eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
727 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅نماینده ولی فقیه در سپاه:پیوند مردم و ولایت عامل استحکام تداوم جمهوری اسلامی شده است 🔶حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاج صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه روز دوشنبه ۵ آبان ماه از پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بازدید کرد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا مرکز همکاری های علمی و بین الملل، حاج صادقی در ابتدا ضمن تجدید بیعت با شهداء در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه پرداخت و در جمع مدیران پژوهشگاه سخنرانی کردند. در ابتدا این جلسه،حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام حاجی صادقی به معرفی بخش های مختلف پژوهشگاه و نرم افزار کتابخوان همراه پژوهان پرداخت. 📒در ادامه این جلسه، حجت الاسلام عبدالله حاج صادقی، با موضوع «رابطه بین مردم سالاری و حاکمیت دینی» به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن تاکید بر جامعیت اسلام در تمام امور زندگی، خاطر نشان کرد یکی از انحرافات دنیای غرب و سکولاریسم که وارد جامعه ما شده است، سنت ستیزی و انفعال در مورد فرهنگ بیگانه بوده است که شکل های مختلفی از تقابل از جمله تقابل علم با ایمان، تقابل خدا با انسان، تعقل با تعبد را وارد جامعه ما کرده است و غرب می خواهد این ها را به عنوان اصل مسلم به جامعه ما تحمیل کند. وی در توضیح این مطلب گفت: ما معتقدیم هیچ کس حق فرامانروایی بر انسان ندارد به جز خدا . هیچ اراده ای مافوق دیگر اراده ها نیست. قرآن به توحید ذاتی نمی پردازد و بیشتر تاکید برتوحید ربوی دارد. ✅در فرهنگ اسلامی ولایت غیر از وکالت است بیشتر ولایت است. در نظام ولایی ولایت، انتصابی است. ⬅️نماینده ولی فقیه در سپاه به شبهات مطرح شده در خصوص ولایت انتصابی پرداخت که مهمترین شبهات یکی عدم مسئولیت پذیری ولی فقیه در قبال مردم و نقش نداشتن مردم در حکومت است. وی در پاسخ به شبهات گفت: در نظام ولایی مردم مقابل ولایت نیستند. در واقع پاسخگویی در برابر خداوند، خود قویترین پاسخگویی به مردم است. و دیگر اینکه اسلام حکومت را از دو جهت مردم سالار می داند. جهت گیری حکومت دینی منافع و مصالح مردم است و دیگر اینکه نوع مشارکت مردم نشان دهنده پذیرش اصل حکومت دینی، پذیرش خداوند و کسانی است که خدا منسوب کرده است. بدون مشارکت مردم حاکمت دینی اصلا نمی تواند اتفاق بیافتد. 📒حجت الاسلام حاج صادقی در پایان گفت: آنچه که این نظام را ۴۰ ساله انجام داده و هر روز قوی تر در پی آن است، فقط ولایت یا فقط مردم نبوده است در واقع پیوند بین مردم و ولایت بوده است. وی ضمن تقدیر از فعالیت های علمی انجام شده در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار امیدواری کرد که زمینه بهره مندی این فعالیت های علمی در جامعه فراهم شود. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://eitaa.com/isca24/8237
با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام می شود:همایش بین المللی مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین ✍️پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت «علیهم السلام» و معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در راستای سلسله همایش های سراسری جهان اسلام و حج و حرمین شریفین «همایش بین المللی مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین» را در تاریخ ۲۵ دیماه برگزار می کند. به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، مهم ترین محورهای این همایش عبارتند از: 1️⃣ – اهمیت حج و حرمین از دیدگاه مسلمانان مغرب اسلامی با رویکرد تقریبی 2️⃣ – احکام و آیین های تقریبی حج و حرمین 3️⃣ – ظرفیت ها و راهکارهای همکاری مشترک ایران و کشورهای مغرب اسلامی در چارچوب حج 4️⃣ – افق های مشترک سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران و کشورهای مغرب اسلامی 5️⃣ – نقش عالمان و فرهیختگان شمال افریقا در مقابله با افراط گرایی در میان مسلمانان 6️⃣ – تلاش های وهابیت جهت اثرگذاری بر مسلمانان مغرب اسلامی 7️⃣ – تاریخ و فرهنگ حج گذاری در مغرب اسلامی 8️⃣ – اهتمام مغربیان به مشاهد مشرقه و نمادهای اهل بیت (علیهم السلام) 9️⃣ – نقش حج و حرمین در تحقق اهداف بین المللی بیانیه 0️⃣1️⃣ – نقش حج و حرمین در تحقق اهداف بین المللی بیانیه گام دوم درباره مغرب اسلامی 1️⃣1️⃣ – نقش و تاثیر حج بر روابط و فرهنگ ایران و مغرب اسلامی ✅شایان ذکر است برای تمامی مقالات پذیرفته شده گواهی صادر و در مجموعه مقالات همایش منتشر خواهند شد و مقالات برگزیده حسب تشخیص داوران، با امتیاز ISC و به صورت رایگان در نشریه علمی – پژوهشی و نشریه علمی – ترویجی پژوهشکده منتشر خواهد شد. 🌐https://eitaa.com/isca24/8239
کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) در دوره معاصر
✅کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) در دوره معاصر 🔲 2پنل از 6 پنل بین المللی آسیب شناسی مطالعه تاریخ اهل بیت ع در دوران معاصر پنل سوم ⏰زمان :پنج شنبه 1399/8/8 ⏹نوبت صبح 9:30 تا 12 💠ریاست پنل: حجة الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری و حجة الاسلام و المسلمین دکتر حسین مرادی نسب ارائه دهندگان: 1️⃣. دکتر نعمت الله صفری فروشانی استاد جامعه المصطفی العالمیه موضوع: پیامدهای تکیه بر معجزه انگاری ها در مطالعات سیره اهل بیت ع (9:50-9:30) 2️⃣.دکتر سید علیرضا واسعی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موضوع: سیره پژوهی در دام ثبات گفتمانی،نگاه انتقادی به پیش فرضهای مذهبی(10:10-9:50) 3️⃣.دکتر حمیدرضا مطهری استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موضوع : تفاوت کلام و کلام نما در سیره نگاری (10:30-10:10) 4️⃣.دکتر محمد علی چلونگر استاد دانشگاه اصفهان موضوع: نقد و بررسی مرز بین غلو و اعتدال نسبت به صفات ائمه علیهم السلام (10:50-10:30) 5️⃣.دکتر سید علاء الدین شاهرخی دانشیار دانشگاه لرستان موضوع: آسیب شناسی ریشه های ارادت ایرانیان به اهل البیت علیهم السلام(11:10-10:50) 6️⃣.دکتر مصطفی صادقی کاشانی استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موضوع: تاثیر مشهورات بر تدوین تاریخ اهل بیت علیهم السلام(11:30-11:10) 7️⃣.دکتر محمد محمود پور استاد یار پژوهشکده علوم انسانی موضوع: نسبت کلام و تاریخ در سیره اهل بیت علیهم السلام(11:50-11:30) ✅جمع یندی پنل: (11:50:12) 🔲پنل ششم نوبت عصر ✅ریاست پنل: حجة الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری ودکتر محمدرضا هدایت پناه ⏰زمان: پنج شنبه 8/8/1399 🔲نوبت عصر ساعت 15:50-13 1️⃣. دکتر محمدرضا هدایت پناه دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه موضوع: تبیین تاریخی یا آسیب در پژوهش های تاریخ معصومان علیهم السلام (13:13:20) 2️⃣.دکتر محمد حسین دانش کیا دانشیار دانشگاه معارف اسلامی موضوع: راهکارهای آسیب زدایی از محدودیت دامنه مطالعات تاریخی پیرامون اهل بیت علیهم السلام (13:40-13:20) 3️⃣.دکتر سید محمود سامانی عضو گروه تاریخ و سیره پژوهان حج و زیارت موضوع:آسیب شناسی مطالعات معاصر در باره فدک(مطالعه موردی مجموعه مقالات فدک) (13:40:14) 4️⃣.دکتر حسین مرادی نسب استاد یار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه موضوع: آسیب شناسی خانواده حدیثی در مطالعات تاریخی و سیره ال بیت علیهم السلام(با تاکید بر مجموعه روایات مطلاق بودن امام حسن علیه السلام) (14:20-14) 5️⃣.دکتر زهرا روح اللهی امیری استادیار دانشگاه باقر العلوم ع موضوع: آسیب شناسی مبانی و رویکردهای مطالعات تاریخ اهل بیت ع در دوره معاصر ،مطالعه موردی نفس المهموم(14:40-14:20) 6️⃣.دکتر مهدی مجتهدی : استاد یار دانشگاه فردوسی مشهد موضوع: سیره علوی سنجه روایات سیره نبوی(14:40:15) 7️⃣.دکتر راضیه تبریزی زاده: دکترای علوم قرآن و حدیث موضوع: آسیب شناسی عدم توجه به اسلوب های بیان ائمه در بیان احکام و نقش آن در اختلاف روایات و تعارض.(15:20-15) ✅جمع بندی پنل: 16-15:20 🔲مکان با حفظ پروتکل های بهداشتی:قم -پردیسان-بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-پژوهشکده تاریخ و سیه اهل بیت علیهم السلام 🔲پخش زنده: ✅سایت آپارات 🌐https://www.aparat.com/isca_video ✅ اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/isca.ac.ir/ 🌐https://eitaa.com/isca24/8241
✅با همکاری پژوهشگاه علو م و فرهنگ اسلامی برگزاری اولین همایش ملی مقاومت «ابعاد نظری و عملی» 📒پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) اولین همایش ملی مقاومت «ابعاد نظری و عملی» با محوریت ویژه «اندیشه و عمل شهید سپهبد قاسم سلیمانی در عرصه مقاومت» در دی ماه ۹۹ برگزار می کند. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از مرکز همکاری های علمی و بین الملل، این همایش که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود با محورهای دیگر «انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی در سپهر داخلی»، «مبانی نظریه های مقاومت»، «فقه مقاومت»، «انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی در سپهر خارجی»، «تحلیل گفتمان مقاومت اسلامی» و «مسائل منطقه ای و بین المللی مقاومت» می باشد. 🔶شایان ذکر است آخرین مهلت ارسال مقالات ۱ آذرماه و زمان برگزاری آن ۱۵ دی ماه است. 📒علاقمندان برای اطلاع بیشتر در خصوص نحوه شرکت در همایش و اخبار همایش می توانند به آدرس http://conference.isu.ac.ir/fa مراجعه کنند. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://b2n.ir/550202
♦️ پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم صلی‎الله‎علیه‎وآله ▪️ متن پیام به شرح زیر است: جوانان فرانسه ! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ 🆔 @isca24
✅بابایی تأکید کرد:نقش علوم عقلی در بسط پرستیژ تمدن نوین اسلامی (بخش اول) 🔲استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علوم عقلی نقش مهمی در بسط پرستیژ تمدن نوین اسلامی دارد، گفت: تمدن عمل جامع به دین جامع است؛ اگر باور داریم که قرآن و اسلام جامع است آن گاه تحقق بخشیدن به این متن جامع در عرصه اجتماعی عملا مابازاء تمدنی می‌یابد. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، هشتم آبان، در نشست «نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی در قم، گفت: تاریخ تمدن‌ها نشان داده است شکل‌گیری آنها مربوط به دوره خوشی و ثبات نیست؛ اساساً خیلی از نقطه‌های عطف شکل‌گیری یک تمدن، مربوط به دوره‌های بحران بوده است، چون انسان‌ها حس نیاز پیدا کرده‌اند. 🔲وی افزود: تمدن در واقع یک وضعیت و پروژه نیست بلکه فرایند و پروسه است، ولی فرایندی بودن به معنای بیرون بودن از اراده انسان نیست و به معنای پیچیده‌تر در تمدن نیازمند تراکم اراده‌ها هستیم؛ ما امروز در درون این فرایند هستیم؛ در تمدن غرب، دو جنگ جهانی به رغم افق‌های سیاهی که ایجاد کرد در درون فرایند تمدنی آنها بود؛ زیرا فرایند تمدنی تعطیل نشد. 💠بابایی تصریح کرد: بخشی از مشکلات ما جهانی فکر نکردن است؛ اینکه گاهی نمی‌توانیم ظرفیت‌های درون خود را در فرض در نظام سلامت فعال کنیم، چون جهانی نمی‌اندیشیم؛ تمدن یک پروژه امید صرف نیست، بلکه پروسه ترقی و گذار است. اتفاقاً تمدن‌ها را در معضلات کلان محک می‌زنند. در ایام کرونا این مسئله جدی شد که چه تمدنی می‌تواند الگو برای مقابله با کرونا ارائه دهد؛ آیا داروی آمریکایی و یا الگوی چینی و سنتی شرقی می‌تواند. ⬅️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ورود فلسفی به تمدن تصریح کرد: ده‌ها تعریف از تمدن داریم و بستگی دارد. ما برای چه غایتی دنبال تمدن هستیم و براساس آن غایت می‌توانیم تعریفی از تمدن بدهیم؛ تعریف فلسفه اجتماعی آن است که تمدن بزرگترین نظام مناسبات انسانی است؛ کلان، فراخ، شامل، جامع، جهانی، نظام‌وار و سیستماتیک است و میان انسان با انسان رخ می‌دهد. ط نقش اخلاق در تمدن ⬅️وی افزود: تمدن میان انسان با انسان هنجاری، اخلاقی و انسانی است، یعنی تا مناسبات میان انسان‌ها، انسانی نشود تمدن منعقد نمی‌شود؛ تمدن عمل جامع به دین جامع است؛ اگر باور داریم که قرآن و اسلام جامع است، آن گاه تحقق بخشیدن به این متن جامع در عرصه اجتماعی عملا ما بازاء تمدنی می‌یابد ولو اینکه هر اسمی مانند امت و تمدن و... بر آن بگذاریم. بابایی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های تمدن، علمی بودن یعنی آگاهی داشتن است و فلسفه نوعی خودآگاهی است، اظهار کرد: در نظام کاپیتالیستی، سرمایه‌داری نه فقط پاسخگوی نیاز آنان شده، ولی چون ارائه و عرضه تولیدات آنها بیش از مخاطبان است به خلق نیاز روآورده است و این خلق نیاز مبتنی بر یک عقلانیت اقتصادی است. ⏹استاد حوزه اضافه کرد: تصور من این است که باید دو نگاه در نقش علوم عقلی در تمدن را از هم تفکیک کنیم؛ گاهی صحبت از نقش علوم عقلی در تمدن می‌کنیم و گاهی سخن از این است که علوم عقلی در رویکرد تمدنی چه وضعی می‌یابد؛ اگر این تفکیک را داشته باشیم پاسخ ها متفاوت خواهد شد. وی افزود: علوم عقلی زمانی می‌تواند نقش پایه در شکل‌گیری تمدن ایفا کند که تبدیل به عقلانیت شود؛ در هرم تمدنی خودمان پایه را عقلانیت می‌دانیم و معتقدیم بر اساس عقلانیت، نظام‌های اجتماعی و سیاسی و ...شکل گرفته و با رفت و برگشت این دو نظام‌ها پخته می‌شوند. 🌐https://eitaa.com/isca24/8245
بابایی تأکید کرد:نقش علوم عقلی در بسط پرستیژ تمدن نوین اسلامی (بخش دوم) 🔲لزومی بر عمومی کردن حرکت تمدنی نیست بابایی با اشاره به نقش توده‌ها بیان کرد: برش‌های مربوط به افق‌ها و چشم‌اندازها را می‌توان برای یک راننده تاکسی هم ترسیم کنیم، مثلاً اینکه در تابلوها بزنیم ۲۰۲۵، یعنی همه به سمت چشم‌انداز در حرکت هستیم؛ این چشم‌اندازها را می‌توان فرهنگی کرد، ولی تصور بنده این است که تمدن‌اندیشی و هم حرکت تمدنی مخصوص نخبگان ورزشی، هنری، علمی و ... است؛ لذا عمومی کردن مباحث تمدنی و انتظار حرکت آگاهانه تمدنی از همه اقشار جامعه خروج از محل بحث است؛ نخبگان اگر توجیه شوند حرکت اجتماعی قابل تحقق است. اینکه توقع داشته باشیم کسی که امروز درگیر روزگار سخت زندگی است از تمدن آگاهی داشته باشد، اشکال واردی است. ✅وی با بیان اینکه در مورد نقش فلاسفه و عالمان علوم عقلی در شکل‌گیری تمدن اسلامی، اظهار کرد: جواب به این مسئله نیازمند خوانش تاریخ اجتماعی فیلسوفان و علماست، ولی ما متأسفانه تاریخ اجتماعی فلاسفه را استخراج نکرده‌ایم. ⬅️استاد حوزه و دانشگاه با ذکر این مثال که آیا ژاپن را می‌توان تمدنی جدید نامید، بیان کرد: ژاپن اگر غربی هم نباشد جزء اعتبار تمدنی غرب است؛ زیرا نظام باورها و فیلم‌های آن مبتنی بر غرب است؛ فرهنگ و شعر و خوراک و پوشاک مصادیق بسط یک تمدن است که در این کشور تا حد زیادی به غرب گرایش دارد. 💠وی با طرح این سؤال که آیا توسعه قلمرو پرستیژ تمدنی اسلام، توسعه ایمانی بوده یا اخلاقی که باید به لحاظ تاریخی بحث شود، اضافه کرد: امروزه اگر بخواهیم در برخی وادی‌ها قلمرو پرستیژ تمدنی بسط یابد علوم عقلی به مدد ما خواهد آمد؛ زیرا بسط اعتبار تمدنی ما به مخاطبان و دنیایی که ما و زبان و ایمانیات ما را قبول ندارند، زمانی انجام می‌شود که آن را مقبول انسان بماهو انسان قرار دهیم و این کار را علوم عقلی می‌تواند انجام دهد. 🌐https://eitaa.com/isca24/8247