✅ پنجمین نشست ماهیانه "روانشناسی اسلامی"
♨️ جریان شناسی دگرباشی جنسی و تهدیدهای آن برای نظام خانواده
✅ فرصتی برای هماندیشی اساتید و دانشجویان پیرامون مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی
👤 جناب آقای محسن عزیزیابرقوئی:
دکترای روانشناسی تربیتی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اشکذر یزد
📟 ۲ ساعت وبینار #رایگان
📆 سه شنبه ۶ تیر ماه
⏰ ساعت ۱۷:۳۰
⁉️ همراه با پرسش و پاسخ
سرفصل ها:
_ آیا همجنسگرایی طبیعی است؟
_ نقش جریانات سیاسی و فرهنگی در ترویج دگرباشی جنسی چیست؟
❌ لینک ثبت نام:
🌐https://b2n.ir/u32043
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
قابل توجّه پژوهشگران: زنان امریکایی بیش از دو برابر مردان امریکایی آغازگر فرایند طلاق هستند
سانتراک (۲۰۰۳) مینويسد: 《... زن ها دو برابر مردها احتمال دارد شروع کننده طلاق باشند (مرکز ملّی آمار سلامتی امریکا، ۱۹۸۹)》(زمینه روانشناسی، ترجمه فیروزبخت، ۱۳۸۵، ج ۲، ص ۳۹۴).
در آمارهای تازهتر آمده که حدود ۷۰ درصد شروع فرایند طلاق در امریکا از طرف زنان است.
در تبیین چرایی این وضعیت، به چند مورد اشاره شده است (منبع):
۱. زنان، نسبت به مردان، بیشتر احساس میکنند که پس از ازدواج عقب ماندهاند: با توجّه به اینکه در بیشتر کشورها مسئولیت اصلی مدیریت داخلی خانواده بر عهده خانمها است، و بسیاری زنان در امریکا شاغل هم هستند، این فشار مضاعفی به ایشان وارد میکند و حسّی از جاماندگی را در ایشان ایجاد یا تقویت میکند.
۲. زنان، بار عاطفی بیشتری را به دوش میکشند: البته برخی نويسندگان غربی، این عامل را نتیجه شرایط اجتماعی میدانند که به مردان آموزش ابراز احساسات را نمیدهد.
۳. استقلال و خودکفایی مالی برخی زنان: با توجّه به آمارهای بالای بدرفتاری علیه زنان در غرب، زنانی که خود میتوانند از عهده زندگی و مخارج آن بر آیند، مدارا با بدرفتاری را کنار میگذرانند.
چند برداشت:
۱. بر خلاف ادّعاهای غرب، آزادی ها نتوانسته بدرفتاری با زنان را کاهش دهد.
۲. بیشتر فقرای امریکایی را جامعه زنان تشکیل میدهند (کرینگ و همکاران، ۲۰۱۵، ترجمه شمسی پور و صباغی پور، ۱۳۹۸، ج ۱، ص ۲۰۵) و این از قضا یکی از عوامل مرتبط با دو برابر بودن میزان افسردگی زنان در کشورهای صنعتی است (همان).
۳. مطمئنا تفاوتهای جنسیتی در این زمینه سهم دارند. زنان، به طور کلّی، عواطف مثبت و منفی بیشتر و قوی تری را تجربه میکنند و این ممکن است بر تصمیمات آنها بر ادامه ازدواج یا قطع آن تأثیرگذار باشد. ادّعاهای غرب درباره ردّ هرگونه منشأ طبیعی برای تفاوتهای جنسیتی پوشالی از آب در آمده اند.
۴. معانی و نگرش هایی که جامعه و فرهنگ درباره پیشرفت و رشد و کمال و ... به زنان و مردان منتقل میکند بسیار حائز اهمّیت هستند. در جوامعی که معنای برابری جنسیتی تشابه کامل نقش ها و مسئولیتهای زن و مرد باشد، طبیعی است که یک زن، با چند فرزند، خود را از شوهرش عقبتر ببیند. در حالیکه میتوان برای ارزشگذاری فعالیتهای افراد (از قبیل جا انداختن ارزش فرزندآوری و فرزندپروی به جای صرفا جا انداختن پیشرفت شغلی و ... به عنوان ارزش) معیارهای واقعی تر و متفاوت تری نیز ارائه کرد.
پانوشت: چند سال قبل خاطرم هست که در کتاب خانوادهدرمانی گولدنبرگ و گولدنبرگ پژوهشهایی در غرب را ذکر کرده بود که نشان میداد زنان در نقشهای همسری و مادری و مردان در نقش نان آوری خانواده رضایتمندی بالاتری را گزارش میکنند. نویسندگان کتاب امّا در اقدامی عجیب، این نتایج را اینگونه تفسیر کردند که این احتمالا به خاطر ارزشگذاری جامعه برای این نقشهای سنّتی است! خیلی جالب است، نیست؟ امروزه، پس از سالها کوشش در جهت تغییر در نقشهای زن و مرد، چه بر سر سلامت روانی، رضایت از زندگی، شادکامی، تداوم ازدواج و ... آوردند؟ آیا پس از قریب یک قرن تغییر در نگرش جامعه با اصطلاحات دهان پُرکنی همچون برابری جنسیتی، اوضاع بهتر شد یا به زنان فشارهای بیشتری تحمیل شد؟ فقر زنان کمتر شد یا بیشتر؟ ارزش و جایگاه انسانی زنان در غرب بهتر شد یا بدتر؟ افسردگی شان بیشتر شد یا کمتر؟ دل نگرانی هایشان چطور؟ ارزشگذاری جامعه قطعا عامل مهمی است، و صد البته زمانی که با واقعیتها همخوان باشد، اثر حقیقی هم دارد. نان آوری مردان و مدیریت داخلی خانه و مادری زنان، نقشهایی هستند که متناسب با حالات و روحیات ایشان هستند و جامعه باید به این نقشها احترام بگذارد.
نمیتوان با ادّعاهای دهان پُرکن، واقعیتها را کتمان کرد. عدالت جنسیتی با برابری جنسیتی یکی نیست.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: ألعِفافُ زينَةُ الْفَقْرِ وَالشُّكْرُ زينَةُ الْغِنى وَالصَّبْرُ زينَةُ البَلاءِ وَالتَّواضُعُ زينَةُ الْحَسَبِ وَالفَصاحَةُ زينَةُ الْكَلامِ وَالْحِفظُ زينَةُ الرِّوايَةِ وَخَفْضُ الْجِناحِ زينَةُ الْعِلْمِ وَحُسْنُ الْأدَبِ زينَةُ العَقْلِ وَبَسْطُ الْوَجْهِ زينَةُ الكَرَمِ وَتَركُ الْمَنِّ زينَةُ الْمَعْرُوفِ وَالخُشُوعِ زينَةُ الصَلّوةِ وَالتَّنَفُّلُ زينَةُ القَناعَةِ وَتَرْكُ ما يُعنى زينَةُ الْوَرَعِ [الفصول المهمه ۲۷۴/۲۷۵].
امام جواد عليه السلام فرمود: زينت فقر پاكدامنى است؛ زينت غنى (بى نيازى) شكر است؛ زينت بلا و سختى صبر است؛ زينت سخن فصاحت است؛ زينت روايت حفظ (از برداشتن) است؛ زينت علم تواضع است؛ زينت عقل، ادب است؛ زينت بزرگواری خوشرويى است؛ زينت نيكوكارى منّت نگذاشتن است؛ زينت نماز خشوع (توجه قلبى) است؛ زينت قناعت انفاق بيش از وظيفه است؛ زينت ورع ترك خواسته هاست.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مثل چمران بمیرید
شهید چمران شجاع بود، سرسخت بود. در عین لطافت و رقت و نازکمزاجی شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ یک سرباز سختکوش بود. من خودم میدیدم شلیک آر. پی. جی را که نیروهای ما بلد نبودند، به آنها تعلیم میداد... یعنی در میدان عملیات و در میدان عمل یک مرد عملی به طور کامل. حالا ببینید دانشمند فیزیک پلاسماىِ در درجه عالی، در کنار شخصیت یک گروهبانِ تعلیم دهنده عملیات نظامی، آن هم با آن احساسات رقیق، آن هم با آن ایمان قوی و با آن سرسختی، چه ترکیبی میشود.
✅ دانشمند بسیجی این است؛ استاد بسیجی یک چنین نمونه ای است. این نمونه ی کاملش است که ما از نزدیک مشاهده کردیم. در وجود یک چنین آدمی، دیگر تضاد بین سنت و مدرنیته حرف مفت است؛ تضاد بین ایمان و علم خنده آور است. این تضادهای قلابی و تضادهای دروغین - که به عنوان نظریه مطرح میشود و عده ای برای اینکه امتداد عملی آن برایشان مهم است دنبال میکنند - اینها دیگر در وجود یک همچنین آدمی بی معنا است. هم علم هست، هم ایمان؛ هم سنت هست، هم تجدد؛ هم نظر هست، هم عمل؛ هم عشق هست، هم عقل. اینکه گفتند:
با عقل آب عشق به یک جو نمیرود
بیچاره من که ساخته از آب و آتشم
نه، او آب و آتش را با هم داشت. آن عقل معنوىِ ایمانی، با عشق هیچ منافاتی ندارد؛ بلکه خود پشتیبان آن عشق مقدس و پاکیزه است.
بیانات رهبری در دیدار اعضای بسیج هیأت علمی دانشگاه ها (۲ تیر ۱۳۸۹)
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
انتظار مردم از جامعه هنرمندان، ترویج اخلاق است نه شکستن قبح نابهنجاری ها
سکانس های بسیار تاثیرگذاری از فیلم های سینمایی و سریال های تولید داخل به خاطر داریم که تأثیرات خوبی بر مخاطب بر جای گذاشته اند. بی تردید، هنرمندان در هر جامعه ای، بر نگرش های مردم آن جامعه تأثیرگذار هستند.
شنیده شده که نظارت بر شبکه نمایش خانگی به طور رسمی به صدا و سیما واگذار شده است (منبع). با وجود انتقاداتی که به صدا و سیما وارد است، اما این، در مجموع، یک خبر امیدبخش است. نظارت صدا و سیما قطعا متفاوت از ناظران قبلی است.
همین چند روز پیش بود که یک فیلم سینمایی و بخشی از یکی از سریال های تولید نمایش خانگی را در اتوبوس میدیدم. سوای اینکه محتوای درخور ارائه ای در آنها وجود نداشت، انسان از دیدن برخی از این صحنه ها بسیار شرمگین و برای برخی دیگر بسیار متأسف می شد. لابد شما هم با برخی از آنها مواجه شده اید.
آیا سرگرمی مردم (آنطور که تعدادی از هنرمندان استوری کرده اند که با این تصمیم جدید سرگرمی های مردم پایان یافت) مشاهده ابتذال است؟
آیا شایسته و انسانی است که هزینه های آنچنانی صرف شود تا بعضا محتوای نامناسبی به مردم برسد؟
برای شکستن زشتی بسیاری از رفتارها، یکی از شیوه های رایج، انجام آن رفتار توسط یک فرد دارای اعتبار نزد مخاطب و تکرار آن است. این، البته سابقه دارد. در مستند ایکسونامی هم اشاره شده که برای شکستن زشتی کشیدن سیگار، به یکباره صحنه ای به نمایش در می آید که بازیگران زن به صورت هماهنگ و جذاب، شروع به کشیدن سیگار می کنند.
✅ انتظار مردم از جامعه هنرمندان، که در بینشان افراد بسیار فرهیخته ای نیز حضور دارند، تولید محتوایی است که به درد دین و دنیای مردم بخورد، نه اینکه با هر وسیله ای صرفا آنها را بخنداند. هنرمندان ما احتمالا بهتر از هر کس می دانند که می شود با محتواهای اخلاقی و پسندیده نیز لبخند را بر لب مخاطب نشاند. ضمن اینکه مخاطب صرفا نیاز به خندیدن ندارد و سرگرمی میتواند آموزنده هم باشد.
کاش هنرمندان ما قدر جایگاه خود را بدانند و از این فرصت برای فرهنگ سازی در راستای ترویج اخلاق و سبک زندگی درست استفاده کنند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سنّت حسنه شماره ۸
شاد کردن کودکان در روز غدیر با روشهای ساده، میتواند در ایجاد یا تقویت پیوند محبّتی با امیرالمؤمنین علیه السلام اثرگذار باشد.
اگر دوست دارید سهیم شوید...
ان شاءالله گزارشی تصویری از فعالیتها را، پس از عید، در کانال قرار خواهیم داد.
#سنّت_حسنه
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
1_1988841730.pdf
454.3K
✅ نهج البلاغه خوانی ۱۱۰ روزه با تنها روزی ۱۰ دقیقه صرف زمان
سنّت حسنه شماره ۹
راستش را بخواهید برای ما #شیعیان_امیرالمؤمنین_امام_علی_علیه_السلام ناپسند است که جرج جرداق مسیحی ۲۰۰ بار #نهج_البلاغه خوانده باشد و برخی از ما هنوز یک بار هم آن را مطالعه نکرده باشیم!
برنامه ۱۱۰ روزه مطالعه نهج البلاغه را که در هر روز شاید بین ۵ تا ۱۵ دقیقه از شما وقت بگیرد، دریافت کنید.
👈 در صورت تمایل این برنامه را در کانال ها و گروهها و مراکز فرهنگی و بین افراد دیگر هم ارسال کنید و در این کار خیر سهیم شوید.
#سنّت_حسنه
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توزیع حدود ۱۰۰۰ بادکنک به همراه شکلات در تعدادی از پارکهای شهر یزد
فیلم مربوط به عید غدیر سال گذشته است.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
41.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚀 رونمایی از دومین کار تولیدی
گروه سرود «بچههای انقلاب»
شهرستان ابرکوه
🤩 به مناسبت هفته خانواده
🥇 اولین اثر با موضوع فرزندآوری در حوزه کودکونوجوان با عنوان «خوشقدم»
💯 پایان حدود ۹ ماه تلاش بیوقفه
🎼 شاعر و آهنگساز: سیدصادق آتشی
🎬 کارگردان: مهدی حافظیه
🎞 مدیرتولید: رقیه عادل
🔶 استان یزد؛ شهرستان ابرکوه
🔸 نماهنگ باکیفیت را از طریق لینک آپارات مشاهده کنید 👇
https://aparat.com/v/4x1SG
#ره_آورد_پویایی
#بچه_های_انقلاب
#عروجی_ها
#جمعیت
#فرزندآوری
......... ..... ...... ......... . .....
🔸 @enghelab_sorod
🔹 @oroojiha
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
معرّفی چند کانال مفید برای معلّمین و اساتید گرانقدر
با سلام و احترام
در این ارسال، چند کانال مفید و مؤثر را، برای معلّمین و اساتید گرامی، خدمتتان معرّفی میکنم. در صورت نیاز استفاده بفرمائید.
کانال بنیاد شهید مطهری (رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/motahari_ir
کانال دانش افزایی حرفهای معلّمی (دکتر محمّد نیرو)
https://eitaa.com/amozeshpazhohi
کانال امید فردا جهت توانمندسازی دانش آموزان جهت یادگیری (زوج معلّم: آقای فلّاح و خانم خواجه پور)
https://eitaa.com/omiidfardaa
کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری
https://eitaa.com/iranianld
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
رابطه ضعف شخصیتی با برخی رذایل اخلاقی
این چند جمله از شهید مطهری (ره) را با دقت بخوانیم و قدری دربارهاش تامّل کنیم. شاید به دردمان بخورد...👇
قدرت آن است كه انسان به كمك دیگران بشتابد. یك روح مقتدر آن است كه به فرزندان خود می گوید: كونا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلومِ عَوْناً [۱]. علی علیه السلام خطاب به دو فرزند عزیزش امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) می فرماید: فرزندان من! همیشه قدرت و نیروی شما به كمك مظلوم و به ستیزه با ظالم بشتابد. این كار [ناشی از] قدرت است. اتفاقاً كینه توزی ها، حسادتها، بدخواهی ها و همین چیزهایی كه آقای نیچه پیشنهاد می كند، همگی ناشی از ضعف است. آدمی كه دلش می خواهد دائماً از همه مردم انتقام بگیرد و بدِ همه مردم را می خواهد و آن كسی كه سادیسم دارد و همیشه می خواهد آزارش به دیگران برسد، كارهایش از قدرت نیست- آن طور كه آقای نیچه گفته- بلكه ناشی از ضعف است. انسان هرچه مقتدرتر باشد، حسد و كینه اش كمتر است.
جمله ای از امام حسین علیه السلام برای شما نقل می كنم: اَلْقُدْرَةُ تُذْهِبُ الْحَفیظَةَ [۲].
جمله خیلی عجیبی است و بر ملاحظات روانی بسیار دقیقی بنا شده است.
می فرماید: قدرت كینه را از بین می برد؛ یعنی وقتی انسان در خودش احساس قدرت كند، نسبت به دیگران كینه ندارد. در نقطه مقابل، آدمِ ضعیف است كه همیشه كینه دیگران را در دل دارد؛ آدم ضعیف است كه همیشه نسبت به دیگران حسادت می ورزد.
جمله دیگری از امیرالمؤمنین علیه السلام در باب غیبت نقل می كنم. از علی علیه السلام می پرسند: چه كسانی غیبت می كنند و همیشه دلشان می خواهد پشت سر مردم حرف بزنند و بدگویی كنند و از بدگویی دیگران لذت می برند؟ علی علیه السلام می فرماید:
ضعیفها، عاجزها، ناتوانها: اَلْغیبَةُ جُهْدُ الْعاجِزِ [۳] غیبت منتهای كوشش یك آدم ناتوان است. یك انسان قوی و مقتدر و آن كسی كه در روح خود احساس قدرت می كند، عار و ننگش می آید كه غیبت كند و غیبت را كار دنی ها و ضعفا و كاری پست می داند. یك انسان قوی حاضر نیست پشت سر مردم غیبت كند و یا غیبت دیگران را بشنود.
علی علیه السلام غیبت را مستند به ضعف میكند و می گوید: انسان قوی و مقتدر و یك روح مقتدر هرگز غیبت نمی كند.
[۱] . نهج البلاغه، نامه ۴۷
[۲] . بلاغة الحسین، ص ۸۹
[۳] . نهج البلاغه، حكمت ۴۶۱
مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۲۳، ص: ۲۷۷_۲۷۸
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نکته ای جالب توجّه، پیرامون موضوع معنویت و احیانا سلامت معنوی، از پیام رهبر انقلاب به حجّاج بیت الله الحرام
✅ معنویّت به معنی ارتقاء اخلاق دینی است. افسونِ اخلاق منهای دین که مدّتها از سوی منابع فکری غربی ترویج می شد، سرانجامش همین سقوط بی مهار اخلاقی در غرب است که همه در دنیا شاهد آنند (بیانات رهبر معظم انقلاب در چهارم تیرماه سال هزار و چهارصد و دو).
پانوشت: به نظر می رسد پژوهشگران حیطه سلامت معنوی و معنویت، این نکته را باید مورد توجّه قرار بدهند. معنویت های سکولار و بریده از دین، فرجام خوشی نخواهند داشت.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231