💎به اطلاع اساتید و پژوهشگران محترم می رساند کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی(http://icih.ir) که در پاییز ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد فرصت بسیار مغتنمی است که پژوهشگران آثار پژوهشی خود را در معرض ارزیابی قرار دهند، لذا پژوهشگران مقالات خود در محورهای کنگره را نهایتا تا پایان مردادماه به ایمیل انجمن روانشناسی اسلامی به عنوان متولی کمیسیون روانشناسی اسلامی کنگره ( به آدرس info@islamicpa.com) )جهت به جریان انداختن در روند ارزیابی ارسال نمایند.
✅محورهای کنگره در شاخه «روانشناسی اسلامی»:
1: محور اول) ماهیت، چیستی و چشم انداز روانشناسی اسلامی:
•ضرورت روانشناسی اسلامی
•اهداف روانشناسی اسلامی
•موضوع روانشناسی اسلامی
•تفاوتها و مشابهتهای روانشناسی اسلامی با روانشناسی معاصر
•وضعیت موجود و مطلوب روانشناسی اسلامی
2: محور دوم) مبانی پارادایمی روانشناسی اسلامی و نحوه تأثیر آن بر نظریه روانشناسی:
•مبانی هستی شناختی
•مبانی انسان شناختی
•مبانی معرفت شناختی
•مبانی ارزش شناختی
3: محور سوم) روش شناسی و روانسنجی در روانشناسی اسلامی:
•ارزیابی روش های متداول در روانشناسی معاصر
•جایگاه و قلمرو روش تجربی در روانشناسی اسلامی
•آزمونها در روانشناسی اسلامی (مبانی، فرایند ساخت، حوزه کاربرد، و معرفی مقیاسهای موجود)
•تدوین چارچوبهای نظری و کاربرد در روانشناسی اسلامی
4: محور چهارم) نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی:
•خانواده
•شخصیت
•سبک زندگی
•انگیزش و هیجان
•یادگیری
•رشد
•روانشناسی اجتماعی
•مشاوره و درمان
5: محور پنجم) کاربردهای روانشناسی اسلامی:
•مدیریت شهری
•آموزش و پرورش
•نیروهای نظامی و انتظامی
•خانواده
•بهداشت و درمان
•رسانه
6:محور ششم) فراتحلیل در باب مطالعات مرتبط با روانشناسی اسلامی (گذشته، دوره معاصر):
•در ایران
•در سایر کشورها
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
تمدید شد...
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، با توجه به تماسهای متعدد با دبیرخانهی پنجمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و موافقت دبیر علمی کنگره، تاریخ ثبتنام و ارسال مقاله تا ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۸ تمدید شد. لازم به ذکر است که این تاریخ به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
با توجه به قوانین کنگره، کمیسیونهای تخصصی فقط مقالاتی را داوری خواهند کرد که فایل word آن در سایت دبیرخانه آنلاین کنگره به آدرس www.register97.icih.ir ثبت و کد به آن اختصاص داده شده باشد.
پنجمین کنگرهی بینالمللی علوم انسانی اسلامی، آبان ماه ۱۳۹۸ در تهران و قم با کمیسیونهای «فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی»، «مدیریت تحول علوم انسانی»، «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، «اقتصاد اسلامی»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «جامعهشناسی اسلامی»، «ارتباطات و رسانه اسلامی»، «روانشناسی اسلامی»، «علوم سیاسی اسلامی»، «فقه و حقوق اسلامی»، «مدیریت اسلامی» و «هنر و معماری اسلامی» برگزار خواهد شد.
در صورت بروز مشکل در هنگام ثبتنام یا ارسال مقاله، میتوانید با ایمیل کنگره مکاتبه نمایید یا در روزهای غیرتعطیل از ساعت ۸ تا ۱۶ با دبیرخانه علمی کنگره در قم (۳۲۹۱۲۹۱۰ ـ ۰۲۵) تماس بگیرید.
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
💎سبک رفتاری امام محمد باقر (ع)
وَ قَالَ لَهُ نَصْرَانِيٌّ أَنْتَ بَقَرٌ قَالَ لاَ أَنَا بَاقِرٌ قَالَ أَنْتَ اِبْنُ اَلطَّبَّاخَةِ قَالَ ذَاكَ حِرْفَتُهَا قَالَ أَنْتَ اِبْنُ اَلسَّوْدَاءِ اَلزِّنْجِيَّةِ اَلْبَذِيَّةِ قَالَ إِنْ كُنْتَ صَدَقْتَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهَا وَ إِنْ كُنْتَ كَذَبْتَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ قَالَ فَأَسْلَمَ اَلنَّصْرَانِيُّ .
✅امام باقر، محمد بن علی بن الحسین علیه السلام، لقبش «باقر» است. باقر یعنی شکافنده. به آن حضرت «باقر العلوم» می گفتند، یعنی شکافنده دانشها.
مردی مسیحی، به صورت سخریه و استهزاء، کلمه «باقر» را تصحیف کرد به کلمه «بقر» یعنی گاو، به آن حضرت گفت: «انت بقر» یعنی تو گاوی.
امام بدون آنکه از خود ناراحتی نشان بدهد و اظهار عصبانیت کند، با کمال سادگی گفت: «نه، من بقر نیستم، من باقرم.»
مسیحی: تو پسر زنی هستی که آشپز بود.
- شغلش این بود، عار و ننگی محسوب نمی شود.
- مادرت سیاه و بی شرم و بد زبان بود.
- اگر این نسبتها که به مادرم می دهی راست است خداوند او را بیامرزد و از گناهش بگذرد، و اگر دروغ است از گناه تو بگذرد که دروغ و افترا بستی.
مشاهده اینهمه حلم از مردی که قادر بود همه گونه موجبات آزار یک مرد خارج از دین اسلام را فراهم آورد، کافی بود که انقلابی در روحیه مرد مسیحی ایجاد نماید و او را به سوی اسلام بکشاند.
شهادت امام محمد باقر(ع) تسلیت باد...
نشانی روایت : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد ۴۶،صفحه ۲۸۹، نقل از جامع الاحادیث
روایت برگرفته از مجموعه آثار استاد شهید مطهری(ره)، به نقل از سایت حوزه
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🖊اثربخشی برنامه انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی دانش آموزان
✅پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر باورهای انگیزشی (باورهای خودکارامدی، باورهای کنترل در یادگیری و اضطراب آزمون ) و راهبردهای یادگیری(راهبردهای شناختی و فراشناختی؛ شامل تفکر انتقادی ، خود نظم بخشی فراشناختی ،مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک طلبی از همسالان) ، در دانش آموزان پسر ششم ابتدایی، انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهش نیمه آزمایشی است و طرح آن پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه می باشد.جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانش اموزان پسر پایه ششم ناحیه دو یزد در سال تحصیلی 97-98 ، تشکیل دادند. برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد؛ بدین صورت که نمونه از 60 نفر از دانش اموزان ششم یکی از مدارس ابتدایی که همکاری لازم را با پژوهشگر داشتند ، انتخاب و پس از گمارش تصادفی، نمونه ها در دو گروه 30 نفره جایگزین شدند. کلیه ازمودنی های دو گروه به گویه های پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) قبل و بعد از مداخله روی گروه ازمایش، پاسخ دادند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.
تحلیل داده ها با استفاده از ازمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین گروه های ازمایش و گواه از لحاظ پس ازمون راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی با کنترل پیش آزمون، در سطح پنج صدم، تفاوت معنی داری وجود دارد.
منبع: پایان نامه خانم هانیه خواجه پور، کارشناس ارشد روانشناسی اسلامی_مثبت گرا، دانشگاه آزاد یزد
👈واژگان کلیدی: انگیزش تحصیلی، رویکرد اسلامی، راهبردهای یادگیری، باورهای انگیزشی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
💢سرفصل های آموزشی دومین مدرسه فصلی روانشناسی اسلامی(پروتکل های درمانی و مداخلات روان شناختی با رویکرد دینی ) 💢
☑الگوی زوج درمانی اسلامی
☑مداخلات خانواده درمانگری سیستمی معنوی:
➖پروتکل مهر- قدرت
➖پروتکل انعطاف- نفوذ ناپذیری
➖پروتکل رها- آشکار سازی
☑پروتکل درمانی ارتباط بر مبنای سهم گذاری
☑پروتکل مشاوره غم و اندوه با رویکرد معنوی
☑مداخله درمان شناختی- رفتاری مذهبی افسردگی
☑ الگوی تربیت جنسی خانواده محور
مبتنی بر رشد
☑ پروتکل درمانی cbt مذهبی برای مراجعان افسرده
#دومین_مدرسه_فصلی_روانشناسی_اسلامی
💢آغاز ثبت نام اینترنتی دومین مدرسه فصلی روانشناسی اسلامی
(پروتکل های درمانی و مداخلات روان شناختی با رویکرد دینی ) 💢
✔بازه ثبت نام: ۱۶ الی ۲۲ شهریور ۹۸
لینک ثبت نام:
bit.ly/2k5N53E
اساتید ارجمندی که حضورشان در دومین مدرسه روانشناسی اسلامی به عنوان مدرس تاکنون قطعی شده است :
▪جناب آقای دکتر آذربایجانی// دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▪خانم دکتر معصومه اسماعیلی // دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
▪جناب آقای دکتر سید محسن اصغری نکاح// عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
▪جناب آقای دکتر پسندیده// دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث
▪جناب آقای دکتر سالاری فر// استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و قم
▪جناب آقای دکتر جانبزرگی// استادتمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▪خانم دکتر زینب دلیا // دکترای روانشناسی
▪خانم دکتر محبوبه داستانی// استادیار دانشگاه شهاب قم
▪جناب آقای دکتر مرعشی// عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران
#مرکز_جامع_مشاوره_آستان_قدس_رضوی
#مدرسه_روانشناسی_اسلامی
#پروتکل_های_درمانی_و_مداخلات_روانشناختی
▪زمان برگزاری کلاس های دومین مدرسه فصلی روانشناسی اسلامی(پروتکل های درمانی و مداخلات روانشناختی) ▪
♣♣♣
سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶ الی ۱۹
چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۸ صبح الی ۱۹ عصر
۵شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۸ صبح الی ۱۹ عصر
جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۸ صبح الی ۱۹عصر
#دومین_مدرسه_فصلی_روانشناسی_اسلامی
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
♠️طرح #با_کاروان (ویژه محرم. روزعاشورا)
🔳 موضوع: #شور_حسینی ؛ #شعور_حسینی
🔴 هر مکتبی تا پایش #سینه_زن نباشد حفظ نمیشود!
🔘 روضه سیدالشهدا برای حفظ مکتب سیدالشهد است. آن کسانی که می گویند روضه سیدالشهدا را نخوانید، اصلاً نمی فهمند مکتب سیدالشهدا چه بوده و نمی دانند یعنی چه، نمی دانند این گریه ها و این روضه ها حفظ کرده این مکتب را.
🔘 الان هزار و چهار صد سال است که با این منبرها با این روضه ها و با این مصیبت ها و با این سینه زنی ها ما را حفظ کرده اند، تا حالا آورده اند اسلام را. این عده از جوانهایی که اینطور نیست که سوء نیت داشته باشند، خیال می کنند ما حالا باید حرف روز بزنیم. حرف سیدالشهدا حرف روز است، همیشه حرف روز است، اصلاً حرف روز را سیدالشهدا آورده است دست ماها داده و سیدالشهدا را این گریه ها حفظ کرده است مکتبش را، این مصیبت ها و داد و قال حفظ کرده این سینه زنی ها و این دستجات و عرض می کنم اینها حفظ کرده.
🔘 اگر فقط #مقدسی بود و توی اطاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح می گرداند، نمانده بود چیزی. هیاهو می خواهد، هر مکتبی هیاهو می خواهد،باید پایش سینه بزنند، هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود.
🖌امام خمینی ره؛ صحیفه نور جلد ۸ صفحه ۶۹
♠️ #زمانه =جامع ترین کانال تحلیل سیاسی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
✅ eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🌷 بازنشر #مجاز است
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🔻دوره کوتاه مدت «مبانی و مهارتهای تربیت کودک» بر اساس دیدگاههای علیرضا پناهیان در تهران
🔻مدرس: حجت الاسلام دکتر علی میری
👈اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
sokhanesadid.ir
@sokhanesadid
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
*"یا حیّ یا قیّوم"*
📣 هسته پژوهشی قرآن و روانشناسی دانشگاه تهران برگزار می کند:
*《اولین همایش قرآن و روانشناسی》*
(مرور و ارزیابی تازه های پژوهش در حوزه قرآن و روانشناسی)
*دارای اعتبار علمی-پژوهشی*
🔰 *زمان برگزاری: ۱ و ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹*
🔰 *مکان: دانشگاه تهران*
🔻 *محورهای اصلی همایش:*
🔹 *روش شناسی* پژوهش های قرآنی
🔸 *انسان شناسی* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔹 *رشد و تحول* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔸 *مسائل اجتماعی* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔹 *آسیب شناسی* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔸 *سلامت* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔹*مشاوره و درمان* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔸 *تعلیم و تربیت* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔹*زوجیت و خانواده* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔸 *شخصیت* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔹 *رسانه و ارتباطات* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
🔸 *رزم و دفاع* از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
▫️ *زمان دریافت چکیده:* از نیمه مهرماه تا انتهای آذرماه ۱۳۹۸
▫️ *مهلت ارسال مقاله کامل:* اول دی ماه تا انتهای بهمن ماه ۱۳۹۸
📍 *آدرس دبیرخانه:* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، طبقه اول، کانون روانشناسی اسلامی
📞 شماره تماس:
+۹۸۹۰۳۷۶۷۵۲۳۴
🔻 *جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید.*
🌐 www.Qpsy.ir
#اطلاعیه #مدرسه_علوم_انسانی
#هسته_پژوهشی_قرآن_روانشناسی
@QuranEtratSchool
www.QuranEtratSchool.ir
Https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
کتاب شصت پرسش اعتقادی به سوالات اساسی کودکان در زمینه مسائل اعتقادی پاسخ میگوید؛ سوالاتی که نویسنده با بیانی ساده و کودکانه پاسخ داده است، بارها و بارها از سوی این نسل، در تمام دورههای زمانی مطرح شده و پیشرفتهای تکنولوژی هم تاثیری در تغییر شکل آن نداشته است. هر کودکی در دورههای مختلف سنی، این قبیل سوالات را از پدر و مادر خود میپرسد و به تعبیری، ناخواسته آنها را درگیر چگونه پاسخ دادن به این سوالات میکند. مهمترین ویژگی که در این کتاب به چشم میآید، مختصر و مفید بودن پاسخها و همچنین، سطح بندی مطالب برای مخاطبهای مختلف است.
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
68352_-211602.pdf
4.1M
📚 کتاب چکیده آثار اولین جشنواره پایان نامه ها و رساله های روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
نقل از کانال روانشناسی اسلامی_مثبت گرا در پیام رسان 《بله》
@positiveislamicpsychology
✅ایجاد تغییراتی در سرفصل های مربوط به رشته روانشناسی مثبت گرا با رویکرد اسلامی
به تازگی تغییراتی در برخی واحدهای مربوط به رشته روانشناسی مثبت گرا با رویکرد اسلامی داده شده است که به زودی اعمال می شود. واحدهایی چون اصطلاحات و رجال، منابع و مکاتب تفسیری و تاریخ و منابع حدیث همگی در یک واحد با عنوان دانش حدیث ادغام شده اند.
واحد انسان شناسی تطبیقی حذف شده است.
واحدهای آمار پیشرفته، مباحث اساسی در روانشناسی، مصاحبه و تشخیص، و آسیب شناسی روانی پیشرفته نیز به دروس افزوده شده اند.
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
*سلام علیکم*
✅*اولین همایش قرآن و روانشناسی* به لطف خدا و عنایات ائمه معصومین در دومین روز اردیبهشت ماه سال 1399 برگزار خواهد شد.
✅از کلیه روانشناسان، قران پژوهان و علاقمندان در این حوزه دعوت می کنیم تا *چکیده مقالات خود را تا آخر آذرماه از طریق سایت qpsy.ir* به دبیرخانه این همایش ارسال نمایند. علاوه بر این شما می توانید اسامی هیات رئیسه، داوران و تیم اجرایی این همایش را در این سایت مشاهده کنید.
لازم به ذکر است برگزارکننده این همایش، هسته پژوهشی قرآن و روانشناسی دانشگاه تهران بوده و دارای مجوزهای لازم از دانشگاه تهران می باشد.
منتظر چکیده های شما عزیزان هستیم.
*مهلت ارسال چکیده: انتهای آذرماه 98*
*هسته پژوهشی قرآن و روانشناسی دانشگاه تهران*
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
✳️ برنامه های کمیسیون تخصصی روانشناسی اسلامی پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
921345_-211796.pdf
354K
📝 چکیده مقالات کمیسیون تخصصی روانشناسی اسلامی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🎺🎺🎺🎺🎺🎺🎺🎺🎺🎺
*مهلت ارسال چکیده به اولین همایش قرآن و روانشناسی تا ۳۰ دی ماه تمدید شد*
Qpsy.ir
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
✅ معرفی کتاب "درمان چند بعدی معنوی(یک رویکرد خداسو برای مشاوره و روان درمانگری)"
❇️ الگوهای مشاوره و رواندرمانگری موجود اغلب مسائل مراجعان و راهحلهای خود را در چارچوب ادارکی فرد از خود و دنیای پیرامون تبیین میکنند. درمان معنوی خداسو، الگویی است که در این کتاب معرفی میشود و افزون بر دو حوزه ادارکی فوق، مبدا و معاد ادارک شده را در تبیینها فعال کرده، مسائل و راهحلهای واقعیتری را در اختیار مراجعان قرار میدهد.
📝 این اثر به قلم دکتر مسعود جان بزرگی به تازگی توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ۵۲۸ صفحه به قیمت ۵۸ هزار تومن منتشر شده است.
@positiveislamicpsychology
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند ایکسونامی
در این مستند که روایت یک بازیگر سابق فیلم های مستهجن امریکایی برای مردم ایران است، می توان مواردی از قبیل چگونگی قبح شکنی مسائل در جامعه، تاثیرات جو سیاسی روز بر تصمیمات بزرگی چون حذف همجنسگرایی از دی اس ام، داده سازی های احتمالی آلفرد کینزی و غیره را ملاحظه یا استنباط کرد
خرید و دانلود قانونی اثر:
https://dl.filmgardi.com/download/lq3l
#ایکسونامی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
انا لله و انا الیه راجعون
تا پیش از امروز 《شهید زنده》 در میانمان بودی، وامروز هم 《شهید زنده》 هستی و ان شاءالله خواهیم دید که در آینده هم《شهید زنده》 ما خواهی ماند.
شهادت آرزوی همیشگی ات بود...
دشمن غلط زیادی کرد. شهادت بزرگ شما، اثرات بزرگ خود را خواهد گذاشت...جان به فدایت که برکات وجودت در هر شرایطی نازل می شود...
شهادتت مبارک
تبریک و تسلیت به ملت بزرگ ایران و امت بزرگ اسلام و همه آزادی خواهان جهان
تاملی بر قضاوت های ما درباره ماجرای سقوط هواپیما
فرایند مصاحبه گرفتن از داوطلبین وکالت خراسانی، در مشهد مقدس، امکان نگاه جدیدی به نوع تحلیل های ما درباره حوادثی از قبیل سقوط هواپیمای مسافربری داد
برای اولین بار، قوه قضائیه، امکانی را فراهم کرده است که پذیرش وکلا با تایید سه ارزیاب(یک حقوقدان، یک روحانی حقوقدان، و یک روانشناس یا مشاور) در فرایند مصاحبه، صورت پذیرد. البته مصاحبه یک بخش ماجراست. داوطلبین قبلا آزمون کتبی داده اند و پس از مصاحبه نیز فرایند گزینش همچنان ادمه دارد.
این یک فرصت ویژه برای من بود تا هم پیرامون مسائل حقوقی اطلاعاتی از اساتید کسب کنم و هم شناختی از وکلای آینده به دست آورم
در این فرصت مغتنم، یکی از سوالاتی که از برخی داوطلبین پرسیدم این بود که اگر شما وکیل فردی شوید که با اقدام او هواپیمای مسافربری سقوط کرد، چه فرایندی را طی میکنید؟
هدف من از طرح سوال، البته، مسائل حقوقی آن نبود، بلکه ارزیابی واکنش هیجانی یا منطقی داوطلبین مدنظرم بود
اما آنچه عایدم شد، بیش از آن بود
یکی از داوطلبین بسیار هیجانی شد و گفت آخه چطور ممکنه کروز رو از مسافربری تشخیص نده؟!
خب، این پاسخ، برای من که ارزیاب بودم، واقعا پاسخی منفی قلمداد میشود، به همان نسبت که پاسخ داوطلب دیگری که با هیجانی از نوع دیگر گفت خب چاره ای نداشته!
این رد کردن هیجانی، برای من ارزیاب (در خصوص قوه تحلیل داوطلب) همان حکم آن تایید هیجانی را دارد
در قرآن کریم و روایات داریم که اگر درباره چیزی علم نداریم، توقف کنیم. یعنی قبل از تحقیق، نه رد کنیم و نه تایید
آنچه عایدم شد چیزهای زیادی بود
یکی از داوطلبین تحلیلهای زیبایی ارائه داد. او گفت:
باید شرایط کشور در آن موقعیت بررسی شود
باید تهدیدهای دشمن را تحلیل کنیم.
باید این مورد بررسی شود که آیا آن فرد، خطاکار بوده و به عمد و با علم به اینکه مسافربری بوده این هواپیما را زده، یا تعمدا زده ولی مطمئن شده که کروز است، یا تردید کرده و در موقعیت شک، باید تصمیم میگرفته(آن هم در زمان کم). یک تصمیم سخت: شاید کروز نباشد و مسافرینی کشته شوند، و شاید کروز باشد و تعداد بسیار بیشتری کشته شوند. او همچنین گفت باید ببینیم آیا واقعا حمله سایبری در کار بوده یا خیر، یا اینکه آیا کسی در داخل مسئول بوده که پروازها را لغو کند و اگر نکرده و باید میکرده چرا نکرده؟
خلاصه اینکه از اینکه می دیدم وکلای آینده ای ان شاءالله خواهیم داشت که سطحی نگر نباشند، واقعا خوشحال شدم
به این فکر کردم که چطور میشود جان ۱۷۶ نفر عزیز از دست رفته ما، با احتمال اشتباه شرکت بوئینگ، نتوانست موجی ایجاد کند، ولی با احتمال خطای سپاه توانست!
شاید برای برخی، جان این عزیزان مهم نبود، مهم این بود که اشتباه از کجا نشات گرفته است...
محسن عزیزی
مشهد مقدس، ۲۷ دیماه ۱۳۹۸
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
قـالَ عَـلِىٌّ عليه السلام: لا تَتِمُّ مُرُوَّةُ الرَّجُلِ حَتّى: يَتَفَـقَّهَ فى ديـنِهِ، وَ يَقْتَـصِدَ فى مَعيشَتِهِ، وَيَصْبِرَ عَلى النّائِبَةِ اِذا نَزَلَتْ، وَ يَسْتِعْذَبَ مَرارَةَ اِخْـوانِهِ. [بحار الانوار ج 78 ص 16 و ميزان الحكمة ج 9 ص 115]
حضرت على عليه السلام فرمود: مروّت آدمى كامل نمى شود مگر هنگامى كه: ۱. در دين خود دانا شود، ۲. در زندگى خود، ميانه روى پيشه كند، ۳. اگر مصيبتى بر وى وارد آمد، صبر كند، ۴. و اگر برادرانش را در سختى ببيند، احساس تلخى كند.
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology