eitaa logo
آشپزی و تغذیه اسلامی
1.7هزار دنبال‌کننده
135 عکس
6 ویدیو
19 فایل
⚜️آشپزی اسلامی⚜️ 🔹تغذیه و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹 🌐 وب سایت : Islamic-cooking.blog.ir 🔶اینستاگرام: ig.me/Islamic_cooking 🔵 کانال تلگرام : t.me/Islamic_cooking
مشاهده در ایتا
دانلود
🆔 @Islamic_cooking طرز تهیه #رب_آلو 👇👇
✅ مواد لازم: آلو (سیاه بهتر است)2 کیلوگرم آب1 لیوان نمک دریا1 قاشق مرباخوری ✍ طرز تهیه: آلو‌ها را شسته و در یک ظرف بریزید. اگر آلوها رسیده و آبدار هستند نیازی به اضافه کردن آب نیست. ظرف را بر روی حرارت ملایم قرار داده و درب ظرف را ببندید تا آلو‌ها آب بیندازند. در صورتی که آلو‌ها سفت هستند، یک لیوان آب به آن اضافه کرده و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید و درب ظرف را ببندید. پس از 10 دقیقه، درب ظرف را برداشته و فرصت دهید تا آلو‌ها خوب بپزند و نرم شوند. پس از اینکه آلوها کاملا له شدند، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید آلوها خنک شوند و سپس آنها را در یک آبکش فلزی ریخته و با پشت قاشق آنها را له کنید تا پوره آن خارج شود. پوره آلو را مجددا در ظرف ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده و فرصت دهید تا بجوشد و سفت و غلیظ شود. هنگام جوشیدن رب، روی سطح آن کف هایی جمع می شود که باید با قاشق گرفته شود، زیرا در طعم و رنگ رب موثر است. در حین پخت، مرتب رب را از ته قابلمه هم بزنید تا ته نگیرد و قوام یابد. رب باید به اندازه ای بپزد که کاملا خشک شود، سپس در انتها کمی نمک به آن اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. پس از اینکه رب کاملا سرد شد آن را در ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. ⭐️نکات مهم و اصولی در تهیه رب آلو: ✨میزان نمک باید به اندازه ای باشد که رب شور نشود. ✨رنگ رب بسته به رنگ آلو مورد استفاده در تهیه آن،سیاه یا زرد یا قرمز است. ✨اگر رب در حین پخت، ته گرفت قابلمه را عوض کرده و اجازه دهید بقیه پخت صورت گیرد. ✨رب باید کاملا خشک شده و همه آب آن کشیده شود تا کپک نزند. 🔹امام کاظم (ع): الْإِجَّاصَ يُطْفِئُ الْحَرَارَةَ وَ يُسَكِّنُ الصَّفْرَاءَ وَ إِنَّ الْيَابِسَ يُسَكِّنُ الدَّم. آلو حرارت بدن را فرو می نشاند، صفرا را آرام می کند، البته آلوی خشک فشار را کم می کند. 📚الکافی،ج6،ص:359 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking #آلو
کلمه‌ی «اجاص» در عربی معادل آلوی فارسی است. شاید قوی ترین درمان غلبه‌ی مره به خصوص غلبه‌ی صفراء‌ اجاص است. در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: 🔹مردی به امام باقر(ع) از هیجان همه‌ی مره ها شکایت کرد تا جائیکه نزدیک است ناله کند یا دیوانه شود امام(ع) فرمود با آلو هیجان مره را تسکین بده. 📚[طب الائمه، ابن سابور الزیات ، ص 136] هیجان یعنی غلبه‌ی مره خودش را نشان داده است. این روایت دال بر این است که درمان مره ها اعم از صفراء و سوداء و حمراء آلو است. غلبه‌ی سوداء‌ یا صفراء ممکن است موجب نوعی دیوانگی هم بشوند. در روایت دیگر آمده است: 🔹از امام صادق(ع) در مورد آلو پرسیدم فرمود برای تمام مره ها نافع است و مفاصل را نرم می‌کند و زیاد آلو مصرف نکن زیرا موجب التهاب مفاصل می‌شود و از امام صادق(ع) نقل شده است که در مورد آلو فرمود ناشتا خوردن آلو مره ها را تسکین می‌دهد مگر اینکه موجب هیجان ریح (التهابات) می‌شود. 📚 [طب الائمه، ابن سابور الزیات ، ص 136] آلو گریس مفصل ها است. مفصل ها را نرم می‌کند. چگونه گریس آهن و درب را نرم می‌کند؟ آلو هم گریس مفصل ها است. افرادی که مفصل های آن ها و یا زانوهای آن ها تق و تق می‌کند در عین حالی که جوان هستند، بیماری مفصل ندارند بلکه خشکی مفصل دارند. ولی باید مواظب بود که آلو زیاد مصرف نشود زیرا آلو خیلی سرد است و در صورت مصرف بیش از حد آلو، مشکل التهاب مفصل ها به وجود می‌آید. آلو آنقدر مفصل ها را نرم می‌کند که اگر بیش از اندازه مصرف بشود موجب التهاب مفصل ها می‌شود. آلو برای درمان مفصل و خشکی مفصل است. باد به معنای درد متحرک است و مراد از باد در اینجا درد یا التهاب است. باد به هر دو معنای درد و التهاب هم می‌آید. پس افرادی که مبتلا به غلبه‌ی مره به خصوص غلبه‌ی صفراء‌ هستند و دارویی برای غلبه‌ی صفراء نداشتند همین آلو جایگزین خوب و درمان خوبی برای غلبه‌ی صفراء است. اگر زمان آلو باشد باید از آلو استفاده کنند. برای افرادی که گر می‌گیرند و بدن های داغ هستند و عصبانی هستند، آلو حیاتی است. آلو هم غلبه‌ی صفراء را درمان می‌کند و هم گرمی بدن را خاموش می‌کند. داروی بسیار خوب و مفید است. مستفاد از روایات این است که آلو با خشک شدن بهتر می‌شود. در روایت آمده است: 🔹بر شما باد آلوی کهنه و مانده زیرا آلوی کهنه نفعش باقی مانده و ضرر آن از بین رفته است و آن را پوست کنده بخورید زیرا برای هر مره ای و گرمی و هیجانی که از آن دو باشد نافع است. 📚 [طب الائمه، ابن سابور الزیات ، ص136] این روایت تاکید دارد که آلو برای تمام انواع مره مفید است. اگر کسی بپرسد درمان مره‌ی حمراء چیست جواب آن آلو است. کهنه بودن علت برای نافع بودن آلوی کهنه است بنابراین هر میوه‌ی کهنه و خشکی نفعش باقی مانده و ضررش از بین رفته است. بهترین آلو، آلوبخارا است زیرا پوست کنده است. آلو بخارا از آلو سیاه است. آلوی تازه هم خوب است. حرارت شامل تمام انواع گرمی می‌شود اعم از گرمی صفراء‌ است. «وهج» به معنای گرمی آتش است. باد گرمی که متصاعد از آتش است و دست را گرم می‌کند «وهج» نامیده می‌شود. ما سفارش می‌کنیم، هر شب چهار آلو مصرف کنند زیرا به این مقدار زیاد محسوب نمی‌شود ولی اگر مثلا ده عدد مصرف کنند زیاد است. هر شب آلو بخورند تا خوب بشوند. آلوچه ملین هم هست بنابراین مشمول ادله‌ی «مشی» که درمان مره است هم می‌باشد. کلمه‌ی اجاص در عربی بیشتر برای آلوی سیاه است. در روایت آمده است: 🔹وارد بر امام کاظم(ع)‌شدم و در پیش او ظرف آبی بود که داخل آن آلوی سیاه بود در زمان خودش فرمود گرمی در بدن من هیجان پیدا کرده است و آلوی تازه گرمی را خاموش می‌کند و صفراء‌ را تسکین می‌دهد ولی آلوی خشک خون را تسکین می‌دهد و بیماری نهفته و بیماری سخت را از بدن بیرون می‌کشد. 📚 [الکافی،ج6،ص359] آلوی تازه برای صفراء‌ و آلوی خشک برای درمان دم است. شاید آلوهای دیگر مانند زرد و قهوه ای هم خشک و تازه برای مره خوب باشند. 🔹امام(ع) فرمود «اجاص الطری» یعنی آلوی تازه گرمی را خاموش می‌کند بنابراین باید قید تازه بودن را رعایت کرد. از روایات استفاده می‌شود که آلو بسیار سرد است به همین جهت اگر زیاد خورده بشود سبب التهاب مفصل می‌شود. معروف هم هست که آلو ملین است و از این جهت هم درمان صفراء‌ است. شاید مهم ترین درمان غلبه خون آلوی خشک باشد که در عربی به آلوی خشک «اِجّاص» می‌گویند. در روایت آمده است: 🔹همانا آلوی تازه گرمی را خاموش می‌کند و صفراء را تسکین می‌دهد و آلوی خشک غلبه خون را تسکین می‌دهد و بیماری سخت و خطرناک را از بدن خارج می‌کند. 📚 ‌[الکافی،ج6،ص359] 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking طرز تهیه #آلو_بخارا 👇👇
‍ ‍ 👈مستفاد از روایات این است که آلوی پوست کنده و خشک شده بهتر است و مضرات آلوی تازه در آن از بین می‌رود. ✅در روایت آمده است: عَلَيْكُمْ بِالْإِجَّاصِ الْعَتِيقِ فَإِنَّ الْعَتِيقَ قَدْ بَقِيَ نَفْعُهُ وَ ذَهَبَ ضَرَرُه‌ وَ كُلُوهُ مُقَشَّراً فَإِنَّهُ نَافِعٌ لِكُلِّ مِرَارٍ وَ حَرَارَةٍ وَ وَهَجٍ يُهَيِّجُ مِنْهَا یعنی بر شما باد آلوی کهنه و مانده زیرا آلوی کهنه نفعش باقی مانده و ضرر آن از بین رفته است و آن را پوست کنده بخورید زیرا برای هر مره ای و گرمی و هیجانی که از آن دو باشد نافع است. 📚 طب الائمه، ابن سابور الزیات نیسابوری، ص136 کهنه بودن علت برای نافع بودن آلوی کهنه است بنابراین هر میوه‌ی کهنه و خشکی نفعش باقی مانده و ضررش از بین رفته است. اگر نافع بودن کهنه فقط در آلو بود می‌فرمود «فان الاجاص العتیق» ولی فرمود «فان العتیق» بنابراین هر میوه ای که کهنه باشد نفعش باقی مانده و ضررش دفع شده است. بهترین آلو، آلوبخارا است زیرا پوست کنده است. منظور از آلو بخارا همان آلوی پوست کنده و خشک شده هست . ✍🏻 طرز تهیه: آلو ها را می شوییم و در ظرفی آب نمک درست کرده و آلو ها را داخل آن میریزیم به طوری که آب نمک آلو ها را بپوشاند.24 ساعت صبر میکنیم تا پوست آلو نازک شود.سپس پوست آلو را جدا میکنیم و آنها را مقابل آفتاب قرار می دهیم تا خشک شود.اگر زمان خشک شدن بیش از یک روز طول کشید در روز دوم آلو ها را بر میگردانیم تا قسمت زیر آنها نیز خشک شود. 🌟 برای تهیه آلو بخارا روش ها مختلفی مثل جوشاندن در آب و نمک یا حوشاندن در آب و روغن وجود دارد اما مزیت روشی که ذکر شد این است که رنگ آلو حفظ می‌شود و تیره نمی‌شود. 🌟 آلوهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بهتر است گوشتی و شیرین باشد و آلوی سیاه مناسب تر است. 🌟 در صورت تمایل پس از جدا کردن پوست آلو ،میتوان مقداری نمک به آن اضافه کرد. 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking طرز تهیه #مربای_انجیر 👇👇
🌟 مواد لازم: 🔸انجیر 1 کیلو 🔸عسل 700 گرم 🔸آب 1 لیوان 🔸گلاب 1 قاشق غذاخوری 🔸زعفران یک قاشق مرباخوری ✍🏻 طرز تهیه 1: بهتر انجیر را شسته و بگذارید آب روی آن خشک شود. سپس انجیرها را همراه عسل و گلاب و زعفران در ظرف شیشه ای ریخته و درب آن را محکم کرده و در آفتاب قرار دهید تا به تدریج انجیر پخته شود و با عسل ترکیب شود و اصطلاحاً مربا برسد. پس از آن قابل استفاده خواهد بود. رسیده مربا در آفتاب شاید چند هفته یا ماه طول بکشد. این روش بسیار بهتر است خواص درمانی انجیر در این روش بسیار بیشتر و موثر تر است. ✍🏻 طرز تهیه 2 : درون قابلمه بزرگی عسل و آب را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و غلیظ شود سپس انجیرها را به این شیره اضافه نمائید. حدود 15 تا 30 دقیقه با حرارت ملایم اجازه دهید مربا بجوشد و انجیرها نرم شوند سپس گلاب را اضافه کنید. 5 دقیقه دیگر بجوشانید سپس در صورت تمایل زعفران را بریزید و از روی حرارت بردارید و درون ظرف بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا مربای انجیر خنک شود. 🔶 نکته : برای تهیه مربا می‌توان از انواع انجیر استفاده کرد .اگر از انجیر زرد استفاده شود در این صورت مربای انجیر طلایی رنگ بود و در صورت استفاده از انجیر سیاه رنگ مربا بیشتر به سمت قهوه ای و قرمز میرود. 🔶 نکته : توجه داشته باشید دم انجیرها را جدا نکنید یا در صورت کوتاه کردن از ته کوتاه نکنید چون با این کار مربای شما شفاف نخواهد شد. 🔶 نکته : بهتر است برای تهیه مربا از انجیری استفاده کنید که زیاد بزرگ نباشد، همچنین انجیر زیاد نرم یا زیاد سفت نباشد. 🔶 نکته : در زمان پخت حرارت را ملایم کنید تا مربا سرریز نشود. ✅ روایتی از حضرت امیر (ع) می‌فرماید: أَكْلُ التِّينِ يُلَيِّنُ‌ السُّدَدَ وَ هُوَ نَافِعٌ لِرِيَاحِ الْقُولَنْجِ فَأَكْثِرُوا مِنْهُ بِالنَّهَارِ وَ كُلُوهُ بِاللَّيْلِ وَ لَا تُكْثِرُوا مِنْه‌ یعنی خوردن انجیر راه بسته شده را نرم می‌کند و برای التهاب کولون (یعنی روده بزرگ) مفید است. روز زیاد بخورید اما در شب کم بخورید. (چون جلوی خواب راحت را می‌گیرد) 📚 مستدرک، نوری،ج16 ص403 👈 مهمترین فایده انجیر باز کردن راه‌های بسته شده است. خواه روده باشد یا رگ خونی باشد یا چسبندگی روده باشد. انجیر ورم روده را نیز درمان می‌کند. بنابراین ممکن است راه مجاری ادرار و مجاری عرق و مجاری کبد و طحال را نیز باز کند. خلاصه به طور کلی مجاری بسته شده را باز می‌کند. ✅ امام رضا علیه‌السلام: التِّينُ يَذْهَبُ بِالْبَخَرِ وَ يَشُدُّ الْفَمَ‌ وَ الْعَظْمَ وَ يُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ يَذْهَبُ بِالدَّاءِ وَ لَا يُحْتَاجُ مَعَهُ إِلَى دَوَاءٍ وَ قَالَ ع التِّينُ أَشْبَهُ شَيْ‌ءٍ بِنَبَاتِ الْجَنَّةِ یعنی انجیر بدبویی دهان را از بین میبرد و دهان را محکم می‌کند استخوان را تقویت می‌کند و سبب رویش مو می‌شود و بیماری را دور می‌کند. 📚الکافی،ج6،ص358 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking #انجیر در روایات 👇👇
‍ ✅ انجیر در روایات 🔸 خصوصیت انجیر بی‌هسته بودن آن است. میوه هایی که هسته ندارند میوه بهشتی و شبیه میوه های بهشتی هستند. چون میوه های بهشتی هسته ندارند. 👈 روایتی داریم که نقل می‌کند: برای پیامبر (ص) هدیه آوردند طبقی که روی آن انجیر است فرمود بخورید اگر قرار بود بگویم میوه‌ای از بهشت آمده است همانا می‌گفتم که همین انجیر است چراکه هسته ندارد. 📚 مکارم الاخلاق،ص173 روایات متعددی درمورد انجیر وارد شده است و دربیشتر این روایات پیامبر (ص) این میوه را به جهت هسته نداشتن آن به میوه‌های بهشتی تشبیه می‌کند. 👈 در روایتی می‌فرماید: انجیر بخورید چه تازه و چه خشک چراکه عمل همبستر شدن را زیاد می‌کند ،بواسیر را قطع می‌کند و برای بیماری نقرس(ورم شصت پا) و برای سردی دست و پا مفید است. 📚 مکارم الاخلاق،ص174 👈 روایتی از حضرت امیر (ع) می‌فرماید: خوردن انجیر راه بسته شده را نرم می‌کند و برای التهاب کولون (یعنی روده بزرگ) مفید است. روز زیاد بخورید اما در شب کم بخورید. (چون جلوی خواب راحت را می‌گیرد) 📚 مستدرک،نوری، ج16 ص403 مهمترین فایده انجیر باز کردن راه‌های بسته شده است. خواه روده باشد یا رگ خونی باشد یا چسبندگی روده باشد. انجیر ورم روده را نیز درمان می‌کند. بنابراین ممکن است راه مجاری ادرار و مجاری عرق و مجاری کبد و طحال را نیز باز کند. خلاصه به طور کلی مجاری بسته شده را باز می‌کند. 👈 روایتی از پیامبر (ص) داریم: خوردن انجیر امان از ورم روده بزرگ است. 📚 طب النبی،مستغفری،ص27 روایاتی از حضرت امیر و امام رضا (ع) می‌فرماید برای قولنج مفید است. شاید از این روایات بیشتر از مسئله پیشگیری استفاده شود این هم به معنای درمان است. روایات اشاره دارد براینکه فواید انجیر زیاد است اگر ضعف سندی داشته باشد مضر نیست چون روایتی صحیح داریم که می‌فرماید: انجیر بدبویی دهان را از بین میبرد و دهان را محکم می‌کند استخوان را تقویت می‌کند و سبب رویش مو می‌شود و بیماری را دور می‌کند. 📚 الکافی، کلینی، ج6 ص358 🔸از اینکه می‌فرماید انجیر دهان را محکم می‌کند استفاده می‌شود انجیر برای کسانی که لقی فک دارند، مشکل لثه دارند، مشکلی در زبان کوچک دارند، مشکلی در گلو دارند و نمی‌توانند غذا را قورت دهند، غرره انجیر خصوصا اگر با شیر پخته شود مفید است. انجام این کار ورم لوزتین و لوزه سوم و گلو را می‌خواباند زبان کوچک را درمان می‌کند و مشکل بلع را حل برطرف می‌سازد. 🔸از اینکه می‌فرماید استخوان را محکم می‌کند استفاده می‌شود که انجیر استخان ساز است البته بهترین استخوان ساز برگ چغندر است اینجا هم می‌فرماید انجیر مفید است. بنابراین در داروی استخوان ساز می‌توان از هسته سنجد بهره گرفت چون پوکی استخوان را درمان می‌کند. 🔸از اینکه می‌فرماید مو می‌رویاند استفاده می‌شود که انجیر برای کسانی که ریزش مو و ریزش سکه ای و کسانی که موهای کم پشتی دارند مفید است. پس در تقویت کننده‌ی خوراکیِ مو یکی از ترکیبات آن انجیر است. 🔸از اینکه می‌فرماید با انجیر به داروی دیگری احتیاج پیدا نمی‌کنی استفاده می‌شود که انجیر در درمان بیماری عمومیت دارد. کلمه لایحتاج نکره در سیاق نفی است و دال بر عمومیت است پس درمان کل بیماری ها می‌باشد بطوری که نیازمند دارو نخواهیم بود. 🔸هر دارویی می‌تواند عوارضی داشته باشد. انجیر دارو است ولی عوارضی هم دارد انجیر سبب می‌شود که بدن مبتلا به شپش بشود 👈 امام رضا (ع): خوردن مداوم انجیر باعث می‌شود بدن مبتلا به شپش بشود. 📚 رساله ذهبیه،ص29 👈 در روایت می‌فرماید: کسی که میخواهد دل نازک شود یعنی قساوت قلبش از بین برود دائما انجیر بخورد. 📚 مکارم الاخلاق،ص173 🔸از این روایت استفاده می‌شود که قساوت قلب هم بیماری است که مربوط به قلب می‌شود. 🔸از روایات استفاده می‌شود که بیماری های بدنی و بیماری‌های روانی از یک سنخ هستند و درمان درهمه اینها می‌تواند موثر باشد.پس انجیر می‌تواند بیماری های اخلاقی را درمان کند. نکته آن است که این درسها را شاید بتوان از طبیعت استفاده کرد. زندگی میمون را برسی کردند دیدند که بیشتر خوراک آن انجیر است فرق میمون با انسان پرمویی آن است شاید بتوان نتیجه گرفت که انجیر باعث رشد مو می‌شود. راجع به نازک کردن قلب هم شاید بشود استفاده کرد چون میمون زیاد انجیر می‌خورد نسبت به فرزند خیلی محبت زیادی دارد تا جائیکه ممکن است جانش را در این راه از دست بدهد. این اثر انجیر است علاوه براینکه روایت داریم طبیعت هم این را ثابت کرده است. راجع به اهمیت انجیر همین کافی است که خداوند به انجیر قسم خورده و آن را بر زیتون مقدم کرده است زیتونی که این همه اهمیت دارد انجیر برآن مقدم شده است. البته در روایتی می‌فرماید تین مدینه است و زیتون شام است. 🆔 @Islamic_cooking
‍ طرز تهیه ✍روش تهیه سرکه: ♦️ ابتدا انگور را شسته و صبر کنید تا خشک شود زیرا آب سبب کپک زدن آن میشود. ♦️سپس آب انگور را گرفته و در ظرفی بریزید و درب آن را ببندید. نکته: میتوانید خود انگور را در ظرف بریزید و در نهایت آن را صاف کنید. ♦️در زمستان شش روز و در تابستان سه روز طول میکشد که انقلاب اول رخ داده و تفاله های آن بالا بیاید. ♦️ پس از ده روز (پس از رخ دادن انقلاب اول) که تبدیل به خمر شد، درب ظرف را باز کنید تا پشه یا مگس سرکه که کوچک و قرمز رنگ هستند وارد آن شود (این کار یک تا دو هفته زمان میبرد). این حشره سبب میشود آب انگور و مواد شروع به کپک زدن و پف کردن کند سپس تبدیل به سرکه شوند و تفاله های آن پایین رفته و انقلاب دوم رخ دهد. این فرآیند نود روز زمان میبرد. نکته: درب ظرف را نباید بصورت کامل باز کرد چون سبب تبخیر زیاد سرکه میشود بلکه ایجاد روزنه کفایت میکند تا اصطلاحا سرکه نفس بکشد (میتوان تا آمدن پشه ها درب آن را باز بگذارید سپس درب آن را بگذارید و در حد روزنه باز باشد). ♦️ روش دیگر این است که بعد از ده روز (پس از انقلاب اول) به آن سرکه کهنه اضافه کنید زیرا در سرکه کهنه تخم مگس سرکه وجود دارد و حتی اگر در را ببندند بازهم مگس سرکه در آن به وجود می‌آید و پس از چهل روز تبدیل به سرکه می‌شود ولی آنچه در روایات توصیه ‌شده تهیه سرکه با باز گذاشتن ظرف و ورود مگس سرکه از راه طبیعی آن و بدون اضافه کردن سرکه است. ✨نکات تهیه سرکه خرما - برای تهیه سرکه از خرما باید بقدری آب به آن اضافه کنیم تا جایی که آب روی خرما بیاید؛ پس از چهل روز آن را صاف کنید و تا نود روز بگذارید. ✨نکات تهیه سرکه عسل - عسل به خودی خود دارای موادی است که از فاسد شدن آن جلوگیری می کند و برای تهیه سرکه از آن بایستی آن را بوسیله آب رقیق کرد تا آن مواد اثر خود را از دست بدهند به این صورت که در شرایط مناسب دو برابر مقدار عسل به آن آب اضافه کنید. ⭐️عسل دقیقا بعد از نود روز تبدیل به سرکه میشود و دردسرهای خاص باقی مواد از قبیل صاف کردن و ... را ندارد و مشکلی که در بقیه مواد هست که باید اصطلاحا روش تهیه باید بدست فرد تهیه کننده بیاید را ندارد. 💫نکات : 🔸1. سرکه خمر به سرکه‌ای می‌گویند که در فرآیند تبدیل‌شدن به سرکه ابتدا تبدیل به خمر می‌شود (انقلاب اول) سپس تبدیل به سرکه می‌شود (انقلاب دوم). تبدیل مستقیم آب انگور به سرکه مانند سرکه های بازاری نفعی ندارد. 🔸2. در روایات شش ماده ذکر شده اند که تبدیل به خمر شده و سپس تبدیل به سرکه میشوند: انگور، خرما، جو، عسل، انجیر و نیشکر (یا شاید توت). 🔸3. شاید سرکه ای که ابتدا خمر بوده سپس بوسیله مواد دیگر، نمک یا سرکه کهنه فوراً تبدیل به سرکه شود هم خوب باشد ولی بهتر است اجازه داده شود که خودش تبدیل به سرکه شود و هیچ چیزی به آن نباید اضافه کرد و شاید مضر باشد چرا که روایت میفرماید سرکه خمری را بخورید که خود فاسد شده نه آنکه خودتان فاسد کرده‌اید. 🔸4. بهتر است زمان مناسبی جهت تهیه سرکه انتخاب کنید مثلا شب یا روز نیمه شعبان، شب ابتدای ماه رمضان و ... 🔸5. ظرفی که می خواهید در آن سرکه درست کنید حتی القدور شیشه ای باشد چون سرکه بسیار اسیدی است و در صورت استفاده از ظرف آهنی و ... سبب حل شدن آن در سرکه شده و مضر است. 🔸6. برای تهیه سرکه حوصله بخرج دهید زیرا مدت زمان تهیه آن حداقل 3 ماه است که مدتی طولانی است و حتی امکان دارد تا یک سال هم طول بکشد! 🔸7. ظرفی که می خواهید برای تهیه سرکه اختصاص دهید سعی کنید بیشتر از مقدار سرکه ظرفیت داشته باشد چون نوعا سرکه در ظرف های کوچک اولا فضای پف کردن ندارد و دیگر این که تجربه نشان داده ظرف بزرگ و مقدار زیاد بهتر می رسد و کمتر خراب می شود. 🔸8. هرچه انگور و مواد دیگر شیرین تر باشند سرکه حاصله بهتر و ترش تر میشود. 🔸9. در طب اسلامی سرکه ای توصیه میشود که ابتدا تبدیل به خمر شده و سپس سرکه گردد و این خاصیت برای سرکه سیب که در طب سنتی توصیه میشود وجود ندارد و سرکه خمری منحصر در موارد ششگانه است که ذکر شد. ❌ سرکه شیمیایی و صنعتی موجود در بازار که اساسا با اسید سیتریک شیمیایی و کاملا مصنوعی تولید شده به شدت خطرناک است و پرهیز شود. 🆔 @Islamic_cooking
#خورشت_آلو_با_گوشت 👇👇 🆔 @Islamic_cooking
✅ مواد لازم : روغن شحم 2 قاشق غذاخوری گوشت خورشتی گوسفند 450 گرم پیاز خرد شده 1 عدد سیر 4 حبه فلفل قرمز تازه 1 عدد چوب دارچین 1 عدد آویشن 1 نصف قاشق چایخوری زیره نصف قاشق چایخوری نمک و فلفل به میزان دلخواه رب انار 1/2 فنجان عسل سه قاشق غذاخوری سرکه انگور 1 قاشق غذاخوری آلوبخارا تازه 1 فنجان ریحان تازه مقداری برای تزیین (اختیاری) ✍ طرز تهیه: ابتدا گوشت را خوب بشویید تا خون آبه ی آن خارج شود بعد قابلمه را روی حرارت قرار دهید و روغن را داخل آن بریزید. سپس پیاز خرد شده، سیر له شده و فلفل قرمز را اضافه کنید و کمی تفت دهید بعد گوشت را به آن اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر تفت دهید. نمک، فلفل ، چوب دارچین، زیره و آویشن را به خورشت اضافه کنید و تفت دهید. سپس رب انار، سرکه، آلوها و 2 فنجان آب و عسل را به گوشت اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید . حرارت را کم کنید و اجازه دهید خورشت بپزد. چوب دارچین را از خورشت دربیاورید. در قابلمه را بگذارید و 30 دقیقه دیگر خورشت را روی حرارت قرار دهید تا گوشت کاملا پخته و نرم شود. زمانی که آب خورشت غلیظ شد و جا افتاد، آن را در ظرف مناسب بریزید و بدلخواه با کمی ریحان آن را تزیین کنید. 🔹آلو حرارت بدن را فرو می نشاند، صفرا را آرام می کند، البته آلوی خشک فشار را کم می کند. 📚الکافی (ط-الإسلامیة)، ج6، ص:359 🆔 @Islamic_cooking
#سرکه_خمری 🆔 @Islamic_cooking
🔸سرکه به عنوان خورشت مطرح است و چیزی که با نان خورده می‌شود. سرکه جزء غذاهای مفید و سفارش شده است ولی امروزه کسی سرکه را به عنوان غذا و خورشت نمی‌شناسد. 🔸بیشترین استفاده از سرکه برای درست کردن ترشی است و به عنوان یک اشتهاء آور استفاده می‌شود ولی قدیم از سرکه به عنوان یک خورشت استفاده می‌کردند. 👈در روایت آمده است: نِعْمَ‌ الْإِدَامُ‌ الْخَلُ‌ مَا أَقْفَرَ بَيْتٌ فِيهِ الْخَل‌ یعنی سرکه چه خوب خورشتی است خانه ای که در آن سرکه باشد فقیر و خالی از غذا نمی‌شود. 📚 المحاسن،ج2،ص486 🔺همین که سرکه در خانه باشد و یا سرسفره باشد، برکاتی دارد ولی ما از این مسائل غافل هستیم. منافع سرکه هم مربوط به سلامتی می‌شود و هم ارتباط با اقتصاد دارد زیرا فرمود خانه ای که در آن سرکه باشد فقیر نمی‌شود. 👈در روایت دیگر آمده است: كَانَ أَحَبُ‌ الْأَصْبَاغِ‌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلَّ وَ الزَّيْتَ طَعَامَ الْأَنْبِيَاء یعنی محبوب ترین خورشت ها نزد پیامبر(ص) سرکه بوده است و روغن زیتون غذای انبیاء است. 📚المحاسن،ج2،ص483 بنابراین اگر انسان نان با سرکه به تنهایی بخورد، غذای کامل خواهد بود. 💢 در طب سنتی گفته می‌شود سرکه باعث ساییدگی استخوان می‌شود و قلب را ضعیف می‌کند که درست بر خلاف روایات است. سرکه برای رفلاکس معده خوب است و دریچه‌ی معده را تقویت می‌کند. 👈در روایتی از پیامبر(ص) آمده است: إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى خِوَانٍ عَلَيْهِ‌ خَلٌ‌ وَ مِلْح‌ یعنی خداوند و فرشتگان بر سفره ای که روی آن سرکه و نمک(طبیعی) باشد صلوات می‌فرستند. 📚 المحاسن،ج2،ص487 🔺بودن سرکه سر سفره برکت و فوائد سفره بیشتر می‌شود. همینکه خداوند بر سفره صلوات می‌فرستد برای ترغیب مردم کافی است. 👈در روایت آمده است: يَكْسِرُ الْمِرَّةَ وَ يُطْفِئُ الصَّفْرَاءَ وَ يُحْيِي الْقَلْب‌ یعنی سرکه مره(صفراء و سوداء) را می‌شکند و صفراء را خاموش می‌کند و قلب را زنده می‌کند 📚الکافی،ج6،ص330 🔺سرکه به خصوص برای صفراء مفید است. چون صفراء تند و تیز است و آسیب می‌زند، سرکه تندی و آثار صفرا را از بین می‌برد. 🔺هم صفراء و هم سوداء خشک است و سرکه برای هردو مفید است. 🔺مره به معنای تلخ است و تلخ به معنای بازی و قلیایی است و سرکه ترش و اسیدی است و زمانیکه با باز جمع بشود تبدیل به آب و نمک می‌شود. افرادی که شیمی خوانده اند می‌دانند شکستن به چه معنا است. 🔺اسیدی که قدرت زیادی دارد و همه چیز را می‌تواند بسوزاند و یا باز که تندی زیادی دارد، وقتی با هم جمع می‌شوند خنثی می‌شوند و به آب و نمک تبدیل می‌شوند. 💢 در طب سنتی ها گفته می‌شود سرکه قلب و معده را ضعیف می‌کند ولی روایات ما می‌فرماید سرکه قلب را زنده می‌کند. افرادی که ضعف قلب دارند، سرکه بخورند. از این روایت استفاده می‌شود که بیماری های قلبی بیشتر معلول مره، اعم از صفراء و سوداء است. بیماری قلبی دو قسم است که یک قسم مانند مشکلات دریچه‌ی قلب، دریچه‌ی میترال، دریچه‌ی آئورت یا افتادگی یا تنگی و گشادی دریچه یا فشار خون معلول صفراء است. قسم دوم مانند گرفتگی کرونر قلب و ضعیف شدن قلب معلول سوداء است. سرکه صفراء و سوداء را تعدیل می‌کند و در نتیجه قلب را زنده می‌کند. هم دریچه های قلب را نرمال و تقویت می‌کند و هم گرفتگی کرونرهای قلب را باز می‌کند. رسوب های داخل رگ ها را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد طبع سرکه سرد است و کلا تقویت کننده های قلب سرد است. به نظر می‌رسد که سرکه برای بلغمی ها منعی ندارد و سرکه ضرری ندارد. تبلیغات طب سنتی باعث شده است که فکر کنیم سرکه برای همه خوب نیست و ما می‌گوییم که سرکه برای همه خوب است زیرا روایات ما مطلق است. 👈در روایت دیگر آمده است: نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَلُّ يَكْسِرُ الْمِرَارَ وَ يُحْيِي الْقَلْب‌ یعنی ... سرکه مرار را می‌شکند ... 📚 المحاسن،ج2،ص486 در این روایت «مرار» آمده است. مرار جمع «مره» است و تمامی انواع مرار اعم از سوداء و صفراء و حمراء را شامل می‌شود زیرا حداقل جمع سه تا است.
✅ سرکه تاریکی قلب را برطرف می‌کند. 👈در روایت آمده است: الْخَلُ‌ يُنِيرُ الْقَلْب‌ یعنی سرکه قلب را روشن می‌کند. 📚 بحارالانوار،ج63،ص302 یک سری چیزها به عنوان نورانی کننده‌ی قلب هستند. انار اگر در معده بیفتد، درون را نورانی می‌کند. معنای این روایت را نمی‌دانیم. اینجا هم می‌فرماید سرکه قلب را نورانی می‌کند شاید به قلب باطن مرتبط باشد یا شاید مربوط به ذهن و تفکر بشود. ✅سرکه عقل را تقویت می‌کند 👈در روایتی آمده: الْخَلُّ يَشُدُّ الْعَقْل‌ یعنی سرکه عقل را تقویت می‌کند. 📚 المحاسن،ج2،ص485 🔺عقل و قدرت درک را زیاد می‌کند و ذهن را تیز می‌کند. 🔺بنابراین مشکلات قلبی و مغزی و ضعف درک با سرکه درمان می‌شود. ✅ سرکه جلوی زنا را می‌گیرد 👈در روایت آمده است: الِاصْطِبَاغُ بِالْخَلِّ يَقْطَعُ‌ شَهْوَةَ الزِّنَا خوردن نان و سرکه شهوت زنا را قطع می‌کند. 📚 الکافی،ج6،ص330 🔺افرادی می‌گویند که به همسر خود تمایل ندارم ولی به خانم های دیگر تمایل زیادی دارم یا کسی می‌گوید تمایل به همجنس دارم یا کسی خود ارضایی و میل به حرام دارند که درمان همه‌ی آن ها نان و سرکه است. طب اسلامی درمان هایی دارد که اصلا در طب های دیگر وجود ندارد و خطور به ذهن نمی‌کند. 🔸عقل که زیاد بشود سلطه‌ی انسان بر شهوت بیشتر می‌شود. ✅ سرکه‌ی خمری لثه را تقویت می‌کند 👈در روایت آمده است: خَلُّ الْخَمْرِ يَشُدُّ اللِّثَةَ وَ يَقْتُلُ دَوَابَّ الْبَطْنِ وَ يَشُدُّ الْعَقْل‌ یعنی سرکه‌ی خمری لثه را محکم می‌کند ... 📚 المحاسن،ج2،ص487 ⚠️بهترین سرکه، سرکه‌ی خمری است. سرکه ای که اول خمر(شراب) می‌شود و بعد سرکه می‌شود. سرکه‌ی خمری برای کل دهان مفید است. 👈در روایت آمده است: ذُكِرَ عِنْدَهُ خَلُّ الْخَمْرِ فَقَالَ يَقْتُلُ‌ دَوَابَ‌ الْبَطْنِ‌ وَ يَشُدُّ الْفَم‌ یعنی نزد امام صادق(ع) سرکه‌ی خمری یاد شد فرمود انگل های شکم را می‌کشد و دهان را محکم می‌کند. 📚 المحاسن،ج2،ص487 🔺افرادی که سستی دیواره‌ی دهان دارند و زود زخم می‌شوند درمان آن سرکه است. ✅ سرکه انگل ها را می‌کشد سرکه انگل های شکم را می‌کشد. انگل های دیگری در کل بدن مانند سینوس ها، انگل گربه، انگل کبد(انگل سگ)، انگل سگ تبدیل به کیسه‌ی آب می‌شود و اگر پاره بشود کشنده است زیرا به تمام بدن سرایت می‌کند و از راه سبزیجات وارد بدن می‌شود. مدفوع سگ وارد جالیزهای سبزی می‌شود و اگر سبزی خوب شسته نشود به بدن منتقل می‌شود. گربه روی لباس ها می‌رود و اگر روی لباس برود سبب ابتلاء به انگل کشنده‌ی گربه می‌شود. داخل سینوس ها انگل است، مانند انگل هایی که داخل سینوس گوسفند قرار دارد و کله را به زمین می‌کوبند تا انگل ها بیرون بیاید. درمان این انگل ها سرکه است. 👈در روایت آمده است: عَلَيْكَ‌ بِخَلِ‌ الْخَمْرِ فَاغْتَمِسْ فِيهِ فَإِنَّهُ لَا يَبْقَى فِي جَوْفِكَ دَابَّةٌ إِلَّا قَتَلَهَا یعنی برشما باد سرکه‌ی خمری پس در آن غوطه ور شو زیرا انگلی باقی نمی‌ماند مگر کشته شود. 📚 المحاسن،ج2،ص487 🔺سرکه میکروب مفید را از بین نمی‌برد بلکه میکروب سرکه را سرکه می‌کند ولی انگل را از بین می‌برد. 🔺احتمال دارد که غوطه ور شدن به معنای رفتن و غوطه ور شدن در سرکه است تا سرکه کل بدن را بپوشاند. احتمال دارد «فاغتمس فیه» کنایه از زیاد خوردن سرکه باشد. افرادی که زیاد سرکه می‌خورند گویا در سرکه غوطه ور هستند. 🔺این کنایه در عرب ها زیاد است. مثلا کسی می‌خواهد بگوید «شیر زیاد می‌خورم» می‌گوید در شیر غوطه ور می‌شوم. 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking طرز تهیه #شیره_انگور 👇👇
👈 آب انگور به معنی عصاره انگور می‌باشد که از فشردن آن بدست می‌آید. سپس با جوشاندن آن شیره به دست می‌آید. «آب انگور پیش از جوشیدن و نیز پس از آن و بخار شدن دو سوم آن، پاک است، لیکن در پاک بودن آن پس از جوشیدن و پیش از بخار شدن دو سوم آن و نیز پس از بخار شدن آن به غیر آتش، مانند آفتاب اختلاف است.» 📗 العروة الوثقی،ج۱،ص۲۷۳ ✅ امام صادق (ع) : كُلُّ عَصِيرٍ أَصَابَتْهُ النَّارُ فَهُوَ حَرَامٌ حَتَّى يَذْهَبَ ثُلُثَاهُ وَ يَبْقَى ثُلُثُهُ. افشرده [انگور] که حرارت آتش ببیند (بجوشد) حرام است تا زمانی که دوسوم آن تبخیر شود و یک سوم آن باقی بماند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص419 ✅ معَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْبُخْتُجِ فَقَالَ إِنْ كَانَ حُلْواً يَخْضِبُ الْإِنَاءَ وَ قَالَ صَاحِبُهُ قَدْ ذَهَبَ ثُلُثَاهُ وَ بَقِيَ الثُّلُثُ فَاشْرَبْهُ. معاویه بن وهب گوید: از امام صادق سؤال کردم : شیره انگور حلال است ؟ فرمودند : اگر شیرین باشد و به ظرف بچسبد و صاحبش بگوید : دو سومش تبخیر شده و یک سوم آن باقی مانده ، حلال است. 📚 الكافي(ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص420 ✍🏻 طرز تهیه : 🔸انگور را شسته و بگذارید تا آب آن مقداری خشک شود. سپس با آبمیوه گیر آب انگور را بگیرید. بهتر است در صورت امکان انگور ها دانه شود و از خوشه جدا شود و سپس آب آن گرفته شود. در روش سنتی ، چکمه می‌پوشند و داخل تشت بزرگی که مخصوص دوشاب‌گیری است ایستاده و با پا انگور‌ها را فشار می‌دهند و آب‌شان را می‌گیرند. 🔸پس از اینکه آب انگور گرفته شد آنرا صاف کنید تا اگر تفاله ای در آن وجود دارد، جدا شود. 🔸سپس خاک سفید را به آن اضافه کنید. معمولا مقدار خاک را یک هشتم وزن انگور استفاده می‌کنند. 🔺خاک سفید، خاکی است با ترکیب بالای املاح معدنی که در عطاری‌ها فروخته می‌شود. خاک سفید را معمولا زیر آفتاب یا روی بخاری حرارت می‌دهند، سپس به آب انگور اضافه می‌کنند؛ چون خاک حرارت ندیده باعث گل‌آلودشدن آب انگور می‌شود و در ضمن ممکن است اگر خاک سفید را به آن اضافه نکنند، در موقع جوشاندن آب انگور، ترش شود. 🔸پس از اضافه کردن خاک، آب انگور را 10 تا 12 ساعت در یک جای ساکن قرار دهید تا خاک ته نشین شود. 🔸پس از گذشت این مدت کف روی آن را جمع کنید و دور بریزید و به آرامی با ملاقه بدون اینکه خاک ته نشین شده دوباره در آب انگور حل شود،آب انگور را به ظرف دیگری منتقل کنید. بهتر از دوباره با پارچه یا حریر که دارای منافذ ریز هست آن را صاف کنید که تا جای ممکن خاک آن گرفته شود. زیرا خوردن خاک حرام است و موجب بیماری های بسیار می‌شود. 🔸دو ساعت اجازه دهید آب انگور صاف شده ساکن بماند سپس آن را روی حرارت متوسط قرار دهید.اگر حرارت تند باشد رنگ شیره حاصل تیره تر می‌شود. هنگام جوشیدن روی آن کف به وجود می‌آید که باید آن را جمع کنید و دور بریزید. 🔸جوشاندن را ادامه دهید تا مطابق فرمایش امام صادق علیه‌السلام دو سوم آن تبخیر شود و یک سوم آن باقی بماند. می‌توانید ظرف را علامت گذاری کنید و یا با چوب آب اولیه را اندازه گیری کنید و زمانی که حداقل به یک سوم یا کمتر از رسید از حلال بودن شیره مطمئن شوید. ⚠️ تذکر: کسانی که تجربه و مهارت در تهیه شیره دارند بهتر است آن را بدون اضافه کردن خاک تهیه کنند. چون احتمال دارد ذراتی از خاک داخل شیره بماند. هرچند خوردن آن حرام نیست ولی خوردن خاک هرچند جزئی باشد آثاری بر بدن دارد. 🌟نکته:نسب به نوع و کیفیت انگور ،حدوداً از هر 3 تا پنج کیلوگرم انگور 1 کیلوگرم شیره به دست می‌آید. 🌟نکته: در آذربایجان در مرحله آخر جوشیدن شیره انگور، تکه های میوه‌ای مانند "به" را درون دوشاب قرار می‌دهند تا همراه دوشاب بجوشد و طعم ترش و شیرین به خود بگیرد. 🌟نکته : شیره‌انگور لازم نیست در یخچال نگهداری شود و چنانچه در بیرون یخچال کپک بزند و یا ترش شود شیره مناسبی نیست و آبکی بوده است. 🌟نکته: شیره مرغوب دارای رنگ شفاف بوده و نباید خاک آلود باشد. ⚠️ تذکر: بهتر است شیره انگور به صورت خانگی تهیه شود و یا از افراد مورد اعتماد خریداری شود و از خرید شیره های کارخانه ای که مجوز بهداشت و سیب سلامت دارند پرهیز شود. چون در روش کارخانه ای اکثرا دوسوم آب انگور تبخیر نمی شود و به آن مواد غلیط کننده و یا حداقل شکر اضافه می‌کنند تا زودتر به شیره تبدیل شود و وزن آب انگور کاهش پیدا نکند. همچنین برای ماندگاری بالا مواد نگه دارنده مضر به آن می افزاید. در خرید شیره انگور به دلیل ملاحظات شرعی باید از محصولات کاخانه ای و وارداتی پرهیز کرد. 🆔 @Islamic_cooking
🔸 غذاهای برنجی 🔸 🔹برنج خشک و آسیاب شده در روایت آمده است: 👈شكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعَ بَطْنِي فَقَالَ لِي خُذِ الْأَرُزَّ فَاغْسِلْهُ ثُمَّ جَفِّفْهُ فِي الظِّلِّ ثُمَّ رُضَّهُ‌ وَ خُذْ مِنْهُ فِي كُلِّ غَدَاةٍ مِلْ‌ءَ رَاحَتِكَ وَ زَادَ فِيهِ إِسْحَاقُ الْجَرِيرِيُّ تَقْلِيهِ قَلِيلًا وَزْنَ أُوقِيَّةٍ وَ اشْرَبْهُ.[1] یعنی به امام صادق (ع) از شکایت کردم فرمود بگیر و آن را بشوی و در سایه خشک کن و نرم کن و از آن هر روز به اندازه یک کف صبح بخور و در روایت دیگر آمده است که به اندازه‌ی سی یا هفتاد گرم آن را تفت بده و بخور. «تقلیه» یعنی آن را بدون روغن تفت بده. 🔹 در روایت آمده است: 👈كانَ بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعُ الْبَطْنِ فَأَمَرَ أَنْ يُطْبَخَ لَهُ الْأَرُزُّ وَ يُجْعَلَ عَلَيْهِ السُّمَّاقُ فَأَكَلَهُ فَبَرَأَ.[2] یعنی امام صادق (ع) داشت امر کرد برای او بپزند و روی آن بریزند آن را میل کرد و خوب شد. بیماری امام صادق (ع) اسهال شدید معروف به «بَطَن» بود. امروزه به افرادی که اسهال شدید و مداوم دارند سفارش می‌کنیم همیشه روی غذاهای خود به خصوص ، بریزند زیرا اسهال را درمان می‌کند. ظاهرا و درمان تمام انواع است بنابراین اسهال صفراوی را هم شامل می‌شود. 🔹 در روایت آمده است: 👈مرِضْتُ‌ سَنَتَيْنِ‌ وَ أَكْثَرَ فَأَلْهَمَنِيَ اللَّهُ الْأَرُزَّ فَأَمَرْتُ بِهِ فَغُسِلَ وَ جُفِّفَ ثُمَّ أُشِمَّ النَّارَ وَ طُحِنَ فَجَعَلْتُ بَعْضَهُ سَفُوفاً وَ بَعْضَهُ حَسْوا[3] یعنی امام صادق (ع) فرمود دو سال یا بیشتر مریض شدم خداوند به من الهام کرد بخورم امر کردم را بشویند و خشک کنند و مختصری تفت دادند و آسیاب شد و بعضی را خشک کردم و بعضی را درست کردم. بنابراین هم برای بیماری ها و شکم درد و اسهال خوب است. 🔹 در روایت آمده است: 👈مرِضْتُ‌ مَرَضاً شَدِيداً فَأَصَابَنِي بَطَنٌ فَذَهَبَ جِسْمِي فَأَمَرْتُ بِأَرُزٍّ فَقُلِيَ ثُمَّ جُعِلَ سَوِيقاً فَكُنْتُ آخُذُهُ فَرَجَعَ إِلَيَّ جِسْمِي‌[4] یعنی امام صادق (ع) فرمود به شدید مبتلا شدم پس بدنم آب شد و دستور دادم تفت داده شود سپس آن را کنند و آن را مصرف کردم و بدنم به برگشت. 🔹 امروزه خیلی معروف نیست و شاید در کرمانشاه نان برنجی به عنوان یک شیرینی درست می‌کنند ولی منظور همان نانی است که می‌خوریم ولی از برنج درست شده است. برنج را آسیاب و خمیر می‌کنند و با خمیر برنج، نان درست می‌کنند. 👈نان برنجی درمان است و برای افرادی که زیاد می‌شوند و یا مبتلا به هستند مفید است زیرا به راحتی از شکم خارج نمی‌شود و حتی در افرادی که مبتلا به هستند، برای خارج شدن از شکم حداقل به دوازده ساعت نیاز دارد. جلوی ضعف و سستی و لاغری را می‌گیرد. در روایت آمده است: 👈ليْسَ‌ يَبْقَى‌ فِي‌ الْجَوْفِ‌ مِنْ غُدْوَةٍ إِلَى اللَّيْلِ إِلَّا خُبْزُ الْأَرُزِّ.[5] یعنی چیزی درون بدن از صبح تا شب باقی نمی‌ماند مگر غذا در بدن افرادی که اسهال دارند سریع خارج می‌شود و از طریق روده ها جذب بدن نمی‌شود به همین جهت این افراد لاغر می‌شوند. [1] الکافی، کلینی، ج6، ص342، ط اسلامیه. [2] الکافی، کلینی، ج6، ص342، ط اسلامیه. [3] المحاسن، برقی، ج2، ص502. [4] المحاسن، برقی، ج2، ص503. [5] الکافی، کلینی، ج6، ص305، ط اسلامیه. 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking طرز تهیه #رب_به 👇👇
‍ طرز تهیه 👈به طور کلی «رب» به آب میوه ای گفته می شود که جوشاده شده تا ثلث یا ربع آن باقی بماند. 🔸طرز تهیه: میوه به را قطعه قطعه کرده و چند ساعت در آب بخیسانید. سپس آب به را گرفته، صاف کنید. شما می توانید تفاله‌ های ناشی از آبگیری اولیه به را مجددا در آبی که ابتدا در آن به راخیسانده بودید ریخته و آن را نیز صاف کرده و به آب در مرحله اول اضافه کنید. سپس بر روی حرارت ملایم قرار داده تا بجوشد. حرارت دادن تا زمانی که به غلظت مناسب برسد را ادامه دهید.می توان در صورت تمایل برای ماندگاری بهتر ،چند قاشق عسل به آن اضافه کرد. 🔶رب به را می توان در انواع غذاها به عنوان چاشنی استفاده کرد. ✅برای مصارف درمانی بهتر است به صورت ناشتا یک عدد به میل شود.در صورت نبود به می توان دو قاشق رب به استفاده کرد.حتی می توان رب به را در آب حل کرد و به آن شکر سرخ یا عسل اضافه کرد و به صورت شربت استفاده کرد. 💠بهتر است افرادی که قصد فرزند دار شدن دارند هم پدر و هم مادر ،40 روز به ناشتا میل کنند تا صاحب فرزندی زیبا شوند. 🌼 بهترین به،به شیرین و دارای عطر است.هرچه عطر به بیشتر باشد مرغوب تر است. 💧در صورت امکان بهتر است از آب باران یا چشمه و یا چاه برای خیساندن به استفاده کرد ،زیرا کلر موجود در آب شهری و همینطور عبور آب از لوله های فلزی باعث ترکیب شدن مواد بسیار مضر در آب می شود و موجب تیرگی رنگ رب به می‌گردد. 👈حضرت علی (ع):خوردن به نیرویی است برای قلبی که ضعیف شده باشد،معده را پاک می کند،بر توان قلب می افزاید،ترسو را دلیر می‌کند و فرزند را نکو می سازد. (الخصال،ص612) 👈رسول خدا (ص):به قلب را آسایش و آرامش می دهد،بخیل را گشاده دستی می دهد و ترسو را دلیر می کند.(الخصال،ص157) 👈پیامبر خدا (ص) همچنین فرمود: ای علی! هر کس سه روز ناشتا به بخورد، ذهنش صفا می یابد، درونش از دانش و بردباری پُر می‌شود و از نیرنگ ابلیس و سپاهیانش نگه داشته می شود. (عیون أخبارالرضا،ج2،ص73) 👈امام صادق (ع):هر کس ناشتا یک به بخورد، نطفه اش پاکیزه می شود و (صورت) فرزندش نیکو می گردد. (الکافی،ج6، ص357) 👈امام صادق (ع):هنگامی که به پسربچه ای زیبا نگریست: باید پدر این پسر، به خورد باشد (الکافی،ج،6 ،ص22) 👈در روایتی دیگر آمده که معصوم علیه السلام درباره زن باردار گفت: به بخورد. در این صورت، فرزند او، خوش بوتر و خوش رنگ تر خواهد شد. (الکافی،ج6،ص22) 🆔 @islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking در روایات 👇👇
⚜️خواص بِه در روایات (قسمت اول) 🔸میوه به، به درمان اصلی و شاخص برای بیماری‌های قلب است، ازجمله مواردی که تعبیر یجم الفؤاد درباره آن‌ها آمده است. 👈در روایت آمده: «نظر أبو عبد الله (ع) إلى غلام جميل فقال: ينبغى أن يكون أبوا هذا الغلام أكلا السفرجل. وقال: السفرجل يحسن الوجه، ويجم الفؤاد.» یعنی «امام صادق (ع) پسربچه‌ای زیبا دیدند و فرمودند حتماً پدر و مادر این پسر به خورده‌اند، به‌صورت را زیبا می‌کند قلب را کامل می‌کند.» 📚 المحاسن،ج۲،ص۵۴۹ 👈در روایت آمده: «دخل طلحة بن عبيد الله على رسول الله صلى الله عليه وآله وفى يده سفرجلة، فألقاها إلى طلحة وقال: كلها فانها تجم الفؤاد.» یعنی «طلحه وارد بر پیامبر (ص) شد و در دست پیامبر (ص) یک به بود، پیامبر (ص) این به را به طلحه دادند و فرمودند این را بخور زیرا قلب را کامل می‌کند.» 📚 المحاسن،ج۲،ص۵۵۰ 👈در روایت آمده: «يا زبير كل السفرجل، فان فيه ثلاث خصال، قال: وما هن يا رسول الله؟ قال: يجم الفؤاد، ويسخى البخيل، ويشجع الجبان.» یعنی «پیامبر (ص) به زبیر فرمودند ای زبیر به بخور زیرا سه فایده دارد، زبیر پرسید ای رسول خدا این فواید چیست؟ پیامبر (ص) فرمودند قلب را کامل می‌کند و آدم خسیس را بخشنده می‌کند و آدم ترسو را شجاع می‌کند.» 📚 المحاسن،ج۲،ص۵۵۰ ✅به قلب را تیز می‌کند 👈 امام علی (ع) می‌فرمایند: «أكل السفرجل قوة القلب الضعيف، ويطيب المعدة، ويذكى الفؤاد، ويشجع الجبان.» یعنی «خوردن به تقویت‌کننده قلب ضعیف است و معده را پاک و سالم می‌کند و قلب را تیز می‌کند و آدم ترسو را شجاع می‌کند.» 📚 المحاسن،ج۲،ص۵۵۰ در این روایت اول قلب را ذکر کرد و بعد فؤاد، شاید بتوان گفت این نشانه مغایرت است و قلب با فؤاد تفاوت دارد. ✅به قلب را قوی می‌کند 👈در روایت آمده: «السفرجل يدبغ المعدة، يشد الفؤاد.» یعنی «به معده را دباغی می‌کند و قلب را تقویت می‌کند.» 📚 الخصال،ص۶۱۲ 👈در روایت آمده: «وأكل السفرجل قوة للقلب الضعيف، ويطيب المعدة، ويزيد في قوة الفؤاد، ويشجع الجبان، ويحسن الولد.» یعنی «خوردن به تقویت‌کننده قلب ضعیف است و معده را پاک و سالم می‌کند و قوت قلب (فؤاد) را زیاد می‌کند و آدم ترسو را شجاع می‌کند و فرزند را زیبا می‌کند.» 📚 مكارم الاخلاق،ص۱۷۲ در این روایت آمده به هم قلب و هم فؤاد را تقویت می‌کند، پس می‌توان گفت که فؤاد با قلب تفاوت دارد. درهرصورت یکی از این دو تعبیر به قلبی که عضو تپنده در بدن است اشاره می‌کند و می‌توان گفت که به تقویت‌کننده قلب است. ✅به قلب را جلا می‌دهد پیامبر (ص) می‌فرمایند: «كلوا السفرجل ، فإنه يجلو الفؤاد.» یعنی «به بخورید زیرا قلب را جلا می‌دهد.» 📚 مكارم الاخلاق،ص۱۷۲ اگر جلا به معنی روشنایی و نورانیت باشد به قلب باطنی برمی‌گردد ولی اگر مراد از جلا، بهتر کار کردن باشد آنگاه به قلب تپنده در بدن برمی‌گردد. 👈در ادامه روایت آمده: «وما بعث نبيا إلا أطعمه من سفرجل الجنة فيزيد فيه قوة أربعين رجلا.» یعنی «خداوند هیچ پیامبری را مبعوث ننمود مگر اینکه به او از به بهشتی دادند، این سبب می‌شود که قوت او برابر نیروی چهل مرد شود.» 📚 مكارم الاخلاق،ص۱۷۲ در این روایت معلوم است که مراد تقویت بدن است نه باطن و روح. ✅به برای قلب حیات است 👈امام علی (ع) می‌فرمایند: «السفرجل قوة القلب وحياة الفؤاد ويشجع الجبان.» یعنی «به تقویت‌کننده قلب است و حیات است برای قلب و آدم ترسو را شجاع می‌کند.» 📚 مكارم الاخلاق،ص۱۷۲ 🔺از مجموع این روایات می‌توان دریافت که به برای قلب و بیماری‌های قلب مفید است و این موضوع تواتر معنوی دارد. 🆔 @Islamic_cooking
⚜️خواص بِه در روایات (قسمت دوم) 🔸روایات به متعدد و زیاد است و خیلی روی به تاکید شده است که زیبا کننده‌ی فرزند است. اگر پدر و مادر به بخورند فرزند آن ها زیبا می‌شود. 🔺شاید از روایات استفاده شود که نیاز به مصرف زیاد نیست بلکه اگر همان روزی که می‌خواهند انعقاد نطفه صورت بگیرد اگر یک عدد به مصرف کنند ممکن است سبب زیبایی فرزند بشود. 🔺مصرف به برای زیبا شدن فرزند مداومت نمی‌خواهد و به طور مستمر مصرف کردن بِه نیازی نیست بلکه همین قدر یک بار در روز انعقاد نطفه کفایت می‌کند. البته روایات به متعدد است و بیشتر این روایات از پیامبر(ص) است. 👈در روایت آمده است: «كَسَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَفَرْجَلَةً وَ أَطْعَمَ‌ جَعْفَرَ بْنَ‌ أَبِي طَالِبٍ وَ قَالَ لَهُ كُلْ فَإِنَّهُ يُصَفِّي اللَّوْنَ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَد» یعنی «پیامبر(ص) یک عدد به را نصف کرد و به حضرت جعفر بن ابیطالب داد و فرمود بخور زیرا رنگ رخسار را صاف می‌کند و فرزند را زیبا می‌کند.» 📚 المحاسن،ج2،ص549 کلمه‌ی اول «یصفی اللون» ظاهرا برای خورنده است یعنی اگر کسی به بخورد رنگ صورتش صاف و زیبا می‌شود و جمله‌ی بعدی «یحسن الولد» مربوط به فرزند است. یعنی فرزند را زیبا می‌کند. 👈در روایت دیگر از امام صادق (ع) آمده است: «مَنْ أَكَلَ سَفَرْجَلَةً عَلَى الرِّيقِ طَابَ مَاؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُه‌» یعنی «کسی که ناشتا یک عدد به بخورد آب منی او طیب و طاهر و خوشبو می‌شود و فرزندش زیبا می‌شود.» 📚 المحاسن،ج2،ص549 🔺شاید از این روایت استفاده کنیم، ملاک طیب بودن آب منی است. این طیب بودن یا به سبب به است و یا اگر به نتیجه رسیدیم که گلابی هم این کار را می‌کند یا میوه ها و یا غذاهای دیگر تفاوتی نمی‌کند و در زیبایی فرزند موثر واقع می‌شوند. تجربه می‌تواند به ما کمک کند که چه چیزی می‌تواند سبب زیبایی فرزند شود. این روایت فرموده است باید به ناشتا خورده شود. طیب به معنای خوشبو و پا ک و شکیل می‌شود. ملازمه‌ای بین خوردن به و زیبا شدن فرزند وجود دارد تا جائیکه اگر ببینیم شخصی به زیاد می‌خورد می‌توانیم بگوییم فرزندان او زیبا خواهند بود و اگر بچه‌ی زیبا ببینیم می‌توانیم بگوییم پدر و مادر به مصرف کرده اند. 👈تایید این مطلب در این روایت آمده است: «نَظَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى غُلَامٍ جَمِيلٍ فَقَالَ يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ أَبَوَا هَذَا الْغُلَامِ أَكَلَا السَّفَرْجَلَ وَ قَالَ السَّفَرْجَلُ يُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ يَجُمُّ الْفُؤَاد» یعنی «امام صادق(ع)‌ به بچه‌ی زیبایی نگاه کرد فرمود حتما پدر و مادر این بچه به خورده اند. 📚 المحاسن،ج2،ص549 🔺این کلام نشانه‌ی ملازمه است که انتقال از لازم به ملزوم صورت می‌گیرد. چون بچه زیبا است بنابراین پدر و مادر او به خورده اند. 🔺از این روایت معلوم می‌شود اگر پدر و مادر هر دو بخورند بهتر است زیرا فرموده است هردو به خورده اند. 👈در روایت دیگر آمده است: «السَّفَرْجَلُ يُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ يَجُمُ‌ الْفُؤَاد» یعنی «به صورت را زیبا می‌کند و قلب را تقویت می کند.» 📚 المحاسن،ج2،ص549 🔺ظاهر روایت این است که خورنده صورتش زیبا و قلبش قوی می‌شود ولی اگر مراد فرزند باشد، صورت فرزند را زیبا و قلبش را تقویت می‌کند. اگر هم صورت زیبا نیست، بهتر می‌شود. زیبایی نسبی است مثلا افراد سیاه پوست هم زیبا و غیر زیبا هم دارند. 🆔 @Islamic_cooking