eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
801 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅تالیف کتاب «بررسی شبهه اقتباس قرآن از عهدین» ⬅️مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تألیف کتاب «بررسی شبهه اقتباس قرآن از عهدین» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن این پژوهشگاه خبر داد. ✍️به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از ظهور اسلام و نزول قرآن، دشمنان تلاش وسیعی کردند تا رابطه قرآن را با آسمان انکار کنند و پیامبر اکرم(ص) را دروغگو جلوه دهند. 🔷وی گفت: از جمله شبهات برای رسیدن به این هدف، شبهه اقتباس قرآن از منابع وحیانی پیشین، به‌خصوص عهدین است که بسیاری از مستشرقان و اصحاب کنیسه و کلیسا نیز آن را در قرون اخیر دنبال کرده‌اند. 🔳مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: برابر بررسی ها، پاسخ‌های داده شده، افزون بر نقصان، همه جانبه و کافی تشخیص داده نشد، از این رو بازخوانی شبهه و ابعاد آن و ارائه پاسخ های مناسب تر در دستور کار قرار گرفت. 🔲وی افزود: هدف از این پژوهش، دفاع از قرآن و پاک کردن غبارهای فتنه و شبهات از چهره «نور مبین» است تا مردم در اعتقاد به آن دچار تزلزل نشوند. ❎حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی انجام شده و منابع آن کتابخانه‌ای است، اظهار داشت: منابع مستشرقان و نیز کتاب‌ها و مقالات ناظر بر آثار آنان مطالعه و پاسخ‌های مناسب ارائه شده است. ⬅️وی با بیان این که پژوهش حاضر شبهات مدعیان برگرفتگی قرآن از تورات و انجیل را بررسی و پاسخ داده است، گفت: پژوهش پس از مفهوم شناسی، سیر تاریخی ادعای اقتباس قرآن از عهدین را از عصر نزول تا جنگ های صلیبی و عصر حاضر را بیان کرده و نشان داده که دشمنان برای مبارزه با قرآن، با ترجمه قرآن، تحقیق در زمینه اختلاف قرائات و... آغاز کرده‌اند. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/298388
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت می گیرد:پاسخ به شبهه اقتباس مطالب قرآن از کتاب مقدس در قالب یک کتاب 🔷مدیر گروه مطالعات تطبیقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برخی شبهه ای مطرح کردند که قرآن مطالب خود را از کتاب مقدس اقتباس کرده است و قرآن اصالت ندارد، از انتشار کتابی در پاسخ به این شبهه خبر داد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسملین محمدعلی مبینی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از بحث هایی که مستشرقان معمولاً ناظر به قرآن مطرح کردند، بحث اصالت قرآن است. 💠وی گفت: برخی شبهه ای مطرح کردند که قرآن مطالب خود را از کتاب مقدس اقتباس کرده است و قرآن اصالت ندارد و اخیراً مستشرقان این شبهه را نقد و این دیدگاه را انکار کردند و رأی به اصالت قرآن دادند. 🔲مدیر گروه مطالعات تطبیقی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خانم انجلیکا نویورث طرفدار اصالت قرآن است و دیدگاه مستشرقان سابق را نقد کرده و یک رویکرد همدلانه با مسلمانان دارد؛ آقای دکتر موسوی علیزاده دیدگاه نویورث را به خوبی مطرح کرده و توصیف خوبی انجام داده و دیدگاه ایشان را قابل نقد دانسته و مورد انتقاد قرار داده است. 🔳وی با اعلام خبر انتشار این اثر در آینده نزدیک به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این اثر تألیف حجت الاسلام والمسلمین سید حامد علیزاده است که پروژه مذکور روبه اتمام بوده و به زودی منتشر خواهد شد. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/634490
✅یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:کرونا خدمت به خلق را به عنوان یک آئین، وارد مناسک جمعی ما کرد 💠لکزایی گفت: اتفاقی که در جامعه ما رخ داد و باعث شد که از پس مدیریت این فضا برآییم این بود که فرصت خدمت به عنوان گونه‌ای از مناسک جمعی جدید در جهت کمک به دیگران از سوی مردم ما به رسمیت شناخته شد. 🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با «شریف لک زایی»، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تاثیرات ظهور پدیده کرونا و تبعات آن بر مناسک دینی، پوست اندازی و تحولات کارکردی مناسک جمعی و ارتباط میان بلایای جمعی و گرایش به معنویت است. ✍️امروز در فضای پس از کرونا برخی از افول مناسک دینی به ویژه مناسک جمعی سخن می گویند. آیا بحران هایی نظیر کرونا می تواند به تعطیلی مناسک دینی منجر شود؟ جامعه ما به ویژه در این چند ماه چه پوست اندازی ها و تحولاتی را در این عرصه شاهد بود؟ 🔲آنچه در ماه های گذشته و پس از وقوع رخداد کرونا شاهد بودیم شوکی به جامعه ما بود با وجود این که ما در یک جامعه دیندار زندگی می کنیم اما به خاطر ناشناخته و گنگ بودن واقعه، بسیاری در شوک و نگرانی بودند و طبیعتا برخی از مردم تصور کردند که بحث دینداری هم تحت الشعاع این رویداد قرار گرفته است بنابراین فضای بسیاری متفاوتی هم شکل گرفت. البته در این میان برخی هم بر طبل بی تاثیر بودن مناسک مذهبی و غیرمنطقی بودن اعتقاد و باور دینداران هم می کوبیدند و حواشی این بیماری را بسیار برجسته می کردند و نوعی تقابل میان علم و دین را هم شکل می دادند و تصورشان این بود که جامعه دینی ای مثل ایران گرفتار این ویروس مهیب شده است و در این میان مناسک دینی در چنین فضایی پاسخگو نیست. همچنان که احتمالا به یاد دارید و در رسانه ها و شبکه های اجتماعی هم بازتاب داشت در آن روزها بسیاری تلاش کردند با استفاده از فضای پیش آمده بر ناکارآمدی مناسک دینی تاکید شود به ویژه این حمله ها را در موج اول کرونا بیشتر شاهد بودیم. در این موج علیه نهادهای سنتی مثل نهاد مذهب و مناسک مذهبی تبلیغ و جریان سازی و نوعی بی خاصیت بودن آن ها از سوی بنگاه هایی که در تقابل و ضدیت با دینداری هستند، تبلیغ می شد. اما نکته جالب و قابل توجه این بود که در موج دوم کرونا وقتی جوامع مدرن مشخصا اروپایی ها و آمریکا که جوامع پیشرفته تلقی می شوند تحت تاثیر این ویروس قرار گرفتند فضای حیرت و استیصال در آن جوامع اوج گرفت. 🔷جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/936984
✅گزارش تصویری دومین پیش اجلاسیه كرسے نظریه پردازی آئینگی وحی؛ حکومت و قانون در سنت فلسفه سیاسی اسلامی 🌐https://b2n.ir/576730
هم اکنون نشست حکمرانی در قرآن با ارائه استاد نجف لک زایی
✅دکتر شریف لکزایی:تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و غیرجهادی محقق نمی شود ⬅️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بی شک تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و رویکرد غیرجهادی محقق نمی شود. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،دکتر شریف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) مبنی بر لزوم تبیین و ترویج گفتمان تحول خواهی و تحول گرایی به تاسی از سیره و اندیشه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: بنده پیشتر هم در باب مقوله تحول در حوزه به این نکته متذکر شده بودم که بر اساس فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب، اندیشه تحول خواهی و ایده ای که می خواهد به ایجاد تحول بپردازد، در وهله نخست دارای اهمیت خاصی است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/574274
هدایت شده از کتابشناخت
🔶پادکست(فایل صوتی) معرفی کتاب راه‌های شرعی سپرده‌گذاری در بانک‌ها 🔹نویسنده: محمدحسین، احمدی، و سیدمحمد حسینی؛ 🔳تهیه کننده: پژوهشکده فقه و حقوق 🔳کاری از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅بشنوید 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/437
هدایت شده از کتابشناخت
معرفی کتاب راه‌های شرعی سپرده‌گذاری در بانک‌ها.mp3
2.72M
🔶پادکست(فایل صوتی) معرفی کتاب راه‌های شرعی سپرده‌گذاری در بانک‌ها 🔹نویسنده: محمدحسین، احمدی، و سیدمحمد حسینی؛ 🔳تهیه کننده: پژوهشکده فقه و حقوق 🔳کاری از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅بشنوید 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/437
هدایت شده از کتابشناخت
⬅️پادکست (فایل صوتی ) معرفی کتاب را ه‌های شرعی سپرده‌گذاری در بانک‌ها از سایت شنوتو بشنوید. 🔷https://b2n.ir/688221 ⬅️پادکست (فایل صوتی ) معرفی کتاب را ه‌های شرعی سپرده‌گذاری در بانک‌ها از رادیو پژوهش بشنوید. 🌐https://b2n.ir/003515
✅دکتر احمد شاکرنژاد:معنویت‌گرایان جدید به از خود گذشتگی برای خدمت به خلق باور ندارد 🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح فعالیت‌ها و افکار معنویت‌گرایان در موضوع کرونا اشاره و تأکید کرد: معنویت‌گرایان جدید اعتقادی به نثار جان برای خدمت به دیگران ندارند. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا به نقل از خبرگزاری ایکنا از قم، سی و یکمین نشست از سلسله نشست‌های کرونا و زندگی مؤمنانه شامگاه پنجشنبه، ۲۲ خردادماه به‌همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد قم، برگزار شد که با ارائه بحث از سوی احمد شاکرنژاد، عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع کرونا و معنویت‌گرایی جدید همراه بود. ❎شاکرنژاد در ابتدای این نشست گفت: چالش‌های مدعیان معنویت در دوران کرونا بسیار آموزنده است که می‌توان از مدعیات آن‌ها زمینه‌های شناخت بهتری از آن‌ها پیدا کرد. 🔲وی افزود: در یک نگاه عام می‌توانیم انواع معنویت‌گرایی را به چهار دسته کلی تقسیم کنیم که شامل معنویت زاهدانه، معنویت عارفانه، معنویت اجتماعی و معنویت قهرمانانه است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/144103
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛پیش اجلاسیه دوم نظریه «آئینگی وحی، حکومت و قانون در سنت فلسفه اسلامی» برگزار شد ⬅️پیش اجلاسیه دوم نظریه «آئینگی وحی، حکومت و قانون در سنت فلسفه اسلامی» در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برگزار گردید. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جلسه با تلاوت آیاتی از کلام¬الله مجید آغاز گردید و دبیر جلسه ضمن خوش¬آمدگویی به حاضران مصوبه پیش¬اجلاسیه اول را قرائت نمودند و از ارائه¬کننده نظریه جناب حجت¬الاسلام و المسلمین آقای یزدانی مقدم خواستند به مدت ۲۰ دقیقه مباحث خود را مطرح نمایند. حجت الاسلام و المسلمین آقای یزدانی مقدم در توضیح نطریه خود گفتند: «آئینگی وحی الهی به مثابه یک نظریه تکاملی فلسفه سیاسی درباره تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون» است. 🔷پرسش اصلی مقاله/نظریه آن است که «استفاده و استنباط از وحی برای شرایط و مقتضیات تاریخی تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟». مدعای مقاله/نظریه این است که: پیامبر همچون آئینه‌ای، حقایق عقلی را با وحی الهی دریافت و به مردم ارائه می‌کند. با توجه به آئینه بودن نفس شریف پیامبر در دریافت وحی الهی، و نقش آئینه در بازنمایی حقیقت دریافتی، پیامبر حقایق دریافتی را به تناسب شرایط فرهنگی و تمدنی و اجتماعی و ...؛ به مردم رسانده است. ازین رو پیامبر در شرایطی متفاوت، پیام الهی را به تناسب شرایط جدید در اختیار مردم قرار می‌دهد. به همین ترتیب در صورت انتقال وحی آن پیامبر به شرایط جدید؛ استنباط احکام الهی در شرایط جدید نیازمند تفقه و تعقل و اجتهاد است. این نظریه در چارچوب فلسفه سیاسی فارابی و ابن سینا ارائه می‌شود. نظریه، حاصل تأمل در نظریه‌های وحی در فلسفه سیاسی و متون مربوطه و تحلیل آنهاست. 💠نتایج نظریه آن است که: حقیقت جان آدمی که ناطقه اوست وحی را دریافت می‌کند. آنچه توسط ناطقه دریافت می‌شود، حقایق کلی عقلی است که در طی فرآیند درونی پیامبر به حقایق جزئی هم تبدیل می‌شود. بنابراین از نتایج نظریه؛ عقلانی بودن دین و امکان عقل ورزی در دین است. تأثیر نظریه در طرح و نتیجه موضوعاتی مانند مناسبات دین و فلسفه سیاسی، دین و سیاست، تحلیل و بررسی دین و شریعت، فلسفه تشریع و قانونگذاری، ویژگی¬ها و وظایف حاکم و حکومت، مقاصد نهایی قانون و چگونگی تفسیر متن وحیانی؛ خود را نشان می¬دهد. 🔷جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/134355
سلسله نشست علمی مقدماتی کنفرانس علمی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی موضوع جلسه: شاخصه های حکمرانی جلسه ۴ زمان:سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۹ ساعت ۹ الی ۱۱ مکان:قم-شهرک پردیسان-دانشگاه باقر العلوم علیه السلام
✅غلامرضا جلالی :گسست میان مباحث الهی و طبیعیات ⬅️استاد غلامرضا جلالی گفت: براساس اراده خداوند، به‌ عنوان انسان از جایگاه ویژه‌ای برخورداریم و بر روی کره خاکی آمده‌ایم تا تعادل را بر محیط زیست حاکم کنیم؛ اما شاهدیم که میان مباحث الهی، دینی و طبیعیات گسست به وجود آمده است ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، غلامرضا جلالی، اظهار کرد: 🔷برخی از آیات قرآن نشان می‌دهد که انسان با توجه به جایگاهش به‌عنوان «خلیفه‌الله» بر روی زمین است، خداوند در آیه ۱۶۵ سوره انعام می‌فرماید: «وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ» بدین منظور که هر کسی که قابلیت لازم را پیدا کند، باید احکام الهی را بر روی زمین دنبال کند و به نوعی باید شریعتی را اجرا کند که معادل با عالم تکوین است، زیرا اگر ما قانون و شریعت را دنبال کنیم که با تکوین ارتباطی نداشته باشد، در نتیجه با تخریب تکوین مواجه خواهیم شد. از این رو، بحث کرونا در حقیقت به نوعی از تفرقات انسان حکایت می‌کند که آن‌را به وجود آورده که متأسفانه این آفرینش او باعث آفت و خرابی شده است. البته همچنین با توجه به اینکه ما برخی از برنامه‌های طبی و اقدامات اکتشافی را در خصوص مسئله زیست محیطی و زیستی دنبال می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم که این نوع پدیده‌ها به هر طریقی می‌توانند ایجاد شوند. 🔲جلالی گفت: اگر نگاهی به تاریخ بشریت داشته باشیم، متوجه می‌شویم که به هیچ عنوان نمی‌توان پدیده‌ای مانند کرونا را پیدا کرد که به‌صورت جهانی فراگیر باشد و از این رو می‌توان گفت که این پدیده، پدیده جدیدی است و نشان می‌دهد خداوند امانتی را در حفظ حیات برای او قائل شده و او را به‌عنوان خلیفه خود در نگه‌داری از محیط زیست قرار داده است. متأسفانه انسان نتوانسته با معادلات خود در اکوسیستم حیات خود عمل کند و اکوسیستم طبیعی را تخریب کرده که این تخریب‌ها سبب شده که ما با پدیده‌های غیرطبیعی از جمله کرونا روبه‌رو شویم که جسم، روح، جامعه و تمدن‌های ما آمادگی برای پذیرش اینگونه بلایا را ندارد. 💠جزئیات در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/725153
رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش شعبه خراسان رضوی تشریح کرد: فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در سال ۹۸ فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در برگزاری کرسی های ترویجی، نشست های علمی و تخصصی، همایش ها و کارگاه های آموزشی، پژوهشی در سال ۹۸ فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در برگزاری کرسی های ترویجی، نشست های علمی و تخصصی، همایش ها و کارگاه های آموزشی، پژوهشی در سال ۹۸ عباسعلی نصرآبادی به تشریح فعالیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در برگزاری کرسی های ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، نشست های علمی و تخصصی، همایش علمی و کارگاه های آموزشی-پژوهشی در سال ۹۸ پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی، عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش شعبه خراسان رضوی گفت: پژوهشکده اسلام تمدنی در سال ۱۳۹۸ ،نسبت به برگزاری ۱ همایش، ۴ کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، ۱۵ نشست علمی و تخصصی، ۶ کارگاه آموزشی-پژوهشی، و همینطور نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اقدام نمود که عبارتند از: 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/067224
✅عطایی نظری در مصاحبه ای تبیین کرد:شروع کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه» 💠استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌گوید: کتاب «خداشناسی در کلام امامیّه» شاید نخستین اثری باشد که به‌تفصیل، به تقریر و تبیین و تشریح استدلال‌های خداشناسی در آثار کلامی امامیّه و معتزله و اشاعره می‌پردازد و تاریخ و سیر تطوّر این براهین را در قرون میانی آشکار می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه» عنوان طرحی درازدامن است که انجام آن چندین سال به طول خواهد کشید و طبق طرح اولیه قرار است در حدود ده جلد منتشر شود. مجلد نخست آن که در باب براهین اثبات وجود خدا است در قالب دو جلد کلان تا چند ماه دیگر به طبع می‌رسد. حمید عطائی نظری (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) که تدوین این پروژه را بر عهده دارد در گفت‌وگویی به تفصیل درباره این مجموعه شرح داده است. ✍️تدوین سیر اندیشه کلامی امامیّه بطور کلّی از چه جهاتی حائز اهمّیت است؟ تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه و بررسی تطوّرات و تحوّلات آن در درازنای تاریخ اکنون از مهمترین اولویّت‌های پژوهشی در حوزه علم کلام به‌شمار می‌آید و این کار به دلایلی چند از اهمّیّت و ضرورت بسیار برخوردار است. در اینجا به سه دلیل اصلی اشاره می‌کنم: نخست اینکه تعیین تاریخ پیدایی آموزه‌های اعتقادی و نحوه شکل‌گیری نظریّات کلامی، یا به تعبیر دیگر، شناخت اَصالت یا خاستگاه‌های اندیشه‌های کلامی شیعه تا حدّ زیادی متوقّف بر تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه، خاصّه در قرون متقدّم است. افزون بر این، بدون در اختیار داشتن سیری جامع، منظّم و تاریخی از فکر کلامی امامیّه در قرون مختلف، پیشینه و ریشه طرح مسائل، براهین و نظریّات کلامی مختلف در نظام کلامی امامیّه قابل تعیین نیست. برای نمونه، تعیین اینکه «برهان نظم» یا برهان «امکان صفات» بر اساس منابع موجود، نخستین بار در چه مقطعی و در کدام‌یک از آثار کلامی به مباحث خداشناسی در کلام امامیّه وارد شده است، یا اینکه نظریّه «صَرفه» در باب وجه اعجاز قرآن، نخست، از سوی کدام متکلّم و در کدام کتاب مطرح شده است، و مسائلی از این دست، همگی مستلزم تدوین سیری تا حدّ ممکن کامل و نظام‌مند و تاریخی از اندیشه‌های کلامی امامیّه است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/340286
✅راهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی نویسندگان :حمید رضا مطهری و مصطفی نادری ✍️اتحاد و انسجام اسلامی یکی از موضوعات مهم در تاریخ اسلام به شمار می آید که در آموزه‌های قرآن و سنت معصومان بر آن تأکید فراوانی شده و آن را مایه عزت و ترقی جامعه معرفی کرده و راهکارهای متفاوتی برای تحقق آن ارائه کرده‌اند. در این میان سیره امام صادق(ع) و اهتمام ایشان در برقراری وحدت و انسجام مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوشتار با بهره گیری از منابع روایی و تاریخی اقدامات آن حضرت را بررسی کرده و بر آن است تا به روش تاریخی نشان دهد که آن ایشان با توجه به اوضاع و شرایط خاص جامعه عصر خویش چه راهبردهای اجتماعی را برای همگرایی اسلامی به کار می‌بستند. عینیت بخشیدن به همسانی مسلمانان، تحکیم پیوندهای اجتماعی و اعتدال مذهبی از مهم‌ترین راهبردهای اجتماعی آن حضرت بود که برای تحقق این راهبردها، راهکارهایی چون حضور و همگامی در شعائر و مناسک دینی، برقراری پیوندهای اجتماعی و عاطفی نیکو با مسلمانان، مدارا با مخالفان، احترام به باورها و مقدسات پیروان مذاهب ، عدم تحمیل عقیده و پرهیز از تعصبات و تکفیر دیگران در پیش گرفتند. 💠ادامه مقاله از لینک زیر مطالعه کنید 🌐https://b2n.ir/619854