eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
۱. تبارشناسی و دورنمای هرمنوتیک- عبداللهی.mp3
33.58M
1️⃣ تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۲. هرمنوتیک رمانتیک- مرتضوی شاهردودی.mp3
32.47M
2️⃣ هرمنوتیک رمانتیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمود مرتضوی شاهرودی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۳. هرمنوتیک کلاسیک- الهی‌راد.mp3
27.57M
3️⃣ هرمنوتیک کلاسیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر صفدر الهی‌راد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۴. هرمنوتیک فلسفی گادامر- ابوالقاسم‌زاده.mp3
36.18M
4️⃣ معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر 👤 حجت‌الاسلام دکتر مجید ابوالقاسم‌زاد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۵. نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر- محمدی.mp3
44.32M
5️⃣ نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر 👤 حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۶. هرمنوتیک و کاربست آن در علوم- عبدی.mp3
23.71M
6️⃣ هرمنوتیک و کاربست‌های آن در علوم 👤 دکتر حسن عبدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۷. مسئله‌یابی هرمنوتیک برای اصول فقه- عرب‌صالحی.mp3
20.75M
7️⃣ مسئله‌یابی هرمنوتیک برای دانش اصول 👤 حجت‌الاسلام دکتر محمد عرب‌صالحی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۸. مقایسه هرمنوتیک و دانش اصول- فیاضی.mp3
18.04M
8️⃣ مقایسه هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک با دانش اصول 👤 دکتر مسعود فیاضی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام.mp3
26.19M
🔰 فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام 👤 حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .
📙فلسفه یونان و خداشناسی ادیان ابراهیمی 🔹بی‌شک فلسفه یونان به جهت تأثیری که در دیگر مکاتب بشری داشته است، دارای اهمیت ویژه‌ای است. 🔹در یونان باستان علاوه بر محوریت انسان بر خودبسندگی عقل تأکید ویژه‌ای شد. همچنین تمام واقعیات از جمله وجود خدا زمانی مورد پذیرش خواهند بود که مبرهن بشوند. خداوند بیش از آنکه فعال معرفی شود فکور است. شناخت خداوند عمومی نبوده و مخصوص طبقات خاصی است. 🔹از حیث روش هم منطق ارسطویی به عنوان یک دستگاه مدون فکری که قابلیت تحلیل تمام واقعیات را از راه جنس و فصل دارد مورد پذیرش واقع شد و ازاین‌رو برای هر ادعایی باید برهانی ارائه می‌شد که با میزان منطق ارسطو هماهنگ باشد. 🔹آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده نوع مواجهه الهیات عقلانی ادیان ابراهیمی با فلسفه یونان است. آیا سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام به نحو یکسانی با میراث فلسفی یونان برخورد و استفاده نمودند یا اینکه استفاده برخی از آن‏ها از فلسفه صرفاً ابزاری بوده است؟ 🔹نتایج بررسی نشان می‌دهد در دین اسلام اگرچه برخی آموزه‌های فلسفی ریشه یونانی دارد اما این دین دارای بن‌مایه‌های عقلانی است که می‌توان تفکر منطقی و استدلالی را اصیل برشمرد. هم چنین یهودیت به واسطه اعتقاد به برتر بودن نژادی، عملا در مواجهه با همه تفکرات وارداتی از جمله فلسفه مقاومت نموده و کمتر تاثیر پذیرفته است. در مقابل الهیات مسیحی در طول تاریخ بیشترین تاثیر را از فلسفه یونان پذیرفته و می‌توان ادعا نمود که چیزی به عنوان فلسفه مسیحی اصلا وجود ندارد. 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
🔰 فیزیک جدید و نقش خدا در جهان 🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین: ➖ دکتر حمیدرضا شاکرین ➖ دکتر مهدی افتخار ➖ دکتر علیرضا قائمی‌نیا ✍️ دبیر علمی: قاسم بابایی ⏰ شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
💠 عقل و ایمان ✂️ 🔸از جملهٔ شبهاتی که در برخی آثار کلامی غربی‌ها نیز آمده این است که دین و ایمان با برهان و استدلال پیوند مستقیم ندارد، زیرا بسیاری از کسانی که به گمان خود از شناخت علمی و برهانی نسبت به مبادی دینی برخوردار هستند، فاقد ایمان دینی بوده و رفتار مشرکانه و الحادی دارند؛ چنان که بسیاری از مؤمنان نیز نسبت به آنچه به آن ایمان دارند، توان اقامه برهان و استدلال را ندارند. 🔹پاسخ گفتار فوق، از تمایز میان عقل نظری و عقل عملی در مورد علم و ایمان آشکار می‌شود. چون علم و ایمان دو مقوله جدای از یکدیگر هستند، علم و آگاهی به عقل نظری، و ایمان به عقل عملی انسان مربوط است. 🔸با توجه به تفکیک فوق کسانی که از شناخت شهودی و حضوری نسبت به حقایق آفرینش محروم هستند، جز از طریق عقل، راهی برای تشخیص صحت و سقم اصول و بنیادهای دینی افراد وجود ندارد؛ زیرا ایمان گرایشی نفسانی است و این گرایش در صورتی صحیح است که به امری صحیح تعلق گرفته باشد و به دلیل قدرتی که عقل در شناخت و آگاهی نسبت به قضایا و گزاره‌های دینی دارد و در نتیجه به دلیل تأثیری که علم در تقویم و پالایش ایمان صحیح و سالم دارد بین علم و ایمانِ صحیح ، تلازم وجودی بوده؛ ولی ملازمه عدمی نیست. 🔹بر همین اساس در بسیاری از متون دینی ایمان و عبودیت افراد در گرو آگاهی و علم آنها قرار داده شده است: «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» (فاطر /28) ؛ به درستی که از بندگان خدا فقط عالمان هستند که از خداوند سبحان خشیّت دارند. 🔸تلازم وجودی علم و ایمان ، بدین معناست که مراتب عالیه ایمان، هرگز بدون مراتب عالی علم تحصیل نمی‌شود، از این جهت، در تعقیب ایمان سالم از تحصیل دانش و علم گریزی نیست و برای دفع این حقیقت ، هرگز نمی‌توان به ایمان انبوه جاهلان یا فسق فراوان عالمان استشهاد ورزید؛ زیرا موارد انفکاک و نفی پیوند سلبی علم و ایمان ، سلب تلازم وجودی بین آن دو را نتیجه نمی‌دهد. 🔹غفلت از تلازم وجودی علم و ایمان موجب می‌شود که راه برهان و دانش حصولی برای اثبات مبادی دینی ناتمام یا آنکه فصلی زائد شمرده شود. وقتی که عقل از موضع داوری نسبت به مبدا و معاد بازمانده و گزاره‌های متافیزیکی مهمل و بی‌معنا خوانده شوند، علم نمی‌تواند بر صلاح دین و فساد آن داوری کرده و ایمان صالح و سالم را از ایمان فاسد و تباه جدا سازد؛ در این حال فرقی بین ایمان به طاغوت و ایمان به خداوند باقی نمی‌ماند. 🔸در نتیجه ایمان بی‌فروغ و کور در انتخاب بین الهه‌ها و خداوندگاران متفرق، سرگردان و حیران باقی می‌ماند و این جدی‌ترین آسیبی است که ایمان، با از دست دادن پایگاه و سنگر عقلی خود می‌بیند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕منبع: آیت‌الله جوادی آملی، تبیین براهین اثبات خدا (سلسله بحث‌های فلسفه دین)، فصل دوم: علم و ایمان، صفحه ۱۱۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|