eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
728 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠در سومین جلسه از سلسله جلسات «نقد ایده‌های فلسفه سیاسی» مطرح شد ✅بدون متن مقدس فلسفه سیاسی ممکن نیست ✳️سومین جلسه از سلسله جلسات «نقد ایده‌های فلسفه سیاسی» با موضوع «جایگاه وحی در فلسفه سیاسی» در «پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی» برگزار شد 💠نویسنده : محسن جبارنژاد پژوهشگر علوم سیاسی ☸️در این نشست دکتر احمدرضا یزدانی‌مقدم (عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، صاحب ایده «جایگاه وحی در فلسفه سیاسی» و مولف کتابی با همین عنوان، به دفاع از ایده خود پرداخت. اساتید آقایان محمدحسن قدردان‌قراملکی (عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، سیدعلی میرموسوی (عضو هیات‌علمی دانشگاه مفید)، منصور میراحمدی (عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی)، نجف لک‌زایی (رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و محمدکاظم شاکر (عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی) به نقد ایده پرداختند. 🔵سیدصادق حقیقت (عضو هیات‌علمی دانشگاه مفید) و داود فیرحی (عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران) نیز به‌عنوان داور این کرسی حضور داشتند. سلسله جلسات «نقد ایده‌های علمی در حوزه اندیشه سیاسی» با همکاری «پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی»، «مرکز همکاری‌های بین‌المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و روزنامه «فرهیختگان» برگزار می‌شود. ✳️شریف لک‌زایی : کرسی نظریه‌پردازی «آینگی وحی الهی» نظریه‌ای در باب وحی نبوت، حکومت و قانون در سنت فلسفی سیاسی اسلامی را برگزار می‌کنیم. آقای دکتر یزدانی‌مقدم که صاحب این نظریه هستند کتابی هم در زمینه جایگاه وحی در فلسفه سیاسی اسلامی دارند. افزون بر این مقالات متعددی در این زمینه از ایشان منتشر شده است. از آقای دکتر یزدانی‌مقدم تقاضا می‌کنم که امهات این نظریه آینگی وحی الهی را بیان بفرمایند و بعد ان‌شاءالله در خدمت اساتید هستیم که نقدها را بشنویم. یزدانی‌مقدم: ممکن است گفته شود که «نظریه‌پردازی در وحی»، «نظریه‌های وحی» و «ماهیت وحی» مربوط به «فلسفه محض» یا «الهیات»، «کلام» و «فلسفه دین» است و چه ربطی به فلسفه سیاسی دارد. در نگاه اول هم به‌نظر می‌رسد این بحث مربوط به حوزه‌های دانشی دیگر باشد تا حوزه دانشی فلسفه سیاسی. ❇️عزیزان توجه دارند که فارابی هم -که او را موسس فلسفه سیاسی یا موسس فلسفه در اسلام معرفی کرده‌اند- این موضوع را در آثار «فلسفه سیاسی» خود معرفی کرده است و نه در آثار «فلسفه محض»، «فلسفه نظری» یا الهیات. بنا به تعریف فارابی، ما در «فلسفه سیاسی» از «موجودات سیاسی» پژوهش می‌کنیم. دین، وحی، نبوت و... دارای ابعاد سیاسی-اجتماعی هستند. دست‌کم از این نظر لازم است که ما از وحی و نبوت و دین در فلسفه سیاسی پژوهش کنیم. اگر درون دیسیپلین فلسفه سیاسی قرار داریم لازم است تکلیف خود ر‌ا با وحی، نبوت و دین روشن کنیم، زیرا اینها ادعای یکسان و نزدیک به‌هم دارند. فلسفه سیاسی برای خود نظم سیاسی-اجتماعی در پی دارد و وحی و نبوت و دین هم یک نظم سیاسی-اجتماعی دارد. فیلسوف سیاسی باید پاسخ دهد که نسبت این دو نظم سیاسی-اجتماعی و این دو گفتمان چیست. از اینجا لازم می‌شود فیلسوف سیاسی به بحث و بررسی و پژوهش درباره حقیقت وحی، نبوت و دین بپردازد. بر همین پایه است که اشتراوس از یک بحران دو‌جانبه میان دین و فلسفه سیاسی سخن می‌گوید زیرا اگر وحی، نبوت و دین در کار است و از حقیقتی بهره‌مند است پس فلسفه سیاسی چه‌کاره است و اگر فلسفه سیاسی از یک حقیقتی برخوردار است پس وحی، نبوت و دین چه‌کاره است؟ همین پرسش و عدم‌پاسخگویی به این پرسش را اشتراوس موجب بحران در «فلسفه سیاسی مدرن» و درنتیجه «بحران در مدرنیته» و بحران «مشروعیت در فلسفه سیاسی» معرفی می‌کند. بنابراین ما باید در فلسفه سیاسی تکلیف خود با وحی را روشن کنیم. وحی چیست؟ وحی چگونه است؟ نسبت وحی با عقل و فلسفه کدام است؟ نسبت میان آورده‌های وحیانی و دستاوردهای فلسفه سیاسی چیست؟ آثار فارابی به‌عنوان بنیانگذار فلسفه سیاسی در تاریخ و تمدن اسلامی نشان می‌دهد او به‌طور جدی و عمیق دچار دغدغه درباره وحی و نبوت و دین است و در تمام آثار پنجگانه فلسفه سیاسی خود و برخی آثار مرتبط به آن می‌پردازد و نظریه‌های متنوع و متعددی درباره وحی و نبوت و دین ارائه می‌کنند. ⬛️ادامه گزارش تفصیلی را از لینک زیر دریافت کتید http://yon.ir/VQyXI https://eitaa.com/isca24/4827
✳️دکتر سیدعلیرضا واسعی : 🔼خوانش سیره رضوی با رویکرد تمدنی، تبیینی با ادبیات جهانی از سیره است خوانش سیره رضوی با رویکرد تمدنی، تبیینی با ادبیات جهانی از سیره است که نقش امام را فراتر از محدوده نگره های مذهبی می شناساند. 💠طرح مدرسه تابستانی رضوی با عنوان رویکرد تمدنی به سیره رضوی با حضور دکتر سیدعلیرضا واسعی در مدرسه تابستانی دانشجویان و حوزویان آذربایجان شرقی در تاریخ ۲۴ و ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸ برگزار گردید. 🖊به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سید علیرضا واسعی، عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی به تبیین تمدنی سیره امام رضا (ع) پرداخت و گفت:‌ 🌐امروزه نگاه تمدنی به دین و سنت، به عنوان یک راهبرد کارآمد، ضرورت یافته است، چون فهم ارزش های دینی و انسانی در ذیل آن امکان پذیرتر می شود. وی در تعرف تمد ن و رویکرد تمدنی، گفت: برای تمدن و بالتبع رویکرد تمدنی، تعاریف بسیاری وجود دارد و بیشتر تمدن پردازان ایرانی، چنان که در فهم عرفی رایج است، آن را با دستتاوردهای عینی و پیشرفت های تکنولوژیکی برابر می انگارند و گمان دارند تمدن همان تکنولوژی،‌صنعت، ماشین یا الکترونیک است، اما با مطالعه آثار متخصصان حوزه تمدن و نیز تامل در کاربرد این اصطلاح، می توان آن را سازکار زیست اجتماعی انسان ها که در گذر زمان نهادینه شده،‌ تعریف کرد،‌همان طور که توین بی آن را تلاشی برای زندگی مسالمت آمیز آدمیان به مثابه یک خانواده بزرگ در کنار یک دیگر و ویل دورانت آن را نظمی اجتماعی که در پرتو آن خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود،‌ دانسته اند و افلاطون نیز جهان متمدن را جهانی بدون تنبیه دانسته و گفته: دنیای متمدن، ‌دنیایی است که در آن عنصر تشویق بر تنبیه غلبه یافته است. با این تعاریف می توان،‌ دستاوردهای بشر را که در پنج شاخه دانش، عمران، سازمان اداری، هنر و فرهنگ تعاملی دیده می شود، ‌مظاهر آن دانست نه خود تمدن. ▶️وی در ادامه گفت: طبق این تعریف،‌ تمدن غیر از تجدد و مدرنیته و ترقی است. تجدد در حوزه نگرش و اندیشه، ‌مدرنیته در حوزه معرفت شناسی و ترقی یا پیشرفت در حوزه دستاوردهای عینی است که البته هر سه با تمدن در ارتباطند، ولی تمدن چیز دیگری است. تمدن یک وضعیت یا یک سازکار یا نوعی از زندگی است که امکان زندگی اجتماعی انسان ها را به نحو حداکثری فراهم می آورد. برای فهم بهتر،‌باید گفت که تمدن در دو سطح قابل بررسی است؛‌ تمدن به عنوان وصف زندگی یک جامعه بزرگ و تمدن به عنوان عیار زندگی. در این دو معنا،‌ شاخص ها و مطالبات متفاوت خواهد شد. 🔰در تمدن به مثابه وصف،‌ نوع زندگی مردم یک جامعه بزرگ مد نظر است که چه بسا با مشکلات و چالش های زیادی همراه باشد در عین حال دارای تمدن اند. توین بی در کتاب تمدن در بوته آزمایش می گوید: تمدن غرب با چالش معنویت مواجه است،‌یعنی این تمدن که امروزه چشم ها به خود خیره کرده، از یک خلأ جدی در رنج است، اما تمدن به مثابه عیار یا تمدن مطلوب،‌ با شاخص هایی چون وجود نظم، امنیت، آزادی و فرهنگ تعامل بین الافراد سنجیده می شود. پیشوایان شیعی به دنبال تمدن مطلوب، یعنی زندگی متعالی برای همه انسان ها بوده اند و زندگی انسانی را برای آنان دنبال می کردند. زندگی انسانی، موقعی تحقق می یابد که انسان آن را خود برگزیده و به سامان دهی اش دست بزند. ✳️ادامه گزارش را از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/fb00z https://eitaa.com/isca24/4834
✅(لئو بوکاردی)به ایتالیایی: Leo Boccardi متولد ۱۹۵۳ سراسقف و دیپلمات ایتالیایی است. 🔵 او دانش آموخته رشته الهیات با گرایش فلسفه حقوق در دانشگاه پاپی لتران است. بوکاردی تا سال ۲۰۰۷ سر اسقف بیته توم در ایتالیا بود. ❇️او سپس از سال ۲۰۰۷ به عنوان سفیر واتیکان در سودان و اریتره منصوب شد. پس از پایان مأموریت دیپلماتیک او در قاره سیاه از سال ۲۰۱۳ مأموریت دیپلماتیک او به عنوان سفیر واتیکان در تهران آغاز شد. https://eitaa.com/isca24/4839
◀ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت می گیرد ⬇ دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین پروژه «بهره گیری از اهداف دین در اجتهاد » خبر داد و گفت: این پروژه ذیل میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی قرار گرفته است و در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید. ✅ به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید ضیائی فر در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با پروژه تحقیقاتی خود با عنوان «بهره گیری از اهداف دین در اجتهاد » اظهار داشت: تا کنون اجتهاد عهده دار استنباط احکام شرعی فرعی بوده ولی به مسائل نو پیدایی مانند نظام سازی، برنامه ریزی، قانون گذاری و ارائه الگو، فلسفه و امثال این ها کمتر وارد شده است. 🔵 وی افزود: تنها نمونه کاری که در زمینه ارائه نظام می توان مشاهده کرد،کاری است که مرحوم شهید صدر در اقتصادنا انجام داده است و ما تقریباً کار کامل دیگری را در این زمینه سراغ نداریم. 🔷 دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در فقه رایج شاید کمتر نیاز به در نظر گرفتن اهداف شریعت در استنباط احکام شرعی باشد، تصریح کرد: اگر بخواهیم عرصه و قلمرو فقه را گسترش دهیم و بگوییم که فقه باید در عرصه هایی نظیر تدوین نظام های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و امثال این ها وارد شود، نیازمند این هستیم که بدانیم دین در این عرصه ها چه اهدافی را دنبال می کند. 🔶 وی گفت: باید ابتدا اهداف دین را کشف کنیم تا بر اساس آنها نظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر نظام های اسلام را تدوین کنیم و تا این اهداف مشخص نشود، نمی توانیم نظام سازی داشته باشیم والگوی اسلامی برای زندگی در عرصه های مختلف را داشته باشیم. ☑ حجت الاسلام والمسلمین ضیائی فر اظهار داشت: با توجه به این که فقه و شریعت جاودانه، جهان شمول و جامع است، باید پاسخگوی پرسش های نو پدید جهان معاصر هم باشد و بدون شناسایی اهداف دین در عرصه های مختلف ما نمی توانیم به تدوین نظام های مختلف برای زندگی مردم برسیم. ◽ وی عدالت را از مهمترین اهداف دین در تمامی عرصه های زندگی دانست و افزود: برخی از اهداف هم هستند که به یک عرصه تعلق دارند مانند نفی سبیل که از اهداف اسام در عرصه سیاست و اقتصاد است. دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: این پروژه ذیل میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی قرار گرفته است و در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید.
♈️ پژوهش جدید گروه تربیتِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت؛ 💠 بررسی اجتهادی ملاک‌های همسرگزینی در اسلام ⬇️ پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): طرح پژوهشی بررسی اجتهادی ملاک‌های همسرگزینی در اسلام، به همت گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت کلید خورد. 🔽 به گزارش خبرنگار ایسکا: یکی از جدیدترین پروژه‌های گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، طرح پژوهشی «بررسی اجتهادی ملاک‌های همسرگزینی در اسلام» است که دکتر محمود گلزاری در حال تألیف آن است. 🔽 در معرفی اجمالی این پژوهش گفتنی است که در همة ادیان، خانواده نهادی مقدس برشمرده شده و به تشکیل و تحکیم آن سفارش‌های فراوانی شده است. قرآن کریم ازدواج را کانون آرامش، مودت و رحمت می‌داند و پیامبر اکرم (ص) از آن به‌عنوان محبوب‌ترین نهاد اسلامی یاد می‌کند؛ اما تردیدی نیست که این همه برکت و بهره، زمانی است که خانواده نهادی گرم، باصفا، آرامش‌دهنده و تفاهم‌آمیز باشد. یکی از پیش‌شرط‌های انتخاب درست در امر ازدواج، آشنایی با ملاک‌ها یا معیارهای انتخاب همسر است. پیش‌نیاز این امر نیز انجام پژوهش‌های علمی در این موضوع و تبیین جوانب و ابعاد آن است. این تحقیق با عنوان «بررسی اجتهادی ملاک‌های همسرگزینی در اسلام» در صدد تبیین دقیق جوانب این مسئله از منظر دین است و می‌کوشد با تلاش علمی در این مسئله ملاک‌های واقعی انتخاب همسر از ملاک‌های غیرواقعی و ادعایی را که در برخی آثار مشابه پیشین منعکس شده، شناسایی کند تا هم برای مشاوران امر ازدواج و هم متقاضیان امر ازدواج سودمند باشد. 🔷 در یکی دو دهة گذشته آثار متعددی در باب انتخاب همسر و با بهره‌گرفتن از احادیث اسلامی و تجربه‌های فردی نگاشته شده، همچون کتاب‌های: انتخاب همسر، جوانان و انتخاب همسر، مطلع مهر، رضایت زناشویی و ... ، ولی این آثار با رویکرد اجتهادی و تحلیلی نوشته نشده‌اند و در زمینه استانداردهای روش شناختی کاستی هایی دارند. 🔶 پژوهش حاضر در صدد پاسخ به پرسش‌هایی است که می‌تواند برای فردی در آستانه ازدواج و گزینش همسر، بسیار مفید و راه‌گشا باشد؛ پرسش‌هایی نظیر این‌که ملاک‌های (ایجابی و سلبی) برای انتخاب همسر، از دیدگاه اسلام‌ـ با رویکرد اجتهادی ـ کدامند؟ اسلام چه مراحلی را برای شناخت همسر مطلوب، از زمان آَشنایی تا عقد دائم پیشنهاد می‌کند؟ ملاک‌های همسرگزینی در اسلام، چه تفاوت‌هایی با دیدگاه‌های روان‌شناسان معاصر در این باب دارد؟ و ... . 🔵 این پژوهش که در قالب یک کتاب به ثمر خواهد نشست، از اواخر سال 97 آغاز شده و در اواسط سال 99 به اتمام خواهد رسید.