📌 جلسه مشترک مسئولین ارشد موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و مدیران #موسسات_اقماری با ریاست و معاونین پارک علم و فن آوری خراسان رضوی.
✅ در این جلسه چیستی و چگونگی تبدیل #مدلها_و_سیستمهای_تمدنی طراحی شده توسط موسسه مطالعات به مدل های اجرایی برای رفع نیازهای جامعه با مشارکت پارک علم و فن آوری مورد گفتگو و بررسی قرار گرفت.
•┈┈••••✾@isinir✾•••┈┈•
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
intro.gif
776.1K
#شبکه_هستی
🔹موضوع بحث:
«شبکهٔ هستی» چیست؟ چرا و چگونه؟
🔹مسألهٔ بحث:
برای انجام یک تحقیق معتبر، نیاز به تشخیص موقعیت پدیده در کل شبکهٔ هستی داریم نقشه عالم هستی که در آن موقعیت و مختصات موجودات و عوالم و روابط آنها با یکدیگر مشخص شده باشد چگونه است؟
🔹پیشفرض:
شبکه، مجموعهای بهمپیوسته از «سیستمها» است که هدف واحد یا اهداف متعددی را پوشش میدهند؛ و «سیستم» مجموعهای از عناصر است که با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و برای تحقق یک هدف واحد در تلاشاند. در هر شبکه، تغییر یک جزء بر دیگر اجزاء و بر کلّ، تأثیردارد و هیچیک از عناصر، اثر مستقل و جدا از مجموعه ندارند. بعضی اوقات اصطلاح «شبکه» معادل با اصطلاح «سیستم» به کار میرود.
🔹فرضیهٔ بحث:
برهان در فلسفهٔ اسلام، منجر به نظریهٔ “شبکهای بودن هستی” شده است. مقصود از شبکه هستی، برقراری رابطه علت و معلولی، اثرگذاری واثرپذیری میان کل پدیدهها در تمام لایههای عالم وجود است.
🔹🔸نتایج، آثار و لوازم پذیرش فرضیه:
✅چگونه ارتباط مطلوب با خدا داشته باشیم؟
✅چگونه به هدف زندگی برسیم؟
✅چگونه قلب و روح سالم داشته باشیم؟
✅چگونه فکر و ذهن فعال و خلّاق داشته باشیم؟
✅چگونه بدن سالم داشته باشیم؟
✅چگونه ارتباط مفید با دیگر انسانها داشته باشیم؟
✅چگونه محیط زندگی سالم داشته باشیم؟
✅چگونه نیازهای خود را به درستی برطرف کنیم؟
#استاد_واسطی
•┈┈••••✾@isinir✾•••┈┈•
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
📝 ثبت نام مجموعه دوره های آموزشی مشترک دفتر تبلیغات اسلامی و مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد آغاز شد
📢 کاملا رایگان همراه با صدور گواهی نامه معتبر
📌 دوره آموزشی کوتاه مدت"آشنایی با منطق جدید" با ارائه دکتر لطف الله نبوی
شروع دوره: 16 تیر ماه 1400
روزهای چهارشنبه ساعت 10 تا 11.30 صبح
تعداد جلسات: 16 جلسه
-----------------------------------------
📌 دوره آموزشی کوتاه مدت"هستی شناسی فلسفه اشراق"
با ارائه: دکتر عباس جوارشکیان
شروع دوره: 19 تیر ماه 1400
روز های شنبه ساعت 17 تا 19
تعداد جلسات: 16 جلسه
-------------------------------------------------
📌 دوره آموزشی: شرح الاشارات(نهج 1 و 2)
استاد: داودحیدری
زمان برگزاری: یکشنه و سه شنبه ساعت 17 الی 18
تعدا جلسات :32 جلسه
-------------------------------------------------
📌 دوره آموزشی کوتاه مدت"توحید صدوق (ره)"
با ارائه: استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمجید میردامادی
شروع دوره: 19 تیر ماه 1400
روزهای شنبه و یکشنبه ساعت 8 تا 9 صبح
تعداد جلسات: 32 جلسه
---------------------------------------------------
لینک ثبت نام
https://b2n.ir/sabt.1400
اطلاعات تکمیلی
ici.isca.ac.ir/sabt
واحد اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی
@ici.isca
📌از فقه فردی تا #فقه_تمدنی👆👆👆
#آیت_الله_ابوالقاسم_علیدوست
✅ فقه تمدنی یعنی فقهی که دارای #امتداد_اجتماعی و سیاسی است و قابلیت پیاده سازی در شئون مختلف اجتماعی را داراست. برای رسیدن به تمدن اسلامی گریزی از پذیرفتن امکان ورود شریعت و فقه به مباحث اجتماعی و تمدنی نیست.
❇️ در نشستی تخصصی با حضور اساتید و طلاب مراکز تخصصی نور حکمت رضوی و فقهی امام رضا علیه السلام وابسته به موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در محل این موسسه و به دعوت حجه الاسلام و المسلمین #سید_محمد_محسن_دعایی، مدیر عالی موسسه و مراکز تخصصی، حضرت آیت الله حاج شیخ #ابوالقاسم_علیدوست مباحثی را حول محور فقه تمدنی مطرح فرمودند.
✅ در ابتدای جلسه ایشان با اشاره به آیه ی شریفه ی إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى در شأن اصحاب کهف، جمع حاضر را مصداق این آیه معرفی فرمودند.
⬅️ در ادامه به یک بحث مفهومی در تفاوت میان فقه و شریعت و سپس سه معنای مختلف از فقه فردی و تمدنی پرداخته و نهایتا یک معنا را اوثق از معانی دیگر دانستند و آن اینکه فقه فردی یعنی فقهی که دارای امتداد اجتماعی نیست و در مقابل فقه تمدنی یعنی فقهی که دارای امتداد اجتماعی و سیاسی است و قابلیت پیاده سازی در شئون مختلف اجتماعی را داراست.
⬅️ در بخش دوم صحبت ها که مهمترین بخش فرمایشات ایشان بود به بایسته های فقه تمدنی اشاره کردند. این بایسته ها عبارتند از:
1️⃣لزوم شبکه دلالی از ادله و اسناد در فقه تمدنی نه نگاه گزاره ای (#نظام_حلقوی یا #نظام_هرمی یا استنباط با تشکیل #شبکه_دلالی)
2️⃣تعیین و اختصاص ردیف بودجه برای فقه تمدنی
3️⃣فقه تمدن ساز #فقه_کشف است نه فقه عذر (الا شذ و ندر)
4️⃣پذیرش نظام مند بودن احکام در فقه (اینکه در فقه نظام سیاسی، اخلاقی، اقتصادی، تربیتی، قضایی و.. داریم).
5️⃣اصلاح نگاه به نظام حاکمیتی (رابطه مصلحت و صاحب مصلحت به جای رابطه ارباب و رعیت) ، توجه به #فقه_تعامل بجای فقه تقابل (ایجاد خانه و #دانشگاه_مشترک_بشریت)
...🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫@nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 @isinir
هدایت شده از پژوهش مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
sound.mp3
25.04M
#صوت_نشست
🔰مرکز تخصصی نور حکمت رضوی
🔰مرکز تخصصی امام رضا علیه السلام
📌 موضوع:
از فقه فردی تا فقه تمدن ساز
✅ استاد مدعو:
حضرت آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم علیدوست
⏰ زمان:
یکشنبه 13 تیرماه 1400،
....🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫@nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 @isinir
🌍 پیام #دحو_الارض
✉️ دحو الارض برای ما انسان ها حامل پیامی است.
🔰 روزی است که #زمین از دل آب بیرون آمد و شایستگی دریافت بارقه های رحمت الهی را دریافت کرد. روزی که زمین شایستگی پذیرش انسان را پیدا کرد، و روزی که زمین از لاک خود بیرون آمد و چشمش به حقایق برتر و والاتری روشن شد.
❇️ قطعا در دستگاه خلقت، هیچ چیز تصادفی نیست و موضوعی به نام شانس در کل هستی یک موضوع پوچ و بی ارزش است. اینکه خداوند #25_ذی_القعده را برای #تولد زمین انتخاب می کند نشان از ارزش چنین روزی در نگاه آفریننده ی آن دارد.
❓حال سوالی که می شود در ذهن ما خودنمایی کند این است که چرا زمینی که خدا برای ما خلق کرد شایستگی دریافت زیبایی ها را داشته باشد اما ما نه؟
📌پاسخ به این سوال در پیام دحو الارض نهفته است؛ همچنان که زمین از غشای مائی خود بیرون آمد و سرسبز و باطراوت شد، انسان هم می تواند از غشای ظلمانی و مادی که در اطراف خود تنیده است بیرون آید و از انوار تابان #عالم_ملکوت بهره مند شود.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#دحو_الارض
#رویش_زمین
#تولد_دوباره
🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام.
@isinir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تشکیل #شبکه_دلالی، لازمه ی تشکیل #فقه_تمدنی
آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
فقیه، فیلسوف فقه، مدرس درس خارج فقه و اصول، نویسنده و محقق اسلامی است. وی رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، عضو جامعه مدرسین، رئیس کرسیهای نظریه پردازی (علوم نقلی)، رییس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه و با رتبه استادی عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫@nhrazavi
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 @isinir
آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست، مدرس درس خارج فقه و اصول و عضو جامعه مدرسین، در جمع اساتید و طلاب مراکز تخصصی نور حکمت رضوی و فقهی امام رضا علیه السلام:
"خدای بزرگ را شاکرم که توفیق داده است، فرصتی را در این جمع مستطاب که باید گفت مصداق " إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً" است حاضر باشم."
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫@nhrazavi
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 @isinir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 آئین رونمایی از کتاب #دانشنامه_امام_جواد علیه السلام
🔹آیین رونمایی از کتاب دانشنامه جواد الائمه(ع) _شرح جامعی از تاریخ و سیره امام جواد(ع)- با حضور نویسنده کتاب استاد سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری روز یکشنبه ۲۰تیرماه ۱۴۰۰همزمان با سالروز شهادت امام نهم شیعیان در محل کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) شهر مقدس مشهد برگزار می شود.
🔸علاقمندان میتوانند روز یکشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/khrpl/mashadplبه صورت مهمان و یا بصورت پخش مستقیم از طریق صفحه اینستاگرام @stabatabaeey.live
برنامه را دنبال کنند.
➖➖➖➖➖➖➖
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 @isinir
هدایت شده از سید روح الله حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مهمترین پیام #مناظرات_امام_جواد علیه السلام:
✅ 1. اثبات و تثبیت جایگاه امامت در هر سنی
✅ 2. نفی نگاه گزاره ای و ارائه #روش_سیستمی و شبکه ای در #استنباط_احکام
⛔️ نگاه گزاره ای یعنی:
1️⃣ حکم واحد در شکار مُحرم در حال احرام
2️⃣ و قطع ید سارق از مچ یا آرنج
✅نگاه سیستمی و شبکه ای یعنی:
بدانی
شکار در حلّ بوده یا در حرم
پرنده بوده یا غیر پرنده
حیوان کوچک بوده یا بزرگ
وحشی بوده یا اهلی
در شب بوده یا در روز
و
شکارچی عالم به حکم بوده یا جاهل
عامد بوده یا خاطی
آزاد بوده یا برده
اولین بارش بوده یا چندمین بار
صغیر بوده یا کبیر
در احرام عمره بوده یا حج
؟؟؟
✅ نگاه سیستمی و شبکه ای یعنی:
بدانی
اگرچه "ید" تا مرفق و آرنج را شامل می شود (فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ) اما کف دست جزو سجده گاه است و سجده گاه ها برای خدایند و لازم برای سجده (وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا). نتیجه اینکه ید سارق باید از انگشت قطع شود نه از مچ یا آرنج.
⛔️ نتیجه ی نگاه گزاره ای:
بی توجهی به شرایط زمان، مکان و فرد در افتا
✅ نتیجه ی نگاه سیستمی:
تفاوت حکم با تفاوت شرایط زمان و مکان و افراد
#امام_جواد علیه السلام
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 @isinir
شهادت امام جواد، پس از ابی عبدالله علیه السلام، جزو سخت ترین و جانکاه ترین شهادت ها است
بدلیل
✅ اولا قاتل، همسرش بود
✅ ثانیا به دلیل شرایط اختناق و کنترل شدید بنی العباس بر علویان، به ویژه امام علیه السلام، و شیفتگی مامون نسبت به ایشان (به قول شبلنجی، عالم اهل سنت)، و ازدواج جبری ایشان با ام الفضل (دختر مامون)، امام علیه السلام در نحوی از غربت و تنهایی به سر می بردند. به قول شهید مطهری
"یکی از کارهایی که اینها میکردند این بود که چون میخواستند ائمه را تحت نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آنها میچسباندند که باید با این دختر ازدواج کنی! بعد که ازدواج میکردند، میگفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند اینها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند."
✅ثالثا اینکه حتی هنگام شهادت، کسی از نزدیکان، نزد ایشان نبود (در مقایسه با شهادت امام مجتبی که ایشان نیز توسط همسرش جعده مسموم شد، اما در لحظات پایان عمر، امام حسین، اباالفضل العباس و زینب سلام الله علیهم بر بالین حضرت حاضر بودند و نیز در مقایسه با شهادت پدر بزرگوارشان که ایشان بر بالین ایشان حاضر شدند).
✅و رابعا بدن مطهر ایشان همچون جد غریبشان حسین علیه السلام، سه روز در کوچه و زیر آفتاب رها بود. تا اینکه البته به دلیل رایحه ی خوشی که از بدن مطهر ایشان همه جا را فرا گرفته بود، خود معتصم دستور به تدفین حضرت داد تا جلوی رسوایی بیشترشان را بگیرد.
#شهادت_امام_جواد
🏴🏴
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
@isinir
📣 جلسه نقد و بررسی پروژه « مدل تربیت جنسی دو» مبتنی بر درس خارج استاد محمد حسن وکیلی با حضور و ارزیابی استاد شیخ مهدی زمانی زید عزه
🌖 دوشنبه 400/4/21
🕗 ساعت 8 صبح
🏫 شهید کاشانی 25، موسسه مطالعات راهبردی، سالن کنفرانس
🏴🏴
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
@isinir
📣📣📣 اطلاعیه:
جلسه ی فردا به دلیل مشکل پیش آمده برای استاد مدعو به روز دیگری موکول شد. متعاقبا تاریخ آن اعلام می گردد.
📌 #ازدواج_تمدنی
بمناسبت یکم ذی الحجه، سالروز ازدواج حضرت زهرا و امیر المومنین علیهما السلام
✍🏻 در دوره معاصر، به دلیل رشد تکنولوژیهای ارتباطاتی برخلاف دورههای طولانی از تاریخ بشر، بیشتر امکان ازدواج با همسرانی غریبه و دوردست، فراهم آمده است. ادله نقلی، عقلی و تجربی نیز این نوع ازدواج را تایید می کنند؛ آیات و روایاتی که به امر ازدواج تأکید دارند، بهطور کلی، #ازدواج_تمدنی و استحباب آن را تجویز میکند. نتایج و پیامدهای این نحو از ازدواج بهویژه از حیث تأثیر بر تحقق و بسط تمدنی بسیار حائز اهمیت است.
#امتزاج_فرهنگها که همافزایی آنها را در پی دارد، امتزاج ژنها که باعث تکثر نقشها در تمدن میشود و در نهایت امتزاج زبانها که به دلیل رابطه زبان و علم، باعث ورود علمهای گوناگون به ساحت تمدن میشود، بخشی ازدلایل عقلی هستند که توجیهگر این نوع ازدواج است.
بررسی #سیره_معصومین (ع) و نیز تجربه تاریخی مسلمانان طی قرون اسلامی نه فقط بر جواز، بلکه بر مطلوبیت آن دلالت میکند. از میان سه رویکرد کلان قبیلهای، دینی و تمدنی که در امر ازدواج تجربه شدهاند، تلفیق رویکردهای دینی و تمدنی، الگویی از آن را ارائه میدهد که ضمن حفظ نظام ارزشهای دینی، #کارکردهای_تمدنی به صورت حداکثری در آن لحاظ شده است. وجود نمونههای تاریخی موفق در امر ازدواج تمدنی، از جمله ازدواج تاجر یمنی با دخترمالایی که منجر به گسترش اسلام در جنوب شرق آسیا شده است نیز حکایت از عقلانیت توجیهی نتایج این نوع ازدواج، علاوه بر استدلالهای دینی میکند.
❇️ بخشی از استدلالهای توجیهگر ازدواج تمدنی در عصر جدید:
ایجاد #الگوی_پایدار_ارتباطات که به نوبه خود قدرتآور است،
ایجاد #وحدت در امت اسلامی که موجب کاهش اختلافات میشود،
#تشدید_دیپلماسی عمومی که به نوبه خود در تقویت دیپلماسی رسمی مؤثر است.
بمناسبت سالروز ازدواج حضرت زهرا و امیر المومنین علیهما السلام
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
احمد رهدار
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
@isinir
#خوش_پوششی_الهی، معیار و محک #عقلانیت
✍🏻 عقلانیت نهفته در پوشش، یک عقلانیت فطری و بدیهی است که کمتر انسانی در این کره ی خاکی با آن مخالف است. چه تعداد انسان در عالم میبینید یا میدانید که نودیست باشند؟؟؟
❓ اما سوالی که پیش می آید این است که چرا نسبت به #برهنگی_محض کمتر کسی است که مخالفت خود را ابراز کند اما نسبت به پوشش ایده آل (چه برای زن و چه برای مرد) مخالفت ها سر به فلک می گذارد؟
✅ پاسخ به این سوال در دو کلمه نهفته است:
1. عدم آشنایی با فلسفه و چرایی #پوشش_ایده_آل_الهی همچون پوشش حداقلی
2. میل و گرایش به #راحتی و عدم آمادگی در پذیرش محدودیت ها
👌🏻 و اما راهکارها:
1. راهکار عدم آشنایی با چرایی و اهمیت حجاب، مطالعه و کسب آگاهی است (مباحث معرفتی).
2. راهکار عدم آمادگی در پذیرش محدودیت ها دو محور دارد:
❇️ نسبت به خود فرد:
🔸 اولا، آشنایی با فرایندها و قوانین عالم هستی بر اساس نگرش هستی شناسانه نظیر حکمت سختی ها و محدودیت ها در زندگی و اینکه اصولا حیات در دنیا یعنی تزاحم و چالش پس پوشش (حداقلی و حداکثری) هر دو در راستای نظام احسن آفرینش است.
🔸ثانیا آشنایی با عواقب بد پوششی (با معیارهای الهی) در زندگی دنیا و پس از آن و فواید فردی، اجتماعی و تمدنی خوش پوششی (با معیارهای الهی) در دنیا و پس از آن.
❇️ نسبت به اطرافیان:
🔸 همین دو محور نسبت به دیگران و اطرافیان فرد مبتلا به بد پوششی نیز توصیه می شود، بعلاوه اینکه نسبت به این فرد بی تفاوت نباشند و با صبر و حوصله با نگاه پاتولوژیک و آسیب شناسانه، علت حقیقی میل یا گرایش فرد به بد پوششی را شناسایی کرده و در صدد درمان آن برآیند.
❓❓❓ اما دو سوال مهم پیش از همه ی این بحث ها:
1. اساسا چه نیازی دارم که نسبت به پوشش با معیار های الهی اطلاعاتم را بیشتر کنم؟
2. و اصولا چه ضرورتی در این نحو پوشش سفارشی هست؟ آیا در صورت عدم اعتقاد و پیروی از چنین تفکری و نُرمی، با یک چالش و مسئله بغرنج در زندگی مواجه می شوم و یا اینکه یک مصلحت عمده ای را از دست می دهم و یا حتی باعث به مخاطره انداختن مصالح دیگران می شوم؟
✅ پاسخ های اجمالی:
پاسخ اجمالی به سوال اول "نیاز حداکثری" نیاز ناخودآگاه است.
پاسخ اجمالی به سوال دوم "ضرورت حداکثری" در بُعد فردی، اجتماعی، فرهنگی و دنیوی و اخروی است.
✅ اما برای رسیدن به پاسخ های تفصیلی:
همه ی اینها و البته موارد دیگر، سوالاتی است که در کارگاه های #نگرش_دیگر_به_حجاب به صورت تفصیلی توسط اساتید برجسته ی موسسه مطالعات راهبردی، به صورت کارگاهی و با زبان جدید پاسخ های قانع کننده داده می شوند.
🍀 برای دستیابی به کارگاه های پیشینِ صورت گرفته و یا برگزاری یک کارگاه جدید برای موسسه، آموزشگاه و یا دانشگاه خود می توانید با روابط عمومی موسسه در ارتباط باشید.
#استاد_واسطی
#استاد_وکیلی
#استاد_گلکار
#استاد_باقرزاده
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
@isinir
✍🏻 آیا #گرانی و #کرونا از ناحیه ی خداست؟ (#فلسفه_شر چیست و آیا اساسا چیزی به نام شر وجود دارد؟)
پاسخ به این سوال البته نیاز به یک سری مقدمات معرفتی و فلسفی دارد و اساسا یک مسئله ی معرفتی جدی است.
از حیث آنتولوژی مسایل نسبی است همانطور که مستحضرید.
📌لذا اجمالا پاسخ را اینگونه می دهیم:
✅ #شر_وجودی
برای کسی که قائل به وجودی بودن شرور است، شرور و بدیها از انسان است و خوبیها از خدا، این است که خداوند میفرماید:
مَآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَآ أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ ۚ
[ای انسان!] آنچه از نیكی به تو میرسد، از سوی خداست و آنچه از بدی به تو میرسد، از سوی خود توست.
نساء - 79
این از نگاه وجودی به شر
✅ #شر_عدمی
اما برای کسی که شر را عدمی میداند و البته این نگاه دقیق عرفانی است، هر چه در عالم هست اعم از خیر و شر از خدا است چراکه اساسا شری در عالم نیست و هر چه هست خیر است حتی عذاب در قیامت که برای تطهیر و پاکسازی لازم است. فی المثل کسی که از ناحیه یک قاضی محکوم به تحمل حبس می شود، این حبس برای او خیر است اولا و ثانیا این حبس از ناحیه ی قاضی به او رسیده است هر چند علتش خود اوست. لذا است که خداوند می فرماید:
...وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ فَمَالِ هَٰؤُلَآءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا
...و اگر خیری [چون پیروزی و غنیمت] به آنان [كه سست ایمان و منافقاند] برسد، میگویند: این از سوی خداست. و اگر سختی وحادثهای [چون بیماری، تنگدستی، شكست وناكامی] به آنان رسد [به پیامبر اسلام] میگویند: از ناحیه توست. بگو: همه اینها از سوی خداست. این گروه را چه شده كه نمیخواهند [معارف الهیّه وحقایق را] بفهمند؟!
نساء - 78
لذا گرانی، کرونا و... هرچند باعث و بانی آن خود ما هستیم اما اینها از ناحیه ی خداست برای انتباه و بیداری انسان و توجه دادن وی به سوی او و اصلاح امور.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
@isinir