eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
551 ویدیو
118 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
شرافت هزینه دارد و قمارباز از داشتن آن محروم است! چند سال پیش، فردی که در کشتی ایران صاحب‌نام بود و عناوین فراوانی در سطح داخلی و بین‌المللی داشت، علیه سیاست شرافتمندانه کشورمان در حمايت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین، یعنی عدم مواجهه با ورزشکاران اسرائیلی، نامه تندی نوشت و استعفا داد. او گفته بود اگر بازی نکردن با ورزشکاران اسرائیلی یک اصل است، آن را صراحتا اعلام کنید و پیامدهای آن را بپذیرید، نه اینکه برای بازی نکردن با ورزشکار اسرائیلی بهانه تراشی کنید؛ غافل از اینکه اگر چنین موردی به صراحت مطرح شود، محرومیت‌های فراوانی در انتظار ورزش کشور است. البته که بسیاری می‌دانند ورزشکاران ایرانی باشرف حاضر به رویارویی با غاصبان (با عنوان جعلی یک 《کشور》) نیستند. شاید برخی آن موقع تصور می‌کردند این آقای ورزشکار احیانا حاضر است هزینه‌های ناشی از عدم رویارویی با اسرائیلی‌ها را بپردازد، اما امروز مشخص شد که قصه چیز دیگری است. پس از قتل عام هزاران نفر از مردم و کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی، تنها پُست این فرد، 《نه به جنگ》است! آری، قمارباز حتی حاضر نشد در حدّ یک پُست از اسرائیل اعلام برائت کند! او در نامه آن سال خود به مسئولین می‌گفت مرد باشید و حرف خود را محکم بزنید. حرف ما را همه دنیا محکم شنیده و ورزشکاران پهلوان و باشرافت سراسر دنیا علیه اسرائیل و در حمایت از مردم فلسطین متحد هستند و هزینه‌های آن را هم می‌پردازند. چه بد قماری کردید که پهلوانی و شرافت را، که مشخصه‌های بارز کشتی ایرانی بودند، به رایگان به خبیث ترين موجودات عالم فروختید جناب قمارباز! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبرت‌های دوران برای کسانی که چشمانی برای دیدن حقیقت دارند 《پس از ستايش پروردگار، خدا هرگز جبّاران دنيا را در هم نشكسته مگر پس از آن كه مهلت هاى لازم و نعمت‌های فراوان بخشيد، و هرگز استخوان شكسته ملّتى را بازسازى نفرمود مگر پس از آزمايش ها و تحمّل مشكلات. مردم در سختى هايى كه با آن روبرو هستيد و مشكلاتى كه پشت سر گذارديد، درس هاى عبرت فراوان وجود دارد. نه هر كه صاحب قلبى است خردمند است، و نه هر دارنده گوشى شنواست، و نه هر دارنده چشمى بيناست...》 بخشی از خطبه ۸۸ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روانشناسی اسلامی با رویکرد تدبّری به Apa هم نفوذ کرد! خاطرم هست، در حدود سال ۱۳۸۴، وقتی دانشجوی کارشناسی روانشناسی و مسئول واحد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه بودم، قرار بود در حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشکده، در جلسه‌ای فقط یک ساعت درباره روانشناسی اسلامی صحبت شود! یادم نمی‌رود که چند هفته پیگیر بودم که ببینم آیا می‌شود یک استاد را پیدا کرد که تنها یک ساعت بتواند درباره روانشناسی اسلامی حرف بزند؟! آخر سر هم استاد محترمی از گروه معارف دعوت شدند. کمتر از ۲۰ سال از آن روز می‌گذرد و امروز شکر خدا روانشناسی اسلامی با اقتدار و با سرعت به پیش می‌رود. امروز، در ایران و سرتاسر دنیا، روانشناسی اسلامی شناخته شده و رسمیت پیدا کرده است. در داخل کشور امّا، همین چند ماه قبل بود که تعدادی از روانشناسان سرشناس در خصوص امکان یا عدم امکان تحقق روانشناسی اسلامی لایو برگزار کردند و البته پاسخ مناسبی هم در داخل دریافت نمودند. به هر حال، باید بگویم که از قدیم گفته‌اند ماه پشت ابر نمی‌ماند. مقاله زیر که حاصل تلاش تعدادی از پژوهشگران محترم حلقه روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران است که با رویکرد تدبّر در آیات قرآن کریم تولیدات گوناگونی در عرصه روانشناسی اسلامی ارائه کرده‌اند، در یکی از مجلّات انجمن روانشناسی امریکا (Apa) به چاپ رسیده است. خواستم اعلام کنم که ان شاءالله به زودی و با سرعتی بیش از آنچه مورد تصور است، فعالان و پژوهشگران محترم حیطه روانشناسی اسلامی در ایران و جهان، با رویکردهای مختلف، آثار خود را در عرصه بین‌المللی هم انتشار خواهند داد، کما اینکه در مجلات داخلی چنین می‌کنند. The effectiveness of an Islamic couple therapy approach to reducing marital envy and enhancing psychological well-being in distressed Muslim couples First Posting Database: APA PsycArticles Fayyaz, Fatemeh Jafari, Fateme Citation: Fayyaz, F., & Jafari, F. (2023). The effectiveness of an Islamic couple therapy approach to reducing marital envy and enhancing psychological well-being in distressed Muslim couples. Spirituality in Clinical Practice. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/scp0000347 Abstract Designing interventions based on Islamic culture in couple therapy will make it more effective. The present study evaluated the effectiveness of envy elimination couple therapy with an Islamic approach in enhancing psychological well-being and reducing envy in distressed Muslim couples. The statistical population included all couples in Tehran, and 32 couples were selected by purposeful sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Data collection tools included the Ryff Scales of Psychological Well-Being and Marital envy Questionnaire. Participants were asked to complete the questionnaires in pretest, posttest, and a 2-month follow-up. The participants in the experimental group received envy elimination couple group therapy in nine sessions of 90 min, while the control group did not receive any treatment. The results of multivariate covariance analysis showed that the mean scores of well-being in the experimental group increased compared to the control group, and the mean scores of marital jealousy in the experimental group decreased compared to the control group. As a result, it can be said that envy elimination couple therapy with an Islamic approach has been effective in improving well-being and reducing jealousy among distressed couples. Considering the compatibility of this package with the culture and Islam religion, as well as the importance of incorporating cultural considerations in interventions within cultural psychology, the implementation of an Islamic approach to couples therapy aimed at addressing marital envy may improve the marital satisfaction of Muslim couples in a group format. (PsycInfo Database Record (c) 2023 APA, all rights reserved) https://psycnet.apa.org/record/2024-21363-001 تبریک به خانم دکتر فاطمه فیاض و خانم دکتر فاطمه جعفری 💐 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
برای آشنایی بیشتر با رویکرد تدبّری در حیطه روانشناسی اسلامی، می‌توانید برنامه امروز پژوهشگران محترم با این رویکرد را، که به همّت انجمن روانشناسی اسلامی برگزار می‌شود، دنبال نمایید. شرکت به صورت مجازی👇 https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/tadabordarquran دریافت فایل های ضبط شده این کارگاه👇 https://eitaa.com/islamicpa/802
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آیا نگهداری حیوانات در خانه و ارتباط با آن‌ها، برای سلامت روان انسان مناسب یا ضروری است⁉️ ✅ پاسخ مفید حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام را، به‌صورت‌ کامل، بشنوید. نقل از: انجمن روانشناسی اسلامی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خانواده و ذهن استعمارزده امروزه کنترل اسرائیل بر نوار غزه و کرانه باختری، ظاهرا آخرین کنترل مستقیم استعماری بر سرزمین های مسلمان است... وقتی از ما سؤال می‌شود که چرا اکثریت کشورهای مسلمان تحت تأثیر ناآرامی سیاسی و خشونت‌های مداوم هستند، در جواب می‌گوییم که همه این مناطق هم در گذشته و هم در زمان حال تحت نفوذ استعمار هستند. در نتیجه سنت‌ها و عرف ها و سیستم‌های اعتقادی در خانواده‌های مسلمانان بی‌ارزش و متزلزل شده‌اند تا حدّی که 《استعمار فیزیکی》سرزمین آن‌ها به 《استعمار روانشناختی اذهان آن‌ها》 نیز تبدیل شده است. 👈 استعمار نه تنها بر سیاست و اقتصاد، بلکه بر آگاهی خانواده‌های مسلمان نیز تأثیر گذاشته است. بنابراین، برای درک کردن رضایت از روابط، شیوه‌های فرزندپروری، صمیمیت زناشویی، دوستی، اندازه گیری شادکامی و دیگر مسائل ارتباطی از یک لنز غربی گرایی استفاده می‌کنند. منبع: خانواده درمانی با مسلمانان، منیژه دانشپور، ترجمه احمد رضا کیانی چلمردی و پژمان هنرمند قوجه بگلو، نشر ارجمند، صص ۷۷-۸۱ برگرفته از کانال زندگی آرام که زحمت تهیه مطالب آن را دوست و همکار ارجمندمان جناب آقای محمّدحسین قدیری می‌کشند. پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان این کانال مفید را دنبال کنند👇 https://eitaa.com/zendegiearam دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آزادی و اختیار بسیاری از متفکرین قدیم و جدید چنین گمان کرده‌اند که اصل علیت عمومی با آزادی و اختیار بشر منافات دارد، و ناچار به اراده به اصطلاح «آزاد»، یعنی به اراده‌ای که با هیچ علّت ارتباط ندارد، قائل شده‌اند و در حقیقت صدفه و اتّفاق و گزاف را، و لو در مورد اراده بشر، پذیرفته‌اند. ما در پاورقی‌های جلد سوّم اصول فلسفه ثابت و مبرهن کردیم که گذشته از اینکه اصل علیت عمومی نه قابل انکار است و نه استثناء پذیر، اگر رابطه اراده را با علّتی ماورای خود انکار کنیم، باید بپذیریم که اعمال و افعال بشر به‌کلّی از اختیار او خارج است؛ یعنی به جای اینکه بتوانیم با قبول نظر عدم ارتباط ضروری اراده با علّتی از علل، نوعی اختیار برای بشر ثابت کنیم، او را بی‌اختیارتر کرده‌ایم. ✅ بشر مختار و آزاد آفریده شده است؛ یعنی به او عقل و فکر و اراده داده شده است. بشر درکارهای ارادی خود مانند یک سنگ نیست که او را از بالا به پایین رها کرده باشند و تحت تأثیر عامل جاذبه زمین خواه ناخواه به طرف زمین سقوط کند؛ و مانند گیاه نیست که تنها یک راه محدود در جلوی او هست و همینکه در شرایط معین رشد و نمو قرار گرفت، خواه ناخواه موادّ غذایی را جذب و راه رشد و نمو را طی می‌کند؛ و همچنین مانند حیوان نیست که به حکم غریزه کارهایی انجام دهد. بشر همیشه خود را در سر چهار‌راهی‌هایی می‌بیند و هیچ گونه اجباری ندارد که فقط یکی از آنها را انتخاب کند؛ سایر راه‌ها بر او بسته نیست؛ انتخاب یکی از آنها به نظر و فکر و اراده و مشیت شخصی او مربوط است. یعنی طرز فکر و انتخاب اوست که یک راه خاص را معین می‌کند. 👈 اینجاست که پای شخصیت و صفات اخلاقی و روحی و سوابق تربیتی و موروثی و میزان عقل و دوراندیشی بشر به میان می‌آید و معلوم می‌شود که آینده سعادت‌بخش یا شقاوت بار هر کسی تا چه اندازه مربوط است به شخصیت و صفات روحی و ملکات اخلاقی و قدرت عقلی و علمی او و بالاخره به راهی که برای خود انتخاب می‌کند. تفاوتی که میان بشر و آتش که می‌سوزاند و آب که غرق می‌کند و گیاه که می‌روید و حتّی حیوان که راه می‌رود وجود دارد، این است که هیچ یک از آنها کار و خاصیت خود را از چند کار و چند خاصیت برای خود انتخاب نمی‌کنند، ولی انسان انتخاب می‌کند، او همیشه در برابر چند کار و چند راه قرار گرفته است و قطعیت یافتن یک راه و یک کار فقط به خواست شخصی او مرتبط است. منبع: شهید مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه)، انسان و سرنوشت، صص ۵۹_۵۸ پانوشت: مباحث فلسفی و البته جذاب استاد شهید مرتضی مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه) درباره مسأله مهم 《قضا و قدر》و نسبت آن با 《اختیار انسان》و نفش انسان در《تعیین سرنوشت》خود را در کتاب انسان و سرنوشت و همچنین آثار دیگری همچون اصول فلسفه و روش رئالیسم دنبال کنید. نکات قابل استفاده فراوانی برای روانشناسان و مشاوران و دست‌اندرکاران امور تربیتی از این آثار قابل برداشت و استفاده است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تربیت جنسی در سایه عفاف ✅ مجموعه آموزشی تربیت جنسی در سایه عفاف مدرّس: دکتر فاطمه فیاض؛ دکتر روانشناسی سلامت و هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) این دوره مبتنی بر کتاب تربیت جنسی در سایه عفاف آماده شده است. تهیه کتاب و اطلاعات بیشتر در سایت انتشارات قرآن و اهل بیت: QuranAhlebayt.com پیوند دریافت مجموعه ۱۳ قسمتی تربیت جنسی دختران در سایه عفاف👇 https://www.aparat.com/playlist/7808321 جلسات برای والدین و مربّیان قابل استفاده است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔰 پنل تخصصی «کاربست مدل‌های مشاوره اسلامی» ذیل همایش ملّی «پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی برالگوی اسلامی ایرانی» 🌷 غایت محوری(مرگ آگاهی) در مشاوره اسلامی ارائه دهنده: دکتر سید علی کلاهدوزان 🌷 درمانگری چند بعدی در مشاوره اسلامی ارائه دهنده: دکتر مسعود جان‌بزرگی 🌷 روان درمانی توحیدی ارائه دهنده: دکتر سید علی مرعشی 🌺 دبیر علمی: دکتر محمد ثناگوئی زاده اصفهانی 🔹 یکشنبه ۲۱ آبان، ۸:۳۰صبح تا۱۲ 🔹 مشاهده برخط: m8r.ir/1001 🔸 اصفهان، خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه کرده سانديس های بسیج لندن! جمعیت باورنکردنی حامیان انگلیسیِ توقفِ جنایات اسرائیل علیه فلسطین در لندن! https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
معرّفی کتاب پیشتر به معرفی کتابی در خصوص مسائل زناشویی زوجین پرداخته بودیم که ضمن دارا بودن اعتبار علمی، متوجه زمینه های فرهنگی و مذهبی جامعه هم باشد. امروز، کتاب دیگری را خدمتتان معرفی می کنم. کتاب سلامت و اختلال جنسی همسران، نوشته حجت الاسلام آقای دکتر مسعود نورعلیزاده میانجی، محصول یک کار پژوهشی چند ساله است که با رويکردی علمی و کاربردی نگارش يافته است. محتوای اين کتاب، با رويکردی اسلامی و روان‌شناسی (يا به‌عبارت‌بهتر، روان‌شناسی اسلامی) و با تحليل‌های برآمده از آموزه‌های اسلامی (به‌ويژه از قرآن و حديث) و اندوخته‌های روان‌شناختی به رشته تحرير درآمده است. در نگارش اين کتاب، کوشش شده است که مطالب کاربردی و مهارتی قابل فهم، بر مبنای پژوهش علمی مستند و مستدل استوار شود. قلم به‌گونه‌ای است که هم می‌تواند مورد استفاده عملی همسران قرار گيرد و هم اندوخته‌هايی برای فعاليت‌های علمی پژوهشگران و مشاوران داشته باشد. جهت مشاهده فهرست مطالب کتاب، اینجا و برای خرید کتاب با تخفیف مناسب، اینجا را ببینید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 لذت در زندگی 02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت ⁉️ کدام مکتب ایده‌ای بهتر برای زندگی دارد؟ ❌ تصور مردم: 🎻 ایده غرب؛ زندگی لذت‌بخش 😩 ایده اسلام؛ زندگی با رنج ‼️ آیا زندگی منهای رنج امکان‌پذیر است ❓ 06:00 | 👈🏻 غرب و ایده لذت منهای رنج برنامه‌ریزی برای زندگی منهای رنج 08:50 | 👈🏻 پیامد ⚠️ شکست ایده زندگی منهای رنج 📣 اعلان اجتناب‌ناپذیری رنج منطق اسلام: درآمیختگی رنج و لذت فرهنگ زندگی منهای رنج، عامل رنجِ مضاعف 18:20 | 👈🏻 تدبیرهای غربی‌ها 🔸 تلاش غرب برای زندگی در کنار رنج 🔻 لوگوتراپی، اکت، تاب‌آوری و... ▫️ لذت منهای رنج، فرهنگ بیمار ▫️رنج، جزئی از زندگی ▫️پذیرش شجاعانه رنج! 33:48 | 👈🏻 بازگشت به منطق اسلام ✅ اسلام و انعطاف در برابر رنج 💠 آموزه‌های اسلامی برای هم‌زیستی با رنج کدام ایده درست است؛ ایده غربی یا ایده اسلامی؟ آئین محمدی پیشرو در ایده زندگی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
خودکنترلی در کودکان چگونه است؟ بسته به شرایط و موقعیتی که کودکان در آن قرار دارند، خودکنترلی به شکل‌های مختلفی بروز می‌یابد. در ادامه با چند نمونه از خودکنترلی در کودکان آشنا می‌شوید. در کلاس: کودکان به‌جای اینکه جواب سوال را سریعا پاسخ دهند منتظر می‌مانند که اسم آن‌ها برده شود. آن‌ها برای فکر کردن در مورد آنچه معلم گفته است وقت صرف می‌کنند. در گروه‌های اجتماعی: کودکان، شوخی‌های ظریف دیگران را بدون اشک ریختن، مدیریت می‌کنند. آن‌ها روش‌های بهتری برای واکنش نشان دادن یاد گرفته‌اند. در فروشگاه‌ها: بچه‌ها آنچه در قفسه می‌خواهند را چنگ نمی‌زنند. آن‌ها برای دیدن یا دست زدن به وسایل داخل قفسه اجازه می‌گیرند. در تعطیلات: کودکان به‌جای عدم رعایت نوبت برای سوار تاب شدن، منتظر رسیدن نوبت خود می‌مانند. همچنین، ممکن است تصمیم بگیرند به‌جای تاب‌بازی، سرسره‌بازی کنند. در خانه: کودکان وقتی می‌خواهند حرفی بزنند مکالمه دیگران را قطع نمی‌کنند. آن‌ها صبر می‌کنند تا صحبت طرف مقابل تمام شود. 👈🏻 علاقه‌مندان به دنبال کردن مبحث مهمّ مهارت خودکنترلی برای کودکان، می‌توانند کانال مفید خانم دکتر زهرا نجفی منش را ببینند👇 https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نامه ای با ۱۰۰ امضا: از رامبد جوان و محسن تنابنده تا لیلا حاتمی و هانیه توسلی ✅ به نام حق جناب آقای آنتونیو گوترش دبیر کل محترم سازمان ملل متحد  ما هنرمندان ایران به همراه جانبازان و مصدومان شیمیایی بازمانده از جنگ عراق و ایران (۱۹۹۰- ۱۹۹۸)، با امضای این نامه دردمندانه از شما می‌خواهیم تمام تلاش خود را در جهت جلوگیری از ظلم عریانی که علیه زنان، کودکان و مردم غیر نظامی محاصره شده غزه در جریان است، انجام دهید. جناب گوترش، جایگاهی که در اختیار شماست، چه بخواهید و چه نخواهید، وجدان تاریخی بشر امروز را نمایندگی می‌کند و عملکرد آن سند قضاوت آیندگان خواهد بود. به خاطر انسانیت جنگ را متوقف کنید. با احترام موزه صلح تهران  خانه سینمای ایران  ۲۱/۸/۱۴۰۲  برخی امضا کنندگان: حبیب احمدزاده هنرمند و جانباز شیمیایی، همایون اسعدیان، محمد بحرانی، مجید انتظامی، کمال تبریزی، محسن تنابنده، هانیه توسلی، رضا کیانیان، مسعود جعفری جوزانی، رامبد جوان، لیلا حاتمی، هادی حجازی فر، شبنم مقدمی، فرزاد موتمن، احمدرضا درویش، علی سرتیپی، منوچهر شاهسواری، علیرضا شجاع نوری، رسول صدر عاملی، محمد مهدی عسگرپور، بهرام عظیمی، مهدی فخیم زاده، مصطفی کیایی، محسن کیایی، محمدحسین لطیفی، مجید مجیدی، حسین محجوب، احمدرضا معتمدی، محمدحسین مهدویان، مازیار میری، سید رضا میرکریمی، جواد نوروزبیگی، افشین هاشمی، سید جواد هاشمی، علی دهکردی، محمدرضا فرحبخش و ... عصر ایران پانوشت: اگر نقد می‌کنیم، عملکردهای خوب را هم بازنشر دهیم. احسنت به تک‌تک عزیزان امضاکننده این نامه✅👏 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رشد پس از طوفان... تربیت در خلأ صورت نمی‌گیرد... کارگاه آموزشی یک مادر فلسطینی برای فرزندش در موضوعات تاب‌آوری، عزت‌نفس، شجاعت، امیدواری و توکل، حق‌طلبی و... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی که باید برای انسان و انسانیت گریست، کدام روز است؟! روزی که موبایل و برق و ماشین و تکنولوژی‌های روز نباشد یا ...؟ از زبان شهید مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه) بشنویم... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا می‌توانیم شادی را بخریم؟ محقّقان در تحقیقی سعی کردند بفهمند آیا برندگان لاتاری از کسانی که پول بادآورده ای پیدا نکرده بودند، شادتر بودند؟ در این تحقیق ۲۲ برندۀ بزرگ لاتاری با ۲۲ نفر که در همان منطقه زندگی می‌کردند، مقایسه شدند. وقتی در مورد گذشته، حال و آینده از آن‌ها سوال شد، شادی کلّی این دو گروه فرقی نداشت. ✅ تازه کسانی که لاتاری نبرده بودند در کارهای عادی مثل تماشای تلویزیون لباس خریدن و حرف زدن با یک دوست شادتر بودند. 👈 ظاهراً لاتاری بردن کلید شادی نیست، بلکه کلید شادی، پول کافی داشتن جهت خرید ملزومات زندگی است. آدم‌های خیلی ثروتمند از آدم‌هایی که زندگی آنها تأمین است شادتر نیستند. پیام این جمله هم روشن است: اگر معتقدید پول شادی می‌آورد، در آن تجدید نظر کنید (دینر، ۱۹۸۴). در کشورهای بسیار فقیر، جایی که فقر، تهدیدی برای خود زندگی به حساب می آید، ثروتمند بودن می‌تواند تا حدّ زیادی شاد بودن را پیش‌بینی کند، اما در کشورهای ثروتمندتر، جایی که تقریبا همگان از یک شبکه ایمنی پایه برخوردار هستند، افزایش ثروت تأثیر اندکی بر روی شادی شخصی دارد. درست است که فقر شدید یک مصیبت اجتماعی است و مردم در چنین فقری حس مطلوبی از سلامت و شادابی ندارند، اما این مردم فقیر، حتی در مواجهه با سختی‌های عظیم، بخش زیادی از زندگی خود را رضایت‌بخش می‌یابند. در مورد ثروت و نگرش به ثروت نیز این مشخص شده است که میزان اهمّیت پول برای فرد، بیش از خود پول بر میزان شادی اثرگذار است. به نظر می‌رسد که مادی‌گرایی نتیجه عکس می‌دهد. 👈 در تمام سطوح درآمد واقعی، کسانی که برای پول ارزشی بیش از سایر اهداف قائل هستند، رضایت کمتری از درآمد خود و به طور کلّی در مورد زندگی خود دارند. 👈 پس، شادکامی به چه عواملی بستگی دارد؟ عوامل متعدّدی در آن نقش دارند. ان شاءالله در ارسال‌های آتی به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد. منابع: _ زمینه روانشناسی سانتراک (۲۰۰۳)، ترجمه مهرداد فیروزبخت (۱۳۸۵) _ شادمانی درونی، مارتین سلیگمن، ترجمه تبریزی، کریمی و نیلوفری (۱۳۹۶) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازیگر هلندی در یک برنامه تلویزیونی: برای انسانیت اتفاق غلطی افتاده است که این‌همه تماشاگر کاری نمی‌کنند! گویی همه دنیا علیه اسرائیل در حال متّحد شدن است. راهپیمایی‌های کم‌سابقه در بسیاری کشورهای غربی و دیگر مناطق دنیا علیه رژیم غاصب، جالب‌توجه است. ایران عزیز ما که همواره در رأس مخالفان دولت غاصب اسرائیل فعال بوده و برای آن هزینه هم داده است. در اقدامی عجیب، اما به ظاهر هماهنگ، برخی چهره‌های داخلی (از مسئولین فعلی یا سابق)، واکنش مردم ایران به وقایع اخیر فلسطین را در سطحی پایین ارزیابی می‌کنند و برای این ارزیابی تصوّری خود، تحلیل‌هایی هم ارائه می‌دهند. اخیرا چند چهره اعلام کرده‌اند که علت کم واکنشی بخشی از مردم ایران، به حدس آن‌ها در بهره‌برداری سیاسی (توسط برخی جریان‌ها) از واکنش‌های آنان بازمی‌گردد. در پاسخ به این مدّعا، نخست لازم است پرسیده شود که ارزیابی واکنش اندک با چه مقیاسی سنجیده شده است؟ دوم، همانطور که در ارسال‌های قبل نیز بیان شد، تأثیر نشستن یک ایرانی که مخالفت خود با اسرائیل غاصب را در عمل اثبات کرده، از ایستادن بسیاری، بیشتر است. و سوم، باید پرسید فرافکنی نظرات چند چهره به مردم ایران، چه منفعتی دارد؟ آیا این چهره‌ها به این اندیشیده‌اند که عدم واکنش هم می‌تواند به بهره‌برداری سیاسی دیگری منتهی شود؟! به نظر می‌رسد در این برهه زمانی، که اتّحاد جهانی علیه اسرائیل در حال شکل‌گیری است، طرح سخنان اختلاف افکن در داخل کشور، جز خیانت، جهالت یا بهره‌برداری!، تعبیر دیگری نداشته باشد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آشنایی با برخی عوامل مرتبط با شادکامی هر چند باید بین شادی و شادکامی تفاوت گذاشت و شرایط فرهنگی را در بررسی عوامل مرتبط با آن‌ها در نظر داشت، امّا، تعدادی از عوامل مرتبط با شادمانی در تحقیقات عبارتند از👇 ✅ خصوصیات روانی و شخصیتی: عزّت نفس زیاد، خوش‌بینی، برونگرایی و خویشتنداری ✅ وجود شبکه حمایتی روابط نزدیک ✅ فرهنگِ تفسیرِ مثبت وقایع روزمره ✅ کار و فراغتایمانی که شامل حمایت اجتماعی، هدف، امید و حضور در مراسم دینی باشد. ✅ ازدواج منابع: زمینه روانشناسی سانتراک (۲۰۰۳)، ترجمه فیزوزبخت (۱۳۸۵)، ج ۲، صص ۱۱۲_۱۱۱ شادمانی درونی، مارتین سلیگمن، ترجمه تبریزی، کریمی و نیلوفری دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تحلیلی بر قدرتِ درمانی اشعار مولوی جهت استفاده از آن‌ها در کتاب‌درمانی به تازگی، مقاله جالبی پیرامون تحلیل توان و قدرت درمانی اشعار جلال الدین مولوی (که در غرب او را بیشتر با نام Rumi می‌شناسند) به چاپ رسیده که ۲۲ داستان مثنوی را برای اهداف درمانی گزینش و اعتبارسنجی کرده است. مضامین گوناگون روانشناختی همچون پذیرش، همدلی، خودآگاهی، شفقت، معنای زندگی، معنویت درمانی، تاب آوری و ... از اشعار مولوی برای استفاده‌های درمانی قابل برداشت است. نویسندگان اشاره دارند که علی رغم شهرت مولوی در غرب، اما مضامین اشعار او در حیطه درمان کمتر شناخته و معرفی شده است. البته نویسندگان به برخی آثار نویسندگان ایرانی و ترکی که از مضامین مولوی استفاده کرده‌اند اشاره می‌کنند. متن کامل مقاله را از اینجا دریافت کنید. متن ترجمه ماشینی گوگل از مقاله را هم اینجا ببینید. برای ترجمه ماشینی مقالات Pdf می‌توانید از طریق پیوند زیر، به سادگی اقدام کنید👇 https://translate.google.com/?hl=fa متن ترجمه شده نسبتا قابل قبول است و می‌شود مفهوم را از آن استنباط کرد، اما برای درک کامل‌تر باید متن اصلی را ببینید. مثلا، در سرتاسر این مقاله، واژه ترجمه شده مشتری به جای مراجع به کار برده شده است. ارجاع به مقاله👇 Rakesh K. Maurya & Mehmet N. Akkurt (2023) Therapeutic power analysis of Rumi poems for their use in bibliotherapy, Journal of Poetry Therapy, DOI: 10.1080/08893675.2023.2272836 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231