eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
ششمین دوره کنگره های بین‌المللی اربعین «عهد مع الحسین(ع)»، ۱۲-۱۳(19 مهرماه) صفر با حضور اندیشمندان و اساتید علم و هنر و تعدادی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) در دارالضیافه کوفه با حضور بالغ بر ۲۰۰ نفر از اندیشمندان و اساتید علم و هنر برگزار شد.
💠همکاری اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ششمین دوره کنگره بین‌المللی اربعین «عهد مع الحسین(ع)» 🔼ششمین دوره کنگره های بین‌المللی اربعین «عهد مع الحسین(ع)»، ۱۲-۱۳(19 مهرماه) صفر با حضور اندیشمندان و اساتید علم و هنر و تعدادی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) در دارالضیافه کوفه با حضور بالغ بر ۲۰۰ نفر از اندیشمندان و اساتید علم و هنر برگزار شد. ب⏹ه گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری علمی و بین الملل پژوهشگاه، این همایش با حضور جمعی از اساتید عراقی و ایرانی و با زبان عربی با تلاوت قرآن، پخش سود ملی عراق و ایران، خوش آمدگویی کارشناس مجری عبدالهادی بروجردی آغاز گردید. 🔰در این همایش موضوع «اربعین و امت سازی؛ از خودسازی تا تمدن سازی» از مهم ترین محورهای برنامه بوده است. این برنامه که توسط موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) و با همکاری ستاد معرفتی و علمی اربعینی، جامعة الاسلامیه نجف اشرف، موسسه وارث الانبیاء عتبه مقدسه حسینیه، استانداری نجف، و برخی موسسات فرهنگی داخلی کشور برگزار گردید، بنابر آن داشت تا «اربعین و امت سازی؛ از خودسازی تا تمدن سازی» را در قالب ۶ نشست اندیشه ورزی، ۶ کمیسیون علمی، ۲ کمیسیون هنری رسانه ای، حلقه شعر و ادب اربعینی، و برگزاری ۲ دوره ورکشاپ های هنری مورد مطالعه و ترسیم قرار دهد. در این همایش دکتر حاجی زاده و حجت الاسلام آقا میری از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه با موضوعات زیارت اربعین شعاری در ترویج شعائر و چالش های اربعین و راه های برون رفت از آن به ارائه مقالات خود پرداختند و آقایان حجج الاسلام شیرزاد، واردی، خراسانی، صرامی، ظاهری، یوسف زاده، کارگر، نظرزاده، نصرتی، با حضور در کمیسیون های چندگانه به ارائه دیدگاه های علمی خود پرداختند. ✅نشست های تخصصی کنگره در روز اول حضور در کوفه مقدسه، با محوریت ارائه مقالات و گفتگوهای علمی نیز چنین سامان یافت: ـ بخش اوّل نشست های تخصصی (ضرورت شناخت ظرفیت پدیده اربعین؛ از ناظر کاشف تا امت سازی) 1️⃣ویژگی های زیارت اربعین در زمان حاضر (دکتر همایون) 2️⃣ تاثیرات جریان اربعین حاضر در کشورهای مختلف جهان (مهندس شهربانی) 3️⃣ نقش ارزش های جهان شمول حسینی در شکل¬گیری امّتی واحد (دکتر عفیف ـ حجت الاسلام کارگر) 4️⃣ جایگاه هنر در زیارت اربعین (دکتر طاهری) بخش دوّم نشست های تخصصی (تکالیف ما در قبال پدیده اربعین حاضر؛ بایدها و نبایدها) 5️⃣ شکل‌گیری اجماع نخبگان جهان در خصوص پدیده اربعینی حاضر (چیستی ، چگونگی و چرائی) (حجت الاسلام نصرتی) 🌐ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید 🛑http://bit.do/isca24-
✅سلسله نشست های راهبردی تمدنی 5 ❇️سیاستگذاری فرهنگی سکولار در کشورهای اسلامی 🔰استاد نشست: دکتر عباس مهرگان،عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ⏹دبیر علمی: دکتر مهدی مولایی ❇️زمان: چهارشنبه 8 آبان 1398 ساعت 7 الی 9:30 🔵مکان: قم ابتدای خیابان معلم- مرکز همایش های غدیر- سالن کنفرانس 💠https://eitaa.com/isca24/5638
🔵برخی اندیشه‌های امام را وجه‌المصالح جناح‌بازی‌ قرار می‌دهند/ سانسور عنوان «عرفان» در حوزه علمیه 🔰گروه معارف ــ مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امروز در درگیری‌های سیاسی و جناحی بین سیاستمداران، اندیشه‌های امام(ره) وجه‌المصالحه عده‌ای قرار می‌گیرد و به تفسیر و تبیین این اندیشه توجه نمی‌شود. ✅تخطئه کردن اندیشه عرفانی امام(ره) توسط حوزویان/ سانسور کردن اسم « عرفان» در حوزه علمیه ⚫️به گزارش ایکنا از قم، محمد سوری، مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دوشنبه ششم آبان ماه در نشست علمی «توجه و تاکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در بخش برشمردن برکات بزرگ انقلاب و افزایش چشمگیر اخلاق در جامعه، بر معنویت و عرفان تاکید کردند. وی افزود: مقام معظم رهبری در این بیانیه تاکید داشتند «امام خمینی(ره) عارف، معنوی و وارسته از پیرایه‌های مادی بود»، هر سه این تعابیر به یک حقیقت واحد که در سنت عرفانی است، اشاره دارد چه بسا در سنت عرفانی عده‌ای اندک این ویژگی‌ها را دارند، کسانی که در کنار عمل به شریعت اسلام، آمادگی پیمودن مسیر دوم طریقت و حقیقت را دارند. سوری بیان کرد: امام خمینی(ره) تربیت شده سنت عرفانی شیعه بودند و خود نیز بر این مسئله تاکید داشتند، با مشاهده سیر و تحول زندگی امام(ره) در می‌یابیم که ایشان از جوانی با عشق و علاقه در کلاس درس‌های عرفانی شرکت می‌کردند و همچنین بیشترین آثار وی از جمله شرح ۴۰ حدیث در حوزه عرفان بوده است و همه این موارد نشان می‌دهد شاکله فکری امام خمینی(ره) تا ۴۵ سالگی به همین شکل بوده و تا پایان عمرشان نیز ادامه داشت. ✳️وی با بیان اینکه برخی معتقدند تلاش امام(ره) برای رهبری یک نهضت سیاسی و دینی بر اساس روحیه عرفانی‌اش بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که باید گذشته را شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ آن‌چه که امام خمینی(ره) از تجربیات معنوی خود گسترش داد، در ۲۰ سال اخیر با مخالفت‌های جدی مواجه شده‌است. سوری اظهار کرد: مخالفین عرفان و فلسفه، اندیشه معنوی امام خمینی(ره) را تحت‌الشعاع قرار دادند و آن را تخطئه کردند البته از آن‌جا که امام یک شخصیت سیاسی بودند، مخالفت‌های خود را صراحتا سمت اندیشه‌های امام نشانه نمی‌گیرند بلکه عملا تیرهای مخالفت به سمت اندیشه‌های مشابه امام مانند علامه طباطبایی (ره) و شاگردان او است. وی تاکید کرد: واضح و مبرهن است که سنت عرفانی امام خمینی(ره) از اهل‌ بیت(ع) نشئت می‌گیرد لذا لازم است اندیشه امام(ره) حفظ و در جامعه متبلور شود، برای مثال باید در مقابل زیر سوال بردن اندیشه‌های معنوی و سنت عرفانی مبتنی بر سیره اهل بیت(ع) بایستیم. ⬛️مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با تاکید بر لزوم احیای سنت عرفانی به معنای درست و نه به معنای اصطلاحی در جامعه امروز، گفت: معنویت در گذشته همان سنت عرفانی است و اگر بخواهیم سنت عرفانی را که درون مایه مفیدی دارد، کنار گذاشته و سنت دیگری را جایگزین کنیم راه به جایی نخواهیم برد بلکه باید همان سنت عرفانی را در ابتدا مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و سپس احیا کنیم. وی با تاکید بر اینکه نظام عرفانی و نظام شیعه مبتنی بر سیره اهل بیت(ع) از یکدیگر جدا نیستند، ادامه داد: سنت عرفانی مرسوم در گذشته، باید در ابتدا متناسب با نیازهای جامعه و مطالبات رهبری تبیین شود و ناسازگاری‌های آن با جامعه امروزی را حذف کرد و در نهایت باید به سنت‌های عرفانی گذشته که همان اندیشه امام(ره) و علمای برجسته این حوزه بوده متصل شویم. 💠ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید 🔵https://b2n.ir/isca_soori
✅سلسله نشست های راهبردی تمدنی 5 ❇️سیاستگذاری فرهنگی سکولار در کشورهای اسلامی 🔰استاد نشست: دکتر عباس مهرگان،عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ⏹دبیر علمی: دکتر مهدی مولایی ❇️زمان: چهارشنبه 8 آبان 1398 ساعت 7 الی 9:30 🔵مکان: قم ابتدای خیابان معلم- مرکز همایش های غدیر- سالن کنفرانس 💠https://eitaa.com/isca24/5638
💠به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب آینده پژوهی خانواده در ایران با تاکید بر سیاست های فرهنگی تحکیم آن در دیدار با اصحاب قلم در تاریخ دوم آبان سال 1398 در ساعت 11 الی 12 در روز پنج شنبه در نشر پژوهشگاه برگزار شد می گوید: ❇️حجت الاسلام رحیم کارگر گفت: یکی از مقوله های بسیار مهم و جدی در جامعه معاصر ایران ، بحث تحولات خانواده و دگرگونی های بی حد و مرز آن است که متاسفانه مورد کنکاش و پژوهش های دقیق علمی قرار نگرفته و هرکس از ظن خود ، به بعدی از این تحولات پرداخته و نظری ارائه داده است. به همین جهت ضروت یک نگاه جامع و کامل به تحولات خانواده و وضعیت آن در آینده و اتخاذ تصمیمات مناسب در برابر این دگرگونی ها ، ما را بر آن داشت که در یک پژوهش علمی به مطالعه آینده پژوهانه خانواده در ایران بپردازیم و بر اساس یافته های این تحقیق جامع و فراگیر ، به ارائه سیات ها و راهبردهای مناسب بپردازیم. بر این اساس مساله محوری این تحقیق ، مساله تحکیم خانواده در ایران بود که بشدت تحت تاثیر عوامل فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی و... قرار گرفته و در بعضی جنبه ها آسیب های سختی دیده است. 🔴عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می گوید:در این پژوهش ، به کمک روش های آینده پژوهی ( روش چشم انداز ، تحلیل پیشران ، تحلیل روند ، برون یابی روند و سناریو پردازی ) ، روندهای تغییر خانواده در پنج بعد محوری ( کارکردهای خانواده ، ارزشهای خانواده ، دانش و مهارت های خانواده ، ساختار خانواده و ارتباطات در خانواده ) مورد کنکاش قرار گرفت و با برون یابی این روندها و بررسی آثار و نتایج احتمالی آنها ، ده ها مساله و معضل اصلی خانواده ایرانی در آینده شناسایی شد. شناسایی و صورت بندی مسائل خانواده در آینده ، مهم ترین مساله ای است که متاسفانه کمترین کار پژوهشی درباره آن صورت گرفته و عمده کارهای صورت گرفته در مورد کلیات خانواده و تحولات کلی آن بوده است. حتی راهبردها و سیاست های ارائه شده در مورد تحکیم خانواده نیز ، ناظر به همین مسائل کلی و عمومی بوده است و مسائل اصلی و اولویت دار خانواده مورد غفلت قرار گرفته است. به همین جهت به کمک روش های سیاست گذاری و روش های تصمیم گیری چند منظوره ، این مسائل شناسایی و اولویت گذاری شد و برای مسائل اولویت دار ، سیاست های فرهنگی و راهبردهای اجرایی مناسبی ارائه گردید. در وایقع این پژوهش یکی از نخستین کارهای صورت گرفته در حوزه سیاست گذاری فرهنگی است که به تدوین و ارائه سیاست های تحکیم خانواده بر اساسی مسائل و مشکلات آتی خانواده پرداخته است. 🌐رحیم کارگر گفت: این پروژه کلان ، در طی چهار سال صورت گرفته که کاری اساسی در زمینه خانواده به شمار می رود و نتایج و یافته های آن می تواند کمک شایانی به حل و فصل مشکلات خانواده در حال و آینده باشد. از نقاط قابل توجه این کتاب ، بحث تحلیل و بررسی اسناد بالادستی خانواده و تحلیل مضمون این اسناد است که بر اساس آن ، شبکه مضامین تحکیم خانواده در پنج محور اصلی شکل گرفت. همچنین از نقاط قوت این کتاب ، آینده پژوهی خانواده از لسان روایات – بخصوص روایات آخر الزمان – است. همچنین بررسی وضعیت خانواده در عصر ظهور و آرمانشهر مهدوی ، از دیگر بخش های این کتاب است که ذیل مباحث اسناد بالادستی خانواده و نیز وضعیت مطلوب خانواده گنجانده شده است. در نهایت بررسی پیشران های موثر بر روندهای خانواده ، از قسمت های مهم این کتاب است که با بررسی عوامل موثر بر تحولات خانواده ، به میزان اثرگذاری آنها نیز پرداخته است. 🌐https://eitaa.com/isca24/5644
♈️تصویب دو فصلنامه جامعه مهدوی ✳️به گزارش خبرنگار ایسکا رئیس محترم پژوهشکده مهدویت و اینده پژوهی به عنوان: دبیر تحریریه دو فصلنامه جامعه مهدوی گفت: در حوزه مهدویت و آینده پژوهی از ناحیه قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران به تصویب رسیده تا مقالات و تحقیقات مهدوی و مباحث مرتبط با مهدویت که از طرف متخصصین مهدویت و مهدی پژوهان با رویکردهای فرهنگی، دینی، تمدنی، سیاسی و اجتماعی تدوین می شود ظرفیت چاپ و نشر پیدا نماید. و در راستای رسالت مراکز مهدویت از جمله پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی مباحث مهدویت با نگرش علمی و با رویکرد مساله محوری و کاربردی مورد کاوش و پژوهش قرار گیرد تا زمینه معرفت افزائی مهدی باوران نسبت به امام زمان(ع) و آمادگی برای ظهور آن حضرت فراهم شود.
♈️گزارش دوم از نشست « توجه و تاکید بر عرفان و معنویت » ✅امام خمینی(ره) عارف، معنوی و وارسته از پیرایه‌های مادی بود 🔴حوزه/ نشست علمی «توجه و تاکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. ❇️به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی «توجه و تاکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمد سوری، مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر این مطلب که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در بخش برشمردن برکات بزرگ انقلاب و افزایش چشمگیر اخلاق در جامعه، بر معنویت و عرفان تاکید کردند، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه تاکید داشتند «امام خمینی(ره) عارف، معنوی و وارسته از پیرایه‌های مادی بود»، هر سه این تعابیر به یک حقیقت واحد که در سنت عرفانی است، اشاره دارد. ❇️وی افزود: چه بسا در سنت عرفانی عده‌ای اندک این ویژگی‌ها را دارند، کسانی که در کنار عمل به شریعت اسلام، آمادگی پیمودن مسیر دوم طریقت و حقیقت را دارند؛ امام خمینی(ره) تربیت شده سنت عرفانی شیعه بودند و خود نیز بر این مسئله تاکید داشتند، با مشاهده سیر و تحول زندگی امام(ره) در می‌یابیم که ایشان از جوانی با عشق و علاقه در کلاس درس‌های عرفانی شرکت می‌کردند و همچنین بیشترین آثار وی از جمله شرح ۴۰ حدیث در حوزه عرفان بوده است. مدیرگروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلام یادآورشد: همه این موارد نشان می‌دهد شاکله فکری امام خمینی(ره) تا ۴۵ سالگی به همین شکل بوده و تا پایان عمرشان نیز ادامه داشت؛ برخی معتقدند تلاش امام(ره) برای رهبری یک نهضت سیاسی و دینی بر اساس روحیه عرفانی‌اش بود. ☮️وی با ذکر این مطلب که مقام معظم رهبری تاکید کردند که باید گذشته را شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت، تصریح کرد: آن‌چه که امام خمینی(ره) از تجربیات معنوی خود گسترش داد، در ۲۰ سال اخیر با مخالفت‌های جدی مواجه شده‌است؛ مخالفین عرفان و فلسفه، اندیشه معنوی امام خمینی(ره) را تحت‌الشعاع قرار دادند و آن را تخطئه کردند .استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: البته از آن‌جا که امام یک شخصیت سیاسی بودند، مخالفت‌های خود را صراحتا سمت اندیشه‌های امام نشانه نمی‌گیرند بلکه عملا تیرهای مخالفت به سمت اندیشه‌های مشابه امام مانند علامه طباطبایی (ره) و شاگردان او است. 🌐ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید 💠https://b2n.ir/isca_soori2
برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه سیزدهم (فایل صوتی) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/269 برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه سیزدهم (فایل ویدیویی) 🌐https://www.aparat.com/v/lRpDq پخش شده از شبکه چهار سیما در برنامه قرار جلسه شماره 198 زمان: چهارشنبه 1398/8/8 ساعت 11:39
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سلسله نشست های راهبردی تمدنی 5 ❇️سیاستگذاری فرهنگی سکولار در کشورهای اسلامی 🔰استاد نشست: دکتر عباس مهرگان،عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ⏹دبیر علمی: دکتر مهدی مولایی ❇️زمان: چهارشنبه 8 آبان 1398 ساعت 7 الی 9:30 🔵مکان: قم ابتدای خیابان معلم- مرکز همایش های غدیر- سالن کنفرانس 🌐https://eitaa.com/isca_seda/272
💠گزارشی از نشست «سیاستگذاری فرهنگی سکولار در کشورهای اسلامی» 🔵پنجمین نشست از سلسله نشست های راهبردی ـ تمدنی با عنوان «سیاستگذاری فرهنگی در کشورهای اسلامی» با حضور دکتر عباس مهرگان عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی برگزار شد. ♈️در رویکرد تمدنی، تعیین نوع مناسبات مردم با حاکمیت و حاکمیت‌ها با یکدیگر از جمله مسائل بسیار مهم است و در این میان رشته «سیاستگذاری فرهنگی» در پی تدبیر نحوه مناسبات حاکمیت با مردم در عرصه‌های فرهنگی یا چگونگی نهادینه کردن ارزش‌های خاص فرهنگی در عرصه‌های مختلف است. ✅آقای دکتر مهرگان در ابتدای نشست بر این امر تاکید کردند که منظور از سیاستگذاری فرهنگی سکولار در این تحقیق، صرفا نگاه جامعه‌شناختی و نه فلسفی بوده است. ✳دو محور اصلی این نشست عبارت بودند از: 1) بررسی تاریخی حضور سکولاریسم در سیاست‌های فرهنگی در کشورهای اسلامی 2) بررسی کارنامه سکولارسازی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی در کشورهای اسلامی در میان توده مردم ▶️دکتر مهرگان در محور اول نشست به بررسی تجربه تاریخی سیاست فرهنگی سکولار در چهار عرصه آموزش، سیاست، اجتماع و حقوق در کشورهای تونس، مصر، ایران و ترکیه پرداختند. 💠 بررسی این تجربه تاریخی نشان می‌دهد، سکولاریسم به صورت یک بسته جامع و نه جزئی با لحاظ ابعاد مختلف وارد کشورهای اسلامی شده است که برخی موارد آن در ذیل اشاره شده است: - عرصه اجتماعی: تغییر پوشش مردان و زنان و تغییر سبک‌های زندگی مردم در این کشورها، - سیاست: حذف روحانیون از مقامات سیاسی کشور و جداکردن حوزه دیانت از سیاست - حقوق: تغییر مبانی قانون اساسی کشورها و الگوگیری از قوانین اروپایی - آموزش: تغییر زبان بومی و تلاش برای سیطره آموزش‌های غربی در میان دانش آموزان و دانشجویان. ✳️در محور دوم نشست، دکتر مهرگان تلاش کردند بر اساس پیمایش‌های معتبر جهانی (آمار تا سال ۲۰۰۸)، سیاستگذاری فرهنگی سکولار در چهار عرصه سیاست، فرهنگ، حقوق و اجتماع را در 12 کشور اسلامی و 12 کشور غربی را با یکدیگر مقایسه کنند. محقق متناسب با هر یک از ابعاد ذکرشده، شاخص‌ها و سوالاتی را طراحی کرده و بر اساس پاسخ مردم در کشورهای اسلامیِ مورد بررسی به نتایج زیر دست پیدا کرده است: ❎- در حوزه سیاسی، 56 الی 95 درصد مردم در کشورهای اسلامی موافق حضور رهبرانِ معتقد به خدا در عرصه سیاسی هستند. ✅- در عرصه اجتماعی، 40 الی 87 درصد مردم در کشورهای اسلامی، موافق این هستند که صاحبان مناصب عمومی، افراد معتقد به خدا باشند. 🔵- در عرصه حقوقی، 44 الی 88 درصد مردم کشورهای اسلامی، موافق اجرای قوانین شرع در جامعه هستند ♈️- و در عرصه فرهنگی، 90 الی 98 درصد مردم در بلاد مسلمان بر این باورند که امپریالیسم فرهنگی، از مشکلات جدی ماست. 💠دکتر مهرگان در انتهای این بخش و بر اساس نتایج تحقیق به نکات زیر اشاره کردند: ♈️- شناخت نظرات مردم در جوامع اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس نظرات مردم، سیاستگذاری فرهنگی سکولار در کشورهای اسلامی نه مطلوبیت دارد و نه امکان وقوع دارد. ✅در انتهای نشست بر این نکته تاکید شد که برای تحقق تمدن نوین اسلامی در واقعیت عینی و برای داشتن رویکرد تمدنی نیازمند آن هستیم تحقیقات جامع‌تری برای شناخت دقیق‌تر نظرات مردم در کشورهای اسلامی انجام دهیم. این امر به صورت ویژه در عملیاتی کردن سیاست‌های فرهنگی چگونگی پیوند دادن کشورهای اسلامی با یکدیگر موثر خواهد بود.
♻️پیش نشست کرسی نقد «کارکردهای مهدوی انسان 250 ساله از دیدگاه مقام معظم رهبری» ✅پیش نشست کرسی نقد «کارکردهای مهدوی انسان 250 ساله از دیدگاه مقام معظم رهبری» در راستای برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک به عنوان «ارائه دهنده» و حجج اسلام والمسلمین حسین الهی نژاد، زهیر دهقانی و امیر محسن عرفان به عنوان «ناقد» برگزار می گردد. ❎زمان: یکشنبه 12 آبان ماه 98، ساعت 16 تا 18 ✳️مکان: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه زیرزمین، روبروی نمازخانه، اتاق 8 🌐https://eitaa.com/isca24/5656
🔰 کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی «به کار گیری فناوری های نوین مدیریت اطلاعات در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» 🔰کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی «به کار گیری فناوری های نوین مدیریت اطلاعات در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» در راستای همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» با حضور دکتر علی میرعرب به عنوان «ارائه دهنده» و دکتر مهدی نیکنام به عنوان «ناقد» و دبیری علمی محمد کریمی برگزار می گردد. ✅زمان: یکشنبه 12 آبان ماه 98، ساعت 10 ❎مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) 🌐https://eitaa.com/isca24/5657
✅ کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی «بررسی موقعیت تمدنی ایران در دوران معاصر با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب» ❎ کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی «بررسی موقعیت تمدنی ایران در دوران معاصر با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب» در راستای همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» با حضور دکتر سید حسین فلاح زاده به عنوان «ارائه دهنده» و دکتر محمد ستوده به عنوان «ناقد» برگزار می گردد. ✅زمان: دوشنبه 13 آبان ماه 98، ساعت 10 🔰مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) 🌐https://eitaa.com/isca24/5659
✅کرسی ترویجی عزت ملی و مناسبات فرا ملی جمهوری اسلامی ایران 💠ارائه دهندگان: ▶️حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ⏹دکتر رسول نوروزی ⬅️دکتر مختار شیخ حسینی ✅دبیر علمی: دکتر همت بدری 🔵زمان: سه شنبه | 1398/8/14 ساعت: 18-16 🔴 مکان: قم پردیسان-دانشگاه باقرالعلوم-طبقه منفی سالن چهل نفره 🌐https://eitaa.com/isca24/5662
✅واکنش استاد حوزه به برخی نسنجیده گویی ها درباره لباس روحانیت ❇️استاد درس اخلاق حوزه لباس روحانیت را لباس پیامبران و اولیای الهی دانست و تأکید کرد که نباید سخنان و مطالب نامربوط برخی بدخواهان در حوزه موجب سستی در مسیر طلبگی شود. 💠به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسم درس اخلاق مدرسه علمیه امام باقر(ع) با اشاره به آیه «هو الذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون» اظهار داشت: خداوند پیغمبر و دین را فرستاده تا تشیع عالمگیر شود. ▶️وی افزود: همه نهادهای بین المللی باید توسط امام این مکتب شکل بگیرد و قدرت به دست این مکتب باشد، هر کسی هم که می خواهد بدش آید بدش بیاید، چراکه وقتی خداوند می فرماید این اتفاق خواهد افتاد حتمی خواهد بود در نقطه‌ای از جهان. حجت الاسلام عالم زاده نوری تأکید کرد: اگر قرار بود امام زمان(عج) تنها کل عالم را با قدرت خود اصلاح کند حتی نوبت به خود ایشان هم نمی رسید و پیامبر با عنایتی همه مردم را اصلاح می‌کرد، اصلا شاید به پیامبر هم نوبت نمی رسید بلکه انبیای پیشین می توانستند این کار را بکنند و اصلاً نوبت به همان پیامبران هم نمی رسید و خود خدا این کار را انجام می‌داد، بنابراین اصلاح عالم یک دستور تشریعی است و باید مومن آن کار را انجام بدهد. ♈️وی با بیان این این که  سنت خدا این است که در عالم انسانی با اراده انسانی کار پیش برود، گفت: پیامبر اعظم یار می خواست امام حسین(ع) هم یار می‌خواست و امام زمان(عج) هم یار می‌ خواهد، چراکه طبق آیه آخر دستور بر این است که شما بیایید و یاری کنید و انبیا و معصومین  خلاف سنت عمل نمی کنند. ⏸این استاد درس اخلاق حوزه در ادامه بیان داشت: طبق دستور الهی اگر بخواهیم پرچم امامت حق در عالم برافراشته شود باید بیاییم به یاری دین خدا تا لحظه لیظهره علی الدین کله به وقوع بپیوندد. ⏺عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: طبق آیه قرآن تجارتی که ما را به آخرت و مقصد نهایی می رساند مجاهدت و زحمت کشیدن است چه با زحمت جانی چه مجاهدات مالی و پس از آن نصر من الله و فتح القریب آمده یعنی همان پیروزی نهایی. 💠وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از امام باقر(ع) روایت است که مرگ یک عالم برای ابلیس از مردن ۷۰ عابد بی سواد محبوبتر است و شیطان هیچ وقت انقدر خوشحال نمی‌شود،چون وقتی کسی می‌خواهد طلبه شود تصمیم گرفته یک نصرت بزرگ را انجام دهد و در این مسیر شیطان با تمام قوا برای منصرف کردن او تلاش می کند چون وجود هر عالم برای دستگاه طاغوت مزاحم است اگر نتوانست او را بکشد او را در مسیر خود سرگردان و ناامید و سست می کند تا از کار بماند. ❇️حجت الاسلام عالم زاده نوری با اشاره به این که شیطان ها راه های زیادی برای گرفتن این نیرو طراحی می‌کنند، گفت: اگر مشکل در این مسیر نباشد همه علاقه مند می شوند طلبه شوند و در آن شرایط معلوم نمی شود چه کسی برای حمایت دین آمده و چه کسی برای پر کردن جیب خودش؛ امام حسین(ع) می فرمایند مردم بنده دنیایند و دین لقلقه زبانشان است. ✅وی حرکت درست در مسیر طلبگی و حمایت از دین را سخت دانست و یادآور شد: از اول دنیا کسانی که ناصر دین بودند همیشه در حال آزمایش بودند تا شناخته شوند مشکلات برای اهل ایمان همیشه بوده و تازگی ندارد، همه انبیا سختی هایی به مراتب بسیار قوی تر و شدیدتر  کشیدند اما این میدان را خالی نکردند تا امروز این مکتب به دست ما رسیده است. 💠استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: لباس روحانیت لباس حضرت آدم و نوح و ابراهیم و در نهایت خاتم الانبیاء  است، این لباس حامل همه آن ارزش هاست و در طول تاریخ خیلی‌ها تلاش کردند تا این تابلوی رسالت را از بین ببرند اما به لطف خدا نتوانستند موفق شوند. ✅وی با بیان این که شرط امداد الهی استقامت است، خاطرنشان ساخت: طبیعتاً طلبگی بیشتر به این استقامت نیاز دارد باید مراقبت کنیم تا آسیب های شیطانی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما را از این صحنه خارج نکند ما باید این مجاهدت در راه خدا را حفظ کنیم. ♈️عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان یادآور شد: امت اسلامی به رهبری امام وقتی گوشه‌ای از این نهضت را نشان داد ببینید چه آبرویی برای مکتب ما شده است، بنابراین اگر حماسی کار بکنیم و حماسی طلبگی کنیم موفق می‌شویم؛ برخی نسنجیده گویی ها که در گوشه و کنار شنیده می شود نیز نباید ما را سست کند
✅حجت الاسلام و المسلمین تیموری: سیزده آبان ماه نماد استکبار ستیزی ملت ایران✅ 🌐https://eitaa.com/isca24/5666
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری روزنامه فرهیختگان انجام شد: ✅پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های «نقد ایده علوم‌سیاسی» 💠فرهیختگان: در پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های «نقد ایده علوم‌سیاسی» که به همت «مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل» و «پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و با همکاری روزنامه «فرهیختگان» برگزار می‌شود، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان «مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه» در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم برپا شد. ⏹در این جلسه دکتر نجمه کیخا (عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی) ارائه‌دهنده و دکتر مهدی فدایی‌مهربانی (عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران) به‌عنوان ناقد و محسن جبارنژاد به‌عنوان دبیر علمی حضور داشتند. ⬅️متن تفصیلی و اختصاصی «فرهیختگان» از این نشست را از نظر می‌گذرانید. ✅ جبارنژاد: ایده‌های مهمی امروزه در حوزه اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی در فضای قم مطرح می‌شود؛ منتها اشکالی که وجود دارد این است که متاسفانه این ایده‌ها پیوست رسانه‌ای لازم را ندارد. فلسفه برگزاری این سلسله نشست‌های نقد ایده، ازجمله همین است که کار، پیوستار رسانه‌ای لازم را پیدا کند. ⏹در این نشست در مورد نقد ایده مناسبات و اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه به گفت‌وگو خواهیم نشست. صاحب محترم ایده سرکار خانم دکتر کیخا، عضو محترم هیات‌علمی گروه علوم‌سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی و ناقد محترم هم جناب آقای دکتر فدایی مهربانی، عضو محترم هیات‌علمی دانشگاه تهران هستند و ما در خدمت هر دو بزرگوار هستیم. من در ابتدا قدری طرح بحث می‌کنم و سپس در خدمت اساتید خواهیم بود. درباب نوع مناسبات میان اخلاق و سیاست، نظراتی از دوگانگی مطلق تا یگانگی مطلق ابراز شده است. دوگانگی اخلاق و سیاست، محصول جهان مدرن است، حال آنکه وحدت این دو، بیشتر در فلسفه سیاسی کلاسیک (اعم از فلاسفه یونان و حکمای مسلمان)، تعقیب می‌شده است. این نزدیکی و وحدت آنقدر جدی است که تایلور نظریه سیاسی ارسطو را نه متمایز از نظریه اخلاق او می‌پندارد و نه حتی آن را حاصل کاربرد نظریه اخلاقی در قلمرو سیاسی می‌داند، بلکه از همه اینها بالاتر، آن را حوزه‌ای علمی منضم به نظریه اخلاق می‌داند و این نکته مهمی است. 💠ادامه نشست از لینک زیر مطالعه کنید 🌐https://b2n.ir/isca_neshast