eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 (۱۱) 🔸 حس و حال روحی در افراد سالم، از نعمت های الهی است. نفسانیات، این حسّ و حال را می گیرد. 🔹 خالی شدن باتری قلب از انگیزه های معنوی، نتیجه اسراف در صرفِ فرصت های عُمر در راه غیر خداست. 🔸 آن هم با بندگی، تلاوت قرآن و راز و نیاز به درگاه الهی است. 🔹 گاهی گشت و گذار در باغ و بوستانِ معنویت، حالِ دلمان را خوب می کند. گاهی چیدن و بوئیدن گل های خدا نشاط می آورد. 🔸 برای بی حسّ و حالی، یاد خدا را از یاد نبریم و پنجره های رو به خدا را باز کنیم. 🔹 از یادمان نرود که: "بندگی ما" و "خدایی خدا" همیشگی است. 👈 به قلم استاد جواد محدثی
پیام تسلیت دکتر نجف لک زایی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا. شهادت مظلومانه دکتر محسن فخری زاده توسط تروریست های کوردل صهیونیستی و استکباری را به محضر مقدس حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، بویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم. خدایش غریق رحمت فرماید و به خانواده و بستگان محترم اجر و صبر عنایت فرماید. این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه محکوم کرده، امید است پاسخ درخور و بموقع و مناسب داده شود. درود خدا بر او باد! نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی تاکید کرد: شهادت محسن فخری زاده بیش از پیش جان دشمنان و بدخواهان نظام خواهد شد و در عزم و اراده این ملت برای ادامه راهی که صیادشیرازی ها، ها و فخری زاده ها انتخاب کرده اند، خللی وارد نخواهد کرد. 🔸 به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، متن پیام حجت الاسلام والمسلمین رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و عضو انقلاب فرهنگی بدین شرح است. 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا 🔹 شهادت مظلومانه دانشمند زبده و شاخص هسته ای کشورمان دکتر محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع توسط دشمنان کوردل ملت ایران نشان از بزدلی، رذالت و ناکامی آنان در اجرای سیاست‌های و فشار حداکثری دارد. 🔸 بی شک خون این استاد و شهید باعث رشد، رونق و بالندگی ایران اسلامی در عرصه‌های علم و فناوری و دانش خواهد گردید و بیش از پیش کابوس جان دشمنان و بدخواهان نظام خواهد شد و در عزم و اراده این ملت برای ادامه راهی که صیاد شیرازی ها، سلیمانی ها و فخری زاده ها انتخاب کرده اند، خللی وارد نخواهد کرد. 🔹 اینجانب ضمن تبریک و تسلیت به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، (مدظله‌العالی)، مردم شریف و شهید پرور ایران اسلامی، همکاران و هم‌سنگران ایشان در وزارت دفاع و نیز اعضای خانواده و شاگردان آن شهید گرانقدر، اطمینان دارم و نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات و از آمران و عاملان این جنایت بزرگ اقدام خواهند کرد. 🌐 Tablighnews.Dte.ir
در سوگ شهادت دانشمند غیور و مجاهد عارف شهید فخری زاده جلسه حکمرانی در قرآن کریم برگزار نمی شود .
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج محسن فخری زاده را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنم. حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه های جنگ و فعالیتهای علمی و هسته ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند. وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته ای دانشگاه امام حسین علیه السلام و جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد. شهید فخری زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته ای ایران در رسانه های غربی شناخته می شد. موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند. این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد. حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند. شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند. شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید. دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم. امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود. حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و‌ جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب حاج محسن عزیزم سلام جاماندگان شهادت را به حاج قاسم برسان. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم هفتم آذر ۱۳۹۹
یادداشت دکتر حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نقطۀ آشوب در جهان اسلام فرایند تمدنی مسلمانان چندین نقطۀ چالشی دارد: 1. نقطه خصم تمدنیِ غرب (در بیرون از جهان اسلام)، 2. نقطه آشوب تمدنیِ اسرائیل (در قلمرو جهان اسلام)، و 3. نقطه ضعف تمدنی (در درون جوامع اسلامی). ⬅️ در مورد چالش دوم، مرادخای کاپلان در کتاب "یهودیت به مثابه تمدن" اسرائیل را سرزمین تمدنی یهود و پناهگاهی برای آنها می‌داند. از نظر ایشان چیزی که خاک برای یک درخت به ارمغان می‌آورد، همانی است که یک سرزمین برای یک تمدن بوجود می­آورد و اساسا یهودیت نمی­تواند بدون داشتن محیطی که زیست تمدنی خود را در آن تمرین کند، حیات و بقا داشته باشد. هرچند شاید به قول کاپلان اسرائیل برای یهودیان یک سرزمین تمدنی به حساب آید، لیکن این سرزمین بر روی گسل تمدنی و در بستر سرزمینیِ جهان اسلام و  در تضاد با هویت سرزمینی امت اسلام قرار گرفته است. ❎هرچند شاید بتوان دو تمدن را به لحاظ فرهنگی در یک نقطه جمع نمود، لیکن نمی‌توان دو تمدن را به لحاظ جغرافیایی در یک سرزمین تجمیع کرد. از طرف دیگر، خصائص تاریخی این قوم نه فقط در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ غرب باستان و غرب قرون وسطی (دوره شروع جنگهای صلیبی) با نوعی از فتنه‌گری‌ها همراه بوده و نظام تمدنی در جهان غرب حتی در آمریکای امروز (با بانک‌ها و رسانه‌های یهودی) را نیز مختل کرده‌ است. این فتنه‌گری‌ها در دنیای اسلام و در قلمرو تمدنی مسلمانان نیز همواره منشأ آشوب‌های بزرگ بوده که نمونه‌های آن را می‌توان در جنگ اعراب و اسرائیل و سپس در دخالت‌ها و ترورهای دولتی در دیگر کشورهای اسلامی مشاهده کرد. ⬅️ اگر عنوان «آشوب» (و یا فتنه) را بتوان بر این چالش کلان تمدنی اطلاق کرد، آنگاه مواجهه جهان اسلام با این چالش، جز از طریق قتال بزرگ در سطح امت اسلام نخواهد بود. ⬅️ "دفاع تمدنی" (آنچه شهید فخری‌زاده آن را دنبال می‌کرد) و "جهاد تمدنی" (آنچه شهید سردار سلیمانی آن را رهبری می‌کرد) با نقطه‌های آشوب در دنیای اسلام، می‌تواند خود نقطه عزیمت جدیدی باشد در ایجاد پیوستگی در صف‌های گسسته ملت مسلمان. البته  مواجهه سخت با نقطه‌های آشوب باید توام باشد با تقابل‌های فرهنگی و حرکت‌های متراکم فکری و آگاهی‌بخش حوزه‌ها و دانشگاه‌ها. اگر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بتوانند به زبان عربی، عبری، استانبولی، اردو، و اندونزیایی بنویسند و بسترهای فرهنگی جهان اسلام (همچون پاکستان، افغانستان، الحزایر، سودان و غیره) را در تقابل با اسرائیل بموقع اشباع کنند، تقابل با آشوب، نظم اجتماعی و تمدنی را در هم نمی‌ریزد و همبستگی فرهنگی را هم تقویت خواهد کرد. ✅کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا 🌐https://eitaa.com/isca24
یادداشتی به قلم دکتر مهدی مولایی آرایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران» 📝مهدی مولائی آرانی آنچه در این متن کوتاه درباره شهید فخری‌زاده می‌نویسم، ناظر به شخصیت علمی ایشان می‌باشد و اذعان می‌کنم قلم امثال بنده از توصیف شخصیت والای ایشان ناتوان است. مهمترین ویژگی‌های ایشان به عنوان یک «مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران» عبارت است از: 1️⃣هدف‌داری:زندگی ایشان «هدفمند» بود و «علم» را برای هدف والایی می‌خواست. گرچه علم فی‌نفسه امری ارزشمند است اما هنگامی که با هدفی مقدس که برخاسته از «ایمان» است، پیوند بخورد، ارزش آن دوچندان می‌شود. «هدفِ» فخری‌زاده، کسب علم برای عزتمندی جهان اسلام و این هدف است که خار چشم دشمنان می‌شود. به واقع باید گفت وجه تمایز دانش هسته‌ای و دفاعی از بسیاری از علوم دیگر در کشورمان این است که این دانش‌ها با هدفی والا گره خورده‌اند و به همین دلیل دشمنان وطن، تاب و تحمل پیشرفت این علوم را ندارند. در اینجا سوال جدی آن است که علوم انسانی که وظیفه ارتقای ایمان و باور و جهت‌مندی را بر عهده دارند، تا چه میزان در این مسیر نقش موثری داشته‌اند؟ 2️⃣استقامت: گرچه انسان‌های بسیاری در زندگی و علم خود دارای هدف هستند اما اندکند افرادی که در مسیر تحقق هدف، استقامت می‌کنند. هر قدر مسیر سخت‌تر و سنگلاخی‌تر و هدف، «تمدنی‌تر» باشد، پایداری و استقامت در آن مسیر سخت‌تر است. فخری‌زاده در مسیر «تمدن‌سازی نوین اسلامی»، طریق «العلم سلطان» را انتخاب کرد و برای یادگیری دانش‌های روز دنیا، استقامت و پایداری نشان داد و خود را به مرز دانش دنیا رساند. 3️⃣پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخری‌زاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخری‌زاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: 1)ارزش‌مند بودن شناخت دقیق مساله‌های واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها 2)باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تاثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد. 4️⃣گمنامی یا فخرفروشی: دانشمندبودن خصوصا در عرصه‌های علمی حساس و مهم، به سرعت زمینه شهرت و حتی فخرفروشی را برای یک فرد ایجاد می‌کند. «فخری‌زاده» اگر می‌خواست «مشهور» شود یا «فخر بفروشد»، به سادگی و به آسانی امکان‌پذیر بود و هزاران نفر برای تبلیغ او هزینه می‌کردند. اما او به عنوان یک «مجاهد علمی»، گمنامی را انتخاب کرد و شهرت و فخرفروشی را دون شان خود دانست. این معامله‌ای است که انسان مجاهد با خدای تبارک و تعالی می‌کند تا «شهادت» را نصیب او کند و عنوان «فخر ایران» به او تعلق می‌گیرد. 5️⃣فخری‌زاده‌ها؛ میزانی برای شناخت فطرت انسانی و تحقق تمدن نوین اسلامی: نتیجه‌ی دیگر این معامله آن می‌شود که در غم فقدان او، «آزادیخواهان حقیقی» ناراحت شده و خونخواه او می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت «فخری‌زاده‌ها» میزانی برای شناخت فطرت پاک انسان‌ها هستند. به هر میزان یک انسان در غم او نگران باشد و به او نزدیک شود، متعلق به فرهنگ «فخری‌زاده» خواهد بود و به هر میزان یک انسان نسبت به آن بی‌توجه بوده و یا در جهت عکس حرکت کند، از فطرت انسانی خود فاصله گرفته است. به نظر می‌رسد شکل‌گیری «تمدن نوین اسلامی» از مسیر تکثیر و تجمیع فرهنگ فخری‌زاده‌ها در حوزه‌های مختلف که نتیجه‌ی فرهنگ «فطره الله التی فطر الناس علیها» می‌باشد، تحقق پیدا خواهد کرد. 6️⃣از سراب تا مسیر واقعی پیشرفت: آن چیزی که جامعه امروز ایران از آن خسته شده است، «حرف بدون عمل» است و آن چیزی که فخری‌زاده انجام داد «عملِ بدون شوی تبلیغاتی و رسانه‌ای» بود. امروزه می‌بینیم که برخی انسان‌ها و سازمان‌ها برای کوچکترین کار خود یا برای اثبات ولایت‌مداربودن خود به تکرار سخنان «ولی» روی آورده‌اند یا به دنبال انتشار «عکس با ولی» هستند. اما فخری‌زاده مسیر دیگری را انتخاب کرد، او سخن «ولی» را شنید و برای تحقق آن شب و روز عمل کرد. ایران امروز برای پیشرفت، نیازمند حضور این روحیه‌ی جهادی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ است و هر راهی جز این، «سرابی» بیش نخواهد بود. ✅کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا 🌐https://eitaa.com/isca24
💠 (۱۱) 🔸 حس و حال روحی در افراد سالم، از نعمت های الهی است. نفسانیات، این حسّ و حال را می گیرد. 🔹 خالی شدن باتری قلب از انگیزه های معنوی، نتیجه اسراف در صرفِ فرصت های عُمر در راه غیر خداست. 🔸 آن هم با بندگی، تلاوت قرآن و راز و نیاز به درگاه الهی است. 🔹 گاهی گشت و گذار در باغ و بوستانِ معنویت، حالِ دلمان را خوب می کند. گاهی چیدن و بوئیدن گل های خدا نشاط می آورد. 🔸 برای بی حسّ و حالی، یاد خدا را از یاد نبریم و پنجره های رو به خدا را باز کنیم. 🔹 از یادمان نرود که: "بندگی ما" و "خدایی خدا" همیشگی است. 👈 به قلم استاد جواد محدثی
استاد نجف لک زایی بیان کرد:پیشبری فقه فعال امام(ره) با ایجاد رشته‌های تخصصی فقهی 📒استاد حوزه و دانشگاه و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه با پیش بردن فقه فعال امام می‌توانیم بر چالش‌ها پیروز شویم،‌ اظهار کرد: لازمه آن ایجاد ابواب و رشته‌های جدید تخصصی و رفتن به سمت تقویت شاخه‌های جدید فقهی است؛ مثلاً برآیند فقه به ایجاد، استقرار و حفاظت از امنیت می‌کند، ولی این مقدار کافی نیست، بلکه نیازمند فعال کردن فقه‌الأمن هستیم. با این نگاه به فقه هنر، انتخابات، رسانه و ... هم نیازمندیم. 💠حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، یکشنبه، نهم آذرماه، در نشست «فقه سیاسی و نظریه‌پردازی در حوزه کارآمدی»، که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: مهمترین مسئله امروز ما، چالش کارآمدی دولت است، ولی گاهی میان کارآمدی دولت چه به معنای قوه مجریه و یا مجموعه سیستم اداری با کارآمدی برخی معارف پشتیبان مانند علوم انسانی اسلامی و فقه و ... که دولت را پشتیبانی می‌کنند خلط می‌شود. 📒عنصر مرکزی در دین فرمان‌برداری و تسلیم در برابر خداوند است؛ قدرتی که ما را خلق کرده و حمایت می‌کند و در روز قیامت به کارنامه عمل ما حسابرسی خواهد کرد؛ دولت‌ها هم افراد متخلف را مجازات می‌کنند و از شهروندان می‌خواهند تا قوانین حکومت را اجرا کنند. ✅بدون کمک دولت و فقه نمی‌توانیم امنیت اقتصادی مردم و مباحث خانواده را تأمین کنیم. 📒اگر یکی از مقاصد مهم فقه را تأمین امنیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... بدانیم با بررسی این مقولات می‌توانیم میزان کارآمدی را بسنجیم. 🔹در انقلاب مشروطه مشکل این بود که فقه در سطح مرجعیت وارد شده بود و نمی‌توانست شاه را حذف کند و قصد داشت با حفظ شاه، حکومت را به پارلمان مقید کند؛ لذا فقه مشروطه نتوانست موفق شود و رضاشاه روی کار آمد، ولی امام با بهره‌گیری از فقه و ارتباط بین فقه و کلام و با ارتقای بحث رابطه مقلد و مقلد به رابطه امام و امت شاه را حذف و با طرح ایده ولایت فقیه انقلاب را ایجاد کرد. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/isca165
حسنعلی علی اکبریان: کارآمدی باید با اهداف سنجیده شود / مشکلات اقتصادی ارتباطی به کارآمدی فقه ندارد 📒 مشکلات اقتصادی کشور به علت ناکارآمدی فقه نیست، بلکه باید ببینیم احکام شرعی اقتصادی چقدر در کشور اجرا می‌شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، یکشنبه نهم آذرماه در نشست «فقه سیاسی و نظریه‌پردازی در حوزه کارآمدی» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اینکه گفته شود فقه اگر فقط در جایگاه مرجعیت و استنباط باشد، همانند دوره مشروطه خواهد بود و کارآمدی لازم را ندارد، گرچه می‌تواند مبنای نظریه خوبی باشد، اما بنده معتقدم اِعمال ولایتِ ولی فقیه طبق شرایط زمانه، ارتباط مستقیم با خود فقه ندارد. 💠یک دستگاه اگر بخواهد کارآمد باشد، باید بتواند اهداف تعریف شده خود را تأمین کند و از راه شرح وظایف هم به این اهداف برسد و نه از راهی غیر آن. ✍️مقام ولایت احکام ولایی موقتی صادر می‌کند که تابع اقتضائات زمانه است؛ این احکام حتی گاهی در ظاهر متفاوت با فقه می‌شود. 📒وقتی مردم در بخشی دچار مشکل شوند، به خصوص امروز در بحث اقتصادی که باید حقیقتاً برای آن چاره‌جویی شود، اولین مسئله در ذهن مردم ناکارآمدی فقه است ولی... 💠جزئیات خبردر لینک زیر 🌐http://dte.bz/isca166
ملاحظه و نقد جناب دکتر مهدی شجریان به نوشته فوق 👇👇 سرور ارجمند آقای دکتر بابایی سلام‌علیکم در خصوص یادداشت اخیرتان سؤالاتی به ذهن می‌رسد: 1. چگونه است که به فرموده شما «شاید بتوان دو تمدن را به لحاظ فرهنگی در یک نقطه جمع نمود» اما درعین‌حال مواجهه با این تمدن تنها از طریق «قتال بزرگ» میسر است؟ این نقطه فرهنگی میان ما و اسرائیل چیست و اگر وجود دارد قتال با این تمدن و حذف آن چه معنایی دارد؟ 2. اساساً سخن از «قتال بزرگ» با پروژه کثرت تمدنی شما چگونه جمع می‌شود؟ آیا موضع رسمی نظام همین قتال بزرگ است یا چنانچه رهبری نیز فرموده‌اند انتخاب سرنوشت مردم فلسطین به دست خودشان است که طبعاً منحصر در «قتال بزرگ» نیست؟ اساساً اینکه از فتنه‌گر بودن تمدن اسرائیل به «قتال بزرگ» پل زده‌اید توجیهی دارد؟ آیا مواجهه با هر فتنه‌ای را تنها می‌توان با حذف از طریق قتال بزرگ محقق ساخت؟ 3. چگونه می‌توان جامعه حوزوی و دانشگاهی را به فرهنگ‌سازی برای قتال بزرگ آن‌هم در سطح بین‌الملل دعوت کرد درحالی‌که ضرورت این مسئله برای بسیاری از نخبگان دانشگاهی و حوزوی و نیز عامه مردم اثبات نشده است؟ 4. آیا ورود به صحنه این قتال ـ برفرض ثبوت ضرورت ـ نیازمند تقویت بنیه داخلی و تأمین عدالت اجتماعی در بسر جامعه مهاجم و ابتدا کننده به قتال نیست؟ برفرض که چنین توصیه‌ای ضرورت داشته باشد آیا وقتی به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... در جامعه ایرانی مبتلا به مشکلات عدیده‌ای هستیم چنین سناریویی را می‌توانیم عملیاتی کنیم؟! آیا قبل از کلید زدن قتال بزرگ برای از بین بردن فتنه خارجی نباید به فکر کلید زدن «اصلاح بزرگ» درونی باشیم؟ مشخصاً اگر ضرورت این قتال ثابت شود ـ که خود سؤالی مستقل است ـ آیا امری ضروری‌تر از آن برای جامعه امروزی ما وجود ندارد؟ آیا خطر فتنه فقر اقتصادی و فقر فرهنگی که امروز گریبان ما را گرفته است و در تزاحم با اقدام سخت قتال بزرگ است بیش از فتنه تمدن صهیونیستی نیست؟ آیا اگر فکری برای این معضلات داخلی نکنیم و قتال بزرگ را «اهم بلا مزاحم» تصور کنیم خطر فروپاشی تمدن اسلامی و ایرانی ما به گوش نمی‌رسد؟ اساساً چه دلیلی وجود دارد که قتال بزرگ اهم بلا مزاحم در میدان عملیاتی امروز ما باشد؟ پاینده باشید
پاسخ سرکار خانم دکتر اسدی (دانشگاه معارف) به نقد دکتر شجریان بخش اول 👇👇👇 با عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار و اعضای محترم گروه. پاسخ به سوالات: ۱. نه تنها در یک تمدن بلکه چندین تمدن به لحاظ فرهنگی می توانند در کنار یکدیگر زیست کنند منتها به شرطی که به حیات تمدنی ،تمامیت ارضی و استقلال یکدیگر لطمه وارد نکنند. اساسا اسلام به دنبال ساخت تمدنی بیگانه از سایر ملت ها و فرهنگ نیست و بلکه به نص شریف قرآن، پیامبر رحمه للعالمین است و رسالت پیامبر ختمی مرتبت نیز برای کل بشریت است. اما روی سخن درباره اجتماعی(تمدنی) است که داعیه برتری و بقای خود را در سایه نابودی غیر دارد و برای بقای خویش، همچون توده سرطانی که سلول های سالم را نابود می کند، بشریت را به نابودی می کشاند؛چه آنهایی که با او همراه هستند(تمدن غرب) را از طریق همراهی با خویش، به ورطه هلاکت می کشاند و چه آنهایی که با او مقابله می کنند را از طریق فتنه و نفوذ فرهنگی، به خطر می اندازد. نقطه فرهنگی میان ما و اسرائیل وجود ندارد، بلکه نقطه فرهنگی میان ما و یهود به عنوان یکی از ادیان الهی است. چراکه تمدن اسلامی همچون عهد رسول الله، زیستی مسالمت آمیز با فرهنگ های توحیدی دارد. اما زمانی که یهودیان عهد رسول الله، نقشه فتنه کشیدند، پیامبر ذره ای کوتاه نیامدند و اشدا علی الکفار رفتار کردند. قتال ما با یهود و یهودیت نیست. قتال اسلام که باید در سطح تمدنی انجام شود، با اسرائیل است که همچون غده سرطانی، حتی بخش اعظمی از دنیای اسلام را بیمار کرده است. ۲.پروژه کثرت تمدنی یا همان بحث وحدت و کثرت تمدنی در اندیشه اسلامی، در سایه فرهنگی توحیدی است. آیات فراوانی مبنی بر مقابله جدی با فتنه گران وجود دارد :(الفتنه اشد من القتل)(اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا)(لایحب الله الجهر بالسو الا من ظلم) طبیعتا برای مقابله و نابودی فتنه، راه چاره ای جز مقابله ای در سطح و اندازه همان فتنه و بلکه سطحی عظیم تر از آن وجود ندارد و در غیر اینصورت، مقابله ای اساسی نخواهد بود و نابودی فتنه امکان پذیر نیست و راهکار قتال در مقابله با فتنه، از طریق قرآن و سنت، تایید می شود. ادامه دارد
پاسخ سرکار خانم دکتر اسدی (دانشگاه معارف) به نقد دکتر شجریان بخش دوم ۳.وقتی که این نگاه ،در تمدن اسلامی همه گیر شود که جز با تمدن و جز با اجرای اسلام در وسعت تمدن، نمی توان همه ابعاد اسلام را پیاده کرد ، آنگاه نقش خطرناک اسراییل به عنوان نقطه تمدنی اسلام، بیشتر روشن می شود و جهان اسلام بیشتر و بیشتر خطر عظیم اسراییل را درک می کند. ۴.توجیه وجود مشکلات داخلی و نادیده گرفتن فتنه فتنه گران، پذیرفتنی نیست و نمونه های قرآنی فراوان نیز گویای همین مطلب است. اساسا در بستر جهاد تمدنی و دفاع تمدنی، شکوفایی درونی هم اتفاق می افتد و اتفاقا خمودی در سایه سستی در برابر فتنه رخ می دهد. داستان طالوت و جالوت در دو صفحه آخر جز دوم قرآن کریم، نمونه کاملی از مقابله با فتنه را به تصویر می کشد. در جامعه ای که مشکلات عدیده ای وجود دارد اما خداوند دستور مستقیم قتال را می دهد. اساسا از میان این قتال(جهاد) افرادی همچون داوود نبی رشد می کند و در سایه نبرد الهی ، به داوود حکت داده می شود. در همین دو صفحه، قرآن کریم، مردم قبل از جهاد را ضعیفان در برابر فتنه گران نشان می دهد که به درگاه خدا رو آورده و از پیامبر زمان کمک می خواهند و اما مردم بعد از جهاد و در حین جهاد، انسان هایی قلیل و اما قوی الایمانی هستند که ثبات قدم خود را از خدا می خواهند و فقر فرهنگی آنها به غنای عظیمی بدل شده است. دستور قرآنی(قل اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فردی ) برای چیست؟ قیامی که حتی به تنهایی هم باید اجرا شود. فلسطینیان مقاوم، در این برهه زمانی، مصداق این آیه هستند. آیا پیامبر اکرم ابتدا نیاز اقتصادی مردم مدینه را برطرف کرد و در تکاپوی حل نیازهای فرهنگی مردم بود تا حدی که در هیچ جنگی ورود نکرد؟! و یا اینکه پیامبر از همان ابتدا با مردمانی اندک و کرسنه و تازه مسلمان، به قتال فتنه و کفر برخاست؟ آیا تازه مسلمانان مدینه اشباع فرهنگی بودند یا شکم های سیر داشتند، اما به راستی که در جنگ ها ایمانشان رشد کرد. مضمون آیات ابتدایی سوره فتح بیانگر این مطلب مهم است که خداوند متعال می تواند مسلمانان را بلافاصله در نبردها پیروز مند اما میخواهد که مسلمانان در این امتحانات، ایمانشان افزوده شود. در قتال با فتنه بزرگ یهود، رشد و اعتلای تمدن اسلامی و مسلمانان نهفته است و البته در سکوت جوامع اسلامی نیز انحطاط جوامع مسلمان. به ادامه آیه (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا) باید دقت کرد:(وان الله علی نصرهم لقدیر) متاسفانه تهاجم فرهنگی بیگانه ما را با معضلی جدی مواجه کرده اینکه دست خدا و یاری خدا را نادیده می گیریم و همه چیز را با معدلات مادی می سنجیم، درحالی که در قرآن کریم آیات فراوانی در مقابل چنین تفکری دیده می شود
پاسخ جناب دکتر مختار شیخ‌حسینی مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر میز مسائل سیاسی ایران و اسلام، به نقد دکتر شجریان 👇👇 جناب دکتر بابایی عزیز با تشکر از انتشار یاداشت فوق و سپاس از اظهار نظر دیگر اساتید بزرگوار،چند نکته درباره ملاحظات دکتر شجریان تقدیم می شود: 1. به نظر می رسد مروری بر تاریخ شکل گیری اسرائیل ما را از برخی کژتابی ها در تحلیل برحذر می دارد. اگر از ایده شکل گیری اسرائیل در پروتکل های یهودیان در قرن 18 و 19 بگذریم در دوره معاصر ایده ایجاد سرزمینی برای یهودیان در چند سرزمین از جمله امریکای لاتین، آفریقای جنوبی و... مطرح بوده است که در نهایت این قرعه بنام این بخش از جهان اسلام افتاد. شروع آن بیانیه بالفور 1917 بریتانیا است که در برابر جلب حمایت یهودیان در جنگ جهانی، متعهد به تاسیس کشوری برای یهودیان در جغرافیای فعلی فلسطین (بخشی از قلمر عثمانی)می شود. یکی از پیامدهای شکست عثمانی در جنگ جهانی اول و الغای خلافت در 1924 اجرایی شدن قرارداد سایکس – پیکو 1916 (که جغرافیای پسا خلافت را در جهان اسلام ترسیم کرد) است که مرزهای جهان اسلام را ذیل نفوذ قدرت های پیروز جنگ تقسیم کردند و بر اساس نظم پیشنهادی جامعه ملل، فلسطین تحت قیمومیت بریتانیا قرار گرفت و پروژه ای که بالفور قول داده بود عملاً اجرایی و با توسل به زور، آواره کردن یک ملت و هجرت یهودیان سراسر دنیا در سال 1948 به تاسیس دولتی بنام اسرائیل در این جغرافیا منجر شد. دولتی که نه سرزمین، نه ملت و نه حاکمیت داشت اما صرفاً با حمایت قدرت های نظام بین الملل و ضعف جهان اسلام تاسیس شد. ساخت این دولت در قلب فرهنگی و اعتقادی تمدن اسلامی چنان شوکی بود که نخبگان و توده جهان اسلام را به واکنش وا داشت و شاهد ان جنگ های 1948،1956، 1968، 1973اعراب و اسرائیل بود مساله انقدر کانونی بود که ارمان بسیاری از جنبش های اسلامی بازگرداندن فلسطین به نقطه ماقبل 1924 بود که این موضوع دراندیشه رهبران انقلاب اسلامی، اخوان المسلمین، حزب التحریر حتی جنبش های افراطی معاصر هم قابل ردیابی است بنابراین مسئله هویتی و بنیادینی در این چالش نهفته است که نباید آن را تقلیل به اختلاف سیاسی ایران و اسرائیل داد. 2. ظاهراً مراد مولف محترم ازامکان جمع شدن فرهنگی دو تمدن در یک نقطه، تلاقی افق های مشترک و فراهم شدن امکان گفتگو در موضوعاتی همسو بین دو تمدن می باشد. نه امکان تلاقی هم گرایانه دو تمدنی که حتی بر جغرافیا اختلاف دارند و اساساً یکی دیگری را به رسمیت نمی شناسد. 3. امروز که من با شما صحبت می کنم بر اساس مهم ترین نظرسنجی جهان عرب در سال 2020(الموشر العربی) 80 در صد مردم جهان عرب اعتقاد دارند فلسطین فقط مسئله فلسطین نیست بلکه مسئله همه مسلمانان است، فقط6 درصد مردم در جهان عرب رسمیت بخشی اسرائیل به مثابه یک کشور را تایید می کنند. بر اساس این پیمایش در نزد افکار عمومی، تهدید اول جهان اسلام، اسرائیل دانسته شده است لذا بیان اینکه ایا نخبگان ما این موضوع را مسئله می دانند یا خیر؟ بیشتر ناشی از بی اطلاعی از افکار عمومی جهان اسلام است و اینکه جامعه نخبگانی ما مسئله فلسطین را مسئله ای شعاری تلقی می کند بیشتر به ژورنالی مطرح شدن این مساله بر می گردد هر چند تعمیم ذهنیت خودمان بر همه نخبگان هم مشکلی است که از آن رنج می بریم. 4. سوال اصلی این است، آیا با کشوری که در قلب فرهنگی - تمدنی جهان اسلام و در جغرافیایی غصبی تاسیس شده و در همه ناامنی های روزمره جهان اسلام رد پایی دارد، به جز قتال بزرگ می توان مواجهه داشت. اما اینکه آیا الان زمان قتال است یا خیر؟ سوال مهمی نیست و اینکه آیا ایران شروع کننده است یا دیگران، هم چندان مهم نیست. صحبت از اولویت داشتن مشکلات داخلی نسبت به این مسئله نیز بیشتر مغالطه ای برای فرار از صورت مسئله است. 5. ذکر خاطره ای هم شاید بد نباشد. در یک سفر به دانشگاه المنار تونس به گفتگوی چند ساعته با دو دانشجوی دکتری علوم سیاسی می پرداختم، فکر می کنید تنها دلیل جذابیت ایران برای آنها چه بود؟ برای آنها ایران به دو دلیل جذابیت داشت که مهم ترین آنها مسئله فلسطین بود. اعتقاد داشتند وقتی دولت ها در ایران عوض می شود، اما استراتژی ایران در حمایت از فلسطین تغییر نکرده مشخص است مسئله برای ایران تاکتیکی نیست بلکه هویتی و تمدنی است و این را نخبگان و عموم مردم در جهان اسلام درک می کنند هر چند ممکن است به دلیل عادی سازی روابط برخی سران کشورهای عربی در پرتو بزرگنمایی رسانه ها، اندکی کژتابی در تحلیل این مسئله شکل داده باشد. با سپاس مختار شیخ حسینی
✍️رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبیین کرد:نقش فقه سیاسی پویا در بهبود وضعیت عدالت در حوزه های دیگر ⬅️حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست علمی «فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه عدالت» که به صورت مجازی و به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بحث عدالت، سطحی مورد اقبال دارد و هیچ محیط فکری و اجتماعی نیست که عدالت به عنوان یک ارزش مطرح نباشد؛ با این حال تلقی از محتوای عدالت، معرکه آراست و اختلافات زیادی وجود دارد. 💠وی با اشاره به فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه عدالت گفت: این عنوان پیش فرضی دارد و آن اینکه اگر مشکلاتی در حوزه عدالت و در رابطه با جریان و استقرار عدالت داریم، به این خاطرا ست که نظریه پردازی جامعی صورت نگرفته و می خواهیم ببینیم که فقه و فقها و فقه سیاسی، در رفع این نقیصه چه سهمی می توانند بر عهده گیرند. ✅اهم مباحث مطرح شده * عدالت نمی تواند تأمین کننده همه مطلوبیت های حیات جمعی باشد * چرا باید یک نظریه عدالت جامعی داشته باشیم؟ * عادلانه کردن مناسبات اجتماعی نیازمند نظریه است * در چهار دهه گذشته همه دولت ها فاقد نظریه منقح در زمینه عدالت بوده اند * یک نظریه عدالت، حتماً وجه حقوقی و فقهی هم دارد/ آبشخور حقوق اسلامی، فقه و منابع فقهی است * مسأله عدالت لزوماً فقهی نیست * مبحث عدالت در کلیت جامعه لحاظ می شود * سؤالاتی در باب فقه در بستر تاریخی خود * نقش فقه سیاسی پویا در بهبود وضعیت عدالت در حوزه های دیگر * عدالت سیاسی با کلان‌نظریه سیاسی مختار ما گره خورده است * اساس جمهوری اسلامی بر مردم سالاری دینی است عادلانه بودن فرایندها و ساختارهاست؟ * فتوای فقهی منبع قانون است، نه مساوی قانون * مخاطب اصلی نظریه های عدالت، دولت است * همنوایی جامعه؛ لازمه تحقق عدالت اجتماعی 💠چزئیات خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/isca169
عناوین هفته پژوهش و فناوری 👆 🔹 پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۹
پیام تسلیت ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استاد نجف لک زایی به مناسبت ارتحال آیت الله جعفر الهادی(خوشنویس) بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال عالم عامل مجاهد ابو الشهید آیت الله جعفر الهادی (خوشنویس) را به جامعه علمی و همه دوستان و علاقمندان و بویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم. تلاش ایشان برای معرفی اسلام به نسل های جدید مبتنی بر قران و عترت ستودنی است. در دوره ای که بنا به علائق و دلائل پژوهشی با ان مرحوم ارتباط داشتم، بیش از هر چیز مجذوب تواضع علمی ایشان شدم. خدایش غریق رحمت فرماید و به خانواده و بستگان محترم اجر و صبر عنایت فرماید. نجف لک زایی
🔴 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: پژوهشگاه حوزه و د انشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی تخصصی «کارآمدی و آینده همکاری علمی حوزه و دانشگاه» را برگزار می کند. 🔵دبیر علمی: دکتر مجید کافی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری ♦️سخنران: دکتر غلامرضا بهروزی لک استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) و عضو شورای علمی گروه آینده‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ♦️موضوع: سناریوی همکاری حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی علوم انسانی ♦️زمان: 25 آذر 1399 ♦️ساعت: 9 الی 9:30 ♦️مکان: سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه --------------------------------------- ♦️گروه اطلاع رسانی پژوهش: https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 ♦️پیام رسان پژوهشگاه در ایتا: @rihu_ac_ir ♦️کانال تلگرامی پژوهش(دکتر مجید کافی) T.me/majidkafiresearch