر 1398 در "مسجد رفعت" واقع در خیابان شهداء (صفاییه) قم برگزار می شود.
"دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم" و "مجمع طلاب و فضلای استان سیتان و بلوچستان" میزبانان این مجلس خواهند بود.
💠آیت الله علی اکبر رشاد» رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران و رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با صدور پیامی ارتحال عالم مجاهد، ابوالشهید حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ "محمد لک زایی" را تسلیت گفت.
🔵متن پیام وی به شرح زیر است:
استاد محترم حضرت حجتالاسلام والمسلمین آقای دکتر نجف لکزایی دامت برکاته.
سلام علیکم
درگذشت ابوی گرامی، عالم مجاهد، ابوالشهید، حضرت حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد لک زایی (ره) که عمر برکتبار خویش را یکسره صرف خدمت به انقلاب و اسلام نمود و دامان تربیتش سرداری شهید و فضلایی فرهیخته همچون حضرت مستطاب عالی و اخوان مکرم را پرورد، موجب تألم و تاسف گردید.
بدینوسیله ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به حضرت مستطاب عالی وبیت مکرم، ازبارگاه باری، برای بازماندگان سوکمند صبر وسلامت، و برای آن راحل رستگار مغفرت و منزلت و حشر با فرزند شهیدش مسألت دارم.
علی اکبر رشاد
💠کرسی ترویجی مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه برگزار میشود
▶️به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی ترویجی مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه ۲۰ تیرماه در این پژوهشگاه برگزار می شود.
♈️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.
❎این جلسه با سخنرانی نجمه کیخا ارائه دهنده و مهدی فدایی مهربان به عنوان ناقد و محسن جبار نژاد به عنوان دبیر علمی برگزار می شود.
🌐کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان مناسبت اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، پنج شنبه ۲۰ تیرماه ساعت از ۱۱:۰۰ در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برپا می شود.
💠نجمه کیخا:
حکمت متعالیه ماهیت دوگانهای برای اخلاق و سیاست قائل نیست
❇️نجمه کیخا گفت: مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، دست کم با تلقی ارسطویی در این نکته مشترک است که ماهیت دوگانهای برای اخلاق و سیاست قائل نیست.
⏺ نجمه کیخا استادیار دانشگاه شهید بهشتی در مورد کرسی ترویجی مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه که ۲۰ تیرماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود، گفت: در باب نوع مناسبات میان اخلاق و سیاست، از دوگانگی مطلق تا یگانگی مطلق، ابراز نظر شده است.
♈️وی افزود: دوگانگی اخلاق و سیاست، محصول جهان مدرن است، حال آنکه وحدت این دو، بیشتر در فلسفه سیاسی کلاسیک (اعم از فلاسفه یونان و حکمای مسلمان)، تعقیب می شده است. این نزدیکی و وحدت آن قدر جدی است که تایلور نظریه سیاسی ارسطو را نه متمایز از نظریه اخلاق او میپندارد، و نه حتی آن را حاصل کاربرد نظریه اخلاقی در قلمرو سیاسی میداند، بلکه از همه اینها بالاتر، آن را حوزهای علمی منضمّ به نظریه اخلاق میداند و این نکته مهمی است.
🅾این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش اظهارکرد: البته درک این نکته، چندان اعجاب آور هم نیست، به شرط آنکه به این مساله توجه شود که نقطه کانونی نظریه اخلاقی ارسطو، سعادت است و سعادت نیز جز در بسترِ حیاتِ سیاسی و زیست مدنی، امکان تحقق ندارد. با درک همین دقیقه فکری است که سیاست، اخلاق فردی و اخلاق، سیاست جمعی دانسته میشود.
🛅وی در مورد ایده مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه هم گفت: مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، دست کم با تلقی ارسطویی در این نکته مشترک است که ماهیت دوگانهای برای اخلاق و سیاست قائل نیست (و حتی بر یکی شدن آن دو با استعانت از ایده خیال صدرایی تأکید میکند).
✍کیخا تصریح کرد: با آغاز دوران تجدد، اخلاق دیرین رو به زوال رفت و وحدت اخلاق و سیاست به نوعی نسبتِ دوگانگی (اگر نگوئیم بیگانگی)، تغییر ماهیت داد. نتیجه عملی این تلقی و تأثیر آن بر سیاست و دانش سیاسی این بود که سیاست را از ذات آن (که نوعی پیشه است)، تهی کرد و به نوعی بی پیشگی و ناپیشگی کشاند.
📖این محقق و نویسنده کشورمان بیان کرد: سیاستمداران هم در این میان، وارد دعواهای قدرت و زد و بندهای سیاسی شدند. شأن علم سیاست هم در این میان، به جای تلاش برای دست یابی به غایات تجویزی سیاست، صرفاً به توصیف گری این وضعیت بغرنج و غیراخلاقی تنزل داده شد، البته ناتوانی ایدهی دوگانگی اخلاق و سیاست (به مثابه ایده محوری جهان تجدد)، به دلیل بحرانهای ذاتی جهان تجدد (از جمله اینکه طبق تلقی مک اینتایر، تجدد اساساً محمل اخلاقی ندارد)، بیش از هر زمان آشکار شده است و همین مسئله، ضرورت معرفی الگوهای جدید در باب مناسبات اخلاق و سیاست را به ما گوشزد میکند.
📖این استاد دانشگاه تأکید کرد: ایده مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، دست کم در بعد انتقادی و سلبی خود، میتواند چالشی نظری برای ایده اخلاقیِ جهان مدرن (که مبتنی بر نوعی فردانگاری و فایده گرایی است)، باشد، اما اینکه این ایده چقدر توانسته ایجاباً به طرحی خلاقانه، انضمامی و با وضوح بالا، دست یازیده باشد، در ارائه این ایده و ارزیابی نقادانه آن (که نشست پیش رو، عهده دار این مهم است)، مشخص میشود.
⏸کیخا تصریح کرد: خروجی کار، حداقل از جهتی اهمیت مضاعف پیدا میکند و آن اینکه با توجه به اینکه حکمت متعالیه، اگر نه مثابه یک نظریه انقلاب، بلکه از آن رو که ادعا میشود بار بنیانهای نظری و فلسفی انقلاب اسلامی را بر دوش میکشد، باید بتواند طرحی را از منظر فلسفه سیاسی و یا فلسفه اخلاق، در جهت فائق آمدن بر چالشهای پیش روی انقلاب اسلامی (و نظام سیاسی برامده از آن) در حوزه اخلاق و سیاست، درافکند و یا حداقل تمهیداتی نظری برای تحقق آن طرح فراهم آورد؛ چنانکه در این میان نباید از ظرفیت بالای حکمت متعالیه به ویژه نگاه وجودی آن در این راستا غفلت کرد.