eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
730 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» بیان شد: ✅جامعه امروز بیش از سخن گفتن به عمل صالح نیاز دارد 💠گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» تاکید کرد: امروز عمل درست ما می‌تواند نظام را مصونیت بدهد گرچه حرف و گفتار هم خوب است ولی سخن زیاد گفته شده و همه به خصوص روحانیت باید عمل درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم. 🔵به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۸ شهریور در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل با تاکید بر اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب» در سخنانی با بیان اینکه روابط خارجی کشورها امروز به بیش از گذشته توسعه پیدا کرده و از اهمیت فراوان برخوردار است گفت: مناسبات داخلی کشورها به شدت متاثر از روابط بین‌المللی هر کشوری است و در کشور ما به صورت لحظه‌ای شاخصه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی متاثر از فضای بین‌المللی است. ❇️وی افزود: بر این اساس کشورها سعی می‌کنند روابط خود را بر اساس جلب منفعت بیشتر تنظیم کنند البته کشورهایی که براساس مذهب و فرهنگ خاصی اداره می‌شوند اصول دیگری هم دارند که از جمله می‌توان به قاعده نفی سبیل یا اصل حمایت از ملل تحت ستم و جنبش‌های آزادی بخش اشاره کرد. فیروزی بیان کرد: بعد از انقلاب سیاست خارجی ایران بر این اصول استوار شده و مقام معظم رهبری هم سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را به عنوان اصول سیاست خارجی ما که متخذ از قرآن است بیان فرمودند و در بیانیه گام دوم هم مجددا بر این اصول تاکید و تصریح فرمودند؛ ایشان در چند جا به اصل استقلال، تمامیت ارضی و در بند ششم توصیه ها به موضوع عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن اشاره فرمودند. ❇️دبیر این نشست علمی اظهار کرد: آموزه‌های دینی و قواعد فقهی در کشور ما تاثیر زیادی بر روابط خارجی دارد از این رو شناسایی قواعد فقهی متعدد مانند اصل حفظ نظام، قاعده نبض و یا قواعد نانوشته برای داشتن روابط بین‌المللی مناسبتر ضروری است همچنین اینکه اصالت بر صلح است یا جنگ در روابط بین‌المللی از موضوعات مهم است. عمل صالح سرلوحه کار روحانیت باشد 🌐https://eitaa.com/isca24/5298
✅امروز پنج شنبه بیست و هشتم شهریور ماه 1398 نشست های علمی متعددی برگزار شد که فایل های صوتی آن به محض اماده شدن در کانال قرار خواهم داد✅
🔵به همت اداره بین الملل مرکز همکاری علمی و بین الملل ✳️همکاری مرکز اسلامی امام علی (ع) و بنیاد مهدی موعود در همایش انتظار 💠در راستای برگزاری همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای «مدظله العالی»، به همت اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جلسه هم اندیشی مسئولان پژوهشکده مهدویت وآینده پژوهی با مرکز اسلامی امام علی (ع) و بنیاد مهدی موعود در روز پنجشنبه 28 شهریور ماه در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی برگزار شد. ♈️به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، حجت الاسلام الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و آقای عبدی پور رئیس اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل در خصوص روند فعالیت های انجام شده پرداختند. 🌐در ادامه حجت الاسلام حسینی رئیس مرکز اسلامی امام علی (ع) سوئیس و حجت الاسلام خوشخو مشاور بین الملل بنیاد مهدی موعود (ع) ضمن استقبال از این همایش، اعلام کردند که آمادگی لازم برای همکاری در بعد بین المللی این همایش را دارند. 🔵ارسال فراخوان همایش، دعوت از میهمانان خارجی، برگزاری پیش نشست های علمی و همکاری در اجرا هر چه بهتر همایش از موارد همکاری این دو مرکز و بنیاد با پژوهشگاه مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود.
💠همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ ⏺نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» ✳️نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ❇️نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» عصر امروز در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ❇️بر اساس این گزارش، حجت الاسلام باقر طالبی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست به ارائه مطالب خود پرداختند و خانم رمضانی دبیری علمی این جلسه را برعهده داشت. ✅خانم رمضانی در ابتدای این جلسه، نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی» را در راستای تحقق بیانیه گام دوم قلمداد کرد و با اشاره به سیر بحث، به نکاتی که رهبر معظم انقلاب در زمینه معنویت در این بیانیه مورد تأکید قرار داده اند، اشاره کرد. ✅معنویت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است 💠حجت الاسلام طالبی دارابی در ادامه به ارائه مطالب خود پرداخت و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نسبت به معنویت و اخلاق توضیحاتی ارائه کرده اند، بیان کرد: معنویت دارای شاخصه های خدا، حیات انسان، حیات پس از مرگ، روح و پرورش آن است؛ گرچه این موار در معنویت اسلامی وجود دارد، اما در معنویت گرایی جدید نیز می توان از این موارد سراغ گرفت، بنابراین می توان گفت اشتراکاتی میان زبان معنویت گرایی و زبان دین وجود دارد؛ منتهی در نوع اسامی ممکن است با یکدیگر تفاوت وجود داشته باشد. ❇️عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه معنویت در حقیقت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است، افزود: با توجه به شاخص های زبانی که رهبری برای معنویت بیان فرموده اند، در می یابیم که معنویت در مسیر دین داری محقق می شود؛ زبان دین جدای از مفهوم و امر خداوند متعال نیست. ✅وی در معنویت اسلامی در ایران بین زبان دین و زبان معنویت انس بسیاری برقرار است، ابراز کرد: معنویت گرایی در درون بافت اسلام همان معنویت گرایی سنتی مبتنی بر آموزه های دینی است و اگر کسی بخواهد معنویت دینی داشته باشد، از هویت اسلامی برخوردار است. 💠معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است ✅در ادامه آقای حمیدیه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص 50 ساله باید به مراتب از معنویتی که در 15 سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت. ▶️عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد. 💠وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم. ⏺حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است. 🔽گفتنی است، ارائه دهندگان در پایان به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ دادند و با آنها به بحث و گفت وگو پرداختند 💠https://eitaa.com/isca24/5305
💠حمیدیه مطرح کرد؛ ✅"فرمالیسم" تهدیدکننده ادیان 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان تهدیدات پدیده «فرمالیسم» در عرصه دینداری گفت: تعمیق دینداری در زندگی روزمره ثمره معنویت اسلامی است. ❇️به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عصر امروز پنج شنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۸ در نشست علمی شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری شد، با اشاره به مفهوم معنویت اسلامی، به تبیین معنای معنویت پرداخت و گفت: باید شاخصه های معنویت تراز اسلامی را به خوبی بشناسیم و سایر معنویت ها را با آن تطبیق دهیم تا به حقانیت آن پی ببریم. 💠وی به تمایزات معنویت اسلامی و معنویت های نوپدید اشاره کرد و ادامه داد: معنویت در دینداری ممکن است به معنای تعمق در دینداری باشد؛ به عبارت دیگر شخصی که معنوی باشد، نسبت به عمق بندگی و دینداری در همه ادیان توجه دارد. ⏺حمیدیه با اشاره به اینکه امروز پدیده «فرمالیسم» خطری است که همه ادیان را تهدید می کند، بیان کرد: فرمالیسم نوعی بی هویت شدن ادیان است؛ امروز این خطر همه ادیان را مورد تهدید قرار داده است، اما معنویت با آن مقابله می کند؛ به عبارت دیگر همه ادیان ممکن است بی هویت شده و دیگر اثرگذار نباشند، اما معنویت با آن مبارزه و مقابله می کند. ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به پیامدها و آثار معنویت در پیشبرد اهداف جامعه اشاره کرد و گفت: نمی توان از معنویت های صوری و قشری انتظار داشت گفتمان مبارزه با فساد و ظلم و حرکت در راستای عدالت طلبی را تقویت کند. ♈️وی ادامه داد: باید برای روشن شدن ابعاد مختلف معنویت، واژگان مطرح شده در حول محور معنویت همانند «هوش معنوی» و «شعور معنوی» که رهبر معظم انقلاب نیز آن را در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح فرموده اند، دقت داشته باشیم؛ اگر شعور معنوی در جامعه تقویت شود، بددون شک دیدگاه افراد نسبت به مسائل پیرامون جامعه تفاوت خواهد داشت. ❇️حمیدیه در ادامه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص 50 ساله باید به مراتب از معنویتی که در 15 سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت. 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد. ✳️وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم. ✅حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است. 💠https://eitaa.com/isca24/5306
❇️حجت الاسلام طالبی دارابی تأکید کرد؛ ✅آشنایی با "زبان معنویت" نیاز امروز جامعه به ویژه جوانان ▶️عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه جوانان با زبان معنویت آشنا نیستند، گفت: معنویت در حقیقت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است. 💠حجت الاسلام باقر طالبی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عصر امروز در نشست علمی شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری شد، با اشاره به شاخصه های معنویت گرایی جدید گفت: معتقدم معنویت گرایی جدید را در قالب نظام گفتاری و رفتاری جدید ارائه داد. ❇️وی ادامه داد: مواجهه با معنویت مبتنی با روش های ساختاری و زبانی یک سری اقتضائات دارد؛ رشد جنبش های نوپدید دینی از درون دین پدید نمی آید، به عنوان مثال معنویت سکولار از درون دین پدید نیامده است، اما برای طرح خود از زبان دین استفاده می کند. 🔵حجت الاسلام طالبی دارابی خاطرنشان کرد: زبان به طور عام و زبان در قلمرو دین و در قلمرو معنویت گرایی از اهمیت برای تحلیل برخوردار می شود؛ بیرون کشیدن شاخص های زبانی می تواند به شناخت و کیفیت گسترش آن در جامعه کمک کند، زیرا به وسیله آن می توان به همخوانی آن با زبان دین حاکم بر آن جامعه پی برد. 🔴عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به قابلیت های مختلف زبان ادامه داد: زبان یک دستگاه نمادسازی است و ایده ها را در قالب نماد بیان می کند و از خاصیت جهان شمولی برخوردار است؛ مغز یکی از مهم ترین اندام ها در بدن بوده و منشأ و پشتوانه به کار افتادن زبان است، بنابراین نسبت میان مغز و زبان را مورد توجه قرار دارد؛ چون انسان از مغز برخوردار است، از قابلیت زبان نیز می تواند استفاده کند.\ 💠ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/FXbxz 💠https://eitaa.com/isca24/5309
کتاب پایی که جا ماندہ( یادداشتهای روزانه سیدناصر حسینی پور از زندانهای مخفی عراق) را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/4310
💠در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛ ✳️نسخه الکترونیکی کتاب «پایی که جا ماند» منتشر شد ⏺کتاب «پایی که جا ماند» یادداشت های روزانه سیدناصر حسینی پور از زندان های مخفی عراق است. محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «پایی که جا ماندہ» اظهار داشت: این کتاب که یادداشت‌های روزانه سید ناصر حسینی‌پور در اردوگاه‌ها و زندان‌های مخفی عراق است یکی از شاخص‌ترین آثاری است که شرح روز‌های سخت اسارت در دست صدامیان و بعثیان عراقی را با متدی نوآیین و اثرگذار در عهده دارد. ✅وی گفت: مؤلف این کتاب را از روی ۲۳ برگه‌ای یادداشت برداری کرده است که آن‌ها را در دوران اسارت مخفیانه روی کاغذ‌های سیگار نوشته بوده، در عصای خود پنهان کرده تا به‌دست زندانبان‌ها نیفتد و بالاخره توانسته آن‌ها را با خود به ایران بیاورد. ▶️مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نویسنده این اثر مورخی است که در عین حال هنرمند هم هست. او در این اثر نوعی گزارشی داستانی از تاریخ اسارت به دست می‌دهد که تنها به وصف ظاهر اشتغال ندارد بلکه موشکافی‌های روانی و بررسی انگیزه‌های درونی و دریافت ریشه‌های هر رویداد را مطمح نظر قرار داده و مخاطب را با کنه حوادث آشنا می‌کند. ☸وی افزود: خوانندگان با مطالعه این کتاب در سیری درونی به صمیم سرشت و وجدان راوی راه می‌یابند و از راه همدلی و الهام درونی درمی‌یابند که چه اندیشه و تصوری بر نویسنده در دوران اسارت چیره بوده است. 💠پهلوانی به معرفی کتاب «پایی که جا ماند» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته سید ناصر حسینی پور است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. ✅وی گفت: کتاب «پایی که جا ماندہ» با ۷۶۸ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۷ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است. 💠مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند.
🔰کتاب حاضر تلاشی است در معرفی اندیشه هایی که در جهان اسلام برای پاسخ به مسائلی نظیر نحوه مواجهه با تمدن غرب و فرایند ساخت تمدن اسلامی در دوره معاصر ارائه شده است. این کتاب بر چند متفکر معاصر از سرزمین آناتولی متمرکز شده است؛ سرزمینی که میراث دار تجربه ای خاص از اسلام گرایی زیر بیرق خلافت عثمانی است. در این اثر تلاش شده است ضمن بیان اندیشه ها، زمینه تولید و بازتولید اندیشه ها ترسیم شود تا مخاطب تصویری روشن تر از فرایند تحولات فکری در کنار تحولات عملی دریافت نماید. ☮️شباهت در شوق و انگیزه دو کشور ایران و ترکیه در احیای تمدن اسلامی، رونق مباحث علمی مرتبط با تمدن اندیشی را افزایش داده است و به نظر می رسد تولید آثاری برای معرفی آنچه که در عرصه دانشی و عملی دو کشور اسلامی می گذرد، تضارب و تفاهم فکری و عملی در پی خواهد داشت. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/242