eitaa logo
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
3.2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
570 ویدیو
62 فایل
تولید مدل های دینی پیشرفت و تعالی تمدنی مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی مدیر عالی: آیت الله سید محمد محسن دعائی ارتباطات: @isinadmin سایت: isin.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 آئین رونمایی از کتاب علیه السلام 🔹آیین رونمایی از کتاب دانشنامه جواد الائمه(ع) _شرح جامعی از تاریخ و سیره امام جواد(ع)- با حضور نویسنده کتاب استاد سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری روز یکشنبه ۲۰تیرماه ۱۴۰۰همزمان با سالروز شهادت امام نهم شیعیان در محل کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) شهر مقدس مشهد برگزار می شود. 🔸علاقمندان میتوانند روز یکشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/khrpl/mashadplبه صورت مهمان و یا بصورت پخش مستقیم از طریق صفحه اینستاگرام @stabatabaeey.live برنامه را دنبال کنند. ➖➖➖➖➖➖➖ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 @isinir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مهمترین پیام علیه السلام: ✅ 1. اثبات و تثبیت جایگاه امامت در هر سنی ✅ 2. نفی نگاه گزاره ای و ارائه و شبکه ای در ⛔️ نگاه گزاره ای یعنی: 1️⃣ حکم واحد در شکار مُحرم در حال احرام 2️⃣ و قطع ید سارق از مچ یا آرنج ✅نگاه سیستمی و شبکه ای یعنی: بدانی شکار در حلّ بوده یا در حرم پرنده بوده یا غیر پرنده حیوان کوچک بوده یا بزرگ وحشی بوده یا اهلی در شب بوده یا در روز و شکارچی عالم به حکم بوده یا جاهل عامد بوده یا خاطی آزاد بوده یا برده اولین بارش بوده یا چندمین بار صغیر بوده یا کبیر در احرام عمره بوده یا حج ؟؟؟ ✅ نگاه سیستمی و شبکه ای یعنی: بدانی اگرچه "ید" تا مرفق و آرنج را شامل می شود (فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ) اما کف دست جزو سجده گاه است و سجده گاه ها برای خدایند و لازم برای سجده (وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا). نتیجه اینکه ید سارق باید از انگشت قطع شود نه از مچ یا آرنج. ⛔️ نتیجه ی نگاه گزاره ای: بی توجهی به شرایط زمان، مکان و فرد در افتا ✅ نتیجه ی نگاه سیستمی: تفاوت حکم با تفاوت شرایط زمان و مکان و افراد علیه السلام 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 @isinir
شهادت امام جواد، پس از ابی عبدالله علیه السلام، جزو سخت ترین و جانکاه ترین شهادت ها است بدلیل ✅ اولا قاتل، همسرش بود ✅ ثانیا به دلیل شرایط اختناق و کنترل شدید بنی العباس بر علویان، به ویژه امام علیه السلام، و شیفتگی مامون نسبت به ایشان (به قول شبلنجی، عالم اهل سنت)، و ازدواج جبری ایشان با ام الفضل (دختر مامون)، امام علیه السلام در نحوی از غربت و تنهایی به سر می بردند. به قول شهید مطهری "یکی از کارهایی که اینها می‌کردند این بود که چون می‌خواستند ائمه را تحت‌ نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آنها می‌چسباندند که باید با این دختر ازدواج کنی! بعد که ازدواج می‌کردند، می‌گفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند اینها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند." ✅ثالثا اینکه حتی هنگام شهادت، کسی از نزدیکان، نزد ایشان نبود (در مقایسه با شهادت امام مجتبی که ایشان نیز توسط همسرش جعده مسموم شد، اما در لحظات پایان عمر، امام حسین، اباالفضل العباس و زینب سلام الله علیهم بر بالین حضرت حاضر بودند و نیز در مقایسه با شهادت پدر بزرگوارشان که ایشان بر بالین ایشان حاضر شدند). ✅و رابعا بدن مطهر ایشان همچون جد غریبشان حسین علیه السلام، سه روز در کوچه و زیر آفتاب رها بود. تا اینکه البته به دلیل رایحه ی خوشی که از بدن مطهر ایشان همه جا را فرا گرفته بود، خود معتصم دستور به تدفین حضرت داد تا جلوی رسوایی بیشترشان را بگیرد. 🏴🏴 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
📣 جلسه نقد و بررسی پروژه « مدل تربیت جنسی دو» مبتنی بر درس خارج استاد محمد حسن وکیلی با حضور و ارزیابی استاد شیخ مهدی زمانی زید عزه 🌖 دوشنبه 400/4/21 🕗 ساعت 8 صبح 🏫 شهید کاشانی 25، موسسه مطالعات راهبردی، سالن کنفرانس 🏴🏴 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
📣📣📣 اطلاعیه: جلسه ی فردا به دلیل مشکل پیش آمده برای استاد مدعو به روز دیگری موکول شد. متعاقبا تاریخ آن اعلام می گردد.
📌 بمناسبت یکم ذی الحجه، سالروز ازدواج حضرت زهرا و امیر المومنین علیهما السلام ✍🏻 در دوره معاصر، به دلیل رشد تکنولوژی‌های ارتباطاتی برخلاف دوره‌های طولانی از تاریخ بشر، بیشتر امکان ازدواج با همسرانی غریبه و دوردست، فراهم آمده است. ادله نقلی، عقلی و تجربی نیز این نوع ازدواج را تایید می کنند؛ آیات و روایاتی که به امر ازدواج تأکید دارند، به‌طور کلی، و استحباب آن را تجویز می‌کند. نتایج و پیامد‌های این نحو از ازدواج به‌ویژه از حیث تأثیر بر تحقق و بسط تمدنی بسیار حائز اهمیت است. که هم‌افزایی آن‌ها را در پی دارد، امتزاج ژن‌ها که باعث تکثر نقش‌ها در تمدن می‌شود و در نهایت امتزاج زبان‌ها که به دلیل رابطه زبان و علم، باعث ورود علم‌های گوناگون به ساحت تمدن می‌شود، بخشی ازدلایل عقلی هستند که توجیه‌گر این نوع ازدواج است. بررسی (ع) و نیز تجربه تاریخی مسلمانان طی قرون اسلامی نه فقط بر جواز، بلکه بر مطلوبیت آن دلالت می‌کند. از میان سه رویکرد کلان قبیله‌ای، دینی و تمدنی که در امر ازدواج تجربه شده‌اند، تلفیق رویکرد‌های دینی و تمدنی، الگویی از آن را ارائه می‌دهد که ضمن حفظ نظام ارزش‌های دینی، به صورت حداکثری در آن لحاظ شده است. وجود نمونه‌های تاریخی موفق در امر ازدواج تمدنی، از جمله ازدواج تاجر یمنی با دخترمالایی که منجر به گسترش اسلام در جنوب شرق آسیا شده است نیز حکایت از عقلانیت توجیهی نتایج این نوع ازدواج، علاوه بر استدلال‌های دینی می‌کند. ❇️ بخشی از استدلال‌های توجیه‌گر ازدواج تمدنی در عصر جدید: ایجاد که به نوبه خود قدرت‌آور است، ایجاد در امت اسلامی که موجب کاهش اختلافات می‌شود، عمومی که به نوبه خود در تقویت دیپلماسی رسمی مؤثر است. بمناسبت سالروز ازدواج حضرت زهرا و امیر المومنین علیهما السلام مجمع عالی علوم انسانی اسلامی احمد رهدار ☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
، معیار و محک ✍🏻 عقلانیت نهفته در پوشش، یک عقلانیت فطری و بدیهی است که کمتر انسانی در این کره ی خاکی با آن مخالف است. چه تعداد انسان در عالم میبینید یا میدانید که نودیست باشند؟؟؟ ❓ اما سوالی که پیش می آید این است که چرا نسبت به کمتر کسی است که مخالفت خود را ابراز کند اما نسبت به پوشش ایده آل (چه برای زن و چه برای مرد) مخالفت ها سر به فلک می گذارد؟ ✅ پاسخ به این سوال در دو کلمه نهفته است: 1. عدم آشنایی با فلسفه و چرایی همچون پوشش حداقلی 2. میل و گرایش به و عدم آمادگی در پذیرش محدودیت ها 👌🏻 و اما راهکارها: 1. راهکار عدم آشنایی با چرایی و اهمیت حجاب، مطالعه و کسب آگاهی است (مباحث معرفتی). 2. راهکار عدم آمادگی در پذیرش محدودیت ها دو محور دارد: ❇️ نسبت به خود فرد: 🔸 اولا، آشنایی با فرایندها و قوانین عالم هستی بر اساس نگرش هستی شناسانه نظیر حکمت سختی ها و محدودیت ها در زندگی و اینکه اصولا حیات در دنیا یعنی تزاحم و چالش پس پوشش (حداقلی و حداکثری) هر دو در راستای نظام احسن آفرینش است. 🔸ثانیا آشنایی با عواقب بد پوششی (با معیارهای الهی) در زندگی دنیا و پس از آن و فواید فردی، اجتماعی و تمدنی خوش پوششی (با معیارهای الهی) در دنیا و پس از آن. ❇️ نسبت به اطرافیان: 🔸 همین دو محور نسبت به دیگران و اطرافیان فرد مبتلا به بد پوششی نیز توصیه می شود، بعلاوه اینکه نسبت به این فرد بی تفاوت نباشند و با صبر و حوصله با نگاه پاتولوژیک و آسیب شناسانه، علت حقیقی میل یا گرایش فرد به بد پوششی را شناسایی کرده و در صدد درمان آن برآیند. ❓❓❓ اما دو سوال مهم پیش از همه ی این بحث ها: 1. اساسا چه نیازی دارم که نسبت به پوشش با معیار های الهی اطلاعاتم را بیشتر کنم؟ 2. و اصولا چه ضرورتی در این نحو پوشش سفارشی هست؟ آیا در صورت عدم اعتقاد و پیروی از چنین تفکری و نُرمی، با یک چالش و مسئله بغرنج در زندگی مواجه می شوم و یا اینکه یک مصلحت عمده ای را از دست می دهم و یا حتی باعث به مخاطره انداختن مصالح دیگران می شوم؟ ✅ پاسخ های اجمالی: پاسخ اجمالی به سوال اول "نیاز حداکثری" نیاز ناخودآگاه است. پاسخ اجمالی به سوال دوم "ضرورت حداکثری" در بُعد فردی، اجتماعی، فرهنگی و دنیوی و اخروی است. ✅ اما برای رسیدن به پاسخ های تفصیلی: همه ی اینها و البته موارد دیگر، سوالاتی است که در کارگاه های به صورت تفصیلی توسط اساتید برجسته ی موسسه مطالعات راهبردی، به صورت کارگاهی و با زبان جدید پاسخ های قانع کننده داده می شوند. 🍀 برای دستیابی به کارگاه های پیشینِ صورت گرفته و یا برگزاری یک کارگاه جدید برای موسسه، آموزشگاه و یا دانشگاه خود می توانید با روابط عمومی موسسه در ارتباط باشید. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
✍🏻 آیا و از ناحیه ی خداست؟ ( چیست و آیا اساسا چیزی به نام شر وجود دارد؟) پاسخ به این سوال البته نیاز به یک سری مقدمات معرفتی و فلسفی دارد و اساسا یک مسئله ی معرفتی جدی است. از حیث آنتولوژی مسایل نسبی است همانطور که مستحضرید. 📌لذا اجمالا پاسخ را اینگونه می دهیم: ✅ برای کسی که قائل به وجودی بودن شرور است، شرور و بدیها از انسان است و خوبیها از خدا، این است که خداوند میفرماید: مَآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَآ أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ ۚ [ای انسان!] آنچه از نیكی به تو می‌رسد، از سوی خداست و آنچه از بدی به تو می‌رسد، از سوی خود توست. نساء - 79 این از نگاه وجودی به شر ✅ اما برای کسی که شر را عدمی میداند و البته این نگاه دقیق عرفانی است، هر چه در عالم هست اعم از خیر و شر از خدا است چراکه اساسا شری در عالم نیست و هر چه هست خیر است حتی عذاب در قیامت که برای تطهیر و پاکسازی لازم است. فی المثل کسی که از ناحیه یک قاضی محکوم به تحمل حبس می شود، این حبس برای او خیر است اولا و ثانیا این حبس از ناحیه ی قاضی به او رسیده است هر چند علتش خود اوست. لذا است که خداوند می فرماید: ...وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ فَمَالِ هَٰؤُلَآءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا ...و اگر خیری [چون پیروزی و غنیمت‌] به آنان [كه سست ایمان و منافق‌اند] برسد، می‌گویند: این از سوی خداست. و اگر سختی وحادثه‌ای [چون بیماری، تنگدستی، شكست وناكامی‌] به آنان رسد [به پیامبر اسلام‌] می‌گویند: از ناحیه توست. بگو: همه اینها از سوی خداست. این گروه را چه شده كه نمی‌خواهند [معارف الهیّه وحقایق را] بفهمند؟! نساء - 78 لذا گرانی، کرونا و... هرچند باعث و بانی آن خود ما هستیم اما اینها از ناحیه ی خداست برای انتباه و بیداری انسان و توجه دادن وی به سوی او و اصلاح امور. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽اجرای کارگاههای نگرشی دیگر 💢حاوی چهار حلقه DVD 🔹عناوین اجرا شده: نگرشی دیگر به مهدویت و حجاب و زیارت و درآمدزائی دینی و وهابیت 🎤اساتید: آقایان حج اسلام واسطی و دعائی و باقرزاده و گلکار و زردوزنیا و حاجی ابراهیمی 💰19500 تومان 🕌 ارسال از مشهد 📞 05132285800 📱09302386040 http://shop.isin.ir/product/%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d9%86%da%af%d8%b1%d8%b4%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d8%a8/ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹فروشگاه اینترنتی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام shop.isin.ir🌐
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ Video ] 🌹کارگاه نگرشی نو به حجاب تمدنساز🌹 🌿🌸 به مناسبت سالروز ازدواج دو نور مطهر امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت شهدای گوهرشاد و روز عفاف و حجاب، کارگاه آموزشی نگرشی نو به حجاب تمدنساز که به سفارش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار گردید تقدیم سروران کانال نگرشی نو به دین تمدنساز میگردد. 🌸 این کارگاه یکی از خروجیهای نگرش سیستمی به دین میباشد که برای اساتید و هیات علمی دانشگاه اراک بصورت وبینار ارائه گردید 1️⃣ هویت و هدف از حجاب در زندگی 2️⃣نقطه شروع فعالسازی سیستم حجاب در زندگی 3️⃣نقطه مرکزی و مرکز ثقل سیستم حجاب 4️⃣برنامه حرکت و مراحل عملیاتی فعالسازی سیستم حجاب در زندگی 5️⃣نقاط بحران و آفت‌های حجاب و عفاف 6️⃣خروجی و آثار تحقق سیستم حجاب در زندگی @mhgolkar •┈┈••••✾•••┈┈• موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
🔰مرکز تخصصی نور حکمت رضوی 🔰مرکز تخصصی امام رضا علیه السلام 📌 موضوع: زیست شهر اسلامی ✅ استاد مدعو: جناب آقای دکتر جهانبخش ⏰ زمان: پنجشنبه 24 تیرماه 1400، ساعت 10 الی 12 مكان: مشهد مقدس، شهید کاشانی25، شماره 490/4 نشانی وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast04-24 ....🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🏫@nhrazavi 🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 @isinir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بریده ای از پک۱۱۱-نگرشی دیگر به حجاب حفظه الله جهت درخواست و سفارش پک کامل، به کانال رسمی نشر کتب و دوره های آموزشی به آدرس زیر مراجعه فرمایید. https://eitaa.com/nashreaslam 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 @isinir
🔰نشست فعالان فرهنگی حوزه عفاف وحجابِ مشهد مقدس. 📌دراین جلسه که به دعوت و میزبانی مدیر عالی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام حضرت حجه الاسلام و المسلمین برگزار شد، نمایندگانِ تشکل ها و روحانیون فعال در عرصه عفاف وحجاب به بیان دیدگاه های خود پرداختند و با رسیدن به راهکاری واحد جلسه را به پایان رساندند. 🌿〰〰〰〰〰〰〰〰〰🌿 🏢 موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام. @isinir
📌 مدیر عالی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام حضرت حجه الاسلام و المسلمین : ظرفیت های قانونی نظام برای فعال شدن در حوزه عفاف و حجاب می تواند نقطه عزیمت خوبی باشد. ✅ مطالبه اجرای قانون 427 و مصوبه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع عفاف و حجاب از مسئولین استانی که متولی اجرای آن هستند به تصویب رسید. ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢 موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی▫️▫️▫️ ❇️https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
✅ ظرفیت های قانونی نظام برای فعال شدن در حوزه می تواند نقطه عزیمت خوبی باشد. ✅ مطالبه اجرای قانون 427 و مصوبه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع عفاف و حجاب از مسئولین استانی که متولی اجرای آن هستند به تصویب رسید. ✍🏻 در جمع نخبگانی که به دعوت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با حضور ، دبیران و مسئولان تشکل های مردمی حوزه عفاف و حجاب ،نمایندگانی از ارگانها و سازمان هایی همچون و دانشگاه های سطح شهر برگزار شد، مطالبه اجرای قانون ۴۲۷ مجلس شورای اسلامی و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و از مسئولین متولی اجرای آن مورد تاکید و وفاق حاضرین قرار گرفت. در این نشست که به مناسبت هفته عفاف و حجاب در روز بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین ضمن بیان اینکه وضعیت فرهنگ عفاف و حجاب و سبک زندگی عفیفانه وخیم است به تشریح جنگ نابرابری که در این میدان واقع است پرداختند. ایشان با بیان اینکه این جنگ نا برابر با رویکرد براندازانه اصل اسلام و دیانت و جمهوری اسلامی را هدف گرفته فرمودند که مبنای دشمنان متخذ و مقتبس از مبنای اسلامی است همانطوری که در روایات ما وارد شده "الحیاء راس الدین" دشمنان نیز همین راهبرد را در پیش گرفته و با هدف گرفتن حیاء در جامعه اسلامی به دنبال براندازی اسلام هستند. ایشان در ادامه با بیان اینکه دشمن فهمیده که اگر راس دین را بزند دیگر نسبت به هیچ ارزشی هیچ پایبندی وجود نخواهد داشت بعنوان نمونه به این نکته اشاره فرمودند که طبق آمار 35 درصد برنامه های 200شبکه ماهواره برای از بین بردن حیاء در جامعه اسلامی است. مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ضمن بیان این مطلب که در مواجهه با دشمنان وضعیت خوبی نداریم و اصلاً موازنه ای وجود ندارد بر این نکته تاکید فرمودند که ورود به عرصه عفاف و حجاب وجوب تعیینی تعینی دارد برای چگونگی آن ظرفیت‌های قانونی نظام برای فعال شدن می تواند نقطه عزیمت خوبی باشد ایشان با تاکید بر این که قانون امر به معروف و نهی از منکر قدرتمندترین قانون در این عرصه می‌باشد از حاضرین در نشست خواستند تا مطالبه‌گری نسبت به این قانون در دستور کار فعالان فرهنگی و دغدغه مندان انقلاب و اسلام قرار گیرد و به عنوان شاهد به روایت شریف لا تصلح الرعیة الا به صلاح الولاه اشاره فرمودند. در ادامه مهمانان این برنامه حجج اسلام و المسلمین دهشت، صابری تولایی، حسینی قائنی،صادقی و همچنین از بانوان حاضر در جلسه خانم ها سوارکار ،خدیوی، خادم و خاکزادی به ارائه نقطه نظرات خود پرداخته و آقایان دکتر صابری فتحی و ... به بیان دیدگاههای خود پرداختند. در خاتمه جلسه با موافقت قریب به اتفاق حاضرین، مشارکت فعال در مطالبه گری اجرای قانون مصوب و مصوبه از مسئولان استانی به تصویب رسید و مقرر شد تا جمعی از حضار جهت برنامه ریزی برای دیدار با مسئولان استانی تعیین شوند. ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢 موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی▫️▫️▫️ ❇️https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
؛ راهکار امام باقر و ائمه علیهم السلام در تبیین برخی حقائق سنگین عالَم هستی. ▪️ در مناظره ای که بین حضرت باقر علیه السلام واسقف مسیحیان در سفر ایشان به شام رخداد حضرت، در پی سوالات اسقف از حقائق هستی با استفاده از امور ملموس واین جهانی پاسخ سوالات را دادند. ❓....اسقف پرسید: به چه دليل شما مسلمانان ادعا مى كنيد كه اهل بهشت غذا مى خورند و مى آشامند ولى مدفوعى ندارند؟ آيا براى اين موضوع، نمونه و نظير روشنى در اين جهان وجود دارد؟ ▪️حضرت علیه السلام ،جنینِ در شکمِ مادر را مثال زدند که میخورد ومی آشامد ولی مدفوعی ندارد. ❓همچنین اسقف پرسید: به چه دليل عقيده داريد كه ميوه ها و نعمت هاى بهشتى كم نمى شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقى بوده كاهش پيدا نمى كنند؟ ▪️حضرت در پاسخ فرمودند: نمونه بارز آن در عالم محسوسات آتش است که هر چه از آن چراغ روشن کنند از آتش کاسته نمی شود. اسقف تمام سوالاتش را پرسید وبرای هر سوالش پاسخ قانع کننده ای گرفت . 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏢 موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام. @Isinir
📌تمدنی ترین پیام حسین علیه السلام به مسلمین در روز ترویه ۸ ذی الحجه، ، روزی که ابی عبدالله حج را نیمه کاره رها و به سوی عراق رهسپار شد. این حرکت، یعنی ترک یکی از مهمترین واجبات الهی و توجه به مسئله ای دیگر، پیامی مهم برای مسلمین دارد. شاید بتوان این روز را یک مبدأ تاریخی برای جهان اسلام قلمداد کرد. حرکتی مهم که حکایت از باطن عمیق و به دین دارد. دست کشیدن از و توجه به امری مهم تر که ارزشش به بلندای تاریخ بشریت است. این در حالی است که همگان صدای لبیک اللهم لبیک شان فضای حرم را پر کرده و کسی جرأت اعتراض به لبیک گویان حرم را ندارد و این شاید یکی از عجیب ترین تراژدی های تاریخ باشد چرا که مردم از روح کعبه و باطن دین یعنی امام، دل کنده و به ظاهر و پوسته ی آن یعنی پاره خشت‌هایی دل خوش کرده اند. و نمی دانند که پوسته، برای لذت بردن از مغز و باطن است اگرنه خود پوچ و بی ارزش می شود. و نمی دانند که متمسک به ظواهر دین بدون توجه به باطن همچون حمار طاحونه ای است که هزار دور، دور سنگ آسیاب میچرخد اما نهایتا در همان نقطه ی اول متوقف می شود. و چه متعصبانه و جاهلانه حماروار، به دور کعبه چرخیدند و غریبانه امام زمان خود را رها کردند. از بایسته های ، توجه به اهم و مهم ها است. اگر جای این دو با هم عوض شود، فلسفه ی وجودی شریعت بلکه هستی زیر سوال خواهد رفت. فلسفه ای که در آن کمال انسان محور اصلی خلقت معرفی میشود در این نحو تزاحمات نمود پیدا می‌کند؛ و اگر این انسان نداند مهم کدام است و اهم کدام، اینگونه امام خود را که واسطه ی میان خالق و مخلوق و عصاره ی هستی و تنها راه رسیدن به کمال حقیقی و تام است رها کرده و به سنگهای خانه دل می‌بندد و امید دارد که از بوسیدن این سنگ ها به بهشت راه پیدا کند؛ کلّا و حاشا. درس امام به ما در روز ترویه، توجه به باطن دین ولو با رها کردن ظاهر آن می باشد. درس امام، توجه به ظاهر اهم (مبارزه با ظلم و حفظ جان خود و شیعیانش و حفظ حرمت حرم) و ترک ظاهر مهم (مناسک حج) است. آیا نگاه‌های غیر تمدنی می تواند یک مسلمان را در طول سالیان، متوجه اعمال شب و روز عرفه کند اما او را نسبت به ماهیت و چرایی ترک حج توسط امام زمانش در روز ترویه و تفکر عمیق در آن کم توجه کند؟ قطعا یک انسان بصیر، نفی اهمیت ظواهر نمی کند. او میداند که از ورای همین صلاه و زکات و حج و ... است که راه کمال هموار می شود اما بصیرت به او حکم میکند که: ✅ اولا اعمال عبادی وسیله ای است برای رسیدن به باطن و حقیقت هستی، ✅ ثانیا قوام همه اینها به ولایت و تبعیت از امام است و بدون آن، هر عملی یک پوسته ی بی مغز خواهد بود. وَ ما نُودیَ بِشیءٍ مثل ما نُودیَ بالولایة. •┈┈••••✾•••┈┈• موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir