eitaa logo
آموزش و انتشارات موسسه مطالعات راهبردی
436 دنبال‌کننده
89 عکس
12 ویدیو
42 فایل
↭💠﷽💠↭ 📚کانال رسمی نشر کتب و دوره های آموزشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام📚 🔹سایت: www.isin.ir http://shop.isin.ir/ 🔹اینستاگرام: https://www.instagram.com/isin_ir 👥ارتباط با ادمین: @Magol65
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب شهیدان عشق 🖌عبارت علامه طهرانی درباره لحوق 💠مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب شریف معادشناسی چنین می فرمایند: 📖اصحاب سيّد الشّهداء عليه السّلام همگى با آن حضرت معيّت پيدا كردند، حتّى آن غلام سياه؛ سيّد الشّهداء عليه السّلام يك غلام داشتند به نام جَوْن. اين غلام مال أبو ذرّ غِفارى بود و او را به حضرت بخشيد. ...حضرت به همه اصحاب بشارت معيّت با خود را در عوالم ديگر داد. غلام سياه باور نمى‏كند كه خدا در روز قيامت او را با امام حسين محشور گرداند؛ غلام سراپا سياه، زبانش درست نيست، مال مملكت ديگر است، قد و هيكل ندارد، لب‏ها درشت و برگشته، موها مجعّد. ولى اين‏ها همه برداشته ميشود؛ در عالم معنى اتّحاد ارواح است، سياهى برداشته ميشود، يك لباس زيبا در برش مى‏كنند سفيد، و بدنش مانند نقره خام ميدرخشد. 📜پس از واقعه عاشورا جمعى بر معركه عبور ميكردند، ديدند در كنار كشتگان يك بدن افتاده و بوى عطرى از آن متصاعد است كه مانند آن به مشامشان نرسيده است؛ اين بدن همان غلام سياه بود، سياه بود سفيد شده بود، بويش معطّر شده بود، ملحق شده بود به حضرت مولاى خود و مُطاع خود سيّد الشّهداء عليه السّلام 📋چگونه فِضّه خادمه حضرت زهرا سلام الله عليها ملحق شد به آن حضرت، و سوره هَلْ أَتَى كه در شأن اهل بيت نازل شد فضّه را هم گرفت‏. سلمان فارسى در اثر اطاعت و تسليم ملحق شد به خاندان رسول خدا و پيامبر درباره او سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْت فرمود. يك بابى داريم در معارف به نام باب لُحوق كه ارواح همجنس با هم ملحق ميشوند؛ چه ارواح بهشتى و چه ارواح جهنّمى. اصحاب حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام هم ملحق شدند؛ در روز عاشورا با كمال تسليم و صفاى باطن بر يكديگر سبقت مى‏جستند و خود را فدا ميكردند 📝...ترس نداشتند، غصّه هم نداشتند، زن و فرزند و مِلك و تجارت و وطن، هر چه بود فراموش كردند. ...و چه خوب سروده است شاعر: داديم به يك جلوه رويت دل و دين را سليم تو كرديم هم آن را و هم اين را ما سير نخواهيم شد از وصل تو آرى لب تشنه قناعت نكند ماء مَعين را مى‏ديد اگر چشم ترا لعل سليمان مى‏داد در اوّل نظر از دست نگين را در دائره تاجوَران راه ندارد آن سر، كه نسائيده به پاى تو جبين را☆ پس اصل و اساس تحصیل مقامات اصحاب سیدالشهداء تامل در مساله معیّت و لحوق است. ☆معادشناسی ص ۱۰۳ 📚شهیدان عشق ص ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
کتاب شهیدان عشق 💠برترین اصحاب 📝شیخ صدوق در کتاب امالی حدیث مفصلی در مورد مقتل سیدالشهدا نقل کرده است. این حدیث را امام صادق علیه السلام از پدرشان امام باقر علیه السلام و ایشان هم از پدرشان امام سجاد علیه السلام نقل نموده‌اند. چون راوی حدیث خود حضرت علی بن الحسین علیه السلام هستند که به نوعی تنها مرد بازمانده واقعی عاشورا محسوب می‌شوند نکات خاصی در این حدیث آمده که در جاهای دیگر پیدا نمی‌شود. از جمله در ضمن این حدیث مفصل، امام سجاد می‌فرمایند در شب عاشورا پدرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام همه اهل بیت و اصحاب خود را جمع کردند و فرمودند:{انی لا اعرف اهل بیت ابر و لا ازكی و لا اطهر من اهل بیتی} من هیچ بستگانی و خاندانی را نیکوکارتر و پاک‌تر و طاهرتر از خاندان خودم سراغ ندارم{ و لا اصحابا هم خیر من اصحابی}یارانی هم نیکوتر از یاران خود سراغ ندارم. مرحوم شیخ مفید همین روایت را در ارشاد با تعبیر فَإِنِّي لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي وَ لَا أَهْلَ بَيْتٍ أَبَرَّ وَ لَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي نقل می‌فرمایند . 📒برخی از بزرگان از این روایت شریف استفاده کردند که اصحاب سیدالشهداء علیه السلام از آغاز اسلام تا زمان ظهور حضرت صاحب الامر و حتی چه بسا به امام زمان ارواحناله الفداء بی‌نظیر و بی نمونه هستند؛ چون امام حسین علیه اسلام می‌فرمایند من هیچ اصحابی را با وفاتر بهتر از این‌ها پیدا نکردم؛ خوب این مقایسه با چه کسی چه کسانی است، آیا مقایسه با زمان خود حضرت است؟ در زمان خود حضرت که اصحاب و یاران دیگری وجود نداشت کسی نبود که بخواهد اصحابشان را با آنها مقایسه کنند معنا ندارد که حضرت بخواهند اصحاب خودشان را مثلا با اصحاب معاویه و اصحاب یزید مقایسه کنند!در زمان خود حضرت که طرف مقایسه ای وجود ندارد . طبیعتا می شود از این حدیث فهمید که طرف نسبت و مقایسه در طول زمان است؛یعنی چه در گذشته و چه در آینده کسی با این منزلت و جایگاه پیدا نمی شود؛همان طور که امیرالمومنین در وصف این اصحاب بزرگوار فرمودند: لاَ یسْبِقُهُمْ مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ وَ لاَ یلْحَقُهُمْ مَنْ بَعْدَهُمْ. 📕از برخی روایات دیگر مثل روایاتی که اهل بیت علیهم السلام افرادی را به عنوان اصحاب خاص و حواریین خودشان معرفی کرده اند،نیز همین نکته استفاده می شود. مثلا از سلمان و مقداد و ابوذر به عنوان حواریین رسول خدا نام برده شو و از محمد بن ابی بکر و میثم تمار و اویس قرنی به عنوان حواریین امیرالمومنین یاد شده است. 📗در روایتی از امام موسی بن جعفر علیه السلام چنین نقل شده که در قیامت وقتی صدا می زنند:أَیْنَ حَوَارِیُّ الْحُسَیْنِ‌ بْنِ عَلِیِّحواریین حسین بن علی کجا هستند؟  فَیَقُومُ کُلُّ مَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَهُ وَ لَمْ یَتَخَلَّفْ عَنْهُ تمام کسانی که با حضرت شهید شدند برنی خیزیند .همه شهدای کربلا حواریون سیدالشهداء علیه السلام هستند این یعنی حساب حواریین سیدالشهداء از حواریین بقیه ائمه جداست. 📘در تاریخ سراغ نداریم مجموعه ای با این تعداد و با این معنویّت و عظمت در یک زمان و در یک جا جمع شوند. 📚شهیدان عشق ص ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
‍ ‍ ﷽(هُوَالمَحْبُوبْ) عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام: «تاسُوعَاءُ» يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ. بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏. تاسوعاء، روزى است كه حسين و يارانش در كربلاء محاصره شدند، اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن‌مرجانه و ابن‌سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند. آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد. پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود. 😭💔 📚الکافی، ج۴، ص۱۴۷ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
org.crcis.noorhadith.apk
26.87M
🔸 نرم افزار جامع الأحادیث 📌تولیدمرکزکامپیوتری نور 📌نسخه 3.2.4، به‌روزرسانی ١٢ تیر ١۴۰٣ NoorHadith 3.2.4 🔻تغییرات جدید: 🔸اصلاح در اشتراک‌گذاری حدیث با لینک منحصر آن در سایت جامع الأحادیث hadith.inoor.ir 🔸خصوصیات: 📌 جستجوی دراحادیث مجامع شیعی (برای استفاده، بایدبه اینترنت وصل باشید)، بهمراه دانلودکتب اربعه شیعه و وسایل الشیعه و جستجوی درآنها 🔻نسخه موبایلی hadith.inoor.ir 🔻دسترسی به متن روایات موجود در #١٩٩_عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود #۴٠٠_هزار_روایت، و همچنین ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده برآن روایات. 🔻«احادیث مرتبط» 🔻«اسنادروایت» 🔻نمایش یاحذف اعراب 🔻اتصال روایات به لینک صفحه‌ی کتابش، درپایگاه کتابخانه دیجیتال نور noorlib.ir 🔻گروه‌بندی احادیث (نمایش یک حدیث درچندین منبع دریک سطرنتایج) 🔻تنظیمات جستجو 🔻حدیث درمقالات 🔻حدیث درکتب 🔻ترجمه حدیث درکتب 🔻امکان پاک کردن احادیث خوانده شده 🔻جستجودرترجمه های احادیث 🔻جستجو درشرح های احادیث 🔻نمایش احادیث نشان شده، و خوانده‌شده 🔻ﺩﮐﻤﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﻗﺒﻠﯽ ﻭ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﻌﺪﯼ 🔻امکان پیمایش فهرست کتب درحالت آفلاین 🔻ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ 🔻امکان جستجو ازطریق برنامه های بیرونی 🔻ویجت حدیث روز 🔻امکان فیلترنتایج باجلدوصفحه، بانام معصوم، قرن حدیث، اندازه حدیث، دارای ترجمه وشرح 🔸 📌لینک بازار 🌐 cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith 📌لینک گوگل پلی 🌐 play.google.com/store/apps/details?id=org.crcis.noorhadith 📌لینک سایت 🌐 noorsoft.org/fa/software/View/73958 🔸خرید اینترنتی کتاب موسسه مطالعات راهبردی ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
شمع جمع ۲- اشعار فؤاد کرمانی .apk
3.89M
نرم‌افزار شمع جمع 👆 👌دیوان اشعار عرفانی فؤاد کرمانی (رحمةالله علیه) تولید 🔻شاعر اشعار ملکوتی «نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی» و «هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت / باخبران غمت بی‌خبر از عالمند» 🌷فؤاد كرمانى از آن شاعرانی است كه با زندگانى بى‌آلايش و ساده و با روحى بلند پرواز و دلی سرشار از ايمان و محبّت، دلباختگان كوى محبّت را دعوت به شركت در احساسات خود كرده 🔻در مناقب و مدايحى كه براى شاه ولايت سروده يقينا درحال جذبه عرفانى و محبّت رحمانى قرارگرفته و درمراثى كه براى حضرت سيد الشهداء«علیه السلام» گفته مسلما از خود بى‌خود گشته و با قافله‌ی شهداء همراه بوده و مشاهدات خود در عالم معانى را در قالب الفاظ ريخته و به صورت اين كتاب، به دست خوانندگان داده است. 🔻این عارف شاعر، از سن ۷سالگی شروع به شعر گفتن نموده و سرانجام در سن ۷۰سالگی و حدود سال ۱۳۴۰ هجری قمری (۱۳۰۱ ش) به دیار باقی شتافت؛ قبر او در ۳km كرمان، در دامنه كوه سيد حسين واقع شده رحمت الهی به روحش باد 🌐 cafebazaar.ir/app/com.Shamee.jam/?l=fa 🔸 خرید اینترنتی کتاب موسسه ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🔎 | روز تاسوعا كه در منزلشان [حضرت حداد رضوان‌الله‌علیه] زيارت عاشورا خوانده شد، و بعد از صد لعن و صد سلام و نماز زيارت، دعاى عَلْقَمَه قرائت شد، در پايان دعا يكى از حضّار پرسيد كه: اين لعنت‌‏هاى شديده و نفرين‏‌هاى أكيده با اين مضامين مختلفه چگونه با روح حضرت امام جعفر صادق عليه‌السّلام كه كانون رحمت و محبّت است سازش دارد؟! 🔰جوابى كه ايشان [حضرت حداد رضوان‌الله‌علیه] دادند اين بود كه: اين دعا همه‌‏اش طلب خير است و رحمت، گرچه به‌صورت عبارت و كلام، نفرين و لعنت مى‏‌نمايد. و به‌طور كلّى تمام لعنت‏‌هایى كه خداوند می‌كند يا در لسان پيامبر و ائمّه طاهرين صلواتُ‌الله‌وسلامهُ‌عليهم‌أجمعين وارد است، همگى خير است، خير محض. 🔰و از خدا و أولياء وى غير از خير تراوش نمى‏‌نمايد. اين لعنت‌‏ها و نفرين‌‏ها براى شخص متجاوز است؛ نه مرد مؤمن متّقىِ به كار خود مشغول. و هر چه به آن مرد متعدّى و ستمگر عمر داده شود و صحّت و قدرت داده شود، همه را صرف در مضارّ خود و تعدّى به حريم مظلومان مى‌‏كند. بنابراين محدود كردن سلامتى و قدرت و حيات او، دفع ضرر است؛ و دفع ضرر در حقيقت نفع است. 🔰حيات براى انسان وقتى خير است كه وى براى نفس خود و براى ديگران منشأ خير باشد؛ و امّا اگر منشأ شرّ شد و زيادى عمر و زيادى سلامتى و صحّت و زيادى قدرت موجب تعدّى و تجاوز به نفس خود و به حريم بشريّت شد، در اينجا ديگر خير نيست، عنوان خير بر آن صادق نيست‏. 📚برگرفته از کتاب شریف «روح‌مجرّد» ص۱۱۰ تا ۱۱۳ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/197
🏴 السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ أَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلَىٰ أَصْحابِ الْحُسَيْنِ؛ ♦️أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ 🔸https://eitaa.com/isinpublication/198
49.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 داستان رسول ترک 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/199
❤️ جان عالم 🖤 هنگام شهادت حضرت أباعبدالله علیه‌السلام وضع عالم تغییر پیدا کرد و بادهای مخالف و شدید وزیدن گرفت؛ و فردای آن روز هیچ سنگی را از روی زمین برنمی‌داشتند إلّا اینکه خون تازه‌ای در زیر آن بود. حضرت سیّدالشهداء علیه‌السلام روح عالم است، جانِ عالم وجود است؛ و لذا رفتن آن حضرت چنین تحوّلاتی را ایجاد می‌نماید. 📚 «گلشن احباب»، ج۲، ص۳۱۶ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/200
💬 حکایت یک زیارت 💫 ملکوت زیارت عاشورا ▪️مرحوم علامه طباطبایی مى‌فرمودند: عیال ما زن بسیار مؤمن و بزرگوارى بود. ما در معیّت ایشان براى تحصیل به نجف اشرف مشرّف شدیم، و ایّام عاشورا براى زیارت به کربلا مى‏آمدیم، و پس از پایان این مدّت چون به تبریز مراجعت کردیم؛ روز عاشورائى ایشان در منزل نشسته و مشغول خواندن زیارت عاشورا بود، می‌گوید: دلم ناگهان شکست؛ و با خود گفتم ده سال در کنار مرقد مطهّر حضرت أباعبدالله الحسین در روز عاشوراء بودیم، و امروز از این فیض محروم شده‌ایم. یک‌مرتبه دیدم که در حرم مطهّر در زاویهٔ حرم بین بالا سر و روبرو ایستاده‌ام، و رو به قبر مطهّر مشغول خواندن زیارت هستم. و حرم مطهّر و خصوصیّات آن بطور سابق بود؛ ولى چون روز عاشورا بود، و مردم غالباً براى تماشاى دسته و سینه‌زنان مى‏روند، فقط در پائین پاى مبارک، مقابل قبر سائر شهداء چند نفرى ایستاده؛ و بعضى از خُدّام براى آنها مشغول زیارت خواندن هستند. و چون بخود آمدم دیدم در خانهٔ خود نشسته، و در همان محلّ مشغول خواندن بقیّهٔ زیارت هستم‏. 📚 مهرتابان، ص41 ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/201
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💔 در شهادت سيّدالشّهداء خاک تبديل‌ به‌ خون‌ شد 🏴 رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) و قتلگاه سیّدالشهداء (علیه‌السلام) 🏴 💬 چنانكه‌ از اُمِّ‌سلَمه‌ مروی است‌ كه‌: ▪️رسول‌ خدا شبی از ما غائب‌ شد در مدّت‌ طويلی و سپس‌ آمد به‌ نزد ما، و ديديم‌ آن‌ حضرت‌ گردآلود و با موهای ژوليده‌ مراجعت‌ كرده‌ و در يک دست‌ خود چيزی دارد كه‌ انگشت‌ها را بسته‌ است‌. عرض‌ كردم‌: يا رسول‌الله‌ چرا شما را بدين‌ وضع‌ پريشان‌ غبارآلود و ژوليده‌ می‌بينم‌؟ ▪️حضرت‌ فرمود: در اين‌ وقت‌ مرا سير دادند به‌ محلّی در عراق‌ كه‌ نامش‌ كربلاست‌، و مَصرع‌ حسين‌ فرزند من‌ و جماعتی از فرزندان‌ اهل‌بيت‌ مرا به‌ من‌ نشان‌ دادند، و من‌ شروع‌ كردم‌ كه‌ خون‌های آنان را جمع‌ كنم‌، و بيا اينک خون‌ها در دست‌ من‌ است‌؛ ▪️و دست‌ خود را بسوی من‌ باز كرد و فرمود: بگير اينها را و محفوظ‌ نگاهدار! من‌ خونها را گرفتم‌ و توجّه‌ كردم‌ ديدم‌ شبيه‌ خاک قرمز رنگ‌ است‌؛ در شيشه‌ای نهادم‌ و سر آن‌ را بستم‌ و محفوظ‌ داشتم‌. ▪️چون‌ حسين‌ از مكّه‌ به‌ طرف‌ عراق‌ حركت‌ كرد هر صبح‌ و شب‌ من‌ شيشه‌ را می‌گرفتم‌ و می‌بوئيدم‌ و برای مصيبت‌ آن‌ حضرت‌ می‌گريستم‌. ▪️چون‌ روز عاشورای از محرّم‌، همان‌ روزی كه‌ حسين‌ در آن‌ روز شهيد شد، من‌ در آن‌ شيشه‌ نگاه‌ كردم‌، در اوّل‌ صبح‌ آن‌ خاک قرمز بحال‌ خود بود، و چون‌ در پايان‌ روز نگاه‌ كردم‌ ديدم‌ تبديل‌ به‌ خون‌ تازه‌ شده‌ است‌.[1] ▪️و از محمّد بن‌ سيرين‌ روايت‌ شده‌ كه‌ گفت‌: اين‌ قرمزی در آسمان‌ پيدا نشد مگر بعد از قتل‌ حسين‌.[2] ▪️و رَوَی سعد الإسكاف‌، قالَ: قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ: كَانَ قَاتِلُ يَحْيَي‌ بْنِ زَكَرِيَّا وَلَدَ زِناً، وَ قَاتِلُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ وَلَدَ زِناً، وَ لَمْ‌يَحْمَرَّ السَّمَآءُ إلَّا لَهُمَا. ▪️و رَوَی سفيان‌ بن‌ عُيْينَه‌ عن‌ عليّ بن‌ يزيد عن‌ عليّ بن‌ الحسين‌ عليه‌السّلام‌ قالَ: خَرَجْنَا مَعَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ، فَمَا نَزَلَ مَنْزِلاً وَ لَا ارْتَحَلَ مِنْهُ إلَّا ذَكَرَ يَحْيَي‌ بْنَ زَكَرِيَّا وَ قَتْلَهُ. وَ قَالَ يَوْماً: وَ مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَي‌ اللّٰهِ أَنَّ رَأْسَ يَحْيَي‌ بْنِ زَكَرِيَّا أُهْدِيَ إلَي‌ بَغِْيٍّ مِنْ بَغَايَا بَنِي‌إسْرَآئِيلَ.[3] 📚 «معادشناسی»، ج۳، ص۱۱۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «إرشاد مفيد» در باب‌ طرفٌ من‌ فضآئل‌ الحُسين‌ عليه‌‌السّلام‌، ص‌ 273 و 274 2- همان مصدر 3ـ همان‌ مصدر، ص‌ 274: «و سعد إسكاف‌ روايت‌ كرده‌ كه‌ حضرت‌ امام‌ باقر عليه‌السّلام‌ فرمودند: قاتل‌ يحيی بن‌ زكريّا ولدالزّنا بوده‌ و قاتل‌ حسين‌ بن‌ عليّ عليه‌السّلام‌ نيز ولدالزّنا بوده‌ است‌، و آسمان‌ فقط‌ برای اين‌ دو نفر سرخ‌ گرديد.» «و سفيان‌ بن‌ عيينه‌ از عليّ بن‌ يزيد از عليّ بن‌ الحسين‌ عليهماالسّلام‌ روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود: ما با حسين‌ عليه‌السّلام‌ خارج‌ شديم‌ (به‌ طرف‌ كربلا) پس‌ حضرت‌ در هيچ‌ منزلی فرود نيامد و از آن‌ كوچ‌ نكرد مگر اينكه‌ يادی از يحيی بن‌ زكريّا و كشته‌ شدن‌ او نمود. و روزی فرمود: و از پستی دنيا بر خداوند اينستكه‌ سر يحيی بن‌ زكريّا به‌ يكی از زناكاران‌ بنی‌إسرائيل‌ هديه‌ شد.» ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/205
Hamrazman(2).pdf
3.77M
⚫️ کتاب "همرزمان حسین علیه السلام" تحلیلی بر مبارزات سیاسی ائمه علیهم السلام. ◾️گفتارهایی از مقام معظم رهبری حضرت آیه الله امام خامنه ای ♦️فایل بالا (شماره ۲) کتاب کامل است و فایل پایین(شماره ۱) چکیده کتاب است. 🔹خرید اینترنتی کتاب موسسه ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/206
زیارت ناحیه مقدسه - نگارش آسان.pdf
1.02M
🔸زیارت ناحیه مقدسه 🔻متن خط درشت نگارش آسان (متن عربی و ترجمه فارسی و انگلیسی) 💔 زیارت ناحیه مقدسه زیارتی است که به (علیه‌السلام) اختصاص دارد. این زیارت ابتدا از «ناحیه مقدسه» امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) صادر و به یکی از نایبان خاص داده شده است. آن‌گاه از طریق ایشان به یکی از مشایخ شیخ مفید و سپس به دست این بزرگوار، آن‌گاه به دست سید مرتضی و ابن‌مشهدی رسیده است. 🦋 شیخ مفید به عنوان اولین ناقل زیارت ناحیه مقدسه و شیخ محمد ابن‌مشهدی فرموده‌اند: زیارت ناحیه مقدسه مخصوص روز است ولی بزرگان دیگر نظیر سید مرتضی، سید بن طاووس، علامه مجلسی این زیارت را مطلقه دانسته‌اند. خصوصاً این‌که سید مرتضی آن را در همه ایام می‌خوانده است. 🔹 ▪️پاورپوینت زیارت 👇 🌐 https://eitaa.com/isinpublication/208 🔻فایل دیگر👇 🌐 https://eitaa.com/isinpublication/210 ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🌐https://eitaa.com/isinpublication/209
زیارت ناحیه مقدسه در روز عاشورا.pdf
454.1K
🏴 متن زیارت ناحیه مقدسه 🔻متن عربی و فارسی السَّلامُ علی الشِّفٰاهِ الذّابِلات سلام بر آن لبهای خشک... 📌نشر از پایگاه تخصصی امام حسین (علیه السلام) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔹 karbobala.com/articles/info/754 ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🌐https://eitaa.com/isinpublication/210
بسم الله 🏴 سیری در زیارت ناحیه مقدسه (اشاره: زیارت ناحیه مقدسه یکی از زیارتهای امام حسین (علیه‌السلام) است که از جانب حضرت امام زمان (عج) صادر شده ‌است.) 🔸 ▫️١ 🚩 الف) سلام های زیارت: در این زیارت نام الهی «سلام» را بیشتر از زیارت‌نامه‌های دیگر دارد که این سلام‌ها را در چهار محور بیان میدارد: ⚡️۱. سلام بر انبیاء الهی :‌ شامل سلام بر ۲۳ تن از انبیاء الهی با اشاره به فضایل ایشان و توجه به رنج‌ها و محنت‌های ایشان است ⚡️۲. سلام بر اولیاى دین (اهل البیت علیهم السلام) :‌ 🔻اول، بعد از سلام بر پیامبران، سلام بر چهار تن از اصحاب کسا (علیهم‌السلام) ذکر می‌شود - سلام بر امیر مؤمنان که تنها او شایستگى و افتخار برادرى با رسول خدا (صلى‌الله علیه وآله) را داشت. - سلام بر فاطمه که دختر و پاره تن رسول خداست. - سلام بر امام حسن مجتبى که جانشین پدر بزرگوار خود بود. - سلام بر حسین که خونش را به اسلام هدیه کرد. 🔻دوم، در قسمت دعاهای زیارت، زائر، خداوند متعال را به انوار طیبه معصومین قسم می‌دهد و نام ائمه هدی را ـ یک به یک ـ ذکر کرده، سپس درخواستش را عرضه مى‌دارد. 🔻سوم، در قنوت نماز زیارت (بعد از زیارت‌نامه) دوباره یاد ائمه (ع) و ویژگی‌هاى پنج تن آل عبا (علیهم السلام) شکوفا می‌شود. ⚡️۳. سلام بر سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) در این زیارت سلام، گاهى با ذکر نام و فضایل و عملکرد ایشان و گاهى بر اعضا و جوارح بیان شده است. 🔻سلام بر اعضا و مصیبت جانسوز آنها: - «السلام على الشیب الخضیب: سلام بر محاسن به خون خضاب شده». ـ «السلام على الخدّ التریب: سلام بر گونه خاک‌آلود». ـ «السلام على الثغر المقروع بالقضیب: سلام بر لبى که با نى زده شد». ـ «السلام على الرأس المرفوع: سلام بر سرى که بالاى نیزه شد». ـ «السلام على الاجساد العاریه فى الفلوات: سلام بر اجسادى که برهنه در بیابان رها شد». نکته قابل دقت در این بخشها، اشاره به نوع مصیبت‌هاست که عمق فاجعه یزیدیان و مظلومیت اهل بیت را روشن می‌سازد. 🔻ذکر فضایل و مناقب سیدالشهدا(ع)، مانند: - «السلام على ابن خاتم الانبیاء: سلام بر فرزند خاتم پیامبران» - «السلام على من بکته ملائکه السماء: سلام بر کسى که فرشتگان آسمان بر او گریستند»، - «السلام على من اطاع الله فى سره و علانیته: سلام بر کسى که در آشکار و نهان اطاعت خدا کرد»، - «السلام على من جعل الله الشفاء فى تربته: سلام بر کسى که خداوند شفا را در تربت او قرار داده است»، - «السلام على من الاجابه تحت قُبـته: سلام بر کسى که دعا زیر گنبدش اجابت می‌شود»، - «السلام على مَنِ الائمه من ذریته: سلام بر کسى که امامان از فرزندان او هستند». ✅ فَقَدْ رُوِيَ أَنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَوَّضَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ قَتْلِهِ - بِأَرْبَعِ خِصَالٍ : جَعَلَ اَلشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ، وَ إِجَابَةَ اَلدُّعَاءِ تَحْتَ قُبَّتِهِ، وَ اَلْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ، وَ أَنْ لاَ يُعَدَّ أَيَّامُ زَائِرِيهِ مِنْ أَعْمَارِهِمْ. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/336150/
▫️٢ ⚡️۴. سلام بر یاران امام حسین (علیه السلام) اصحابی که فداکاری در رکاب حضرت داشتند، همان طورى که امام خود فرمود: «فانّی لا اَعْلَمُ اصحاباً اَوْفی و لا خیراً من اصحابی: من یارانى باوفاتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم.» : ـ «السلام على النفوس الْمُصْطَلَمات: سلام بر آن نفوس مستاصل شده و از بدن کنده شده». ـ «السلام على الارواح الْمُخْتَلَسات: سلام بر ارواحِ (از کالبد) خارج شده». ـ «السلام على الاجساد الْعارِیات: سلام بر پیکرهاى عریان شده». ـ «السلام على الجسوم الشّاحِبات: سلام بر جسمهاى نحیف و رنگ باخته». ـ «السلام على الرُّؤُوسِ المُشالات: سلام بر آن سرهاى بالا رفته (بر نیزه ها)». ـ «السلام على الابدان السَّلیبَه: سلام بر بدنهاى جامه ربوده (برهنه شده)». ـ «السلام على الْمُجَدَّلینَ فِى الْفَلَواتِ: سلام بر به خاک افتادگان در بیابآن‌ها‌». ـ «السلام على النّازِحینَ عَنِ الاَْوْطان: سلام بر دورافتادگان از وطن‌ها». 🔸 🚩ب) دلدادگى به امام حسین (علیه السلام) خدمت در محضر سالار شهیدان و توفیق یارى حضرت و شمشیر زدن در رکاب او، از بزرگترین توفیقات الهى بود که نصیب برخى از خواص آن عصر شد. امام زمان(عج) نیز عاشق جد بزرگوار خود و مشتاق خدمت به اوست و به ما نیز می‌آموزاند که باید این چنین بود: ⚡️فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِى الدُّهُورُ، وَ عاقَنی عَنْ نَصْرِک َ الْمَقْدُورُ، وَ لَمْ أَکُنْ لِمَنْ حارَبَک َ مُحارِباً، وَ لِمَنْ نَصَبَ لَک َ الْعَداوَهَ مُناصِباً، فَلاََ نْدُبَنَّک َ صَباحاً وَ مَسآءً، وَ لاََبْکِیَنَّ لَک َ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَهً عَلَیْک َ، وَ تَأَسُّفاً عَلى ما دَهاک َ وَ تَلَهُّفاً، حَتّى أَمُوتَ بِلَوْعَهِ الْمُصابِ، وَ غُصَّهِ الاِکْتِیابِ، اگرچه زمانه مرا به تأخیر انداخت، و مقدرات الهى مرا از یارى تو بازداشت، و نبودم تا با آنان‌ که با تو جنگیدند بجنگم، و با کسانی‌که با تو اظهار دشمنى کردند خصومت نمایم، (درعوض) صبح و شام بر تو مویه می‌کنم، و به جاى اشک براى تو خون گریه می‌کنم، از روى حسرت و تأسف و افسوس بر مصیبت‌هائى که بر تو وارد شد، تا جائى که از فرط اندوه، مصیبت و غم و غصه و شدت حزن جان سپارم. 🔸 🚩ج) اوصاف، ویژگیها و سیرت حسینی امام زمان(عج) در این باره می‌فرماید: امام حسین(ع) داراى حسب و نسب شریف و ارزشمند و منقبت‌هاى فراوان و سوابق درخشان و متخلق به اخلاق نیکو است. به نمونه‌هایى از این فضایل در چهار بخش اشاره مى‌شود: 🔻فعالیتهاى اجتماعى: حضرت در این خصوص خطاب به جد بزرگوارشان مى‌گوید: - «اشهد انک قد اقمت الصلاه و آتیت‌الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و العدوان: گواهى می‌دهم که تو نماز را بر پا داشتی و زکات پرداختی...»، - «و سننتَ السنن واطفأت الفتن و دعوتَ الى الرشاد و اوضحْتَ سبل السداد: سنتها را انجام دادی و آشوبها را فرو نشاندى، به پاکى و راستى خواندی و راههاى صلاح را روشن و مبین ساختى»، - «و لعماد الدین رافعا و للطغیان قامعا و للطغاه مقارعا و للامه ناصحا: بر پا دارندة پایه و اساس دین، و درهم کوبنده طغیان و سرکشى، سختگیر و کوبنده بر آشوبگران و طغیانگران و نصیحتگر امت بودى». - «تَحوط الهُدى و تنصره و تبسط العدل و تنشره و تنصرالدین و تظهره، و تَکف العابِثَ و تَزجره و تأخذ للدنى من الشریف، و تساوى فى الحکم بین القوى والضعیف: نگاهبان هدایت و یاور دین، گستراننده عدالت و یاریگر و نمایانگر دین بودى. بازیچه دین را از کارش باز داشتی و او را منع نمودى. حق زیردستان را از موالیشان گرفتی و بین قوى و ضعیف در قضاوت به مساوات رفتار کردى». 🔻 مطیع بودن: این قسمت جلوه‌اى خاص دارد و به زائر می‌آموزاند: باید مطیع مولاى زمان بود: «و کنتَ لله طائعاً و لجدک محمد (صلى الله علیه وآله) تابعاً و لقول ابیک سامعا و الى وصیه اخیک مسارعا: همواره نسبت به خدا فرمانبردار و نسبت به جدت، پیرو و نسبت به فرموده پدرت، مطیع و شنوا بودى و وصیت و سفارش برادرت را به انجام رساندى». 🔻مردم و اسلام: در این قسمت، امام حسین علیه‌السلام چنین توصیف شده است: - «کُنْتَ رَبیعَ الاَْیْتامِ، وَ عِصْمَهَ الاَْنامِ، وَ عِزَّ الاِْسْلامِ، وَ مَعْدِنَ الاَْحْکامِ، وَ حَلیفَ الاِْنْعامِ، سالِکاً طَرآئِقَ جَدِّک َ وَ أَبیک َ، مُشْبِهاً فِى الْوَصِیَّهِ لاَِخیـک: تو بهار یتیمان و ملجأ و پناهگاه مردم و عزت اسلام و کانون احکام و هم پیمان بخشش‌ها و نیکو کارى، رهرو راه جدت و پدرت بودى، و در سفارشات و وصایا همسان برادرت بودى»؛ - «و للاسلام و المسلمین راحما و للحق ناصرا و عند البلاء صابرا و للدین کالئاً و عن حَوْزَتِهِ مُرامِیا: براى اسلام و مسلمین مهربان، و یاور حق، و صبور و بردبار در هنگام بلا، و حافظ و مراقب دین، و مدافع حریم آئین بودى».
▫️٣ 🔻عبودیت: سالار شهیدان که به بیان امام زمان شب زنده‌دار (متهجداً فى الظلم) و عابد و زاهد روزگار خویش بود، به ما درس چگونه زیستن را مى‌آموزد. این مبحث نقطه مهمى در این زیارت و داراى معانى بلندى است: - «کنت للرسول‌ صلى الله علیه وآله، ولداً و للقرآن سنداً و للامه عضدا، وَ فِى الطّاعَهِ مُجْتَهِداً، حافِظاً لِلْعَهْدِ وَالْمیثاقِ، ناکِباً عَنْ سُبُلِ الْفُسّاقِ وَ باذِلاً لِلْمَجْهُودِ، طَویلَ الرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ، زاهِداً فِى الدُّنْیا زُهْدَ الرّاحِلِ عَنْها، ناظِراً إِلَیْها بِعَیْنِ الْمُسْتَوْحِشینَ مِنْها، امالُک َ عَنْها مَکْفُوفَهٌ، وَ هِمَّتُک َ عَنْ زینَتِها مَصْرُوفَهٌ، ...». 🔻امام زمان(عج) در این عبارتِ بسیار جالب و جامع، جد بزرگوار خود را با ده عنوان وصف کرده است که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم، عبودیت حضرتش را بازگو می‌کند: ـ امام حسین فرزند رسول خداست. ـ او سند و پشتوانه قرآن (روح قرآن) است. ـ توان اسلام، امامت است و امام حسین علیه‌السلام بازوى پرتوان امت و دین اسلام در همه اعصار است. ـ در راه اطاعت پروردگار سختکوش و تلاشگر بود. ـ آن بزرگوار نگهدار عهد و میثاق است و با خدا و خلق او در عهد و پیمان، استوار و با وفاست. ـ آن حضرت از راه و روش فاسقان رویگردان بود و از راه مسامحه و مداهنه وارد نمى‌شد. ـ سوز حضرت دردمندانه بود؛ مانند کسى که بار سنگینى از غصه در دل دارد و درد سینه‌اش جراحتى التیام‌ناپذیر است. ـ آن حضرت رکوع و سجده‌هاى طولانى داشت. ـ نسبت به دنیا زاهد و بى علاقه بود ـ نظر او به دنیا، نظر وحشت‌زدگان بود و آنجایى که نظر دیگران به دنیا عاشقانه و دل پسندانه بود، نظر حضرت، مانند انسان هراسان بود. آرزوهایش از (تعلّق به) دنیا باز داشته شده بود، و همت و کوشش او از زیور دنیا رو گردانده بود 🔸 🚩د) طرح نهضت و زمینه‌هاى قیام پیدایش پدیده عاشورا نیز مرهون علل و عواملى است که رهبر این قیام، آنها را بازگو فرموده است. علتهایى مانند: فساد دستگاه خلافت و رهبرى، ظهور بدعتها، انحطاط اخلاقى و خطر بازگشت به جاهلیت، بى عدالتى و گسترش ظلم و منکرات و... از جمله عوامل قیام سالار شهیدان است. امام زمان(عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارش می‌گویند: - «حتى اذا الجور مَد باعَهُ، واسفر الظلمُ قِناعه و دَعَا الغى اَتباعه، و انت فى حرم جدک قاطن و للظالمین مباین...: تا آنگاه که ظلم و بیداد دست از آستین بیرون آورد و با سلاح به میدان آمد و گمراهان در ضلالت خود غرق شدند؛ در حالى که تو در حرم جدت ساکن، و از ستمگران دورى گزیده بودى، در خانه و محراب به سر برده، از امیال و شهوات بر کنار و با قلب و زبان به مقدار توان زشتى را زشت می‌شمردى». - «ثم اقتضاکَ العِلْم للانکار، و لِزَمکَ ان تجاهد الفجار، فَسِرْتَ فى اولادک و اهالیکَ و شیعتک و موالیک...: آنگاه که موقعیت مقتضى گردید، پرچم مخالفت برداشتی و با مخالفان کارزار کردى، با فرزندان و خاندان و پیروان و دوستان به راه افتادی و با حکمت و پند و اندرزهاى نیکو به سوى خداوند خواندی، و به بر پا داشتن حدود و فرمانبرى از معبود امر نمودى و از پلیدى و سرکشى بازداشتی و با ظلم و ستم مقابله کردى». 🔸 🚩 ه) توصیف صحنه کربلا این بخش نقطه اوج این مرثیه جانسوز است و هر انسانى که توصیف این صحنه‌ها را می‌شنود، آبشار اشک و طوفان غم و اندوه، امانش را مى‌بُرد. امام زمان علیه‌السلام در این قسمت می‌فرماید:
▫️۴ - «پس از آنکه آنان را از کار خود بازداشتی و حجت و دلیل را برایشان تأکید نمودى؛ بیعتت را شکستند و بر پروردگار و جدت خشم گرفتندو با تو جنگیدند. و آن شخص ملعون به لشکریانش دستور حمله داد، تو را از آب و وارد شدن به آن بازدارند ... تیرها و سنگها را به طرف تو پرتاب کردند و دستهاى جنایتکارشان را براى نابودی‌ات گشودند ... پس از هر سو تو را محاصره کردند و زخمهاى عمیق بر تو وارد ساختند... تا اینکه تو را از اسبت انداختند و مجروح بر زمین افتادى، اسبها با سمهایشان بر تو تازیدند و ستمگران شمشیرهاى برانشان را بر تو فرود آوردند ...و الشمر جالس على صدرک، و مولغٌ سیفه على نحرک، قابض على شیبک بیده، ذابح لکِ بمُهَندِهِ: در حالى که شمر بر روى سینه‌ات نشسته و شمشیرش را بر گودى زیر گلوى تو فرو برده و محاسنت را با دستش گرفته بود، سرت را با شمشیر خود برید!» 🔸 🚩و) مرثیه و مصیبت بعد از عاشورا «و رُفع على القناه رأسُکَ و سُبى اهلُکَ کالعبید، وصُفدوا فى الحدید، فوق اَقتابِ المطیاتِ، تلفحُ وجوهُهُم حر الهاجرات، یساقون فى البراری والفلوات، ایدیهم مغلوله الى الاعناقِ، یطافُ بهم فى الاسواق: سرت بر فراز نیزه قرار داشت و خانواده‌ات همچون بندگان اسیر و در غل و زنجیر قرار گرفتند. چهره شان از گرما مى‌سوخت و در بیابانها و دشتهاى پهناور پیش برده می‌شدند، دستهایشان به گردن آویخته و در بازارها آنان را می‌گرداندند». 🔸 🚩 ز) بازتاب این جنایات در جایى که: «اذا مات العالم ثلم فى الاسلام ثلمه لا یسدها شىء» است، با شهادت امام حسین علیه‌السلام عالم چطور خواهد بود؟ امام زمان(عج) این ضایعه عظمى را مساوى با کشتن اسلام و... بیان مى‌فرماید: «واى بر سرکشان گنهکار! به کشتنت اسلام را کشتند و نماز و روزه را بیهوده و مهمل گذاشتند. سنتها و احکام را شکستند و پایه‌هاى ایمان را نابود کردند. آیات قرآن را تحریف و در فساد و دشمنى سخت تلاش نمودند... کتاب خدا رها شد و به حق خیانت گردید». «وفقد بفقدک التکبیر والتهلیلُ والتحریم والتحلیلُ والتنزیل والتأویلُ وظهر بعدک التغییر والتبدیلُ والالحاد والتعطیلُ والاهواء والاضالیلُ والفتن والاباطیل: با رفتن تو، الله اکبر، لااله الاالله، حرام و حلال، تنزیل و تأویل از میان رفت. پس از تو تغییر، تبدیل، بى دینى، کفر، خواهشهاى نفسانى، گمراهى‌ها، آشوبها، بیهودگى‌ها و باطلها آشکار شد». 🔸 🚩 ح) بازتاب این مصیبت در هستی عظمت این مصیبت به نحوى است که سرتاسر هستى، عزادار و به ماتم و سوز و ندبه نشستند: «پیامبر آشفته‌خاطر شد و دلش گریست و به خاطر تو فرشتگان و پیامبران به او تسلیت گفتند و به خاطر تو مادرت زهرا سوگوار و مصیبت‌زده شد. فرشتگان مقرب براى سوگوارى و تسلیت گفتن به پدرت امیر مؤمنان نزد او می‌رفتند و برایت در اعلى علیین مجلس عزا و ماتم بر پا شد... آسمان و ساکنانش، بهشت و خزانه‌دارانش، و کوههاى گسترده بر روى زمین و کرانه‌هایش، و دریاها و ماهیانش، و جنیان و فرزندانشان و خانه خدا و مقام ابراهیم و مشعرالحرام و حل و احرام براى تو گریستند». 🔸 🚩 ط) نیایش و دعا چه زیبا و پر بهاست که عرض ارادت به ساحت مقدس سالار شهیدان را وسیله‌اى براى ارتباط و انس با خداوند متعال قرار داد. «دعا» سبب بینش و معرفت عمیق، موجب آرامش و سکون نفس و تشخیص رذایل از فضایل، محرک به سوى خوبیها، بازدارنده از کژیها، سازنده روح و روان و ایجاد‌کننده روح تعهدات اجتماعى است. انگاره‌هاى یاد شده در این بخش از این زیارت مقدس، موج مى‌زند. علاوه بر آنکه امام زمان(عج) ضمن دعاها به ما می‌آموزد که در این هنگام، توسل به ائمه اطهار تنها راه است و با سیر در این دعا مى‌آموزیم که محور دعاها چه باشد و چگونه دعا کنیم. 🔸 🚩 ی) نماز زیارت: شایان توجه است که مکمل این زیارت ـ خصوصاً قسمت اخیر آن ـ نماز خاص زیارت است که با سوره‌هاى انبیا و حشر خوانده مى‌شود و داراى یک دعاى بسیار عالى در قنوت است. 🔸 خرید اینترنتی کتاب موسسه ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🌐https://eitaa.com/isinpublication/214