eitaa logo
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
3.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
572 ویدیو
62 فایل
تولید مدل های دینی پیشرفت و تعالی تمدنی مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی مدیر عالی: آیت الله سید محمد محسن دعائی ارتباطات: @isinadmin سایت: isin.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📝و اما پاسخ یکی از علاقمندان فخیم موسسه: ✅حمید فخیمی نوروز از همدان: 🔸به نظرم این فیلمی که قرار داده شده، اول باید درست تقریر بشه یعنی کامل مراد گوینده مشخص بشه بعد نقد کنیم لذا : 📍اول بنده سخن ایشان رو تقریر میکنم 📍بعدش محل نزاع مشخص میکنم 📍بعدش اگر نقدی یا تاییدیه دارم مطرح میکنم. ❇️۱. تقریر سخن ایشان طبق فیلم پخش شده: 🔸من معتقدم عفاف، زیر ساخت حجاب است و حجاب نمایشی و نفاق است یعنی ما وقتی حجاب را تحمیل میکنیم همین میشه لذا باید عفاف کار بشه و عفاف زیر ساخت حجاب هست لذا وقتی جامعه ای عفیف بود(حجاب هم درست میشود) البته عفاف و حجاب و حیا کنار هم هستند ولی چه قدر در مورد عفاف روایت دیدیم‌ و کار کردیم؟! 📍نکته ای در مورد حیا: راس دین است و لا دین لمن لا حیاء له ❓سوال شد: در این همه مفاسد چرا زوم کردید روی حجاب ✅جواب: روایت داریم از حضرت صادق علیه السلام: آدم نشسته بود ۶نفر کنارش آمدند ۳ تا سفید و ۳ تا سیاه، یکی طمع بود در مقابل حیا>>> فرمودند: این مکانُک؟ گفت: في العین و طمع هم گفت منم جام تو چشمه و حضرت آدم پرسید مگر دو چیز در یک جا جمع میشه؟ طمع گفت من بیام حیا میره 🔹لذا اگر تلذذهای چشمی را زیاد کنی حیا میره، اگر از راه بی حجابی وارد بشه به خیلی از مطامع دیگش میرسه ❇️۲. محل نزاع: 📍حجاب و عفاف یعنی چه؟ 📍با چه ملاکی حجاب و عفاف تحقق پیدا میکند؟ 📍رابطه این دو چیست؟ 📍آیا عفاف لازمه دارد حجاب را؟ 📍 تاکید بر حجاب لازم است اگر منجر به نفاق شود؟ 📍 آیا حجاب صرف نمایش هست و اثر دیگری ندارد؟ 📍 نفاق یعنی چه؟ ودر چه صورت حجاب، نفاق است؟ 📍 میزان اهمیت عفاف، حجاب و حیا چه قدر است و باید روی کدام تمرکز بیشتری کرد؟ 📍 چه چیزی موجب از بین رفتن حیا میشود؟ 📍 لازمه حیا، طمع هست؟ 📍رابطه حیا با عفت و حجاب چیست؟ ❇️۳. بررسی سخن ایشان 📍۱. به نظر می‌رسد مراد ایشان این هست که عفت نقطه ثقل هست و باید تمرکز روی آن صورت بگیرد و بدون آن حجاب نوعی نفاق و نمایشی میشود چون وقتی عفت نباشد حجاب فقط صرف نمایش و دروغ گویی است و پشت آن هزاران بی حیایی است و قرینه بر این که ایشان این را اراده کرده اند همین است که چند خط پایین تر می‌فرمایند: البته عفاف در کنار حجاب و حیا خوب است و از طرفی روایت و تحلیلی هم که می‌آورند همین مطلب هست و ایشان قائلند عفت نقطه ثقل باشد و حالا که عفت تمرکز شد اموری که مربوط به عفت هستند نیز بررسی شود مثل حیا و حجاب لذا در این صورت من با ایشان موافقم که مرکز را عفت و لوازمات عفت را حیا و حجاب بگیرند. 📍اگر مرادشان این باشد که فقط عفت کار شود و ناخودآگاه حجاب به دست می‌آید این سخن دقیق نیست زیرا حجاب اجباری برای بعضی ها لازم هست زیرا نگاه صدی نباید داشت که همه عفیف بشوند و بعدش حجاب به دست بیاورند بلکه بعضی نمی‌خواهند ولی در کشور اسلامی لازم است در جامعه حجاب کامل رعایت شود زیرا همین بی حجابی موجب از بین رفتن حیا نیز میشود و اینها رابطه دو طرفینی دارند یعنی حیا موجب حجاب میشود و حجاب هم موجب حیا میشود که البته این مطلب هم از سخن ایشان برداشت می‌شود چون آخرش فرمودند بی حجابی موجب بی حیایی و طمع میشود. 💠جمع بندی: 📍۱. نقطه ثقل عفت باشد و عفت رواج پیدا کند 📍۲. ابزار مهم عفت، حجاب هست 📍۳. هر دو باید کار شود و حیا در جامعه تقویت شود. 📍۴. افرادی که عفیف نیستند با حجاب اجباری حداقل عفت خود را اگر حفظ نمی‌کنند، عفت دیگران حفظ شود تا جامعه اسلامی بماند 📍۵. اگر فقط عفت شد، بی حجابی دیگران قطعا عفتِ عفیفان را خواهد گرفت و اگر فقط حجاب شد و عفت کار نشد تحریف و ... رخ خواهد داد که نمونش حجاب استایل ها خواهند شد. 📍۶. از ناحیه ما باید دو کار انجام شود یکی درونی و دیگری برونی(ایجابی و سلبی) یعنی نسبت به جامعه اسلامی برای همه عفت رو ریشه ای کار کنیم و فرهنگ سازی کنیم و نسبت به دشمن، ابزار بی عفتی را از او سلب کنیم با مثلا اجباری شدن حجاب و ... 🔸 والله عالم
🙏🙏🙏تشکر از همه عزیزانی که پاسخها و نقدهایشان را ارسال کردند. انشاءالله پس از بررسی اساتید و اعلام نتیجه، هدیه مورد نظر به برنده نهایی این مسابقه تقدیم خواهد شد.
💠💠💠 معرفی کانال ها، گروه ها، و صفحات مختلف وابسته به موسسه مطالعات راهبردی در فضای مجازی💠💠💠 👈👈👈 ایتا ✅ کانال اصلی کشور موسسه https://eitaa.com/isin_ir ✅ کانال پژوهش مدرسه عالی تمدن اسلامی https://eitaa.com/nhrazavi ✅ کانال فرهنگی مدرسه عالی تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3487825999Ca07bcb2d30 ✅ کانال انتشارات موسسه مطالعات راهبردی https://eitaa.com/nashreaslam ✅ کانال موقوفه سبک زندگی دلنشین رضوی https://eitaa.com/isinwaqf 👈👈👈 تلگرام ✅ کانال اصلی کشور موسسه https://t.me/isinir 👈👈👈 اینستاگرام ✅ پیج اصلی https://www.instagram.com/isin_ir ✅ پیج نگرشی دیگر https://www.instagram.com/negareshidigar 👈👈👈 سایت ✅ اصلی isin.ir ✅ دانشنامه https://isin.ir/2265-2/ ✅ فروشگاه تولیدات علمی https://shop.isin.ir/ ┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📸 نمایی طولی از سایت موسسه 🔎💚حتما مراجعه بفرمایید. 🔛isin.ir🔛 ┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر با کیفیت نمای طولی سایت موسسه
با تشکر 🙏🙏🙏 از برادر عزیز جناب آقای حمید فخیمی نوروز از همدان که پاسخی عالمانه و درخور به کلیپ عفاف و حجاب دادند. 👌👌👌 همانطور که فرمودند به ظاهر و در بدو امر تناقضی در فرمایشات استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دهشت وجود داشت ولی با کمی دقت و تامل این تعارض مرتفع می شد. در واقع عفاف (امر درونی)، زیربنای حجاب و پوشش (امر بیرونی) است و البته از حیث رتبه مهمتر از آن است چرا که عفاف اولا، علت امر به حجاب است و ثانیا خود، غایت و هدف است. و اما حجاب هم مورد تاکید است چون بدون داشتن یک حجاب و پوشش مناسب تقریبا محال است به یک عفت ایده آل درونی دست یافت. به عبارت دیگر حجاب وسیله دستیابی به عفت است و عفت غایت حجاب است و روشن است که رتبه ی غایت از وسیله بالاتر است.
📌 هدیه این بزرگوار انتخاب سه جلد از مجلدات کتب موسسه است (به انتخاب خودشان) که خدمتشان تقدیم میگردد.
📌 به دیگر عزیزانی که پاسخ فرمودند نیز بن تخفیف 15 درصدی خرید محصولات از فروشگاه کتاب موسسه تقدیم میگردد.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 یک وهابی دیگر شیعه شد! حتما تا آخر ببینید. 👳🏻‍♂️ حجت السلام گلکار از اساتید و پژوهشگران موسسه مطالعات راهبردی@mhgolkar 📌 کارگاههای به دین 🌐 https://shop.isin.ir/product-category/books/negareshi_digar/ ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📌 بیوگرافی و رزومه مدیریت عالی موسسه مطالعات راهبردی 🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن ➕ سلسله جلسات با رویکرد تمدنی 🌐 https://isin.ir/category/senior-director/ ⬅️⬅️⬅️ ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الشیخ میثم الفریجی و همراهان ( چهار نفر) ازمؤسسه مطالعات راهبردی و مراکز تخصصی نور حکمت رضوی وامام رضا علیه السلام سه شنبه 28 ذوالقعدۀ 1443 قمری ( 7تیر 1401 شمسی) 🌼رزومه اجمالی الشیخ میثم الفریجی: ⭐️نماینده مجلس از طرف ائتلاف عراق موحد ⭐️استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف اشرف ⭐️مسئول قسم استفتائات مکتب الشیخ الیعقوبی ⭐️مسئول سابق شعب دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در عراق ⭐️مدیر مؤسسه امام صادق علیه السلام (دراسات فکریه ) ⭐️مؤلف کتب ⭐️مسئول بعثه حج دفتر آیت الله الیعقوبی برای مشاهده متن کامل خبر و آلبوم تصاویر به لینک زیر مراجعه نمایید. 🌐 https://isin.ir/sheikh-meitham-furaiji/ ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📌 🖇جلسه دیداروبازدید مدیریت مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام زابل ازمؤسسه مطالعات راهبردی ومراکزتخصصی زیر مجموعه 🔸موضوع جلسه : بررسی محور های همکاری تاریخ : چهارشنبه 29 ذوالقعده 1443 (8تیر1401) در این جلسه، پس از معرفی موسسه مطالعات راهبردی و فعالیت های آن در طول 15 سال گذشته در زمینه های تولید علم دینی و مدلهای دینی-تمدنی و فعالیت های آموزشی و پژوهشی توسط معاونت ارتباطات موسسه حجت الاسلام حسینی، مدیر اجرایی مدرسه عالی تمدن اسلامی به معرفی جامع و تفصیلی دو مرکز تخصصی فلسفی و فقهی نور حکمت رضوی و امام رضا علیه السلام پرداختند. سپس جناب حجت الاسلام راشکی مدیر محترم مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان به معرفی این مدرسه، شرائط طلاب، ترسیم وضعیت موجود منطقه سیستان از جهت فرهنگی و اجتماعی وسیاسی ، تبیین محورهای همکاری و لزوم تمرکز کارهای علمی و پژوهشی و ارتباط میان فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی با مردم و مسئولان بعنوان سه محور فوق مهم در تسهیل رفع معضلات اجتماعی و سیاسی پرداختند. در پایان مقرر شد میان موسسه مطالعات راهبردی با توانمندی های شاخص در سه حیطه آموزش، پژوهش و مدل سازی دینی، همکاری هایی میان این موسسه و مدارس علمیه زابل و نیز بسترهای ارتباطات اجتماعی و نخبگانی با همکاری مدیر محترم مدرسه شکل گیرد. ان شاء الله. 🌐https://isin.ir/sistanhozah/ ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😱پازل دشمن 👳🏻‍♂️محمد مسلم ➕نشر این کلیپ حداقل کاری است که می توانید برای مبارزه با کاهش جمعیت و فرزندآوری انجام دهید. ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
برنامه های علمی - معرفتی مدرسه تابستانه حوزه علميه خراسان در حرم مطهر رضوي، دارالقرآن الکریم (مدرسه دو درب) با حضور اساتيد سطوح عالي حوزه علميه قم و مشهد . از شنبه 11 تا 31 تیرماه 1401 ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
📣📣 🔰 💢کلان مسائل اصول فقه 🎙«با ارائه»: حجه الاسلام والمسلمین (زیدعزه) در مشهد مقدس 📆«زمان»: از یکشنبه 12/تیرماه تا 30/تیرماه ⏰ 8صبح ✅ شرکت درجلسات برای عموم طلاب آزادبلا مانع می باشد . ودر پایان دوره از طلاب منظم که حضور فعال داشته باشند تقدیر خواهدشد. 🕌«مکان»: حرم مطهر رضوی ،صحن جمهوری اسلامی دارالقرآن الکریم ( مدرسه دو درب ) ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چه قدر با مسئله ی توحید آشنا هستید؟ چه قدر با آن انس دارید؟ آیا اصلا چیزی از و توحید در تمدن شنیده اید؟ اصلا تمدن توحیدی چیست و ثمره اش چیست؟🤔 ☝️با بنیادی ترین، حساس ترین، علمی ترین، عملیاتی ترین، دشمن تراش ترین و در عین حال کوبنده ترین و البته ضروری ترین مفهوم زندگیتان آشنا شوید. چیزی که در پرتو آن، همه ی مشکلات زندگی فردی و اجتماعی انسان(ها) حل می شود. یا به عبارتی دقیق تر، تنها راه حل مشکلات و بن بست ها. 🎙استاد سید علی خامنه ای ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
بسم الله الرحمن الرحیم سخن گفتن در باره ی و مسائل آن در یک نامه نمی گنجد ولی نکاتی را یادآور می شوم: اوّلاً: آموزش فلسفه دانشی است از آن کسانی که ذوق درک این مسائل را دارند، شیخ الرئیس در آخر اشارات به این مطلب تصریح کرده است. این نه به خاطر این است که این علم باید به صورت سری تدریس شود بلکه به خاطر این است که همه افراد شایستگی آموزش این علم را ندارند. این اختصاص به فلسفه ندارد ریاضیات عالی هم همین حکم را دارد. و حضرت امام قدس سره در تدریس منظومه و غیره همین شرط را عملی می کرد. اجازه می داد شخصی چند روز در درس شرکت کند و بعد می گفت خلاصه درس را بنویس تا شایستگی او احراز شود. ثانیا: تنها مسأله معاد جسمانی نیست حدوث زمانی نیز به همان سرنوشت دچار است؛ فلاسفه معتقد بودند عقاید را باید با برهان ثابت کنند. و اگر برهانی نشد چون در شریعت مقدسه آمده پذیرا بودند. این مطلب را شیخ الرئیس در معاد شفاء تصریح می کند. ثالثا: فلاسفه تلاش می کردند تا این مسائل پیچیده برهانی باشد لذا حدوث زمانی را از دو راه ثابت کردند یکی حرکت جوهری و دوم بیانی که مرحوم آملی در شرح منظومه دارد. و ما نیز در الهیات آن را به صورت مجمل آورده ایم. رابعا: فلاسفه تا عصر صدر المتالهین (979- 1050ه) معاد روحانی محض را برهانی کردند و لی در اثبات معاد جسمانی برزخی تا چه رسد به عنصری موفق نبودند زیرا تصور می کردند که لازمه آن رجوع ما بالفعل الی ما بالقوه است و این محال است چون از نظر آنان نفس پس از جدایی از بدن تجرد کامل پیدا می کند و چنین موجودی کمالات آن بالفعل است و دیگر در آن امکان استعدادی وجود ندارد که پذیرای بدن باشد. صدر المتالهین معاد برزخی را برهانی کرد و معتقد شد نفس به خاطر تجرد، خلاقیت دارد و بدن برزخی را می آفریند و با آن زندگی می کند بدون آنکه ما بالفعل به ما بالقوه برگردد. اما از اثبات معاد جسمانی عنصری، ناتوان ماند؛ ولی در عین حال در کتاب شرح الهدایة الأثیرية، معاد عنصری را مطرح می کند. ولی در قرن 14 حکیمانی کمر همت بستند و مرحله سوم معاد را نیز برهانی کردند نخستین گام آن را آقا علی زنوزی در کتاب سبیل الرشاد برداشت و بعدا هم شیخ محمد حسین اصفهانی و سید ابوالحسن قزوینی برهان ایشان را توضیح بیشتری دادند. مرحوم امام در طول زندگی نسبت به معاد عنصری عقیده ای خاصی داشت ولی آنچه که در اواخر از ایشان بهره گرفتیم این است که نفس مجرد به خاطر قدرتی که دارد بدن عنصری را هم اداره می کند و همین طوری که عالم ماده تحت نظر مجردات تدبیر می شود بدن عنصری نیز تحت قدرت نفس مجرد تدبیر می شود. بنابر این هر سه معاد را در این اواخر پذیرا بودند و اما این که مرحوم طباطبائی معاد را تدریس نمی کرد شاید به خاطر آن بود که برهانی به نظرش نمی رسید. در هر حال همه این بزرگان تلاش کردند که مسائل عقیدتی را برهانی کنند برخی به قله رسیدند و برخی در نیمه راه ماندند. شکر الله مساعیهم. لطفا به کتاب الهیات توجه کنید. با تقدیم احترام جعفر سبحانی - 3 / ذی الحجة الحرام / 1443 ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
⭕️ مناظره امام باقر علیه السلام با حسن بَصْری مناظره‌ای است میان امام باقر (ع) و حسن بصری (درگذشت ۱۱۰ق) درباره برخی موضوعات کلامی و قرآنی مثل جبر و تفویض. محتوای این مناظره در کتاب بحارالانوار و الاحتجاج آمده است. 🔸متن مناظره حسن بصری نزد امام باقر (ع) آمد و عرض کرد : آمده‌ام سؤالاتی از شما بپرسم. امام فرمود : مگر تو فقیه اهالی بصره نیستی؟ گفت : چنین می‌گویند. امام فرمود : امر بزرگی را به عهده گرفته‌ای. 🔸جبر و تفویض شنیده‌ام که می‌گویی خداوند مردم را به خودشان واگذار کرده است ! حسن بصری ساکت شد. امام فرمود : اگر خداوند به کسی وعدۀ امن و امان دهد ، آیا او دیگر باید از چیزی بترسد؟ گفت : نه 🌹اهل بیت (ع) در قرآن امام فرمود : من آیه‌ای می‌خوانم که تو آن را به اشتباه تفسیر کرده‌ای. پرسید : کدام آیه؟ فرمود : وَجَعَلْنَا بَینَهُمْ وَبَینَ الْقُرَی الَّتِی بَارَکنَا فِیهَا قُرًی ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیرَ سِیرُوا فِیهَا لَیالِی وَأَیامًا آمِنِینَ ﴿۱۸﴾ (ترجمه : و میان آنان و میان آبادانی‌‌‌هایی که در آنها برکت نهاده بودیم شهرهای متصل به هم قرار داده بودیم ، و در میان آنها مسافت را ، به اندازه ، مقرر داشته بودیم. در این [راه ]ها، شبان و روزان آسوده خاطر بگردید.)[ سبأ–۱۸] شنیده‌ام که جای امن را به مکه تفسیر کرده‌ای؟ وای بر تو ! این چه امنیتی است که اموال اهالی آنجا به سرقت می‌رود و همواره عده‌ای کشته می‌شوند؟! سپس امام باقر به سینه مبارک خود اشاره کرد و فرمود : آن قریه‌های مبارک ما هستیم. حسن بصری گفت : فدایت شوم ! آیا در قرآن آیه‌ای هست که به انسان‌ها بگوید قریه؟ امام فرمود : بله ، آیه ۸ سوره طلاق که می‌فرماید : وَکأَین مِّن قَرْیةٍ عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّهَا وَرُسُلِهِ فَحَاسَبْنَاهَا حِسَابًا شَدِیدًا وَعَذَّبْنَاهَا عَذَابًا نُّکرًا ( ترجمه : و چه بسیار شهرها که از فرمان پروردگار خود و پیامبرانش سر پیچیدند و از آنها حسابی سخت کشیدیم و آنان را به عذابی [ بس ] زشت عذاب کردیم.) [ ؟–؟] بعد فرمود : آیا سرپیچی کننده در و دیوار است یا انسان‌ها؟ حسن بصری گفت : بله ؛ منظور همان انسان‌هاست. امام فرمود : در آیه ۸۲ سوره یوسف ، از قریه و دهستان سؤال می‌شود یا از اشخاص؟! وَاسْأَلِ الْقَرْیةَ الَّتِی کنَّا فِیهَا وَالْعِیرَ الَّتِی أَقْبَلْنَا فِیهَا وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴿۸۲﴾ (ترجمه : و از [مردم ] شهری که در آن بودیم و کاروانی که در میان آن آمدیم جویا شو ، و ما قطعاً راست می‌گوییم.) [ یوسف–۸۲] سپس فرمود : قری یعنی علمای شیعیان ما و مقصود از سیر ، علم است. یعنی هر کس به سوی ما آمد و حلال و حرام را از ما آموخت ، دیگر از شک و گمراهی در امان است ؛ زیرا احکام را از آنجا که باید بیاموزد ، آموخته است ؛ چون اهل بیت وارثان علم و فرزندان برگزیده‌اند و آن فرزندان ما هستیم ، نه تو و امثال تو. و مبادا بگویی خداوند بندگان را به خودشان واگذاشته زیرا خداوند عزوجل ، دچار سستی و ضعف نیست تا کاری را به مردم واگذار کند. آنها را هم به چیزی مجبور نمی‌کند که در این صورت به آنها ظلم می‌شود ؛ خدا با بندگانش نه با جبر رفتار می‌کند نه با تفویض ؛ بلکه با امری بین آن دو رفتار می‌کند. ۷ ذوالحجه سالروز شهادت مظلومانه پیشوای پنجم مسلمین جهان امام محمدباقر علیه السلام تسلیت باد . ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
باید بهترین باشی پس بهترین باش. علامه
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مدیریت عالی موسسه مطالعات راهبردی در پی رحلت همسر مکرمه ی حجت الاسلام و المسلمین ؛ بسم الله الرحمن الرحیم حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا راشد یزدی دامت افاضاته درگذشت بانوی مومنه، صبور و همراه ، همسر مکرمه حضرت عالی را به شما و عموم باز ماندگان تسلیت عرض میکنم. خداوند متعال ایشان را با اولیای خود محشور و شما را حفظ کند و صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. ارادتمند سید محمد محسن دعایی ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 علامه : "از جناب بهمنیار نقل شده است كه می ‌گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم....كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم... آن‌گاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می ‌كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می ‌كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته ‌تان متخصص بشوید؟!" ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 فلسفۀ قربانی و لزوم دفاع از حق 🔹 مبانی اخلاق 💬 علامه آیة اللَه سید محمد حسین حسینی طهرانی تاریخ سخنرانی 1403/12/11 ✅ توضیحات: حکمت تشریع حکم قربانی. میزان تأثیر ظاهر عمل در ارزش آن. ارزش یافتن عمل به‌واسطۀ جنبۀ باطنی و الهی آن. معنای عید. علّت جعل عید فطر به‌عنوان عید. علّت جعل عید قربان به‌عنوان عید. لزوم حسن ظنّ به خدا در حج. قربانی حج به عوض فدا کردن و قربانی‌نمودن نفس خود. عید گرفتن عید قربان به‌سبب حصول حالات تجرّدی حج. ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0.