eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
790 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ سازی و ایجاد «گفتمان مقاومت» پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، یازدهمین پیش همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن با موضوع «شاخص های الگوی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» را برگزار می‌نماید. 🔶 سخنران: دکتر سهد الله زارعی (کارشناس برجسته ی مسائل استراتژیک) 💠یکشنبه، 20 بهمن‌ماه، از ساعت 9 تا 10 💠قم، ابتدای خیابان معلم، سالن علامه طباطبایی مرکز همایش های غدیر
معرفی اثر شایسته تقدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش سی و هفتمین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران: 1398 فرهنگ‌نامه مولفان اسلامی/ تالیف گروهی از پژوهشگران/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1397/ 4 جلد. "فرهنگ‌نامه مولفان اسلامی" شناسنامه علمی فرهیختگان و دانشمندانی است که از صدر اسلام و در حوزه تمدن اسلامی، اثری علمی پدید آورده‌اند. این اثر که بر اساس حروف الفبا تدوین گردیده است، ذیل نام و نسب هر نویسنده، اطلاعات زیست‌نامه آن فرد، مانند خاستگاه، تاریخ ولادت، دوران دانش‌آموختگی، سفرهای علمی، برخی استادان و شاگردان، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، تاریخ درگذشت و در نهایت، کتاب‌ها و آثار علمی او آمده است. البته درباره نویسندگانی که اطلاعات کمی درباره آن‌ها در منابع موجود بوده، به همان مقدار بسنده شده است. با این ‌که در معرفی این نویسندگان، ابعاد شخصیتی آنان مورد توجه بوده است، اما وجهه علمی ـ فرهنگی‌شان نمود بیشتری داشته است. در جلد اول این اثر به مولفان اسلامی در سه قرن نخست هجری پرداخته شده. جلد دوم مربوط به مولفان قرن چهارم و جلد سوم مربوط به قرن پنجم می باشد. جلد چهارم کتاب حاضر نیز اختصاص به قرن مولفان ششم هجری و مجاهیل اختصاص یافته است. 🆔 @isca24
استاد یزدان‌پناه: شهید سلیمانی اَبَرشهیدی بود در تراز تمدنی در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" پنل تخصصی "عرفان تمدنی" با دو ارائه استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد و با دبیری حجه الاسلام عباس حیدری‌پور برگزار شد.
✅گزارش سخنرانی استاد سید یدالله یزدان پناه قسمت اول: 🔶در نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) ♈️ما شاید در کار قاسم سلیمانی عظمت او را ببینیم ولی از ظرفیتی که در انقلاب اسلامی برای پرورش این شخصیت روی داده است هم باید سخن گفته شود. در عین حال که باید این شخصیت شناخته بشود مکتبی که برآمده از آن است باید به آن مکتب هم توجه کرد. 🔷انقلاب اسلامی همراه با خودش دسته ای از پدیده های متناسب با خود را فراهم کرده است. و این نمایی است از تمدن اسلامی که ما درصدد آن هستیم. به عنوان یک مقدمه کوتاه که جای البته تفصیل دارد باید اشاره کنم؛ 🔶ما وقتی فضای تمدن اسلامی را مطرح می کنیم چه تصویری داریم و چه مؤلفه هایی را دنبال می کنیم. 🔵گفته ام بنده در بحث های قبلی که مغز تمدن اسلامی معنویت و عرفان و توحید است بدون اینکه سهم سایر موارد را کم کنیم. این بحثی که الان می خواهیم وارد شویم نمونه ای است از نشان دادن اینکه چگونه معنویت مغز است. همین مسئله را در سایر مسئله های اجتماعی باید پی بگیریم. 💠من دیده ام برخی می گویند تمدن اسلامی جمع دنیا و آخرت. اما مسئله بیش از این است. مغز تمدن اسلامی می شود فوق آخرت که خداوند متعال است. خودم تلقی ام نسبت به حاج قاسم سلیمانی این است که ایشان اندیشه شهادت را به عمق ویژه ای رسانده است در فضای سلوکی شان خیلی عمق داده اند. من به عنوان ابرشهید و شهید متعالی در تراز تمدن اسلامی از ایشان یاد کنیم. هرچند باز می توان بالاتر ترسیم کرد مثل امام حسین ع و سایر ائمه ع ولی خوب ایشان هم شاگردان آن مکتب هستند. ♈️ابرشهید و شهید متعالی در تراز تمدن اسلامی چگونه شخصیتی است؟ گاهی ما این را در لابلای شخصیت ها و برخی شهداء می دیدیم اما در مورد ایشان خیلی به چشم آمده است. ملت با لطف الهی با این شهادت برکت یافت. خود ایشان که البته نیاز نداشت. 🔵چه اضلاعی است که ایشان را به اینجا می کشاند و تبدیلش می کند به این شخصیت. بدانید کنش اجتماعی و فردی خالی از معنی نیست. با معنی کنش قابل فهم می شود. فهم کنش با معنی درون آن است. معنی اجتماعی کنش همان فرهنگ می شود. هر کنشی شدت و قوتش به معنی های پشت صحنه آن باز می گردد. کنش های اجتماعی‌ عمده‌ای که شهید سلیمانی انجام داد مقاومت و جهاد بود. 🔶پس وقتی عنوان می دهیم اضلاع، مرادمان آن معانی نهفته پشت صحنه است که البته بحث را معطوف می کنیم به شهادت. 💠واقعیت این است که ما چند زاویه کار داریم که در مکتب امام ره به نحو واضح وجود دارد. یکی از آن ها سه گانه ای است به عنوان معنویت، عقلانیت و عبودیت. این سه گانه پایه انقلاب ماست. برخی متوجه نیستند. برخی عقلانیت را برمی دارند و می بینند برخی پایه های اندیشه ای با خلل مواجه می شود و ما تعبیر می توانیم بکنیم به اخباری گری صرف که این بروزات خاصی دارد و می شود به این بروزات اشاره کرد که ما نمی خواهیم الان به این نتایج و بروزات اشاره کنیم. 🔶معنویت و عرفان هم جایگاه جدی دارد یعنی همه کار برای خدا باشد و قیام لله باشد و برای خدا باشد. من مأمور به وظیفه ام که حالا در سخنان امام ره است، همین است. مامور به وظیفه بودن تعبد است ولی پشت صحنه آن معنویت است و آن خدا و خدامحوری است و لا غیر که حتی حضرت امام ره در بسیاری از جوان های پیرو خودش بنیاد کرد. و حتی در تحلیل ها هم خرمشهر را هم خدا آزاد کرد فرمودند و مشابه این موارد زیاد است؛ یک وقتی متکلمی گفت که متکلم هم این را می گوید که از او پرسیدم وقتی امام ره این را فرمود شما بار متکلمانه در غنای آن دیدید که اعتراف کرد خیر و در واقع این سخن‌هایی غنایی بیش از سطح متکلمانه دارد. 💠در قصه عقلانیت که حضرت امام ره حاضر بود خودش را بشکند ولی این عقلانیت را نگه دارد. مثالش خوب پیام قطعنامه است. با اینکه آن مخالف خواست ایشان بود ولی خود را شکست. شریعت محوری هم جدی است. که در کار حضرت امام ره است و در کنش های شاگردان مکتب امام ره می بینیم.
💠گزارش سخنرانی استاد سید یدالله یزدان پناه قسمت دوم: 🔶در نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) ✅آیا در شهادت شهید سلیمانی هم این سه ضلع هست؟ برخی می خواهند کورکورانه بروند شهید بشوند ولی ما در کار شهید سلیمانی با اینکه شجاعت و تمنای شهادت می بینیم ولی حرکت کورکورانه نمی بینیم. قبلا هم داشته ایم. نوع قلم شهید چمران را هم دیدیم. ✅جوانی که در صدر اسلام مکاشفات داشت و گزارش داشته ایم که سخنان و ناله های اهل جهنم را می شنید و پیامبر ص تأیید فرمودند و خوب درخواست دعای شهادت کردند و شهادت ایشان با چنین عمق خداخواهی ای محقق شد. 🔶 اینکه در قصه شهید سلیمانی ایشان می خواهد محل دفنش در کنار شهید یوسف الهی باشد به خاطر همین است. این را حضرت امام ره تزریق می کند که شهید نظر می کند به وجه الله. که حدیث داریم خون شهید هفت خاصیت دارد و خاصیت هفتمش این است. 🌐گاهی شهادت فی سبیل الله است و گاهی لله و فی الله می شود. تمام آنچه که در دین داریم یک سطح بالایی به نام عبادت احراری دارد که در شهادت هم مطرح است. گاهی قد و قامت یک شهید در حد رفتن به بهشت است ولی گاهی شهادت شهادت احراری است. ♈️این دست نوشته آخر شهید سلیمانی است که من خواهان دیدارت هستم...دیداری که موسی ع را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود. این منطق برتر شهادت است که اینجا معنویت عمق پیدا می کند. اینکه خدایی می خواهم بشوم. ما در مورد اباعبدلله ع این را دیدیم که در نهایت وقتی بر زمین افتاده اند لامعبود سواک را سر می دهد. شهادت متعالی شهادت احراری می شود نه شهادت فی سبیل الله. و البته آن هم کم نیست. برخی جوان ها این را می خواهند که بد نیست ولی منطق نهایی نیست. به تعبیر حضرت امام ره این را در اسلام ناب محمدی ص داریم. 💠عقلانیت را در شهادت و معنویت را خیلی پرتر می شود مطرح کرد حتی اندیشه صبر و جهاد را باید بر همین اساس توضیح داد. ادبیاتی که علامه در المیزان دارد که شهادت فی الله و فی سبیل الله را از هم جدا می کند همین است. ✅شهادت اگر بخواهد از بعد عبودیت و شریعت هم مطرح بشود، این است که قرار نیست فقط بروم جلو و صف را بشکنم بلکه بندگی کردن است. اگر کسی بتواند توضیح دهد عقل و عرفان و شریعت کنار هم قرار بگیرد چه معجونی را پدید می آورد خیلی عمق پیدا می شود. چیزی که طراوت می دهد جمع این سه گانه است و از اعوجاج ها و خشکی ها جلوگیری می کند. در همان معنویت هم عقلانیت جمع می شود و هم شریعت. این مؤلفه ها در شهید سلیمانی جمع شده است. در نامه آخر شهید چمران هم توضیحاتی دارد که ای دست ها و پاها مبادا کوتاهی کنید که می خواهی به محضر خدا برسی. این هم از همین نوع است. 🔷مؤلفه و جهت دیگر دنیا و آخرت و توحید است، برخی جوری توضیح می دهند که دنیا فقط مهم است که این دیگر خیلی پرت است. اما برخی دیگر توضیح می دهند که دنیا هیچ اصالتی ندارد و هیچ جهت توجهی نیاز ندارد تبدیل می شود به یک زهد خشک بی منطق که این عملا حذف آن عقلانیت است. برخی می گویند معنویت و جوری توضیح می دهند که گویا دنیا حذف می شود. و این خطاست. دنیا مهم است چون سعادت من و اجتماع را رقم می زند. 🔶این توضیح خوشی دارد در اندیشه صدرا؛ سعادت معنوی توحیدی را نمی توانید جوری طرح کنید که دنیا و بدن را حذف کنید. حتی فرض کنید اگر آخرتی نباشد به خاطر عزت مندی به دنبال مقاومت و ظلم ستیزی می بودیم. کسی هم که برای معنویت کار می کند اندیشه ظلم ستیزی را برنمی دارد. رنگ اخروی می دهد چون می خواهد به رنگ اصلی درآید. در مکتب امام و در مکتب شهید سلیمانی دیدیم که یک بغض نسبت به ظالم دارند نه به خاطر اینکه خدا گفته است. بلکه به خاطر اینکه ظلم بد است و این همان جمع متعادل است.
💠گزارش سخنرانی استاد سید یدالله یزدان پناه قسمت سوم: 🔶در نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) ♈️اندیشه مطرح در آیه ان الله اشتری من المؤمنین در یک جاست ولی تمامش این نیست که فقط جنت به معنای معهود نتیجه باشد.....در کنارش شهید ینظر الی وجه الله است که این خیلی اوج پیدا می کند. برخی این سه گانه ظلم ستیزی، بهشت رفتن و معنویت را جمع می کنند. کسی که خدا رامی خواهد، بهشت را هم می خواهد نه به خاطر خود بهشت بلکه لبخند خداوند را در آن می جوید. او جمع کرده است بین بهشت و منطق توحیدی. برخی گفته اند چرا بهشت را حذف می کنید. بهشت جای توجه حق است به نحو برگ افتخار و جای توجه حق است. در مورد ظلم ستیزی هم معتقدم که این هم حق است چون با حقیقت انسانی سازگار است. ظلم ستیزی به بهشت می برد و محبوب خداست. ✅یک سه گانه یا چهارگانه دیگر است؛ که این اصل اندیشه شیعی است. شیعه سه اندیشه ممتاز دارد و تقریبا موتور محرکه اوست؛ یکی ولایت است، دیگری شهادت و سومی امید است. این را در سه امام ع دیده است( اولی در حضرت امیر ع دیده است و در فرزندان آن حضرت، شهادت را در امام حسین ع و سومی را در قیام حضرت حجت عج و آینده خوش و رحمت الهی دیده است. این سه معنا ولایت پذیری، شهادت طلبی(شهادت پذیری با همه آثارش) و امید به قیام حضرت حجت ع است. همیشه شیعه با این سه گانه نفس می کشد. و ولایت پذیری محور می شود. 💠این ولایت پذیری را شهید سلیمانی خیلی خوش پیاده کرد. سه بار قسم می خورد که مهم ترین شرط عاقبت بخیری رابطه قلبی با حکیمی است که سکان دار انقلاب است. ما الان کسانی را داریم که نوعی مستقل می خواهند خدمت بدهند که این نوعا خلل ایجاد می کند. 🔷درباره امید هم صحبت ایشان در جنگ 33 روزه است که می دیدیم امید ما قطع می شود. در آن نقاط خیلی کور نوع شیعه به ائمه و حضرت زهرا س و حضرت ولیعصر عج متوسل می شوند که باز در کار و توسلات ایشان دیده می شود 💠باید بر فرهنگ شیعه این اندیشه ها مستولی باشد. و بعد از جوان بخواهیم که این مسیر را برود. 💠شخصیتی مثل ایشان در اوج لطافت قرار دارد. لطافت های انسانی و ولایی. گاهی می گفتیم تضادی است در امیرالمؤمنین ع در اینجا(که هم جمع رحمت و هم غضب الهی است) اینجا هم به مراتبی دیده می شود که سرّش جمع شدن این سه گانه است. ❎حالا چنین اضلاعی وقتی که کنش درست می کند؛ کنش اجتماعی بی مرز و بی انتها درست می کند. کسی که منطق احدی الحسنین و منطق شهادت فی الله را پذیرفت ،کسی که اندیشه شهادت دارد فعل و کنشش به اتمام نمی رسد به علاوه هر جا شیعه و مسلمان و مظلومی در خطر و ظلم باشد او هست و یک بی مرزی دیگر دارد و آن بی مرزی از حیث عمق است. کسی که می خواهد شهید فی الله بشود پایان ندارد و می داند باز خیلی کار دارد. قد و قامتس اخلاص و کنش اجتماعی اش بی پایان می شود. 🔷درباره حضرت امام ره خودشان برای یک عالم ربانی بیان می کنند که من از خودم حسابرسی کردم که برای مردم انجام می دهم یا برای خدا. و دیدم وقتی برای خدا انجام دادم چقدر بی پایان شد. اخلاص آیا می تواند موجب توحد اجتماعی شود یا نه؟ بله پاسخ همین است و می توان تحلیل را انجام داد که چگونه توحد اجتماعی می آفریند. اخلاص است که کار را بی مرز می کند.
استاد امینی نژاد عرفان اسلامی، تمدن‌ساز است و نه تمدن‌سوز گزارش سخنرانی جناب استاد امینی نژاد در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" با عنوان "تاثیر جهاد اصغر بر جهاد اکبر در بیان ابن عربی" 👇👇
✅گزارش سخنرانی جناب استاد امینی نژاد در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" با عنوان "تاثیر جهاد اصغر بر جهاد اکبر در بیان ابن عربی قسمت اول 🔷برخی درباره عرفان اسلامی قائل هستند که عرفان اسلامی تمدن سوز است نه تمدن ساز. برخی مدعی شواهد تاریخی و متنی هستند. می گویند ما نمی توانیم بر پایه عرفان اسلامی تمدن بسازیم. در برخی مباحث این نکات مورد بررسی مفصل تر واقع شده است. 💠اما واقعیت به لحاظ شواهد متراکم و هم اقدامی که حضرت امام ره داشت این است که باید گفت این عرفان اسلامی تمدن ساز است. علت اینکه عرفان اسلامی تمدن ساز است خود وضع دین و آیات و روایات است و نسبتی که عرفان با این منظومه دارد. ما در آیات و روایات داریم رهبانیت و تبتل و انقطاع الی الله. البته بیش از این ها هم هست. ما وقتی آیات و روایات را مشاهده می کنیم مغزش مسئله توحید و گرایش به خداوند متعال است. 🔷 در همان رهبانیت که در روایتی لکل نبی رهبانیه ولی به حسب شرائط خاص بروز و نمود معنویت به شکل خاصی است. در زمان حضرت مسیح ع ای بسا انقطاع الی الله به گونه ای خاص است. ما می بینیم حضرت مریم و حضرت یحیی و حضرت عیسی علیهم السلام ازدواج نکرده اند و بعد از حضرت عیسی ع ما مسئله سیاحت و سر به بیابان گذاشتن زیاد است. در رهبانیت مسیحی بخشی دینی است و برخی پردازش های دیگر است که ضرورتا منفی نیست. اما وقتی به زمان ختمی می رسیم، نبی ختمی ص با توجه به شرائط، ایشان رهبانیت را به سمت ویژه ای جهت می دهند. مثلا سیاحت امت را ایشان جهاد معرفی می فرمایند. یا رهبانیت امت را نماز و روزه و حج و جهاد را معرفی می کنند. ماهیت و هویت انقطاع الی الله در یک ساختار جدیدی قرار می گیرد. این معنا بعدا در میان عارفان مسلمان رواج پیدا کرده است. 🔷بعدا در فضای اسلام گرایش های رهبانیتی که در فضای مسیحیت می بینیم اینجا مشاهده نمی شود. تعدیل شده است. مثلا درباره تبتل روایتی هست که خانمی می آید خدمت امام صادق ع و می گوید مادرتان فاطمه زهرا س بتول بود و من هم می خواهم چنین شوم. امام صادق ع پرسید می خواهی چه کار کنی؟ گفت می خواهم ترک ازدواج کنم. حضرت فرمود مادر من بتول بوده و متبتله بود ولی ازدواج کرد و فرزندداشت و همسرداری کرد. اینجا تبتل و رهبانیت و انقطاعی که در اسلام هست که در قالب دخالت ها و حضورهای اجتماعی حاد می تواند شکل بگیرد. مثلا در نگاه محی الدین ابن عربی می گوید روح عرفان عملی مجاهده است. مجاهده تحمل مشقت های جسمی است برای رسیدن به خداوند متعال است. 💠خوب این البته در نماز و صوم و مانند آن هم هست. این تحمل را و مجاهده را اینجور معنی وقتی کردید می بینید اوج آن در جهاد اصغر بروز پیدا می کند. هیچ مشقت بر بدنی اشد از جهاد اصغر نیست. به تعبیر محی الدین ابن عربی انسان می خواهد خون خود را در راه خدا بریزد. مهم ترین مشقتی که می تواند بر بدن وارد شود همین ریخته شدن خون است. 🔶در فتوحات ج 2 ص 146 بیان ایشان این است. فلما كان إتلاف المهج أعظم المشاق على النفوس لهذا سمي جهادا؛ با اینکه در نماز و روزه مجاهده هست ولی به آن ها نگفته اند جهاد ولی به جهاد اصغر گفته شده است. به همین خاطر گویی مجاهد مثل دائم الصیام و دائم الصلاه است. در ج 4 ص 463 می گوید.... حتى يرجع إلى أهله بما اكتسبه من أجر أو غنيمة إنه كالصائم القائم القانت بآيات اللَّه لا يفتر من صلاة و لا من صيام حتى يرجع المجاهد و قد عرفت بالحدیث الصحیح که ان الصوم لا مثل له و قد قام الجهاد مقامه و مقام الصلاة و ثبت هذا عن رسول اللَّه ص .‏ 🔵 باز در فتوحات ذیل آیه التائبون....و بشر المؤمنین که قسمت به قسمت عنوان هایی را که در آیه شریفه آمده است درباره سالکان الی الله مطرح می کند تا می رسد به سائحون که در اصل لغت به معنای سیاحت است که اشاره دارد به سابقه تاریخی این امر در ادیان که سیاحت معنوی بوده است، ولی در فضای سیاحت اسلامی این را جهت داد به سمت حج و جهاد است. و حتی در اسلام بروزات معنویات گرایانه در ادیان سابق به سمت اعتکاف در مسجد در قبال گوشه گیری های در غارها مطرح شد.
✅گزارش سخنرانی جناب استاد امینی نژاد در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" با عنوان "تاثیر جهاد اصغر بر جهاد اکبر در بیان ابن عربی قسمت دوم 🔷اگر روح معنویت الهی کمال انقطاع الی الله است و رهبانیت است و رهبانیت معنای حقیقی اش این است دیگر نمی توان از تمدن سوزی معنویت اسلامی سخن گفت. با تعبیر تعرف الرهبانیه فی وجوههم، چندین روایت وجود دارد رهبانیت و مسئله انقطاع را توضیح می دهد. 🔷در اصل مسیحیت التزام به عدم انجام ازدواج نبود بلکه حسن آن بود. در زمان رسول خدا ص همین رهبانیت ها شکل داشت می گرفت ولی رسول خدا ص این را به سمت خاص جهت داد. ♈️بنابراین باید بگوییم جهاد در راه خدا تبتل و رهبانیت است و این در مجاهد فی الله است. جهاد باید ابزاری برای سلوک و خودسازی تلقی بشود. 🔷اگر حقیقت عرفان اسلامی گذشتن از خود باشد، حالا باید ببینیم برنامه های متعدد سلوکی چه میزان می تواند این را تأمین کند. بسیاری از برنامه های سلوکی گاه ظاهرش ازخود گذشتن ولی باطنش خودپرستی شده است. مانند رسیدن به قدرت ها و بهره مندی هاست. 🔶اما در عباداتی که سخت می شود این فرصت خیلی بهتر مطرح می شود مانند نماز شب و روزه در روزهای تابستان که یا مخفی است یا مشقت واضحی دارد. 🔷امر به معروف و نهی از منکر گاه در مسیر سلوک معنادارد و گاه بعد از رسیدن به حق تعالی، معنی دارد. جهاد هم همین طور است. به بیان دیگر اگر محتویات توسط عرفا مطرح شد و ما در حضرت امام ره می بینیم که ایشان سلوک و بلکه دیدار الهی را به نحو جدی و عملیاتی در صحنه عملیات تربیت جمعی قرار داده است. ♈️ حضرت امام ره در مورد آن حدیث شهادت روی نقطه آخر دست گذاشته است و این یک مکتب تربیتی ویژه است. گاهی فرد خودسازی می کند و بعد جامعه سازی می کند(اشهد ان محمدا عبده و بعد رسوله) دخالت در اجتماع یک منطق دیگر هم دارد و آن هم برای خودسازی است. دخالت سیاسی گاهی حذف دیگران است برای مطرح شدن خود است. این یک منطق غلط است. ❎ همین تجربه را در خانواده می توان داشت؛ در خانواده می تواند همه برای من باشد یا من برای همه باشم. در صحنه اجتماعی مردم را بروز و ظهور الهی و عیال الله می بیند. در این مسیر می تواند توکل، فناء و مانند آن را برداشت کند. 🔶ابن عربی نام دو نفر را می برد که به شکل جهاد به مقامات رسیده اند. یک نوجوان اندلسی به نام احمد بن همام که در نوجوانی و پیش از بلوغ به مقامات رسیده است. کان من کبار رجال مع صغر سنه...انقطع الی الله تعالی علی هذا الطریق. ج 4 ص 478 می گوید اگر خودش نمی تواند در جهاد باشد باید در فکر تجهیز مجاهدان باشد و در غیر این صورت شعبه ای از نفاق در چنین کسانی است.
🔘چگونه قربانی شدن حماسه می‌سازد؟ 🔻دکتر حبیب‌الله بابایی، رییس گروه مطالعات فرهنگ و تمدنی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در نشست «جهان مقاومت پس از سردار سلیمانی» در دانشگاه باقرالعلوم (ع): 🔹بنده در کتاب رنج عرفانی و شور اجتماعی در یکی از فصل ها و مقالات به بحثی پرداختم تحت عنوان «شجاعت و شهادت یا دوگانه قربانی و قهرمانی در اندیشه اسلامی؟» این نگاه تلاش می‌کند به پاراداوکسی پاسخ بدهد که این پاسخ از ماهیتی الهیاتی برخوردار است تا یک پاسخ جامعه‌شناختی. و آن پارادوکس اساسا این هست این است که قربانی شدن یا مظلومیت چگونه می‌تواند قهرمانی یا حماسه بسازد؟ این پارادوکس را به شکل دیگری هم می‌توان مطرح کرد به این بیان: شهادت که امری عدمی است انسان چگونه می‌تواند عزتی بسازد که امری وجودی و ماندگار به حساب آید؟ 🔸نقطه عطفی که بنده در حل این پارادوکس و این تناقض دارم اشاره به دو نفس یا دو من هست که شهید مطهری در کتاب جاودانگی و اخلاق و همچنین در کتاب تعلیم و تربیت اسلام اشاره می‌کند. یکی من علوی است و یکی من سفلی است. که متن کوتاهی را از ایشان نقل می‌کنم: «یک خود یا یک من که خوب دیدن او عجب است. بزرگ دیدن او کبر است و خواستن او خودخواهی و مذموم است. با او باید جهاد کرد و به چشم دشمن به او نگاه کرد و با هواهای او باید مبارزه کرد. و یک خود دیگر که باید آن را عزیز و محترم شمرد و باید آزادی اش را حفظ کرد و باید قوت و قدرتش را حفظ کرد و آلوده به ضعفش نکرد.» 🔹عرض کنم در نسبت میان این دو من و ارتباطی که آن دو با یکدیگر می‌یابند نکته‌ای را بنده باز آورده ام که اساسا این من علوی و معنوی انسان که بعد حقیقی و معنوی انسان را تشکیل می‌دهد و مشترک میان من (self) و دیگری (other) است. می‌تواند موجِّهی باشد برای آدمی که خود مجازی‌اش را قربانی خود حقیقی یا علوی کند. در حقیقت پارادوکس اینجا حل می‌شود که یکی را فدای دیگری خواهیم کرد. 🔸نکته مهمی که به نظرم اهمیت دارد و ارتباط موضوع این جلسه و شهید بزرگی مثل شهید سلیمانی را با دوگانه مذکور می‌توان برقرار کرد، این است که اساسا خودقربانی یا شهادت، به معنای از دست دادن خود نیست. بلکه به دست آوردن خود و بهبودی و پیشرفت در آن است. اینجا منظور از خود، خود حقیقی است. در واقع چنان مرگی حیات بخش است و چنان حیاتی تنها از طریق چنین مرگی حاصل می‌شود. هرچند این نکته شاید در نگاه بدوی تناقض‌آلود به نظر برسد که آدمی چگونه خود را از طریق قربانی کردن بهبود و توسعه بخشد و از رهگذر مرگ به حیات و زندگی برسد، ولی با توجه به دو نوع خودی که بیان شد، این تناقض قابل حل است. 🔹اینجا نکته‌ دیگری وجود دارد که بنده در مقاله خون خدا به آن اشاره کردم و به نظرم نکته مهمی است: اساسا یک چنین قربانی کردن زمانی به سطح تمدنی خودش می‌رسد که طبق حدیث قرب فرائض و نوافل، این قهرمانی و این قربانی فی سبیل‌الله باشد. فی سبیل‌الله بودن باعث می‌شود که قربانی و قهرمانی در مقیاس خود خدا فعال می‌شود و می‌تواند آثار اجتماعی بگذارد و کاری که عملا در راه خدا انجام نمی‌شود هیچ گاه نمی‌تواند این ماندگاری و اثرگذاری را در این مقیاس وسیع در پی داشته باشد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌ https://eitaa.com/BouNEWS
✅ آغاز به کار سلسله نشست های تخصصی گفتمان انقلاب در مدرسه فیضیه ♈️یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ سخنرانی استاد نجف لک زایی مدرسه فیضیه مدرس زیر کتابخانه قدیمی
🔷گزارش تصویری نشست خبری بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی 💠https://b2n.ir/719787
💠گزارش تصویری سلسله هم اندیشی خلق پول| نشبت سنجی خلق پول با عدالت https://b2n.ir/755683
🔳عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ✅تخصصی‌شدن تنها راه پاسخگویی فقه در دوره معاصر است 🔹عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تخصصی‌شدن، تنها راه پاسخگویی فقه در دوره معاصر است گفت: آیت‌الله رفسنجانی بحث تخصصی شدن اجتهاد را مطرح کرد و دیگرانی هم ادامه دادند، ولی جای اصلی این موضوعات در حوزه است و نه مردان سیاست و حوزه باید به این موضوعات بپردازد. ✅ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی‌کوشا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۱۹ بهمن‌ماه، در نشست مشق اجتهاد در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه گفت: فقه مضاف تنها راه برای توسعه عرصه‌های مختلف فقه است و این مسئله هم بدون توجه به فقه مطلق ممکن نیست. 🔹وی افزود: برخی فقه‌ها که به صورت مضاف کاربرد دارند اساساً نه فقه هستند و نه فلسفه فقه بلکه به عنوان دانش مستقلی مانند فقه‌الحدیث هستند. 💠چزئیات خبر در لینک زیر 💠https://b2n.ir/582237 💠با ما همراه باشید. 🌐https://eitaa.com/isca24
🔹با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ✅همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار می شود 🔳همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باسخنرانی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۴ بهمن ماه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار می شود. 🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر ثنائی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع «همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب وتمدن نوین اسلامی» در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد گفت: دفتر تبلیغات با توجه به رویکرد مسئله محوری در مواجه با موضوع بیانیه گام دوم، اقداماتی تعیین کرده که از جمله آن برگزاری همایش با اهداف چون تبیین محورهای و ابعاد مختلف بیانیه و گفتمان سازی برای مهمترین ماموریت های نسل جوان به ویژه در نهادهای علمی کشور به منظور تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/241976 💠با ما در فضای مجازی همراه باشید 🌐https://eitaa.com/isca24
🔷نشست تخصصی گروه علمی فلسفه سیاسی جلسه ۹۵ 🔶ویژه اعضای مجمع حکمت اسلامی 🔷استاد:آقای دکتر محمد پزشکی 🔷زمان:چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ 🔶مکان:اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💠قم خیابان ۱۹ دی کوچه ۱۰ فرعی اول سمت چپ
✅بخشی از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین ثنایی در نشست خبری همایش بیانیه گام دوم انقلاب♈️
دکتر سیدمجید ظهیری مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید؛ ✅پایگاه دانشی کلام در حوزه علمیه خراسان آغاز به کار نمود 💠قرارگاه علوم عقلی حوزه علمیه خراسان از این پس فعالیت های خود را در قالب سه پایگاه دانشی ادامه می دهد. ⬅️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سید مجید ظهیری مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی حوزه علمیه خراسان با بیان این که قرارگاه های دانش محور حوزه علمیه خراسان تا کنون موفقیت های بزرگی کسب کرده اند و در راستای توسعه دانشی این حوزه گام های بلندی برداشته اند، گفت: بخشی از این موفقیت ها و دستاوردها به صورت محصولات و خروجی ها در قالب نمایشگاه های دوره ای حوزه علمیه خراسان که به مناسبت های مختلف برگزار شده، در معرض دید طلاب و عموم مردم قرار گرفته است. مدیر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: 🔳اینک در گامی جدید و در تداوم تحول دانشی حوزه علمیه خراسان، قرارگاه حکمت و کلام که به توسعه و تعمیق علوم عقلی در این حوزه می پرداخت، در سه پایگاه دانشی ۱) فلسفه و دانش های وابسته، ۲) کلام و دانش های وابسته و ۳) منطق و دانش های وابسته، کار خود را ادامه می دهد. اولین پایگاه دانشی که اعضای آن توسط مدیر محترم این حوزه تعیین شدند اختصاص به کلام و دانش های وابسته دارد. وی هدف از این اقدام را توسعه دانش کلام، تجمیع ظرفیت های کلامی حوزه علمیه خراسان و هم افزایی اندیشمندان و متفکران این عرصه دانشی دانست و افزود: پایگاه «کلام و دانش های وابسته» با حضور اساتید معظم، حضرات آیات و حجج اسلام حاج مهدی مروارید، حاج محمد مروارید، حاج محمدهادی عبدخدایی، استاد محمدتقی سبحانی، حاج سید عبدالهادی مرتضوی، حاج سید مسعود مرتضوی، اینجانب و معاونین محترم آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان شکل گرفته است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/202142 🔷با ما در فضای مجازی همراه باشید 🌐https://eitaa.com/isca24
◾️عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد: ✅اولین نکته در گلستان سعدی، گزارش ناامنی سیاسی و اقتصادی است 🔷حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی: سعدی برای تقویت حکومت رعایت برخی مسائل اقتصادی از جمله توجه به رعیت و سربازان، عدم افزایش خراج را موثر دانسته است. 🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی «گزاره های تمدنی در گلستان سعدی» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به همت گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد. ⬅️دکتر اورعی در آغاز مباحث خود بیان کرد: اولین نکته در گلستان سعدی، گزارش ناامنی سیاسی و اقتصادی است. تمامی موقعیت های جامعه از پادشاه گرفته تا رعیت دچار چنین ناامنی هستند؛ آنقدر وضعیت اشخاص و اموال و آبرویشان در معرض ناامنی قرار گرفته که سخن سعدی، آمیخته به چنین مطالبی است. از آنجایی که گلستان سعدی هدیه به پادشاه وقت بوده و پادشاهان نیز معمولا اول کتاب را می خواندند، بخش اول کتاب به سیرت پادشاهان اختصاص داده است. 🔳عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی، درباره اداره جامعه ابتدا به نظرات تعدادی از حکماء و فلاسفه پرداخت و گفت: افلاطون و ارسطو معتقدند که فرد حکیم باید بر مردم حکومت کند. در آثار فارابی هم چنین چیزی مشاهده می شود. اما خواجه نظام الملک بر این نظر است که این خصوصیات بایستی در چند نفر باشد تا با یکدیگر همکاری کنند. اما سعدی نشان می دهد که همکاری حکیمان با حاکمان ناشدنی است. 🔷جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/202142 🔷با ما در فضای مجازی همراه باشید. کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان تلگرام https://t.me/isca24 کانال معرفی آثار علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isaca24 آرشیو صوت نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isaca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آپارات https://www.instagram.com/isca.ac.ir صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اینستا گرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir