#چگونگی_تأثیر_چشم_زخم
💠 سوال : چشم چگونه تأثیر مى گذارد؟
✅ جواب :
نفْس نگاه کننده اثر مى گذارد، نه خود چشم . نقل مى کنند : عدّه اى مشغول کََندن چاهى بودند، به سنگى رسیدند و نتوانستند آن را برطرف کنند، فرستادند کسى که به اصطلاح چشمش شور بود آمد و نگاهى به سنگ کرد و گفت: (عجب سنگى است!) فوراً سنگ خُرد شد.
در این هنگام سؤال کننده نقل کرد که عتیقه فروشى مى گفت : ظرف عتیقه اى داشتم که روى میز در معرض فروش گذاشته بودم . شخصى از مقابل مغازه گذشت و نظرش به ظرف افتاد و بلافاصله دیدم که ظرف بى جهت به زمین افتاد و خرد شد. آن شخص فوراً برگشت و قیمت ظرف را داد و اعتراف کرد که چشمم شور است و افتادن و شکستن ظرف در اثر #چشم_زدن من بود.
حضرت استاد فرمودند: دو درخت (اکالیپتوس) در منزل ما - یا منزل شخص دیگر - وجود داشت، مهمانى وارد شد و گفت: (عجب درخت هایى!) هر دو درخت خشک شدند و از بین رفتند، با اینکه میهمان، آدم خوبى بود.
📚 در محضر علامه طباطبایی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
#احکام_روزه
💠 سوال : اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان #آمیزش نماید و زن نیز به آن راضی باشد چه حکمی دارد؟
✅ بر هر يک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفّاره هم بر هر دو واجب است.
💠 سوال : اگر مردی با همسرش در روز ماه رمضان شوخی و #ملاعبه نماید، آیا به روزه اش ضرر می رساند؟
✅ اگر منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمى کند.
📚 رساله استفتائات رهبری
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت57
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ رهبر جامعه اسلامى چه كسى است و چگونه روشى دارد؟
💠 در عصر اوّل اسلام، ولايت امر جامعه اسلامى به دست رسول خدا (ص) بود و خداى عزّوجل اطاعت آن جناب را بر مسلمين و بر همه مردم واجب كرده بود؛ و دليل اين ولايت و وجوب اطاعت، صريح #قرآن است. به آيات زير دقّت فرمائيد :
❣️و أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ --- خدا و رسول را اطاعت كنيد. (سوره تغابن آيه 12)
❣️لتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ --- تا در بين مردم طبق آنچه خدا نشانت میدهد حكم كنى. (سوره نساء آيه 105)
❣️النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ --- پيامبر اختيارش نسبت به مؤمنين از خود ايشان بيشتر است. (سوره احزاب آيه 6)
❣️قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ --- بگو، اگر دوستدار خدا هستيد مرا پيروى كنيد، تا خدا هم شما را دوست بدارد. (سوره آل عمران آيه31)
❣️و آيات بسيارى ديگر كه هر يك بيانگر قسمتى از شؤون ولايت عمومى در مجتمع اسلامى و يا تمامى آن شؤون است.
💠 و بهترين راه براى دانشمندى كه بخواهد در اين باب اطلاعاتى كسب كند اين است كه نخست سيره #رسول_خدا (ص) را مورد مطالعه و دقّت قرار دهد، بطورى كه هيچ گوشه از زندگى آن جناب از نظرش دور نماند، آن گاه برگردد تمامى آياتى كه در مورد اخلاق و قوانين راجع به اعمال (يعنى احكام عبادتى و معاملاتى و سياسى و ساير روابط و معاشرات اجتماعى) را مورد دقّت قرار دهد، چون اگر از اين راه وارد شود دليلى از ذوق قرآن و تنزيل الهى در يكى دو جمله انتزاع خواهد كرد كه لسانى گويا و كافى و بيانى روشن و وافى داشته باشد، آن چنان گويا و روشن كه هيچ دليلى ديگر آن هم در يك جمله و دو جمله به آن گويايى و روشنى يافت نشود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صرفاً_جهت_یاد_آوری
برای سینه سپرهای اسلام و انقلاب و سربازان ولایت
امام خامنه ای : من #شمشیر را کشیده ام و چپ و راست دارم میزنم و مشغولیم...
❇️ تاریخ بیانات : تیرماه 1395
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#یهود_و_جبرئیل_علیه_السلام
❇️ روايتى درباره دشمنى #يهود با جبرئيل
💠 در مجمع البيان ذيل آيه : (قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِک بإذنِ اللهِ --- بگو آن كس كه دشمن جبرئيل است بايد بداند كه وى قرآن را به اذن خدا بر قلب تو نازل كرده... سوره بقره آیه 97)
روايت آورده، كه ابن عباس گفت : سبب نزول اين آيه اين مطلب بود كه : چون #رسول_خدا (ص) وارد مدينه شد، ابن صوريا و جماعتى از يهودِ اهل فدك نزد آن جناب آمده پرسيدند : اى محمّد خواب تو چگونه است؟ چون ما درباره خواب پيامبرى كه در آخر الزمان مى آيد چيزى شنيده ايم.
💠 حضرت فرمود : ديدگانم به خواب میرود، ولى قلبم بيدار است. گفتند : درست گفتى اى محمّد، حال بگو ببينيم فرزند از پدر است يا از مادر؟ فرمود : امّا استخوانها و اعصاب و رگهايش از مرد است، و امّا گوشت و خون و ناخن و مويش از زن است. گفتند : اين را نيز درست گفتى اى محمّد، حال بگو بدانيم : چه ميشود كه فرزندی شبيه به عموهايش ميشود ولى به دايی هايش شباهت پيدا نمى كند؟ و يا فرزندى به دايى هايش شباهت بهم ميرساند و هيچ شباهتى به عموهايش ندارد؟ فرمود : از نطفه زن و مرد هر يك بر ديگرى غلبه كند، فرزند به خويشان آن طرف شباهت پيدا میكند. گفتند : اى محمد اين را نيز درست گفتى، حال از پروردگارت بگو كه چيست؟ اينجا #خداى_سبحان، سوره (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) را تا به آخر نازل كرد. ابن صوريا گفت : يك سؤال ديگر مانده، اگر جوابم بگويى به تو ايمان مى آورم و پيرويت مى كنم. بگو ببينم : از ميان فرشتگان خدا كداميك به تو نازل می شود و وحى خدا را بر تو نازل مى كند؟ راوى ميگويد : رسول خدا فرمود : #جبرئيل. ابن صوريا گفت : اين دشمن ماست چون جبرئيل همواره براى جنگ و شدّت و خونريزى نازل مى شود، ميكائيل خوبست، كه همواره براى رفع گرفتاريها و آوردن خوشيها نازل ميشود، اگر فرشته تو ميكائيل بود، ما به تو ايمان مى آورديم!!
📚 #تفسیر_المیزان جلد 1، ص 345
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
👇👇👇
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
👆👆👆
🌹🌹🌹
❇️ كيفيّت خواب #رسول_اللَّه (ص)
💠 اينكه رسول خدا (ص) فرمود : چشمم می خوابد و قلبم بيدار است تنها در اين حديث نيامده، بلكه احاديثى بسيار چه از عامّه (=اهل سنّت) و چه از خاصّه (=اهل شیعه) در اين باب رسيده، و معنايش اين است كه آن جناب با خوابيدن، از خود بيخود نمی شده و در خواب ميدانسته كه خواب است و آنچه مى بيند در خواب مى بيند، نه در بيدارى. و اين حالت گاهى در بعضى از افراد صالح پيدا ميشود، و منشأ آن #طهارت_نفْس و اشتغال به ياد پروردگار و مقام او است.
💠 علّتش هم اين است كه وقتى نفْس آدمى بر مقام پروردگار اشراف يافت، اين اشراف ديگر نمیگذارد او از جزئيات زندگىِ دنيا و نحوه ارتباطى كه اين زندگى به پروردگار دارد غافل بماند، و اين خود يك نوع مشاهده است كه براى آن گونه افراد دست ميدهد، و ما از آن می فهميم كه آدمى در عالَم حيات دنيوى در حال #خواب است، حال چه اينكه راستى به خواب هم رفته باشد، و يا به اصطلاح ما بيدار باشد. خلاصه اینکه : آن كسى هم كه در نظر ما فرو رفتگان در مادّيات و محسوسات، بيدار است، در نظر آن افراد هوشيار، خواب است. هم چنان كه از #امير_المؤمنين علىّ بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه هم روايت شده كه فرمود : (النّاسُ نِيامٌ فإذا ماتُوا انتَبِهُوا --- مردم در خوابند، و چون بميرند، بيدار ميشوند...).
📚 #تفسیر_المیزان جلد 1 ص 347
#معرفت
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت58
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 در همين جا نكته ديگرى است كه كاوشگر بايد به امر آن اعتنا كند و آن اين است كه تمامى آياتى كه متعرّض مسأله اقامه عبادات و قيام به امر جهاد و اجراى حدود و قصاص و غيره است خطابهايش متوجّه #عموم_مؤمنين است نه رسول خدا (ص) به تنهايى، مانند آيات زير :
❣️و أَقِيمُوا الصَّلاةَ : نماز را بپا داريد.(سوره نساء آيه 76)
❣️و أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ : و در راه خدا انفاق كنيد.(سوره بقره آيه 195)
❣️کتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ : روزه بر شما واجب شد.(سوره بقره آيه 183)
❣️و لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ : بايد از شما طايفه اى به وظيفه دعوت به خير و امر به معروف و نهى از منكر قيام كنند.(سوره آل عمران آيه 104)
❣️و جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ : در راه او جهاد كنيد.(سوره مائده آيه35)
❣️و جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ : در راه خدا جهادى كه شايسته جهاد در راه او باشد بكنيد.(سوره حج آيه78)
❣️الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما : به هر يك از زن و مرد زناكار صد تازيانه بزنيد.(سوره نور آيه 2)
❣️و السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما : مرد و زن دزد را دست ببُريد.(سوره مائده آيه 38)
❣️و لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ : براى شما در قصاص حياتى وصف ناپذير است.(سوره بقره آيه 179 )
❣️و أَقِيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ : شهادت را به خاطر خدا به پاى بداريد.(سوره طلاق آيه 2)
❣️و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا : به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرّق نشويد.(سوره آل عمران آيه 103)
❣️أنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ : اينكه دين را بپا بداريد و در آن تفرقه نيندازيد.(سوره شورا آيه 13)
❣️و ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ : محمّد جز پيامبرى نيست، قبل از او پيامبرانى بودند و در گذشتند، آيا اگر او بميرد و يا كشته شود به عقب و وضع سابق خود بر مى گرديد؟ و كسى كه به وضع سابق خود بر گردد به خدا هيچ ضررى نمى زند، و كسى كه قدردان دين خدا باشد خدا شاكران را پاداش خواهد داد.(سوره آل عمران آيه 144)
💠 و آيات بسيارى ديگر كه از همه آنها استفاده مى شود دين يك صِبغه و #روش_اجتماعى است كه خداى تعالى مردم را به قبول آن وادار نموده (چون كُفر را براى بندگان خود نمى پسندد) و اقامه دين را از عموم مردم خواسته است، پس مجتمعى كه از مردم تشكيل مى يابد اختيارش هم به دست ايشان است، بدون اينكه بعضى بر بعضى ديگر مزيّت داشته باشند و يا زمام اختيار به بعضى از مردم اختصاص داشته باشد و از رسول خدا (ص) گرفته تا پائين، همه در #مسئوليت امر جامعه برابرند و اين برابرى از آيه زير به خوبى استفاده مى شود :
❣️أنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ : من عمل هيچ يك از شما را كه بجا مى آوريد بى اجر نمى گذارم، چه مرد و چه زن، چون همه از هم هستید.(سوره آل عمران آيه 195)
چون...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
ابو سعید خدری می گوید : رسول خدا (ص ) فرمود : وقتی که در شب معراج، جبرئیل مرا به سوی آسمانها برد و سیر داد، هنگام مراجعت به جبرئیل گفتم: آیا حاجتی داری؟ جبرئیل گفت: حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به #خدیجه (س ) برسانی.
پیامبر (ص ) وقتی که به زمین رسید، سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه (س ) ابلاغ کرد، خدیجه گفت :
«إنّ الله هو السّلام، و منه السّلام، و الیه السّلام، و علی جبرئیل السّلام : همانا ذات پاک خدا سلام است، و از او است سلام، و سلام به سوی او باز گردد و بر جبرئیل سلام باد.»
📚 کشف الغمّه، ج 2، ص 71
وفات #حضرت_خدیجه(س) تسلیت باد
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_پناهیان
💜 برای خداوند متعال، «حال» شما خیلی مهم تر از «کار» شماست.
👈 اگه حالت #خوب نیست، به این گوش بده.
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#چگونگی_فشار_قبر
❇️ سوال : فشار قبر چگونه است؟ آیا واقعاً دیوارهای قبر به هم آمده و به مُرده فشار می دهد؟
🔸 جواب : برای #روح که از بدن مفارقت نمود تمثّل می شود که گویا قبر او را فشار میدهد، نه اینکه حقیقتاً جسد را فشار دهد، چنانچه امور دیگر که بنابر روایات در قبر رخ می دهد از قبیل نشستن در قبر و خوردن سر مُرده به سنگ لحد و ... همگی تمثّل است.
📚در محضر علامه طباطبایی ص228
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹سلام دوستان عزیز و مؤمن؛
طاعات و عباداتتون قبول درگاه الهی،
به یاری خدا طبق وعده ای که داده بودیم، بحث مهم و کلیدی #شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام رو شروع می کنیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند این بحث رو خلاصه برداری کنند، به شخصی حقیر پیام بفرستند تا در پایان بحث، به 4 تا از بهترین خلاصه برداری های ارائه شده، هدایای این بحث رو نیز تقدیم کنیم.
از همه شما عزیزان التماس دعا دارم 🌹
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت1
#المیزان
✅ بحث علمى پيرامون #زن، حقوق و شخصيّت و موقعيّت اجتماعى او از نظر اسلام و ديگر ملل و مذاهب
💠 از آنجايى كه قانونگذار قوانين اسلام، «خداى تعالى» است، همه مى دانيم كه اساس قوانينش (مانند قوانين بشرى) بر پايه تجربه نيست، كه قانونى را وضع كند و بعد از مدتى به نواقص آن پى برده و ناگزير لغوش كند؛ بلكه اساس آن، مصالح و مفاسد #واقعى بشر است، چون خدا به آن مصالح و مفاسد آگاه است. ليكن به حكم «تُعرَفُ الأشياءُ بِأضدادِها = یعنی هر چیزی را خواستی ببینی چقدر ارزش دارد، با مخالفش آنرا بشناس» ما براى درك ارزش قوانين الهى چه بسا نيازمند باشيم به اينكه در احكام و قوانين و رسوم دائر در ميان امّتهاى گذشته و حاضر، تأمّل و دقّت كنيم.
💠 و از سوى ديگر پيرامون سعادت انسانى بحث كنيم، و به دست آوريم كه به راستى سعادت واقعى بشر در چيست، و آن گاه نتيجه اين دو بررسى را با يكديگر تطبيق كنيم تا ارزش قوانين اسلام و مذاهب و مسلك هاى اقوام و ملّتهاى ديگر را به دست آوريم، و #روح_زنده آن را در بين ارواح آن قوانين متمايز ببينيم. و اصلاً مراجعه به تواريخ ملل و سير در آنها و بررسى خصوصیات و مذاهب مللِ عصر حاضر براى همين است كه به قدر و منزلت اسلام پى ببريم، نه اينكه احتمال مى دهيم در اقوال گذشته و معاصر، قانون بهتر و كاملترى هست و مى خواهيم به جستجوى آن برخيزيم. و به همين منظور، مسأله را از چند نقطه نظر مورد بحث قرار مى دهيم :
1- اينكه زن در اسلام چه هويّتى دارد؟ و هويّت زن را با هويّت مرد مقايسه كنيم.
2- زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد، تا معلوم كنيم تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه حدّ است؟
3- اينكه: در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟
4- تشريع آن احكام و قوانين بر چه پايه اى بوده است؟
💠 و همانطور كه گفتيم براى روشن تر شدن بحث، ناچاریم آنچه را كه تاريخ از زندگى #زن در قبل از اسلام ضبط كرده پيش بكشيم و در آن نظرى بكنيم، ببينيم اقوام قبل از اسلام و اقوام غير مسلمانِ بعد از اسلام تا عصر حاضر (چه اقوام متمدّن و چه عقب افتاده) با زن چه معامله اى مى كردند؟ و معلوم است كه بررسى تاريخى اين مسأله بطور كامل از گنجايش اين كتاب (المیزان) بيرون است، پس ناگزير گوشه اى از تاريخ را از نظر مى گذرانيم و مى گذريم.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان جلد 2، ص 393
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت2
#المیزان
❇️ زندگى #زن در ملّت هاى عقب مانده
💠 زندگى زن در امّتها و قبائل وحشى، از قبيل ساكنين آفريقا و استراليا و جزائر مسكونی در اقيانوسيه و آمريكاى قديم و غير اينها نسبت به زندگى مردان مانند زندگى حيوانات اهلى بود، یعنی آن نظرى كه مردان نسبت به #حيوانات_اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان ديد مى نگريستند.
به اين معنا كه انسان به خاطر طبْع استخدامى كه در او هست (= دلش میخواهد همه چیز را به خدمت بگیرد) همانطور كه اين معنا را حقّ خود مى شمرد كه مالك گاو و گوسفند و شتر و ساير حيوانات اهلى خود باشد و در آن حيوانات هر نوع تصرّفى كه مى خواهد بكند و در هر حاجتى كه برايش پيش مى آيد به كار ببندد، از مو و كرك و گوشت و استخوان و خون و پوست و شير آن استفاده كند، و به همين منظور براى حيوان طويله مى ساخت و حفظش مى كرد، و نر و ماده آنها را به هم مى كشانيد تا از نتائج آنها هم استفاده كند، بار خود را به پشت آنها مى گذاشت و آنها را در كارِ شکار و شخم زمين و كوبيدن خرمن به كار مى گرفت، و به شیوه های مختلف (كه نمى توان شمرد) حيوانات را استخدام می كرد.
💠 و اين حيوانات بى زبان، از #بهره_هاى_زندگى و آنچه كه دلهايشان آرزو مى كرد (از خوردنى و نوشيدنى و مسكن و جفتگيرى و استراحت) آن مقدار را دارا بودند كه مالكش در اختيارش بگذارد، و انسان هم آن مقدار در اختيار حيوانات مى گذاشت كه مزاحم و منافى با اهدافش نباشد، زیرا او اين حيوانات را تسخير كرد تا به زندگى او سود رساند نه اينكه مزاحم زندگى او باشد. و به همين جهت بسيار مى شد كه بهره كشى از آن زبان بسته ها، مستلزم رفتارى مى شد كه از نظر خود آن حيوانات بسيار #ظالمانه بود، و اگر حيوان زبان مى داشت و خودش ناظر در سرنوشت خود بود فريادش از اين زورگويى هاى عجيب بلند مى شد. چه بسيار حيوانى كه بدون داشتن هيچ جرمى مظلوم واقع مى شد، و چه بسيار حيوان ستم كشى كه از ظلم صاحبش به استغاثه در مى آمد و امروز هم در مى آيد و كسى نيست كه به دادش برسد؛ و چه بسيار ستمكارى كه بدون هيچ مانعى به ظلم خود ادامه مى دهد، چه بسيار حيواناتى كه بدون داشتن هيچگونه استحقاق، زندگى لذّت بخشى دارند و تنها به خاطر اينكه سگ خوش قواره اى است از كاخ ها و بهترين ماشين ها و بهترين غذاها برخوردار باشند، و فلان اسب فقط به خاطر اينكه نژاد خوبى دارد در ناز و نعمت به سر برده و در مسأله تخم گيرى از او استفاده كنند. و بر عكس چه بسيار حيواناتى كه بدون هيچ تقصيرى، در سخت ترين شرايط زندگى كنند و مانند الاغ باربر و اسب عصّارى (= اسب روغن گیری)، دائماً در زحمت و سختى باشند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت3
#المیزان
💠 #حيوان براى خودش هيچ حقّى از حقوق زندگى ندارد، و در سايه حقوقى كه صاحبش براى خودش قائل است زندگى می کند. اگر كسى پاى سگى و يا اسبى را بشكند از اين نظر تعقيب نمى شود كه چرا حيوان بى زبانی را آزردى و حقّ او را پايمال ساختى، بلكه از اين نظر تعقيب م ى شود كه چرا به صاحب حيوان ضرر رساندى و حيوان قيمتى او را از قيمت انداختى؛ همه اينها براى اين است كه #انسان، زندگى و هستى ِحيوانات را دنباله رو زندگى خود و فَرْع هستى خود مى داند، و ارزش جايگاه آنها را طُفيلى ارزش وجودى خود مى شمارد.
💠در اين امّت ها و قبائل، زندگى #زنان نيز در نظر مردان چنين زندگى ای بود. يعنى مردان، زندگى زنان را پيرو زندگى خود مى دانستند و معتقد بودند كه زنان براى خاطر مردان خلق شده اند، و بطور اجمال و سربسته و بدون اينكه فكر كنند چه مى گويند، مى گفتند : هستى و وجود زنان و زندگيشان تابع هستى و زندگى مردان است، و عيناً مانند حيوانات هيچ استقلالى در زندگى و هيچ حقّى ندارند و زن، مادامی كه شوهر نكرده تحت سرپرستى و ولايت پدر است، و بعد از ازدواج تحت ولايت شوهر است، آن هم ولايتِ بدون قيد و شرط و بدون حدّ و مرز.
در اين امّتها، مرد مى توانست زن خود را به هر كس كه بخواهد بفروشد و يا ببخشد و يا او را مانند يك #كالا قرض بدهد تا از او كام بگيرند، بچّه دار شوند، يا به خدمت بگيرند و يا بهره هايى ديگر بكشند. و مرد حقّ داشت او را تنبيه و مجازات كند، كتك بزند، زندان كند، و حتّى به قتل برساند، و يا او را گرسنه و تشنه رها كند، حال او بميرد يا زنده بماند. و نيز حقّ داشت او را مخصوصاً در مواقع قحطى و يا جشن ها مانند گوسفندِ چاق بكُشد و گوشتش را #بخورد. و آنچه را كه از مالِ مربوط به زن بود، مال خودش مى دانست، حقّ زن را هم، حقّ خود مى شمرد، مخصوصاً از جهت داد و ستد و ساير معاملاتى كه پيش مى آمد خود را صاحب اختيار مى دانست.
💠 و بر #زن لازم بود كه از مرد (پدرش باشد يا شوهرش) در آنچه امر و دستور مى دادند كوركورانه اطاعت كند، چه بخواهد و چه نخواهد. و باز به عهده زن بود كه امور خانه و اولاد و تمامى ما يحتاج زندگى مرد را در خانه فراهم نمايد، و باز به عهده او بود كه حتّى سخت ترين كارها را تحمّل كند، بارهاى سنگين را به دوش بكشد، گِل كارى و امثال اين كارها را بكند و در قسمت حرفه و صنعت، پَست ترين حرفه را بپذيرد. و اين #رفتار_عجيب، در بين بعضى از قبائل به حدّى رسيده بود كه وقتى يك زن حامله، بچّه خود را به دنيا مى آورد بلافاصله بايد دامن به كمر میزند و به كارهاى خانه می پرداخت. در حالى كه شوهرش با نداشتن هيچ كسالتى، خود را به بيمارى بزند و در رختخواب بخوابد و زن بدبختش به پرستارى او بپردازد.
اينها كلّياتى بود از حقوق زن در جامعه #عقب_مانده و از بهره هايى كه از زندگى اش مى برد؛ كه البته اهل هر قرنی از قرون گذشته، بَربَريّت و وحشيگرى و خصلت ها و خصوصيتهاى مخصوص به خود داشت و سنّت ها و آداب قومى، با اختلاف عادات موروثی شان و اختلاف مناطق زندگى و جوّى كه بر آن زندگى احاطه داشت مختلف مى شد، كه هر كس به كتب تأليف شده در اين باب مراجعه كند، از آن عادات و رسوم آگاه مى شود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#بازار_سیاه
عائله امام صادق و هزینه زندگی آن حضرت زیاد شده بود. امام به فکر افتاد که از طریق کسب و تجارت عایداتی به دست آورد تا جواب مخارج خانه را بدهد. هزار دینار سرمایه فراهم کرد و به غلام خویش – که «مصادف» نام داشت – فرمود : «این هزار دینار را بگیر و آماده تجارت و مسافرت به مصر باش».
مصادف رفت و با آن پول از نوع کالایی که معمولاً به مصر حمل می شد خرید و با کاروانی از تجّار که همه از همان نوع کالا حمل کرده بودند به طرف مصر حرکت کرد.
همین که نزدیک مصر رسیدند، قافله دیگری از تجّار که از مصر خارج شده بود به آنها برخورد. اوضاع و احوال را از یکدیگر پرسیدند. ضمن گفتگوها معلوم شد که اخیراً کالایی که «مصادف» و رفقایش حمل می کنند بازار خوبی پیدا کرده و کمیاب شده است. صاحبان کالا از بخت نیک خود بسیار خوشحال شدند، و اتفاقاً آن کالا از چیزهایی بود که مورد احتیاج #عموم بود و مردم ناچار بودند به هر قیمت که هست آن را خریداری کنند.
صاحبان کالا بعد از شنیدن این خبرِ مسرّت بخش با یکدیگر هم عهد شدند که به سودی کمتر از صد در صد نفروشند.
رفتند و وارد مصر شدند. مطلب همانطور بود که اطلاع یافته بودند. طبق عهدی که با هم بسته بودند بازار سیاه به وجود آوردند و به کمتر از #دو_برابر قیمتی که برای خود آنها تمام شده بود نفروختند.
مصادف با هزار دینار سود خالص به مدینه برگشت. خوشوقت و خوشحال به حضور امام صادق رفت و دو کیسه که هر کدام هزار دینار داشت جلو امام گذاشت.
امام پرسید : «اینها چیست؟» گفت : «یکی از دو کیسه سرمایه ای است که شما به من دادید، و دیگری – که مساوی اصل سرمایه است – سود خالصی است که به دست آمده.»
امام : «سود زیادی است، بگو ببینم چطور شد که شما توانستید این قدر سود ببرید؟»
قضیه از این قرار است که در نزدیک مصر اطلاع یافتیم که مال التّجاره ی ما کمیاب شده. هم قَسم شدیم که به کمتر از صد در صد سود خالص نفروشیم، و همین کار را کردیم.
امام : سبحان الله! شما همچو کاری کردید؟! قسم خوردید که در میان مردمی #مسلمان بازار سیاه درست کنید؟! قسم خوردید که به کمتر از سود خالصِ مساوی اصل سرمایه نفروشید؟! نه، همچو تجارت و سودی را من #هرگز نمی خواهم.
سپس امام یکی از دو کیسه را برداشت و فرمود : «این سرمایه من» و به آن یکی دیگر دست نزد و فرمود : «من به آن کاری ندارم».
آنگاه فرمود : « ای مصادف! شمشیر زدن از کسب #حلال آسانتر است».
📚داستان راستان جلد 1، ص139
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
💜 اعمَلْ لِدُنیاکَ کأنّکَ تَعیشُ أبداً، وَ اعْمَلْ لِآخِرتک کأنّکَ تَموتُ غَداً.
❤️ چنان برای دنیایت تلاش کن که گویا همیشه زنده ای، و چنان برای آخرتت تلاش کن که گویا فردا مرگت فرا می رسد.
📚 الحیاة، ج 4، ص 62
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت59
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 چون اطلاق آيه دلالت دارد بر اينكه هر تأثير طبيعى كه اجزاى جامعه اسلامى در #اجتماع دارد، همانطور كه تكويناً منوط به اراده خدا است، تشريعاً و قانوناً نيز منوط به اجازه او است و او هيچ عملى از اعمال فرد فرد مجتمع را بى اثر نمى گذارد و در جاى ديگر قرآن مى خوانيم :
❣️إنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ : خداى تعالى زمين را به هر كس از بندگانش كه بخواهد ارث مى دهد، و سرانجام نيك از آن مردم با تقوا است. (سوره اعراف آيه128)
بله تفاوتى كه رسول خدا (ص) با ساير افراد جامعه دارد اين است كه او صاحب دعوت و هدايت و تربيت است :
❣️يتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ : آيات خدا را بر آنان بخواند، و تزكيه شان كند، و كتاب و حكمتشان بياموزد. (سوره جمعه آيه 2)
پس آن جناب نزد خداى تعالى متعيّن است براى #قيام بر شأن امّت، ولايت و امامت و سرپرستى امور دنيا و آخرتشان، ما دام كه در بينشان باشد.
💠 ليكن چيزى كه در اينجا نبايد از آن غفلت ورزيد، اين است كه اين طريقه و رژيم از #ولايت و حكومت و يا بگو «امامت بر امّت» غير رژيم #سلطنت است، كه مال خدا را غنيمتِ صاحب تخت و تاج و بندگان خدا را بَردگان او دانسته، اجازه مى دهد هر كارى كه خواست با اموال عمومى بكند و هر حكمى كه دلش خواست در بندگان خدا براند، چون رژيم حكومتى اسلام يكى از رژيم هايى نيست كه بر اساس بهره كشى مادّى وضع شده باشد و حتّى دموكراسى هم نيست، چون با دموكراسى فرقهاى بسيار روشن دارد، كه به هيچ وجه نمى گذارد آن را نظير دموكراسى بدانيم، و يا با آن مشتبه كنيم.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت4
#المیزان
❇️ زندگى #زن در امّتهاى پيشرفته قبل از اسلام
💠 منظور ما از امّتهاى متمدّن و پيشرفته آن روز، آن امّت هايى است كه تحت رسوم ملّى و عادات محفوظ و موروثى زندگى مى كردند بدون اينكه رسوم و عاداتشان مستند به كتابى يا مجلس قانونى باشد، مانند مردم چين و هند و مصر قديم و #ايران و مانند اينها.
آنچه در اين باب در بين تمامى اين امّتها مشترك بوده، اين بود كه زن در نظر اين اقوام #هيچگونه استقلال و حُرّيت و آزادى نداشته، نه در اراده اش و نه در اعمالش، بلكه در همه شؤون زندگى اش تحت قيمومت و سرپرستى و ولايت بوده، هيچ كارى را از پيش خود مُنجّز و قطعى نمى كرده، و حقّ مداخله در هيچ شأنى از شؤون اجتماعى را نداشته است (نه در حكومت، نه در قضاوت، و نه در هيچ شأنى ديگر).
💠 حال ببينيم با نداشتن هيچ حقّى از حقوق، چه #وظائفى به عهده داشته است؟ اوّلاً تمامى آن وظائفى كه به عهده مرد بوده به عهده او نيز بوده است، حتّى كسب و کار و زراعت و هيزم شكنى و غير آن، و ثانياً علاوه بر آن كارها، اداره امور خانه و فرزند هم به عهده او بوده، و نيز موظّف بود كه از مرد در آنچه مى گويد و مى خواهد اطاعت كند.
البته زن در اينگونه اقوام، زندگى مرفّه ترى نسبت به اقوام #غير_متمدّن داشته است، چون اينان ديگر مانند آن اقوام به خود اجازه نمى دادند زنى را بكُشند و گوشتشان را بخورند، و بطور كلّى از مالكيّت محرومشان نمى دانستند، بلكه زن فى الجمله مى توانست مالك باشد مثلاً ارث ببرد و اختيار ازدواج داشته باشد، امّا مالک شدن و اختياراتش در اينگونه موارد هم، به استقلال خود او نبود.
در اين جوامع، #مرد مى توانست زنان متعدّد بگيرد، بدون اينكه حدّ معيّنى داشته باشد، و مى توانست هر يك از آنان را كه دلش خواست طلاق دهد. و شوهر بعد از مرگ زنش مى توانست بدون فاصله زن بگيرد، ولى زن بعد از مرگ شوهرش نمى توانست شوهر كند، و از معاشرت با ديگران در خارج منزل، غالباً ممنوع بود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
#شهید_مطهری
❇️ فساد از «خواصّ» و صلاح از «عوام» آغاز می شود.
معمولاً فساد از #خواصّ شروع می شود و به عوام سرایت می کند، و صلاح برعکس از #عوام و تنبّه و بیداری آنها آغاز می شود و اجباراً «خواصّ» را به صلاح می آورد؛ یعنی عادتاً فساد از بالا به پایین می ریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می کند.
روی همین اصل است که می بینیم امیرالمؤمنین علی علیه السلام در تعلیمات عالیه خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه عامّه و خاصّه تقسیم می کند، نسبت به صلاح و به راه آمدن «خاصّه» اظهار یأس و نومیدی می کند و تنها «عامّه» مردم را مورد توجّه قرار می دهد.
در دستور حکومتی که به نام مالک اشتر نخعی مرقوم داشته می نویسد :
برای والی هیچکس پُر خرج تر در هنگام سستی، کم کمک تر در هنگام سختی، متنفّرتر از عدالت و انصاف، پُر توقّع تر، نا سپاس تر، عذر ناپذیرتر، کم طاقت تر در شداید از #خاصّه نیست. همانا استوانه دین و نقطه مرکزی مسلمین و مایه پیروزی بر دشمن، #عامّه می باشند، پس توجّه تو همواره به این طبقه معطوف باشد.
📚مقدمه جلد اوّل کتاب داستان راستان
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۱ خرداد ۱۳۹۸
هدایت شده از من شیعه هستم
#آیت_الله_بهجت
شخصی از حضرت آیت الله العظمی بهجت درخواست دستوری فرمودند. آقا که همیشه مشغول ذکر بودند، سر بلند کردند و فرمودند: «تا میتوانید #گناه نکنید». سپس سر به زیر انداختند و مجدّداً مشغول ذکر شدند. بعد از چند لحظه سر بلند کردند و فرمودند: «اگر احیاناً گاهی مرتکب شدید سعی کنید گناهی که در آن #حقّ_الناس است نباشد».
باز سر به زیر انداخته و مشغول ذکر شدند. و بعد از چند لحظه باز سر بلند کردند و برای سومین بار فرمودند: «اگر گناهی مرتکب شدید که در آن حقّالناس است سعی کنید در همین دنیا آن را تسویه کنید و برای آخرت نگذارید که آن جا مشکل است».
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
۱ خرداد ۱۳۹۸
۱ خرداد ۱۳۹۸