شماره:27
#فهم_دینی_نسبی_یاحقیقی(قسمت2)
📢🔔دوماً:علت اين اختلافها را بایددرست بفهميم.
✍اين اختلاف فتاوا عوامل مختلفى دارد. ممكن است مجتهد به دليل جديدى دست يافته باشد، يا به معانى دقيقتر الفاظ پى برده باشد و يا... . به هر حال تغيير فتوا امرمسلّمى است؛
⛔️ ولى نميتوان سبب آن را «تغيير فهم دينى در اثر تغيير ذهنيات ايجاد شده به وسيله علوم طبيعى و اجتماعى» دانست. وجود اختلاف در فتاواى مجتهدان به خاطر تغيير علوم طبيعى نيست.
💡📡چه بسا مجتهدى متوجه نظريهاي جديد در علم فيزيك يا شيمى يا هر علم ديگر نميشود، امّا فتوايش در اثر اطلاع از روايت يا دليل ديگرى تغيير ميكند.
📢🔵پس تغيير در فتاوا به نحو موجبه جزئيه (درادله ظّن آور وغیریقینی) واقع ميشود،
⚠️ اما اين تغيير فتوا به خاطر تغيير در ذهنيات ايجاد شده به وسيله علوم طبيعى و اختلافات و نظريات آن علوم نيست. هيچ ارتباطى ميان اختلافات فتوايى و تغيير نظريات در علوم مختلف وجود ندارد.
💫اگر نظريه نيوتن به نظريه انيشتين تبديل شد، آيا فتاواى فقها تغيير ميكند؛ چون هندسه علومشان تغيير كرده است!؟
🙏‼️تمسّك به اختلاف فتاوا براى اثبات اين نظريه، امرى غير واقعى و مغالطهاي آشكار است.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره:28
#موضوع_شناسی_احکام_وظیفه_مقلِّدیامجتهد
♻️سوال مرتبط بابحث:
موضوع شناسی به طورکلی برعهده مجتهد نیست الااستثنائاتی که وجود دارد.
⁉️مثل این سوال:
تشخیص موضوع در احکام، كار مجتهد است يا كار مقلد؟
📢❓پرسش:
(این مسئله بین مجتهدین مشهور است که تشخیص موضوع حکم از جمله وظائف مکلف است و تعیین حکم وظیفه مجتهد است، اما ما نمونههای زیادی را مشاهده میکنیم که مجتهدین با ملاحظاتی نظرات خودشان را در تعیین و تشخیص موضوع مزبور ارائه میدهند. با این وصف، آیا لازم است در آن موضوع، بر طبق نظر آنها عمل شود؟)
📢🔆پاسخ :
هر چند به صورت کلی تشخیص موضوع با مکلف است، ولی تشخیص برخی از موضوعات، استنباطی بوده و کار مجتهد است. همچنین در مواردی که مجتهد در تشخیص موضوع، مبانی خاصی دارد، مقلد نمیتواند به رأی خویش عمل کند؛ مثلاً اگر مجتهدی در مسئلهٔ رؤیت هلال (که تقلیدی نیست)، رؤیت با چشم مسلح را کافی ندانست، مکلف نمیتواند رؤیت با دستگاه و تجهیزات را معیار در ثبوت اول ماه قرار دهد.
🔗📋ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
⭐️حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر موضوع از حقائق شرعيه و يا از موضوعات استنباطى از ادلّه شرعيه باشد، تشخيص آن با مجتهد است و در غير آن، موضوع شناسى وظيفه مقلّد است.[2]
⭐️حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
موارد مختلف است و بعضى از موضوعات را مجتهد بايد تشخيص دهد.
⭐️حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به طور کلی تشخیص موضوع با مکلف است، مگر مواردی که مجتهد در تشخیص موضوع، مبانی خاص داشته باشد، در این صورت باید تقلید کند؛ مثلاً مجتهدی در رؤیت هلال که تقلیدی نیست رؤیت با چشم مسلح را کافی نمیداند، در این صورت مکلف نمیتواند رؤیت را با دستگاه برای خود معیار در ثبوت اول ماه قرار دهد.
⭐️حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال میتواند به گفته او عمل نماید.
⭐️حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
موضوعات متفاوت است، تبیین موضوعات مستنبطه بر عهده فقیه است.
📢[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
📢[2]. ر.ک سایت معظم له.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره:29
#حقانیت_چندمذهب_باهم_امروزه_آری_یاخیر
⚖⛪️آیا می توان به حقانیت چند دین و مذهب و آیین قائل شد؟
اسلام داعیه دار نرمش و مدارا و همزیستی مسالمت آمیز با پیروان ادیان و مذاهب مختلف است . اگر نگوییم مبتکر و پیشقدم در این زمینه اسلام است ، لااقل اسلام موافق با رعایت حقوق اقلیت های مختلف دینی و مذهبی است
📢اما آیا این رفتار بدین معنا هست که همه گروهها را بر حق دانست؟
📣آیا می توان گفت اسلام حق است ، مسیحیت هم حق است ؟
🔵برای پاسخ به این سوال نگاهی به محتوای اسلام و ⛪️مسیحیت می اندازیم تا ببینیم که
🔵می توان به حقانیت هر دو اعتراف کرد
🔴یا اینکه پذیرفت حقانیت فقط یک دین و انکار حقانیت دیگری.
📢اولین مسأله ای که در اسلام داریم ، اصل « توحید » است .
یعنی خداوند یکی است و قابل تجزیه و تعدد نیست و نه از کسی زاده شده و نه فرزندی دارد .
📢⛪️ اما اولین اصل در مسیحیت « تثلیث» است .
♦️ گذشته از فرقه های نادر و شاذ ،
📣مذهب کاتولیک و پروتستان و ارتدوکس که سه مذهب مهم مسیحیت اند
🔊می گویند: سه خدا: (اب ، ابن و روح القدس) داریم .
💐و راه نجات از شقاوت و عذاب ، قبول تثلیث است .
📝در تفسیر این سه اصل و اُقنوم مطالب بسیاری گفته و نوشته شده است و جز عده ی قلیلی که تثلیث را امری خارج از اصل مسیحیت می دانند ، بقیه آن را قبول دارند و به نحوی الوهیت مسیح یا فرزند خدا بودن او را می پذیرند .
قرآن در برخورد با امثال این سخن 📢🌫می فرماید : کسانی که برای خداوند فرزند قائل شده اند ، حرفی زده اند که جا دارد آسمانها از هم پاشیده شود و زمین از هم بشکافد و کوهها پاره پاره گردند (مریم /۹۰/۹۱ ) .
📢🌹 یا در جای دیگر می فرماید:
به خداوند یکتا و پیامبرانش ایمان آورید و قائل به تثلیث نشوید که این برای شما بهتر است ( نساء /۱۷۱ ) .
📢👿 یا می فرماید :
کسانی که می گویند خداوند یکی از سه خدا است کافر شده اند ( مائده / ۷۳ ) .
⛪️آیا عقل هیچ انسانی ـ چه رسد به انسان مسلمان ـ می پذیرد که توحید و تثلیث هر دو صحیح و حق اند .
📢 یکی می گوید تا موحد نشوی و خدای یگانه را نپذیری وارد جرگه ی مسلمانان نمی شوی و شرط اول برای ورود به اسلام و حقانیت توحید است ؛
📣 و دیگری می گوید تا تثلیث را نپذیری مسیحی نمی شوی و نجات پیدا نمی کنی و به سعادت نمی رسی .
🚀 بین این دو سخن ، فاصله بسیار است .
🔵➕🔴جمع بین اینها به شوخی و افسانه نزدیکتر است تا به مطلبی جدی و واقعی .
👀همچنین اگر نگاهی به شریعت و احکام اسلام و مسیحیت بیندازیم ، می بینیم که اعتراف به حقانیت هر دو غیر ممکن است .
🖐🐷 ⛔️اسلام می گوید خوردن گوشت خوک حرام است .
👍🐷👏 مسیحیت می گوید گوشت خوک حلال است .
💧🕳در اسلام علی (ع) می فرماید اگر یک قطره شراب در چاهی بریزد و از آب آن چاه گیاهی بروید و از آن گیاه حیوانی و گوسفندی بخورد ، من از گوشت آن گوسفند نمی خورم .
🍞اما در مسیحیت آمده است که وقتی کشیشی نان را در شراب زد و دهان شما گذاشت ، نان را که خوردید این شراب تبدیل به خون عیسی می شود . 📚(اشاره به مراسم عشاء ربانی . ر . ک : از جمله به کتاب مقدس ، عهد جدید ، انجیل متی ، باب ۲۶ )
با توجه به این موارد و موارد فراوان دیگر نظیر آن ، آیا انسان عاقل می پذیرد که اسلام یک صراط مستقیم به حق و قلّه کمال و سعادت باشد و مسیحیت هم یک صراط مستقیم ، بودائیت هم صراطی دیگر و … ؟!
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره:30
#راه_مستقیم_یا_راههای_مستقیم
🏳🏴راه مستقیم یاراههای مستقیم:
📢💐آیا از طریق ادیان دیگر غیر از اسلام، میشود به کمال رسید؟
⭐️ رسیدن به توحید چه طور؟
📢پاسخ اجمالی:
⛪️هر چند پارهای از حقایق در ادیانی که امروزه در جهان وجود دارند قابل مشاهده است.
ولی شکل کامل حقیقت که همان توحید حقیقی باشد، فقط در چهره اسلام قابل مشاهده است،
📚 عمدهترین دلیل بر اثبات این مدعا، نداشتن سند معتبر و وجود تحریف و تناقضهای عقلی در متون دینی این ادیان
⭐️و در مقابل، تحریف نشدن قرآن، داشتن سند و تاریخ معتبر، جامعیت دین اسلام، و هماهنگی تعالیم آن با عقل سلیم است.
📖منبع:سایت اسلام کوئست
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره:31
#ناکارآمدی_یهودیت_برای_کمال
👤🕸ناکارآمدی یهودیت برای کمال:
📢در مورد دین یهودیت نیز همین اشکالها وجود دارد،
📣 زیرا اوّلاً: تورات دارای سه نسخه است:
1⃣. نسخه عبرانی📕 که نزد یهود و علمای پروتستان معتبر است.
2⃣. نسخه سامری📘 که نزد سامریها (طایفه دیگری از بنی اسرائیل) معتبر است.
3⃣. نسخه یونانی 📙که علمای مسیحی غیر پروتستان آنرا معتبر میشمارند.
📘📌نسخه سامریان فقط شامل پنج کتاب موسی(ع) و کتاب یوشع و داوران است و کتب دیگر عهد عتیق را معتبر نمیشمارد.
🗓 مدت زمان و فاصله بین خلقت حضرت آدم تا طوفان نوح
📕در نسخه اوّل 1656 سال
📘 و در نسخه دوم 1307
📙 و در نسخه سوم 1362 سال است.
📢⛔️ پس هر سه نسخه نمیتوانند صحیح باشند، بلکه یکی باید معتبر و صحیح باشد و آن هم معلوم نیست کدام است.[١]
📢🔴ثانیاً: در تورات نیز مطالبی وجود دارد که برای عقل انسانی قابل پذیرش نیست؛
📢🚶مثلاً در تورات خدا به صورت انسانی معرفی شده که راه میرود، آواز میخواند دروغگو و فریبکار است؛ زیرا به آدم گفته است که اگر از درخت نیک و بد بخورد خواهد مرد، ولی آدم و حوا از میوه آن درخت خوردند و نه تنها نمردند، بلکه به نیک و بد هم آشنا شدند.[٢]
💪و یا داستان کشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب که در تورات آمده است.[٣]
📚[١]راه سعادت، 206 و 207.
📚[٢]تورات، سفر پیدایش، باب دوم و سوم.
📚[٣]همان، باب 32، آیه 25.
📢منبع:سایت اسلام کوئست نت📚
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره:32
#ناکارآمدی_مسیحیت_برای_کمال
⛪️نارکارآمدی مسیحیت برای کمال:
📢⚠️ادلهای که اثبات میکند مسیحیت امروز نمیتواند چهره کامل حقیقت باشد، از این قرار است:
1⃣. 📖🔎 انجیل متواتر نیست و سند قطعی ندارد.
⭐️حضرت عیسی(ع) از بنی اسرائیل بود و زبانش عبری و در بیت المقدس دعوی نبوت کرد و مردم آنجا هم عبری بودند و به او ایمان نیاورند، مگر اندکی که ما از حال آنها اطلاع نداریم،
👥🏛اما چند تن از مردم بیت المقدس که زبان یونانی میدانستند در شهرهای آسیای صغیر متفرق گشتند و مردم را دعوت به دین حضرت مسیح کردند
📝و کتابهایی به زبان یونانی نوشتند، در آن مطالبی گنجانیدند
📣🏛 و به مردم یونان و روم گفتند:
🌟عیسی چنین گفت و چنان کرد.
😐آنهایی که حضرت عیسی را دیده بودند و شاهد اعمال و اقوال او بودند و زبان او را میدانستند در فلسطین بودند و حضرت عیسی(ع) را به پیغمبری قبول نکردند
🔇🗣و آن حکایتهایی که به زبان یونانی نوشته شده است مجعول دانستند و آنها که این کتب و حکایات را قبول کردند مردم دور بودند که نه شهر بیت المقدس را دیدند و نه حضرت مسیح را مشاهده کردند و نه زبان او را میدانستند، اگر داستانهایی که در انجیل نوشتند، دروغ هم بود نه نویسندگان مانعی از نوشتن و نه شنوندگان راهی به تکذیب داشتند.
📖مثلاً در انجیل متی است که چون حضرت مسیح متولد شد، چند تن مجوس از شرق آمدند و پرسیدند آن پادشاه یهود که تازه متولد شد کجاست؟ ما ستاره او را در مشرق دیدیم. آنها نشان ندادند، ناگاه همان ستاره را دیدند در آسمان حرکت کرد تا بالای آن خانه که حضرت عیسی(ع) در آن خانه بود ایستاد، دانستند در آن خانه است.
📢یک چنین حکایتی که قطعاً مجعول است، در انجیل نوشتند و باک از رسوایی نداشتند، برای آنکه به زبان عبری برای اهل بیت المقدس ننوشتند، بلکه برای غریبان نوشتند و در غریبی لاف بسیار توان زد.
⭐️🔴قدمای مسیحیان در کشته شدن حضرت مسیح اختلاف داشتند. در بعضی انجیلها مرقوم بود که اصلاً آنحضرت کشته نشد، با آنکه اگر کسی در شهری کشته شود از کثرت توجه مردم به این امور مخفی نمیماند. خصوصاً به دار آویختن.
📝اما چون نویسندگان انجیل برای غربا و به زبان غربا نوشتند و این غربا در بیت المقدس نبودند تا از حقیقت کشته شدن یا نشدن آنحضرت آگاه باشند،
🖊نویسندگان انجیل با آزادی تمام هر چه مصلحت دانستند نوشتند و باک نداشتند.
✨سیصد سال پس از حضرت مسیح مجلسی تشکیل دادند و علمای نصاری مشورت کردند که چگونه باید اختلاف در این امور را برانداخت، رأیشان بر این شد که از میان انجیلها چهار انجیل انتخاب کنند و مطالب آنها را صحیح دانند و مابقی که حد و حصر نداشت باطل دانند و کشته نشدن آنحضرت در انجیلها مردود قرار گرفت و غیر رسمی شد.[١]
2⃣. 📍دلیل دوم بر نارسایی دین مسیحیت، وجود موارد متعدد از تناقض و تحریف در کتاب انجیل امروزی است. برای اطلاع بیشتر به کتابهای «راه سعادت» تألیف علامه شعرانی[٢] و «اظهار الحق»، تألیف فاضل هندی، و «قرآن و کتابهای آسمانی دیگر»، تألیف شهید هاشمی نژاد مراجعه نمایید.
3⃣. دلیل سوم، ناسازگاری بعضی از اعتقادات مسیحیت با مبانی منطق و عقل است.
📢♻️ مثلاً اینکه معتقدند خدای پسر، به شکل انسان مجسم شد، گناهان بشر را بر خود میگیرد و با تحمل رنج صلیب، کفاره گناهان میگردد.
📣 در انجیل یوحنا چنین میخوانیم: زیرا خداوند، جهان را این قدر محبت نموده که پسر یگانه خود را داد، تا هر که بر او ایمان آورد هلاک نگردد، بلکه حیات جاودانی یابد؛ زیرا خدا پسر خود را در جهان نفرستاد تا بر جهان داوری کند، بلکه تا به وسیله او جهان نجات یابد.[٣]
📚[١]شعرانی، ابوالحسن، راه سعادت، ص 187- 188، 197- 221، ناشر کتابخانه صدوق، چاپ سوم، بهار 1363.
📚[٢]همان.
📚[٣]انجیل یوحنا، 3، 16- 17
📢منبع:سایت اسلام کوئست نت📚
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📢کارآمدی دین جهانی اسلام برای کمال:
📢🌹دلایل حقانیت و برتری اسلام درمسیرکمال:
1⃣. ⭐️☄زنده و جاوید بودن معجزه دین اسلام؛ چون معجزه اصلی این دین «قرآن» است که از نوع کتاب و منطق و دانش است- بر خلاف معجزه انبیای گذشته که از نوع امور محسوس بودهاند.- به همین جهت همیشه زنده است و متکی به خود است و وابسته به حضور و حیات مختص پیامبر اسلام(ص) نیست.
☄به همین جهت معجزه اسلام جاودانی و ابدی است.
📢🔷علاوه بر اینکه قرآن با اعلان تحدی و مبارز طلبیدن دم به دم به جهانیان حیات و جاودانگی خود را اعلام مینماید:
📢🖊«و اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کردیم شک و تردید دارید یک سوره همانند آن بیاورید».[١]
2⃣.🔵 تحریف نشدن قرآن؛ یعنی هیچ تغییر و دگرگونی در او ایجاد نشده است.
📢چون علاوه بر وعده خداوند که فرموده من قرآن را حفظ میکنم،[٢] شخص پیامبر(ص) عنایت خاصی به حفظ دقیق آن داشته،
🖋اولاً: به عدهای که به کاتبان وحی معروفاند دستور میدادند تا آیات و سورهها را مکتوب نمایند.
⚪️ثانیاً: تشویق فراوان اصحاب و یاران به حفظ قرآن، لذا عده زیادی در زمان پیامبر(ص) به حافظان قرآن معروف بودند. ثالثاً: ترغیب به قرائت؛ یعنی آن که دقیقاً باید الفاظ با خصوصیات لفظی و تجویدی قرائت گردد، نه صرف مطالعه و دریافت مفاهیم.[٣]
📢این عوامل باعث شده تا قرآن از آفت تحریف مصون بماند.
3⃣.📢 سومین راه برای اثبات حقانیت اسلام، توجه به مسئله خاتمیت پیامبر اسلام(ص) است؛ چون متون دینی اسلام[۴] تأکید دارند که پیامبر اسلام آخرین پیامبر خداست و بعد از او پیامبری نخواهد آمد.
📣👥👥در همه جوامع بشری آخرین دستورالعمل یک مدیر و کارفرما، ملاک عمل قرار میگیرد و لازم الاجراء خواهد بود. با آمدن دستورالعمل جدید، قبلیها خود به خود لغو میشوند.
🔇🌟در متون دینی ادیان دیگر نیامده که پیامبرشان آخرین فرستاده خداست، بلکه به نوعی بشارت به ظهور پیامبر اسلام را به پیروان خود دادهاند؛[۵] یعنی به نوعی موقتی بودن خود را بیان نمودهاند.
4⃣. 💖مطلب چهارم که باید در نظر داشت مسئله جامعیت اسلام است که اسلام در ابعاد مختلف و متعدد روحی و روانی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی زندگی انسان دارای تعالیم است.
🎥برای شناخت بهتر جامعیت و برتری مفاهیم دینی اسلام باید مطالعه مقایسهای بین محتوای متون مقدس دین اسلام و محتوای ادیان دیگر صورت گیرد. 📢🔵در آن صورت برتری و جامعیت تعالیم دینی اسلام در ابواب اعتقادی، توحید و صفات خداوند، و اخلاق فردی و اجتماعی، حقوق، اقتصاد، سیاست و حکومت و ... آشکار و روشن میشود.
5⃣.🌍 نکته پنجم؛ در میان ادیان موجود در جهان امروز تنها دینی که دارای تاریخی زنده و معتبر است، اسلام است که مورّخان حتی جزئیات دوران کودکی پیامبر را نیز ضبط کردند در حالی که بقیه ادیان دارای سند تاریخی معتبر نیستند.
📢🔴به همین جهت برخی از متفکران غربی حتی در وجود حضرت عیسی(ع) شک دارند
🔊📜و اگر قرآن ما مسلمانها نام حضرت مسیح و دیگر انبیا را ذکر نمیکرد، شاید دین مسیح و یهود و پیامبرشان دارای چنین رسمیت و رواجی در جامعه بشری نبودند.[۶]
📚[١]بقره، ٢٣.
📚[٢]حجر، ٩.
📚[٣]راه سعادت، ص ٢٢،٢١۵،٢۴،٢۵.
📚[۴]احزاب، ۴٠ ؛ صحیح بخاری، ج ۴، ص ٢۵٠.
📚[۵]راه سعادت، ص ٢٢۶-٢۴١؛ انجیل یوحنا، ١۴: ١٧، و من از پدر خواهم خواست و او «فارقلیط» تسلی دهنده دیگر به شما خواهد داد تا به ابد با شما خواهد ماند (حکمش و شریعتش نسخ نشدنی است).
📚[۶]مجموعه آثار، ج ١۶، ص ۴۴.
📢منبع:سایت اسلام کوئست نت📚
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عکس العمل متفاوت مردم به اذیت یک خانم حجاب دار و بدون حجاب درخارج👍
هدایت شده از شبکه ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«عباس #امیرانتظام #یهودی اصل » که در سال 60 به جرم جاسوسی و ارتباط با سیا و فراری دادن سران پهلوی به #حبس ابد محکوم شده، فوت شد.
وی در۲۱خرداد۱۳۶۰به عنوان زندانی امنیتی(همکاری با سیا، فراری دادن سران رژیم سابق، توطئه برای انحلال مجلس خبرگان ) به حبس ابد محکوم شد، اما از آذر۵۸تا۷۳در حبس بود.
#عباس_امیر_انتظام
#جاسوس
#یهودی
🌐 @adyan8
شماره :34
#تقسیم_عقل_براساس_عملکرد:
💎الف:عقل نظری:
🗯🔆 يعنى عقلى كه وجود يا عدم شىء را درك ميكند و ميفهمد كه چه چيزى واقع شده است يا واقع ميشود،
📣آن«عقل نظری» ناميده ميشود.
💡ب:عقل عملی:
😀😲قوهاي كه به حسن و قبح اشيا، يا به وجوب و عدم وجوب، يا به سزاوار بودن يا سزاوار نبودن آن حكم ميكند،
📣⚪️آن«عقل عملى» ناميده ميشود.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
هدایت شده از مسیرفکر
سلام:مژده🌹
📢بازگشت مسیرفکر:
🏃کوچ تدریجی از تلگرام🚨به ایتا🏍
این هم آدرس ما:
Http://Eitaa.Com/msirfekr
شماره :35
#وجود_یاعدم_قوه_عقل_نظری:
👥عدهاي از متفكران غربى گمان ميكنند كه اساساً در انسان قوه درك كننده مستقلى به نام عقل وجود ندارد؛ كه به آنان تجربه گرا گفته ميشود.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📝🔍بررسى نفى و اثبات ادراك عقلى:
🖐اما كسانى كه قايل به اين هستند كه انسان داراى قوهاي به نام عقل نيست.
📢🔵پرسش ما از آنان اين است كه آيا شما احكامى مانند اين قضيه كه «الف علت است براى جيم» داريد؟
🔵و آيا شما معنا و مفهوم اين قضايا را ادراك ميكنيد؟
⚠️گمان نميكنم هيچ انسان عاقلى وجود قضايايى از قبيل مسأله عليت چيزى براى چيز ديگر را انكار كند.
🔵سپس از آنها سؤال ميكنيم كه چگونه مفهوم عليت و سببيت را شناختيد؟
🔵اين مفهوم را از چه چيزى اخذ كرديد و كدام حس بود كه مفهوم عليت را به شما شناساند؟
📢🔴 آنها جواب ميدهند وقتى ديديم به هنگام حضور يك عامل و سبب خاص، اثر خاصى ظاهر ميشود، اين معلول را به آن علت نسبت داده و ميگويند: اين علت آن است؛ مثلا آتش ايجاد كننده حرارت است 📢🔺و میگويند: كه آتش، علّت حرارت است.
📢🔵دوباره از آنها ميپرسيم كه در آتش چه ديديد؟
👀🔥آنچه شما ديديد اين بود كه آتش شعلهور شده است و حرارت، به وجود ميآيد.
👤🔥💥🗣حال چگونه فهميديد كه بين شعلهور شدن آتش و به وجود آمدن حرارت ارتباط حقيقى وجود دارد؟
👁👁 آنچه مشاهده ميشود ـ به كمك حس باصره و حس لامسه ـ اين است كه آتش شعله ميكشد🔥 و حرارت به وجود ميآيد، اما عليت آتش براى ايجاد حرارت💥 به وسيله كدام حس درك ميشود؟
🔴➖➖جواب ميدهند عليت همان تعاقب دو چيز است؛ يعنى حرارت متعاقب شعله ور شدن آتش به وجود ميآيد؛ بنابراين عليت معنايى جز تعاقب (در پى آمدن) دو پديده ندارد.
📢🔵اينك از آنها سؤال ميشود كه گاهى دو پديده متقارن هستند و تعاقبى در ميان آنها نيست و با اين حال، حكم ميكنيم كه يكى علّت ديگرى است.
🔐 مثلا ما كليد را ميچرخانيم و در باز ميشود.
در اين جا سه پديده:
👋حركت دست،
🔐چرخش كليد
🚪 و باز شدن در را با هم متقارن ميبينيم
💫و همه در يك زمان واقع شدهاند،
در اين صورت
🔵آيا حركت دست علت حركت كليد است يا حركت كليد علت حركت دست است؟
📣در اين جا هيچ تعاقبى در كار نيست و اگر عليت متوقف باشد بر تعاقب يك پديده بر ديگرى، در اين جا نبايد علت و معلولى وجود داشته باشد، چون هر دو پديده، هم زمان واقع شدهاند.
📢🔴شايد بعضى از آنها جواب بدهند كه عليت بر دو قسم است، قسمى از آن متوقف بر تعاقب است و قسم ديگر چنين نيست؛
📢🔵در اين جا از آنها سؤال ميكنيم كه حركت دست و كليد هم زمان واقع شده است، در اين صورت كدام يك علت ديگرى است؟ اگر عليت به معناى هم زمانى باشد در اين جا ميتوان دست را علت حركت كليد دانست و يا كليد را علت حركت دست دانست؛ چون همزمان هستند و هر دو داراى حركتند.
😥اينجا است كه آنها درمانده ميشوند و جوابى ندارند.
😎 🔵و هر عاقلى ميداند كه حركت دست، علت حركت كليد است، اگر چه در زمان واحدى به وجود آمدهاند، و حاكم در اين جا عقل است.
ادامه دارد............
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📝🔍بررسی نفی اثبات ادراک عقلی(2)
📢🔵مثال ديگر:
🔥🏚ما مييابيم كه هواى اتاق گرم است و يقين پيدا ميكنيم كه در همين حال نميشود
❄️🏚هواى اتاق سرد باشد،
👁👁💡 يا ميبينيم كه فضاى اتاق به وسيله چراغ روشن شده است و يقين پيدا ميكنيم كه در همين زمان امكان ندارد كه هواى اتاق تاريك باشد؛
⛔️زيرا اجتماع نقيضين محال است.
📢⚫️⚠️⚪️ حال سؤال اين است كه حكم به اين كه اجتماع نقيضين محال است چه طور فهميده شده است؟
😌 💡حس، حداكثر ميتواند بگويد كه چيزى وجود دارد،
😥⚠️اما اين كه نقيض آن چيز ـ با لحاظ شرايط تناقض ـ نميتواند وجود داشته باشد، چگونه فهميده شده است؟
🔵حس چگونه ميتواند در مورد چيزى كه وجود ندارد و معدوم است حكم كند؟
📣🔷اگر قدرى مسامحه كرده و قبول كنيم كه حس درك ميكند كه چيزى وجود ندارد؛
📣⚠️ ولى آيا حس ميتواند حكم كند كه محال است كه آن شىء در همان زمانى كه موجود است غير موجود باشد؟
📢⚪️ روشن است كه نميتواند. پس حكم به محال بودن اين امر از كجا صادر ميشود؟
👀ما ميبينيم كه احكام بسيارى از ما صادر ميشود كه شبيه همين حكم است و يا احكام زيادى در مورد (ضرورت و امتناع) داريم كه همگى از احكام عقلى هستند.
🔊اگر ميگوييم كه «ممكن» است چنين باشد
🔥💥يا ميگوييم اگر آتش موجود باشد، پس «ضرورتاً» حرارت هم موجود است،
📢اين «امكان» و «ضرورت» مفاهيمى هستند كه به وسيله عقل درك ميشوند.
🔆 هم چنين اگر ميگوييم: هرگاه علت تامه موجود باشد، عدم وجود معلول محال است.
📢🔵 حكم به عليت و امتناع و امكان به وسيله حس درك نميشود، بلكه ما قوه ديگرى داريم كه اين مفاهيم و احكام را درك ميكند كه همان عقل است.
🔶🔷 بنابراين، دليل اثبات عقل، وجود همين قضايا و مفاهيم است كه انكار آنها براى هيچ كس امكان ندارد؛ چرا كه هر عاقلى با يك سرى از اين قضايا و احكام سر و كار دارد. با اين بيان ساده بديهى يا قريب به بديهى ميتوان عقل را اثبات كرد.
🎙لكن اين عقل همان «عقل نظرى» است؛ يعنى عقلى كه وجود يا عدم شىء را درك ميكند و ميفهمد كه چه چيزى واقع شده است يا واقع ميشود.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝