eitaa logo
من شیعه هستم
571 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تبعیّت کامل از علمای شریعت، اوّلین قدم سالک است و خطر مهمّی که سالک در این مسیر دارد، بد بینی به است. 💠 به اشخاصی که از ایشان درخواست دستور می ‌کردند، می ‌فرمودند : قبل از هر چیز تکلیف خود را با پاک کنید. بعد از تصفیه حساب با خَلق، می‌ فرمودند : حساب ‌های خود را که با داشته ‌اید و ناقص بوده ‌اند، آنها را درست کنید. از قبیل نماز، روزه، وجوهات و غیره. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 مهربان ترين امّت ها نسبت به اين طايفه يهود بود، به شهادت اينكه ما در آثار باستانى جهان براى يهود هيچ بناى رفيعى نظير اهرامى كه در مصر معمول بوده و بناهاى تاريخى آشور نمى يابيم. و اين خود شاهد روشنى است بر خوش رفتارى يهود نسبت به بردگان، زيرا اينگونه به دست بردگان ساخته مى شده و خود يك نحو شكنجه اى بوده، بر عكسِ رومی ها و يونانيها كه سختگيرترين مردم نسبت به اين طائفه بودند. 💠 اين روش هم چنان در دنيا معمول بود تا آنكه فكر آزاد كردن بردگان و الغاى روش برده گيرى ابتدا در قُسطنطنيه و سپس در شايع شد، و در قرن 13 ميلادى به طور كلّى لغو گرديد و امّا در ، گر چه در آنجا روش برده گيرى به طور كلّى لغو نشد و ليكن آن اَعمال اجبارى كه در سابق به بردگان تحميل مى كردند تعطيل شد و روش جديدى نسبت به آنان اتّخاذ كردند، و آن اين بود كه آنان را در كار خود كه همان زراعت بود آزاد گذاشته و تنها سهمى از دست رنجشان مى گرفتند و وقتى مِلكى را خريد و فروش مى كردند دهقان را هم به ضميمه مِلك، معامله مى نمودند. 💠 و امّا در ، اين روش در بيشتر كشورهاى اروپايى تا سال 1772 ميلادى ادامه داشت، چند سال قبل از اين تاريخ بود كه معاهده اى سى ساله بين دو كشور بزرگ اروپايى يعنى «انگلستان و اسپانيا» بدين قرار برقرار شد كه دولت انگلستان از بردگان آفريقايى سالى چهار هزار و هشتصد نفر را به اسپانيا فروخته و در مقابل مبالغ هنگفتى پول از اسپانيا دريافت دارد. ليكن همانطورى كه گفتيم اين روش روز به روز از رونقش كاسته مى شد تا آنكه در سال 1761 افكار عامّه مردم عليه برده گيرى به هيجان آمد و طوائفى عليه اين روش قيام نمودند از آن جمله «لرزان = Quaker » بودند كه دست از شورش و قيام خود برنداشتند تا آنكه در سال 1782 قانونى وضع كردند كه هر كسى از هر كجا به كشور بريتانيا وارد شود آزاد شناخته مى گردد، و در سال 1788 بعد از آمارگيرى و پیگیری دقيقى معلوم شد كه اين كشور ساليانه بَرده معامله مى كرده است، و بردگانى را كه از آفريقا جمع آورى نموده و تنها به كشور آمريكا صادر مى كرده اند بالغ بر صد هزار نفر در سال مى شده. خلاصه، مبارزات عليه بردگى هم چنان ادامه داشت تا آنكه در سال 1833 در بريتانيا روش برده گيرى بطور كلّى لغو و دولت مبلغ بيست ميليون ليره به كمپانی هاى نَخّاسى (= برده فروشى) بابت خسارت غلامان و كنيزانى كه از آن كمپانيها آزاد شدند پرداخت، و غلامان و كنيزانى كه در اين واقعه از قيد رِقّيت آزاد گرديدند بالغ بر 770/380 نفر بودند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 و امّا در نيز بعد از مبارزات دامنه دار و مجاهدتهايى كه اهالى اين كشور در اين راه كردند در سال 1862 حكم به لغويّت روش مزبور گرديد، چون نظريه اهالى اين كشور درباره اين مطلب مختلف بود. سكنه آمريكاى شمالى بَرده را تنها از نظر تجمّل نگه مى داشتند، و امّا آمريكاى جنوبى چون كه شغل رسمىِ سكنه آن زراعت و كشت و كار بود و به كارگران بسيارى نيازمند بودند از اين جهت غرضشان از برده گيرى، استثمار بردگان و استفاده از نيروى كار آنان بود و از اين روى با لغو شدن روش برده گيرى مخالفت مى كردند. روش مزبور روز به روز و در كشورى بعد از كشور ديگر لغو مى شد، تا آنكه قرار داد بين المللى بروكسل در سال 1890 ميلادى مبنى بر لغويّت روش مزبور منعقد گشته، دولت ها و ممالك يكى پس از ديگرى آن را امضاء كردند و بدين وسيله روش برده گيرى در لغو و ميليونها نفر از نفوس بشرى از قيد بردگى آزاد شدند. 💠 خواننده محترم اگر در اين گفتار دقّت نمايد خواهد ديد كه همه مجاهدتها و مبارزاتى كه عليه روش برده گيرى شد و هم چنين قوانينى كه درباره لغويّت آن گذرانيدند، همه و همه مربوط به برده گيرى از طريق و بوده. به شهادت اينكه بيشتر و يا همه بردگانى كه آن روز به اطراف دنيا بُرده و فروخته مى شد آفريقايى بودند و معلوم است كه در آفريقا جنگى پيش نيامده بود كه آن همه اسير از آنجا گرفته شود، بلكه به وسيله قهر و غلبه و قُلدرى مردم را دستگير كرده به اطراف رهسپار مى كردند. پس آن نوع از رِقّيت و برده گيرى كه آن را امضاء فرمود اصلاً مورد بحث مبارزين عليه رژيم برده گيرى نبوده. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
👈 آقاجان درباره رئیس جمهور و تیم و طیف سیاسی همراه، بی انصاف نباشید. اینها هم صفات قابل توجه و بزرگی دارند از جمله اینکه : ♦️ روحیه توکّل و توسّل به شدّت قوی و خیلی بالایی دارند، منتها (توکل و روح تسلیم) نه به خدا و به وعده های الهی و قرآنی بلکه به غرب و به وعده های غربی. ♦️ به شدّت انسانهای منقطع از ما سِویَ «الْ » و متّصل به أنوار کد خدایی هستند. در نتیجه هیچ توجهی به خواست و نیاز مردم و علی الخصوص جوانان ندارند و هرگونه به حرف رهبری و استعداد جوانان ملّت شریف ایران را حرام و از مهمترین گناهان کبیره سیاسی می دانند. 💢 ضرباتی که اینها به اسلام و کشور و اعتقادات دینی و اقتصاد مردم زدند، یقیناً با جنگ 8 ساله نتونست بزنه. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 و همين مواردى كه شمرديم، خود اسبابى است كه در تمامى موارد بَغى و خيانت و جنايت، دست در كارند. آن كسى كه خيانت مى كند و حرمتى براى قانون قائل نيست اين است كه «مردم قدر خدمت او را نمى دانند» و با سپاسى معادل و برابر، خدمتش را تلافى و جبران نمى كنند و در نظر مردم هيچ فرقى بين «خادم» و «خائن» نيست بلكه افراد خائن وضع و حال بهترى دارند. آن كسى هم كه به ظلم و جنايت دست مى زند اين است كه من اين كار را مى كنم و از كيفر قانون فرار مى كنم، چون نیروهای پليس كه نگهبان قانونند نمى توانند از جنايت من خبردار شوند، مردم هم كه شامّه تشخيص جانى از غير جانى را ندارند، در نتيجه هيچ بويى نمى برند كه مرتكبِ فلان جنايت وحشتناك منم. 💠 آن كسى هم كه در اقامه حقّ و قيام عليه دشمنانِ حقّ كوتاهى نموده، و با آن دشمنان مُداهنه و مى كند، براى اين شانه خالى كردنش عذر مى آورد كه قيام بر حقّ، آدمى را در نظر مردم خوار مى كند و در دنياى امروز به ريش آدم و مى گويند : اين آقا را ببين مثل اينكه از دوران هاى قرون وسطايى و از عهد اساطير به يادگار مانده، و اگر در پاسخشان سخن از شرافت نفْس و طهارت باطن به ميان آورى مى گويند : برو بابا شرافت نفس به چه كار مى آيد، وقتى شرافت و طهارت باطن به جز گرسنگى و ذلّت در زندگى ثمره اى نداشته باشد میخواهم هفتاد سال بعد از اين هم نباشد!، اين منطق پيروان است. 💠 و امّا منطق آن طرف ديگر يعنى غير اين است، چون دين اسلام اساس خود را بر پيروىِ حقّ و تحصيل اجر و پاداش خداى سبحان قرار داده، و امّا اينكه اگر منافع دنيوى را هم هدف دانسته در مرتبه اى بعد از پيروىِ حقّ و تحصيل پاداش اُخروى است؛ اين (= دنیا) هدف و غرض دوم و آن (= آخرت) هدف و غرض اوّل است، و معلوم است كه چنين غرضى در تمامى موارد وجود دارد و ممكن نيست كه موردى از موارد از شمول آن خارج باشد و كلّيت و عموم آن را نقض كند. 💠 پس عمل، (چه فعل باشد و چه ترك) تنها براى خاطر خدا انجام مى شود، يك مسلمان اگر فعلى را انجام مى دهد براى اين انجام مى دهد كه خواسته است و او تسليم امر خدا است. و يك فعل ديگر را اگر انجام نمى دهد باز به خاطر خدا است، چون خدايش انجام آن را باطل دانسته و او پيرو است و گرد باطل نمى گردد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 چون معتقد است كه اعمالش را مى نويسد و به آن عليم و دانا است، خواب و چُرت هم ندارد كه هنگام خوابش عمل باطل را انجام دهيم. و كسى غير از او هم نيست كه از عذاب به او پناه ببريم و خدا نه تنها به اعمال ما است بلكه در همه آسمان و زمين چيزى بر او پوشيده نيست و او بدانچه ما مى كنيم با خبر است. پس در بينش يك مسلمان، بر بالاى سَر هر انسانى در آنچه مى كند و آنچه به او مى كنند نگهبانی (= رقیب) است گواه، كه براى شهادت دادن در قيامت ايستاده و تماشا مى كند، حال چه اينكه مردم هم آن عمل را ببينند يا نبينند، و چه زياد او را بستايند و يا نكوهش كنند، و چه بتوانند جلو آدمى را از آن عمل بگيرند و يا نتوانند. 💠 و حُسن تأثير اين به جايى رسيد كه در زمان رسول خدا (ص) كسانى كه مرتكب گناهى شده بودند با پاى خود نزد آن جناب آمده و با زبان خود اعتراف مى كردند به اينكه فلان گناه را مرتكب شده ايم و فعلاً توبه كرده ايم، و يا اگر گناهى كه مرتكب شده بودند حدّى داشته، تلخى آن حدّ را كه يا اعدام بوده و تازيانه و يا كيفرى ديگر مى چشيدند تا هم از ايشان راضى شود و هم خود را از آلودگى و قِذارت گناه پاك كرده باشند. 💠 با مقدارى دقّت در اين حوادث به خوبى مى فهميم كه به نُدرت اتفاق مى افتد كه يك دانشمند، خوب بتواند به آثار عجيب و غريبى كه در نفوس بشر دارد پى ببرد، و بفهمد كه چگونه اين مكتب قادر است انسانها را عادت دهد به ترك لذيذترين لذائذ يعنى جان شيرين و زندگى دنيا و يا تحمّل سختیهای كيفرهاى پائين تر از اعدام. و اگر سخن ما پيرامون تفسير نبود، پاره اى از نمونه هاى تاريخى را در اينجا نقل مى كرديم. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🔴 دوستان عزیزم 👆این 2 قسمت جامعه اسلامی رو حتماً و با دقّت بخونید. جواب اینکه چرا برخی مردم در کارشون خیانت میکنند و چرا برخی خلاف می کنند و از همه مهمتر اینکه با دشمنان چه منطقی داره و نظر اسلام و منطق در این موارد چیه، در این دو قسمت آمده. بخونید - بفرستید - دقّت کنید. روحت شاد ، ببین به برکت قرآن چه افق نگاهی پیدا کرده، ۶۰_۷۰ سال پیش اینها رو نوشته. 👆👆👆
🌹🌹🌹 ❇️ انديشه الغاى تا چه اندازه صحيح بوده است؟ 💠 اين و فطرى كه ما آن را براى جنس بشر، موهبتى مى ناميم (صرف نظر از اينكه نتوانستيم بفهميم كه چه جهت دارد که ما اين حرّيت را از ساير حيوانات - با اينكه آنها نيز در داشتن شعور نفسانى و اراده محرّكه مثل انسانند - سلب نموده و به خود اختصاص داده ايم؟ مگر اينكه بگوئيم ما آدميان حرّيت را به منظور استفاده خودمان از آنها سلب نموده ايم) هيچ اصلى جز اين ندارد كه انسان چون مجهّز به شعورى باطنى است كه لذّت ها را از آلام (=درد و رنجها) برايش مشخص مى نمايد و همچنين چون داراى اراده ای است كه او را به جلب لذّت ها و دفع آلام واميدارد، از اين جهت مى تواند هر چيزى را براى خود اختيار نمايد. و اين شعور باطنى انسان محدود و مقيّد نيست، يعنى چنان نيست كه به پاره اى از چيزها تعلّق بگيرد و چيزهاى ديگرى را احساس نكند و چنين نيست كه انسان ضعيف و زير دست، چيزهايى را كه انسان عزيز و قوى درك مى كند درك نكند و همچنين اراده اش هم محدود نيست تا در نتيجه به بعضى از چيزهايى كه دوست دارد تعلّق نگيرد و يا بدون اختيار به چيزهايى تعلّق بگيرد كه اراده شخص ديگرى به آن تعلّق گرفته و آن را در عين بى ميلى و كراهت به نفع آن شخص انجام دهد. 💠 خلاصه اينكه انسانِ مغلوب و ضعيف هم نظیر همه آنچه را كه ما فوقش اراده مى كند او نيز اراده مى كند، و هيچ گونه رابطه اى بين اراده «زير دست» و اراده «ما فوقش» نيست كه اراده ضعيف و زير دست را مجبور سازد به اينكه تنها به آنچه كه اراده قوى و ما فوقش به آن تعلّق گرفته، تعلق بگیرد، و يا اراده او را در اراده ما فوقش فانى و مُندَك سازد. به طورى كه آن دو اراده يكى گرديده و به سود قوى بكار افتد و يا اراده ضعيف را چنان تابع اراده قوى نمايد كه استقلال را از آن سلب گرداند. وقتى چنين رابطه اى طبيعى در ميان نبود و از طرفى هم چون بايستى بر اساس ساختمان طبيعت پى ريزى شود از اين جهت لازم است كه هر انسانى خودش آزاد و در عملش هم آزاد باشد. منشأ سر و صداها و مبارزه هايى كه عليه رژيم بردگى شد همين حُرّيت فطرى است، و صحيح هم هست، ليكن بايد ديد آيا اين حرّيت خدادادی به انسان، موهبتى است براى بشرى يا براى فرد انسان هايى كه در اين مجتمع به وجود آمده و زندگى مى كنند؟ و با اينكه تا آنجا كه سراغ داريم بشر همواره در حال اجتماع به سر مى برده و جهاز وجوديش جز زندگى دسته جمعى را به او اجازه نمى دهد، آیا ممكن است يك فرد حرّيتش به تمام معنا محفوظ مانده و دست به تركيب آن نخورد؟! ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
❇️ سوال ❇️ از کجا بدانیم که بَلا (مانند بیماری) خیر و نعمت است تا از آن جلوگیری نکنیم یا نقمت و شرّ و عذاب است تا از آن جلوگیری کنیم؟ ✅ جواب : با مراجعه کردن به تا حدودی می شود فهمید. به این صورت که اگر قلب آرام و در حالت تقرّب و تقوا بود می توان فهمید که نعمت است و اگر دل، سخت و ناراحت بود، شرّ و نقمت است. در روایتی آمده است که گاهی خداوند بنده را یک ماه به بیماری مبتلا می کند تا در روز سی و یکم یک از روی «اخلاص» از او صادر شود. همچنین در حدیثی وارد شده است که می فرماید اگر میخواهی بدانی که خداوند متعال با تو چگونه معامله می‌کند، ببین تو با او در چه حالی هستی. 📚در محضر علامه طباطبایی ص357 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
❓ بأیّ ذنبٍ قُتِلَتْ؟ واقعاً به چه کشته شد؟ 👈 اگر حرف یا نظری در این باره دارید برامون ارسال کنید تا در کانال منعکس کنیم. 🌹تشکر ✅خادم کانال : @rasouliqom 👈
🌹🌹🌹 ❇️ معناى پاداش خواستن از خدا و اِعراض از غير خدا چيست؟ 💠 چه بسا ساده دلانى كنند كه اگر در عموم كارها، اغراض و پاداشهاى اخروى هدف از زندگى انسان اجتماعى قرار گيرد، باعث مى شود كه مردم نسبت به اغراض زندگى كه نيروى طبيعى، انسان را به تأمين آن مى خواند بى اعتنا شوند، و معلوم است كه سقوط آن اغراض، نظام اجتماع را به كلّى تباه ساخته و جامعه را به سوى انحطاط رُهبانيّت مى كشاند، زيرا به قول معروف : «خوشه يكسر دارد»، چطور ممكن است در يك عمل، هم پاداش هدف باشد و هم تأمين حوائج ؟ با اينكه اين دو نقيض يكديگرند و اجتماع نقيضين امكان ندارد. 💠 ليكن اين توهّم ناشى از به حكمت الهى و به اَسرارى است كه معارف قرآن از آن پرده بر مى دارد. آرى اسلام همانطور كه مكرّر در مباحث گذشته تذكر داديم تشريع خود را بر اساس «تكوين» پى ريزى نموده و فرموده : ❣ فأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها، لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ، ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ —- روى به سوى دين حنيف و معتدل آور، و ملازم آن باش كه دينى است مطابق فطرت و خلقتى كه خدا مردم را بر آن فطرت آفريده، و خلقت خدا تبديل پذير نيست، و دين قيّم و استوار هم همين است كه مطابق با خلقت و تكوين باشد. (سوره روم آيه: 30) 💠 و حاصل مضمون آيه اين است كه آن سلسله اسبابى كه در عالمَ، دست اندر كارند، همه زنجير وار دست به هم داده اند تا در آخر، ايجاد شود و همه آن اسباب بر اين مَجرى جارى شده اند كه انسان را به سوى هدفى كه برايش در نظر گرفته شده سوق دهند، پس بر خود انسان نيز لازم است كه اساس زندگى خود و هدف از تلاش و انتخاب خود را بر موافقتِ آن پايه گذارى كند، و ساده تر بگويم : در هر عملى و تلاشى كه مى كند موافقت با اسباب نامبرده را در نظر بگيرد تا به قول معروف بر خلاف مسير آب شنا نكرده باشد و سرانجام كارش به هلاكت و بدبختى منتهى نگردد و اين معنا (البته اگر متوهّم نامبرده، آن را درك كند) خود، همان است و خلاصه ی دعوت اسلام همين است، و چون ما فوق همه اسباب، يگانه سببى قرار دارد كه پديد آورنده اسباب و مُسبّب آنها است، پس بر انسان لازم است كه در برابر آن «مُسبّب الأسباب» تسليم و خاضع گردد و معناى اينكه مى گوئيم : يگانه اساس و پايه دين اسلام است، همين است. 🔹از اينجا روشن مى گردد كه حفظ كلمه توحيد و تسليمِ خدا شدن و را در زندگى طلب كردن بر طبق جريان ِهمه اسباب قدم برداشتن است و نيز دادن حقّ هر يك از آن سبب ها است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
. 🌺 حرفها و نظرات شما درباره قتل : 🖋 بکُشید ما را، ما قویتر می شویم. امام خمینی(ره) 🖋 خدا نبخشه هر کسی که باعثش شده. 🖋 یکی بیاد جلوی این فضای مجازی رو بگیره دیگه، داره چه غلطی میکنه؟؟؟ 🖋 بعد این همه فداکاری آخوندا تو ماجرای سیل زده ها ، ها همچنان چشمهاشون بسته است و دهنشون باز، نیروی انتظامی ضعف نشون نده لطفا.. ما را چشم امیدی به وزرای دولت عقبگرای اصلاح طلب نیست. 🖋 نظر چی بدیم؟ مردم ما الان بیشتر حواسشون به قیمت پیازه تا قیمت آبرو و شرف افراد خدمتگذار... مهناز افشار دیگه خیلی وقیح شده... قوه قضائیه و آقای رئیسی به داد ملّت برس از این مجلس و دولت که چشمون آب نمیخوره. 🖋 اللهم کن لولیک الفرج. بخوان دعای فرج رو که آرامش دل بی قرار ماها باشه که اینجور ظلم ها رو میبینیم بأیّ ذنب قتلت. 🖋 کسی که آخرت را باور ندارد، به راحتی آب خوردن آدم میکشد فرقی ندارد آخوند و طلبه باشد یا کاسب و کارمند. اللهم عجل لولیک الفرج. 🖋 مهناز افشار باید محاکمه بشه. این خواست ملت شهید پرور ایرانه. 🖋 حرف رهبری رو گوش بدهیم گرفتار این همه بلا و مصیبت نمیشیم، مثل بیکاری- برجام- گرانی- مسئولین بیخیال و واداده- قتل آتنا- قتل طلبه همدانی و... هر چی غربزده و ترسو و احیاناً جاسوسه آوردیم رئیسشون کردیم این هم نتیجه اش. 🖋 فضای مجازی = فضای حقیقی. وزیر نا لایق ارتباطات کجاست؟ چرا کنترل نمیکنه؟ چرا به اخطارها توجهی نمیکنه؟ چرا مثل جناب روحانی خلاف رهبری حرکت میکنه؟؟ خدا ازشون نگذره به حق 5 تن. 🖋 شهادت طلبه همدانی هم از نتایج و از گلابی های برجامه. اینقدر گلابی گندیده بچینیم خسته بشیم. از ماست که بر ماست. 🖋 ساکت نشینید، فضا رو برای امثال هایی که مثل شوهرش خون مردم ایران رو تو شیشه میکنن تنگ کنید، فشار بیارید، اگر فشار افکار عمومی زیاد بشه حتما رسیدگی میشه و خون امثال این آخوند بی گناه همدانی هم پایمال نمیشه، لطفا دست به کار بشین، حداقل یه امضای ناقابل که میتونیم بزنیم تو اینترنت، اینم آدرسش : کمپین جمع اوری امضا برای محاکمه افشار https://my.farsnews.com/c/6728 🖋 من 13 سالمه ، عاشق طلبه ها شدم.عشقمه برم طلبه بشم. مادرم هم تشویقم میکنه. جونم رو هم میدم. بخدااااااااا 🖋و.... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
💠 بشر باید داشته باشد کسی که عاطفه ندارد، یعنی با قرآن دوست نیست. —---------------------------------— 🔸 مثل سنگ، بی احساس نباش. 🔸 احساس مهربانی به خَلق و دادخواهی از را سرکوب نکن. 🔸 تا هستی پرواز کن... پروااااز... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 يقيناً خواهيد گفت: خير، زيرا محال است مجتمعى بتواند خود را با همکاری افراد حتى براى مدتى كوتاه ادامه بدهد و در همين حال دست به تركيب آزادى يك يك افراد آن مجتمع نخورد. آرى همکاری چه به طور عادلانه و عاقلانه باشد و چه به شکل ظالمانه و جزافى و يا به هر صفتى ديگر متّصف باشد، را محدود مى سازد. علاوه بر اين، ممكن نيست انسان بتواند در اين عالَم زندگى كند مگر اينكه به حكم ضرورت، تصرّفاتى در مواد اين عالَم بنمايد، تصرّفاتى كه بقاء و دوام زندگيش را تأمين و تضمين كند، و اين وقتى ممكن است كه در آنچه كه تصرّف كرده يك نحوه اختصاص كه از آن به «ملكيّت» تعبير مى شود داشته باشد، - البته مراد ما از اين ملكيّت معناى اعمّى است كه هم شامل حقّ ميشود و هم شامل مِلك مصطلح - و اين خود مستلزم محدوديّت آزاديهاى فردى است. 💠 براى اينكه مادامى كه يك فردى مثلاً فلان لباس را مى پوشد و يا فلان غذا را مى خورد و يا از فلان مايع استفاده مى كند و يا در فلان محل سكونت مى كند، فرد ديگرى نمى تواند مستقلاً آن استفاده ها را از آن لباس و خوراك و مسكن بكند. پس اراده فردِ «غير متصرّف» نسبت به متصرفاتِ فرد «متصرّف» محدود شده و حُرّيتش مقيّد مى شود، و لذا مى بينيم از آن روزى كه جنس بشر در زمين جاى گرفت همواره ملازم با اختلاف و نزاع با يكديگر بوده و هيچ روزى بر اين انسانهاى پراكنده در پهناى زمين نگذشت مگر اينكه آفتاب آن روز بر نزاع آنان طلوع و از كشمكش آنها غروب نموده؛ نزاع و كشمكشهايى كه آنان را به نابودى نفوس و تباهى و هتك اَعراض و تاراج رفتن اموال سوق داده است، و اين خود شاهد روشنى است بر ، و گرنه اگر انسان براى خود، انسانيّت، حرّيت و آزادى مطلقى قائل بود اين اختلافات دردى از او دوا نمى كرد و كوچكترين اثرى نداشت. = یعنی در اینصورت اصلاً اختلافی پیدا نمیشد. 💠 و نيز مى بينيم دائما و گرفت و گيرهايى - چه صحيح و چه غير صحيح - در ميان مجتمعات گوناگون بشرى (چه متمدّن و چه نيمه وحشى) متداول بوده است، و اين مجازاتها معنايى جز اين ندارد كه ، بعضى از نعمتهايى را كه خلقت به فرد ارزانى داشته، مالك است و مى تواند آزادى افراد را نسبت به آن نعمتها سلب نمايد. آرى اگر جامعه و يا زمامدار جامعه، مالك جان يك فرد قاتل نباشد نمى تواند حكم به اعدام او نموده و جانش را از او سلب نمايد، و همچنين از يك فرد متخلّف كه او را به جرم گناهى مؤاخذه نموده و به انواع شكنجه ها از قبيل قطع و ضرب و حبس و غير آن عذابش مى دهد اگر مالك حُكم و اجرای آن و اختياردار سلب بعضى شؤون حياتى و آسايش و سلطنت مالى از او نبود نمى توانست چنين احكامى را در حقّ او صادر و اجرا نمايد. چطور ميتواند بدون محدود کردن و سلب مقدارى از آزادى فردِ متخلّف و ياغى او را از و تعدّى باز داشته و او را از حريم جانها و اعراض و اموال ديگران دور سازد؟ ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 يك فرد مسلمان با اعتقادش به و لوازم آن، هم شرك نورزيده و هم نسبت به حقِّ هيچ يك از اسباب، مرتكب غفلت نشده. پس يك فرد مسلمان هدفها و اغراضى دنيايى و آخرتى دارد و يا به عبارت ديگر : هم هدف او است و هم و ليكن نسبت به هر يك از آن اهداف، آن مقدار اعتنا مى ورزد كه بايد بورزد (نه كمتر و نه بيشتر). و عيناً به همين جهت است كه مى بينيم كه اسلام، هم مردم را به توحيد و انقطاع از هر چيز و اتّصال به خداى تعالى و اخلاص براى او و رویگردانی از هر سببى غير از او دعوت مى كند، و هم در عين حال به مردم دستور مى دهد بر اينكه از نواميس حيات پيروى كنند و مطابق مَجراى طبيعت قدم بردارند (بخورند، بنوشند، مداوا كنند، كشت و زرع نمايند، ازدواج كنند و ...). 💠 و همين جا است كه فساد يك ديگر، روشن مى شود و آن توهّمى است كه جمعى از علما يعنى آنهايى كه به اصطلاح متخصّص در علم الإجتماع (جامعه شناسی) هستند كرده و گفته اند : و غرض اصلى آن تنها «اقامه عدالت در اجتماع» است و مسائل عبادتى فروعات آن غرض است، و تنها علامتى است براى اينكه معلوم شود كسى كه مثلاً نماز مى خواند متدّين به دين هست، هر چند نماز خواندنش ناشى از عقيده به خدا و به فرض عبوديّت خدا نباشد./ با اينكه بطلان اين سخن حاجت به هيچ استدلالى ندارد و كسى كه در كتاب خدا و سنّت پيشوايان دين و مخصوصاً سيره رسول خدا (ص) دقّت كند براى واقف شدن به بطلان اين توهّم، نيازمند مؤونه اى ديگر و زحمت استدلال نمى شود، با اين حال مى گوئيم اين توهّم لوازمى دارد كه آشناى به معارف دين، ملتزم به آن نمى شود : 💠 يكى اينكه : مستلزم اِسقاط از مجموعه نواميس دينى است، يعنى گوينده اين سخن، اعتقاد به توحيد را لازم نمى داند، دوم اينكه : را نيز از آن مجموعه ساقط مى كند، و سوم اينكه : هدف نهايى دين را كه همانا كلمه توحيد است به يك هدف پَست ارجاع مى دهد، يعنى مى گويد : دين جز براى اين نيامده كه مردم شوند، يعنى بهتر بخورند و بهتر از ساير لذائذ متمتّع شوند. با اينكه قبلاً روشن كرديم كه اين دو هدف ربطى به هم ندارند، نه برگشت توحيد به تمدّن است و نه برگشت تمدّن به توحيد، نه در اصلش و نه در فروعات و ثمراتش. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
هدایت شده از من شیعه هستم
💞💞💞 💜 و أَکثِرْ ذِکرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِيقٍ. ✅ بسيار به ياد و عقبات بعد از آن باش، البته در آرزوی مرگ مباش، مگر آنکه به سعادت و رو سفيدی در آن جهان اطمينان داشته باشی. 📚 📖 نامه اميرالمومنين (ع) به حارث همدانی ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
. ❤️ دوستان خوبم سلام یه استاد بزرگواری داریم که هر جا برای سخنرانی دعوت میشوند، مقیّد هستند ابتدا حتماً یکی دو تا مسأله شرعی بیان کنند و اعتقاد دارند که بدون فهمیدن و التزام کامل به احکام شرعی نمیشه به جایی رسید. این اعتقادشون رو هم از استاد بزرگوارشون که از شاگردان علامه طباطبایی هستند به ارث بردند. لذا ما هم تصمیم گرفتیم هر روز یک مسأله شرعی «کوتاه» و «مبتلا به» از فتاوای مقام معظم رهبری براتون در کانال بیاریم و به دلیل نزدیک بودن ماه مبارک رمضان، از احکام شروع خواهیم کرد. ان شاءالله. یه نکته هم وجود داره البته : اطلاع داریم که عده معدودی از اعضای کانال، هستند و از این جهت خوشحالیم براشون مسائل شرعی رو تقدیم کنیم. به امید اینکه همگی از عاملان حقیقی به باشیم ان شاءالله. التماس دعا🙏
🌹🌹🌹 💠 كوتاه سخن، براى هيچ عاقلى جاى ترديد نيست كه انسان در مجتمع انسانى حتى در يك لحظه، باعث اختلال نظام اجتماعى شده و در لحظه، وضع اجتماع را در هم مى ريزد. پس اينكه گفتند حُرّيت، و ارتكازى بشر است - و ما نيز آن را قبول داشتيم - دليل بر اين نمى شود كه حتى افراد در ياغی گرى و بر هم زدن اوضاع اجتماعى هم آزاد باشند. براى اينكه تنها حرّيت فطرى نيست، احتياج به تشكيل اجتماع نيز و ارتكازى بشر است، و همين ارتكاز، اطلاقِ حرّيتش را (كه آن هم موهبت اراده و شعور غريزى اوست) مقيّد و محدود مى سازد؛ زيرا همانطورى كه تشكيل و اجتماع با بطلان «اصل آزادى» دوام نمى يابد، همين طور نیز جز به اينكه آزادى هاى فردى تا اندازه اى «محدود» شود قابل دوام نخواهد بود. 💠 و لذا مى بينيم جوامعى كه بين اين دو حدّ «افراط و تفريط» در به سر مى برده اند، محفوظ و پايدار مانده اند. و تاريخ از اينگونه جوامع بسيار نشان مى دهد و چيز نو ظهورى نيست، گر چه بسيارى از ماها در اثر از حدّ گذشتن تبليغات ملل غرب خيال مى كنند كه اسم آزادى را در دهن ها انداخته و معنايش را هم همانها اختراع و ابتكار كرده و توانسته اند آزادى علی الإطلاق را حفظ كنند. 💠 به هر حال پيكره يك اجتماع مانند يك است، همانطورى كه قُواى طبيعى روحى و جسمى يك فرد يكديگر را محدود داشته و بعضى از قُوا بخاطر بعضى ديگر از كار دست مى كشد مثلاً قوّه باصره (= بینایی) كه منشأ ديدن هر چيز قابل رؤيتى است وقتى لامسه ی چشم و يا قُواى فكرى خسته و مانده شوند، او نيز به منظور همراهى با همكارانش متوقف مى شود، و قوّه ذائقه كه از اعمال دستگاه گوارش (از گرفتن لقمه و جويدن و فرو بردنش) لذّت مى برد وقتى عضلات فك خسته و مانده شدند او نيز دست از اشتهاى خود بر مى دارد، هم چنين هم كه خود امرى است فطرى، براى هيچ قومى دست نمى دهد مگر اينكه بعضى از افراد، مقدارى از آزادى را كه مى خواهند در عمل و در تمتّعات خود داشته باشند فداى ديگران كرده و به محدوديّت تن در دهند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
👆دوستان خوب توجه بکنید : در قسمتهای اخیرِ مباحث « انسانِ بَرده» مطالب مهمی درباره بیان شده، موضوعی که معمولاً دستاویز برخی افراد و سیاست زده است و در هر انتخاباتی با مانور تبلیغاتی روی بحث آزادی، دنبال رأی جمع کردن و فریب مردم هستند.
🌹🌹🌹 ❇️ حرّيت و در اسلام به چه معنا است؟ 💠 كلمه حرّيت به آن معنايى كه مردم از آن در ذهن دارند، عمر و دورانش بر سر زبانها بيش از چند قرن نيست، و اى چه بسا اين كلمه را نهضت تمدّنى كه سه چهار قرن قبل اتفاق افتاد بر سر زبانها انداخت، ولى عمر معناى آن بسيار طولانى است، يعنى بشر از قديم ترين أعصارش خواهان آن بوده، و به عنوان يكى از آرزوهايش در ذهنش جولان داده. و ريشه طبيعى و تكوينى اين معنا يعنى آن چيزى كه حرّيت از آن منشعب مى شود جهازى است كه انسان در وجودش مجهّز به آن است. يعنى جهاز حرّيت و آن عبارت است از : اراده اى كه او را بر عمل واميدارد، چون حالتى است درونى كه اگر باطل شود حسّ و شعور آدمى باطل مى شود و معلوم است كه باطل شدن حسّ و شعور به بطلان انسانيّت منتهى مى گردد. 💠 چيزى كه هست انسان از آنجايى كه موجودى است و طبيعتش او را به سوى زندگى گروهى سوق مى دهد و لازمه اين سوق دادن اين است كه يك انسان اراده اش را داخل در اراده همه و فعلش را داخل در فعل همه كند، و باز لازمه آن اين است كه در برابر قانونى كه اراده ها را تعديل مى كند و براى اعمال، مرز و حدّ درست مى كند خاضع گردد، لذا بايد بگوئيم همان طبيعتى كه در اراده و عمل را به او داد، دوباره همان «طبيعت» بعينه، اراده اش و عملش را محدود و آن آزادى را كه در اوّل به او داده بود مقيّد نمود. 💠 از سوى ديگر اين محدوديّت ها كه از ناحيه «قوانين» آمد، بخاطر اختلافى كه در قانون گذاران بود مختلف گرديد. در تمدّن عصر حاضر از آنجا كه پايه و اساس احكام قانون، بهره مندى از است - كه شرحش گذشت - نتيجه اينگونه تفكر آن شد كه مردم در امر معارف اصلى و آزاد شدند، يعنى در اينكه معتقد به چه عقايدى باشند و آيا به لوازم آن عقايد ملتزم باشند يا نه، و نيز در امر اخلاق و هر چيزى كه قانون درباره اش نظرى نداده آزاد باشند. و معناى حرّيت و آزادى هم در همين شده است كه مردم در غير آنچه از ناحيه قانون محدود شدند آزادند، تا هر اراده اى كه خواستند بكنند و هر عملى كه خواستند انجام دهند. به خلاف اسلام كه ... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
👆رفقا؛ بحث در اسلام را در مباحث جامعه اسلامی و برده داری دقیقاً پیگیر باشید. مهمّه. خیلی مورد بحثه مخصوصا در گروههای نخبگانی، و همچنین در بحبوحه انتخابات. یا علی مدد🌹