حدیث عشق ؛ نگاهی گذرا به قیام سرخ عاشورا قسمت پنجم
✍️ علیرضا جعفرپور(واثق)؛
اشعار این متن از کتاب مصرع خون سروده علیرضا جعفرپور انتخاب گردیده است.
امام سجاد علیه السلام: در شهر شام هنگام معرفی خود چنین فرمود: 《انا ابن من بکت علیه ملائکة السماء، انا ابن من ناحت علیه الجن فی الارض و الطیر فی الهواء》
من فرزند کسی هستم که ملائکه آسمان بر او گریست، من فرزند کسی هستم که جن در زمین و پرندگان در هوا بر او نوحه خواندند.
چه هلهلی است دراین شام عاشقان امشب
گرفته جام وصال آن شه جهان امشب
زدند حلقه به گرد شه نکو سیما
ز شیخ و شاب و ز مولی و سروران امشب
شدند مست و غزلخوان تمامی یاران
زجام سرخ شهادت همه مهان امشب
قافله عشق عازم سفر تاریخ شد و تنها باب رحمت بر بندگان خاص گشوده شد و دیگران از آن محروم ماندند راحلان طریق عشق میدانند که ماندن نیز در رفتن است. جاودانه ماندن در جوار رفیق اعلی، و این اوست که ما را به خویش می خواند.
حال سوال این است که چرا با این همه آگاهی در مورد قیام حضرت امام حسین علیه السلام فقط عده قلیلی او را یاری کردند و چرا آن کوفیان سجاده نشین که در جنگها آرزویشان شهادت بود از یاری امام زمانشان دست کشیدند؟
با دیدگاهی که نسبت به مردم کوفه داریم انتظار آن نمیرفت که با یک چرخش، تمام سوابق درخشان خود را که در جنگ جمل و صفین و نهروان نشان داده بودند، زیر پا گذارده و به جنگ فرزند رسول خدا حضرت امام حسین(ع) بشتابند.
آنها کسانی بودند که وصف کاملشان بر زبان فرزدق آمده است که در پاسخ امام حسین(ع) ـ که از وضعیت مردم کوفه ـ پرسیده بود، گفت: قلوبهم معک و سیوفهم علیک، قلب هایشان همراه تو، ولی شمشیرهایشان علیه تو بسیج شده است.
ازعواملی که مردم کوفه را بر آن داشت تا با امام حسین(ع) بجنگند عدم بلوغ فکری و استقلال در تصمیم گیری است. زیرا شهر کوفه پس از تأسیس آن در سال ۲۰ هجری، محل اسکان قبائل، گروه ها، ملیّت ها، مذاهب و ادیان گوناگونی بود که همین ناهماهنگی و یک دست نبودن مردم سبب شد تا هر قبیله ای برای خود و هم پیمانانش شرایط خاصی اعمال کند.آنان یکدست و یکپارچه نبوند، لذا در بزنگاهها نمیتوانستند بهصورت یکپارچه تصمیمگیری کنند،اغلب تصمیم گیریها در لحظات سرنوشت ساز در بین عدهای از مردم کوفه بصورت شتابزده و نابجا گرفته شده است. همانند تنها گذاشتن علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع).
بنابراین یکی از مسائل مهم در نداشتن ثبات آرا مردم کوفه، ترکیب ناهمگون مردم و جریانات سیاسی این شهر بود.
••••✾•▪️◼️▪️•✾••••
------------------------
▪️ @ioptcpri
▪️ 👉 @isfquran
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هرچی دارمو گرفتم از در این خونه__.mp3
5.19M
🎙 #نوا: سیدرضا نریمانی
شب پنجم محرم الحرام
#التماس_دعا
------------------------
◾️@ioptcpri
◾️👉 @isfquran
📷 #گزارش_تصویری (۲)
🔰حضور پرشور همکاران منطقه اصفهان در مراسم عزاداری آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام با قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی حجت الاسلام علیمحمدی و صرف صبحانه در مرکز منطقه اصفهان.
#زیارت_عاشورا
#روابط_عمومی
#منطقه_اصفهان
••••✾•▪️◼️▪️•✾••••
------------------------
▪️ @ioptcpri
▪️ 👉 @isfquran
حدیث عشق ؛ نگاهی گذرا به قیام سرخ عاشورا قسمت ششم
✍️ علیرضا جعفرپور(واثق)؛
اشعار این متن از کتاب مصرع خون سروده علیرضا جعفرپور انتخاب گردیده است.
لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ آل عمران/92؛
به مقام نیکان نایل نمی شوید، مگر با انفاق برخی چیزهایی که دوست دارید.
آمدم تا جان فشانم پای دوست
کشته دیدن چونکه خاطر خواه اوست
زاشتیاق او نمایم ترک سر
می پذیرم من سه شعبه درجگر
در رضای دوست من سر می دهم
همچنان قیس مسهر می دهم
آنگاه که محمّد حنفیّه پیشنهاد کرد امام حسین(ع) از رفتن به عراق خوددارى کند، امام علیه السلام فرمود:
«آتانى رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) بَعْدَ ما فارَقْتُکَ فَقالَ: یا حُسَیْنُ! اُخْرُجْ فَإنَّ اللّهَ قَدْشاءَ أَنْ یَراکَ قَتیلاً»;
(بعد از آن که از تو جدا شدم رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را در خواب دیدم که فرمود: اى حسین! حرکت کن، زیرا خداوند خواسته است تو را کشته ببیند)
بی شک، خواست خدا بدون حکمت نیست، حکمت بالغه الهی ایجاب می کرد که با شهادت امام و یارانش و اسارت همسر و خواهر و دخترانش، از یک سو پرده از چهره ننگین حاکمان ظالم و بی ایمان بنی امیّه برداشته شود و جهان اسلام بر ضدّ آنها بشورند و از سوی دیگر، امام حسین(علیه السلام) و یارانش جایگاهی در تاریخ جهان پیدا کنند که اسوه ملّتهای مظلوم گردند و درس آزادگی را از مکتب آنها فراگیرند.
امام حسین علیه السلام در روز عاشورا تمام آنچه را که در اختیار داشت و همه آنها محبوب او بود، در راه خدا انفاق کرد.پس چه شد روز عاشورا برخی از کسانی که درجنگ صفین وجمل ونهروان دررکاب امیر مومنان شمشیر می زدند آن روز در خانه هایشان ماندند و از یاری فرزند زهرا دست کشیدند؟
درپاسخ به این سوال می توان گفت آرامش طلبی وکوشش برای حفظ منافع و ثروت شخصی این افراد و نیاز داشتن به یک فضای همراه با آرامش و بدون دردسر باعث شد تا حکومت فاسد اموی افرادی مستبد وفاسق چون عبیدالله زیاد را حاکم بلاد مسلمین قراردهد تا با ايجاد رعب و وحشت و با كشتن افراد بيگناه و دار زدن آنها در اماكن عمومی، جو خفقان آميز را در كوفه به وجود آورد. او با ايجاد اين رعب و وحشت باعث شد که مردم از ترس زندان و شکنجه و کشته شدن دست از یاری پسر پیامبر بردارند و درمقابل او صف آرایی کنند.
نکته دیگر توجه به دنیا و جنگیدن برای دنیا در برخی از کوفیان بود، وقتی فتوحات صورت میگرفت، اسمش جهاد برای گسترش اسلام بود اما عموماً برای کسب غنیمت و بهاسارت در آوردن زنان و بچههای ممالک مغلوب بود. چون اهلبیت(ع) این روش را قبول نداشتند و جلوی اینگونه فتوحات را گرفته بودند، خیلی از کوفیان حاضر نبودند با امیرالمؤمنین و امام حسن وسیدالشهدا علیهم السلام در جایگاه رهبری اسلام راه بیایند و همراهی کنند.
••••✾•▪️◼️▪️•✾••••
------------------------
▪️ @ioptcpri
▪️ 👉 @isfquran
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای جان همه گفتن خبر اومد.mp3
2.96M
🎙 #نوا: سیدمجید بنی فاطمه
شب ششم محرم الحرام
#التماس_دعا
------------------------
◾️@ioptcpri
◾️👉 @isfquran
📸 #گزارش_تصویری
مراسم عزاداری سالار شهیدان
تلمبه خانه شماره ۳شهید ملک باغملک
دوشنبه ۶محرم
••••✾•▪️◼️▪️•✾••••
------------------------
▪️ @ioptcpri
▪️ 👉 @isfquran
حدیث عشق ؛ نگاهی گذرا به قیام سرخ عاشورا قسمت هفتم
✍️ علیرضا جعفرپور(واثق)؛
اشعار این متن از کتاب مصرع خون سروده علیرضا جعفرپور انتخاب گردیده است.
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِمَاءكُمْ وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَكُم مِّن دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ
و هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم كه خون هم را نريزيد و يكديگر را از سرزمين خود، بيرون نكنيد. سپس شما اقرار كرديد (و بر اين پيمان) گواه بوديد.
سوره ی مبارکه البقره: آيه 84
چون معاویه بمردش در رجب
شد خلیفه آن یزید بی ادب
بهر بیعت کافر بوزینه باز
کرد راهی نایبش سوی حجاز
تا بگیرد بیعت از خون خدا
خود بخواند جانشین مصطفی
چون ندادش دست بیعت با یزید
قصد هجرت کرد آن ماه فرید
معاویه درپانزدهم رجب سال شصت هجری در دمشق درگذشت وفرزند فاسقش یزید با ادعای جانشینی پیامبر(ص) و رهبری اسلامی با زور و تزویر بر اریکه ی قدرت تکیه زد. اونه تنها از ویژگی های شایسته و بایسته خلافت بهرهای نداشت بلکه از حیث حسب و نسب نیز از پست ترین خاندان ها بود و از سویی دیگر به شرابخواری و عیاشی و میمون بازی اشتهار داشت. تسلط یزید برمسلمانان وادعای خلافت، منکری بود روشن، زیرا حکومت او نه برپایه مشورت برمسلمانان بود ونه براساس خویشاوندی با پیامبر و نه بخاطر لیاقت شخصی وی؛ این بدعتی بود که هیچ مسلمان متدینی آن را نمی پذیرفت. در این زمان روح شریعت اسلامی دراجتماع دیده نمی شد از احکام اجتماعی تنها جمعه وجماعت آن هم بصورت تشریفاتی رونق داشت که برخی از این تشریفات به بدعت و فسق گرائیده بود مانند نماز صبح که سه رکعت توسط ولید حاکم کوفه خوانده شده بود.
یکی از علل قیام امام حسین علیه السلام اجرای فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر و سامان دادن واصلاح امت جدش پبامبر صلی الله علیه وآله است.
مردم، سخت مشغول کار و زندگی خود بودند و هیچ انتقادی هم نمی شد. این آشکارترین آسیبی بود که امام (ع) به خاطر آن قیام کرد؛ همچنانکه در وصیتنامه اش به برادر خود محمد بن حنیفه فرمود:
«إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی ؛
من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر را به شیوه جد و پدرم پیاده کنم».
چرا شهرهای بزرگ اسلامی در مقابل چنین حادثه ای سکوت اختیار کردند؟
یزید برای آنکه بتواند حکومت نوبنیاد خود را محکم کند اقدام به تطمیع ساکنان ایالت های اسلامی وبیعت گرفتن از بزرگان آن ایالات و تسلیم کردن ایشان کرد. تنها ایالتی که حکومت یزید از آن نگرانی داشت عراق بود و تنها شخصی که حکومت یزید را مطابق شرع و سنت رسول خدا نمی دانست و به هیچ وجه حاضر به بیعت با او نبود وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام بود.درشهر مکه حتی برخی ازخویشاوندان پیامبر هم خود را از صحنه کنار کشیدند و تقریبا حالتی شبیه تماشاگر پیش گرفتند.
مردم مدینه نیز درچنان وقت تن آسایی را برجهاد در راه خدا وتحمل رنج ترجیح می دادند وهنگامی که کاروان سالارشهیدان علیه السلام از مدینه روانه مکه شد جز خویشاوندان حضرت کسی همراه او نبود.
پس از جنگ بصره ، علی (ع) کوفه را مرکز فرماندهی خود قرار داد. ساکنان این شهر را مردمان گوناگون تشکیل می دادند که هر دسته دارای آرمان ها و اعتقادات و هوی و هوس هایی مخالف دسته دیگر بودند. کسانی که دانش و هنری داشتند برای نشان دادن هنر یا به کا رانداختن استعداد خود به کوفه روی آوردند.مردمی هم که از دیگر نقاط به کوفه آمده بودند مردمی با احساسات تند ، تحریک پذیر، عجول و کوته فکر بوند. تاریخ نشان می دهد که آنچه در گوش این مردمان فرو نمی رفت سخنی بود که از واقع بینی وخیر خواهی برخیزد وآنچه به جان می خریدند گفتار تحریک کننده عاطفه واحساس وهیجان بود.بافت قبیلهای و عشیرهای کوفه چنین اقتضا میکرد. وقتی سران قبیلهای از صحنه خارج شدند، اعضای قبیله هم به پیروی از آنها صحنه را ترک کرده و به خاطر هراس از آینده شغلی و وضعیت خانواده و ... بیعت خود را نقض کنند.
••••✾•▪️◼️▪️•✾••••
------------------------
▪️ @ioptcpri
▪️ 👉 @isfquran