✅امام جواد(ع) مولودی بابرکت/علیاکبر ذاکری*
✍️پس از شهادت امام کاظم(ع) عدهای منکر وفات حضرت شدند و در انتقال امامت به امام رضا(ع) تردید کردند. یکی از مهمترین ادعاهای آنان، فرزند نداشتن امام رضا(ع) بود. امام جواد(ع) در چنین جوی پا به عرصه وجود نهادند. امام رضا(ع) او را مولودی بابرکت برای شیعیان دانستند؛ چون این تولد، جلو تحیر و انحراف جمعی از شیعیان را گرفت و به اعتقادات تشیع و امامت استحکام بخشید. این موضوع در این مقاله واکاوی میشود و علت بابرکت بودن حضرت جواد(ع) در چهار محور بررسی میگردد: تثبیت امامت، جلوگیری از تحیر شیعیان، ممانعت از انحراف خویشاوندان حضرت رضا(ع) و برکات علمی آن حضرت برای مسلمانان.
💠واژگان کلیدی: امام جواد(ع) ، امام کاظم(ع) ، واقفه، امام رضا(ع) ، تحیر شیعیان و امامت.
🔹امام جواد(ع) مولودی بابرکت برای شیعیان و پدر بزرگوارش بودند. همه محبان اهلبیت(علیهم السلام) از تولد آن بزرگوار بسیار خوشحال شدند. تعبیر «مولودی بابرکت» که محور این مقاله است، درباره امام جواد(ع) از سوی پدر بزرگوار حضرت درباره ایشان به کار رفته است. کاربرد این تعبیر باید جهتی خاص داشته باشد.
🔶اکنون جای این پرسشهاست:
1️⃣. به چه جهت تولد این امام، بابرکت دانسته شده است.
2️⃣. سرّ این تعبیر از زبان معصوم چیست؟
3️⃣. چرا در جمع معصومان، امام جواد(ع) مولود بابرکت معرفی شدهاند، در حالی که دیگر امامان نیز نقش مهمی در حفظ اسلام و تشیع داشتهاند؟
برای پاسخ به این پرسشها، به روایاتی در این باره میپردازیم؛ آن گاه با نگاهی به اوضاع زمان تولد آن بزرگوار، علت و چرایی آن را تبیین میکنیم. ولی قبل از آن لازم است نگاهی اجمالی به زمان تولد و آغاز امامت امام جواد(ع) داشته باشیم تا آنچه مطرح میشود، برای خواننده محسوس و ملموس باشد.
◀️نهمین امام شیعیان محمد بن علی، ملقب به تقی و جواد، با کنیه ابوجعفر در دهم رجب سال 195 قمری در مدینه[1] متولد شدند.[2] تولد ایشان دوازده سال پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) ششم رجب سال 183قمری بود.[3] در این زمان هارون خلیفه بود. پدرشان امام رضا(ع) ، در صفر سال 203 قمری در توس به دست مأمون به شهادت رسیدند[4] و پس از آن امامت به امام جواد(ع) که فقط هفت سال داشتند منتقل شد. دوران امامت آن حضرت حدود نوزده سال طول کشید[5] و در 25 سالگی در آخر ذیقعده سال 220قمری، در زمان معتصم عباسی در بغداد به شهادت رسیدند.[6]
* عضو هیأتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
[1]. طوسی، تهذیب الأحکام، ج6، ص90؛ کلینی، کافی، ج1، ص492.
[2]. طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص805.
[3]. کافی، ج1، ص276.
[4]. تهذیب الأحکام، ج6، ص83.
[5]. کافی، ج1، ص497.
[6]. تهذیب الأحکام، ج6، ص90؛ کافی، ج1، ص492
⬅️بر گرفته از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد(ع) جلد ا
💠برای دریافت نسخه دیجیتال اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
🌐http://pajoohaan.ir/document/767
معرفی کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام حلد اول
ارائه دهنده: دکتر حمیدرضا مطهری: رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
https://www.instagram.com/tv/CC47IpAJjcJ/?igshid=58w3p8oxq9ex
مجموعه مقالات - جلد اول.pdf
6.02M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد اول
مجموعه مقالات - جلد دوم.pdf
4.52M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد دوم
مجموعه مقالات - جلد سوم.pdf
5.53M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد سوم
✅روش شناسی مناظرات امام جواد (علیه السلام) دکتر حمیدرضا مطهری
🔶امام جواد (علیهالسلام) در مناظرههای خود با گروهها و گرایشهای مختلف، با توجه به وضعیت و شرایط مخاطبان روشهای متفاوتی را در پیش میگرفتند که برخی از آنها را به عنوان اصول مناظره میتوان نام برد.
نویسنده: حمیدرضا مطهری (1)
✍️چکیده
امام جواد (علیهالسلام) در مناظرههای خود با گروهها و گرایشهای مختلف، با توجه به وضعیت و شرایط مخاطبان روشهای متفاوتی را در پیش میگرفتند که برخی از آنها را به عنوان اصول مناظره میتوان نام برد. شناخت شیوهها و روش پاسخگویی آن حضرت به مخالفان، از نکاتی است که به تبیین و توجه بیشتر نیاز دارد. ایشان در مناظره با افراد مختلف، به دو بعد رفتاری و استدلالی توجه داشتند و ضمن رعایت جایگاه طرف مقابل و احترام به باورهای آنها، از استدلالهای عقلی و دلایل نقلی و گاه روش ترکیبی برای اثبات دیدگاه خود استفاده میکردند. استناد به آیات قرآن و سیره و سخن پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم)، جایگاه ویژهای در گفتگوها و مباحثات آن حضرت داشت و گاه نیز در رد عقاید و ادعاهای مخالفان، به باورهای آنان استناد میکردند. این نوشتار، میکوشد تا روش مناظرههای آن حضرت را در محورهای یاد شده بررسی و تبیین نماید.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/392110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅معرفی کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام
💠ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#مهدی_فصیحی
#گروه_تربیت
✅معرفی پروژه ای دیگر از گروه تربیت:
🔹مقدمه: یکی از پروژه های گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، روانشناسی تحول اخلاقی؛ تحلیل و نقد سه نظریه معاصر در رشد اخلاقی است که مجری آن، حجتالاسلام مهدی فصیحی رامندی، دانش آموختۀ حوزه و محقق رشته اخلاق اسلامی با گرایش اخلاق کاربردی است. این پروژه بیش ااز هفتاد درصد پیشرفت داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) ایشان در گفتوگوی با خبرنگار ما در مورد این پروژه توضیحاتی دادند، چگونگی انجام و پیشرفت این پروژه را از زبان مجری آن با هم می خوانیم:
🔶*** این پروژه از چه زمانی آغاز شد و کلید خورد؟
این تحقیق نتیجه مباحثات گروهی در گروه تربیتِ اخلاقی پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است. اصل پروژه از سالهای ۹۱-۹۰ آغاز شده و شیوۀ کار به این صورت بوده که نظریات کلاسیک و معاصر در حوزۀ رشد اخلاقی پس از بررسیهای اولیه گسترده گزینش شد که به حدود هفت- هشت نظریه رسید. محققان و اعضای هیأت علمی گروه تربیت، هرکدام یک یا چند نظریه را برای بررسی تحلیلی و نقد جدی انتخاب کردند. دو نظریه که در واقع به عنوان نظریات پایه و کلاسیک بودند؛ یعنی نظریۀ پیاژه و کلبرگ، به همراه یک درآمد مستوفا در حوزۀ رشد اخلاقی توسط حجج اسلام: دیبا، بوسلیکی و مرادی، در قالب یک دفتر با عنوان رشد اخلاقی: نظریات کلاسیک به چاپ رسید، اما بنده سه نظریه را که اصطلاحاً شناختی اجتماعی هستند، کار کردم؛ یعنی نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا، نظریۀ اسناد و نظریۀ پردازش اطلاعات اجتماعی در زمینۀ رشد اخلاقی.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/214253
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#احمد_شاکر_نژاد
#گروه_اسلام_ومظالعات_معنویت
🔶در مصاحبه با دکتر احمد شاکرنژاد مطرح شد:ضرورت مطالعات معنویت در جامعه امروز
🔹گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از سه گروه مطالعاتی در پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که دکتر احمد شاکرنژاد مدیریت آن را به عهده دارد. این گروه بهطور رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و ضمن تکمیلکردن و ساماندادن به چند پروژۀ سابق در این پژوهشکده و مبادرت به چاپ آنها، پروژههای دیگری نیز در دستور کار خود قرار داد. مصاحبۀ زیر حاصل گفتوگو با دکتر احمد شاکرنژاد است.
گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از سه گروه مطالعاتی در پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که دکتر احمد شاکرنژاد مدیریت آن را به عهده دارد. این گروه بهطور رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و ضمن تکمیلکردن و ساماندادن به چند پروژۀ سابق در این پژوهشکده و مبادرت به چاپ آنها، مانند کتاب عرفان و بایستههای عرفانپژوهی و همچنین فرهنگ آثار عرفانی، پروژههای دیگری نیز در دستور کار خود قرار داد.
🔶به همین بهانه گفتوگویی با دکتر احمد شاکرنژاد دربارۀ اهمیت پرداختن به مطالعات معنویت و نیز پروژههای در دست اجرای این گروه صورت گرفته که در زیر میخوانید:
✍️*** به نظر شما چرا مطالعات معنویت و پرداختن به مباحث اینچنینی در جامعۀ امروز ضرورت دارد؟
💠بعد از دورهای مبارزه با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت، امروزه دوباره بر سرزبانها افتاده و در حیطههای مختلف سخن از معنویتهای جدید به میان میآید، اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار میشود که معنویتهای جدید و نوظهور– که عمدتاً خاستگاه غربی دارند- بعضاً در تقابل با دینداری نهادينه و یا به عنوان بدیل آن به حساب میآید؛ از این رو لازم است ضمن بالابردن سواد معنوی جامعه، طبق موازین و آموزههای اسلام، معنویت دینی از معنویت غیردینی تفکیک و شاخصهها و راهکارهای زیست معنوی در جهان مدرن ترسیم شود.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/943729