eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
لبیک که در دل عرفات است و منایم لبیک که از خویش نمودند جدایم لبیک که سر تا به قدم محو خدایم لبیک که امروز ندانم به کجایم https://eitaa.com/isca24/5004
🔰در راستای اجرایی سازی تفاهم نامه پژوهشگاه با موسسه الدلیل جلسه مشترکی با حضور مدیران علمی این دو مرکزدر روزپنجشنبه مورخه هفدهم مرداد ماه در این موسسه تشکیل گردید. ◀️در ابتدای جلسه عبدی پور مدیر اداره بین الملل پزوهشگاه ضمن ضرورت تعریف محورهای همکاری ، داشتن برنامه راهبردی و آینده نگری برای مدیریت بحران ها و ارائه طرح ها و پرژه های کاربردی جهت پاسخ گویی به حل مسائل ، شبهات ، هجمه هاو طوفان های انحرافی در حوزه باورهای اعتقادی را از وظایف دو مرکز خواندند ◀️ایشان ورود به عرصه های دین شناسی و شناخت و تبیین حوزه های روان شناسی دین ،جامعه شناسی دین ،تاریخ ادیان ،دین شناسی تطبیقی ،مردم شناسی ،فلسفه دین ،کلام جدید و پدیدار شناسی دین رو برای نسل جدید از مهمترین فعالیت های مراکز فعال در حوزه فلسفه ومباحث اعتقادی دانستند. 🌐در ادامه حجت الاسلام الهی نژاد مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی موضوع تبیین علمی و عقلی مهدویت ، شبهات و مدعیان آن را از مسایل مهم مسلمانان بخصوص جهان تشیع دانست و با توجه به آثار تولید شده و تاکید کردند که با کمک موسسه الدلیل می توان به سوالات و شناخت جریان انحرافی پرداخت. ضمن اینکه می توان در قالب نشست ها و کارگاه ها و ترجمه اثار همکارهای دیگری را با موسسه تعریف نمایم 🔽در ادامه این نشست،دکتر علی پور مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام ضمن تبیین دستاورهای علمی پژوهشکده و معرفی ظرفیت های گروه های سه گانه پژوهشکده به تولید 110 جلد کتاب و برگزاری 400 همایش و نشست اشاره نمودند و به تفصیل به پروزه متکلمان مسلمان پرداختند. ایشان کلان پروژه نفس و بدن ، کلام کاربردی ، چیستی عرفان شیعی ،فصلنامه نقد و نظر و مجله انگلیسی –فارسی مطالعات نفس و بدن و همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت رو از مهم ترین محورهای مشترک دو مرکز خواندند که برای ورود به هر کدام از انها می بایست توافق نامه های را تعریف نماییم . 💠در این جلسه که حجه الاسلام و المسلمین حسن حسن زاده ،مدیر گروه تدوین سازمان های علمی مدیریت دانش حضور داشتند و به معرفی ظرفیت های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پرداختندو اظهار نمودند که روشن ترین همکاری های پژوهشی که این پژوهشکده می تواند با موسسه مذکور- که در زمینه مباحث اعتقادی فعالیت دارد- داشته باشد، عبارتند از: 💠الف: نمایه سازی آثار موسسه مذکور با استفاده از اصطلاحنامه های تولیدی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی که این امر می تواند به دو صورت انجام پذیرد: 1️⃣-آموزش اصطلاحنامه و نمایه سازی به کادر و نیروهای پژوهشی موسسه الدلیل به منظور بومی سازی نمایه سازی مطابق محیط پژوهشی حوزه های علمیه و دانشگاهی عراق با نظارت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی. 2️⃣-نمایه سازی آثار پژوهشی موسسه الدلیل توسط پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی ⏹ب: استفاده از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی که پایگاهی کاملا پژوهشی در حوزه علوم نقلی و عقلی می باشد. ⏹ج: همکاری های مشترک در حوزه مدیریت مباحث عقایدی ⏹د: همکاری مشترک در همایش ها و نشست های علمی در پایان جلسه آقایان : دکتر.فلاح سبتی: نائب رئیس مؤسسة الدلیل tدکترمصطفی عزیزی و دکترکمال مسعود اعضای مجلس علمی و کمسیون هماهنگی موسسه که در جلسه حضور داشتند نقطه نظرات خود را مطرح کردند . دکتر عزیزی ضمن استقبال از ضرورت تعریف فعالیت های مشترک ومعرفی نمایندگان موسسه الدلیل برای کارگروه مشترک برای تعیین دقیق محورهای همکاری مشترک به این سیاست ها و ظرفیتهای موسسه الدلیل اشاره نمودند : - توجه به روش های و منهج عقلی و استلالی که معیار و اساس کار موسسه است - بومی سازی محتوا ها براساس مطلبات کشور عراق - برگزاری دوره های کوتاه مدت که تاکنون 1000نفر از اساتید عراقی در آن شرکت نموده اند ترجمه آثار برحسب نیاز عراق - همایش های و نشست های مشترک و استفاده از ظرفیت های مشترک دو مرکز - مچله الدلیل که موفق به اخذ رتبه علمی و پژوهشی شده و در صدد بین المللی سازی آن هستیم که اساتید پزوهشگاه می توانند مقالات نواورانه خود را به زبان عربی نگارش نمایند -اهتمام به موضوعات مهدویت در قالب های مختلف مانند ترجمه ، برگزاری کارگاه و.... 🔽مقررشد در اولین فرصت دو مرکز اعضای کارگروه خود را برای عملیاتی نمودن محورها معرفی نمایند https://eitaa.com/isca24/5005
🔻از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛ 🔶نرم افزار فرهنگنامه قرآنی «مبادی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب» به بازار عرضه شد 📎جزئیات خبر در لینک زیر↙️ quran.isca.ac.ir/fa/News/Detail/210 ➕ لینک دانلود نرم افزار: yon.ir/Quranisca 🆔 @MaarefQuran
💠مصاحبه دکتر مصطفی صلدقی با خبرگزاری رسا (قسمت اول) 💠عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) لهوف را آخرین کتاب و منبعی دانست که می‌توان به آن اعتماد کرد و این که برای مردم هم مقتل روان و معتبری است. ✳️حجت‌الاسلام مصطفی صادقی کاشانی، عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. وی در مرکز تربیت محقق و نویسندۀ تاریخ اسلام، تحصیل و کارشناسی ارشد رشته تاریخ تشیع را از دانشگاه امام صادق(ع) را دریافت کرده است. تحصیلات دکتری وی نیز در رشته تاریخ اهل‌بیت(ع) در جامعه المصطفی العالمیه است و  از سال 1362 هم به حوزه علمیه وارد شده و تا سطح خارج فقه و اصول تحصیلات را ادامه داده است. ❇️خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا با هدف اطلاع از آثار و فعالیت‌های علمی، گفت‌وگویی با ایشان انجام داده است که متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است: ❇️* لطفا درباره آثار و مقالاتی که تاکنون نوشته اید، توضیح دهید. در حوزه تاریخ اسلام و تشیع و حدیث، 12 کتاب و بیش از پنجاه مقاله علمی نگاشته‌ام و آخرین اثر این‌جانب منبع شناسی کتاب لهوف بوده است. بدین معنا که منابعِ کتاب لهوف و مآخذ سخنان ابن‌طاووس چه کتبی بوده است؛ چون این شخصیت شهرت و اعتبار بسیاری در میان شیعیان دراد و کتابخانه بزرگی در دسترس داشته است؛ اما بسیاری از کتاب‌هایی که او در دست داشته از بین رفته است، بنابراین باید دانست که منابع و مآخذ اصلی لهوف چه آثاری هستند. ❇️این‌جانب در مرحله نخست به دنبال نسخه تصحیح شده کتاب لهوف گشتم تا بتوان برای منبع‌شناسی به آن اعتماد کرد، اما دریافتم که حدود پانزده چاپ از این کتاب، بدون تصحیح وجود دارد و تنها چاپ تصحیح شده هم کافی به نظر نمی‌رسد. از این رو در ابتدا به تصحیح لهوف و بعد به منبع شناسی این کتاب پرداختم و این اثر با عنوان «تصحیح و منبع‌شناسی کتاب الملهوف» در حوالی اربعین 1395 به همت  انتشارات پژوهشگاه به چاپ رسید. در این پژوهش، کتاب لهوف را با توجه به حدود 60 نسخه خطی و چاپ سنگی بررسی کرده‌ام. نسخه‌های تصویری خطی از کتابخانه‌های آیت الله مرعشی، آستان قدس رضوی و کتابخانه‌های نجف و کربلا جمع‌آوری شده که قدیمی‌ترین نسخه آن مربوط به قرن دهم است. در پایان بررسی و تصحیح نسخه‌ها بدین نتیجه رسیدم که مقداری از مطالب این کتاب کم‌وزیاد شده و در چاپ‌های موجود کتاب لهوف دو یا سه صفحه محل اختلاف است؛ یعنی نمی‌توان ادعا کرد که حتماً مطالب سید ابن طاووس باشد. رهبر انقلاب به ذاکران اهل بیت توصیه کردند کتاب لهوف را مبنای نقل‌های خود قرار دهند. بنده هم پیشنهاد می‌کنم از این مقتل عبور نکنیم؛ زیرا آخرین کتاب و منبعی است که می‌توان به آن اعتماد شود و نیز برای مردم مقتل روان و معتبری است. مقاتل بسیاری قبل از لهوف نوشته شده‌اند و معتبر هستند که مهم‌ترین آنها مقتل ابومخنف است؛ ولی مقاتلی همچون تذکره الشهدا، ناسخ التواریخ، مقتل مقرم و... در دوره‌های اخیر نگارش شده‌اند که اعتبار آنها قابل مقایسه با لهوف نیست. ❇️* اعتبار مقاتل جدید را از نظر اعتبار در چه سطحی می‌دانید؟ وقتی تاریخ‌نگار یا خبرنگاری از حادثه تاریخی مثل عاشورا گزارش می‌دهد، معتبرین منبع و مقتل آن است که نزدیک‌ترین نوشته به حادثه باشد و هرچقدر دیرتر نگاشته شود به همان میزان از اعتبار آن کاسته می‌شود.  بنابراین مقاتل جدیدی که در عصر کنونی نگاشته می‌شود، یا تحلیلی از آن حادثه یا مستند به منابع دیگر هستند؛ بنابراین اگر آنها مستند به مقاتل معتبر و قدیمی مانند ابومخنف باشد، خوب است. مطالب مقتل ابومِخنَف در بخش مربوط به امام حسین(ع) از تاریخ طبری و مقاتل الطالبیین و ارشاد شیخ مفیدگرفته شده است.  اما متأسفانه از چهارصد سال پیش یعنی از دوره صفویه تاکنون که نیاز به مقاتل و تاریخ قیام امام حسین(ع) بیشتر احساس شده است، تاریخ‌نگاران مقاتل را بسیار افراطی و با فضای حزن و اندوه و عاطفی تدوین کرده‌اند و فضای علمی در این آثار کم شده است و بیشتر آن‌ها برای حزن، بکاء، گریه و روضه است؛ همانند: روضة الشهدا که شهید مطهری و پژوهشگران آن را تحریف تاریخ عاشورا می‌دانند. ❇️بنابراین مقاتلی که از سده‌های متأخر مانند قرن هشتم به بعد و به خصوص دوره صفویه و قاجار و اوایل انقلاب اسلامی نگارش شده اند، اعتبار چندانی ندارند، مگر آنکه مستند به منابع اولیه و معتبر باشد؛ چون نویسندگان بسیاری از مطالب را خودشان و بدون استناد به منابع اولیه و معتبر آورده‌اند. درحالی‌که گزارش تاریخ باید مستند و معتبر باشد؛ همانند اینکه ابومخنف وقتی حادثه تاریخی را گزارش می‌دهد با واسطه مستند به سخنان امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) و شاهدان عینی واقعه کربلا گزارش می‌دهد.
💠مصاحبه دکتر مصطفی صادقی با خبرگزاری رسا (قسمت دوم) ❇️* به نظر شما برای پالایش و پاک‌سازی کتاب‌ها و مقاتل غیر معتبر باید چه فعالیت‌های پژوهشی در سطح علمی جامعه  صورت گیرد؟ ✳️پایان نامه‌ها و مقالات و پژوهش‌های مناسبی درباره این مقاتل صورت گرفته و این آثار پالایش شده است و به تدریج بسیاری از مردم دریافته‌اند که این کتاب‌ها همچون روضه الشهدا اعتباری چندانی ندارند؛ البته احترام بزرگان و علمایی که آنها را نوشته اندباید حفظ شود؛ همانند کتاب "اکسیر العبادات" که در سه جلد و چهارهزار صفحه نگارش شده و نگارنده فقیه دوره قاجار بوده، اما تخصص ایشان تاریخ نبوده است؛ ازاین‌رو ایشان مطالبی را نوشته است که از لحاظ علمی و تاریخی اعتبار ندارد و منابع آن دارای خدشه بسیار است. ❇️* نظرتان را درباره شخصیت شهید مطهری و کتاب حماسه حسینی بفرمایید. 💠شهید مرتضی مطهری در هر علمی به صورت تخصصی وارد شده است، هرچند تخصص وی تاریخ نبوده، اما خطای چندانی از لحاظ علمی و تاریخی به ایشان وارد نیست. با اینکه آثار علمی و تحقیقی بسیاری پس از شهید مطهری نوشته شده؛ اما کتاب حماسه حسینی هنوز هم ارزشمند است. مثلاً آیت‌الله سبحانی کتاب «فروغ ابدیت» را زمانی تألیف کرده‌اند که چندان کسی به این شکل به تاریخ پیامبر نپرداخته بود و نسبت به زمان خود بسیار خوب نوشته شده است. ❇️همچنین کتاب «حماسه حسینی» با منابع معتبر نوشته شده است و انتقاد برخی که می‌گویند چرا ایشان برخی تحریفات را نقد کرده، درست نیست. ایشان حقیقت را بیان کرده و شهید مطهری همان روش محدث نوری در کتاب لؤلؤ و مرجان را پیموده است. ❇️گاهی بیان می‌کنند که شهید مطهری مطلبی را تحریف دانسته، اما مثلاً در سخنرانی دیگرش همان روضه را خوانده است؛ طبیعی است که وی در سخنرانی‌ها یا منبر اشتباه کند و سخنرانی مانند تدوین مقاله و کتاب نیست که امکان بازگشت و تصحیح وجود داشته باشد. اگر شهید مطهری در این زمان زنده بود و می‌خواست سخنانش را به صورت کتاب بنویسد، بسیاری از مطالب خویش را حذف و اضافه می‌کرد. 💠دانشگاهیان و حوزویان شخصیت شهید مطهری را قبول دارند و برخی بیان می‌کنند چرا شخصیت‌هایی همانند ایشان در حوزه به وجود نیامدند؛ اما بنده اعتقاد دارم نمونه‌های بسیاری مانند ایشان وجود دارد. نهایت اینکه شهید مطهری بعد از شهادتش مشهور و جاودانه شد اما در حوزه بسیاری از افراد وجود دارند که به فعالیت و پژوهش‌های علمی مشغولند اما در گمنامی به سر می‌برند. ✳️برخی از مسائل و درگیرهای سیاسی سبب شده است که ارزش شخصیت‌های علمی شناخته نشود و آن‌ها را به طرفداری از جناح سیاسی متهم کنند و آنها از صحنه علمی رانده و ترور شخصیت شوند؛ ازاین‌رو مطهری‌های زمان را از دست خواهیم داد و با این اقدام‌ها جذب حداکثری را به حداقل می‌رسانیم. 💠* درباره  آثاری جدیدی که در دست تدوین دارید، مطالبی بیان کنید. پژوهشی بین رشته‌ای درباره کلام و تاریخ با عنوان «نص بر دوازده امام» در دست تحقیق دارم که نگارش آن چندسال طول کشیده است و اکنون در دست ناظر قرار دارد. ❇️پژوهشی نیز به همت قطب‌های پژوهشگاه در دست تدوین است که به دنبال بررسی مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی همچون: طلاق، دروغ، تبیین ولایت‌فقیه و مسائلی از این قبیل هستند. بنده هم در این طرح روش رفتار معصومان با دروغ را در دست بررسی ارم. در این پژوهش بدین نتیجه رسیده‌ام که هیچ زمان ائمه اطهار روش‌هایی را که ما برای توجیه دروغ و توریه حتی در مسائل دینی و سیاسی به کار برده ایم، به کار نبرده‌اند. همچنین نگارش چند مقاله از مداخل بخش تاریخ دانشنامه اهل‌بیت(ع) بر عهده این‌جانب است که برخی تکمیل شده و برخی در حال تدوین است. *
💠مصاحبه دکتر مصطفی صادقی با خبرگزاری رسا (قسمت سوم) ✳️به طلابی که می‌خواهند در عرصه تاریخ پژوهش کنند، چه توصیه‌ای دارید؟ ✳️تصور برخی از طلاب این‌گونه است که از تاریخ اطلاع دارند، درحالی‌که تاریخ باید به صورت تخصصی خوانده و آموزش داده شود و تنها مطالعه کتاب‌های تاریخی و آثار جدید کافی نیست؛ زیرا در این صورت فقط از تاریخ اطلاع خواهند یافت ولی اظهار نظر درباره آن کار غیرمتخصص نیست. برای آگاهی درست از دانش تاریخ باید به مسائل مرتبط با تاریخ همچون مسائل اجتماعی، جامعه‌شناسی، کلام و حدیث آگاه بود و پیش از همه قرآن و شأن نزول‌ها و تاریخ آنها را دانست. 💠در گذشته، در کشور ما فقط یک رشته تاریخ اسلام وجود داشت؛ اما امروزه تاریخ تشیع، تاریخ اهل بیت، تاریخ شیعیان اثنی عشری و گرایش‌های متعدد تاریخی وجود دارد. ازاین‌رو طلاب به مطالعه کتاب‌های دارای تحریف یا سخنانی که از برخی  افراد شنیده‌اند، اطمینان نداشته باشند و افرادی که می‌خواهند تاریخ را به صورت تخصصی دنبال کنند، باید آمادگی لازم داشته باشد؛ چون بسیاری از مطالب تاریخی مشهور، قابل تأمل و بررسی است. 💠اهل‌بیت(ع) اسوه ما هستند و زندگی آنها برای مردم الگوست؛ بنابراین لازم است طلاب در این باره مطالعات کافی و عالمانه داشته باشند و اطلاعاتی که به مردم داده می شود، مطالبی درست و از منابع معتبر باشد.
file
2.34M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد اول
file
2.55M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد دوم
file
3.35M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد سوم
file
3.3M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد چهارم
به روز غدیر خم از مقام لم یزلی / به کائنات ندا شد به صوت جلی که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر / امام و سرور و مولا علیست علی عید غدیر خم مبارک https://eitaa.com/isca24/5023
کتاب چکیده مقالات همایش امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/3733
_ 💠چکیده مقالات همایش امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز  📖عدالت و معنویت به عنوان دو عنصر حیاتی و گمشدۀ امروز بشر همواره مورد توجه جوامع و رهبران آنها بوده و به گونه‌های مختلف بدان توجه داشته و به عنوان یک نیاز بدان نگریسته و برای تحقق آن کوشیده‌اند؛ به‌گونه‌ای که گاه سبب گمراهی و رفتن به مسیر‌های ناصواب گردیده و بحران‌هایی را پدید آورده است. 🔽سیره معصومان‌ علیهم السلام در این باره و اهتمام آنان به این دو مقوله و روش و منش ایشان برای انسان امروزین راهبرد و راهنما خواهد بود. اینکه عدالت و معنویت چه جایگاهی نزد اهل‌بیت علیهم السلام داشته و برای تحقق آن چگونه اندیشه و اقدام کرده‌اند، می‌تواند چراغ راهی برای جامعۀ امروز باشد. روش و منش امیرالمؤمنین‌ امام علی علیه السلام در باب عدالت و معنویت به عنوان نمونۀ کامل این دو بعد، و نیز توجه به ابعاد مختلف عدالت فردی و اجتماعی و پیوند آن با معنویت و جایگاه این دو از دیدگاه علوی می‌تواند الگوی مناسبی برای جهان امروز باشد ⏺پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت‌ علیهم السلام در هزار و چهارصدمین سال شهادت آن حضرت و به منظور تکریم و ارج نهادن به مقام والای امیرالمؤمنین تبیین این دو نکته را در سیره آن حضرت به عنوان الگوی کامل، در همایش « امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز » با همکاری مراکز مختلف علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور برگزار کرده و چکیده مقالات آن را در اختیار علاقمندان قرار داده و تشنگان معارف اهل‌بیت‌ علیهم السلام را در این‌باره به مجموعه مقالات همایش ارجاع می‌دهد. ❇️بر خود لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در انجام این کار سترگ یاری‌گر ما بودند سپاسگزاری کنم. حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر واعظی ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی که از آغاز پیشنهاد موضوع تا برگزاری همایش یار و مددکارمان بود و با پیشنهادات و راهنمایی‌های ارزنده مسیر انجام کار را سامان دادند. حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر لک‌زایی ریاست محترم پژوهشگاه که با جدیت پیگیر انجام درست امور بودند و از رهنمودهایشان در این مسیر بهره بردیم. اعضای محترم کمیته علمی همایش که یار و مددکارمان بودند. ارزیابان محترم مقالات و نیز همکاران ارجمند در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت‌ علیهم السلام که با همت مضاعف در انجام هر چه بهتر همایش کوشیدند و نیز دست‌اندرکاران نشر پژوهشگاه که در انتشار این اثر همت گماشتند. به‌جاست که یاد کنیم از مرحوم استاد محمدجواد صاحبی که در آستانه برگزاری همایش دعوت حق را لبیک گفت. دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم السلام
💠معرفی کتاب آموزه های عرفانی از منظر امام علی علیه السلام ا ✳️محمدامین صادقی اُرزگانی؛ چ۲، قم: بوستان کتاب، ۱۳۸۷، ۳۴۴ صفحه رقعی. در طول تاریخ اسلام نگرش هایی کم وبیش متناقض دربارۀ عرفان وجود داشته است؛ برخی آن را تخطئه کرده، بر خلاف موازین شریعت می دانستند و برخی نیز آن را به صورت مطلق می پذیرفتند. برای پرهیز از هرگونه افراط و تفریط چاره ای نیست جز عرضه آموزه های عرفانی به قرآن و سنّت. 🔽نویسنده در کتاب مذکور چنین هدفی را دنبال کرده است. مطالب این کتاب در یک مقدمه و چهار فصل ارائه شده است. ⏺ در مقدمه کتاب مباحثی مانند تعاریف لغوی و اصطلاحی عرفان و نظر بزرگانی مانند ابن سینا، ملاصدرا و امام خمینی درباره عرفان مطرح و در ادامه تفاوت عرفان با فلسفه و اخلاق و رابطه عرفان با عشق بیان گردیده است. 🔽 در فصل اول مباحث معرفت شناختی عرفانی، در فصل دوم مباحث هستی شناختی عرفانی و مقایسه آنها با سخنان امیر مؤمنان علیه السلام، در فصل سوم مباحث مربوط به انسان کامل و نظریات اهل کلام و حکمت و عرفا و در نهایت مسئله از دیدگاه روایات و نهج البلاغه بررسی شده است. در فصل آخر کتاب نیز مباحثی دربارۀ ولایت الهی از منظر امام علی علیه السلام مطرح شده است. ☸️👇👇👇برای خرید و مطالعه آنلاین به لینک زیر مراجعه کنید.
کتاب آموزه های عرفانی از منظر امام علی علیه السلام را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/1176
🔰دکتر علیرضا واسعی: ✅اختصاص عید غدیر به سیدها مبدأ تاریخی ندارد 🔵رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی با بیان اینکه دید و بازدید در روز عید غدیر بیشتر یک سنت اجتماعی ـ ایرانی است، اظهار کرد: اینکه این روز به سیدها اختصاص پیدا کند و یا این روز کانون تبریک‌ به سادات باشد، مبدأ تاریخی ندارد. 💠 دکتر علیرضا واسعی، عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌رضوی، اظهار کرد: اهل‌ تشیع با استناد به آیات قرآن و جریان غدیرخم بر آن است که اگر پیامبر(ص)، جانشین خود را تعیین نمی‌کرد، رسالت ۲۳ ساله ایشان بدون ثمر تلقی می‌شد. در نگاه شیعه امامت نه تنها تداوم نبوت بلکه عین نبوت به‌شمار می‌رود. 🌐وی با بیان اینکه شیعه برای باور خود پشتوانه‌های قرآنی نیز دارد، افزود: از آیه‌های معروف شیعه، آیه‌ معروف تبلیغ است. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: «اگر تو این پیام را به مردم ابلاغ نکنی، مانند این است که هیچ کاری انجام نداده‌ای». نگاه اهل‌ سنت به امامت مانند شیعه نیست رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به اینکه این نگاه از دیدگاه اهل‌ سنت چندان مورد پذیرش نیست، بیان کرد: نگاه اهل‌ سنت به امامت مانند شیعه نیست و پشتوانه‌های قرآنی که شیعه برای باور خود ارائه می‌کند را قبول ندارد. امامت امری کاملاً شیعه‌ای و مذهبی است که قابلیت گفت‌و‌گو در سطح کلان جامعه اسلامی را ندارد. ☸️واسعی با بیان اینکه نوع نگاه و روش پردازش به این مقوله کاملاً متفاوت است، افزود: این اختلاف در مبانی است و نمی‌توان درباره اختلاف مبانی به‌ راحتی گفت‌و‌گو کرد. از این جهت، اعتقاد شیعه برای خود محترم و دیدگاه اهل‌ سنت نیز برای خود قابل ارزش است. وی ادامه داد: مرحوم امینی در کتاب الغدیر، برای غدیر پشتوانه‌های محکم دینی از میان اهل‌ سنت آورده است. بزرگان اهل‌ سنت نیز این موضوع را در آن زمان‌ها قبول کردند و برای آن احترام قائل بودند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در حال حاضر، این نگرش چندان مورد پذیرش علمای کنونی اهل‌ سنت نیست. واسعی درباره پیشینه فرهنگ میزبانی سادات در عید غدیر اظهار کرد: براساس روایات و اخباری که ما از گذشته‌های دور داریم، هیچ‌گونه پیوندی میان مقوله غدیر و سادات نمی‌توان پیدا کرد. غدیر امری کاملاً مذهبی است وی ادامه داد: غدیر یک امر کاملاً مذهبی و برای همه شیعیان و مسلمان بوده و هست. ما نمی‌توانیم غدیر را به یک قشر خاص، نژاد و یک طیف محدود کرده و منسوب کنیم. 🔴عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: در جریان غدیر، امام علی(ع) به عنوان پیشوای مسلمانان و جانشین پیامبر اکرم(ص) معرفی شدند و چون سادات عموماً به امام علی(ع) نسب می‌برند، از این باب سادات یک نوع تعلق‌خاطر عاطفی و نسبی بیشتری با امام علی(ع) و غدیر پیدا کرده‌اند. 🌐متن کامل مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/gn9h2 https://eitaa.com/isca24/5033 👈👈👈 با ما همراه باشید
‏اطلاعیه ارتحال جناب آقای سلمان از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال همکار گرامی، حاج محمد سلمان را به همسر و فرزندان محترم آن مرحوم و همه بستگان و همکاران و علاقمندان تسلیت عرض می کنم. ایشان حقیقتا از ویژگی ها و خصال نیک فراوانی نظیر اخلاص و فضل و صبوری برخوردار بود. ضایعه فقدان ایشان موجب تاثر و اندوه گردید. خدایش غریق رحمت فرماید و به خانواده و بستگان اجر و صبر عنایت فرماید. نجف لک زایی
شرکت نمایندگان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجج اسلام آقایان دکتر نصرتی و دکتر شریعتی و آقای ملاگلی در مراسم ختم مرحوم حاج محمد سلمان در دماوند ۳۰ مرداد ۹۸👇👇👇👇