eitaa logo
رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
6 ویدیو
15 فایل
💠بانک جامع نشست های علمی،کرسی های ترویجی،کرسی های تخصصی و همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔵ارتباط با مدیر کانال @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی ⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان ⬅️ رساله التنبیه علی سبیل السعاده جلسه دوم ✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی 🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/817
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در محضر قرآن کریم ⬅️موضوع: فرد و جامعه قرآنی ✍️ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی جلسه جلسه چهلم و جمع بندی پایان فصل اول🖕🖕🖕🖕 🔳زمان: پنج شنبه 1399/5/2 ساعت 12 ظهر الی 12:30 💠فایل صوتی در ایتا 🌐https://eitaa.com/isca_seda/819 💠 فایل صوتی در تلگرام 🌐https://t.me/isca24/7817 💠فایل ویدیویی در یوتیوب 🌐https://youtu.be/zDEU4Clffh0 💠فایل ویدیویی درآپارات 🌐https://www.aparat.com/v/sEy6r
💠سلسله برنامه های فرد و جامعه قرآنی (چهل جلسه) ⏹این برنامه به صورت لایو در اینستا گرام از ماه رمضان شروع شد و تا امروز دو مرداد 1399 ادامه داشت و فیلم و صوت این برنامه ها در فضاهای مجازی مانند آپارات، تلگرام،ایتا، اینستاگرام ،یوتیوب و رادیو پژوهش بارگزاری شد و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. ✅در این پست باکس لینک ای چی تی وی اینستا گرام در اختیار علاقه مندان به مباحث قرآنی قرار می گیرد و در آینده لینک باکس های دیگر همین برنامه در اختیار قرارخواهیم داد. 1️⃣فرد و حامعه قرآنی جلسه اول 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7aLLpJ4mb/ 2️⃣فرد و جامعه قرآنی حلسه دوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7ani9JNuj/ 3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2n_m6JVEg/ 4️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه چهارم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2mquupagW/ 5️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه پنجم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2iVU9JlYO/ 6️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه ششم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2gryIJSGM/ 7️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه هفتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7bRYdJTe3/ 8️⃣فرد و جامعه قرانی جلسه هشتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2dAk3pEnh/ 9️⃣فرد و جامعه قرانی جلسه نهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2brYpJMoJ/ 🔟فرد و جامعه قرآنی جلسه دهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2aI_Spdg_/ 1️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه یازدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2Yb-YpWon/ 2️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه دوازدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2W6alJKQt/ 3️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سیزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2UdOEpsyA/ 4️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه چهاردهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2UEitpRr-/ 5️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه پانزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2Teg3pNmc/ 6️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه شانزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2TGL4J13F/ 7️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه هفدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2R572piEF/ 8️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه هیجدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2SjaPJgTH/ 9️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه نوزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2Q2OspS7v/ 0️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیستم 🌐 https://www.instagram.com/tv/CC0R4vApdl2/ 1️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و یکم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0Po2vpwu2/ 2️⃣2️⃣فزد و جامعه قرآنی جلسه بیست و دوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0JaI7pgyn/ 3️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و سوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0I9__pXhf/ 4️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و چهارم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0GE1pJr2W/ 5️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و پنجم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0CIRUpfxr/ 6️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و ششم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0AfTyJQZp/ 7️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و هفتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz93-vpn7F/ 8️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست وهشتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz_aXYJ9yL/ 9️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و نهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz52GeJU7o/ 0️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی ام 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz4OeUJV10/ 1️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و یکم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCzz9GEphZX/ 2️⃣3️⃣فرد و جامعه قؤآنی جلسه سی و دوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCxUwzvpGqO/ 3️⃣3️⃣فرد و جامعه قرانی جلسه سی و سوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCSu8q7pPtC/ 4️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و چهارم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCXicb7prTl/ 5️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و پنجم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCkdwHcJe__/ 6️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و ششم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCsA-PZJsJq/ 7️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و هفتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCxOvQNpD6J/ 8️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و هشتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2VKU1JCVm/ 9️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و نهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7YgGAp3eL/ 0️⃣4️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه چهلم و پایانی https://www.instagram.com/tv/CC_ZHfyJRx2/?igshid=h4qeft0n0na0
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی ⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان ⬅️ رساله التنبیه علی سبیل السعاده جلسه سوم ✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی 🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/823
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️خوانش متون فلسفه اسلامی ⬅️تفسیر متون فلسفه سیاسی و تمدنی اندیشمندان مسلمان ⬅️رسالة التنبیه علی سبیل السعادة جلسه چهارم ✅با حضور اساتید فلسفه سیاسی 🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/825
✅التنبيه على سبيل السعادة اثر ابونصر محمد بن طرخان بن اوزلغ فارابى (259- 339ق) در بيان روش رسيدن به سعادت مى‌باشد كه به زبان عربى و در اوايل قرن چهارم هجرى نوشته شده و با تحقيق و تصحيح دكتر جعفر آل ياسين منتشر شده است. ⏹ساختار كتاب با مقدمه مصحح در معرفى كتاب آغاز و مطالب متن اثر نيز در قالب بيست نكته، ارائه شده است. ✍️فارابى در اين كتاب، به شيوه‌اى متفاوت از اثر ديگرش «احصاء العلوم»، به تقسيم‌بندى علوم پرداخته است. وى در اين شيوه، معارف را به دو گروه تقسيم كرده و معتقد است كه هر يك از اين دو گروه را صناعت‌هایى است و صناعت‌ها نيز بر دو قسم مى‌باشند: يكى آن‌هایى كه تنها از راه علم به آن معرفت داريم و ديگرى، علمى كه ممكن است بدان عمل شود. وى اين قسم اخير را به دو شعبه تقسيم كرده است: يكى، علمى كه انسان در شهر با آن عمل مى‌كند مانند پزشکى، تجارت و كشاورزى و قسم ديگر، علمى كه انسان در روش اخلاقى خود به آن نيازمند است و با آن كارهاى نيك و درست را تشخيص مى‌دهد. ⏹گزارش محتوا فارابى در ابتدا، به تعريف سعادت پرداخته و آن را مطلوب‌ترين خيرات معرفى نموده است. به نظر وى، ما مى‌بينيم وقتى كه به سعادت مى‌رسيم، پس از آن به هيچ وجه براى هيچ غايتى به جز خود سعادت تلاش نمى‌كنيم، از اين‌رو مى‌فهميم كه سعادت، چيزى است كه ذاتاً مطلوب است و هيچ وقت براى غيرخودش، مورد طلب قرار نمى‌گيرد. 💠وى احوال انسان كه در طول زندگى و حيات براى او به وجود مى‌آيد را بر دو قسم تقسيم كرده است: برخى از آن‌ها احوالى است كه سزاوار ستايش يا سرزنش خاص نيست و برخى آن است كه چون براى انسان رخ دهد، سزاوار ستايش يا سرزنش مى‌گردد. وى معتقد است انسان با احوالى كه سزاور ستايش يا سرزنش نيست، به سعادت نمى‌رسد، بلكه آن‌چه انسان به وسيله آن به سعادت مى‌رسد، احوالى است كه براى انسان رخ مى‌دهد و در عين حال سزاوار حمد و ذم است. ✅وى احوال شايسته مدح و ذم را نيز بر سه دسته تقسيم كرده است: افعالى كه در آن‌ها انسان مى‌بايد از بدنش به عنوان ابزار استفاده كند، مثل ايستادن، نشستن و نگاه كردن. عوارض نفس مثل شهوت، لذت، شادمانى، خشم و چيزهایى از اين دست كه به اين‌ها شبيه است. تميز و تشخيص‌هایى كه به وسيله ذهن انجام مى‌شود. اين سه دسته احوال و افعال، امورى هستند كه انسان در هيچ زمانى از زندگى خود از آن‌ها خالى نيست. 💠فارابى، اختيار را وسيله‌اى براى رسيدن به سعادت دانسته و معتقد است كارهاى خوبى كه به طور اتفاقى از انسان سر مى‌زند و يا به طور اجبارى بر او تحميل مى‌شود، باعث سعادت نمى‌گردد، بلكه سعادت وقتى حاصل مى‌شود كه انسان، كارهاى خوب را با ميل و اختيار خويش انجام داده باشد. همچنين نه وقتى كه كارهاى خوب را فقط در بعضى از امور و در بعضى وقت‌ها با رغبت انجام دهد، بلكه وقتى كه در تمام افعالش و در تمام طول حياتش خوب را برگزيند. وى در ادامه، به بحث در امورى پرداخته كه افعال و عوارض تمييز نفسانى به وسيله آن به حالتى مى‌رسند كه بى‌ترديد، با آن به سعادت مى‌توان رسيد. او معتقد است هر انسان از آغاز خلقت خويش، با نيرويى سرشته شده است كه به وسيله آن مى‌تواند افعال و عوارض نفسانى و تمييز خود را چنان كه سزاوار است شكل دهد. ⏹مطلب ديگرى كه فارابى به آن پرداخته، بحث در مورد چيزى است كه به وسليه آن اخلاق جميله براى انسان تبديل به ملكه مى‌شود و سپس در پى آن، به چيزى پرداخته است كه به وسيله آن، كمك مى‌شود تا نيروى ادراك درست در انسان به صورت ملكه درآيد. مقصود وى از ملكه، اين است كه نيكويى چنان باشد كه زوال آن ناممكن گردد يا لااقل بسيار دشوار، بنابراین وى مى‌گويد تمامى اخلاق؛ زيبا و زشت آن، اكتسابى است و براى انسان ممكن است و هرگاه نفسش در موردى به خلقى نزدیک شد، خوب يا بد، باز هم براى انسان ممكن است كه با اراده خويش، به ضد آن خلق منتقل شود و آن‌چه انسان به وسيله آن، خلقى را كسب مى‌كند يا نفس خود را از خلقى در درونش در حال شكل‌گيرى است به خلق ديگر منتقل مى‌كند، عادت است. ⏹منظور فارابى از عادت، تكرار كردن يك كار به دفعات بسيار در زمانى طولانى و در اوقاتى به هم نزدیک است و از آنجا كه معتقد است خُلق جميل نيز از عادت پديد مى‌آيد، به بررسى نحوه پديد آمدن خلق جميل و قبيح پرداخته است.
✅روز عرفه ، روز نیایش و روز بارش چشم های خاکیان بر شما آسمانیان مبارک باد و التماس دعا در لحظات قشنگ خلوتتان✅